...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Acer i Sauber Motorsport przedłużają współpracę w sezonie 2021

Acer Sauber

Acer, jedna z czołowych firm sektora informacyjno-komunikacyjnego na świecie, obecna w ponad 160 krajach, dostarczy zespołowi Sauber Motorsport notebooki Enduro i TravelMate, stacje robocze ConceptD i cyfrowe wyświetlacze. Specjalnie zaprojektowany sprzęt oraz rozwiązania łączności Acer będą przez cały sezon 2021 odgrywać kluczową rolę w wyścigach. Trafią do siedziby zespołu w Hinwil, do jego garażu, a także na ścianę pit-stopu. Acer i Alfa Romeo Racing ORLEN nie tylko dzielą tę samą pasję do technologii, ale także znajdują uznanie wśród tej samej grupy fanów w wieku 13-44 lat.

To wielka przyjemność przedłużyć współpracę z firmą Acer. Nasza wspólna praca w 2020 roku uwydatniła synergię między światem nowoczesnych technologii informatycznych i sportów motorowych – oba są wysoce konkurencyjnym środowiskiem, w którym dążenie do wydajności jest stałym celem i w którym każdego dnia otwierają się nowe możliwości rozwoju. Współpraca w 2021 roku jest tego naturalnym rezultatem i nie możemy się doczekać wspólnego, udanego sezonu.

 Frédéric Vasseur, Dyrektor zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN i Dyrektor Generalny Sauber Motorsport

Cieszymy się, że możemy przedłużyć naszą współpracę z jednym z najbardziej prestiżowych zespołów w historii Formuły 1, w skład którego wchodzą kultowi kierowcy. W Acer przekraczamy granice nie tylko tego, co jest możliwe w technologii, ale także w marketingu, dostarczając naszym fanom jeszcze bardziej wciągające treści. Formuła 1 należy do sportów o największej oglądalności, a jej popularność na platformach cyfrowych całego świata błyskawicznie rośnie. Jest też idealną platformą angażującą przedstawicieli pokoleń Y i Z.

Hajo Blingen, wiceprezes ds. marketingu w Acer Europe

Formuła 1 to sport oparty na technologii oraz osiągach i posiadanie niezawodnego sprzętu ma w nim kluczowe znaczenie. Acer dostarcza Sauber Motorsport rozwiązania ConceptD dla stacji roboczych, w tym monitory. Są one przeznaczone nie tylko do zasilania samochodów, lecz również gwarantują 200 inżynierom niezawodność i dokładność podczas wykonywania najtrudniejszych zadań, od projektowania aerodynamiki po zapewnienie najwyższych osiągów silnika.

Korzystając z najnowszych modeli Acer Enduro z wojskowym certyfikatem wytrzymałości, zespół Sauber Motorsport może liczyć na wyjątkowo trwałe komputery, które pomogą w zarządzaniu wyścigami w najtrudniejszych warunkach. Od deszczu w Silverstone, przez upały w Singapurze po zimno nocy i piaskowy pył na pustyni w Bahrajnie.

Kluczowi członkowie zespołu będą również korzystać z zaawansowanych notebooków Acer TravelMate, które pozwolą poprawić komunikację, wydajność i bezpieczeństwo współpracy.


Źródło: WĘC PR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polska Liga Esportowa rozszerza rozgrywki o kolejne tytuły!

Polska Liga Esportowa, której turniej w Counter – Strike:Global Offensive przedstawia wysokie statystyki oglądalności na polskiej scenie ligowej, poszerza listę tytułów o gry z kategorii sportowej.

Po otrzymaniu oficjalnej licencji Valve na prowadzenie rozgrywek, co w przypadku turniejów regionalnych jest nie lada wyzwaniem, PLE pokusiło się o kolejny sukces – uzyskało zielone światło od japońskiego dewelopera KONAMI, oraz polskiego dystrybutora CENEGA, na organizację rozgrywek w eFootball Pro Evolution Soccer. Niebawem wystartują kwalifikacje do turnieju w grze, która świętuje w tym roku swoje 25-cio lecie.

PRO EVOLUTION SOCCER, to tytuł z długą tradycją, który gracze w Polsce od lat stawiają na wysokim miejscu symulatorów piłki nożnej. Produkt uzyskał wiele licencji, dzięki czemu dostajemy możliwość rozegrania Mistrzostw Świata ze wszystkimi oficjalnymi elementami FIFA. To gra, która dla wielu zawodników będzie świetną okazją do sprawdzenia swoich umiejętności na wirtualnym boisku, łącząca sport tradycyjny z nowoczesną rozgrywką.

Radosław Wójcik, Head of Communication & PR w Polskiej Ligi Esportowej

Ośmiu najlepszych zawodników wyłonionych w procesie kwalifikacji będzie rywalizować o pulę nagród wysokości 5000 złotych, a dodatkowo, zwycięzca oprócz nagrody finansowej otrzyma zaproszenie na udział w finałach kwalifikacji do reprezentacji Polski, po których poznamy pełny skład kadry w sezonie 20/21.

Dla tych, którzy od piłki nożnej wolą szybką jazdę, PLE przygotowało odrębny turniej PLE.GG F1 Cup . W ramach rywalizacji obejrzymy 12 wirtualnych wyścigów, które wyłonią najlepszego kierowcę bolidów w Polsce. Realizm, trójwymiarowa oprawa i dbałość o każdy detal rozgrywki, pozwoli zarówno kierowcom jak i kibicom poczuć się jak na prawdziwym torze.

Wiernie odtworzone trasy oraz dostępność wszystkich aktualnych kierowców i zespołów obecnego sezonu podkręci tempo wyścigu. Zawodnicy rywalizować będą o 5000 złotych. Podczas transmisji F1 w Polskiej Lidze Esportowej specjaliści przeanalizują tory, na których ścigać się będą kierowcy, w tym nową odsłonę “ Hanoi Circuit”, zapewnią dawkę historycznej wiedzy wyścigowej, uwzględnią anegdoty i smaczki świata FORMUŁY 1.

Polska Liga Esportowa w nowej odsłonie wystartowała z początkiem lipca 2020. Jednym z inwestorów projektu jest były zawodnik NBA – Marcin Gortat. Realizowany turniej CS:GO dzieli się na dwie ligi: LOTTO Dywizję Profesjonalną oraz Dywizję Mistrzowską, w której osiem najlepszych polskich zespołów rywalizuje o 100 000 złotych.

Sponsorem Strategicznym Polskiej Ligi Esportowej jest legalny bukmacher – eWinner. Jako Partner Główny Polskiej Ligi Esportowej oraz Partner Tytularny Dywizji Profesjonalnej występuje Totalizator Sportowy, właściciel marki LOTTO. Partnerem Polskiej Ligi Esportowej jest również ESPOT pop-up gaming concept na warszawskim powiślu, skąd odbywają się dodatkowe nagrania.

Transmisje rozgrywek można oglądać na kanale twitch.tv/PLE_GG oraz w środy i czwartki, równolegle na telewizyjnym kanale Polsat Games oraz w Internecie na platformach Twitch i YouTube.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Romain Grosjean, kierowca Formuły 1 z simracingową organizacją R8G Sim Racing Team

Formula 1

Inny kierunek obrał francuski kierowca teamu HAAS Romain Grosjean, który postanowił zainwestować w profesjonalną organizację simracingową. Grosjean założył zespół R8G Sim Racing Team, który „będzie rywalizował na różnych platformach, a celem jaki stawia przed nową organizacją jej pomysłodawca jest bycie główną siłą w wyścigach online. Skład organizacji oraz cykle w których będę stratowali jej zawodnicy Grosjean ma ogłosić do końca miesiąca. Kierowca francuski w świecie szerokorozumianego motorsportu znany jest jako pasjonat różnych odmian sportów motorowych oraz innowacji związanej z rywalizacją w tym obszarze, dlatego decyzje o  założenie organizacji simracingowej możemy uznać na naturalny krok w karierze Grosjeana. Głównym celem organizacji będzie odnoszenie sukcesów w najpopularniejszych cyklach simracingowych, ale także pomaganie młodym, zdolnym zawodnikom w dostaniu się do najbardziej elitarnych serii wyścigowych jak: Formula 3, Fomuła E czy Formuła 1.

https://www.instagram.com/p/B_AmJPIJxvn/?utm_source=ig_web_copy_link

Organizacja będzie współpracowała ściśle z partnerami macierzystego zespółu Grosjeana z F1 (team HAAS), Richardem Mille’em i MindMaze, oraz z Triple A e-Sports, który już odniósł sukces w wielu imprezach e-sportowych.

Warto wspomnieć, że wielkimi fanem simracingu jest sześciokrotny Mistrz świata Lewis Hamilton, który uczestniczy w wielu simracingowych wydarzeniach i wpiera młodych simracerów i od kilku lat jest ambasadorem jednego z najpopularniejszych tytułów simracingowych Gran Turismo Sport. W ramach współpracy z wydawcą gry Hamilton uczestniczy w oficjalnych eventach dla fanów gry z całego świata. Najlepsi w rywalizacji online mogą podczas zawodów finałowych rywalizować z mistrzem w jednym teamie. Hamiltion także aktywnie współpracuje z wydawcą w obszarze produkcji kolejnych edycji tej już kultowej gry simracingowej.

W ostatnim czasie na łamach Brief Esports publikujemy coraz więcej materiałów dotyczących Simracingu, niedawno publikowaliśmy Wywiad z najlepszymi polskimi zawodnikami.

Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia. Wcześniej pojawił się tam artykuł autora,  Simracing, czyli wirtualne wyścigi , który wyjaśnia i wprowadza w to zjawisko.

Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w zakresie przygotowywania kompleksowych strategii z zakresu marketingu oraz komunikacji w sporcie. Odpowiadał za marketing i biura prasowe przy wydarzeniach rangi Mistrzostw Świata czy Europy. Współpracował z międzynarodowymi federacjami sportowymi. Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI), Międzynarodowa Federacja Hokeja na Lodzi (IIHF), Międzynarodowa Federacja narciarska (FIS) oraz UEFA. Odpowiadał za komunikacje eventów z udziałem największych klubów piłkarskich w Europie: Real Madryt, Juventus Turyn, Borussia Dortmund Benfica Lizbona AS Monaco i Szachtar Donieck. Z FC Barceloną współpracował przy wydarzeniach sportowych oraz esportowych w Polsce. W 2018 roku był konsultantem największego ogólnopolskiego badania esportu, realizowanego przez firmę Kantar Media. W ESE Europe współtworzył projekt Rocketmania, międzynarodową ligę esportowa dla organizacji z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Prowadził szkolenia z zakresu mediów i Social Media dla związków sportowych oraz Instytutu Sportu.

Michał Mango

ORLEN tytularnym sponsorem Alfa Romeo Racing

Kubica Alfa Romeo Orlen

W sporcie podobnie jak w biznesie, bardzo ważna jest konsekwencja. Kiedy w ubiegłym roku wspieraliśmy powrót Roberta Kubicy do Formuły 1, wiedzieliśmy, że tworzymy historię sportu, ale też otwieramy nowy rozdział w historii marki ORLEN. Miniony sezon przerósł nasze oczekiwania w kontekście korzyści uzyskiwanych dzięki obecności w najbardziej prestiżowych wyścigach świata. Sama wartość ekspozycji naszego logotypu po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł, znacząco zwiększyliśmy również zyski sieci detalicznej. Budowa globalnej rozpoznawalności marki pozwoliła nam też na rozpoczęcie procesu co-brandingu, w ramach którego docelowo wszystkie europejskie stacje naszej sieci mają działać pod jednym szyldem. Dziś robimy kolejny ważny krok na tej drodze wiążąc się z zespołem o olbrzymiej tradycji i historii. Naszym ambasadorem pozostaje Robert Kubica, niezmiennie lubiany, jeden z najszybszych kierowców świata.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN

Robert Kubica Daniel Obajtek
Robert Kubica i Daniel Obajtek, fot. PKN Orlen

 

Nasza współpraca z PKN ORLEN dotychczas układała się świetnie i cieszę się, że zostajemy razem na kolejny sezon. Zaczynam nowy rozdział w karierze dołączając do Alfa Romeo Racing ORLEN. To zespół, który zajmuje szczególne miejsce w moim sercu i miło będzie zobaczyć znajome twarze, które pamiętam jeszcze z Hinwil. Czas i okoliczności się zmieniły, ale jestem przekonany, że determinacja i głód sukcesu pozostaną niezmienne. Liczę, że moje doświadczenie pozwoli nam wspólnie wykorzystać szanse, które czekają w nadchodzącym sezonie.

Robert Kubica

W ramach pakietu sponsorskiego, w stosunku do ubiegłego sezonu, znacząco zwiększy się ekspozycja marki ORLEN. Logotyp Koncernu znajdzie się w oficjalnej nazwie zespołu, a cała komunikacja będzie prowadzona z wykorzystaniem nazwy Alfa Romeo Racing ORLEN. Logotyp z orłem pojawi się na bolidach zespołu, m.in. na tylnym i przednim skrzydle, obręczy halo, lusterkach oraz na sekcjach bocznych. Widoczny będzie także na klatce piersiowej i plecach kombinezonów oraz w trzech miejscach na kaskach wszystkich kierowców. Dodatkowo logotyp Koncernu znajdzie się na odzieży mechaników i personelu zespołu oraz na transporterach, wnętrzu garażu i motorhome. Umowa z Alfa Romeo Racing przewiduje ponadto, znacznie większe niż do tej pory, zaangażowanie kierowców i członków zespołu w działania eventowe PKN ORLEN, w tym w szczególności wsparcie organizowanej przez Koncern największej imprezy motoryzacyjnej w Polsce, VERVA Street Racing. Dotyczy to także Roberta Kubicy, który zostanie rezerwowym kierowcą Alfa Romeo Racing ORLEN.

 

W ramach współpracy, do ORLEN Akademii Kartingowej prowadzonej przez Sauber Motorsport, szwajcarską firmę, która prowadzi i zarządza Alfa Romeo Racing w Formule 1, dołączy trzech młodych kierowców z Polski. Jest to kontynuacja działań rozpoczętych przez Koncern w 2018 roku, mających na celu wyłonienie i wyszkolenie następców Roberta Kubicy. Firma jest sponsorem strategicznym polskich serii kartingowych W nadchodzącym sezonie wystartuje w nich ok. 200 zawodników, w tym 30 młodych kierowców nominowanych do Akademii ORLEN Team.

bolid Alfa Romeo Racing ORLEN
fot. PKN Orlen
Alfa Romeo Racing ORLEN
fot. PKN Orlen

 

 

 

 

 

 

 

Gdy PKN ORLEN wjechał z Robertem Kubicą na tory Formuły 1, współpraca ta stała się główną osią komunikacji marki. Co więcej, okazała się marketingowym strzałem w dziesiątkę. Wartość ekspozycji logotypu ORLEN po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł. F1 należy do jednej z najchętniej oglądanych dyscyplin o potencjalnym zasięgu szacowanym na niemal ¼ całej populacji globu. W dodatku cieszy się wielkim prestiżem w świecie sportu, który umożliwia nieosiągalną dotąd ekspozycję polskiej marki na arenie międzynarodowej. Nasza decyzja o wejściu w Formułę 1 była więc działaniem przemyślanym. Będzie ono wsparciem dla rozpoczętego przez nas procesu ujednolicania wizerunku sieci stacji, które będą funkcjonować pod jednym szyldem. ORLEN prowadzi działalność na sześciu rynkach macierzystych – w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, Słowacji i w Kanadzie. W Europie Środkowo-Wschodniej ma ponad 2800 stacji paliw, a jego produkty petrochemiczne i rafineryjne docierają na sześć kontynentów do ponad 100 krajów. Zaangażowanie w Kubicę i F1 pozwoliło nam pobić kolejne rekordy w segmencie detalicznym, gdzie zysk operacyjny w III kwartale 2019 wzrósł o prawie 600 mln zł w porównaniu do danych sprzed roku. Od początku podkreślaliśmy, że nasze działania sponsoringowe traktujemy długofalowo, dlatego nadal jesteśmy z Robertem i wzmacniamy pozycję marki poprzez współpracę Alfa Romeo Racing ORLEN.

Adam Burak, Dyrektor Wykonawczy ds. Komunikacji Korporacyjnej

Z przeprowadzonych przez spółkę analiz efektywności wynika, że udział Roberta Kubicy w tegorocznych wyścigach Formuły 1 przyczynił się w Polsce do wzrostu oglądalności tej dyscypliny o ponad 630%. Globalny ekwiwalent z ekspozycji marki ORLEN podczas transmisji telewizyjnych po 16 wyścigach sezonu 2019 przekroczył 110 mln zł. Według badań ARC Rynek i Opinia w ciągu całego sezonu znacząco wzrosła też znajomość marki ORLEN jako sponsora Roberta Kubicy. W tych samych badaniach co piąty polski kierowca zadeklarował, że ze względu na wsparcie przez koncern Roberta Kubicy częściej korzysta z oferty stacji ORLEN. Potwierdzeniem tego był istotny wzrost sprzedaży w detalu. Zysk operacyjny w tym segmencie po III kwartałach 2019 r. wzrósł o prawie 600 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. O 4 proc. wzrosła sprzedaż paliw w całej Grupie, wyraźnie zwiększyła się też sprzedaż oferty pozapaliwowej, czyli np. produktów gastronomicznych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Robert powraca – he’s back! Case study kampanii PKN ORLEN S.A.

Kto? 

PKN ORLEN jest nowoczesnym graczem na rynku paliw i energetyki, największą firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, notowaną w prestiżowych, światowych zestawieniach Fortune Global 500, Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Grupa ORLEN prowadzi działalność na 6 rynkach macierzystych – w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, Słowacji i w Kanadzie.

Koncern dysponuje nowoczesnymi, zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton różnych gatunków ropy rocznie, a sprzedaż detaliczną prowadzi z wykorzystaniem największej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej sieci ponad 2800 stacji paliw. ORLEN nieprzerwanie od kilku lat uznawany jest za najcenniejszą markę w Polsce, wycenianą na poziomie 4,7 mld zł. PKN ORLEN jest także jedyną w regionie firmą, która otrzymała już szósty raz z rzędu prestiżowy tytuł The Most Ethical Company, przyznawany przez amerykański Ethisphere Institute.

Co połączyło ORLEN i Kubicę?

Wg raportu „Sponsoring Monitor” ORLEN jest postrzegany jako #1 wśród sponsorów sportu w Polsce, Grupa Sportowa ORLEN i ORLEN Team wspierają mistrzów motorsportu, lekkoatletów, reprezentacje Polski w siatkówce i in. Ambicje koncernu sięgają jednak poza granice kraju. 

F1 była naturalnym kierunkiem rozwoju – ze względu na prestiż i globalny zasięg (po NBA jest drugą najchętniej oglądaną dyscypliną sportu na świecie). Potencjalna globalna widownia 2 mld dawała nieosiągalną dotąd ekspozycję marki. Zbiegło się to z możliwością powrotu na tor Kubicy – jedynego Polaka znanego z F1. Był to unikalny moment na wiarygodne wejście w elitarny świat F1. Kubica to symbol profesjonalizmu, determinacji. Jego nazwisko wywołuje emocje, a historię śledzą miliony. Mimo wypadku, nie poddał się i powrócił. Wierząc w potencjał Kubicy i bazując na wewnętrznych analizach, marka podjęła ryzyko. Obecność Polaka w światowej rywalizacji umożliwiała angażującą i autentyczną komunikację globalną i lokalną.

https://www.facebook.com/ORLENOfficial/videos/549241988937646/

https://www.instagram.com/p/BtxomQeFe-H/

Założenia kampanii

PKN ORLEN w Polsce dysponuje największą i najbardziej znaną siecią stacji benzynowych, w badaniach ARC 49% klientów deklaruje, że korzysta z nich najczęściej, 67% że co najmniej raz w m-cu. Firma działa w 100 krajach na 6 kontynentach. PKN ORLEN chciał podkreślić swoją globalną pozycję biznesową, poszerzając ekspozycję marki w komunikacji. 

Marka postawiła na narrację wykorzystującą potencjał komunikacyjny Kubicy (bohatera z wyrazistą przeszłością) i zasięg F1 w budowaniu globalnej znajomości marki. Główne przekazy opierały się na motywie: Robert powraca – he’s back! ORLEN wspiera powrót Roberta, na którego czeka cała Polska, pomaga spełniać marzenia.

Współpraca z Robertem Kubicą jest osią komunikacji 360 marki w 2019 r. Kampanie reklamowe i działania media relations realizują cele zasięgowe. Zaangażowanie kibiców ORLEN wzmacnia, relacjonując sezon rozgrywek F1 w SM, a także przez wydarzenia specjalne, takie jak Verva Street Racing. Na stacjach ma miejsce największa w Polsce loteria, która wraz z aktywacjami w punktach sprzedaży wspiera sprzedażowe skrzydło kampanii i finansuje inwestycje. Główne narzędzia komunikacyjne to social media, sponsoring relacji TV z wyścigów F1, kampanie wizerunkowe i produktowe, działania CSR, komunikacja w punktach sprzedaży oraz do pracowników ORLEN. 

 

PROBLEM

Co było celem kampanii?

Historia Roberta Kubicy to materiał na film. Jedyny Polak w F1, doświadczony przez los, miał jasny cel: wrócić do wyścigów. Wg badań ARC rodakom kojarzy się z dążeniem do sukcesu, wytrwałością, profesjonalizmem, tradycją  – te cechy pokrywają się z wizerunkiem ORLENu. Dlatego koncern – powszechnie postrzegany jako #1 wśród sponsorów polskiego sportu – wsparł powrót Roberta do prestiżowego grona zawodników F1. 

PKN ORLEN ma ambicję, by jako firma aktywna na rynku międzynarodowym, budować swoją rozpoznawalność także w skali globalnej. Zasięg i prestiż Formuły 1 umacniają starania firmy w budowaniu reputacji marki najwyższej jakości.

– Współpraca z Robertem Kubicą i obecność PKN ORLEN w elitarnych rozgrywkach Formuły 1, to przede wszystkim inwestycja biznesowa, a nie tylko korzyści wizerunkowe. Historia Roberta Kubicy to niemal filmowy materiał, dający nam niespotykane dotąd możliwości komunikacyjne. Jego powrót do F1 jest odbierany przez kibiców jako tryumf determinacji, wytrwałości i profesjonalizmu, do którego my – jako sponsor – możemy się realnie przyczynić. – mówi Adam Burak, Dyrektor Wykonawczy ds. Komunikacji Korporacyjnej PKN ORLEN

Wyzwanie 

Czy trudy sportowca można przekuć w biznesowy sukces? Ten dylemat niósł za sobą wątpliwości związane z rynkiem lokalnym i pytanie: jak współpraca z Kubicą zostanie odebrana przez Polaków i przełoży się na wyniki firmy. Sytuacja teamu Williams zapowiadała nikłe szanse na dobre wyniki sportowe i możliwe niskie oceny osiągnięć samego Kubicy. To mogło przełożyć się na negatywną ocenę samej marki. Wewnętrzne analizy PKN pokazały, że jest to ryzyko, które można zneutralizować szeregiem działań komunikacyjnych i warto je podjąć. Jeszcze przed startem kampanii 20% naszych klientów zadeklarowało w badaniach ośrodka ARC Rynek i Opinia, że w związku ze sponsoringiem Kubicy będą częściej korzystać z naszych stacji. Taką deklarację złożyło też 15% ogółu kierowców. Już sam powrót Roberta do wyścigów F1 jest powodem do dumy dla Polaków. Według badań aż 70% respondentów deklaruje wsparcie dla Kubicy podczas wyścigów, niezależnie od jego wyników. 

– Podejmując się współpracy z ROKiT Williams Racing mięliśmy świadomość, że nie ma gwarancji na natychmiastowe sukcesy i dominację w stawce tegorocznych rozgrywek F1. Jednak zrealizowane przez nas badania marketingowe wskazywały, że kibice będą wspierać Roberta, niezależnie od wyników. Istniało pewne ryzyko, że słabe wyniki w sezonie wygenerują negatywne opinie na temat Roberta i jego sponsora – PKN ORLEN. – komentuje Adam Burak. – O tym, jak bardzo kibicom zależało na powrocie Roberta do F1, niezależnie od rezultatów, były komentarze po ogłoszeniu przez Kubicę i ORLEN decyzji o rozstaniu z Williamsem po sezonie 2019. Zdecydowana większość z nich ma pozytywny wydźwięk, kibice podkreślają, że liczył się powrót i udział i liczą na dalsze wsparcie ORLENU dla Roberta. Wielokrotnie podkreślali, że są dumni, że polski sportowiec i polska marka byli obecni w elitarnych rozgrywkach F1. 

 

ROZWIĄZANIE 

Grupa docelowa 

PKN ORLEN jako marka obecna na międzynarodowych rynkach, chce docierać do globalnego audytorium. Kampania z udziałem Roberta Kubicy jest kierowana do szerokiej grupy interesariuszy, m.in.: klienci indywidualni stacji paliw, klienci B2B (kontrahenci, klienci hurtowi), kibice sportów motorowych, media i liderzy opinii, a także pracownicy. 

Strategia 

Współpraca z Robertem Kubicą stała się osią komunikacji 360 ORLEN w 2019 r. Marka ORLEN jest eksponowana podczas transmisji z wyścigów F1 oraz wydarzeń towarzyszących (treningi, konferencje prasowe, akcje specjalne), z przekazem docieramy do międzynarodowej publiczności Formuły 1. 

Kampanie reklamowe oraz działania media relations realizują cele zasięgowe w Polsce. Zaangażowanie rodzimych kibiców wzmacniamy relacjonując wyścigi w mediach społecznościowych PKN ORLEN i ORLEN TEAM. Gigantycznym zainteresowaniem cieszą się także wydarzenia specjalne z udziałem Roberta Kubicy – kierowca F1 był gwiazdą tegorocznej edycji Verva Street Racing, święto motorsportu w Gdyni odwiedziło 250 tysięcy osób.

Równie istotne jest pozycjonowanie Roberta w segmencie detalicznym. Jego wizerunek pojawia się na materiałach promocyjnych i wybranych produktach oferty stacji paliw ORLEN. Na stacjach trwa największa w Polsce loteria, która wspiera sprzedażowe skrzydło kampanii i finansuje inwestycję sponsoringową. 

W strategii komunikacji zostały ujęte także działania z obszaru CSR. Wyrazistą i zaskakującą bohaterką kampanii stała się 8-letnia reporterka, niewidoma Julka. Rozmawiałam z Kubicą (…). Mogłam zobaczyć, że można wszystko, jeśli się tylko ma cel. Marzenia spełniają się, gdy dąży się do nich cierpliwie, wytrwale i nigdy się nie zapomina. Po to się idzie w życiu. – historia Kubicy była dla Julki inspiracją. Dzięki niej spełniła marzenie: poznała świat F1 i swojego idola. Autentyzm tych działań został doceniony – relacje na kanałach SM ORLENu obejrzano 4,5 mln razy. Współpraca z Julką łączy biznes z działaniami CSR. Jest odpowiedzią koncernu na oczekiwanie społeczne, by włączać do działań osoby z wszystkich grup społecznych w różnych rolach i kontekstach. Dzięki akcji ORLEN pokazał, że osoby z niepełnosprawnościami są pełnoprawnymi członkami społeczeństwa i warto angażować je w ważne tematy. 

https://www.facebook.com/ORLENOfficial/videos/2357299707857825/

 

Warto pamiętać, że siłą współpracy Roberta Kubicy i ORLENU są także oddani fani sportowca, którzy jeżdżą po całym świecie, by dopingować mu podczas wyścigów, publikują własne relacje w mediach społecznościowych, zakładają blogi, organizują akcje ambientowe i aktywnie odpowiadają na treści publikowane przez markę. 

EFEKTY

– Już teraz, w połowie sezonu, możemy mówić o „Efekcie Kubicy”. Co szósty klient stacji ORLEN i co 10 klient konkurencyjnych sieci deklaruje, że w związku z zaangażowaniem ORLENu w sponsoring Roberta Kubicy, będzie częściej korzystać z naszych stacji. To świetny i perspektywiczny wynik, tym bardziej, że kampania potrwa nieprzerwanie do końca roku. – komentuje Adam Burak. – Działania media relations i komunikacja w mediach społecznościowych zaowocowały ponad 150 mln kontaktami z marką ORLEN o wartości reklamowej ponad 60 mln zł. Sponsoring Kubicy przekłada się także na wyniki finansowe w sprzedaży detalicznej. Notujemy widoczne wzrosty sprzedaży paliw i oferty pozapaliwowej w Polsce, zysk operacyjny w segmencie detal wzrósł o 400 mln zł w skali r/r (pierwsze półrocze 2018 vs. 2019).

https://www.instagram.com/p/ByaMaV3o89d/

Polacy pokazali, że wspierają Kubicę niezależnie od wyniku, a pochodzenie i lokalna tożsamość są ważniejsze od sportowych rezultatów. Wg ARC Kubicę zna lub kojarzy aż 99% respondentów. Zarówno na początku sezonu F1, jak i po 4 m-cach, 2/3 Polaków deklaruje wsparcie Roberta niezależnie od jego wyniku. Znacząco wzrosła znajomość ORLENu jako sponsora Kubicy (z 44% w III do 57% w VII), a sponsoring jest oceniany pozytywnie (60%). Ok. 70% uważa, że ORLEN pełni istotną rolę w powrocie Kubicy do F1 .

Efektywność kampanii potwierdzają wyniki mediowe projektu. Zasięg publikacji w wyniku naszych działań media relations oraz komunikacji w kanałach SM w XI.2018 – VIII.2019 to ok 152 mln kontaktów z marką (zasięg publikacji: 131.343.147, AVE: 9.230.656 zł – dane IMM, kanały w SM: 19 800 861, w tym organicznie: 13 881 592; dodatkowo ponad 2 mln zasięgu w kanałach SoMe Rokit Williams). AVE treści redakcyjnych dot. sponsoringu Kubicy to ponad 60 mln zł, liczba ekspozycji logotypu ORLEN to 107 tys., a łączny jej czas – ponad 300 min. (Pentagon dla ORLEN I-VII.19). 

Wyniki globalne za połowę sezonu określają AVE wartości ekspozycji logo ORLEN w transmisjach Eleven Sports (18 państw) na 1 076 982 € (źródło: Kantar dla ORLEN VIII.19).

Współpraca z Kubicą przekłada się na wynik biznesowy – kierowcy chcą częściej tankować na stacjach koncernu. Badania ARC pokazują, że rośnie udział klientów stacji ORLEN deklarujących częstsze korzystanie ze stacji (z 19% w III do 23% w VII). Co 6. kierowca przyznaje, że sponsorowanie Kubicy wpłynęło na częstsze korzystanie ze stacji ORLEN. W przypadku klientów konkurencji chęć częstszego odwiedzania stacji deklaruje aż 11 % respondentów. 

Zaangażowanie sportowca w kompleksowe działania wpływa na wyniki sprzedażowe i finansowe spółki. Przychody ze sprzedaży w okresie 6 miesięcy 2019 r. wzrosły o 9,7% (r/r), a zysk operacyjny EBITDA w segmencie detal za ten sam okres wyniósł wzrósł o 400 mln zł w skali r.r (I półrocze 2018 vs. I półrocze 2019) na co wpływ ma również „efekt Kubicy”.

Wyniki te dotyczą okresu od IX.2018 do VIII.2019, warto zaznaczyć, że jesteśmy dopiero w połowie sezonu F1 2019.

– Sezon F1 2019 zakończy się dopiero w grudniu wyścigiem o GP Abu-Dhabi, więc na finalne wnioski z kampanii jest jeszcze czas, ale już teraz widzimy, że współpraca z Robertem Kubicą przynosi wymierne korzyści dla sprzedaży detalicznej oraz ekspozycji i reputacji ORLEN w mediach. Zaangażowanie w F1 jest spójne z długofalową strategią wsparcia ORLEN Teamu dla zawodników sportów motorowych. – mówi Adam Burak . – To sukces marketingowy i wizerunkowy. Kontynuujemy budowanie globalnej rozpoznawalności, dlatego Robert Kubica nadal będzie członkiem ORLEN Team, a PKN ORLEN będzie obecny w F1. Prowadzimy zaawansowane rozmowy z zespołami na temat współpracy w kolejnym sezonie, o ich efektach będziemy informować już niebawem.

Opinie internautów

Kto był odpowiedzialny za realizację kampanii?

Strategia współpracy z Robertem Kubicą i Williams Racing została opracowana przez obszary marketingu sportowego i komunikacji korporacyjnej PKN ORLEN. Pracownicy ORLEN odpowiadali za wdrożenie strategii narracji, koordynację przygotowania identyfikacji wizualnej, działania content marketingowe i media relations.  

Wsparcie agencji dotyczyło przede wszystkim logistyki wydarzeń wspierających kampanię (m.in. Verva Street Racing), planowania i zakupu mediów (m.in. loteria na stacjach ORLEN) oraz przygotowania kreacji na potrzeby kampanii.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Motorsportowe emocje w kampanii ORLENu

W spocie wizerunkowym postawiono na emocjonalny przekaz, oparty o cechy kojarzone z Robertem Kubicą – wytrwałość, energię i determinację w dążeniu do celu. Jego kariera to najlepszy dowód na to, że jeżeli masz w sobie siłę walki, sportową pokorę oraz ogromną chęć zwyciężania, niemożliwe cele stają się realne. Te wartości są również bliskie marce ORLEN. Kampania PKN ORLEN pokazuje, że każdy wyjątkowy talent, potrzebuje wyjątkowego mecenasa. W tym kontekście nikogo nie powinien dziwić fakt nawiązania współpracy pomiędzy championami w swoich dziedzinach.
Od pewnego czasu poszukiwaliśmy nowej, rozpoznawalnej twarzy sportowca, która stałaby się ambasadorem marki ORLEN w Polsce i na świecie. Zależało nam, żeby przy tej okazji komunikować podstawową branżę Koncernu, stąd wybór sportów motorowych był oczywisty. Formuła 1 to innowacyjne technologie, duży prestiż i rozpoznawalność na całym świecie – powiedział Marcin Stefaniak, Dyrektor Biura Promocji i Reklamy, PKN ORLEN. Kubica to wyjątkowa postać współczesnego sportu, zawodnik, który po dramatycznym wypadku wrócił do sportu wyczynowego. Jego postać doskonale pasuje do przekazu budowanego wokół marki ORLEN. To kierowca o światowych horyzontach, którego starty niosą ogromny ładunek emocji dla wszystkich kibiców – dodaje Marcin Stefaniak.

 

 

PKN ORLEN dołączył do wąskiego grona światowych firm, które poprzez najbardziej elitarny sport motorowy wzmacniają rozpoznawalność swoje logo. Wejście do Formuły 1 to przede wszystkim decyzja biznesowa. Grupa ORLEN ma dziś aktywa w pięciu państwach Europy i Ameryki Północnej, a produkty dostępne są w ponad 90 krajach na całym świecie.
Komunikację z wykorzystaniem wizerunku Roberta Kubicy, ORLEN rozpoczyna od trzydziestosekundowego spotu. Możemy w nim zobaczyć ujęcia z toru, prezentujące  Roberta Kubicę za kierownicą bolidu F1. Jednocześnie staje się on klientem stacji ORLEN, na które każdy może przyjechać i cieszyć się podobnie jak sportowiec, oferowanymi tam produktami.
Wraz z uruchomieniem kampanii reklamowej, poszerzona zostanie oferta na stacjach ORLENu. Znajdą się w niej produkty marki VERVA z wizerunkiem jedynego Polaka w Formule 1 – batony proteinowe, napoje izotoniczne i energetyczne. Jednocześnie dla fanów Roberta Kubicy i sportów motorowych przygotowana została szeroka gama gadżetów. Wśród nich znajdziemy odzież sportową: koszulki, torby i czapki oraz kubki, breloki, magnesy oraz smycze. Nie zabraknie również szeregu artykułów, zachęcających do wspólnego kibicowania polskiemu kierowcy – naklejki, chorągiewki, opaski silikonowe, zapachy samochodowe i ramki do tablic rejestracyjnych.
Spot będzie można obejrzeć w telewizji od 8 kwietnia br. przez dwa tygodnie. Zaplanowana jest również w kampania VOD, displayowa oraz w social media. Za kreację kampanii odpowiadała agencja Red 8 Advertising, spot zrealizował dom produkcyjny Film it.

Nowoczesny gracz na rynku paliw i energetyki, największa firma w EŚW notowana w światowych zestawieniach Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Dysponuje zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton ropy rocznie, a sprzedaż detaliczna prowadzi poprzez największą w regionie EŚW sieć blisko 2800 stacji paliw. PKN ORLEN jest również największym przemysłowym producentem energii elektrycznej o mocach na poziomie 1,9 GWe, zaś w obszarze wydobycia dysponuje własną bazą zasobów ropy i gazu (2P) w Polsce i Kanadzie, które na koniec 2017 r. wyniosły 153 mln boe.

PKN ORLEN

ORLEN wystartuje w F1

Współpraca PKN ORLEN i Williams Martini Racing otwiera nowy rozdział w historii sportów motorowych w Polsce, ale też w budowaniu globalnego zasięgu naszej marki. Warto pamiętać, że Grupa ORLEN ma  dziś  aktywa w pięciu krajach Europy i Ameryki Północnej, a nasze produkty dostępne są w ponad 90 krajach na całym świecie. Dbając o budowę międzynarodowej pozycji, poszukujemy również globalnych kanałów komunikacji. Jesteśmy przekonani, że zaangażowanie w wyścigi Formuły 1 należy do najskuteczniejszych sposobów promowania marki poprzez sponsoring sportowy. Nie bez znaczenia pozostaje dla nas także fakt, że w bolidzie Williamsa zasiądzie jedyny w historii Polak, Robert Kubica, któremu chcemy towarzyszyć w jego ponownej drodze na szczyt – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

 

 

W ramach pakietu sponsorskiego logotyp PKN ORLEN pojawi się na bolidach Williams Martini Racing, m.in. na tylnym spoilerze, nosie, układzie dolotowym i każdym z lusterek bocznych. Dodatkowo logotyp Koncernu będzie można zauważyć na części podbródkowej kasku kierowców, kombinezonie kierowców i mechaników, a także odzieży personelu zespołu.
Cieszymy się, że mogliśmy związać się z firmą czującą ducha motorsportów, z którą mamy wiele wspólnego. Williams Martini Racing to zaawansowane technologie, innowacje i przede wszystkim najwyższej klasy inżynieria. Wiemy, że dla PKN ORLEN te wartości są równie ważne, dlatego wspólnie będziemy walczyć o najwyższe cele – powiedziała Claire Williams, Zastępca Szefa Zespołu Williams Martini Racing.
Współpraca między PKN ORLEN, a Williams Martini Racing to świetna widomość. Nie mogę doczekać się powrotu do F1,  jestem dumny, że będę reprezentować Polskę na torach Formuły 1, jeżdżąc bolidem z logotypem naszego narodowego koncernu – powiedział Robert Kubica.

Nowoczesny gracz na rynku paliw i energetyki, największa firma w EŚW notowana w światowych zestawieniach Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Dysponuje zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton ropy rocznie, a sprzedaż detaliczna prowadzi poprzez największą w regionie EŚW sieć blisko 2800 stacji paliw. PKN ORLEN jest również największym przemysłowym producentem energii elektrycznej o mocach na poziomie 1,9 GWe, zaś w obszarze wydobycia dysponuje własną bazą zasobów ropy i gazu (2P) w Polsce i Kanadzie, które na koniec 2017 r. wyniosły 153 mln boe.

PKN ORLEN