...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

„JBB Bałdyga Cup feat. Fortnite!”, czyli kolejna odsłona gamingowej współpracy marki JBB Bałdyga

Jeden z liderów branży mięsnej w Polsce, polska firma JBB Bałdyga kontynuuje pozycjonowanie swojej marki w świecie gamingu. Już 26 listopada będzie sponsorem turnieju „JBB Bałdyga Cup feat. Fortnite!”. Równolegle trwa też kampania digital oraz w mediach społecznościowych promująca rozgrywki pod znakiem JBB.

 

JBB konsekwentnie od dłuższego czasu stawia na różne kanały komunikacji, w tym również na te niestandardowe i skierowane do młodszych odbiorców. Efektem jest seria turniejów gamingowych w ramach współpracy z gamingowa agencją kreatywną beLoud, która zajmuje się realizacją kampanii marketingowych połączonych z turniejami dla graczy amatorskich oraz półprofesjonalnych we wszystkich kompetytywnych tytułach gamingowych, w tym m.in. Fortnite, League of Legends, czy Counter-Strike. Na platformie znajduje się ponad 50 000 aktywnych zawodników biorących udział w turniejach, a łączna widownia generuje na jednym evencie milionowe wyświetlenia w grupie docelowej.

Pod dobrym początku współpracy JBB Bałdyga kontynuuje wspólne działania. Już w weekend będzie sponsorem turnieju online „JBB Bałdyga Cup feat. Fortnite!”, a na kanałach w mediach społecznościowych beLoud i JBB pojawiają się treści promujące turniej, markę oraz parówki Polanki. „Mamy 2000 złotych i chcemy, żebyś je zdobył. Zapisz się do turnieju duo JBB Bałdyga Cup feat. Fortnite!” – tak swój kolejny turniej gamingowy z marką JBB Bałdyga promuje organizator rozgrywek w Fortnite.

Kontynuacja współpracy z beLoud związana jest z rynkową ekspansją naszych parówek Polanek – idealnego produktu na szybką i smaczną przekąskę dla pasjonatów gamingu. Dzięki wysokiej zawartości białka Polanki dostarczają energii, która jest konieczna do rozgrywania zwycięskich meczów i turniejówmówi Andrzej Kowalski, dyrektor sprzedaży i marketingu JBB. Podkreśla przy tym, że współpraca z beLoud, to kolejny przykład nowoczesnej komunikacji marki JBB Bałdyga. – Stale budujemy swoją obecność w życiu konsumentów, jednocześnie skutecznie poszerzamy grono osób, do których kierujemy kolejne grupy produktowe – podsumowuje Andrzej Kowalski.

Polanki to silna i wyróżniająca się wśród brandów parówkowych marka. Niedawno do Polanek klasycznych, dołączyły Polanki z szynki. Próżno szukać w nich glutenu, fosforanów i glutaminianu monosodowego, a dodatkowo zawierają aż 95% mięsa z szynki najwyższej jakości. Stanowią doskonałą propozycję na pyszne i pożywne śniadanie.

 

Transmisja na kanale: https://twitch.tv/beloudgg.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marka Mentos w gamingu

Marki nieendemiczne, głównie z sektora FMCG, coraz częściej wykorzystują aktywności gamingowe, by dotrzeć do szerokiej i zróżnicowanej demograficznie grupy odbiorców, która wykazuje określone nawyki zakupowe i zachowania. Działania wizerunkowe i prosprzedażowe w obrębie tego passion pointu zazwyczaj przekładają się na konkretne wyniki, które realizują założenia strategii marek.

Branżowe badania wykazują, że liczba graczy od lat wykazuje tendencję wzrostową. Rozwój branży gamingowej, pojawiające się nowe tytuły gier oraz aktualizacje istniejących powodują, że społeczność graczy jest bardzo przywiązana do tego sposobu spędzania wolnego czasu. Dlatego też marki, by dotrzeć do szerokiego grona swoich potencjalnych konsumentów bardzo często przeprowadzają aktywacje właśnie w gamingu. Podobnie uczyniła marka Mentos, która zdecydowała się ponownie na działania gamingowe dla dwóch swoich brandów. Ponownie, ponieważ już rok temu zadebiutowała ona w społeczności z graczy z turniejem w grze Among Us, który okazał się sukcesem.

Celem marki Mentos jest zwiększenie rozpoznawalności jej produktów z kategorii gum do żucia — Mentos Sour oraz Mentos Pure Fresh. Grupa docelowa obu brandów to młode osoby, które podążają za trendami, czerpią radość z życia i są osobami interaktywnymi

W odpowiedzi na potrzeby marki Mentos, agencja WE!RE Fantasy, wspólnie z Gam3rs_x przygotowały dwa turnieje dla społeczności gier Minecraft oraz Fortnite. Wybór tytułów nie był przypadkowy – obie gry cieszą się niesłabnąca od lat popularnością i zrzeszając wokół siebie społeczność korespondującą z TG, do której marka Mentos chciała dotrzeć.

Turnieje nie były tylko zawodami online, lecz towarzyszyły im dodatkowe atrakcje i niespodzianki a także szeroka wielokanałowa komunikacja wraz ze wsparciem influencerów.

Jako pierwszy odbył się turniej w grę Fortnite – Mentos Pure Fresh Cup, któremu towarzyszyły konkursy dla społeczności oraz dedykowane streamy na kanale Jacoba w serwisie Twitch będący medium pierwszego wyboru wśród fanów gamingu i esportu.

Drugim w cyklu był turniej Minecraft – Mentos Sour Cup, na potrzeby którego przygotowana została dedykowana mapa w kolorystyce produktu a także zastosowano podprogowe grafiki nawiązujące do logo marki. Rozgrywkom towarzyszyły konkursy, by zwiększyć zainteresowanie potencjalnych graczy a także fanów, którzy treści związane z tym tytułem śledzą na streamach. Przygotowano 4 transmisje, które były dostępne na kanałach twórców – Nolif oraz PanGorek w serwisie Twitch.

Komunikacja całego cyklu turniejowego odbywała się na kanałach własnych marki oraz została wsparta przez influencerów gamingowych, którzy kojarzeni są z tymi tytułami gier i zrzeszają wokół siebie liczną grupę fanów podzielających ich zainteresowania. To na ich barkach spoczywał główny ciężar komunikacyjny i zadanie, by zaangażować jak największą liczbę graczy oraz widzów.

Zaproponowane przez WE!RE Fantasy oraz Gam3rs_x aktywności przełożyły się na konkretne wyniki. W turnieju Mentos Sour Cup w grę Minecraft wzięło udział 1540 graczy, którzy grali na dedykowanej mapie utrzymanej w kolorystyce brandu. Z turnieju przeprowadzono 4 transmisje, których streamy pojawiły się na specjalnie obrandowanych kanałach twórców – Nolif oraz PanGorek. Treści związane z turniejem wygenerowały łącznie 787 000 wyświetleń. Turniej Fortnite – Mentos Pure Fresh Cup – to kolejne 1500 dwuosobowych drużyn oraz dwie dedykowane transmisje na kanale twórcy Jacoba. Treści związane z tym projektem wygenerowały łącznie 1 657 000 wyświetleń i sprawiły, że społeczność na długo zapamięta działania marki Mentos.

Aktywności w obszarze gamingu to efektywny i angażujący sposób dotarcia do grup konsumentów, do których komunikacja standardowymi działaniami może okazać się niewystarczająca. Widzimy w tym zakresie duży potencjał, a pozytywny odbiór ostatnich aktywacji wśród społeczności graczy tylko potwierdza, że Mentos doskonale odnajduje się w świecie gamingu.

Michał Kasperski, Brand Manager Mentos

Powyższe działania oraz ich rezultaty dowodzą, że przestrzeń gamingowa jest otwarta na marki FMCG a społeczność, dla której przygotowane są szyte na miarę aktywacje, korespondujące z ich zainteresowaniami są doskonałym sposobem na dotarcie marki do społeczności. Mam nadzieję, że coraz więcej brandów będzie podchodziło kreatywnie do gamingu, tak jak Mentos, odchodząc od klasycznego sponsoringu na rzecz działań, które na długo utrzymają się w pamięci graczy i przełożą się na konkretne wyniki marki w danej TG.

Daniel Chmielewski, WE!RE Fantasy

Adam Daniluk

Epic Games kończy akcję pomocy Ukrainie. Oszałamiająca suma!

Fortnite pomoc Ukrainie

Zakończona 4 kwietnia akcja charytatywna w Fortnite przyniosła ogromną kwotę przekazaną organizacjom pomagającym Ukrainie. Epic Games ujawniło szczegóły dotyczące wpłaconej kwoty,

Całość rozpoczęła się 20 marca. Od tamtej pory gracze, którzy kupowali V-dolce (waluta premium w sklepie Fortnite), bądź inne rzeczy za realne pieniądze, mogli liczyć na to, że część przeznaczonej kwoty zostanie przekazana na pomoc humanitarną organizowaną dla mieszkańców Ukrainy. Uzbierana suma wyniosła 144 miliony euro! Jest to niewyobrażalny sukces zbiórki pieniężnej. W społeczności gamingowej dawno nie było tak udanej akcji charytatywnej.

Firma współpracowała z organizacjami charytatywnymi, tj. Direct Relief, UNICEF, UNWFP, UNHCR. Zapewniają one wsparcie dla ludności z Ukrainy, w tym opiekę medyczną, żywność, czy też schronienie.

 

Adam Daniluk

Nowy zakup Epic Games

bandcamp x epic games

Platforma Bandcamp w ostatnim wpisie na blogu poinformowała o tym, że została przejęta. Jak się okazuje, ich nowym właścicielem zostało Epic Games, twórcy m.in. Fortnite.

Bandcamp to witryna służąca do pobierania muzyki. Jej właściciel poinformował w poście, że dalej będą działać jako samodzielny podmiot. Własnością Epic Games stanie się cała działalność platformy, w tym jej produkt redakcyjny — The Daily.

Podzielamy wizję budowania najbardziej otwartego, przyjaznego artystom ekosystemu na świecie. Razem będziemy w stanie stworzyć twórcom jeszcze więcej możliwości otrzymywania sprawiedliwego wynagrodzenia za ich pracę.

Ethan Diamon, CEO Bandcamp

 

Adam Daniluk

BLIK kontynuuje swoje działania w świecie gamingu i e-sportu w 2022 roku

beloud CUP powered by BLIK__logo

System płatności mobilnych BLIK nawiązał współpracę z organizatorem turniejów dla amatorów — marką beloudGG. To kolejna inicjatywa BLIKA w świecie gamingu i e-sportu, po tym jak pod koniec 2021 roku, z pomocą agencji _game changer wszedł do tego środowiska jako partner mistrzostw świata CS:GO, współpracując przy tym z Almoust Famous.

BeloudGG, czyli organizator turniejów e-sportowych dla amatorów i półprofesjonalistów, nawiązał współpracę z marką BLIK – systemem płatności mobilnych. W ramach kooperacji zostanie przeprowadzona seria 7 turniejów w różnych tytułach gamingowych (CS:GO, VALORANT, TFT, World of Tanks, Starcraft 2 i innych) gwarantująca dotarcie do szerokiego grona graczy. Dwa pierwsze turnieje w VALORANTA oraz TFT już za nami! Odbyły się one pod koniec stycznia i lutego i wzięło w nich udział ponad 670 graczy. Widowisko pozwoliło wygenerować blisko 200 tys. wyświetleń w trakcie transmisji na żywo oraz ponad 4 mln dzięki komunikacji w social mediach.

Turnieje dla amatorów i półprofesjonalistów są tylko jednym z wielu wymiarów aktywności BLIKA w 2022 roku. Chcemy pokazywać, żę dzięki BLIKOWI można “żyć bardziej”. Właśnie dlatego łączymy świat BLIKA ze światem gier – “grać bardziej, streamować bardziej, rywalizować bardziej”. Gaming to świat pozytywnych emocji, cieszymy się, że możemy te emocje wspierać

Krzysztof Ziewiec z Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA

Ważnym elementem w całej kampanii i realizacji turniejów jest wykorzystanie funkcjonalności BLIKA w kolejnych edycjach turnieju. Wspólnie z organizatorami stworzyliśmy dedykowany mechanizm, którym będziemy zachęcać użytkowników do zapisu do rywalizacji poprzez wykonanie Przelewu na telefon BLIK o wartości 1 zł. Dzięki temu, wraz z liczbą zgłoszeń rośnie podstawowa pula nagród.

Tomasz Przeździecki, CEO spółki _game changer

Przed nami trzeci turniej! W dniach 7-13 marca będzie można śledzić zmagania najlepszych zawodników StarCraft 2 w Polsce
BLIK będzie obecny w mediach społecznościowych na profilach beloudGG, w komunikacji realizowanej z udziałem influencerów współpracujących z kreatywną agencją gamingową beloud oraz podczas transmisji prowadzonej z jej warszawskiego studia.

Za współpracę pomiędzy firmami odpowiada agencja _game changer, działająca z ramienia Group One, koordynująca działania związane z gamingiem i e-sportem. W związku z połączeniem marki BLIK z turniejami tworzonymi przez beloudGG gracze otrzymają możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w starciu z internetowymi rywalami. Planowane turnieje odbędą się w najpopularniejszych tytułach, takich jak: Fortnite, Valorant, Counter-Strike: Global Offensive, World of Tanks, Starcraft 2, Rocket League i Brawl Stars.

Mecze utalentowanych polskich zawodników będzie można obejrzeć na kanale beloudGG, na platformie Twitch. Dla najlepszych z nich przewidziane są nagrody pamiątkowe, zestawy sprzętu oraz pamiątkowe statuetki, które zostaną wręczone przez komentatorów występujących w merchandisingu przygotowanym specjalnie na potrzeby turniejów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Epic Games rejestruje swój „metaverse”

Epic Games Travis Scott

Epic Games rejestruje znak towarowy pod nazwą "Epic Games Megaverse". Czy to oznacza, że firma chce na sto procent wejść do metaverse?

Pod koniec 2021 Epic Games złożyło wniosek i zarejestrowali „Megaverse” jako pełnoprawny znak towarowy. Z dokumentacji można dowiedzieć się, że nowy podmiot należący do deweloperów obejmie wiele produktów i usług, które staną się częścią ich własnego wirtualnego świata.

Dodatkowo Epic Games zainwestowało ostatnio w firmę Spire Animation Studios, zajmującą się tworzeniem animacji. Spółka ma podobno przenieść swoje produkcje na silnik Unreal Engine. Z tego zaś, małymi kroczkami powstawać ma pełnoprawne metawersum od Epic Games.

Adam Daniluk

Zmiany w Fortnite

Fortnite FNCS

Epic Games poinformowało o zmianach na scenie profesjonalnych rozgrywek w roku 2022.

Fortnite powróci w przyszłym roku do eventów z udziałem publiczności. Epic Games szuka obecnie realizatorów mogących zająć się przyszłorocznymi przedsięwzięciami. Firma chce zadbać o jak największe bezpieczeństwo fanów z uwagi na panujące ograniczenie i przyjęte wytyczne.

W Fortnite na zawita nowy format i turnieje FNCS. Oznacza to tyle, że model turniejowy Fornite zbliży się do tego obecnego w CS:GO. Drużyny na podstawie swoich wyników będą zbierać punkty, które zakwalifikują je do najważniejszych rozgrywek. Mimo tego, że Epic Games nie podzieliło się informacjami dotyczącymi Mistrzostw Świata w 2022 roku, można założyć, że turniej tego rodzaju się odbędzie. Możliwe, że w nieco innej formie. Eventy FNCS będą przeznaczone dla duetów, które już dawno nie gościły na scenie profesjonalnej

System rozgrywek w turniejach Cash Cups pozwala wziąć udział każdemu zawodnikowi, który tylko zechce. W 2022 Epic Games planuje rozwijać ten projekt i pozwolić graczom na rozegranie turniejów wewnątrz własnej dywizji, aby móc rywalizować z zawodnikami na podobnym poziomie.

Adam Daniluk

Sąd bezlitosny dla Apple

Apple Epic

Gigant z Cupertino słynie z dość kontrowersyjnego podejścia do zamknięcia swojego ekosystemu. Jedni to kochają, inni nienawidzą.

Jedną z takich funkcji, która w dużym stopniu dotyka użytkowników oraz deweloperów są płatności w aplikacjach. System płatności jest zamknięty i nie pozwala na płatności w aplikacjach poza App Store. W efekcie wszystkie mikropłatności w aplikacjach muszą przejść przez system Apple, który przy okazji pobiera pokaźną prowizję.

W zeszłym roku jeden z największych deweloperów postanowił spróbować swoich sił w sądzie i pozwał Apple o szkodzenie rynkowi oraz praktyki monopolistyczne.

Punktem zapalnym było usunięcie przez Apple największej gry Epic Game i zawieszenie ich konta deweloperskiego w sklepie. Spowodowane było to tym, że deweloper postanowił nie zastosować się do regulaminu platformy i dodał możliwość przeprowadzenia mikrotransakcji poza sklepem z aplikacjami. Po reakcji Apple przyszedł czas na odpowiedź, w tym przypadku na drodze sądowej.

Blisko roczna sprawa zakończyła się czymś na kształt remisu. Apple dostało nakaz zmiany polityki swojego sklepu, a Epic musiało zapłacić 6 milionów dolarów kary za złamanie regulaminu. Ustalenia te miały miejsce na początku września tego roku. Jak można się było spodziewać prawnicy firmy z nadgryzionym jabłkiem w logo odwołali się od wyroku. W rezultacie wczoraj po apelacji sąd podtrzymał swoją decyzję oraz wyznaczył termin do kiedy mają zostać wprowadzone zmiany.

Na ten moment Apple do dziewiątego grudnia powinno wprowadzić zmiany w regulaminie App Store.

Zmiany nie muszą pozwalać na alternatywny system płatności w samym sklepie, ale zezwolić na zewnętrzne transakcje w aplikacji. Spodziewać się jednak można, że to nie koniec sprawy, a gigant dalej będzie starał się, chociaż o wydłużenie procesu. W szczególności, że mowa o ogromnych pieniądzach. W 2020 roku przez App Store przeszło około 64 miliardów dolarów, a przynajmniej część z tej kwoty obarczona jest trzydziestoprocentową prowizją Apple.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Gry od Riot Games trafiły do Epic Games Store

riot games x epic games

Gry Riot Games zawitały do Epic Games Store. Ponadto, w Fortnite udostępniona zostanie skórka przedstawiająca Jinx, postać z uniwersum League of Legends.

Epic Games poinformowało o współpracy z Riot Games. Dzięki niej League of Legends, VALORANT, Legends of Runterra trafią do Epic Games Store. Pobranie tych produkcji automatycznie ściągnie nam klienta Riot Games. Oczywiście, grę dalej będzie można uruchomić za pomocą swojego starego konta, bez logowania do Epic Games Store.

Ponadto, deweloper wprowadzi swoją postać do gry innego studia. Taka sytuacja wydarzyła się ostatnio, kiedy do PUBG wprowadzono modele Jinx, Jayce’a oraz Caithlyn związanych z nowym serialem Arcane. Z tej samej okazji do Fornite trafi skórka przedstawiająca Jinx.

Ostatnie wspołprace Riot Games są powiązane ściśle z premierą Arcane 6 listopada.

Adam Daniluk

League of Legends i Counter Strike najbardziej wpływowymi grami w drugim kwartale 2021

League_of_legends

Drugi kwartał roku 2021 nie przyniósł niespodzianek, a jedynie pokazał, że hegemonia League of Legends oraz Counter Strike tylko się umacnia, dzieląc fotel lidera. Nowe badanie przeprowadzone przez The Esports Observer wskazuje, że te dwa tytuły coraz bardziej zaznaczają swoją dominację. Przyjrzyjmy się jednak, po raz kolejny nowym danym o najbardziej wpływowych grach na esportowym rynku.

W drugiej części tego roku do ponownych rozgrywek offline wracały ligi oraz turnieje. Oczywiście nie w takim formacie jak miało to miejsce przed pandemią, lecz uczestnicy mieli zalążek emocji i stresu związanego z rozgrywkami na żywo. Ma to swoje odzwierciedlenie w wynikach z najnowszego badania.

W tym kwartale wynik jest zbliżony do wyników z początku przeprowadzania badania w 2018 roku. Dominacja League of Legends, które znajduje się na szczycie rankingu i pozycja pretendenta – kiedyś Fortnite, dziś Counter Strike: GO, który ma wynik bardzo zbliżony do tytułu od Riot Games. Finalnie jednak to League of Legends znajduje się na szczycie, ze względu na oglądalność na Twitchu oraz dużą liczbę graczy.

Cały ranking różni się nieco od jego poprzedniej edycji. Ponownie znajdziemy w nim dwa tytuły, które osiągnęły wartość niższą niż 10, za to aż pięć gier uzyskało wynik większy niż 40 (w porównaniu do dwóch poprzednio). Niewielkie różnice w poszczególnych pozycjach odzwierciedlają niewielkie różnice w aktywnych graczach oraz pulach oferowanych nagród w rozgrywkach esportowych. Dla przykładu, w tym kwartale, aż dziewięć tytułów oferowało pulę nagród większą niż milion dolarów, ale tylko trzy z nich przekroczyły barierę dwóch milionów.

Dla przypomnienia, kryteria dla każdego tytułu są niezmienne:

  • 30% – miesięczna liczba aktywnych użytkowników gry;
  • 25% – pula nagród w turniejach esportowych opartych na danym tytule;
  • 20% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu rozgrywek esportowych;
  • 15% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu streamów z danego tytułu;
  • 5% – liczba jednocześnie trwających streamów;
  • 5% – liczba turniejów opartych na danym tytule.
Esports_observer_Q2_2021
Źródło: The Esports Observer

League of Legends pozostaje najlepszym tytułem esportowym

League of Legends od Riot Games pozostaje na szczycie indeksu PC Games Impact Index w drugim kwartale 2021 r. Mimo tego, przewaga nad Counter-Strike: Global Offensive firmy Valve jest marginalna jak nigdy. Swoje miejsce League of Legends zapewnia oczywiście ogromnej popularności, dzięki której posiada gigantyczną bazę graczy (która jest większa od drugiego CS:GO o 14%) oraz dzięki globalnym rozgrywkom esportowym.  W ciągu drugiego kwartału, na Twitchu LoL był najczęściej oglądaną grą z liczbą około 480 milionów obejrzanych godzin.

Counter Strike przypuszcza ofensywę

Najpopularniejsza na świecie pierwszoosobowa strzelanka CS:GO osiągnęła jeden z najlepszych wyników. Swoją wysoką pozycję zawdzięcza dużej ilości rozgrywanych lig i turniejów franczyzowych, zarówno dla amatorów jak i profesjonalistów. W drugim kwartale zostało zorganizowanych aż 130 takich konkursów. Nie można CS’owi odmówić również ogromnej, silnej bazy graczy, która ustępuje tylko League of Legends, oraz puli nagród w Q2 która wyniosła około 4,36 miliona dolarów. Jeśli chodzi o oglądalność CS:GO na Twitchu, wyniosła ona jedynie 42% godzin w porównaniu do League of Legends, co przełożyło się na 201 milionów godzin oglądania.

Wielki powrót

Wielki, a raczej największy konkurent League of Legends w grach typu MOBA (arena bitewna online dla wielu graczy), wraca na podium. Dota 2, znana jest z ogromnych puli finansowych i to właśnie dzięki nim, powracającym w ustępującej pandemii rozgrywkom esportowym, wraca na wysokie miejsce w rankingu. Rozgrywki esportowe są jej dominującym czynnikiem ze względu na stosunkowo słabą oglądalność oraz bazę graczy.

Dota 2 w drugim kwartale, była głównym wątkiem turnieju WePlay AniMajor o wartości 500 tys. dolarów, który odbył się w WePlay Esports Arena w Kijowie z 18 uczestnikami oraz turniejem online ESL One Summer 2021 o wartości 400 tys. dolarów. Łącznie Dota 2 w esportowych rozgrywkach rozdzieliła 3,39 miliona dolarów w nagrodach pieniężnych.

Pretendenci do podium coraz wyżej

Z minimalną różnicą do miejsca na podium, czwarte miejsce zajmuje Call of Duty: Modern Warfare od studia Activision Blizzard ze swoim jakże popularnym Battle Royale – Warzone. Wynik ten zawdzięcza ośmiocyfrowej bazie graczy, która jest trzecią co do wielkości w zestawieniu oraz dzięki oglądalności na Twitchu. Call of Duty: Modern Warfare/Warzone było drugą najchętniej oglądaną grą na Twitchu z ponad 300 milionami obejrzanych godzin, a co ciekawe, w tym kwartale był drugą najchętniej oglądaną grą na Twitchu.

Kolejna pierwszoosobowa strzelanka – Valorant – zaliczyła solidny drugi kwartał dzięki czwartej co do wielkości miesięcznej bazie aktywnych graczy oraz turniejom esportowym offline, takim jak  VCT 2021: Stage 2 Masters w Reykjaviku,. Wydany w tamtym roku FPS należy do najpopularniejszych tytułów, osiągając 266 milionów obejrzanych godzin na Twitchu w drugim kwartale.

Gdy ktoś notuje wzrost, spadek musi notować ktoś. W tym przypadku Fortnite od Epic Games, który stracił kilka miejsc w porównaniu do poprzedniego kwartału. Na Twtichu, Fortnite oglądano przez 257 milionów godzin, a posiada on piątą co do najwyższych baz graczy w obecnym rankingu.

Na pozycji siódmej w rankingu znalazł się Tom Clancy’s Rainbow Six Siege od Ubisoftu, który najwięcej zawdzięcza puli nagród w ostatnim kwartale. Nagrody pieniężne z konkursów z Rainbow Six wyniosły 3,43 miliona dolarów. Lwią część z tej puli, bo aż 3 miliony stanowił rozegrany w Paryżu Six Invitational, który zapewnił również znaczną oglądalność na Twitchu. Na Twtichu oglądalność esportowych rozgrywek wyniosła około 34 miliony godzin z 65 milionów godzin obejrzanych ogółem.

Ostatnim tytułem z pułapu ponad 30 punktów w drugim kwartale 2021 roku jest Rocket League. Poczciwa wersja piłki nożnej przyciągnęła na Twitchu oglądalność podobną do Rainbow Six i osiągnęła pulę nagród wynoszącą 1,9 miliona dolarów.

Apex Legends i Call of Duty Black Ops Cold War

Mistrzostwa Apex Legends Global Series 2021 odbywające się w maju i czerwcu, dały Apex Legends 9 miejsce w aktualnym Impact Index. Silna oglądalność na Twitchu, wynosząca 167 milionów godzin oglądania, zapewniła braki ze strony organizowanych rozgrywek esportowych i zapewniła miejsce w pierwszej dziesiątce zestawienia.

Ostatnią grą, która przekroczyła pułap 20 punktów, jest Call of Duty: Black Ops Cold War. Gra obecnie jest w lidze franczyzowej, która w drugim kwartale odbyła się w trzech etapach, gdzie w każdym było do wygrania 500 tys. dolarów.

Last but not least

Poza pierwszą dziesiątką znalazły się Overwatch, World of WarCraft, PUBG, Fifa 21 oraz zamykający zestawienie Hearthstone. Tytuły notują ciekawe liczby na Twitchu, ale nie na tyle dobre, by wskoczyć do TOP 10. Overwatch utrzymuje podobną pozycję w stosunku do poprzedniego kwartału, WoW zalicza spadek z dziesiątego na dwunaste miejsce, PUBG zalicza solidny zjazd głównie na rzecz swojej mobilnej wersji. Z TOP 15 w porównaniu do poprzedniej edycji badania wypada Smite


Artykuł napisany na podstawie badania The Esports Observer oraz doświadczeń Brief Esports

Piotr Radzimirski