...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czym jest złowieszczo brzmiąca Great Resignation? Jak pracodawcy powinni reagować na ten trend?

Start drugiej edycji Dream Employer

Great resignation – wyzwanie dla organizacji i ich zespołów HR czy szansa na poprawę relacji pracodawca-pracownik?

Gwałtownie spadające zaangażowanie i przywiązanie pracownika do pracodawcy oraz szybko rosnące oczekiwania dotyczące finansów, warunków i środowiska pracy. Ogromna skala rotacji pracowników w wielu branżach, zwłaszcza tzw. essential workers, do których należą zawody w sektorze zdrowia, gastronomii czy w handlu i logistyce.

Według EY Great Resignation jest jednym z trzech mega trendów (3xG – GIG Economy, Great Resignation, Globalizacja Trendów), które zdominują rynek pracy w 2022 roku.

Groźnie brzmiąca „wielka rezygnacja” to zjawisko, którego początek można było zauważyć w Stanach Zjednoczonych już w pierwszej połowie 2021 roku. Od kwietnia do października z pracy zrezygnowało ponad 27 mln Amerykanów. Rynek europejski nie pozostaje jednak obojętny na duże zmiany w zatrudnieniu, które wywołała pandemia. Badanie firmy doradczej Kincentic z III kwartału 2021 wskazuje, że aż 57% pracowników rozważa zmianę pracy. To 13% więcej niż na początku roku.

Wielka rezygnacja to trend pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, prognozowany również na naszym rynku. Czy w Polsce będziemy mówić jednak o fali wielkich rezygnacji, czy też o fali wielkich rotacji, to kwestia badań. O tym będziemy na pewno w tym roku w Dream Employerze rozmawiać i ten temat poszerzać. Jedno jest pewne – z perspektywy statupów, takim wyzwaniem, które zostało określone również w raporcie Startup Poland jest utrzymanie pracownika i wspieranie go tak, by jak najdłużej chciał pozostać w organizacji. Nie służy temu ani wielkie rozczarowanie, ani wielka rezygnacja, również GIG Economy, czyli zmiana podejścia do pracy, pewna elastyczność, która pojawiła się wśród pracowników. Młode osoby określają firmy nie jako miejsca pracy, a jako wartości, które niesie za sobą i z którymi identyfikuje się organizacja, w której chcą pracować. To są te elementy, o których warto rozmawiać, które warto podkreślać i nad którymi uczestnicy Dream Employera, ale tez ci, którzy prowadząc firmy szukają jakichś wskazówek, drogowskazów powinni się kierować.

Ewa Janus-Khouri, CEO, Centrum Kreatywności Targowa, Członkini RP i Jury DE

Jest wiele motywatorów podjęcia zmiany bądź zrezygnowania z obecnej pracy nawet bez żadnej innej pewnej oferty w zanadrzu. Wśród głównych przyczyn wymieniane są przede wszystkim pogorszenie się warunków pracy, zmiana priorytetów i rosnąca otwartość pracowników na zmiany, poszukiwanie bardziej rozwojowego środowiska czy brak empatii i sposób traktowania przez pracodawcę. Z drugiej strony są przyczyny związane z brakiem satysfakcji i wypaleniem zawodowym. Coraz częściej pracownicy dochodzą do granicy tolerancji zmian wywołanych pracą zdalną i izolacją, wpływających także na zdrowie. Są stale wyczerpani, nie czują sensu wykonywanej pracy i zaczynają się zastanawiać nad faktyczną jej wartością. Rośnie także liczba osób, które rezygnują w dość krótkim czasie po podjęciu nowej pracy z powodu dużego rozdźwięku między oczekiwaniami i zapewnieniami a tym jak wygląda rzeczywistość w danej organizacji.

Wiemy, jakie zwykle są przyczyny masowych rotacji pracowników w naszych firmach. Spędza to sen z powiek HR-owcom i menedżerom. Gdy szukamy recepty jak temu zapobiegać, warto zadać sobie pytanie: jacy pracownicy są mniej podatni na odejścia, jacy są bardziej lojalni, mocniej zaangażowani i związani z firmą na dobre i na złe? Pracownicy 50+! Może warto inwestować w tych doświadczonych? A może nawet warto poszukać takich na rynku pracy? Nie wierzmy stereotypom i spróbujmy. Tym bardziej że demografia jest nieubłagana. Portal Flexi.pl – praca i aktywność 50+ pokazuje dobre przykłady, zachęca pracodawców do sięgania po takie rozwiązania i pomaga im docierać do aktywnych osób 50+.

Dariusz Ludwiczak, Flexi.pl, Członek RP DE

Jak radzić sobie z falą rezygnacji?

Nie wystarczy tutaj zapewnienie o podniesieniu pensji i pakiet kilku dodatkowych benefitów. Pracownicy oczekują, że zostaną dostrzeżeni jako ludzie, którzy w ostatnim czasie zmagali się z wieloma trudnościami, nadal odczuwają skutki wszystkich transformacji ostatnich kilkunastu miesięcy i chcą wykonywać pracę, która ich satysfakcjonuje, dla pracodawcy, który docenia ich wkład w działanie firmy. Nie chcą być widziani jako osoby na konkretnych stanowiskach mające do wykonania konkretne zadania, za które należy im się konkretna stawka.

Great Resignation jest to zdecydowanie trend, który wielu firmom może zagrozić. Jednak wsłuchanie się w potrzeby pracowników i próba odpowiedzi na nie, może sprawić, że uda się przekuć to zjawisko w szansę na poprawę relacji pracownik-pracodawca i zatrudnienie osób, które w danej firmie chcą pracować i mocno się w tę pracę zaangażują. Musimy jednak uzbroić się w cierpliwość i być pokornymi wobec wielu, bardzo dużych zmian, które na rynku pracy już się zadziały i zadzieją się w najbliższym czasie.

Jak sobie z nimi radzić i jak się do nich dostosować? O tym właśnie będziemy rozmawiać w trakcie kolejnej całorocznej edycji programu Dream Employer.

Nie ukrywam, że z zaciekawieniem obserwuję zmiany zachodzące na rynku pracy, które z roku na rok czynią go coraz bardziej rynkiem pracownika. Zjawisko to, dodatkowo podsycane przez pandemię, nakazuje wręcz menedżerom dołożenie wszelkich starań, aby nie tyle zwiększać zatrudnienie, ile wręcz utrzymać bieżący stan osobowy swoich zespołów.

Obserwując ruch na RocketJobs zauważam nawet pięciokrotny wzrost zainteresowania ofertami dopuszczającymi pracę zdalną i trudno się temu dziwić, bo zewsząd jesteśmy wręcz bombardowani komunikatami o zaletach pracy z dowolnego miejsca na świecie.

Firmy, które nie mogą sobie pozwolić na taką niezależność lokalizacyjną, muszą bardzo czujnie śledzić nastroje pracowników. To zatrważające jak wiele organizacji nie przeprowadza regularnych badań satysfakcji z pracy, które w połączeniu z badaniem wskaźnika eNPS (Employee Net Promoter Score) jasno zasygnalizują, czy i które obszary należy poprawić.

Pamiętajmy, że w przypadku specjalistów wysokość pensji może, ale nie musi być kluczowa. Uważam, że arcyważne jest stworzenie przejrzystej ścieżki karier, jasno określającej możliwości rozwoju, warunki awansu, czy podwyżki. Dzięki temu pracownicy są w stanie dużo efektywniej wykonywać swoje obowiązki, a jeśli taki system premiuje dodatkowo własną inicjatywę, to jego korzyści mogą być wręcz nieocenione, o czym nieustannie przekonujemy się w naszej organizacji.

Łukasz Żuk, JustJoinIT, Członek RP DE

Program Dream Employer wspiera wiedzą pracodawców

19 stycznia oficjalnie rozpoczęła się kolejna edycja Dream Employer, konkursu i programu dla pracodawców najlepiej rozumiejących zmiany zachodzące na rynku pracy. Tego dnia w przestrzeniach Centrum Kreatywności Targowa odbyło się spotkanie Rady Programowej z organizatorami, podczas którego ustalony został ostateczny kształt tegorocznej edycji.

Na całoroczny program składają się wydarzenia w postaci webinarów czy paneli dyskusyjnych oraz liczne publikacje w mediach własnych BRIEF dotyczące relacji pracownik-pracodawca i rynku pracy. Głównym elementem całorocznego programu jest konkurs adresowany do pracodawców.

Konkurs i cały program Dream Employer jest tworzony jako najbardziej aktualna odpowiedź na potrzeby rynku. Jego celem jest zdefiniowanie na nowo „wymarzonego pracodawcy”. Z tego względu kultura organizacyjna oraz jakość przywództwa uwzględniająca obie perspektywy – pracodawcy i pracownika pozostają w centrum zainteresowania organizatorów. Kluczowa jest także spójność wartości i świadomość wspólnych celów. W ramach konkursu badaniem zostają objęci zarówno liderzy firm, jak i ich pracownicy.

Są trzy najważniejsze rzeczy, na których powinni się skupić pracodawcy, by radzić sobie na trudnym rynku pracy w 2022. Po pierwsze słuchać pracowników i kandydatów, czyli prowadzić stały dialog. Wsłuchiwać się w ich potrzeby, oczekiwania, dopytywać o ich możliwości, by gromadzić tę wiedzę i móc ją sensownie wykorzystać. Drugi element to troska o kondycję psychiczną i mentalną pracowników. Mam nadzieję, że o ten właśnie obszar wielu pracodawców będzie chciało zadbać. Liczę na to, że pracownik, który będzie zaopiekowany w tej sferze psychicznej, mentalnej, będzie dobrym pracownikiem. Trzeci aspekt to kwestia przejrzystości. Ważne jest, by pracodawca potrafił mówić o swojej firmie w sposób jasny i transparentny. Powinien móc jasno komunikować co kryje się za podjęciem współpracy z daną firmą i jakie są warunki zatrudnienia, po to pracownicy chcieli przychodzić do firmy i zostawać w niej na dłużej. Tego należy życzyć pracodawcom nie tylko w tym roku, ale też w kolejnych.

Anna Macnar, CEO HRM Institute, Członkini RP i Jury DE

Dream Employer jest niezależny konkursem, w którym pracodawcy oceniani są ze względu na szereg aspektów działania firmy. Kształt inicjatywy i system zgłoszeń oraz ocen został opracowany przez Radę Programową, w której skład wchodzą liderzy firm oraz eksperci i praktycy w zakresie HR, komunikacji wewnętrznej czy budowania wizerunku pracodawcy. Wśród nich m.in.: Ewa Janus-Khouri, Anna Macnar, Monika Domańska, Karolina Karwowska, Maciej Hassa, Łukasz Żuk, Jakub Sito, Patrycja Załuska oraz Dariusz Ludwiczak.

Badania i analiza stanu faktycznego w organizacji obejmuje będzie trzy kluczowe kategorie:

  1. Kultura i wartości firmy (misja, wizja, cele strategiczne organizacji).
  2. Przywództwo i rozwój pracowników (angażowanie i motywowanie pracowników oraz ich docenianie i nagradzanie, jakość komunikacji i informacji zwrotnej, programy rozwoju i ścieżki kariery, możliwości rozwoju kompetencji i doświadczeń).
  3. Dobrostan pracowniczy (well-being i work-life balance, stan fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy zatrudnionych, jakość benefitów pozapracowniczych, etyka i wartości w praktyce, praca zespołowa, wolontariat itd.).

W roku Great Resignation, pracownicy będą szukali autentyczności, ale głównym powodem przyjęcia pracy i w niej pozostania, będzie określenie i trzymanie się jasnych i klarownych zakresów obowiązków. Dalsza praca zdalna/hybrydowa dla większości naszych managerów i liderów nie jest nadal komfortowa. Już od dzisiaj postanowiłam wdrożyć kilka prostych zasad zgodnych ze wskazówkami mentorów programu.

Agata Kiszluk-Krzemień, Dyrektor Zarządzająca Brief.pl

Więcej o programie i konkursie znajdziecie na stronie: www.dreamemployer.pl.

Partnerzy programu: Krajowa Izba Gospodarcza, Centrum Kreatywności Targowa, BNP Paribas Bank Polska, Made in PR

Partnerzy wspierający: Flexi.pl, RocketJobs, Digital University

Anita Florek

FabLab powered by Orange przenosi się na Pragę

FabLab powered by Orange

FabLab powered by Orange zmienia swój adres. Nowoczesna pracownia przenosi się z ul. Twardej i urządza się na Pradze Północ przy ul. Targowej 56 w Warszawie. Zajmie część powierzchni w Centrum Kreatywności Targowa.

FabLab tworzą Stowarzyszenie Robisz.to oraz Fundacja Orange. To projekt społeczny, który powstał, żeby podnosić kompetencje mieszkańców w zakresie nowoczesnego rzemiosła i pozwolić im spędzać czas z technologiami w sposób wartościowy. W przestrzeni są do dyspozycji m.in. drukarki 3D, plotery laserowe, frezarki CNC, sitodruk, prototypownia, pracownia elektroniczna i krawiecka. Warsztaty prowadzą profesjonalni trenerzy i edukatorzy ze Stowarzyszenia Robisz.to.

Pracownia jest otwarta dla dzieci, młodzieży i dorosłych, niezależnie od doświadczenia. Realizowane są tu też projekty i warsztaty skierowane do osób w trudniejszej sytuacji, czy poszukujących nowych kompetencji zawodowych.

Warsztaty i projekty społeczne organizowane w FabLabie pozwalają uczestniczkom i uczestnikom rozwijać się w zupełnie nowych kierunkach i realizować różnorodne pomysły poprzez testowanie i tworzenie prototypów. W nowym miejscu będziemy działać nie mniej intensywnie niż do tej pory, zapraszając także osoby i grupy, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej i potrzebują nowych umiejętności dla polepszenia tej sytuacji

Małgorzata Kowalewska z Fundacji Orange

Część zaplanowanych w nowej siedzibie warsztatów skierowana będzie do mieszkańców i organizacji działających na Pradze.

Od 2017 roku z bezpłatnych działań w FabLab powered by Orange w Warszawie skorzystało ponad 4100 osób. Uczestnicy warsztatów stworzyli tu na przykład meble, longboardy, kaski na rower, protezy dłoni w druku 3d, interaktywne lampy, uszyli plecaki i piórniki, nauczyli się modelowania i druku 3d, czy podstaw stolarki. Zrealizowano wiele inicjatyw społecznych, m.in. projekt Maker Woman, który otworzył nowe możliwości zawodowe dla wielu kobiet, czy też różnorodne projekty dla młodzieży np. Start-Up Jump, którego partnerem jest Miasto Warszawa. Idea FabLabu jest mocno związana ze zrównoważonym rozwojem, wiele przedmiotów tworzy się tu w nurcie less waste.

Jeszcze bardziej kreatywna Targowa

Nie bez powodu nową siedzibą FabLab powered by Orange stało się Centrum Kreatywności Targowa. Tutaj działają startupy sektora kreatywnego, programy szkoleniowe, wydarzenia edukacyjne i kulturalne dla mieszkańców i mieszkanek Warszawy.

Bardzo się cieszę, że do grona naszych najemców dołącza FabLab. Jego działalność nie tylko znakomicie wpisuje się w misję CK Targowa, jako miejsca otwartego na firmy i organizacje z sektora kreatywnego oraz na ciekawe i nowatorskie koncepcje, ale także we wspaniałe rzemieślnicze tradycje Pragi. Targowa 56 to odpowiedni adres dla takich inicjatyw.

Ewa Janus-Khouri, Dyrektor Zarządzająca Centrum Kreatywności Targowa

Nowa lokalizacja, nowe warsztaty, ten sam duch tworzenia

Przeprowadzka nie oznacza przerwy w działaniu FabLabu. Już w maju odbędą się pierwsze zajęcia, m.in. rodzinne tworzenie koszyków na rower, czy przybornika ze starych jeansów, warsztaty praskie „Siła kobiet! Praga jest kobietą”, „Laserowa biżuteria dla seniora” czy dla praskich organizacji. Ruszy też prototypowanie dla startupów oraz kolejne projekty społeczne, takie jak np. Akademia Młodego Elektronika. Zapisy do projektów prowadzone są na stronie FabLab powered by Orange.

Naszą misję możemy realizować teraz na Pradze Północ. Jest to jedno z najbardziej aktywnych społecznie miejsc Warszawy, które na dodatek ma rzemieślnicze korzenie. Nie możemy się doczekać wspólnych działań twórczych.

Maciej Naskręt, członek zarządu Stowarzyszenia Robisz.to

Już po wakacjach FabLab powered by Orange zaprosi warszawiaków również na oficjalne otwarcie w nowym miejscu i przedstawi plany działania od września.


Źródło: Centrum Kreatywności Targowa 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wystartowała Szkoła Kreatywności – cykl bezpłatnych warsztatów i szkoleń dla firm i osób działających w sektorze kreatywnym [BRIEF PATRONUJE]

Szkoła Kreatywności

Centrum Kreatywności Targowa to inkubator przedsiębiorczości dla branży kreatywnej. Działa na warszawskiej Pradze od 2016 roku. Od grudnia 2019 operatorem Centrum, na mocy umowy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy, jest Krajowa Izba Gospodarcza. Działa w nim w tej chwili ponad 20 mikro- i małych firm, reprezentujących różne obszary sektora kreatywnego.

Szkoła Kreatywności zaprasza uczestników i uczestniczki

Jednym z zadań, którego podjęliśmy się jako Operator CK Targowa, było uruchomienie bezpłatnego programu akceleracyjnego, wspierającego pierwsze biznesowe kroki osób rozpoczynających prowadzenie działalności w branży kreatywnej.

Ewa Janus-Khouri z Krajowej Izby Gospodarczej, dyrektor zarządzająca CK Targowa

Z myślą o nich program Szkoły Kreatywności zbudowaliśmy na pięciu filarach tematycznych, które mogą zainteresować początkującego przedsiębiorcę. Proponowane przez nas zajęcia będą dotyczyć innowacyjności, marketingu internetowego, podstaw prawnych i finansowania, projektowania, technologii i mediów oraz sieciowania.

Ewa Janus-Khouri z Krajowej Izby Gospodarczej, dyrektor zarządzająca CK Targowa

3 lutego zaprezentowany został program zajęć Szkoły w I semestrze – od lutego do czerwca 2021 r. Obejmuje on 8 propozycji warsztatów i szkoleń,które składają się na ponad 40 godzin zajęć.

Do Szkoły Kreatywności zapraszamy osoby poszukujące inspiracji i narzędzi, które pomogą im zachować świeżość i otwartą głowę w myśleniu o rozwijaniu działalności.

Piotr Grzymisławski, kierownik programowy CK Targowa

Każda firma, organizacja czy osoba dopiero planująca swój biznes, która zgłosi się do Szkoły, bezpłatnie otrzyma pulę 30 godzin szkoleniowych do wykorzystania w ramach proponowanej przez nas siatki zajęć. To uczestnicy decydują, w których warsztatach i szkoleniach wezmą udział.

Piotr Grzymisławski, kierownik programowy CK Targowa

Szczegółowy program Szkoły Kreatywności jest dostępny na stronie cktargowa.pl. Tam także można zgłosić chęć udziału w Szkole.

Wykład inauguracyjny: dyskusja o scenariuszach przyszłości

Niemal 50 osób wzięło udział w inspiracyjnym webinarze, który zainaugurował działalność Szkoły Kreatywności 3 lutego. Wykład poprowadzili związani z Biennale Warszawa Bartosz Frąckowiak i Marta Michalak, określający siebie “strategicznymi marzycielami, spekulującymi na temat przyszłości”.

Rozmawialiśmy o tym, że nawet w obliczu kolejnych odsłon permanentnego kryzysu chcemy i potrzebujemy planować działania – własne i naszych organizacji. Bez wątpienia jednak funkcjonując w niepewności i zmienności musimy zacząć inaczej myśleć o celach, które sobie stawiamy. Kluczem do tego jest uruchomienie strategicznego myślenia o przyszłości.

Piotr Grzymisławski, kierownik programowy CK Targowa

Trwające ponad trzy godziny spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem uczestników i uczestniczek. Docenili oni przede wszystkim inspirujące ujęcie tematu oraz połączenie dużej ilości wiedzy i ciekawych informacji z prezentacją na temat metod warsztatowych, pozwalających na wdrożenie nowych, bardziej twórczych sposobów planowania.

Kolejne zajęcia już pod koniec lutego

Najbliższe zajęcia Szkoły Kreatywności odbędą się 24 lutego i będą poświęcone marketingowi internetowemu, a dokładniej: współpracy z influencerami. Szkolenie poprowadzą Patrycja Wachek i Agata Kołodziej z agencji Tears of Joy. Osoby zainteresowane wzięciem w nich udziału zapraszamy do zgłoszenia się do Szkoły Kreatywności.

Zapisz się do bezpłatnej Szkoły Kreatywności


Źródło: Centrum Kreatywności Targowa

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF