Fundacja Orange rozpoczyna 9 edycję programu edukacyjnego MegaMisja

Fundacja Orange ponownie rozpoczęła nabór do programu edukacyjnego MegaMisja. W 9 edycji programu Fundacja skupi się na wsparciu dzieci w rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych. Uczniowie nauczą się postaw, które pomogą im zadbać o higienę cyfrową, bezpieczeństwo w sieci oraz ochronę przed szkodliwymi zjawiskami. Dotychczas w inicjatywie wzięło udział aż blisko 2 tys. szkół z całej Polski.

Środowisko cyfrowe jest ważną częścią życia młodych ludzi. Według badań NASK Nastolatki 3.0[i] istnieje jednak wiele obszarów, w których młodzi ludzie spotykają się ze zjawiskami szkodliwymi. Niemal 40% z nich doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25%) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany, ponad 40% nastolatków twierdzi, że w internecie nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych, a co czwarty ogląda tzw. patostreamy.

Przygotowanie młodszych dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w świecie pełnym ekranów, by potrafiły dbać o siebie w przestrzeni cyfrowej, jest ważnym zadaniem dla dorosłych  – mówi Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu ds. programowych Fundacji Orange. W radzeniu sobie z zagrożeniami takimi jak uzależnienie od ekranów, hejt, patotreści, deepfaki, grooming czy cyberprzemoc potrzebują przede wszystkim odpowiednich kompetencji społecznych i emocjonalnych. Im szybciej  nauczą się rozpoznawać emocje własne i cudze, poznają wartość współpracy, krytycznego myślenia, czy zwracania się o pomoc do zaufanych dorosłych, tym większe są szanse, że poradzą sobie z wyzwaniami, które prędzej czy później mogą spotkać – dodaje.

Program MegaMisja, kierowany jest dla klas 1–3 szkoły podstawowej, wpisuje się w podstawę programową. Do tej pory  udział w nim wzięło ponad 44 tysiące dzieci z prawie 2 tysięcy szkół z całej Polski. Nauczycielki i nauczyciele otrzymują od Fundacji Orange scenariusze zajęć, które prowadzą ich przez zajęcia krok po kroku oraz podpowiadają metody pracy, ułatwiające integrację klasy. Co ważne – program realizujemy z powodzeniem w miastach i wsiach, w placówkach dużych i małych – mówi Izabela Kręgiel, koordynatorka programu w Fundacji Orange.

 

MegaMisja tłumaczy ważne tematy poprzez zabawę i aktywności dostosowane do wieku dzieci. Podczas
10-miesięcznego cyklu zajęć, dzieci przeżywają kolejne przygody z animowanymi bohaterami – Julką i Kubą i niesfornym Psotnikiem. Dzięki temu o ważnych zasadach i postawach uczą się w ruchu, podczas dyskusji i prezentując swoje zdanie – praktycznie bez użycia ekranów. Każda szkoła w programie otrzymuje także nagrody – pomoce szkolne i edukacyjne. Placówki nie ponoszą żadnych kosztów w związku z realizacją inicjatywy.

 

Jak zgłosić się do programu?

Aby zacząć od września szkolną przygodę z MegaMisją, należy do 29 kwietnia wypełnić formularz online i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową – krótkie nagranie video, w którym przedstawiciel szkoły opowie o swojej motywacji do udziału w programie. Szczegóły dotyczące zgłoszenia znajdują się na stronie  www.fundacja.orange.pl/megamisja. Informacji udziela również dedykowana infolinia: 794 593 246 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.

[i] NASK, Nastolatki 3.0, Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców 2023

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

FabLab powered by Orange przenosi się na Pragę

FabLab powered by Orange

FabLab powered by Orange w Warszawie przenosi się ze Śródmieścia na Pragę. Za pomocą maszyn, takich jak drukarki 3d, czy plotery laserowe, oraz przy wsparciu trenerów, tworzyć tu można rozmaite przedmioty i zdobywać nowe kompetencje. Bezpłatne warsztaty dla mieszkańców, w tym warsztaty rodzinne, będą odbywać się w nowej siedzibie – w budynku Centrum Kreatywności Targowa. Ze względu na pandemię większość z nich jeszcze online. Oficjalne otwarcie jesienią. Centrum Kreatywność Targowa jest Partnerem 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie oraz programy Dream Employer.

FabLab powered by Orange zmienia swój adres. Nowoczesna pracownia przenosi się z ul. Twardej i urządza się na Pradze Północ przy ul. Targowej 56 w Warszawie. Zajmie część powierzchni w Centrum Kreatywności Targowa.

FabLab tworzą Stowarzyszenie Robisz.to oraz Fundacja Orange. To projekt społeczny, który powstał, żeby podnosić kompetencje mieszkańców w zakresie nowoczesnego rzemiosła i pozwolić im spędzać czas z technologiami w sposób wartościowy. W przestrzeni są do dyspozycji m.in. drukarki 3D, plotery laserowe, frezarki CNC, sitodruk, prototypownia, pracownia elektroniczna i krawiecka. Warsztaty prowadzą profesjonalni trenerzy i edukatorzy ze Stowarzyszenia Robisz.to.

Pracownia jest otwarta dla dzieci, młodzieży i dorosłych, niezależnie od doświadczenia. Realizowane są tu też projekty i warsztaty skierowane do osób w trudniejszej sytuacji, czy poszukujących nowych kompetencji zawodowych.

Warsztaty i projekty społeczne organizowane w FabLabie pozwalają uczestniczkom i uczestnikom rozwijać się w zupełnie nowych kierunkach i realizować różnorodne pomysły poprzez testowanie i tworzenie prototypów. W nowym miejscu będziemy działać nie mniej intensywnie niż do tej pory, zapraszając także osoby i grupy, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej i potrzebują nowych umiejętności dla polepszenia tej sytuacji

Małgorzata Kowalewska z Fundacji Orange

Część zaplanowanych w nowej siedzibie warsztatów skierowana będzie do mieszkańców i organizacji działających na Pradze.

Od 2017 roku z bezpłatnych działań w FabLab powered by Orange w Warszawie skorzystało ponad 4100 osób. Uczestnicy warsztatów stworzyli tu na przykład meble, longboardy, kaski na rower, protezy dłoni w druku 3d, interaktywne lampy, uszyli plecaki i piórniki, nauczyli się modelowania i druku 3d, czy podstaw stolarki. Zrealizowano wiele inicjatyw społecznych, m.in. projekt Maker Woman, który otworzył nowe możliwości zawodowe dla wielu kobiet, czy też różnorodne projekty dla młodzieży np. Start-Up Jump, którego partnerem jest Miasto Warszawa. Idea FabLabu jest mocno związana ze zrównoważonym rozwojem, wiele przedmiotów tworzy się tu w nurcie less waste.

Jeszcze bardziej kreatywna Targowa

Nie bez powodu nową siedzibą FabLab powered by Orange stało się Centrum Kreatywności Targowa. Tutaj działają startupy sektora kreatywnego, programy szkoleniowe, wydarzenia edukacyjne i kulturalne dla mieszkańców i mieszkanek Warszawy.

Bardzo się cieszę, że do grona naszych najemców dołącza FabLab. Jego działalność nie tylko znakomicie wpisuje się w misję CK Targowa, jako miejsca otwartego na firmy i organizacje z sektora kreatywnego oraz na ciekawe i nowatorskie koncepcje, ale także we wspaniałe rzemieślnicze tradycje Pragi. Targowa 56 to odpowiedni adres dla takich inicjatyw.

Ewa Janus-Khouri, Dyrektor Zarządzająca Centrum Kreatywności Targowa

Nowa lokalizacja, nowe warsztaty, ten sam duch tworzenia

Przeprowadzka nie oznacza przerwy w działaniu FabLabu. Już w maju odbędą się pierwsze zajęcia, m.in. rodzinne tworzenie koszyków na rower, czy przybornika ze starych jeansów, warsztaty praskie „Siła kobiet! Praga jest kobietą”, „Laserowa biżuteria dla seniora” czy dla praskich organizacji. Ruszy też prototypowanie dla startupów oraz kolejne projekty społeczne, takie jak np. Akademia Młodego Elektronika. Zapisy do projektów prowadzone są na stronie FabLab powered by Orange.

Naszą misję możemy realizować teraz na Pradze Północ. Jest to jedno z najbardziej aktywnych społecznie miejsc Warszawy, które na dodatek ma rzemieślnicze korzenie. Nie możemy się doczekać wspólnych działań twórczych.

Maciej Naskręt, członek zarządu Stowarzyszenia Robisz.to

Już po wakacjach FabLab powered by Orange zaprosi warszawiaków również na oficjalne otwarcie w nowym miejscu i przedstawi plany działania od września.


Źródło: Centrum Kreatywności Targowa 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dzień bezpiecznego internetu 2021- „Działajmy razem!”

Dzień bezpiecznego internetu 2021

„Działajmy razem!” - pod takim hasłem świętowany jest po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu. Tym razem obchody odbywają się głównie zdalnie i koncentrują się na wyzwaniach czasów pandemii. W całej Polsce przyłączyło się do wydarzenia już ponad 3000 organizatorów lokalnych imprez edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu zainauguruje konferencja online adresowana do nauczycieli i rodziców. Przewidziano również serię webinarów dla profesjonalistów. Organizatorami DBI w Polsce są Państwowy Instytut Badawczy NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

DBI w Polsce i na świecie

Dzień Bezpiecznego Internetu powstał z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 r. Obecnie świętowany jest na całym świecie. W Polsce organizatorem wydarzenia od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, wspólnie realizujący program unijny „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Dzień Bezpiecznego Internetu został objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange, partnerami są: Google Polska, Facebook Polska, Samsung, Librus oraz Elektrownia Powiśle.

Działajmy razem

DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców
z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.

Hasło akcji, „Działajmy razem!”, nabiera w tym roku szczególnego znaczenia, gdyż jedynie wspólny wysiłek zarówno dorosłych – rodziców i profesjonalistów jak i samych dzieci i młodzieży zapewnić może bezpieczeństwo w czasie zintensyfikowanego korzystania z sieci podczas pandemii i zdalnej edukacji.

Jak pokazują najnowsze badania Nastolatki 3.0, które diagnozują sytuację dzieci w okresie pandemii, wielu uczniów przebywa przed ekranem nawet 8 i więcej godzin dziennie. Wielu z nich dostrzega także wyraźną różnicę w jakości relacji z rówieśnikami oraz bliskimi, która przez wiele miesięcy jest zapośredniczona przez ekran. Nie wiadomo jak w dłuższej perspektywie wpłynie to na młodych ludzi – uważa Anna Rywczyńska Koordynatorka Polskiego Centrum Programu Safer Internet w NASK – Emocje, psychologiczne konsekwencje wielomiesięcznej izolacji oraz stale obecne w sieci zagrożenia, na które w ostatnim czasie dzieci były jeszcze bardziej narażone to tematy, którym staramy się poświęcić jak najwięcej uwagi w tegorocznych obchodach. Chcemy przekazać nauczycielom i edukatorom wiedzę, która pozwoli im pomagać dzieciom w tym trudnym czasie. 

dr Szymon Wójcik, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

Cyfrowe kompetencje to nie tylko kompetencje techniczne. To zdrowe nawyki w korzystaniu z technologii, to weryfikacja treści zastanych w internecie, to netykieta i dbanie o umiar, którego zachowanie w obecnej sytuacji jest dla wielu rodzin wyzwaniem. Zachęcam do udziału w tegorocznym DBI, aby czerpać wiedzę, która pomoże dzieciom, młodzieży, nauczycielom i rodzicom zadbać o siebie w świecie pełnym ekranów.

Konrad Ciesiołkiewicz, Fundacja Orange, Głównego Partnera obchodów

DBI – konferencja online i tematyczne webinary

Dzień Bezpiecznego Internetu zainauguruje konferencja nadawana z warszawskiej Elektrowni Powiśle 9 lutego w godzinach 17:00-20:30. Ze względu na pandemię COVID-19 wydarzenie odbywa się wyłącznie online. Uczestniczyć w nim można dzięki transmisji na stronie www.dbi.pl. Wydarzenie jest bezpłatne i nie wymaga rejestracji. Adresowane jest do profesjonalistów pracujących z dziećmi oraz do rodziców. Wystąpienia będą dostępne również w wersji migowej. Na scenie wystąpią: popularyzator nauki dr Tomasz Rożek, kulturoznawca dr Karol Jachymek, psychoterapeutka Aleksandra Hapcar, Agnieszka Stążka-Gawrysiak (blog „DyleMatki”) oraz eksperci reprezentujący organizatorów: Martyna Różycka i Łukasz Wojtasik. Wydarzenie poprowadzi dziennikarka Justyna Suchecka, a uświetni je występ czołówki polskich muzyków jazzowych (Agnieszka Wilczyńska, Robert Majewski, Bogdan Hołownia, Wojciech Pulcyn.). Po części wykładowej widzowie będą mogli porozmawiać z ekspertami podczas live chatów.

W ramach DBI 2021 przewidziano również cykl 12 webinarów dla nauczycieli, przybliżających wykorzystanie nowych technologii w ich codziennej pracy i ułatwiających prowadzenie zdalnych lekcji. Wśród nich: spotkanie z prof. UAM dr. hab. Jackiem Pyżalskim pt. „Co (nowego) wiemy o cyberprzemocy?”, webinar o dobrostanie psychicznym uczniów w czasie pandemii organizowany przez Fundację Orange oraz webinar motywujący nauczycieli do angażowania w DBI dzieci w wieku przedszkolnym organizowany przez firmę Samsung.

Edukacja na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii powinna zaczynać się już na etapie pierwszego kontaktu dziecka ze smartfonem z udziałem osoby dorosłej: rodzica, opiekuna czy nauczyciela.

Magdalena Olborska, CSR Manager, Samsung

W wydarzenie włączyły się też największe firmy internetowe Facebook i Google:

Jako Facebook chcemy, aby nasi użytkownicy mogli komunikować się w bezpieczny sposób i w oparciu o wiarygodne informacje. Wiemy jak ważna jest edukacja w zakresie świadomego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów internetu, dlatego angażujemy się w inicjatywy wspierające rozwój kompetencji cyfrowych, takie jak DBI. Podczas tegorocznej edycji zachęcamy nauczycieli do wzięcia udziału w projekcie edukacyjnym „Przystań w sieci”, który realizujemy razem z NASK-PIB i UNICEF Polska. W jego ramach udało nam się dotrzeć już do ponad 2 tys. nauczycieli i 20 tys. uczniów, ​edukując ich w zakresie bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i internetu.

Jakub Turowski, Szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce, krajach bałtyckich, Rumunii i Bułgarii

Od niemal roku zmagamy się ze skutkami pandemii. Z jednej strony przyspieszyła ona cyfryzację szkół, a dzięki internetowi miliony uczniów na całych świecie nadal mogą się kształcić, ucząc się jak korzystać z nieprzebranych zasobów sieci. Z drugiej – sytuacja, gdy dzieci i młodzież spędzają całe dni przy komputerze, czyni konieczność zapewnienia im bezpiecznego korzystania z internetu jeszcze bardziej palącą. Jako Google w pełni odczuwamy odpowiedzialność za zapewnienie dostępu do jakościowych, bezpiecznych treści w naszych usługach. Jednym z ostatnich działań w tym kierunku jest otwarcie Centrum Inżynierii Bezpieczeństwa Google (Google Safety Engineering Center – GSEC) w Dublinie, które będzie koncentrować się na odpowiedzialności za treści, wzmocni nasze działania w zakresie ochrony użytkowników przed szkodliwymi zagrożeniami
i zwiększy bezpieczeństwo naszych produktów, a także ułatwi bezpośrednią współpracę pomiędzy naszymi specjalistami a przedstawicielami organów administracji, ekspertami pozarządowymi i badaczami.

Marcin Olender, manager ds. polityk publicznych, Google Polska

Lokalne inicjatywy

Najważniejszym elementem DBI są lokalne inicjatywy, organizowane przez szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i osoby prywatne, którym zależy na edukacji i bezpieczeństwie młodych użytkowników sieci. Wśród zgłaszanych akcji są m.in. happeningi, konkursy, zajęcia edukacyjne i kampanie informacyjne. Poprzednia edycja zgromadziła ich aż 4600! W związku z trwającą pandemią w 2021 r. organizatorzy szczególnie zachęcają zaangażowane instytucje do organizacji inicjatyw z wykorzystaniem potencjału internetu np. poprzez platformy zdalnego nauczania czy media społecznościowe.

Wydłużono okres, w jakim można organizować wydarzenia – mogą one odbywać się od początku lutego do końca marca. Na organizatorów lokalnych wydarzeń zgłoszonych na stronie www.dbi.pl czekają cyfrowe pakiety niezbędnych materiałów edukacyjnych i promocyjnych: gotowe propozycje lekcji zdalnych do przeprowadzenia z uczniami, webinary dla nauczycieli i osób pracujących z dziećmi wspierające ich w przygotowaniu zdalnych zajęć, materiały graficzne do wykorzystania podczas realizacji i promocji akcji DBI.

Jak co roku, lokalni organizatorzy DBI mogą wziąć udział w konkursie na najciekawszą inicjatywę DBI. Dla zwycięzców przewidziano atrakcyjne nagrody ufundowane przez partnerów akcji.

Dotychczas zgłoszono już ponad 3000 inicjatyw, a liczba ta z każdym dniem rośnie!


Źródło: Media NASK

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak wzmocnić kompetencje cyfrowe dzieci i nauczycieli?

Fundacja Orange_zdjęcie2_MegaMisja#SuperKoderzy

Przeniesienie nauczania ze szkolnych klas do internetu na czas epidemii pokazało, jak istotne są cyfrowe kompetencje uczniów i nauczycieli. Fundacja Orange od lat pomaga im je zdobywać. Teraz zaprasza szkoły do udziału w kolejnej edycji bezpłatnych programów edukacyjnych, które zapewnią nowoczesne zajęcia dla dzieci, naukę programowania, szkolenia dla nauczycieli i sprzęt multimedialny dla szkół. Zgłoszenia do MegaMisji i #SuperKoderów można składać do 15 maja.

Dziś, kiedy tak wiele aktywności nagle zostało przeniesionych do sieci, umiejętność korzystania z aplikacji, świadomość zagrożeń w internecie i odpowiedzialne podejście do technologii nabierają jeszcze większego znaczenia. Nasze programy edukacyjne uczą dzieci zdrowych nawyków cyfrowych, podstaw programowania i robotyki. Choć otwieramy już kolejną ich edycję, tym razem jeszcze bardziej zmotywowani zapraszamy do niej szkoły. Nauczyciele bardzo dobrze oceniają poprzednie edycje, bo Fundacja przygotowuje ich do prowadzenia zajęć. Dzięki temu sami zyskują nowe umiejętności, a także więcej odwagi i otwartości na nowe technologie w nauczaniu.

Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange

Coraz młodsze dzieci sięgają po smartfony, a w internecie poszukują głównie rozrywki i komunikacji. To od poziomu ich cyfrowych kompetencji i odpowiedniej edukacji zależy, czy z technologii będą korzystać odpowiedzialnie i kreatywnie, podejmując wartościowe i rozwijające aktywności. Te dobrze przygotowane sprawniej też radzą sobie z udziałem w zdalnej nauce.

Programy Fundacji Orange dla szkół podstawowych to cykl zajęć, w czasie których uczniowie kształcą zdrowe nawyki cyfrowe i poznają podstawy programowania i robotyki. To cenna lekcja o tym, że nowe media to nie tylko zabawa i gry, ale możliwość rozwoju umiejętności, które z pewnością będą niezbędne w przyszłości. Już dziś istnieje ogromna potrzeba przygotowania programistów.

Od rozpoznawania fake newsów do programowania robotów

MegaMisja dla klas 1-3 to 10-miesięczny cykl zajęć, w czasie których dzieci uczą się, jak zachować bezpieczeństwo i umiar w korzystaniu ze smartfonów, jak chronić swoją prywatność w sieci, odróżniać informacje od reklamy, przestrzegać netykiety i praw autorskich, a także jak zrobić grafikę i film. Szkoły otrzymują od Fundacji sprzęt multimedialny – tablety, audiobooki, książki, zabawki edukacyjne, a nauczyciele zyskują nowe kompetencje. Na realizację zajęć wystarczy 1 godzina tygodniowo w czasie lekcji lub na świetlicy. Program bazuje na scenariuszach przygotowanych przez specjalistów. Najbardziej aktywne placówki odwiedza honorowy ambasador programu – Grzegorz Kasdepke, autor bestsellerowych książek dla dzieci.

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to nauka podstaw programowania i robotyki nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, fizyki, muzyki, języka polskiego czy języków obcych. Jedna z dwunastu ścieżek do wyboru jest przeznaczona także dla szkół specjalnych i klas integracyjnych (opracowana m.in. we współpracy z Zytą Czechowską – Nauczycielką Roku 2019). W czasie zajęć dzieci konstruują roboty, stacje pogodowe, tworzą pierwsze strony www i komponują muzykę w oparciu o kody. Rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w grupie, które będą bardzo pożądane na rynku pracy. Nauczyciele prowadzący zajęcia nie muszą być specjalistami od technologii, bo Fundacja zapewnia im profesjonalne, darmowe szkolenia. Placówki zakwalifikowane do udziału otrzymują dotację na zakup multimediów, w tym zestawów robotów.

Do tej pory już prawie 27000 dzieci z 1000 szkół wzięło udział w MegaMisji, a 10000 dzieci z 500 szkół w #SuperKoderach.

Jak się zgłosić?

Tegoroczny nabór do MegaMisji i #SuperKoderów potrwa do 15 maja. Szkoły mogą zgłaszać się do obu programów lub tylko jednego, wypełniając prosty formularz online na stronie Fundacji Orange i rozwiązując wspólnie z uczniami zadanie rekrutacyjne. Przygotowano je z uwzględnieniem realiów zdalnego nauczania. Komisja oceni je pod kątem pomysłowości, zaangażowania dzieci i wykorzystania cyfrowych narzędzi. Listę szkół przyjętych do programów opublikuje w czerwcu, aby zajęcia mogły zacząć się od nowego roku szkolnego.

Obie inicjatywy są bezpłatne, wpisują się w podstawę programową i mają patronaty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji.


Źródło: informacja prasowa Fundacji Orange

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pracownie Orange mówią stop hejtowi w internecie – w całej Polsce #jestnaswiecej!

undacja orange #jestnaswiecej

Fundacja Orange zachęciła lokalne społeczności zgromadzone wokół Pracowni Orange do włączenia się w kampanię #jestnaswiecej. Te zaś zorganizowały wydarzenia, dobrą zabawę i – co najważniejsze – zwróciły uwagę mieszkańców na problem hejtu.

Pierwszym krokiem było wyzwanie, które Fundacja Orange rzuciła Pracowniom. Ich zadaniem było wymyślenie kreatywnego, angażującego sposobu na przeciwdziałanie hejtowi w sieci. Punktem wyjścia była kampania społeczna #jestnaswiecej prowadzona przez Fundację Orange. Każda z nich mogła skorzystać z poradnika o sposobach radzenia sobie z hejtem, dostępnego na stronie www.jestnaswiecej.pl czy scenariusza zajęć udostępnionego na stronie Fundacji. Trzynaście Pracowni otrzymało wyróżnienia i przy wsparciu Fundacji zorganizowało happeningi, pikniki i wydarzenia. Zwycięstwo przypadło Pracowni w Jurczycach, którą odwiedziła Anna Guzik, ambasadorka Pracowni Orange. Aktorka wzięła udział w malowaniu muralu i spotkaniu z mieszkańcami.

Happeningi i akcje z Fundacją Orange przeciwko hejtowi

Wydarzenia odbyły się na przełomie listopada i grudnia. Były otwarte dla każdego, kto chciał do nich dołączyć. Dzięki zaangażowaniu liderów Pracowni Orange, były chętnie odwiedzane przez mieszkańców i odpowiadały na lokalne potrzeby. Organizowano m.in. zajęcia w szkołach i inscenizacje przygotowane przez uczniów, malowanie muralu, happening z łańcuchem ludzi połączonych sznurówką na nadgranicznym moście, a nawet wspólne morsowanie.

Przy pomocy symbolu kampanii #jestnaswiecej – pomarańczowej sznurówki – wielu ludzi zwróciło uwagę na zjawisko hejtu, obecnego zarówno na dużych portalach, jak i lokalnych forach czy grupach dyskusyjnych.

Celem akcji #jestnaswiecej było zwrócenie uwagi na obecny w sieci hejt i związane z nim zagrożenia. Internet daje nam mnóstwo możliwości, ale kryją się w nim również niebezpieczeństwa – zwłaszcza dla dzieci i młodzieży. Cieszymy się, że wydarzenia organizowane przez Pracownie Orange cieszyły się takim zainteresowaniem lokalnych społeczności. Udowodniły one, że dobrze się bawiąc, możemy poruszyć ważny społecznie problem. Pracownie Orange w całej Polsce pokazały, że #jestnaswiecej!

Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange

Pracownie Orange – centra społecznej aktywności

Pracownie Orange to program społeczny Fundacji Orange, w ramach którego zakładane są multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach. Celem inicjatywy jest zapewnienie mieszkańcom lepszego dostępu do technologii, wzmocnienie ich cyfrowych kompetencji i stworzenie przestrzeni wspólnych działań. Powstało ich aż 100 w całej Polsce, każda wyposażona w sprzęt i regularnie wspierana warsztatami i innymi działaniami edukacyjnymi.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF