...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kantar: 89% badanych wybiera Paczkomaty®

inpost

Kurierzy świadczą kluczowe dla e-commerce usługi są często jedynymi osobami, które mają bezpośredni kontakt z klientem. Jednakże obecnie klienci częściej sięgają po ofertę Paczkomatów InPost niż po przesyłki kurierskie. Nie można powiedzieć, ze jest to zaskakująca sytuacja, bo jest ona wynikiem stabilnego wzrostu popularności tej usługi w ostatnich latach, niemniej jednak w pewnym sensie sytuacja jest przełomowa, w części także na skutek zmian w branży jakie przyniosła pandemia. W tym okresie klienci byli mniej skłonni do zakupów tradycyjnych, jeśli w ogóle mogli je robić, co przyspieszyło rozwój handlu elektronicznego i pośrednio także firm kurierskich, tym samym nasilając trendy w branży. Temat jest aktualny, bo w 2021 roku zwiększenie ruchu w e-commerce wciąż jest odczuwalne, ale handel stacjonarny działa już normalnie, przyciągając ponownie klientów. Usługi firm kurierskich odegrają ważną rolę w powstrzymaniu odpływu nowych klientów z e-commerce, gdyż sprawność i szybkość kuriera pozwala zrównoważyć jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych, jakie handel tradycyjny ma nad e-commerce.

Kurierzy vs Paczkomaty®

Kurierzy tradycyjnie byli głównym wykonawcą usługi logistycznej w e-commerce i każdy sklep internetowy ma umowy z firmami kurierskimi, ale w ostatnich dwóch latach badania opinii internautów kupujących w sieci wskazują, że chętniej zamawiają oni przesyłkę do Paczkomatu niż przesyłki kurierskie. Dla przykładu, badania polskiego e-commerce przeprowadzone przez Gemius wskazały, że w 2020 klienci sklepów internetowych wprawdzie nadal uważali przesyłki kurierskie za najbardziej zachęcającą metodę dostawy paczki z e-sklepu, ale w praktyce najczęściej korzystali z usługi dostawy do Paczkomatu. Na zdetronizowanie kuriera przez Paczkomaty wskazują jeszcze dobitniej badania opinii internautów przeprowadzone przez Kantar Polska w kwietniu 202o i 2021 roku. W pierwszej fali badania na przesyłkę do Paczkomatu wskazało osiemdziesiąt procent ankietowanych, a na kuriera siedemdziesiąt procent. W wynikach z kwietnia 2021 roku widać pogłębienie tego trendu: na Paczkomat wskazało już 89% respondentów.

Kurierzy i Paczkomaty® – zalety

Dlaczego klienci wybierają ofertę firm kurierskich raczej niż pocztę czy odbiór w sklepie, mimo że często jest to tańsza opcja? Warto zauważyć, że paczki pocztowe zajęły trzecią pozycję w rankingu popularności w 2020 roku, ale wybrało je tylko 41% ankietowanych. Raport Gemius wskazuje na podobne, choć nie aż tak duże, różnice. Sugeruje to, że jeśli chodzi o paczki ze sklepu internetowego, to najistotniejsze dla klientów są wspólne dla dwóch najpopularniejszych usług zalety: szybkość przesyłki i bezproblemowy odbiór paczki, które wydają się być ważniejsze nawet niż cena (zwykle wymieniana na pierwszym miejscu). Wchodząc w szczegóły, standardem w ofercie firm kurierskich jest dostarczenie paczki do rąk odbiorcy lub do Paczkomatu w ciągu 48 godzin, aczkolwiek przesyłkę z Paczkomatu można zazwyczaj odebrać już następnego dnia po złożeniu zamówienia. Natomiast od strony wygody odbioru paczki, wygląda to tak, że obie usługi osiągają ten cel na inny sposób.

Kurierzy dostarczają paczki wprost do odbiorcy, który jednakowoż musi na kuriera czekać, co czasem może być problemem. Natomiast po przesyłkę paczkomatową trzeba się ruszyć z domu, aczkolwiek dzięki temu, że urządzeń jest tak dużo (już ponad dwanaście tysięcy), to dla większości odbiorców nie jest to wielki wysiłek (InPost podaje, że większość klientów ma do najbliższego Paczkomatu mniej niż 500 metrów). Co ważniejsze, to paczka czeka na klienta, a nie klient na paczkę, a że urządzenia są czynne całą dobę, siedem dni w tygodniu, to można odebrać przesyłkę w dogodnym dla siebie momencie. Odebranie przesyłki też nie jest ani skomplikowane ani czasochłonne. Nawet w najmniej wygodnej wersji, z wpisywaniem kodu odbioru, trwa niecałą minutę, a przy wykorzystaniu skanera kodów QR albo jeszcze lepiej zdalnego otwierania skrytek przez aplikację, czas operacji skraca się do kilku sekund. Tak więc zamów kuriera jeśli nie chcesz albo nie możesz ruszyć się z domu, ale InPost uczynił odbiór paczki tak prostym, że wyjście do Paczkomatu jest często mniejszym problemem niż czekanie w domu na kuriera. Przy tym w ofercie większości sklepów Paczkomat wychodzi nieco taniej niż paczka kurierska. Jest też bardziej ekologiczny, bo każda jedna paczka nie jeździ z kurierem furgonetką po mieście, tylko wszystkie trafiają do jednego Paczkomatu.

Przesyłki kurierski i paczkomatowe

Kurierzy wciąż odgrywają istotną rolę w e-commerce, ale jak już wspomniano, nie jest wielkim zaskoczeniem, że przesyłki kurierskie ustępują pola Paczkomatom. Być może ciekawsze są zatem ujawnione przez badania Kantara zmiany na polu usług skierowanych do klientów indywidualnych. Jeszcze w kwietniu 2020 tradycyjna przesyłka pocztowa pozostawała najczęściej wybieraną formą usługi dla klientów indywidualnych (wskazało na nią 53% respondentów). Już wtedy jednak Paczkomaty deptały jej po piętach, bo aż 51% respondentów wybrało przesyłkę z Paczkomatu. Biorąc pod uwagę, że kurierzy mieli dużo słabszą pozycję w tym rankingu, wydawało się, że już samo to, że InPost zbliżył się tak bardzo do lidera, jest wielkim sukcesem. Tymczasem, gdy Kantar ogłosił wyniki badań z 2021 roku, okazało się, że odsetek respondentów, którzy wysyłając przesyłkę wybrali ofertę InPost wzrósł do 70%, co daje firmie 25 punktów procentowych przewagi nad pocztą. Jest wielce prawdopodobne, że ten sukces jest efektem wprowadzenie możliwości wysłania paczki bez etykiety za pomocą aplikacji InPost Mobile. Żeby nadać przesyłkę z Paczkomatu (do Paczkomatu lub przez kuriera), wystarczy wypełnić formularz w aplikacji, zapłacić i wsadzić przesyłkę do skrytki Paczkomatu. To mniejszy kłopot niż opisywanie paczki i wypisanie kwitka w urzędzie pocztowym czy wydrukowanie listu przewozowego dla kuriera. Do popularyzacji nadań w Paczkomacie przyczyniło się też wprowadzenie w ofercie InPost strony SzybkieNadania.pl, gdzie można było nadać paczkę z etykietą, ale bez zakładania konta w systemie operatora. Nie bez znaczenia jest też to, że Paczkomatów jest już więcej niż urzędów pocztowych. Paczkomaty są przy tym obecne w małych miejscowościach, w których Poczta Polska miała zawsze silniejszą obecność niż firmy kurierskie. Wreszcie, ceny usług paczkomatowych są konkurencyjne w porównaniu do paczek pocztowych: są wprawdzie droższe niż list polecony (który jednak może ważyć maksymalnie 2 kg), ale tańsze niż paczka pocztowa.


Źródło: InPost 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Gemius: DPD Polska najchętniej wybieraną firmą kurierską w Polsce

DPD

Raport „E-commerce w Polsce 2020” przygotowany przez międzynarodową firmę badawczo – technologiczną Gemius jest analizą postaw, zwyczajów i motywacji e-konsumentów dokonywaną na podstawie ruchu w Internecie. W tym roku najchętniej wybieraną przez klientów e-sklepów firmą kurierską okazała się DPD Polska z wynikiem o 1 p.p. wyższym niż rok wcześnie (30%).

Raport potwierdził wyraźną tendencję polegającą na rosnącej popularności e-zakupów w Polsce. Grupa nabywców online stanowi w naszym kraju już 73 proc. ogółu internautów, co oznacza przyrost o 11 punktów procentowych rok do roku.

Staramy się spełniać oczekiwania nadawców i odbiorców paczek. Branża e-commerce cały czas się rozwija, a trudna dla wszystkich wiosna 2020 r. tylko potwierdziła, jak istotną i perspektywiczną gałęzią gospodarki jest sprzedaż w sieci i wspomagające ją usługi kurierskie. Dziś najważniejsze dla naszych klientów są bezpieczeństwo, niezawodność i wygoda. Epidemia COVID-19 spowodowała, że doszło do uproszczenia niektórych procedur, pojawiły się nowe usługi. Spodziewamy się, że wiele z wprowadzonych ostatnio usprawnień w sposobie doręczania przesyłek trwale zyska aprobatę nadawców i odbiorców. Mamy nadzieję, że społeczność wokół e-commerce je doceni.

Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska

Badanie, w którym wzięło udział 1544 internautów, przeprowadzono w dniach od 23.03 do 30.03.2020 roku. Zostało zrealizowane przy pomocy ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na panelu internetowym.


Źródło: Informacja prasowa DPDgroup

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kurierzy i dostawcy powinni mieć monitorowaną temperaturę? Polacy nie ma mają żadnych złudzeń

dostawa

Blisko połowa badanych uważa, że kurierzy i dostawcy jedzenia powinni mieć stale monitorowaną temperaturę ciała podczas pracy. Natomiast jedna czwarta ankietowanych jest temu przeciwna. Z kolei aż 77% zwolenników wskazanego rozwiązania chciałoby uzyskać dostęp do wyniku takiego pomiaru, korzystając z tego typu usługi. Większość konsumentów chce mieć możliwość sprawdzenia temperatury doręczyciela zdalnie, np. poprzez aplikację mobilną. Inni twierdzą, że taka informacja powinna być podawana SMS-em lub e-mailem. W ocenie przeważającej części Polaków, tego typu pomiar nie jest też zbytnią ingerencją w prywatność tych osób.

Z badania UCE RESEARCH wynika, że Polacy chcą, aby kurierzy i dostawcy jedzenia mieli stale monitorowaną temperaturę ciała podczas pracy. Tak twierdzi 48% badanych. Z kolei 25% tego nie popiera. 17% ankietowanych nie ma zdania na ten temat, a dla 10% to jest bez znaczenia. Zdaniem Piotra Piątka z firmy WARMIE działającej w obszarze MedTech, deklaracje większości ankietowanych są wyraźnym przejawem ich troski o zdrowie. Jak wiadomo, kurierzy i dostawcy mają stały kontakt z dużą liczbą osób, co w przypadku ewentualnego zakażenia koronawirusem stanowi spore zagrożenie.

Oczekiwania Polaków względem pomiaru temperatury pracowników firm kurierskich czy dostawców jedzenia nie są zaskakujące. Kurierzy spotykają się już z tym, że po wejściu do biurowców mają ją mierzoną przez ochroniarzy. Takie sytuacje zdarzają się też dosyć często w dużych budynkach, w których pracuje wiele osób. Klienci zamawiający produkty do domów również mogą mieć takie życzenie.

Dariusz Lewandowski z warszawskiej firmy kurierskiej PRIORYTET

Aż 77% zwolenników monitorowania temperatury kurierów i dostawców jedzenia chciałoby mieć dostęp do wyniku pomiaru w przypadku korzystania z tego typu usług. Tylko 16% osób z tej grupy nie miałoby takiej potrzeby, będąc klientem np. firmy kurierskiej czy cateringowej. Według Piotra Piątka, dostęp do takiej informacji może dać ludziom poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego. Może też wzbudzać większe zaufanie do usługodawców.

dostawa jedzenia
fot. MondayNews Polska Sp. z o.o.

Realizacja takich oczekiwań może wyglądać różnie w poszczególnych w firmach, w zależności od wewnętrznej polityki. Natomiast nie sądzę, aby na rynku był z tym jakiś problem. Branża powinna w tej sytuacji wykazać elastyczność i zrozumienie. Temperatura mogłaby być badana na miejscu z zachowaniem odległości 1,5 metra, zgodnie z wymogami sanitarnymi, lub poprzez innego rodzaju metody zdalne, w tym aplikacje mobilne itp. Warunkiem jest to, żeby pomiar zajmował kilka sekund lub był w ogóle niezauważalny.

Dariusz Lewandowski z warszawskiej firmy kurierskiej PRIORYTET

W kwestii uzyskania konkretnej informacji o temperaturze 61% badanych chciałoby mieć możliwość sprawdzenia wyniku pomiaru, np. za pomocą aplikacji. 19% ankietowanych uważa, że wiadomość o tym powinna być podawana przed dostawą lub w jej trakcie, SMS-em bądź e-mailem. Z kolei 11% twierdzi, że kurier lub dostawca sam powinien poinformować o tym klienta. Tylko 8% chciałoby mieć dostęp do takiej informacji na wyraźne żądanie.

Wiele popularnych dziś aplikacji daje możliwość szczegółowego podglądu zamówienia. Dzięki temu klienci wiedzą, kto ich obsługuje i w jakich godzinach dostarczy paczkę, a także gdzie ona się znajduje. Konsumenci chcą też mieć informację o temperaturze ciała kuriera na ekranie telefonu, bo ten sposób uważają za najprostszy. Wystarczy, że obok imienia dostawcy pojawi się aktualny wynik. Takie rozwiązanie jest już stosowane chociażby w Chinach.

Piotr Piątek ekspert z firmy WARMIE

Według 74% badanych, tego typu działanie nie byłoby zbyt dużą ingerencją w prywatność ww. osób. Tylko 22% jest przeciwnego zdania.

Mierzenie temperatury jest obecnie standardem na lotniskach krajowych i warunkuje możliwość odbycia podróży samolotem. Dlatego można uznać, że tego typu działanie nie byłoby zbyt dużą ingerencją w prywatność kuriera czy dostawcy jedzenia.

Dariusz Lewandowski z warszawskiej firmy kurierskiej PRIORYTET

Jak podsumowuje Piotr Piątek, temperatura ciała nie zdradza nic na temat ogólnego stanu zdrowia kuriera, więc nie może być raczej uznana za daną wrażliwą na gruncie RODO. Warto zauważyć, że użytkownicy smartfonów sami udostępniają część swoich danych fizjologicznych. Zwykłe krokomierze już od dawna przekazują wyniki producentom tych rozwiązań. Ludzie są też przyzwyczajeni do tego, że publikują wiele informacji o sobie w mediach społecznościowych. Natomiast od czasu nastania pandemii coraz chętniej korzystają z rozwiązań telemedycyny. I ten trend będzie się dalej rozwijał.

Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dniach 25-30 maja br. na reprezentatywnej próbie 1003 dorosłych Polaków. Do ankiety zostały dopuszczone wyłącznie te osoby, które zadeklarowały, że regularnie, tj. przynajmniej raz w tygodniu, korzystają z usług kurierskich lub zamawiają jedzenie do domu.


Źródło: Informacja prasowa MondayNews Polska Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Poczta Polska laureatem prestiżowego konkursu Top Marka 2019

Poczta Polska drugi rok z rzędu zwyciężyła w rankingu TOP Marka w branży Firmy kurierskie. Konkurs został zorganizowany przez magazyn „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. XII edycja badania Top Marka, podobnie jak w ubiegłym roku, objęła aż 500 marek z 50 branż.

Poczta znalazła się w gronie pięćdziesięciu najsilniejszych medialnie przedsiębiorstw, którym przyznano tytuł i statuetkę Top Marka 2019. Zajęcie przez Pocztę Polską 1 miejsca w rankingu Top Marka 2019 oznacza, że spółka w segmencie firm kurierskich ma najszersze dotarcie medialne i najlepszy wizerunek.

Ranking Top Marka 2019 został przygotowany w oparciu o analizę materiałów z prasy, internetu i social media opublikowanych od 1 lipca 2018 roku do 30 czerwca 2019 roku. W sumie przeanalizowano 73 mln informacji: 2 mln tekstów prasowych, 10 mln internetowych i 61 mln postów w mediach społecznościowych.

Podstawę metodologii stanowiły trzy kluczowe filary: liczba publikacji, ich zasięg i wydźwięk. Wartością decydującą o miejscu brandu w rankingu jest siła marki – wypadkowa kilku zmiennych (liczby publikacji, impaktu i indeksu sentymentu) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat. Raport został przygotowywany przez niezależną agencję badawczą.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF