Kampania #GamingBezBarier z dwoma nagrodami MIXX Awards Europe 2021!

Mixx award

Kampania #GamingBezBarier, przygotowana przez Fantasyexpo oraz Polską Ligę Esportową zdobyła na międzynarodowym konkursie MIXX Awards Europe 2021 srebrną statuetkę w kategorii Gry/E-Sport oraz brązową w kategorii Non-Profit / Corporate Social Responsibility. Innowacyjność projektu polegała na stworzeniu pierwszego polskiego słownika gamingowego dla gry CS:GO dla Głuchych oraz przygotowania pierwszej na świecie transmisji esportowej, tłumaczonej na żywo na język migowy.

Stworzenie pierwszego gamingowego słownika polskiego języka migowego a tym samym likwidacja barier w pełnym odbiorze meczu esportowego u osób głuchych, to główne cele jakie przyświecały agencji gamingowej Fantasyexpo oraz Polskiej Lidze Esportowej. Na potrzeby projektu  zostało przetłumaczonych, bądź stworzonych od podstaw 19 znaków tłumaczących terminologię dedykowaną grze CS:GO. Do prezentacji i przedstawienia zarówno zasad gry jak i właśnie charakterystycznej dla rozgrywki terminologii przygotowano dedykowane wideo ze znakami i napisami.

Ponadto stworzony został cykl GIF-ów, dzięki którym w łatwy i szybki sposób można budować komunikację i edukować na temat gamingowych gestów.

Słownik miał swoją premierę podczas finałów Dywizji Mistrzowskiej Polskiej Ligi Esportowej. Trójka tłumaczy towarzyszyła komentatorom w studiu, aby nie tylko tłumaczyć na język migowy przebieg akcji, ale również na żywo pokazywać niezwykle ważne w esporcie emocje.

Była to pierwsza na świecie transmisja esportowa, tłumaczona na żywo na język migowy. Jej przebieg można było śledzić w serwisie Twitch oraz na kanale Polsat Games.

Zaczęło się od „Zróbmy coś dla osób Głuchych” . Uważam, że esport powinien być dostępny dla każdego – bez jakichkolwiek wykluczeń! Bardzo się cieszę, że spotkałem na swojej drodze osoby, które uwierzyły ze mną w tę ideę i pomogły wdrożyć projekt #GamingBezBarier. Dedykuję tę nagrodę wszystkim Graczom – wspólnie pokonajmy wszelkie bariery!

Bartosz Wilczek, Head of Esports, Fantasyexpo – pomysłodawca projektu

Szacuje się, że w Polsce jest około 1 miliona osób z problemami lub całkowitym brakiem słuchu, czyli zmysłu uznawanego przez wielu za podstawę w codziennym życiu.Problem głuchoty wyklucza cyfrowo wielu miłośników tej dyscypliny a komentarz jest nieodłączną częścią każdego widowiska sportowego czy też esportowego. Ubarwia je, nadaje mu tempo i przy okazji zapewnia dodatkowe emocje. Są jednak tacy, którzy nie są w stanie usłyszeć głosu komentatora, a także chcieliby poczuć ten dodatkowy dreszczyk emocji. Dlatego też z myślą o nich został stworzony pierwszy w Polsce gamingowy słownik języka migowego dedykowany grze Counter-Strike: Global Offensive.

Za pomysł, kreację i realizację słownika #GamingBezBarier odpowiedzialna jest agencja gamingowa Fantasyexpo, przy wsparciu Fundacji Akademia Młodych Głuchych oraz Sevenet. Za realizacją pierwszej na świecie transmisji dla osób Głuchych stoi Polska Liga Esportowa.


Źródło: Fantasyexpo

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

World of Tanks na PC i World of Tanks Blitz – podobieństwa i różnice pancernych braci

Wirtualne bitwy czołgów cieszą się ogromną popularnością. Wiodącymi tytułami w tej sferze są gry World of Tanks oraz World of Tanks: Blitz, które łącznie posiadają prawie 300.000.000 zarejestrowanych użytkowników.

World of Tanks to pewnego rodzaju fenomen. Tytuł powstał już ponad dziesięć lat temu, a mimo to wciąż potrafi przyciągać do siebie nowych graczy. Obecnie WoT posiada 160.000.000 zarejestrowanych użytkowników, a bazując na danych z sierpnia bieżącego roku, na samą Polskę przypada ponad 4.600.000 graczy. Dodatkowo warto zaznaczyć, że aż milion z nich to relatywnie nowi użytkownicy, którzy rozpoczęli swoją przygodę z World of Tanks po premierze polskich czołgów w 2018 roku.

World of Tanks ma swojego mobilnego brata, który zadebiutował w 2014 roku na urządzeniach przenośnych World of Tanks: Blitz docelowo miał być grą mobilną, skierowaną do fanów pierwowzoru. Jednak unikalne zmiany spowodowały, że Blitz wyrobił swoją własną tożsamość i trafił również na inne platformy, w tym PC-ty z  Windows 10 oraz Nintendo Switch. Obecnie może pochwalić się równie dużą popularnością co tytuł dostępny wyłącznie na komputerach osobistych – 137.000.000 zarejestrowanych użytkowników na całym świecie i ponad 3.300.000 pobrań gry tylko nad Wisłą. Sukces przełożył się na bardzo ciekawe współprace, jak ta z legendarną grupą rockową Korn, która w kolaboracji z firmą Wargaming stworzyli teledysk do piosenki “Finaly Free”.

Co spowodowało, że na rynku gier komputerowych znalazło się miejsce dla dwóch tak podobnych do siebie gier? Na pierwszy rzut oka mogą się wydać bliźniacze, lecz każda z nich posiada indywidualny charakter. World of Tanks trafia szczególnie do fanów wymagających wiernego odwzorowania historycznego pojazdów oraz pól bitew. Te pierwsze wzorowane są na istniejących niegdyś modelach lub faktycznych prototypach, które z różnych względów nie trafiły do produkcji. Natomiast mapy tworzone są na podstawie zdjęć historycznych. W PC-towej wersji w bitwach bierze udział aż trzydziestu graczy, podzielonych na dwie drużyny. Przekłada się to na średni czas gry, który wynosi kwadrans.

World of Tanks: Blitz, ze względu na swoje “pochodzenie” cechuje się większą dynamiką. W rozgrywce bierze udział czternastu graczy, a mniejsze mapy zapewniają krótszy czas potrzebny do pierwszego starcia. Ewolucja jaką przeszedł Blitz sprawia, że jest grą na miarę XXI wieku – posiada zarówno multiplatformowy cross-play jak i cross-save – nasze postępy zapisują się gdy gramy zarówno na urządzeniach mobilnych jak i komputerze osobistym. W tym przypadku deweloperzy pozwalają sobie puszczać wodze fantazji i wyłamywać się z ram wierności historycznej, co zaowocowało wieloma ciekawymi kooperacjami np. Girls und Panzer, Warhammerem 40 000, Valkiria Chronicles, Peterem Pundem, Kunio Okiwarą czy Brettem Pansonem. Na koniec warto wspomnieć, że World of Tanks: Blitz jest dostępny na wielu platformach – Android, iOS, Mac oraz PC, zaś jego poprzednik wyłącznie na komputerach osobistych.

Wychodząc naprzeciw milionom fanów czołgów, agencja gamingowa Fantasyexpo organizuje rozgrywki esportowe skierowane zarówno do miłośników World of Tanks jak i World of Tanks: Blitz. W ramach cyklu Gametoon Arena na platformie Freeforall organizowane są rozgrywki World of Tanks, w których do wygrania jest 2000 złotych. Z kolei w ramach PLAY Polskiej Ligi Mobilnej odbędzie się turniej World of Tanks: Blitz, w którym przewidziane zostały nagrody rzeczowe od Xiaomi.

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

CD-Action poprzez crowdfunding udziałowy zbiera fundusze na rozwój projektu

Magazyny CD-Action i PC Format rozpoczęły emisję akcji, dzięki której każdy może stać się współwłaścicielem tych kultowych marek oraz wspomóc ich rozwój.

Głównym zamierzeniem zbiórki jest pozyskanie środków, które przeznaczone zostaną na uruchomienie nowoczesnych serwisów WWW kompatybilnych ze wszystkimi urządzeniami, a także zatrudnienie specjalistów do zarządzania i rozwijania tego obszaru działalności. Kolejny cel to stworzenie kompleksowo wyposażonego studia do produkcji materiałów wideo oraz rekrutacja kreatywnej ekipy, która wesprze redakcję w regularnym dostarczaniu interesujących i angażujących treści. Zebrane środki pozwolą też na powrót do wysokich standardów jakości, jakie cechowały CD-Action i PC Format przed laty, poszerzenie kanałów dystrybucji oraz przygotowanie dla czytelników atrakcyjnej oferty prenumeraty.

Pierwszy numer CD-Action wydany przez Fantasyexpo, który właśnie się ukazał, to początek zmian na lepsze. Dzięki emisji akcji jeszcze szybciej uda nam się przywrócić jakość, której sami od siebie oczekujemy, i postawić kolejne, zdecydowane kroki w rozwoju magazynu, serwisu oraz kanału YouTube.

Dawid Bojarski, redaktor naczelny CD-Action

Akcja crowdfundingowa pozwalająca stać się współwłaścicielem magazynów uruchomiona została pod adresem nowecdaction.pl. Na stronie znaleźć można wszystkie szczegóły dotyczące tej inwestycji – przede wszystkim model i cele biznesowe, a także informacje na temat składu nowej redakcji kierowanej przez Dawida Bojarskiego.

Emisja akcji organizowana jest przez agencję Fantasyexpo, która utworzyła nową spółkę Gaming Tech Esports Media SA, by realizować cele obu marek (CD-Action oraz PC Format). Stanowisko prezesa w GTEM SA objęła Lidia Ukleja, która jest związana z CD-Action od ponad 15 lat.

Plany są ambitne, jednak jestem przekonany, że z zespołem, który udało nam się skompletować, działania te się powiodą . Aktualnie chcemy pozyskać środki, które umożliwią nam szybki start i realizację postawionych celów. Wierzymy, że emisja akcji pomoże nam nadrobić stracony czas, kiedy oba tytuły praktycznie stały w miejscu. Po osiągnięciu tego na pewno nie spoczniemy na laurach. Dalej będziemy musieli dbać o rozwój i śledzić trendy, które w tej branży postępują bardzo szybko. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której doprowadzimy do kolejnej stagnacji tych brandów. Ideą jest rozwój obu marek tak, by przetrwały kolejne dekady i aby to one wyznaczały trendy w swojej dziedzinie.

Krzysztof Stypułkowski, Co-Founder Fantasyexpo

Spółka wyceniana jest na 8 000 000 PLN. W ręce Inwestorów trafi 15,62% akcji na łączną kwotę 1 250 000 PLN. Akcje będą do kupienia w jednej serii, a maksymalny czas ich emisji to trzy miesiące. W ciągu dwóch dni udało zebrać się już połowę planowanej kwoty i wszystko skazuje na to, że emisja zakończy się pełnym sukcesem.

CD-Action powstało w 1996 roku i nieprzerwanie od blisko 25 lat co cztery tygodnie dostarcza czytelnikom wysokiej jakości treści związane z grami i technologiami. W 2019 roku ukazał się 300. numer, a w kwietniu 2021 pismo będzie obchodzić 25. urodziny.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nadchodzi konferencja Esport Gaming Forum 2020

Esport Gaming Forum 2020 - The change is now to tytuł zbliżającej się konferencji online, która podejmie tematykę aktualnych przemian w branży esportowej i gamingowej. O tym jak zmieniło się podejście do biznesu oraz jakie szanse pojawiły się w tym sektorze porozmawiają zaproszeni goście.

W październiku 2019 roku odbyła się druga edycja Esport Gaming Forum, której głównym celem było promowanie cyfrowej rozrywki oraz sportów elektronicznych w kręgach biznesowych i marketingowych. Transmisja na żywo z wydarzenia zgromadziła przed ekranami monitorów wówczas 20 000 widzów, którzy mogli wysłuchać 57 prelegentów na 2 scenach: edukacyjnej i biznesowej. W sumie transmisja trwała 15 godzin, w ciągu których zaproszeni eksperci – dziennikarze, trenerzy, streamerzy, organizatorzy turniejów esportowych, przedstawiciele drużyn esportowych oraz wydawcy gier dzielili się wiedzą i doświadczeniem ze społecznością marketerów oraz fanów esportu i gamingu.

W ostatnich tygodniach nastąpiła zasadnicza zmiana w funkcjonowaniu społeczeństw i biznesu. Zmierzamy w kierunku cyfrowej rzeczywistości, w której praca i konsumpcja rozrywki są zdalne. Firmy z branży esportowej zaczęły odnotowywać gwałtowne wzrosty – na platformach streamingowych zwiększyła się zarówno ilość godzin streamowanych jak ilość widzów na transmisjach a platforma Steam odnotowała ponad 20 mln graczy CS:GO w jednym momencie. Ponadto obserwujemy zjawisko, gdzie sport tradycyjny przenosi się na e-tory czy e-murawy i staje się esportem. To ogromne wyzwanie dla branży gamingowej oraz spora szansa dla marketerów, którzy mogą precyzyjnie trafić z komunikacją do coraz liczniejszej grupy docelowej. Dlatego twórcy Esport Gaming Forum – Devils.one, Fantasyexpo, Mediacom oraz Polsat Games – postanowili stworzyć wydarzenie online, które przybliży aktualną kondycję branży esportowej i gamingowej oraz wskaże trendy na najbliższy czas a także wyzwania przed którymi stoją podmioty funkcjonujące w tym środowisku.

 

Niespodziewanie esport znalazł się w centrum zainteresowania osób i branż, które wczesniej traktowały go wyłącznie jako ciekawostkę. To duża szansa, ale jej wykorzystanie wymaga zrozumienia sytuacji, wyciągnięcia wniosków i podjęcia właściwych decyzji. W tym ma pomóc Esport Gaming Forum i zaproszeni przez nas eksperci.

Maciej Sawicki, pomysłodawca konferencji

Prognozy postawione na przełomie 2019 i 2020 roku wskazywały, że w 2025 roku liczba fanów esportu przekroczy 19 milionów a aktywnych graczy 9 milionów. Czy w obecnej sytuacji ta dynamika zwiększy tempo czy jest to chwilowy peak? Ten temat oraz wiele innych zostanie poruszony przez specjalnych gości z całej Europy, wśród których znajdą Jorge Schnura Becerro (MAD Lions), Mariusz Gąsiewski (Google), Anton Krasun (Twitter), Torsten Haux (ESL), Alexander Lewin (BLAST) i wielu innych.

Konferencja The change is now planowana jest w dniu 8 lipca. Całość wydarzenia będzie dostępna online. Oprócz paneli dyskusyjnych do dyspozycji uczestników będa pokoje webinarowe, w których będzie można w kameralnym gronie podyskutować z zaproszonymi prelegentami oraz wziąć udział w specjalnie przygotowanych webinarach za których organizację odpowiadają liderzy rynku gamingowego w Polsce – devils.one, Polsat Games, Fantasyexpo oraz Brief Esports.. Szczegółowe informacje dotyczące konferencji można znaleźć na stronie konferencji oraz na kanałach social media organizatora. Udział w konferencji jest bezpłatny, wymagana będzie rejestracja przez specjalny formularz, zapisy na konferencje ruszą wkrótce.

Letnia konferencja The change is now nie przekreśla wcześniejszych planów organizatorów, którzy planują jesienią bieżącego roku kolejną edycję Esport Gaming Forum.

Brief Esports jest partnerem Esport Gaming Forum 2020.

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

Games&Esport debiutującą kategorią w MIXX Awards Europe. Esportowa kampania marki Old Spice zdobywa SREBRO

MIXX Awards Europe to coroczny plebiscyt, którego celem jest wyróżnienie europejskich liderów, tworzących niekonwencjonalne kampanie digitalowe. W tegorocznej edycji po raz pierwszy pojawiła się kategoria Games&Esports, w której jury nagrodziło srebrną statuetką projekt marki Old Spice (Procter&Gamble) opracowany przez agencję gamingową Fantasyexpo oraz Mediacom.

MIXX Awards Europe to konkurs dla najlepszych kampanii reklamowych, organizowany przez IAB Europe już od kilku lat. Każdego roku spośród setek kampanii z całej Europy, międzynarodowe jury wybiera te najbardziej efektywne, inspirujące i skuteczne. Celem konkursu jest wyróżnienie najlepszych kampanii oraz ich twórców a także propagowanie wiedzy o trendach i innowacjach na rynku reklamy digitalowej. Nagradzane są koncepty, które łączą kreatywną ideę oraz innowacyjne sposoby ich realizacji takie jak esport i gaming.

Polska kampania z nagrodą w kategorii Games&Esports

W tegorocznej edycji MIXX Awards Europe 2020 na liście finalistów polskie kampanie digitalowe otrzymały łącznie dziesięć nominacji w różnych kategoriach, nagrodzonych zostało aż 8 z nich. Naszą uwagę zwróciła szczególnie kategoria Games&Esports, która pojawiła się po raz pierwszy w konkursie. Srebro wywalczył polski projekt ‘Nieoczekiwany powrót do studia’, stworzony przez Fantasyexpo oraz Mediacom dla marki Old Spice/ Procter&Gamble. Kampania była już wielokrotnie nagradzana w krajowych konkursach kreatywnych – zdobyła między innymi Srebro w Innovation 2019, Złotą Statuetkę Polish Esports Awards 2019 (wyborem fanów) oraz wyróżnienie MIXX 2020 Polska. Otrzymana nagroda w europejskiej edycji konkursu potwierdza jej innowacyjność. Żadna kampania esportowa w Polsce nie otrzymała dotychczas tak wielu wyróżnień na arenie lokalnej i międzynarodowej.

 

Jesteśmy dumni, że kampania zdobywa uznanie jury w Polsce i w Europie. Naszym celem jest tworzenie ambitnych aktywacji w obszarze esportu i gamingu, które realizują cele klienta. Doświadczenie zebrane na przestrzeni ostatnich lat, a także własne środki, wypracowane strategie i sprawdzone narzędzia pomagają nam osiągnąć zamierzony cel w sposób kreatywny i wyróżniający się na rynku. Prywatnie dodam również, że praca dla takich marek jak Old Spice jest niezwykle satysfakcjonująca, ich filozofia i DNA marki pozwalają na zabawę zarówno formą jak i treścią.

Kamil Górecki CEO i CO-Founder Fantasyexpo

 

 

Old Spice od ponad dwóch lat tworzy kreatywne kampanie skierowane do społeczności graczy oraz fanów esportu, które są przyjmowane entuzjastycznie w środowisku gamingowym. Wejście marki w ten świat było spektakularne, odbiło się szerokim echem w community a udział gwiazd – Piotra ‘Izaka’ Skowyrskiego oraz Damiana ‘Nervariena’ Ziaji – podkreślił wartość produktu i miał realny impakt prosprzedażowy. Niestandardowe aktywacje i takie podejście do komunikacji współgrają z filozofią marki, która mocno koresponduje z produktem oraz potrzebami społeczności.

Srebrna statuetka w europejskiej edycji MIXX Awards dla kampanii Old Spice “Nieoczekiwany powrót do studia” to dla nas ogromne wyróżnienie. Z duma przyjęliśmy także wiadomość o tym, że znaleźliśmy się wśród 10 najlepszych kampanii digitalowych na polskim rynku reklamowym. Dotarcie do naszej grupy docelowej poprzez gaming i esport jest strategią, którą realizujemy z sukcesem od kilku lat. Świadczy o tym nie tylko docenienie naszych działań przez branżę marketingową, ale przede wszystkim entuzjastyczne przyjęcie kampanii przez naszych konsumentów, których nieustannie chcemy zaskakiwać kreatywną komunikacją z dużą dozą humoru.

Adam Adamiak, Business Leader Beauty Care Procter & Gamble w Europie Centralnej

Aktualnie Procter&Gamble promuje produkty marki Old Spice z serii Deep Sea pod hasłem Zapachnij świeżością, człowieku! Tak jak w przypadku poprzednich kampani planowany jest szereg niestandardowych działań, w tym również aktywacje w środowisku gamingowym.

Wzorcowym przykładem budowania obecności marki w e-sporcie jest kampania Old Spice, której wartości naturalnie wybrzmiewają na arenie esportowej. Sukces kampanii i nagroda MIXX Awards są dla nas powodem do dumy. To jednak przede wszystkim potwierdzenie siły, jaką ma kreatywna, merytoryczna kooperacja ekspertów z różnych dziedzin ze strony marki i agencji. Nagroda MIXX Awards Europe stanowi dowód, że taka współpraca przynosi efekty, a łącząc siły i kompetencje w ramach multidyscyplinarnych zespołów tworzymy kampanie, które znajdują uznanie na rynku globalnym, z powodzeniem konkurujące z najlepszymi projektami w Europie i na świecie.

Marcin Klimczak, Associate Director MediaCom

Gracze oraz fani esportu to charakterystyczna grupa, do której komunikację należy zaprojektować precyzyjnie i nienachalnie, często przy użyciu slangu, który doskonale rozumieją. Dobrze dopasowane komunikaty, które są spójne mają bardzo dobrze przełożenie na impakt sprzedażowy. Warto nadmienić, że grupa docelową są ludzie w przedziale 18-35 czyli grupa, w której jest najwyższy potencjał zakupowy.

Kampania ‘Nieoczekiwany powrót do studia’ dla marki Old Spice została zrealizowana przez Fantasyexpo oraz Mediacom Warszawa, ze wsparciem RHYTHM (realizacja i postprodukcja).

Dla osób chcących zgłębić się w pojęcie esportu, polecamy naszą serię encyklopedycznych artykułów wiedzowych.

Definicja pojęcia esportu. Seria encyklopedyczna

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

Racing czy simracing? Różnice się zacierają

ROS_FE_GT3_C_Urbas

Jak już wielokrotnie na łamach BRIEF Esports pisaliśmy, esport wdarł się w ostatnim czasie do telewizji, zajmując coraz większą część czasu antenowego największych stacji telewizyjnych, głównie tych o tematyce sportowej. Wymuszona pandemią sytuacja nakazywała poszukiwać treści, które w sposób naturalny zastąpią brak sportów tradycyjnych. Jednym z takich “wypełniaczy” okazał się simracing. Jego realność pozwala telewidzowi poczuć się podobnie jak w trakcie oglądania F1 czy innych zawodów.

Tory, które są dobrze znane fanom sportów motorowych już dawno zostały wiernie odzwierciedlone w różnych symulatorach racingowych, nierzadko korzystając ze skanowania laserowego aby dokładnie odwzorować odległości i pochylenia terenu. Podobnie jak samochody, których wirtualne odpowiedniki symulują te rzeczywiste. Dają możliwość personalizacji – i nie mówimy tu tylko o malowaniu ale też o dopasowaniu parametrów technicznych, które umożliwia tzw “otwarty setup”. Dzięki temu wirtualni kierowcy oprócz samej jazdy, mają do dyspozycji wachlarz narzędzi dostępnych dla inżynierów i mogą regulować na przykład docisk aerodynamiczny, wysokość zawieszenia, ciśnienia opon ale również te bardziej skomplikowane jak przełożenie skrzyni biegów, twardość sprężyn w zawieszeniu,  nachylenie kół i wiele innych by dopasować auto do swoich potrzeb i stylu jazdy.

Zatem jaka jest różnica między racingiem a simracingiem? Całkiem nieduża. Oczywiście brakuje przeciążeń, ekstremalnych temperatur i zapachu spalin ale sprzęt produkowany dla konsumentów oraz jakość samej symulacji zbliżają się do prawdziwej jazdy. Wielu zawodowych kierowców trenuje refleks i pamięć mięśniową właśnie w ten sposób. Bariera wejścia nie jest zbyt wysoka – dostęp do symulatorów jak i sprzętu typu kierownica jest powszechny i tak naprawdę każdy może spróbować i przetestować czy taki wirtualny motorsport jest dla niego. Warto też nadmienić, że simracing jest wysoko sprofesjonalizowany – istnieją polskie kluby i związki zrzeszające wirtualnych kierowców, regularnie też odbywają się zawody w których mogą rywalizować.

Jedne z nich – DTM&GT3 Series są aktualnie realizowane dla platformy Canal+ przez agencję gamingową Fantasyexpo oraz Republic of Simracers. To już drugi projekt, który Fantasy i ROS organizują wspólnie. Jesienią zeszłego roku w ramach Polskiej Ligi Esportowej rozegrany został PLExROS TCR Cup, odwzorowujący popularną serię samochodów turystycznych. W tym roku współpraca zaowocowała projektem, który jest regularnie transmitowany na antenie nSport+.

Sezon Canal+ Sim Racing Series jest pod wieloma względami wyjątkowy. Simracing na platformie Assetto Corsa po raz pierwszy w Polsce, a może nawet i w Europie jest transmitowany na żywo w telewizji. Ponadto akces do serii zgłosiło ponad 700 simracerów głównie z Europy, ale nie tylko. Po trzecie zawodnicy jadą po nagrody finansowe, co w tak niszowej, jak dotąd, branży nie jest oczywiste. Wyścigi klasy DTM są inspirowane przede wszystkim zapowiedzianymi startami Roberta Kubicy w tej niemieckiej serii. Ich niekwestionowanym atutem jest walka na torze w bezpośrednim zwarciu co zapewnia wiele emocji zarówno dla kierowców jak i dla widzów. GT3 to niezwykle popularna i lubiana klasa  – jej zaletą a zarazem wadą jest dostępność wielu samochodów. Program prowadzą i komentują osoby silnie związane z simracingiem: Andrzej Wasielewski, wieloletni komentator wirtualnych wyścigów oraz Piotr “kycu” Kaszyca, który jako jeden z pierwszych influencerów startował w wirtualnych seriach transmitując onboardy na swoim kanale. Zawody są emitowane na kanale nSport+ w każdy piątek i niedzielę a transmisja dostępna jest także na kanale Facebook stacji.

Zainteresowanie projektem jest spore – zarówno ze strony zawodowych simracerów jak i sportowców, którzy aktualnie pauzują. W wyścigach do tej pory udział wzięli min. Paweł Fajdek, Marcin Urbaś czy Karol Basz. Kolejne starty gwiazd będą ogłaszane na bieżąco, a informacje na ten temat będą pojawiać się na Facebooku nSport+. Projekt również został dostrzeżony przez Krzysztofa Hołowczyca, który zwrócił uwagę na kolejny ważny aspekt – pomoc dla byłego żużlowca Unii Leszno oraz Falubaz Zielona Góra Andrzeja Szymańskiego, który w wyniku wypadku na torze wymaga ciągłej rehabilitacji.

https://www.facebook.com/Fantasyexpo/videos/266178091194633/

Dla marketerów zjawisko simracingu w mainstreamie to nie lada okazja do ekspozycji marek w nowym medium. Wspominane już wiernie odzwierciedlane tory wyścigowe czy malowania samochodów niosą szeroki wachlarz możliwości brandingu. Jest tu miejsce przede wszystkim dla marek endemicznych związanych z motoryzacją oraz dla sektora FMCG. Każda runda składa się z dwóch sprintów po 25 minut co daje blisko godzinę kontaktu non stop z marką która może być widoczna na bandach toru. Jeśli dodamy do tego cykliczność – seria realizowana dla nSport+ trwa 7 tygodni – to marketer otrzymuje ogromne narzędzie do komunikacji. Na koniec warto wspomnieć też o studio, którego branding może dopełnić całość kompozycji.

 Wkrótce, gdy świat wróci do “normalności” będziemy mogli się przekonać czy esport, a w tym simracing, na stałe zagoszczą w telewizji czy był to chwilowy trend. Biorąc pod uwagę ogromne zainteresowanie zawodami w środowisku simracingowym oraz coraz większą część sportowców, których oczy zwracają się w kierunku sportów elektronicznych może się okazać, że esport na stałe zagości jako aktywność.

Więcej o simracingu dowiecie się z serii „Simracing od kuchni”

Simracing od kuchni z #BriefEsports czyli „Diabły na torze”

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

Szlachetna Paczka, polscy streamerzy i branża technologiczna łączą siły, aby pomóc dzieciom wykluczonym cyfrowo

Szlachetna Paczka, polscy streamerzy i przedstawiciele branży technologicznej łączą siły, aby pomóc dzieciom walczącym z wykluczeniem cyfrowym. 76 godzin – tyle potrwa charytatywny stream ze zbiórką na zakup sprzętu komputerowego dla najmłodszych. W ramach nowej inicjatywy GRA PACZKA pomoc otrzymają dzieci, dla których odcięcie od technologii oznacza teraz odcięcie od edukacji, rozrywki, kultury, a często także – od przyjaciół.

Nowa rzeczywistość sprawia, że poziom potrzeb cyfrowych znacznie przewyższa możliwości wielu polskich rodzin. W takiej sytuacji wykluczenie cyfrowe dotyka już nie tylko najuboższych – to niemal problem powszechny. Analizy dowodzą, że trudność współdzielenia z rodzeństwem i rodzicami sprzętu do edukacji czy pracy zdalnej ma 25% uczniów. Oznacza to, że w dobie zdalnej nauki aż milion dzieci w Polsce walczy z barierami cyfrowymi. Wykluczenie cyfrowe to wykluczenie społeczne, o wiele więcej niż brak możliwości edukacji. To stały brak dostępu do kultury, rozrywki, wreszcie ograniczenie albo ucięcie relacji społecznych, to także łatka “bycia gorszym”. Ale przede wszystkim – również problem, który nie zniknie wraz z końcem pandemii.

Właśnie takim rodzinom pomoże Szlachetna Paczka dzięki nowej inicjatywie, która łączy środowisko gamingowe, streamerów i partnerów technologicznych pod jedna nazwą Gra Paczka. To nie pierwszy raz, kiedy właśnie w tej społeczności przeprowadzane są charity streamy, które maja na celu zwrócenie uwagi na problemy społeczne i pomoc tym, którzy tego najbardziej potrzebują.

Akcję GRA PACZKA grą i zaangażowaniem swoich społeczności wesprą streamerzy i youtuberzy z Fantasyexpo, LifeTube, JaRock, Gameset, m. in. Rock, Łozo, Ewron, Bonkol, Doknes, Lempiank, Jcob, Archon, Wonziu  i wielu innych! Dodatkowe wsparcie zapewniają GAMMA PR i Agencja Galaktus. Wrażliwi na ten problem są także partnerzy, którzy postanowili włączyć się w inicjatywę: NVIDIA, AMD, ASUS, MSI, CD PROJEKT RED, World of Tanks, Komputronik, RTV EURO AGD, Morele.net, AORUS, AMSO, TRUST, SilentiumPC, BeQuiet, Steel Series, Cooler Master, Onet, GRY-Online i arhn.eu, a także Wisła Kraków wraz z sekcją esportową i kilkoma zawodnikami pierwszej drużyny.

Pomóc możesz już dziś

W trakcie wydarzenia trwającego przez “długi” weekend od 14 do 17 maja będzie można wesprzeć dzieci z Akademii Przyszłości i Szlachetnej Paczki. Tuż po akcji Szlachetna Paczka przekaże sprzęt do 50 najbardziej potrzebujących dzieci z Akademii Przyszłości. Docelowo Szlachetna Paczka i jej partnerzy chcą dotrzeć do ponad 2 000 najmłodszych. Wszystkie szczegóły związane z inicjatywą Gra Paczka można znaleźć na stronie Gra Paczka.

To kolejna inicjatywa branży gamingowej w słusznym celu.

Gaming wspiera walkę z koronawirusem!

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

Platforma CANAL+ poszerza ofertę programową o kolejną pozycję dla fanów e-sportu

Simracing DTM Canal+

Branża sportowa zmaga się obecnie z kryzysem spowodowanym pandemią - odwołane są wszystkie rozgrywki, które wymagają od zawodników bezpośredniego kontaktu ze sobą. Rykoszetem dostają stacje telewizyjne, których ramówki aktualnie są wypełnione powtórkami minionych, dobrze znanych wydarzeń sportowych. I choć pojawiają się wybitne retransmisje, to jednak oglądanie meczu, gdy zna się już wynik nie dostarcza emocji i ekscytacji.

Jedyna alternatywą, która nie niesie za sobą ryzyka i nie wymaga interakcji jest sport elektroniczny, którego rozgrywki dzieją się online. Zawodnicy mierzą się w różnych grach, na wirtualnych murawach czy torach wyścigowych z zacisza własnego domu, nie narażając siebie i innych na żadne ryzyko.

O tym, że esport będzie stopniowo pojawiał się w telewizji mainstreamowej wspominano już od dawna, jednakże teraz zjawisko to nabrało ogromnego rozpędu ponieważ nie daje też wydawcom niejako wyboru. Największe stacje telewizyjne na świecie kierują swoją atencję ku esportowi – ESPN, SkySports, FOX Sports, BT Sports to tylko kilka przykładów ostatnich dni, które ogłosiły że w ich ramówkach pojawią się rozgrywki esportowe, które dostarczą widzom całkowicie nowych wrażeń i emocji. Do tego grona dołącza Canal+ ze swoją nową ofertą programową – serią wyścigów simracingowych Assetto Corsa oraz turniejem FIFA20 Ekstraklasa Cup2020.

Widzowie spragnieni nowych wrażeń i emocji a przede wszystkim unikalnych treści będą moli na antenie nSport+ zaspokoić swój głód. 23 kwietnia wystartował trwający 6 tygodni turniej Ekstraklasa Cup2020 w którym udział wezmą zawodnicy Legii Warszawa, ŁKS Łódź, Jagielloni Białystok, Górnika Zabrze, Lecha Poznań, Cracovii, Wisły Płock, Korony Kielce, Lechii Gdańsk, Piasta Gliwice, Arki Gdynia, Raków Częstochowa, Wisły Kraków, Śląska Wrocław, Zagłębia Lubin oraz Pogoni Szczecin. Popisy piłkarzy na wirtualnej murawie komentować będą dziennikarze CANAL+ SPORT, m.in. Krzysztof Marciniak, Grzegorz Mielcarski, Przemysław Pełka, Tomasz Wieszczycki, Marcin Rosłoń, czy Kazimierz Węgrzyn, a towarzyszyć im będzie Adrian „Kamyk” Kamiński – gracz FIFA 20 z bogatym doświadczeniem w relacjonowaniu meczów online. W studiu Bartosz Ignacik przeprowadzi wywiady z piłkarzami, a eksperci przeanalizują ich szanse oraz dotychczasową postawę.

Z kolei już 1 maja, również na antenie nSport+ widzowie obejrzą wirtualne wyścigi Assetto Corsa w ramach Republic of simracers. Simracing w ciągu ostatnich tygodni przeżywa istny renesans. Zawieszenie realnych wyścigów wywołało rosnący głód rywalizacji wśród amatorów motorsportu, który można zaspokoić ich wirtualnym odpowiednikiem. Dlatego też platforma CANAL+ wychodzi naprzeciw fanom dużych prędkości, organizując serię wirtualnych wyścigów w kategoriach: DTM oraz GT3. W piątkowe wieczory stacja nSport+ pokaże zmagania kierowców DTM, będące odwzorowaniem aut z 2018 roku a w niedzielę ścigać się będą kierowcy klasy GT3, która cieszy się jeszcze większym zainteresowaniem. W zawodach zobaczymy tory znane każdemu amatorowi motorsportu – Spa w Belgii, Silverstone w Wielkiej Brytanii, Nurburgring oraz Hockenheimring w Niemczech, Imola we Włoszech, Hungaroring na Węgrzech oraz Circuit of Catalunya w Hiszpanii. Daje to siedem serii, a na każdą z nich złożą się dwa bardzo pasjonujące wyścigi.

Simracing DTM Canal+
Grafika: Fantasy Expo

W wirtualnych wyścigach wezmą udział kierowcy, którzy na co dzień ścigają się na symulatorach m.in Gosia Rdest – jedyna Polska startująca w W Series czy Anna Gańczarek.  Dodatkowo w niektórych seriach pojawią się zawodowi kierowcy, znani rajdowcy rywalizujący na co dzień na otwartych torach oraz inne gwiazdy. Z pewnością wirtualne wyścigi dostarczą wielu emocji i wrażeń zarówno widzom jak i kierowcom. Platforma CANAL+ ufunduje dodatkową nagrodę w wysokości 10 tys. złotych, która w całości zostanie przekazana na rzecz poszkodowanego żużlowca – Andrzeja Szymańskiego, byłego zawodnika Unii Leszno i Falubazu Zielona Góra.

Seria wyścigów jest realizowana przez agencję gamingową Fantasyexpo przy współpracy z Republic of Simracers.

W ostatnim czasie na łamach Brief Esports publikujemy coraz więcej materiałów dotyczących Simracingu, Roman Grosjean, kierowca F1 założył organizacje esportową, a w piątek publikowaliśmy Wywiad z najlepszymi polskimi zawodnikami.

Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia. Wcześniej pojawił się tam artykuł autora,  Simracing, czyli wirtualne wyścigi , który wyjaśnia i wprowadza w to zjawisko.

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

Esport w ramówkach TV

Let's play free for all

Nawet bez wsparcia wpływowych osób z pierwszych stron gazet, esport przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit, co czyni go świetnym “wypełnieniem” luki po nieodbywających się aktualnie wydarzeniach rozrywkowo - kulturalnych oraz sportowych. Transmisje na żywo śledzą dziesiątki tysięcy użytkowników. Są to liczby znacznie przekraczające pojemność największych hal widowiskowych na świecie.

Aktualnie, gdy kryzysowa sytuacja dotknęła praktycznie każdą dziedzinę rozrywki, kultury oraz sportu, stacje telewizyjne zmierzyły się z problemem wypełniania ramówki czasu antenowego. Sport elektroniczny wydaje się być idealnym uzupełnieniem tej luki. Esport posiada wiele alternatyw, które branża dostrzegła i zaczęła wdrażać, w momencie gdy kolejne wydarzenia były odwoływane lub przenoszone do Internetu. Jego największą zaletą jest brak potrzeby zbędnej interakcji. Rozgrywki nawet największego formatu nie muszą się odbywać w zamkniętych obiektach przy udziale widowni. Zawodnicy mierzą się na wirtualnym polu bitwy z zacisza własnego mieszkania, nie narażając siebie i innych na żadne ryzyko.

Kilka dni temu świat obiegła informacja, o tym że rozgrywki największej amerykańskiej ligi League of Legends (LCS) będą transmitowane na antenie ESPN – największej stacji telewizyjnej poświęconej tematyce sportowej w Stanach Zjednoczonych. Wyścigi F1 przeniosły się na wirtualne tory, które transmituje telewizja SkySports. Virtual GP Esports Series, tak brzmi oficjalna nazwa zawodów Formuły, został wydany ponieważ szukano alternatyw podczas wymuszonego braku sezonu 2020 F1. Mistrzostwa rozgrywane są w oficjalnej grze wideo z siatką 20 kierowców –  wszyscy rywalizują na tym samym torze online w zaciszu własnego domu. Podobny ruch wykonało FOX Sports, współpracując z NASCAR i iRacing – zapewnia pierwszą w historii eNASCAR iRacing Pro Invitational Series. Z kolei Esport MotoGP Championship, zawody motocyklowe rozgrywane od 2017 roku trafiły na szklane ekrany za pośrednictwem brytyjskiej stacji BT Sports. BeIN Media Group, międzynarodowy nadawca telewizji płatnej, nabył prawa na wielu terytoriach do All at Home Gaming Cup – nowej esportowej ligi zorganizowanej przez francuską drużynę Ligue 1 Paris Saint-Germain.

Fot. Fantasy Expo

W Polsce kanał motoryzacyjny MotoWizja 29 marca nadał pierwszą transmisję eNASCAR iRacing Pro Invitational Series – wyścigów samochodowych, w których udział biorą zawodowi kierowcy rajdowi, a od 2 kwietnia można oglądać relacje z polskiej esportowej ligi Republic of Simracers. Być może właśnie jesteśmy świadkami historii, w której wirtualne sporty na stałe zagoszczą w ramówkach mainstreamowych kanałów telewizyjnych. Pamiętajmy jednak, że od lat działają i cieszą się uznaniem kanały tematyczne poświęcone gamingowi takie jak Polsat Games, Ginx, E-SportTV czy Gametoon.

W ramówce Polsat Games znajdują się m.in. transmisje z rozgrywek esportowych, programy publicystyczne z udziałem twórców gier, show z gwiazdami Internetu oraz recenzje najnowszych tytułów i sprzętu. Obecnie, to na tym kanale można oglądać aktualnie trwający ESL Pro League czy europejska ligę League of Legends (LEC).  Ponadto w stałej ofercie dla widzów znajduje się wiele programów poświęconych grom takich jak np. Rock w grach czy Level 7.

Ginx to kanał poświęcony tematyce gier video, komputerowych oraz mobilnych. Widz znajdzie tu również informacje związane esportem, recenzje i trailery ze świat gier, pokazy przedpremierowych, zapowiedzi a także relacje z targów takich jak. E3 w Los Angeles czy Gamescom w Kolonii w Niemczech.

Fantasy Expo
Fot. Fantasy Expo

Gametoon to kanał dla graczy i fanów rywalizacji esportowej. Na antenie stacji można znaleźć produkcje typu let’s play, podczas których youtuberzy i streamerzy grają w gry i komentują je na bieżąco. Ponadto, w Gametoonie pojawiają się zapowiedzi najnowszych gier i relacje z turniejów esportowych z całego świata. Stacja może się pochwalić współpracą z najważniejszymi wydawcami i producentami gier komputerowych w Polsce i na świecie, takimi jak: Activision Blizzard, EA, Ubisoft, Riot Games, czy 11bit studios. Kanał regularnie gości popularnych graczy i youtuberów. W ostatnich trzech miesiącach byli to m.in. Jakub Lothar Szygulski,  NRGeek czy MrSetoKami. Widzowie mogli zobaczyć również Wojtka Łozo Łozowskiego, znanego prezentera telewizyjnego, muzyka, byłego członka zespołu Afromental i ex jurora The Voice of Poland. Obecnie kanał dostępny jest m.in u takich operatorów kablowych jak: UPC Polska, Orange, TOYA, Jambox, eTV, INEA, a także w serwisie rozrywki internetowej IPLA oraz ofercie WP Pilot – najpopularniejszej w Polsce platformy do oglądania telewizji online.

W ramówce stacji zagości nowa seria Gametoon Arena – cykl turniejów esportowych w gry takie jak Counter Strike :Global Offensive, Tekken 7 oraz mobilne – Brawl Stars i Clash Royale. Turnieje będą rozgrywane na nowopowstałej platformie Free for all*, której pomysłodawcą jest agencja gamingowa Fantasyexpo. Jej zaletą, jak sama nazwa wskazuje, jest możliwość zagrania w gry za darmo. Transmisje meczów – finały kwalifikacji oraz playoffy –  dostępne będą na kanale GametoonPolska (https://www.twitch.tv/gametoonpolska/) w serwisie Twitch, a ich retransmisje na antenie stacji. Kilkumiesięczny cykl turniejów Gametoon Arena otrzyma w pełni profesjonalną oprawę realizatorską, a mecze skomentują znani komentatorzy. Dzięki temu fani esportu zyskają program, w którym zobaczą grę zawodników o różnym poziomie zaawansowania. Dla samych graczy z kolei niemałą frajdą będzie szansa pokazania się w telewizji i zaprezentowania swoich umiejętności sporej widowni, innej niż ta zgromadzona na Twitchu. Obecnie, gdy esport stał się praktycznie jedyną sportowej rywalizacji, której kontent może być produkowany na bieżąco, pozycja wydaje się być niezwykle ciekawa dla widza.

Stacje telewizyjne dysponują przede wszystkim archiwalnymi nagraniami turniejów esportowych. Wiosenny sezon esportowy w pewnym stopniu wypełni lukę w niektórych stacjach, jednak nie ma go jeszcze na tyle by wypełnił czas antenowy od rana do nocy.  Jest to wyzwanie dla TV, ponieważ teraz, w momencie gdy sport tradycyjny przestał praktycznie istnieć, ramówki sportowe świecą pustkami i również żyją powtórkami, to esport daje tę szansę, by szybko zapewnić bieżący i aktualny kontent, który zadowoli wymagającego widza.

Gametoon Arena
Fot. Gametoon

Platforma Free for all to nowe miejsce dla graczy ale również przestrzeń dla firm, które chciałyby stworzyć swój własny dedykowany turniej. Posiada ona możliwości stworzenia rozgrywek praktycznie w każdą dostępna grę. Dzięki doświadczeniu zdobytym podczas organizacji wielu rozgrywek oraz transmisji, Fantasyexpo zapewnia w pełni kompleksowy produkt, który może być pierwszym krokiem w esport dla wielu marek. Oprócz zorganizowania wspomnianych turniejów oferta obejmuje również stworzenie strony dedykowanej turniejowi, obsadę komentatorską, możliwość transmisji na każdej platformie streamingowej.

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

Nadchodzą e-sportowe Mistrzostwa Świata – turniej StarLadder Berlin Major 2019!

Imprezę rangi Major ogląda średnio pół miliona Polaków. Czy w tym roku zostanie ustanowiony nowy rekord? Wszystko okaże się na przełomie sierpnia i września w Berlinie, gdzie odbędą się finały StarLadder Berlin Major 2019. Turniejową transmisję z polskim komentarzem będziemy mogli obejrzeć dzięki agencji FantasyExpo.

E-sportowy Mundial, Liga Mistrzów, Mistrzostwa Świata – takie określenia często padają w kontekście imprez rangi Major w Counter Strike: Global Offensive. Te odniesienia nie są na wyrost – w puli nagród jest milion dolarów, z czego połowę zgarnie zwycięska drużyna. Całe wydarzenie swoim prestiżem, oprawą i oglądalnością przebija finały najbardziej znanych rozgrywek sportów tradycyjnych.

Początkowo o udział w turnieju walczą setki drużyn z całego świata. Do fazy finałowej dojdzie zaledwie 8 z nich. O wyjątkowym poziomie trudności świadczy fakt, że na szczycie podium rzadko widzimy te same zespoły. Od 2013 roku zorganizowano 14 turniejów rangi Major. Po złoto sięgnęło 10 drużyn w tym Astralis i Fnatic, które jako jedyne zdobyły pierwsze miejsce więcej niż raz.

Droga do finału jest wymagająca i opiera się na systemie szwajcarskim. Dla drużyny, która próbuje się dostać od najniższego szczebla, może potrwać to nawet 4-5 miesięcy. Aby zespoły mogły zaprezentować się w turnieju muszą spełnić wiele warunków, które stanowią test ich umiejętności:

  1. Pierwszym krokiem jest wzięcie udziału w otwartych kwalifikacjach, do “małego Majora”, tzw. Minora.
  2. Z uwagi na otwarty charakter kwalifikacji udział w nich bierze kilkaset zespołów. Już na tak wczesnym etapie początkująca ekipa może zmierzyć się z czołowymi drużynami.
  3. Następnie graczy czekają kwalifikacje zamknięte do Minora. Wśród nich znajdują się także drużyny zaproszone przez organizatorów. Dla 8 najlepszych drużyn przewidziany jest awans do regionalnych Minorów.
  4. Minor rozgrywa się w podziale na cztery regiony świata: Północna Ameryka (NA), Europa (EU), Wspólnota Niepodległych Państw (CIS) oraz Azja (ASIA).
  5. Każdy z regionalnych Minorów wyłania 2 zespoły. Staną one w szranki między sobą w kolejnym etapie “New Challenger”.
  6. Najlepsza ósemka poprzedniego etapu dołączy do zmagań z tzw. “Legens Stage”, czyli z uczestnikami fazy play-off poprzedniego Majora.
  7. Zmagania w “Legends Stage” wyłonią 8 najlepszych drużyn świata, które rozegrają wielki finał Majora zwany “Champions Stage”.

Europejskie otwarte kwalifikacje do Minora dobiegły końca, a w dniach 10-12 czerwca odbędą się zamknięte kwalifiakcje. Te zmagania także będą wzbogacone o polski komentarz, realizowany przez  FantasyExpo.

Tym co wyróżnia Majory jest niezapomniana oprawa. Turnieje wspierane są przez firmę Valve – wydawcę Counter Strike: Global Offensive. Amerykańska firma jest przede wszystkim partnerem merytorycznym, zapewnia nagrody, pomaga stworzyć regulamin i bierze udział w procesie selekcji drużyn.

Ze wszystkich środków przeznaczonych na organizację Majora, tylko część stanowi imponująca pula nagród. Pozostałe przeznaczone są na stworzenie niepowtarzalnego show, które na długo pozostaje w pamięci fanów. W tym roku finały odbędą się w Mercedes-Benz Arena, która jest wstanie pomieścić 17 000 widzów. Za organizację odpowiada StarLadder – właściciel jednej z największych międzynarodowych lig e-sportowych StarSeries & i-League.

Dzięki FantasyExpo po raz kolejny turniej będzie transmitowany w języku polskim. Widzowie mogą liczyć również na wywiady, konkursy, oraz interaktywne wyzwania. Major zasługuje na najlepszych komentatorów, więc można spodziewać się wielkich nazwisk – fani e-sportu już teraz obstawiają, czy w roli głównego komentatora ponownie usłyszymy Piotra ‘Izaka’ Skowyrskiego.

Wypełnione hale robią wrażenie, ale o potędze e-sportu świadczy jednak liczba oglądających online. Ostatni turniej rangi Major w Katowicach przyciągnął do Spodka ponad 173 000 osób, natomiast on-line rywalizację śledziło ponad 230 mln widzów z całego świata. Jedną z najliczniejszych polskich publiczności w historii, zgromadzonych podczas relacji turniejowej może pochwalić się MLG Major Championship: Columbus 2016, podczas którego mecz Virtus.pro przyciągnął ponad 130 tysięcy widzów jednocześnie. Kolejną imprezą tego typu był PGL Major Kraków w 2017 roku. Wówczas internetową transmisję realizowaną przez FantasyExpo oglądało ponad 740 tysięcy widzów z Polski. Ponownie największe zainteresowanie wzbudził mecz z udziałem polskiej drużyny Virtus.pro, który oglądało w jednym momencie ponad 100 tysięcy osób.

W tym roku zainteresowanie zapewne wzbudzą rozgrywki FaZe Clan, do którego dołączył Filip ‘NEO’ Kubski, były gracz Virtus.pro. 31-letni Filip w przeszłości wielokrotnie był nazywany najlepszym graczem Counter Strike. Jeśli mowa o Virtus.pro, to właśnie oni jako jedyna polska drużyna przeszła otwarte kwalifikacje europejskie. Dopiero 4 etap pozwolił im na zameldowanie się w zamkniętych kwalifikacjach, które odbędą się już 10 czerwca. Z całą pewnością jest to powód dla którego miłośnicy e-sportu chętnie zasiądą przed ekranami.

Mimo, że od finałów StarLadder Berlin Major 2019 dzieli nas jeszcze prawie 3 miesiące, to emocje zaczynają się już teraz. Za nami otwarte kwalifikacje, które wyłoniły 8 drużyn. Pytanie, kto dostanie się na europejskiego Minora i otworzy sobie drogę do gry o złoto?

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF