„Chcemy powrotu imprez masowych w reżimie sanitarnym”. Wyniki ogólnopolskiej ankiety „Sport masowy po Covid-19”

Logo zosm

Ponad 10 tysięcy osób wzięło udział w ogólnopolskim badaniu internetowym, którego celem było sprawdzenie, jakie zmiany zaszły na rynku sportu masowego po ponad roku od wybuchu pandemii, a także jak przedłużające się obostrzenia wpłynęły na kondycję psychiczną i fizyczną aktywnych Polaków.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 27 stycznia – 5 lutego przez Związek Organizatorów Sportu Masowego. Badaniu zostali poddani uczestnicy imprez masowych, a udział w ankiecie wzięły 10.334 osoby. 96,7% respondentów zadeklarowało, że uprawia sport przynajmniej raz w tygodniu, a 64,8% uprawia sport przynajmniej 4 razy w tygodniu. 71,29% respondentów stanowili mężczyźni, a 28,71% kobiety.

Aż 53,2% uczestników badania stwierdziło, że wskutek pandemii ograniczyło swoją aktywność fizyczną, 63,3% odczuwa nasilenie stresu, u 70% respondentów nastąpiło pogorszenie nastroju, a 88,7% ograniczyło kontakty z innymi ludźmi.

46% badanych uważa, że ograniczenia dotyczące masowych imprez sportowych są niezbędne, ale nie zgadza się z ich formą. Zaledwie 17,4% badanych aktualnie odczuwa lęk przed udziałem w masowych imprezach sportowych, a równolegle, 95,5% badanych deklaruje start w czasie pandemii, jeżeli na zawodach zostaną wdrożone procedury z zakresu reżimu sanitarnego.

Uczestnicy imprez masowych pozytywnie oceniają starania organizatorów dotyczące bezpieczeństwa. 89% badanych pozytywnie ocenia wdrożone przez organizatorów procedury sanitarne. 93% respondentów deklaruje, że po odblokowaniu imprez będzie startować tyle samo lub nawet więcej niż wcześniej.

Imprezy sportowe pełnią niezwykle ważną rolę w promowaniu zdrowego stylu życia i są motywacją do aktywności fizycznej. Polska już dziś jest jednym z najbardziej otyłych krajów na świecie, zbliżyliśmy się do najgorszych pod tym względem krajów: USA, Arabii Saudyjskiej i Turcji. Na walce z otyłością tracimy prawie 4 procent PKB. Wstrzymywanie imprez sportowych i rekreacyjnych, promujących aktywność fizyczną to prosta droga do pogłębienia tej już i tak tragicznej sytuacji zdrowotnej polskiego społeczeństwa. Masowe imprezy sportowe mogą być bezpieczne. Wspólnie z ekspertami i w oparciu o wytyczne WHO przygotowaliśmy obszerne protokoły sanitarne, które gwarantują bezpieczeństwo uczestnikom. Z powodzeniem wdrożyliśmy je na imprezach, które udało się zorganizować w 2020 roku i nie mamy żadnego potwierdzonego przypadku zakażenia powiązanego z uczestnictwem w biegu masowym, wyścigu kolarskim czy triathlonie. To, co zabija naszą branżę to brak wiedzy, jak długo potrwają aktualne obostrzenia i brak jasnej deklaracji, co musi się wydarzyć, żebyśmy mogli wrócić do pracy. Przygotowanie imprezy sportowej trwa nieraz kilka miesięcy. Konieczność odwoływania jej z dnia na dzień, bez żadnego odszkodowania, to dla nas zabójstwo. Nasza sytuacja jest pod tym względem beznadziejna. Przygotowujemy się do sezonu 2021, ponosimy ogromne koszty i nadal nie mamy pewności, czy imprezy się odbędą. Z drugiej strony, jeśli byśmy czekali i nic nie robili, to później nie bylibyśmy w stanie nadrobić tego straconego czasu i imprezy też nie doszłyby do skutku. Mamy nadzieję, że w końcu decydenci zrozumieją, że tym, co zabija niemal każdy biznes jest nieprzewidywalność. Decyzję, nawet jeśli konieczne, powinny być jednak podejmowane z poszanowaniem pewnych zasad i zdrowego rozsądku. Pandemia kiedyś się skończy i o tym też trzeba myśleć.

Michał Drelich, członek zarządu Związku Organizatorów Sportu Masowego

Związek Organizatorów Sportu Masowego zrzesza organizatorów imprez oraz firmy działające na rzecz całej branży. Wśród nich są m.in. producenci medali i pucharów, koszulek czy firmy świadczące usługę pomiaru czasu. Więcej informacji na www.sportmasowy.pl.

 

Eventy w tradycyjnej formule to ta branża, która niestety pierwsza biznesowo odczuła skutki pandemii i będzie prawdopodobnie ostatnią, która zostanie w 100% odmrożona. Branża eventowa to bardzo szeroka grupa do której należą agencje eventowe, sportowe, incetivowe, hotele, obiekty, firmy techniczne, cateringowe i wiele innych. Każda z wymienionych radzi sobie inaczej i mierzy się z innymi ograniczeniami. Agencje eventowe wykorzystują fakt, że ich dotychczasowi klienci po prostu muszą w jakiś sposób komunikować się ze swoimi pracownikami, motywować ich lub przekazywać ważne informacje. Z drugiej strony istnieje silna potrzeba komunikowania się z klientami, przedstawiania nowych produktów i możliwości współpracy. Na tę potrzebę odpowiadają wszelkiego rodzaju eventy digitalowe, które ja lubię nazywać robieniem telewizji w Internecie. W wyniku pandemii powstał dość spory rynek wydarzeń online i poprzez uczestnictwo w tym rynku agencje eventowe upatrują swojej szansy. Wg Click Meeting w 2020 roku na całym świecie odbyło się ponad 2 mln spotkań online, w których udział wzięło prawie 31 mln uczestników. W endorfinie widzimy wręcz sporo plusów tego typu wydarzeń, ponieważ okazuje się, że nie mamy limitu osób na wydarzeniu, a uczestnictwo gości z zagranicy nie jest żadnym problemem. Mamy na swoim koncie realizacje o milionowych zasięgach, lub takie gdzie widzowie pochodzili z ponad 150 krajów!

Powrót wydarzeń masowych to olbrzymie wyzwanie organizacyjne. Jednak wierzę, że można mu sprostać i da się zorganizować event masowy bezpiecznie i w reżimie sanitarnym. Wynika to z kilku powodów:

  •  Korzystający takich wydarzeń są bardzo spragnieni uczestnictwa i są gotowi iść na pewne niedogodności organizacyjne, jak np. podział zawodników na tury startowe, czy rozciągnięcie wydarzenia w czasie na wiele godzin lub nawet dni;
  • Organizatorzy, którzy żyją z imprez masowych bardzo dobrze odrobili lekcje, mają doświadczenie z czasów przedpandemicznych i potrafią tak przygotować footfall, zdiagnozować potencjalne wąskie gardła, żeby zapewnić bezpieczeństwo uczestników;
  • Organizatorzy zdają sobie sprawę z odpowiedzialności i są w stanie zadbać o właściwe procedury. W kontrze można pokazać tłumy osób na plażach w czasie minionych wakacji, osoby zbierające się na wiecach, czy w kolejkach do sklepów;
  • Wydarzenia masowe odbywają się na świeżym powietrzu oraz dotyczą dużej przestrzeni, wiec zachowując odpowiedni reżim możemy ograniczyć znacząco ryzyko zakażenia;

Po zapoznaniu się z treścią, popieram stanowisko Związku Organizatorów Sportu Masowego. Daleki jestem też od tego, żeby uważać, że sportowe eventy masowe powinny odbywać się jak dawniej. Natomiast na tyle nauczyliśmy się żyć w czasach pandemii, że zachowując odpowiedni reżim, stosując się do zasad (które sportowcom nie są obce) możemy i powinniśmy organizować wydarzenia sportowe. Argumenty są zarówno biznesowe, związane z funkcjonowaniem firm żyjących z takich działań, jak i zdrowotne związane z potrzebami ludzi biorących udział w masowych wydarzeniach sportowych.

Michał Kaleta, Managing director, Endorfina Events


Źródło: Sport Evolution

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wiedza i doświadczenie niedostępne nigdzie indziej

PGE Narodowy studia Zarządzanie w sporcie

PGE Narodowy, arena wielofunkcyjna o nieograniczonych możliwościach i szerokiej ofercie wydarzeń już niebawem będzie dostępna dla uczestników Studiów podyplomowych „Zarządzanie w sporcie” organizowanych przez Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie we współpracy ze spółką PL 2012+ oraz FIFA/CIES. Praktyczny program obserwacyjny ściśle związany z merytoryką studiów zostanie zrealizowany na PGE Narodowym. To jedyna taka możliwość, aby poznać kulisy najważniejszych wydarzeń sportowych organizowanych na arenie. Rekrutacja na studia trwa do końca lutego.

Możliwość uczestnictwa w przygotowaniach i realizacji wielkich wydarzeń sportowych na największym obiekcie w Polsce to ogromny atut kierunku, niedostępny nigdzie indziej. PGE Narodowy jako partner oferuje słuchaczom aktywny udział w programach obserwacyjnych, organizowanych przy okazji wydarzeń sportowych odbywających się w 2020 roku na PGE Narodowym.

FIFA/CIES Programme in Sports Management realizowany przez Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie to unikatowy program stworzony z myślą o rozwoju dyscypliny zarządzania sportem z wykorzystaniem najnowszej wiedzy i najlepszych praktyk. FIFA/CIES International University Network zrzesza obecnie kilkanaście uczelni wyższych z całego świata, które realizują program w oparciu o lokalną sytuację obszaru zarządzania w branży sportowej.

Studia kierowane są do absolwentów studiów wyższych, a ramowy program zawiera moduły związane z zarządzaniem, marketingiem, finansami, prawem, komunikacją oraz zarządzaniem wydarzeniem. Poruszane zagadnienia mają m.in. pomóc osobom funkcjonującym w organizacjach sportowych lub związanych ze sportem lepiej zarządzać tymi organizacjami, zrozumieć ich otoczenie, zidentyfikować potencjalne problemy i podejmować właściwe decyzje.

 

Wiedza praktyczna to integralna część nauczania. W połączeniu z wiedzą teoretyczną, stanowi istotny element przygotowania zawodowego również dla kadry zarządzającej. Oferowane przez PGE Narodowy programy obserwacyjne dają możliwość zdobywania cennych doświadczeń zawodowych i kształtowania umiejętności praktycznych, które mogą stanowić później przewagę na rynku pracy. Ponadto doświadczenie i wiedza zdobyte w trakcie przygotowań i realizacji wydarzeń sportowych są niezastąpione dla osób, które zamierzają związać swoją przyszłość zawodową z szeroko rozumianą branżą sportową, ale również obszarami sponsoringu czy organizacji eventów. Praktycy PGE Narodowego przeprowadzą uczestników przez strefy kluczowe przy organizacji imprez całostadionowych w tym realizacji, komunikacji i PR, bezpieczeństwa, techniki, partnerstwa, VIP Hospitality czy IT. Uczestnicy będą brali udział m.in. w procesie koordynacji stref publicznych i zewnętrznych, w odprawach i spotkaniach organizacyjnych, koordynacji procesu związanego z obsługą osób niepełnosprawnych, przygotowania operacji medialnej przed i w trakcie eventu – w tym udział w konferencjach prasowych, będą uczestniczyć w wybranych czynnościach przygotowawczych, dedykowanych dla imprezy, czy prowadzić kontrolę jakości.

Rekrutacja na studia trwa do 29.02.2020 r. O przyjęciu na studia decyduje rozmowa kwalifikacyjna. Więcej szczegółów dostępnych na: www.kozminski.edu.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF