Wystartował nabór działań społecznie i środowiskowo odpowiedzialnych

dobre praktyki odpowiedzialny biznes w Polsce

Forum Odpowiedzialnego Biznesu rozpoczyna nabór działań CSR do 19. edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Do 11 stycznia firmy mogą zgłaszać podejmowane inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju. Rejestracja odbywa się poprzez formularz dostępny na stronie: odpowiedzialnybiznes.pl/raport2020.

Jak co roku Forum Odpowiedzialnego Biznesu uruchamia formularz do rejestracji praktyk z zakresu społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju. Firmy bezpłatnie mogą zgłaszać działania realizowane w 2020 roku. W oparciu o nie powstaje największy w Polsce przegląd CSR – Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. W 18. edycji Raportu znalazło się 1696 praktyk zgłoszonych przez 214 firm.

Zakwalifikowane praktyki tworzą mapę pozytywnego oddziaływania biznesu. Stanowią zbiór inspiracji dla organizacji, które również rozwijają i wprowadzają nowe rozwiązania z zakresu CSR. Publikacja to także przydatny materiał dla interesariuszy firm, którzy chcą przyjrzeć się prowadzonej aktywności, będąc często jej beneficjentami. Mediom z kolei raport pozwala zapoznać się z całym przekrojem inicjatyw wdrażanych w regionie, bądź w całym kraju.

Rok 2020 można uznać za wyjątkowo trudny sprawdzian ze społecznej odpowiedzialności biznesu. Z jednej strony wiele firm bardzo boleśnie odczuło skutki finansowe panującej pandemii, a z drugiej strony biznes podejmował szereg działań, aby wesprzeć służbę zdrowia poprzez zakupienie odpowiedniego sprzętu, środków ochrony osobistej czy też w inny sposób wspierając personel medyczny. Przedsiębiorstwa też nie zapomniały o niesieniu pomocy grupom szczególnie zagrożonym np. seniorom czy osobom bezdomnym, czy o specjalnych potrzebach związanych np. ze zdalnym nauczaniem. W tym roku takich działań realizowanych przez biznes było dużo, co zaobserwowaliśmy realizując akcję, #BiznesReagujeOdpowiedzialnie”. Dlatego spodziewamy się wielu zgłoszeń do Raportu związanych z działaniami na rzecz walki z COVID-19. Natomiast należy pamiętać również o aktywności firm w innych obszarach odpowiedzialnego biznesu, jak na przykład kwestii środowiskowych i pracowniczych, ładu organizacyjnego, edukacji konsumentów, praw człowieka, współpracy z dostawcami. Pełne zestawienie dobrych praktyk za 2020 rok poznamy podczas premiery publikacji w kwietniu 2021 roku.

Marzena Strzelczak prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Zasady zgłoszeń

Do raportu można zgłaszać praktyki nowe i długoletnie. Praktyki nowe to przykłady działań CSR dotychczas niepublikowane w żadnym z raportów Forum Odpowiedzialnego Biznesu, a realizowane przez firmy w 2020 roku. Praktyki długoletnie to działania opisane przynajmniej raz w dotychczas wydanych raportach FOB i realizowane również w 2020 roku.

Co ważne, obowiązuje ograniczenie w zgłaszaniu nowych praktyk. Każda firma będzie mogła zarejestrować maksymalnie 10 premierowych inicjatyw. Praktyki długoletnie nie są limitowane. Warunkiem ich zakwalifikowania jest z kolei publikacja w jednej z poprzednich edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” (dotychczas zgłoszone działania: http://odpowiedzialnybiznes.pl/dobre-praktyki/).

Inicjatywy oraz projekty CSR w Raporcie, podobnie jak w poprzednich edycjach, zostaną pogrupowane według 7 obszarów normy ISO 26000:

  • ład organizacyjny,
  • praktyki z zakresu pracy,
  • prawa człowieka,
  • środowisko,
  • uczciwe praktyki operacyjne,
  • zagadnienia konsumenckie,
  • zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.

Zgłoszenie oraz publikacja dobrych praktyk jest bezpłatna. Ich rejestracji można dokonywać przez formularz: http://odpowiedzialnybiznes.pl/raport2020/ do 11 stycznia 2021 roku (włącznie).

Zakwalifikowanie dobrej praktyki wymaga jej zgodności z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu. Ostatecznej weryfikacji dokonuje Komitet Merytoryczny złożony z przedstawicieli Forum Odpowiedzialnego Biznesu pod przewodnictwem Marzeny Strzelczak prezeski i dyrektorki generalnej FOB.

Więcej informacji na temat: zgłaszania i redakcji praktyk, obsługi formularza oraz ukazania się raportu udzielają menedżerki Forum Odpowiedzialnego Biznesu: Ewa Wojciechowicz, (tel. +48 663 020 358; e-mail: ewa.wojciechowicz@fob.org.pl.) oraz Marta Górska (tel. +48 661 295 001, e-mail: marta.gorska@fob.org.pl).

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Raport jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR, oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce. W części wprowadzającej znajdują się artykuły i komentarze ekspertów/ekspertek. Stałym elementem publikacji jest także przegląd wybranych artykułów prasowych oraz kalendarium wydarzeń związanych z CSR. Poprzednie edycje dostępne na stronie: http://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/?type=114.


Źródło: informacja prasowa Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Biznes zaangażowany w walkę z pandemią

dłoń palce koronawirus

Ukazała się trzecia odsłona mapy #BiznesReagujeOdpowiedzialnie. Materiał powstał w ramach akcji Forum Odpowiedzialnego Biznesu prezentującej aktywność firm w czasie walki z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Tym razem publikacja zbiera działania w podziale na interesariuszy biznesu.

Beneficjentami działań firm w walce z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 są klienci, pracownicy, placówki służby zdrowia, ale również internauci, społeczności lokalne, kontrahenci czy organizacje społeczne. Przykłady działań na rzecz tych podmiotów prezentuje najnowsza mapa #BiznesReagujeOdpowiedzialnie, przygotowywana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. To już trzecie tego typu zestawienie działań firm, opracowane przez stowarzyszenie.

Podstawą działania odpowiedzialnego biznesu jest współpraca z szerokim gronem interesariuszy. W czasie pandemii relacje z różnymi grupami otoczenia biznesu nabrały jeszcze większego znaczenia. Wiedza na temat potrzeb, problemów interesariuszy pozwala lepiej adresować pomoc, tak też było w ostatnich miesiącach. Wiele pozytywnych przykładów działania firm zawiera trzecia część mapy #BiznesReagujeOdpowiedzialnie.

Agnieszka Siarkiewicz, starsza menedżerka ds. komunikacji i promocji oraz programów organizacji w Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Trzecia odsłona mapy #BiznesReagujeOdpowiedzialnie prezentuje 33 inicjatywy podzielone na 7 obszarów:

  • kontrahenci: Bank Gospodarstwa Krajowego, Cemex Polska, Fundacja Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga, L’Oréal Polska, PKN ORLEN, Skanska;
  • klienci: Carrefour, Grupa Raben, PGE;
  • organizacje społeczne: BNP Paribas Bank Polska, Fundacja Biedronki Jeronimo Martins, Sanofi;
  • pracownicy: Nestlé Polska, PSE;
  • społeczność internautów: Adamed Pharma, Coca-Cola, Fundacja KPMG w Polsce, Orange Polska, T-Mobile Polska;
  • społeczność lokalna: Amica, Kompania Piwowarska, Grupa LOTOS, PGNiG;
  • szpitale: Brown-Forman Polska, Ceetrus Polska, Chiesi Poland, Henkel Polska, IKEA, ING Bank Śląski, LPP, Provident Polska, Santander Bank Polska, PZU.

POBIERZ INTERAKTYWNĄ INFOGRAFIKĘ Z LINKAMI DO DOBRYCH PRAKTYK 

Akcje pomocowe firm w ramach pierwszej mapy #BiznesReagujeOdpowiedzialnie.

Akcje pomocowe firm w ramach drugiej mapy #BiznesReagujeOdpowiedzialnie.

Akcja #BiznesReagujeOdpowiedzialnie zawiera: działania biznesu na rzecz walki z pandemią koronawirusa, cykl wywiadów z prezesami firm, a także badanie „Koronawirus – opinie Polaków i ocena działań pracodawców”. Prezentowana jest w mediach Forum Odpowiedzialnego Biznesu: na portalu Odpowiedzialnybiznes.pl oraz kontach organizacji w mediach społecznościowych: Facebooku, Twitterze, Linkedin, Instagramie.


Źródło: informacja prasowa Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowa prezeska na czele Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Nowa prezeska FOB

Członkowie Stowarzyszenia Forum Odpowiedzialnego Biznesu powołali na trzyletnią kadencję nową prezeskę, Marzenę Strzelczak. Dotychczasowa prezeska, Dominika Bettman, pozostaje zaangażowana w prace stowarzyszenia w roli przewodniczącej Rady Odpowiedzialnego Przywództwa Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która rozpoczęła funkcjonowanie w nowej formule.

Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia Forum Odpowiedzialnego Biznesu odbyło się 1 czerwca br. Władze zdecydowały o powierzeniu funkcji prezeski, Marzenie Strzelczak, od 2014 roku dyrektorce generalnej Forum Odpowiedzialnego Biznesu, a od 2015 roku także członkini Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Strzelczak jest ekspertką w zakresie zrównoważonego rozwoju i zarządzania różnorodnością. Wcześniej związana z sektorem biznesowym, branżą finansowo-ubezpieczeniową i energetyczną, gdzie odpowiadała za projekty komunikacji korporacyjnej, dialog ze społecznościami lokalnymi oraz tworzenie strategii zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w dużych grupach kapitałowych.


Źródło: Informacja prasowa Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Odwaga i równowaga, czyli work-life balance po polsku. Nowa publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu o tym, jak godzić życie osobiste i zawodowe

work life balance po polsku

Jak skutecznie łączyć życie zawodowe i osobiste? Dlaczego warto, by pracodawcy wspierali w tym swoich pracowników i pracownice? Co jest największym wyzwaniem dla osób opiekujących się bliskimi? Czy rynek pracy jest gotowy na prawdziwy work-life balance? O tym w najnowszej publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydanej w ramach koordynowanej w Polsce przez FOB Karty Różnorodności.

Najnowsza publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odwaga i równowaga, czyli work-life balance po polsku” podzielona jest na 4 części. Pierwsza z nich poświęcona jest namysłowi nad redefinicjami takich pojęć jak “różnorodność”, “zarządzanie różnorodnością” czy “włączanie” – w oparciu o najnowsze wyzwania rynku pracy. Druga z kolei dotyczy mierzenia skuteczności podejmowanych przez firmy działań w tym obszarze. Zawiera również omówienie wyników najnowszej edycji badania FOB “Stan zarządzania różnorodnością w Polsce”. Celem części trzeciej jest przybliżenie czytelniczkom i czytelnikom reakcji i komentarzy, z jakimi w dyskursie publicznym spotkały się informacje o polskiej transpozycji unijnej Dyrektywy o work-life balance oraz w jaki sposób te przepisy wpłyną na polski Kodeks pracy. Rozdział czwarty przybliża wyzwania i istniejące rozwiązań z zakresu work-life balance. Nie zabrakło w nim przykładów dobrych praktyk, jakie w tym obszarze realizuje biznes w Polsce oraz tego, w jaki sposób firmy mierzą skuteczność tych działań.

Powszechne doświadczenie pracy zdalnej, dla każdej i każdego, kiedy tylko to możliwe, sprawia, że z nową mocą powracają pytania o to, jak pracować. W sytuacji, kiedy nie wychodzimy do pracy, pracując w domu, a więc czy potrafimy też wyjść z pracy? Jak łączyć pracę z opieką nad dziećmi bez wsparcia instytucji do tego powołanych: żłobków, przedszkoli, szkół? Jak zachować równowagę między pracą własną, najbliższych nam osób, czasem wolnym, życiem rodzinnym? Te pytania, które przyniosła nam codzienność czasu pandemii, mogą zostać z nami na dłużej.

Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Dużym optymizmem napawają wprowadzane w organizacjach narzędzia do pomiaru work life balance, czyli do mapowania pracy z perspektywy godzenia życia zawodowego i prywatnego (pomiar zarówno pozytywnych, jak i negatywnych oddziaływań zachodzących między pracą a tym co poza nią). Coraz więcej firm uwzględnia też działania w zakresie WLB w dokumentach strategicznych firmy. Mam nadzieję, że to zjawisko zatoczy szeroki krąg i obejmie też środowiska szczególnie narażone na wypalenie zawodowe, jak choćby dynamicznie rozwijające się start upy. W Berlinie powstają już przy funduszach inwestujących w firmy na wczesnym etapie rozwoju programy wsparcia, które dbają o kondycję psychiczną założycieli firm, w które inwestują, jak choćby fundusz AXP i program „Mental Mining”. Liczę, że ten trend rozpowszechni się również w Polsce i w kolejnym raporcie wśród przytoczonych przykładów firm, które wspierają w wyjątkowy sposób ideę work-life balance pojawią się również mniejsze firmy.

Specjalnie dla portalu brief.pl Jolanta Piątkowska, Growth Advisors Founder / Leadership & Executive Coach

work-life balance

 

Potrzeba osiągnięcia harmonii w relacji między pracą zawodową a życiem osobistym nabrała szczególnego znaczenie w obecnej sytuacji, w której w związku z epidemią wiele osób nagle i bez przygotowania rozpoczęło pracę w trybie zdalnym. Dla niektórych pracowników stało się to okazją do zwiększenia swojej efektywności i dbania o dobrostan, natomiast innym przysporzyło trudności i doprowadziło do zmęczenia czy wręcz wyczerpania. Konieczność wykonywania wielu dodatkowych obowiązków (np. opieka nad dziećmi lub innymi osobami bliskimi bez wsparcia powołanych do tego instytucji) stała się nadmiernym obciążeniem.

Ponadto część pracowników nie ma odpowiednich warunków, w których praca zdalna może być efektywna i satysfakcjonująca. Podobnie jest z pracodawcami – część z nich nie była i nadal nie jest gotowa na tak dużą zmianę – nie dysponuje odpowiednio wyszkoloną kadrą menedżerską, procedurami, a także zapleczem technologicznym, zapewniającym wydajność i komfort pracy zdalnej. Patrząc z tego punktu widzenia, sytuacja pandemii postawiła przed pracodawcami szereg nowych wyzwań, zarówno w zakresie wsparcia pracowników w różnych aspektach pracy zdalnej, jak i dostosowania swojej polityki oraz strategii zarządzania do nowych warunków, w których prawdopodobnie będziemy funkcjonować przez kolejne miesiące. Wymaga to również podjęcia odpowiednich interwencji ze strony ustawodawców, by możliwe było zagwarantowanie pracownikom komfortu pracy, również w trybie zdalnym, i możliwości efektywnego godzenia jej z życiem osobistym.

Agnieszka Zawadzka-Jabłonowska, Dyrektor Centrum Coachingu i Mentoringu Akademii Leona Koźmińskiego, Członkini Rady Programowej Dream Employer
 

 

Pobierz pełen raport Odwaga i równowaga, czyli work-life balance po polsku 


Źródło: informacja prasowa Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Środowisko naturalne a nowe wyzwania społeczne – jak zmienia się odpowiedzialny biznes?

raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce Dobre Praktyki 2019

To już 18. edycja Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” i kolejna z większą niż poprzednia liczbą praktyk. O około 10 proc. zwiększyła się, sięgając 1700, liczba działań CSR zaprezentowanych w dorocznej publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu. To rekord w historii ukazywania się publikacji.

Po raz kolejny Forum Odpowiedzialnego Biznesu zaprezentowało Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, czyli największy w Polsce przegląd CSR, z rekordową liczbą działań odpowiedzialnego biznesu. W sumie w edycji za 2019 roku znalazło się 1696 praktyk zgłoszonych przez 214 firm. Około 10-procentowy wzrost udało się osiągnąć mimo wprowadzonego w tym roku limitu ograniczającego do 10 liczbę zgłaszanych nowych dobrych praktyk. Praktyki długoletnie (takie, które ukazały się w jednej z poprzednich edycji i były realizowane także w 2019 roku) nie podlegały temu ograniczeniu.

Najdynamiczniej rozwijającym się obszarem okazały się praktyki związane z troską o środowisko – wzrost o ponad 35 proc. w odniesieniu do poprzedniej edycji. Wśród 321 (w poprzedniej edycji: 235 praktyk) przykładów działań zgłoszonych przez 129 firm (w poprzedniej edycji: 101 firm) znalazły się m.in. działania z zakresu ograniczenia zużycia plastiku, gospodarki obiegu zamkniętego, ochrony bioróżnorodności, edukacji środowiskowej czy przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu.

Rok 2019 można uznać za rok środowiska naturalnego, a najnowsza edycja Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” potwierdza tę tezę. Odnotowaliśmy wyraźny wzrost liczby praktyk w obszarze „środowisko”, mimo wprowadzenia ograniczenia w zgłaszaniu nowych działań do raportu. Firmy postawiły na rozwiązania prośrodowiskowe, bo też dla szerokiego grona interesariuszy stał się to wręcz kluczowy temat. To pozytywna zmiana, która wierzymy, że będzie kontynuowana przez firmy. Oczywiście pierwszy kwartał 2020 roku ukazał, że przed biznesem kolejne, pilne wyzwania o charakterze społecznym. Kryzys związany z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 dowiódł, że firmy potrafią reagować szybko, niosąc pomoc i wsparcie. Na portalu odpowiedzialnybiznes.pl w sekcji „Biznes w odpowiedzi na COVID-19” od marca pojawiło się około 80 przykładów działania firm partnerskich Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Dookoła obserwujemy kolejne, liczne akcje solidarnościowe i pomocowe. Ważne, by po tym zrywie, nie nastąpiła zapaść. Już widać, że zachodząca na naszych oczach zmiana jest wielowymiarowa. To oznacza, że pojawią się nowe wyzwania, ale też pilniejszymi mogą okazać się te, znane już wcześniej, takie jak np. kwestia wykluczenia cyfrowego czy przeciwdziałania przemocy, bezdomności. Są one ściśle związane z sytuacją ekonomiczną i społeczną, spodziewanymi zmianami na rynku pracy oraz specyficznymi formami pracy, takimi, jak – obecnie szeroko praktykowana – praca zdalna. Bardzo ważna będzie oczywiście kwestia rozwiązań propracowniczych w kontekście przeciwdziałania możliwym redukcjom zatrudnienia. Na naszych oczach powraca, po raz kolejny, także temat form zatrudnienia – czy rzeczywiście chcemy i, jako społeczeństwo, możemy sobie pozwolić na to, żeby ratownik medyczny czy pielęgniarka pracowali na samozatrudnieniu? To pytania, na które wspólnie musimy poszukiwać odpowiedzi i które na długo mogą ukształtować naszą rzeczywistość. Jednak nie mniej istotne, są też kwestie środowiskowe – ważne, by nie zeszły na dalszy plan. Największy test na odpowiedzialność firm i potwierdzenie, że zrównoważony rozwój jest faktycznie w ich DNA, dopiero przed nami. Ograniczenie jest jednak często, zwłaszcza w biznesie, impulsem dla wyjątkowej kreatywności, tworzenia rozwiązań, które wielowymiarowo odpowiadają na potrzeby: społeczne, ekonomiczne i środowiskowe. To przykład nie tylko małych organizacji czy start-upów. Głęboko wierzymy, że odzwierciedlenie takich praktyk znajdą Państwo w naszym kolejnym raporcie za 2020 rok. Tymczasem zapraszam do lektury i szukania inspiracji w edycji raportu za 2019 rok.

Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu

W 18. edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” opublikowanych zostało 1696 dobrych praktyk (poprzednia edycja: 1549), zgłoszonych przez 214 firm (poprzednia edycja: 229 firm). Warto jednak zaznaczyć, że w związku z ograniczeniem możliwości zgłoszenia nowych praktyk ich liczba spadła z 826 do 712. Znacząco natomiast zwiększyła się liczba praktyk długoletnich – 983 w porównaniu z 723 praktykami w poprzedniej edycji publikacji. 55 firm pochodzi z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (poprzednia edycja: 60). Najliczniej reprezentowanymi branżami w raporcie są: finanse, usługi oraz handel.

Dobre praktyki przedstawione w raporcie pokazane są też w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju, ogłoszonych przez ONZ w 2015 roku. Najwięcej praktyk wspiera realizację cel 4. „dobra jakość edukacji” i cel 3. „dobre zdrowie i jakość życia”. To potwierdzenie trendu z poprzednich edycji. O ponad 100 proc. zwiększyła się liczba praktyk przyporządkowana celowi 5. „równość płci” oraz celowi 10. „mniej nierówności”. Odnotowany został również wzrost w realizacji celu 12. „odpowiedzialna konsumpcja i produkcja” – blisko o 60 proc. Koresponduje to z istotnymi z perspektywy najnowszej edycji raportu kwestiami środowiskowymi.

Trendy w #Raport2019

W raporcie głównym kluczem podziału praktyk pozostaje 7 obszarów wyznaczonych przez normę ISO 26000. Należą do nich: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Dobre praktyki pogrupowane w obszary, następnie dzielone są na kategorie, czyli wiodące tematy w danych obszarach. Liczba praktyk w kategorii oddaje zmiany zachodzące w aktywności firm, ich zaangażowaniu, ale też pokazuje stojące przed nimi wyzwania.

Największy wzrost liczby dobrych praktyk w raporcie wystąpił w obszarze środowiska i to mimo wprowadzonego w tym roku po raz pierwszy ograniczenia do 10 w zgłaszaniu nowych działań CSR. W najnowszej edycji raportu w obszarze „środowisko” znalazło się 321 praktyk, co stanowi wzrost o ponad 35 proc. w porównaniu do zeszłorocznej edycji. Także wysoki, bo blisko 30-proc. wzrost nastąpił pod względem liczby firm, które zgłosiły praktyki środowiskowe. Najczęściej dotyczą one edukacji prośrodowiskowej obejmującej m.in. pracowników, dzieci, społeczności i mieszkańców miast. Wciąż nieliczne są jednak inicjatywy związane z edukacją rynku. Szereg praktyk odnosi się również do dużych programów środowiskowych, związanych m.in. z efektywniejszym zarządzaniem zasobami. Coraz większego znaczenia, czego dowodzi także przegląd działań w obszarze środowiska, nabierają zagadnienia związane z gospodarką obiegu zamkniętego i ochrony bioróżnorodności. Najprostsze przykłady działań dla środowiska naturalnego opisane zostały w kategorii ekobiuro i dotyczą takich praktyk jak np. rezygnacja z plastiku.

Co trzecia praktyka zgłoszona do raportu znajduje się w obszarze „zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej” (564 to suma praktyk nowych i długoletnich w tym obszarze). Potwierdza to stałą tendencję do wysokiego zainteresowania realizacją praktyk społecznych przez firmy. W obszarze znalazło się aż 17 kategorii, a do najliczniej reprezentowanych należą: działania charytatywne i filantropijne oraz edukacja dzieci i młodzieży. Najsłabiej reprezentowane są nowe praktyki dotyczące rozwoju przedsiębiorczości i zrównoważonych miast – po dwie w kategorii. W stosunku do poprzedniego raportu znacząco wzrosła liczba nowych praktyk w kategorii innowacji społecznych.

W tym roku, w związku ze zmianą zasad zgłaszania dobrych praktyk do raportu (wspomniane już ograniczenie w zgłaszaniu do 10 nowych praktyk), w obszarze praktyk pracowniczych nastąpił istotny spadek. Zgłoszonych zostało 185 nowych praktyk, podczas gdy w zeszłym roku było ich 237. Tym samym liczba jest bardziej porównywalna do tej sprzed dwóch lat (175). Odwrotnie jest w praktykach długoletnich, których w tym roku zgłoszono 288, a w zeszłym było ich 180 (tu nie było ograniczeń w liczbie zgłoszeń). W porównaniu z zeszłym rokiem największe zmiany zaszły w kategoriach „zdrowie pracowników” oraz „wolontariat pracowniczy”, gdzie liczba praktyk zmniejszyła się o kilkanaście. Uwagę zwraca natomiast kategoria obejmująca szkolenia i rozwój, gdzie praktyk jest wyraźnie więcej.

Do obszaru „zagadnienia konsumenckie” zaklasyfikowano 95 praktyk zgłoszonych przez 41 firm. Liczby są porównywalne z ubiegłorocznymi. Temat pozostaje istotny, ale rozwija się mniej dynamicznie niż inne obszary CSR. Praktyki zostały podzielone na sześć kategorii. Najliczniejszą z nich jest edukacja konsumentów (14 praktyk), później kolejno: dostępność produktów i usług (siedem praktyk), ułatwienia dla klientów (trzy praktyki), partycypacja konsumentów (dwie praktyki), odpowiedzialna konsumpcja (jedna praktyka), zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów (jedna praktyka).

Obszar „ładu organizacyjnego” prezentuje praktyki w kategoriach: compliance, dialog z interesariuszami, etyka, raportowanie oraz zarządzanie. Dominują działania z zakresu etyki, stanowiące blisko 40 proc. wszystkich 96 praktyk zakwalifikowanych do obszaru. Autorzy raportu w kategorii „zarządzanie” wskazują na trend, mający na celu wprowadzanie dodatkowych regulacji czy polityk środowiskowych. Służą one uporządkowaniu kwestii związanych z gospodarką obiegu zamkniętego czy aktywnością w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

Podobnie jak w poprzedniej edycji raportu najmniej licznymi obszarami pozostały prawa człowieka i uczciwe praktyki operacyjne, odpowiednio 74 i 73 praktyki. W przypadku obu obszarów nastąpił wzrost dobrych praktyk w porównaniu z poprzednią edycją raportu. Na obszar „prawa człowieka” składają się w dużej mierze działania z zakresu zarządzania różnorodnością, wspierające budowanie włączającej kultury organizacyjnej. Ze względu na rozwój tematu, zagadnienie „kobiety w biznesie” stanowi oddzielną kategorię, drugą co do liczby zgłoszeń po kategorii „różnorodność”. Do niej kwalifikują się rozwiązania podnoszące kwestie nierówności płac, zatrudnienia czy godzenia życia prywatnego z zawodowym.

W 18. edycji raportu najmniej praktyk zawiera obszar „uczciwe praktyki operacyjne”, który dotyczy etycznego postępowania w kontaktach firmy z innymi organizacjami. Obejmuje zasady kształtowania tych relacji, a także działania edukacyjne na rzecz dostawców, organizacji branżowych czy innych interesariuszy. Firmy, których praktyki znalazły się w obszarze w zdecydowanej większości skupiają się na działaniach z zakresu edukacji rynku oraz kształtowania relacji z dostawcami.

Premiera raportu

Ogłoszenie Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2019. Dobre praktyki” odbyło się 16 kwietnia br. w formie online. Gościem specjalnym wydarzenia był dr hab. Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich. Relacja z premiery miała miejsce na stronie facebook.com/ForumOdpowiedzialnegoBiznesu. Także w tym dniu Forum Odpowiedzialnego Biznesu zainaugurowało jubileusz „20 lat partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce”, związany z 20-leciem zaangażowania organizacji i firm partnerskich FOB w upowszechnianie standardów odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju.

Wydarzeniu towarzyszyło ogłoszenie zwycięzców konkursu dla dziennikarzy i ekspertów CSR – „Pióro odpowiedzialności”. Najwyżej ocenione zostały teksty opublikowane na łamach: Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, My Company Polska, Nienieodpowiedzialni, Personel Plus, Polityka, Rzeczpospolita.

Także w tym dniu Forum Odpowiedzialnego Biznesu ogłosiło oficjalnie przystąpienie nowych partnerów strategicznych, firm: Ceetrus Polska oraz T-Mobile Polska (firma T-Mobile Polska powróciła do składu firm partnerskich FOB), a także dziękowało za wieloletnią współpracę w ramach Programu Partnerstwa firmom: Orange Polska (15 lat współpracy), CEMEX Polska (10 lat współpracy), Castorama oraz PGE Polska Grupa Energetyczna (5 lat współpracy).

Zapis relacji z wydarzenia dostępny jest na stronie Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Raport jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR, oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce. W części wprowadzającej znajdują się artykuły i komentarze ekspertów/ekspertek. Stałym elementem publikacji jest także przegląd wybranych artykułów prasowych oraz kalendarium wydarzeń związanych z CSR. Poprzednie edycje raportu dostępne są na na stronie FOB.

Wszystkie praktyki z kolejnych edycji raportu publikowane są w wyszukiwarce dobrych praktyk, dostępnej na stronie Forum.


Źródło: informacja prasowa Forum Odpowiedzialnego Biznesu 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#BiznesReagujeOdpowiedzialnie – mapa zaangażowania biznesu w obliczu pandemii koronawirusa

mapa zangażowania Biznesu FOB

Forum Odpowiedzialnego Biznesu wystartowało z akcją #BiznesReagujeOdpowiedzialnie, by pokazać pozytywne przykłady działania firm w czasie walki z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2. Pod tym hasztagiem będzie publikowało dobre praktyki i rozwiązania, które są odpowiedzią biznesu na panującą obecnie w kraju sytuację zagrożenia epidemiologicznego.

Kampanię #BiznesReagujeOdpowiedzialnie, zaincjowaną przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, rozpoczyna prezentacja mapy dobrych praktyk podjętych przez biznes w Polsce, dotyczących przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2. Obejmuje ona aktywności firm na rzecz klientów, pracowników, wsparcia szpitali i innych punktów pomocy, przekazywania dofinansowania oraz rozwiązań służących przeciwdziałaniu skutkom kryzysu.

mapa-dobrych-praktyk---koronawirus

POBIERZ MAPĘ w wersji PDF (z zaszytymi linkami do opisów dobrych praktyk)

Znaleźliśmy się w bezprecedensowej sytuacji. Niezależnie od dalszych scenariuszy, opinie ekspertów, ale i powszechne odczucia są zgodne: ten czas zmieni świat i nasze życie. Nadzieję budzi to, jak wiele widzimy dziś przykładów solidarności, empatii i odpowiedzialności. Zwykłych ludzi, organizacji pomocowych i biznesu. Zarządzanie swoim wpływem na otoczenie i odpowiedzialność za społeczeństwo, w tym za pracowników, dostawców czy partnerów biznesowych, ale także zobowiązaniami wobec najszerszego kręgu interesariuszy, całego społeczeństwa, to dziś najcenniejsza aktywność. Chcemy pokazywać te działania pod hasztagiem #BiznesReagujeOdpowiedzialnie.

Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Akcja #BiznesReagujeOdpowiedzialnie będzie realizowana w mediach Forum Odpowiedzialnego Biznesu: na portalu odpowiedzialnybiznes.pl oraz kontach organizacji w mediach społecznościowych: Facebook, Twitter oraz Instagram.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF