Leasing samochodu – sprawdź, dlaczego warto wziąć go właśnie teraz

Interesuje Cię leasing samochodu osobowego do firmy? To już ostatni moment, aby wziąć go na dotychczasowych warunkach. Dowiedz się dlaczego warto zainteresować się tą formą finansowania właśnie teraz.

Już teraz leasing samochodów osobowych cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców. Szacuje się jednak, że do końca roku umów będzie dużo więcej – to za sprawą zmian wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów.

Leasing samochodowy – poznaj korzyści

Leasing pojazdów osobowych to zewnętrzna forma finansowania, którą chętnie wybierają przedsiębiorcy ze względu na szeroki zakres korzyści.

  • Zachowanie płynności finansowej

Opłata wstępna dostosowana do sytuacji materialnej oraz stałe miesięczne opłaty leasingowe pozwalają zapanować nad firmowym budżetem i zaplanować go z miesiąca na miesiąc. Przekłada się to na zachowanie płynności finansowej w przedsiębiorstwie.

  • Optymalizacja podatkowa

Leasing samochodu umożliwia przeprowadzenie optymalizacji podatkowej. Taka forma finansowania pozwala wliczyć w koszty uzyskania przychodu:

  • całą opłatę wstępną – jednorazowo
  • miesięczne raty leasingowe
  • wydatki związane z użytkowaniem pojazdu (np. wydatki na paliwo, zakup opon itp.).

Ponadto, w przypadku leasingu operacyjnego płatność podatku VAT odbywa się wraz z miesięcznymi ratami. To zmniejsza obciążenie finansowe przedsiębiorstwa.

Będą zmiany w leasingu samochodowym – to już pewne

Pod koniec sierpnia 2018 roku Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym PIT oraz ustawie o podatku dochodowym CIT. Dokument uwzględnia podniesienie obciążeń podatkowych z tytułu użytkowania pojazdów osobowych w przedsiębiorstwach. Podobnie jak w przypadku podatku VAT, tak i podatek dochodowy ma być związany z możliwością odliczenia tylko części kosztów dotyczących użytkowania leasingowanego samochodu.

Pełna treść ustawy dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Natomiast poniżej znaleźć można wybrane – najważniejsze elementy zmian dotyczące leasingu pojazdów osobowych w firmach.

  • Jeżeli przedsiębiorca będzie użytkował pojazdy w systemie mieszanym (do celów firmowych i do celów prywatnych) w koszty uzyskania przychodu będzie mógł wliczyć wyłącznie 75% wydatków leasingowych – podobnie jak to ma miejsce w przypadku podatku VAT.
  • Operacyjny leasing samochodu ma zostać objęty limitem 150 tys. zł – nabycie auta o wartości wyższej będzie wiązało się z niemożnością wliczenia w koszty tej różnicy.
  • Możliwość wliczenia w koszty 75% wydatków leasingowych nie będzie dotyczył czynszu leasingowego. Jeżeli w racie będą uwzględnione opłaty eksploatacyjne, tylko one będą podlegały 75% odliczeniom.

Leasing samochodu na dotychczasowych zasadach – do kiedy?

Wszystkie zmiany zawarte w projekcie ustawy przygotowanej przez Ministerstwo Finansów zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku. Do tego czasu odliczenia związane z leasingiem będą dokonywane na dotychczasowych zasadach. Podpisując więc umowę z firmą leasingową już teraz, przedsiębiorca zachowa możliwość wliczenia w koszty uzyskania przychodu 100% wartości wydatków eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem pojazdu do końca roku.

W związku z tym, że pozostało już niewiele czasu, warto podjąć decyzję o podpisaniu umowy leasingowej. Będzie to szczególnie korzystne dla przedsiębiorców, którzy w leasing operacyjny planują wziąć samochód droższy niż 150 tys. zł.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

NapoleonCat pozyskał 2,5 mln na rozwój za granicą

Polskie narzędzie wspierające obsługę klienta w mediach społecznościowych będzie coraz silniej konkurować na rynku globalnym. We wrześniu 2018 r. Fundusz INventures podpisał z NapoleonCat umowę inwestycyjną na 2,5 mln złotych przy wycenie spółki na blisko 11 mln złotych.

Istniejący od sześciu lat na rynku NapoleonCat to platforma do zarządzania komunikacją w mediach społecznościowych oferowana w modelu SaaS (Software as a Service) i jedyna polska firma będąca oficjalnym Partnerem Marketingowym Facebooka. Umowa inwestycyjna pomiędzy poznańskim Funduszem INventures a NapoleonCat została zawarta we wrześniu 2018 r. Środki z inwestycji zostaną przeznaczone na powiększenie warszawskiego zespołu oraz promocję na rynkach zagranicznych.

Szukamy zaangażowanych zespołów z ciekawymi pomysłami i to właśnie znaleźliśmy w NapoleonCat. Spółka ma świetne, łatwo skalowalne rozwiązanie będące doskonałą odpowiedzią na rosnącą potrzebę zarządzania marketingiem w social media. Obecność na rynkach zagranicznych potwierdza, że rozwiązanie z powodzeniem konkuruje z amerykańskimi aplikacjami.- Katarzyna Dąbrowska, Prezes Funduszu Inventures 

 

Użytkownicy aplikacji to zarówno korporacje, takie jak banki czy telekomy, jak i agencje marketingowe, małe biznesy i instytucje publiczne. Poza moderowaniem dyskusji na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTube, klienci NapoleonCat mają też możliwość analizowania skuteczności swoich działań marketingowych, monitorowania konkurencji oraz automatycznego generowania raportów analitycznych. W Polsce z narzędzia korzystają już takie firmy jak PLAY, Aviva, Allianz, WWF czy Avon. Jednak dalszy wzrost NapoleonCat budować będzie przede wszystkim na akwizycji zagranicznej.

W ciągu ostatniego roku trzykrotnie wzrosła liczba naszych klientów z zagranicy i obecnie stanowią oni blisko 40% wszystkich użytkowników. Z naszego narzędzia korzystają już firmy z USA, Azji, Europy Zachodniej czy Nowej Zelandii. Środki pozyskane dzięki inwestycji INVentures przeznaczymy na działania, które przyspieszą akwizycję klientów z zagranicy i dalszy, intensywny rozwój platformy. Planujemy, że do końca przyszłego roku 80% naszych przychodów będzie pochodziło z zagranicy. – Grzegorz Berezowski, założyciel i CEO NapoleonCat

 

Wśród zagranicznych klientów NapoleonCat są głównie małe i średnie sklepy internetowe, które dzięki narzędziu optymalizują procesy okołosprzedażowe. Ale z polskiej platformy korzystają też takie podmioty jak nowozelandzkie Ministerstwo E-biznesu i Innowacji czy szwedzka Stena Line. Pozyskiwaniu klientów w starciu z globalnymi konkurentami sprzyja strategia rozwoju narzędzia w oparciu o rosnący popyt na automatyzację procesów obsługi klienta.

Już od jakiegoś czasu koncentrujemy się na rozwoju naszego produktu w kierunku funkcji usprawniających obsługę klienta w mediach społecznościowych. Obserwujemy, że coraz więcej firm sięga po nasze usługi ze względu na możliwość zautomatyzowania obsługi zapytań, szczególnie na Facebooku. Wybierają nas bo oferujemy im proste rozwiązanie, które skutecznie odciąża zespoły obsługujące klienta. – Grzegorz Berezowski, założyciel i CEO NapoleonCat

 

Dalsza rozbudowa platformy w kierunku obsługi klienta w mediach społecznościowych (social customer care) będzie szła w parze z rozwojem innych funkcjonalności. Przykładowo, w odpowiedzi na rosnącą popularność Instagrama, w tym roku NapoleonCat dał swoim klientom możliwość zarządzania wszystkimi najważniejszymi aktywnościami w tym serwisie z poziomu desktopu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak sfinansować własną działalność gospodarczą w początkowym okresie funkcjonowania?

finansowanie własnej działalności gospodarczej

Wielu z nas decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Kierują nami bardzo różne powody – chęć spełnienia marzeń o własnej firmie, chęć uzupełnienia pracy na etacie czy potrzeba samorealizacji. Jednak bez względu na te powody – założenie i prowadzenie własnej działalności wymaga od nas odpowiednich nakładów finansowych. Zapewnienie sobie wystarczającej na start ilości kapitału to podstawowa kwestia do rozważenia dla przyszłego przedsiębiorcy.

Z badania (GEM) Global Entrepreneurship Monitor – Polska wynika, że 56% badanych osób ocenia swoje zdolności przedsiębiorcze na wysokim poziomie, co można odczytać jako chęć założenia własnej firmy i pracy na swoim. Z drugiej jednak strony, te same badania wykazują, że aż 48% Polaków wykazuje strach przed niepowodzeniem.

Jednym z czynników, który powstrzymuje wiele osób przed założeniem własnej działalności gospodarczej, jest brak środków finansowania swojego przedsięwzięcia.

Statystki dla młodych firm są bardzo brutalne – co trzecia firma upada w ciągu pierwszego roku działalności. Powody to bardzo niska rentowność i problemy z finansowaniem

Dobra informacja jest jednak  taka, że na dzisiejszym rynku istnieje mnóstwo sposobów na pozyskanie kapitału, który można przeznaczyć zarówno na start firmy, jak i częściowo na jej bieżące funkcjonowanie. Poniżej kilka przykładów.

Własne oszczędności – zanim odejdziesz z etatu, przygotuj wstępny plan finansowy.

Jeżeli nie chcemy rozpoczynać działalności od pożyczki, a mieliśmy czas (np. pracując na etacie) i możliwości, by odłożyć kwotę, którą możemy zainwestować w nowopowstałą działalność gospodarczą – tym lepiej. Jeśli dopiero myślimy o starcie za jakiś czas – przygotujmy biznesplan, który oszacuje wysokość niezbędnych środków (np. koszty przygotowania logo, strony www, wizytówek czy większych jak  remontu lokalu, ewentualnego sprzętu niezbędnego do pracy, wyposażenia biura itp.) – będziemy mieć dużą motywację, aby taką sumę odłożyć.

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nasz pomysł sprawdzi się w realiach rynku, warto zastanowić się nad skorzystaniem z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (www.inkubatory.pl). Za 300zł netto miesięcznie otrzymamy pakiet narzędzie niezbędnych do startu, jak choćby opiekę księgową, usługi prawnicze, pomoc w promocji i szereg innych.

Dotacje z urzędu pracy

Dotacje to bezzwrotna pomoc finansowa udzielana osobom bezrobotnym, które chcą otworzyć własną działalność – najczęściej na realizację konkretnego celu. Aby taka dotację otrzymać, trzeba spełnić pewne warunki, które decydują o tym – czy dana dotacja będzie przyznana oraz następnie już po otrzymaniu środków prowadzić firmę przez określony czas.

Wielkość dotacji z Urzędów Pracy zmienia się w każdym roku i zależna jest od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (aktualnie jego 6 krotność). Ponieważ w 2017 roku przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wynosi nieznacznie powyżej 4.200 zł, maksymalna kwota dotacji może kształtować się na poziomie około 25.000 zł.

O środki z UP  warto wnioskować na początku roku , gdyż ich pula jest dość ograniczona. Wybierając taką formę finansowania na start własnej działalności, warto również pamiętać o tym, iż taka forma wsparcia wymaga zabezpieczenia. Najczęściej UP respektują takie formy zabezpieczenia jak : gwarancja bankowa, weksel na kwotę dotacji lub poręczenie od żyranta (poręczyciela ), który ma zawarty na czas nieokreślony stosunek pracy. Jeśli cenimy sobie wolność i niezależność, to być może warto rozważyć gwarancję bankową .

Aniołowie biznesu

Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces, coraz częściej na rynku wyszukują nowych możliwości inwestowania swoich pieniędzy i są skłonni wspomóc nasz biznes kapitałem w zamian za część udziałów w przedsięwzięciu. Takich ludzi jest w Polsce coraz więcej – możemy zdobyć nie tylko kapitał, ale i wsparcie doradcze, marketingowe czy dostęp do kanałów sprzedaży.

Fundusze Venture Capital i Private Equity

Fundusze Venture Capital, poprzez objęcie akcji lub udziałów w przedsiębiorstwie, może zasilić nas kapitałowo. Inwestor, który oferuje tego typu rozwiązanie, staje się współwłaścicielem spółki, którą finansuje. Forma, liczba akcji lub udziałów, którą otrzyma – wynika z ustaleń między nim, a właścicielem biznesu. Fundusz uczestniczy w działaniach operacyjnych, niejako stając się partnerem przedsiębiorcy – między innymi dzięki temu zyskuje możliwość ciągłego monitorowania sytuacji spółki. Częstym działaniem jest także delegowanie swojego przedstawiciela na przykład do zarządu lub rady nadzorczej.

Fundusze Private Equity stwarzają większe możliwości finansowe, niż fundusze Venture CapitalSą one nakierowane na duże firmy, które osiągnęły już pewien pułap.

Finansowanie społecznościowe

Mając pomysł, możesz zebrać pieniądze poprzez finansowanie społecznościowe – crowdfunding. W Polsce taka forma dofinansowania jest coraz bardziej popularna- dzięki niej możesz otrzymać nie tylko pieniądze, ale i nowych klientów oraz reklamę. Startując z projektem zbiórki, warto ustalić realne warunki wzrostu biznesu oraz dobrze go opisać. Gdzie szukać wsparcia? Na takich portalach jak choćby www.PolakPotrafi.pl, www.wspieram.to lub www.kickstarter.com

Pożyczka bankowa/kredyt

Istnieje wiele rodzajów kredytów . Analizując Twoje cele i potrzeby, jesteś w stanie określić i wybrać typ kredytu, który dla Ciebie jest w danej chwili najbardziej odpowiedni. Być może potrzebujesz drobnej kwoty na dokończenie remontu biura, dokończenie jakiegoś projektu – a innym razem o duże dofinansowanie, które posłuży Ci do realizacji działań inwestycyjnych przez długie miesiące. Kredyty długoterminowe zaciągamy w celu finasowania przedsięwzięć inwestycyjnych jak na przykład zakup środków trwałych, inwestycji finansowych – jak nabycie akcji. Aby uzyskać taki kredyt, często konieczne jest przedstawienie i akceptacja biznesplanu.

Kredyty krótkoterminowe to najczęściej po prostu kredyty obrotowe, które przeznaczamy na finansowanie bieżącej działalności. Proces przyznawania takiego kredytu jest przeważnie prostszy niż w przypadku kredytów długoterminowych, a ponieważ kwoty kredytu są mniejsze – ten kredyt jest bardziej dostępny dla startupów.

Niezależnie od wielkości przedsięwzięcia, aby spełnić marzenie o własnej firmie, pieniądze na start są absolutnie niezbędne. Gdy nie posiadamy środków własnych, a bliscy nie są w stanie wesprzeć nas w pierwszej fazie rozwoju – mamy do wyboru ogromny wachlarz możliwości – od dotacji i funduszy, poprzez wsparcie prywatnych inwestorów po kredyty bankowe. Ważne, aby wybrać rozwiązanie najlepsze w danym momencie dla siebie.


Autor: 

Grzegorz Tepling

Grzegorz Tepling – ekspert rynku finansowego i menadżer z wieloletnim doświadczeniem w dużych instytucjach finansowych w Polsce. Prezes Zarządu Centrum Finansowego Partner. Na co dzień doradza sektorowi MSP optymalne rozwiązania finansowe w zakresie dodatkowego finansowania, inwestycji. Wraz z zespołem optymalizuje koszty operacji finansowych w firmach.

Na łamach brief.pl dzieli się praktycznymi poradami i wskazówkami w zakresie mechanizmów rynku finansowego i inwestycyjnego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

500 milionów złotych na rozwój innowacyjnych technologii w Polsce

Wzrost międzynarodowej pozycji Polski w badaniach naukowych i pracach rozwojowych oraz komercjalizacja innowacyjnych technologii materiałowych - to cele nowego programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Nowoczesne technologie materiałowe - TECHMATSTRATEG”.

Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed gospodarką kraju w najbliższych latach jest modernizacja infrastruktury transportowej oraz zapewnienie trwałości obiektów budowlanych. Aby temu sprostać, niezbędne jest opracowanie nowych materiałów konstrukcyjnych o wysokiej wytrzymałości i trwałości, a przy tym bezpiecznych dla środowiska naturalnego. To jedno z pięciu zagadnień, którym poświęcone będą projekty badawczo-rozwojowe w ramach nowego strategicznego programu NCBR „Nowoczesne technologie materiałowe – TECHMATSTRATEG”.
 
– Chcemy zapewnić Polsce znaczny wzrost gospodarczy, dlatego nakłady na badania i innowacje powinny koncentrować się na tych priorytetowych obszarach, w których nasz kraj dysponuje odpowiednim potencjałem rozwojowym. TechMatStrateg to przykład precyzyjnie skonstruowanego programu, który z jednej strony wpisuje się w zapotrzebowania światowej gospodarki, a z drugiej wychodzi naprzeciw potrzebom polskich przedsiębiorców i naukowców – podkreśla minister nauki i szkolnictwa wyższego, Jarosław Gowin. 
 
Całkowity budżet zaplanowanego na lata 2016-2021 programu TECHMATSTRATEG wynosi 500 mln zł i został podzielony na trzy konkursy. – Wprowadzenie na rynek nowoczesnych materiałów oraz produktów powstałych z ich użyciem wymaga zaangażowania jednostek naukowych, które dysponują odpowiednim potencjałem intelektualnym i zapleczem badawczym. Niezbędna jest jednak przy tym stała współpraca naukowców z przemysłem. Przedsiębiorca nie tylko dysponuje odpowiednim potencjałem dla wdrożenia nowych technologii, ale także od niego zależeć będzie wprowadzenie innowacyjnych produktów i materiałów na rynek – wyjaśnia prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

O dofinansowanie w ramach projektu mogą starać się wyłącznie konsorcja naukowe składające się z co najmniej trzech podmiotów. Ważne, by swój udział w projekcie miały zarówno jednostki naukowej, jak i przedsiębiorcy. W pierwszym z zaplanowanych konkursów do rozfania jest 150 mln zł. Minimalna wartość kosztów projektu to 5 mln zł, a maksymalna kwota dofinansowania nie może przekroczyć 30 mln zł. Działania związane z przygotowaniem projektu do wdrożenia muszą się zakończyć przed upływem 36 miesięcy.

Program obejmuje pięć strategicznych obszarów badawczych:

 
·         technologie materiałów konstrukcyjnych,
·         technologie materiałów fotonicznych i nanolektronicznych,
·         technologie materiałów funkcjonalnych i materiałów o projektowanych właściwościach,
·         bezodpadowe technologie materiałowe i technologie biodegradowalnych materiałów inżynierskich,
·         technologie materiałów dla magazynowania i przesyłu energii.
::

Fot. Fotolia

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF