...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży poprzez esport

esport w szkole

Angażowanie, wzmacnianie, budowanie zaufania – dlaczego dzieci i rodzice powinni zainteresować się esportem?

Stereotyp, że w gry wideo grają samotne nastolatki w zaciemnionych pokojach, nie może być dziś bardziej mylny. Dziś esport to branża warta prawie 1 miliard dolarów, a globalna publiczność esportowa wedle prognoz osiągnie w tym roku 380 milionów. Zjawisko to jest bardzo popularne wśród młodych ludzi i graczy.

Pytanie, jak możemy nawiązać kontakt z młodszym pokoleniem, poza graniem w gry i ich oglądaniem? Jak możemy zaszczepić bezpieczne wzorce, wzbudzić zaangażowanie i uczyć o tych wszystkich pozytywnych wzorcach i umiejętnościach, które oferuje esport?

W 2019 roku British Esports Association organizowało co tydzień pozaszkolny pilotażowy klub esportu w Maida Vale Library dla dzieci z okolicy w wieku szkolnym.

Gracze tworzyli zespoły i grali przeciwko sobie w Rocket League, grze z kategorii wiekowej 3+, która polega na używaniu samochodów napędzanych rakietami do strzelania gigantycznymi piłkami do bramek. British Esports kształciło również uczestników w innych obszarach esportu, takich jak komentowanie, livestreaming, coaching i tworzenie treści, a także organizowało regularne sesje dla uczniów, nauczycieli i rodziców na temat korzyści związanych ze sportem i możliwościami branżowymi.

Dzieci, rodzice i organizatorzy zidentyfikowali kilka korzyści i umiejętności, które promuje esport, w tym myślenie strategiczne, podejmowanie decyzji, praca zespołowa, komunikacja, przywództwo i pewność siebie. Umiejętności te są uniwersalne i mogą przynosić korzyści dzieciom w innych dziedzinach, takich jak nauka w szkole, sporty fizyczne i ogólne samopoczucie.

Korzyści były oczywiste. Niektóre dzieci, które na początku były ciche lub miały trudności w nauce, w trakcie udziału w programie stały się całkowicie zaangażowane, komunikując się ze swoimi kolegami z drużyny i dobrze się bawiąc pod koniec sesji.

Oprócz korzyści poznawczych i rozwojowych, esport może zapewnić nowe, ekscytujące zajęcia, pozwalając na wszechstronny rozwój umiejętności i poznawanie nowych osób chociażby poprzez udział w turniejach. Rozwój poprzez esport jest w stanie przygotować dzieci i nastolatków do pracy w nowoczesnym świecie, gdzie nabyte poprzez esport umiejętności są bardzo przychylnie traktowane przez pracodawców w obszarach związanych z zarządzaniem, informatyką, sztuczną inteligencją, machine learning, czy szeroko pojętą analityką biznesową.

Esport, jako działalność cyfrowa, powinien oczywiście odbywać się z umiarem, jako część zrównoważonego i zdrowego stylu życia. Jedna lub dwie godziny przed ekranem każdego dnia lub co dwa dni są tutaj najlepszą praktyką. Najlepsi gracze esportowi trzymają się twardych harmonogramów dotyczących nie tylko cyfrowej rozgrywki, ale również siłowni, ćwiczeń, diety czy snu.

Czym właściwie jest esport?

  • Esport to zasadniczo gry wideo bazujące na rywalizacji zespołowej: mecze gracz-gracz, w których uczestnicy grają przeciwko sobie w gry na konsoli lub PC, aby pokonać przeciwnika i wygrać.
  • W turniejach można brać udział zarówno na poziomie amatorskim, jak i zawodowym. Mecze są zwykle transmitowane na żywo na platformach takich jak Twitch, umożliwiając widzom oglądanie na żywo online.
  • Istnieje ponad 30 różnych gier esportowych, w tym tytuły okołosportowe, takie jak FIFA i Rocket League; strzelanki, takie jak Counter-Strike, Call of Duty, Fortnite; gry na arenie bitewnej, takie jak League of Legends,  Dota 2; gry strategiczne jak Starcraft 2, czy Hearthstone; jak również gry otwartego świata takie jak Minecraft, czy Roblox. W ostatnim roku do cyfrowej rzeczywistości przeniosły się również turnieje szachowe.
  • Granie w grę wideo to nie to samo, co esport. To, co sprawia, że ​​coś jest esportem, w dużej mierze sprowadza się do elementów współpracy, rywalizacji i osiągania założonych celów.
  • Wbrew nazwie, esport niekoniecznie jest sportem. Może mieć wspólne elementy z tradycyjnymi sportami (bycie najlepszym, gra o zwycięstwo, oglądanie meczów, posiadanie fanów itp.), ale generalnie esport jest obecnie klasyfikowany jako gra podobna do szachów. Różne kraje mogą go różnie klasyfikować, w Polsce esport mieści się szerokiej definicji sportu ukształtowanej przez Ministerstwo Sportu, a zawodnicy esportowi mogą otrzymywać nawet stypendia sportowe.
  • Zawodników esportowych,  nie należy mylić ze streamerami i YouTuberami, którzy tworzą rozrywkowe dla swoich widzów, aczkolwiek niektórzy z nich mogą być sami skoncentrowani na rywalizacji lub nawet być najlepszymi esportowcami.

Źródło: Napisane na podstawie artykułu ParentZone  oraz doświadczeń Brief Esports

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF