...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Znamy pierwsze zmiany rozgrywki w FIFIE 23

FIFA 23 ma być ostatnią edycją gry piłkarskiej od EA wydanej pod tą nazwą. Jak zwykle połowa lipca jest momentem, kiedy to pierwsi youtuberzy, proplayerzy oraz streamerzy związani ze sportówką od kanadyjskiej firmy przemycają nam nowości związane z nadchodzącą premierą. Samo EA Sports również wypuszcza pierwszy trailer.

W FIFie 23 zrekonstruowany ma zostać system stałych fragmentów gry. Rzuty rożne, rzuty wolne i rzuty karne mają być wykonywane inaczej, lecz w pewnych aspektach będzie to przypominać metody znane z ostatnich edycji. Na prośby graczy dodane zostaną nowe sposoby przełączania zawodników. Ciekawą zmianą jest zupełnie nowy potężny strzał, podczas którego kamera ma na chwilę zbliżać się do wykonującego uderzenie zawodnika.

Wśród statystyk znajdzie się miejsce dla kompletnie nowego elementu, czyli stylu przyśpieszenia. Wpływać ma on na to, w jakim tempie piłkarz osiąga swoją maksymalną prędkość. I tak też niektórzy piłkarze otrzymają styl „ekspresowy”, który spowoduje, że na krótkim dystansie będą nie do pokonania, a inni będą powoli uzyskiwać swoją maksymalną prędkość.

Jak co roku dostaniemy nowe animacje. Zmianom ulegnie także wygląd murawy, która ma jeszcze bardziej przypominać prawdziwą płytę boiskową.

Wszelkie zmiany szczegółowo omawia kanał Kartomanii na Youtube.

Nowymi ambasadorami FIFA zostali Federico Valverde, Alphonso Davies, Pedri, Kai Havertz oraz piłkarka Sam Kerr, która promować ma dodane do gry kobiece rozgrywki klubowe. Gwiazdą okładkową pozostanie Kylian Mbappe. EA Sports wydało już trailer, który jak zwykle mało mówi o samej grze.

Adam Daniluk

EA Sports straciło prawa do nazwy FIFA

Od kilku miesięcy narastały plotki w sprawie zakończenia współpracy EA Sports oraz FIFA. W tym tygodniu deweloper poinformował o zmianie nazwy gry, która obowiązywać będzie od roku 2023. Oznacza to, że FIFA 23 będzie ostatnią odsłoną serii.

Wszyscy już się przyzwyczaili do nazwy FIFA. W końcu jest to najpopularniejsza gra piłkarska od prawie trzech dekad. Teraz jednak wirtualną piłkę nożną czeka całkowity rebranding. Nowa nazwa cyklu ma brzmieć EA Sport F.C. 

W oficjalnym komunikacie EA Sports ogłosiło, że FIFA 23 będzie ostatnią odsłoną serii. Mimo że firmie zależało na porozumieniu z federacją, to ta zażądała ogromnej sumy pieniędzy. Wynosić miała według doniesień ok. 300 milionów dolarów za przedłużenie licencji na nazwę gry.

Nazwa gry praktycznie nic nie oznacza. EA dalej posiada prawa do kluczowych piłkarskich lig i bazy piłkarzy. Wśród nich wyróżnić możemy Premier League, La Ligę, Bundesligę czy też UEFA Champions League. Gra będzie rozwijana pod inną nazwą.  Nie wiadomo jeszcze czy ktoś zdecyduje się przejąć prawa wizerunkowe do nazwy FIFA.

Adam Daniluk

Kolekcja Apex Legends dostępna w FIFIE

FIFA x Apex

W sklepie FIFA Ultimate Team pojawiły się przedmioty powiązane z inną grą EA — Apex Legends.

W grze do odblokowania są całkowicie nowe stroje oraz dodatki do naszych stadionów nawiązujące do Apex Legends. Gracze mogą pozyskać m.in. stroje takich postaci jak Wraith, Gibraltar oraz Octane, oprawę Olympus XL oraz motyw stadionu Phase Runner.

Pojedyncze przedmioty do kupienia są za 30 000 monet. Istnieje również możliwość nabycia pełnego zestawu za 60 000 monet lub 500 FIFA Points. Taki zestaw jest dostępny w wariantach Wraith, Gibraltar lub Octane i zawiera przedmioty powiązane z daną postacią, m.in. strój, odznakę, oprawę oraz motyw stadionu.

Adam Daniluk

Nowy konkurent dla FIFA

UFL

UFL to projekt, który ma zawojować rynek gier piłkarskich. Za produkcje odpowiedzialne jest studio Strikerz Inc.

Na rynku gier piłkarskich obecnie panuje dosyć duża rewolucja, a sytuacja z każdym miesiącem ulega zmianie. W tym roku Konami zmieniło taktykę wydawania swojej gry piłkarskiej. W związku z tym PES przekształcił się w nową grę, która nie będzie wydawana co rok. Jednak eFootball PES  ma bardzo słabe recenzje i został okrzyknięty jednym z większych zawodów minionego roku. Na drugim biegunie znajduje się FIFA, która mimo, że notuje rekordy sprzedażowe, a oceny są dobre jak nigdy, to i tak mają ogromne problemy z licencjami. Czy popularna seria będzie musiała tylko odstąpić od nazwy, czy produkcją zajmie się całkowicie nowa firma powołana przez organ FIFY, tego dowiemy się w przeciągu kilku najbliższych miesięcy.

W równoległym czasie powstaje zupełnie nowa produkcja piłkarska. I radzi sobie całkiem nieźle. UFL zyskało kilku ciekawych ambasadorów. Wśród nich są m.in.: Roberto Firmino, Oleksandr Zinchenko czy ogłoszony niedawno Romelu Lukaku. Wszyscy trzej panowie są piłkarzami Premier League (angielska ekstraklasa). Z tytułem podjęły współprace także kluby West Ham United (Premier League) i Szachtar Donieck (liga ukraińska).

Według zapowiedzi gra będzie funkcjonowała na silniku Unreal Enginge. Tytuł dostępny będzie w pełni za darmo, co na pewno przyciągnie wielu chętnych. Pierwsze filmiki z rozgrywki zobaczymy już 27 stycznia.  Za tytuł odpowiada nieznane studio Strikerz Inc., które w swoim portfolio nie ma jeszcze żadnej innej gry.

Adam Daniluk

FIFA postawi na e-sport

Fifae

Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej coraz bardziej angażuje się w e-sport. W tym tygodniu wprowadzono nowy model partnerstwa, który łączy piłkę nożną kobiet, mężczyzn i e-sport.

FIFA już od kilku miesięcy toczy spór z EA, która może zakończyć się odebraniem im praw wizerunkowych. Organizacja chce poszerzyć swój zasięg w świecie gamingu, w tym celu uruchomiona została FIFAe mająca na celu usprawnić funkcjonowanie turniejów e-sportowych i tego co się dzieje dookoła nich.

Zgodnie z informacjami, nowy model partnerstwa FIFA ma na celu zapewnienie większej liczby opcji dla firm w zakresie łączenia się z globalną piłką nożną, przy wykorzystaniu marki FIFA i wspieraniu jej rozgrywek. Nowa struktura będzie obejmować specjalny program, który zapewni partnerom FIFAe pozycję premium we wszystkich rozgrywkach e-sportowych. Oznaczać to będzie większą chęć sponsorów na zainteresowanie się sceną profesjonalną popularnej gry piłkarskiej, która od przyszłego roku może zmienić wydawcę.

Nowy model pozwoli naszym partnerom tworzyć bardziej dopasowane programy i aktywacje marketingowe, które są bezpośrednio zgodne z ich strategicznymi celami biznesowymi i połączą ich z najbardziej namiętnymi fanami na świecie w najbardziej angażującym sporcie na świecie

zarząd FIFAe

Nowy model partnerstwa zapewni również partnerom FIFAe szerokie globalne prawa komercyjne we wszystkich turniejach drużyn narodowych na pionie e-sportowym. Ponadto sponsorzy otrzymają globalne prawa aktywacyjne związane z rozgrywkami FIFAe.

Adam Daniluk

PZPN eFutbol ogłasza kwalifikacje do kadry reprezentacji Polski w FIFA 22

PZPN eFutbol Fifa 22

To właśnie otwarte kwalifikacje mają rozstrzygnąć, kto pojedzie na zawody FIFA 22 jako reprezentant kraju.

Otwarte kwalifikacje organizowane przez PZPN eFutbol odbędą się 19 listopada o godzinie 17:00. Dwóch najlepszych zawodników pojedzie na zgrupowanie Reprezentacji Polski FIFA 22. Tam będą walczyć o miejsce w kadrze podczas grudniowego turnieju kwalifikacyjnego do FIFAe Nations Cup.

Format rozgrywek to mecze 1v1 w trybie Ultimate Team rozgrywane na Playstation 5.

Adam Daniluk

Nowy sezon Ekstraklasa Games w TVP Sport

Największy turniej esportowy w grze EA Sports FIFA w Polsce - Ekstraklasa Games - wchodzi na anteny TVP Sport. Trzeci sezon rozgrywek wystartuje już w grudniu. Obecnie trwają intensywne przygotowania do wznowienia rywalizacji, ale także do serii meczów „FIFA 21 Ekstraklasa 1 vs 1”.

W tym sezonie rozgrywki będą się opierać na nowej formule, której szczegóły zostaną ogłoszone w drugiej połowie listopada przed startem rywalizacji. Współpraca Ekstraklasy i TVP Sport w ramach esportu nie ogranicza się jednak tylko do turnieju Ekstraklasa Games. W najbliższych miesiącach wspólnie przeprowadzą wiele transmisji z meczów w grze EA SPORTS FIFA 20.

E-sport to przyszłość. W dzisiejszym świecie jeśli stoisz w miejscu, to robisz dwa kroki wstecz. Pokazywaliśmy już turnieje, gdzie zawodnicy rywalizowali w CS-a, LoLa, World of Tanks. Teraz czas na FIFA 21! Ekstraklasa Games to znakomite uzupełnienie jednego z naszych sztandarowych produktów, czyli piłkarskiej Ekstraklasy. Chcemy dotrzeć do pokolenia xd, które w tej chwili jest wykluczone przez wszystkich nadawców. Mimo że TVP Sport jest najlepiej oglądanym kanałem sportowym w Polsce, nie zamierzamy spoczywać na laurach .

Marek Szkolnikowski, dyrektor TVP Sport

fot. Ekstraklasa

Pierwszym ze wspólnych projektów jest seria trzech meczów pod hasłem „FIFA 21 Ekstraklasa 1 vs 1”. W każdym z tych spotkań weźmie udział dwóch zawodników reprezentujących kluby, które zmierzą się w piłkarskim meczu transmitowanym na antenach TVP. Pierwszą parę utworzyli Maciej Rosołek z Legii Warszawa i Jakub Moder z Lecha Poznań, w drugim starciu zawodnik „Kolejorza” zmierzy się z piłkarzem Rakowa Częstochowa. W ostatnim pojedynku naprzeciwko siebie staną gracze Górnika Zabrze i Pogoni Szczecin. Relacje z meczów obejrzeć będzie można na antenie TVP Sport przed każdym z trzech listopadowych spotkań oraz na tvpsport.pl i w social mediach:

Maciej Rosołek (Legia Warszawa) – Jakub Moder (Lech Poznań) – sobota 7 listopada
18:45 – TVP Sport, TVPSport.pl, Facebook TVP Sport, YouTube TVP Sport
19:30 – Facebook Ekstraklasy, Legii Warszawa, Lecha Poznań i EA SPORTS FIFA Polska

Piłkarz Lecha Poznań – Piłkarz Rakowa Częstochowa – niedziela 22 listopada
11:30 – TVP Sport, TVPSport.pl, Facebook TVP Sport, YouTube TVP Sport
12:00 – Facebook Ekstraklasy, Lecha Poznań, Rakowa Częstochowa i EA SPORTS FIFA Polska

Piłkarz Górnika Zabrze – Piłkarz Pogoni Szczecin – piątek 27 listopada
19:30 – TVP Sport, TVPSport.pl, Facebook TVP Sport, YouTube TVP Sport
20:00 – Facebook Ekstraklasy, Górnika Zabrze, Pogoni Szczecin i EA SPORTS FIFA Polska

Trzy mecze pomiędzy piłkarzami klubów Ekstraklasy to dopiero przygrywka do emocji związanych ze startem Ekstraklasa Games planowanym na początek grudnia.

Od kilku lat bardzo mocno rozwijamy się w esporcie zgodnie z założoną strategią. Efektem jest już kilka zrealizowanych projektów z wieloma partnerami. Mam tu na myśli EA SPORTS FIFA Ekstraklasa Cup, #ZostanWDomu z FIFA 20 i oczywiście nasz sztandarowy projekt – Ekstraklasa Games. W zbliżającym się trzecim sezonie poprawiliśmy formułę turnieju, biorąc pod uwagę głosy dochodzące ze środowiska esportu. Kluczowe jednak są wzrosty zasięgów dzięki partnerstwu z TVP Sport, z którym poszerzamy naszą współpracę prowadzoną dotychczas przy rozgrywkach stricte piłkarskich. Wciąż rozmawiamy także ze sponsorami projektu, których zobaczymy na starcie rozgrywek w grudniu.

Marcin Mikucki, Dyrektor Komunikacji, Marketingu i Sprzedaży w Ekstraklasie S.A.

Ekstraklasa Games należy do elitarnego grona oficjalnych lig partnerskich EA Sports na licencji Official League Qualifier. Ostatnia odsłona turnieju trwała od listopada do lipca – wygrali ją zawodnicy Rakowa Częstochowa (na PlayStation 4) i Arki Gdynia (na Xbox). W poprzednich dwóch edycjach zanotowano ponad 35 tysięcy rejestracji do turniejów kwalifikacyjnych online. W nadchodzącym sezonie zwycięzcy Ekstraklasa Games na obu konsolach po razy pierwszy w historii jako najlepsi gracze w Polsce wywalczą bezpośredni awans do Playoffs Global Series w FIFA 21, gdzie będą rywalizować o tytuł Mistrza Świata w FIFA 21.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Philips z aktywacjami dla fanów League of Legends i FIFY

W ramach kampanii OneBlade OneWinner marka Philips przy wsparciu agencji Gameset kolejny raz stawia na działania skierowane do graczy. Fanów czekają dwie akcje pełne gamingowych emocji w towarzystwie najpopularniejszych graczy z YouTube i Twitcha.

Po docenionej przez jurorów Effie aktywacji gamingowej w ramach kampanii Podejmij wyzwanie OneBlade Philips ponownie stawia na promocję swoich produktów wśród graczy poprzez rywalizację i konkursy, tym razem skierowane do fanów gier League of Legends i FIFA.
Gracze, tak zaangażowani w swoją pasję i lubiący rywalizację stanowią dla nas bardzo ważną grupę docelową. Szczególnie w przypadku tak nowoczesnego produktu, jakim jest OneBlade, chcemy docierać do młodych, aktywnych odbiorców. Cieszymy się z zainteresowania, jakie wywołała wśród graczy akcja Podejmij wyzwanie OneBlade realizowana z Pago i nie możemy doczekać się efektów działań z Karolkiem, Overpowem i PLKD.
Dominika Czekalska, Digital Marketing Manager w Philipsie

Fani LoL zmierzą się z Overpowem i Karolkiem

Dla graczy League of Legends Philips przygotował turniej, który rozpocznie się 19 listopada. Wyłonionych zostanie dwóch najlepszych graczy, z których każdy stworzy drużynę z jednym z influencerów zaangażowanych w kampanię – Karolem “Karolkiem” Dąbrowskim i Remigiuszem „Overpow” Puschem. Turniejowi towarzyszyć będzie konkurs – gracze zarejestrowani na stronie głosować będą na stylizacje zarostu inspirowane postaciami z gry LoL. Wariant zarostu, który zdobędzie najwięcej głosów społeczności będzie musiał wykonać przegrany turnieju Philips OneBlade OneWinner podczas streamu finału turnieju 27 listopada.
Dla tych, którzy nie zdecydują się na udział w turnieju, a będą chcieli zawalczyć o ciekawe nagrody, także czeka konkurs. Do wygrania będą gamingowy komputer i akcesoria.

PLKD z wyzwaniem dla fanów FIFY

W grudniu zaś wystartuje akcja skierowana do fanów gry FIFA, którą poprowadzi jeden z najpopularniejszych twórców związanych z tą grą – Damian “PLKD” Kornienko. W ramach wyzwania influencer zaprosi fanów do pomocy przy stworzeniu wirtualnej drużyny. Gracze głosować będą na jedną z kluczowych cech zawodników i  maszynki OneBlade, która będzie kluczem w doborze zawodników do meczów na stream 6 grudnia.
Za realizację turnieju, konkursów oraz współpracę z influencerami odpowiedzialna jest agencja Gameset (grupa LTTM)

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

III edycja Esportowej Ligi Firmowej już tej jesieni!

ELF, czyli Esportowa Liga Firmowa to cykl rozgrywek esportowych przeznaczony dla reprezentantów firm z całego kraju. Skupiający dziesiątki marek projekt promuje innowacyjny teambuilding. Drużyny współpracują, rywalizując w profesjonalnym turnieju w Counter Strike: Global Offensive oraz turnieju FIFA o miano najlepszego zespołu firmowego w Polsce! Udział w Esportowej Lidze Firmowej to szansa na zaprezentowanie marki jako nowoczesnego pracodawcy, idealna okazja do integracji pracowników, ale również okazja do wsparcia charytatywnej idei, jaką jest pomoc podopiecznemu Fundacji Everest.

Eventy online to dziś temat, który nie schodzi z ust organizatorów wydarzeń. Niezależnie od tego, czy tworzone są one z myślą o kliencie indywidualnym, czy biznesowym. W marcu i kwietniu 2020 r. pandemia COVID-19 zmiotła z kalendarzy całej branży eventowej blisko 100% zaplanowanych na ten rok projektów. Tym samym, rozpoczęła się transformacja na nieznaną dotychczas skalę. Organizatorzy, sponsorzy i dostawcy próbowali w jak najkrótszym czasie wprowadzić do swojej oferty rozwiązania, które umożliwiłyby realizację choć części zaplanowanych projektów w sposób wirtualny lub hybrydowy. Niestety, dla większości podmiotów na rynku, konieczność natychmiastowego zaprzyjaźnienia się z nowymi technologiami okazała się niemożliwa.

Organizator ligi – firma Compani, zauważyła że siłą wielu dynamicznie rozwijających się polskich firm są ludzie w wieku 21-35 lat, którzy w zasadzie od najmłodszych lat mają styczność z komputerami, konsolami do gier i związanym z tym, zupełnie nowym sposobem spędzania czasu wolnego. Z drugiej zaś strony, pracodawcy i osoby na stanowiskach kierowniczych zaczęli zauważać, że standardowe metody teambuildingu, spajania zespołów i kreowania atmosfery w pracy na pracowników po prostu nie działają.

W tym aspekcie Compani skupiła się przede wszystkim na doborze odpowiednich pozycji w line-upie gier. Wybrali takie, które stawiają na kluczową dla pracodawców umiejętność: współpracę w zespole – Counter-Strike: Global Offensive, oraz FIFA.

W momencie ogłoszenia w Polsce stanu pandemii, byliśmy gotowi – w ciągu miesiąca zorganizowaliśmy kolejną edycję Esportowej Ligi Firmowej, wychodząc na przeciw niepewnej atmosferze oraz intensywnemu lockdown’owi. Tym samym mamy za sobą już dwie edycje projektu, w którym ponad 600 pracowników z niemal 60 firm rozegrało łącznie 248 esportowych meczów. Każda ze zorganizowanych edycji to dla nas nowe doświadczenie. Niezwykle cenny jest feedback przekazywany nam przez uczestników. Pozwala on doskonalić Ligę i rozwijać ją, dostarczając unikalnych emocji uczestnikom oraz ucząc ich determinacji, pracy w grupie i pokory.

Marcin Mistoń, Production Director, Compani

Trzecia edycja Esportowej Ligi Firmowej odbędzie się już w październiku tego roku, a zapisy trwają. Tym razem przewidzieliśmy 32 miejsca w turnieju Counter-Strike: Global Offensive online oraz 64 miejsca w stacjonarnym turnieju FIFA we Wrocławiu. Uczestnicy powalczą o cenne nagrody rzeczowe, a zwycięskie drużyny symbolicznie przekażą pulę środków finansowych uzyskaną w turnieju na rzecz podopiecznego Fundacji Everest.

Współpraca na styku biznesu i gamingu to na ten moment obszar mocno niezbadany. Statystyk jednak nie da się oszukać: z każdym rokiem pracowników-graczy jest (i będzie) co raz więcej. Jesteśmy przekonani, że Esportowa Liga Firmowa będzie nabierać rozpędu i zostawi ważny ślad na mapie wydarzeń rozrywkowo-integracyjnych.

Zapisy na stronie organizatora.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Popularność i rozpoznawalność poszczególnych gier – wyniki badania. Seria encyklopedyczna

fortnite player

W poprzednim artykule zaprezentowaliśmy wiek fanów esportu w Polsce, tym razem prezentujemy popularność i rozpoznawalność poszczególnych gier.

Prezentujemy serie artykułów „Esport jako zjawisko kulturowe, ekonomiczne i społeczne w Polsce”, które w swoim założeniu są interdyscyplinarnym opisem esportu i mają na celu przedstawienie tego zjawiska z trzech stron: od strony kulturowej (kulturoznawstwo), społecznej (socjologia) i ekonomicznej (ekonomia).

Respondenci byli pytani o konkretne tytuły gier, aby uniknąć problemów interpretacyjnych. Pojawiłyby się one, gdybyśmy zapytali respondentów, czy mieli styczność z esportem lub czy grali w gry esportowe. Brak jednak ścisłej definicji esport wśród osób, które nie miały z nim styczności, mogłoby spowodować zakrzywienie wyników (Ci, co nie wiedzą, że nie grają w gry esportowe mogliby deklarować, że to robią – wynikałoby to jednak z ich niewiedzy, a nie złej woli). Oczywiście żadne rozwiązanie nie jest idealne.

Badanie skupiało się na grach esportowych lub z nimi związanych. Kafeteria uwzględniała Fifę, League of Legends, Counter Strike, Starcraft, Overwatch, HearthStone, DOTA 2, Battlegrounds.  Fifa nie jest w Polsce najważniejszą grą esportową, bo oczywiście jest nią CS:GO, w jej przypadku do odpowiedzi wpadła pewnie część osób, która zna tę grę, ale z pola gamingowego, a nie esportowego. Podobnie może być w przypadku StarCrafta – mogły tu pojawić się osoby kojarzące tę grę z dawnych lat.

Badanie esportu nie jest tak proste, bo rozmawiamy z ludźmi, którzy sami mogą tego tak nie nazywać. Łatwiej jest zapytać się o drużynę piłkarską, jakiej ktoś kibicuje lub markę sera, jaką ktoś je. Czy mam pewność, że respondenci w przypadku Fify mówili o esporcie, a nie o tym, że po prostu grają w nią na konsoli? Raczej nie. Osoby, które wskazywały, że tylko grają, to raczej gamerzy.

Są jednak grupy osób, które mówiły, że tylko oglądały jakieś gry. W przypadku np. League of Legends nie mamy takich wątpliwości, a tutaj wskazania i tak są bardzo wysokie! Jeden na dziesięciu Polaków miał styczność z tą grą, z czego jedna trzecia tylko oglądała rozgrywki, nie grając samemu. Ponieważ badanie odbywało się na początku 2018 roku – nie pytaliśmy wtedy jeszcze o tak popularną teraz grę Fortnite. Oto jak wygląda struktura wyników omawianych gier.

Popularność gier w Polsce oraz sposób korzystania z nich

popularnosc gier w Polsce
Fot. Badanie o esporcie, Kantar MillwardBrown

Najwięcej, bo 16% populacji Polaków miało styczność z grą Fifa 18. Następnie w rankingu popularności plasują się League of Legends, Counter Strike Global Offensive, Starcraft, Overwatch, HearthStone, DOTA 2 i na końcu BattleGrouds. Jak widać, wiele z tych gier nie służy tylko – kolokwialnie mówiąc – do grania, ale i do oglądania.

Zastanawiając się szerzej nad konsekwencjami wyników tego badania, trzeba uznać, że są dość duże. Wyobraźmy sobie pokój, w którym siedzimy z rodziną – reprezentującą wszystkie grupy społeczno-demograficzne. Jest tam w sumie dziesięć osób. Trzy z tych osób miały styczność z grami online! Czy to mało? Pomyślmy o naszych rodzinnych świętach, o rodzicach, kuzynach. To bardzo dużo! Teraz wyobraźmy sobie spotkanie studentów. W grupie wiekowej 18-24 penetracja osób, które miały styczność z grami online to 71%! To oznacza, że w grupie 10 studentów znajdziemy aż 7, którzy grali lub oglądali online’owe wersje gier. To naprawdę bardzo wysoki wynik.

Zgodnie z metodologią marketingową lista najpopularniejszych gier wygląda podobnie

League of Legends i Counter Strike najbardziej wpływowymi grami pierwszego kwartału 2020

Przez 8 tygodni, od kwietnia do początku czerwca, prezentowaliśmy Wam artykuły dr Michała Lutostańskiego w serii pt. „Esport jako zjawisko kulturowe, ekonomiczne i społeczne w Polsce”. Oto zbiór wszystkich tekstów:

– Definicja pojęcia esportu 

– Opis ekosystemu esportu 

– Najważniejsze gry esportowe 

– Kim są fani esportu w Polsce? – wyniki badania

–  Popularność i rozpoznawalność poszczególnych gier – wyniki badania 

– Jak interpretować badania fanów esportu i gamingu? 

– Istotne wymiary esportu

– Jak rozumieć esport? – podsumowanie

W ramach Brief Esports publikujemy serie artykułów eksperckich dotyczących esportu i gamingu przydatnych w obszarach marketingu i esportu.  Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia.Sekcja Wiedza Esports ESE

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański