...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

„Zmiany są w modzie” – pierwszy panel X. New Normal Creative Comms Meeting z udziałem Martyny Zastawnej i Eweliny Antonowicz [BRIEF PATRONUJE]

zmiany-moda-eko

Pierwsze z serii spotkań odbyło się 8 lutego i zostało poświęcone zrównoważonemu rozwojowi w świecie mody. Gościniami były: Ewelina Antonowicz – prezeska Fashion Revolution Polska i studentka Sustainable Development, która zajmuje się problematyką zrównoważonego rozwoju w branży odzieżowej oraz Martyna Zastawna, założycielka WoshWosh – pierwszej na świecie firmy odnawiającej obuwie oraz SzeptSzum, agencji marketingu odpowiedzialnego społecznie. Podczas panelu:” Zmiany są w modzie” rozmówczynie dzieliły się swoimi doświadczeniami, a także starały się podpowiedzieć konsumentom i konsumentkom jak w bardziej świadomy i etyczny sposób podchodzić do kupowania ubrań. Martyna Zastawna opowiedziała o tym, skąd wziął się pomysł na WoshWosh czyli firmę, która zajmuje się naprawianiem obuwia. Oparta na idei zero waste inicjatywa stała się dochodowym biznesem. To pokazuje, że można połączyć modę i zrównoważony rozwój.

Widzę ogromną różnicę między tym, co było, gdy startowałam ze swoją firmą, a tym co jest teraz. Zarówno, jeśli chodzi o korporacje, ale i odzew społeczny. Choć oczywiście zastanawiam się na ile jest to prawdziwa zmiana, a nie moda na bycie ekologicznym. Odwołując się choćby do przykładu Patagonii. To nie tylko zachęcanie konsumentów do naprawiania ubrań zamiast kupowania nowych, ale i zmiana modelu biznesowego. Jeśli nawet bycie ekologicznym to dziś trend, to już wkrótce nie będzie tylko trendem, a czymś co zostanie z nami na zawsze, bo wymaga tego sytuacja, która dotyczy nas wszystkich, czyli zmiany klimatu.

Martyna Zastawna

Ewelina Antonowicz zaś przybliżyła działalność Fashion Revolution i opowiedziała o zmianach jakie zaszły od pamiętnego wydarzenia w Rana Plaza. Od tragedii w Bangladeszu minęło osiem lat i dziś sytuacja w świecie mody wygląda inaczej niż wówczas. Kupując ubrania coraz chętniej sięgamy po lokalne marki, wybieramy ubrania szyte w Polsce, albo zamiast decydować się na coś nowego korzystamy z second handów lub naprawiamy to, co już mamy. Z roku na rok jesteśmy coraz bardziej świadomi, choć daleko nam jeszcze do proekologicznej Skandynawii.

To nie jest jeszcze moment, w którym jako Fashion Revolution możemy powiedzieć, że zrobiliśmy swoje. To raczej ewolucja niż rewolucja. Jesteśmy dopiero na początku drogi, za nami jakieś 25-30%. Powolne zmiany, drobne kroczki, zastanawianie się, sprawdzanie co się uda, a co jeszcze nie. W tym roku, w kwietniu podczas naszego najważniejszego wydarzenia, planujemy się skupić na modzie cyrkularnej. Chcemy zaangażować w to osoby, które mają wpływ na stanowienie prawa i zastanowić się nad tym, co można realnie zmienić i jakie działania podjąć w tym kierunku.

Ewelina Antonowicz

Podczas spotkania pojawił się także kontekst pandemii i tego, jak wpłynęła ona na branżę modową. Był (a tak naprawdę nadal jest) to moment, w którym wielu z nas miało czas na przemyślenie swojego podejścia do noszenia ubrań oraz impuls do zmiany swoich nawyków zakupowych. Jednak o tym, czy to trwałe zmiany przekonamy się pewnie za kilka miesięcy, jeśli nie lat. Modowa rewolucja ciągle trwa.


Źródło: Q&A Communications

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF