...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Fuzja na startupowym szczycie – WhitePress® i Senuto łączą siły

Pierwsze rozmowy i negocjacje dotyczące transakcji rozpoczęły się w kwietniu bieżącego roku, a już w październiku Grupa WhitePress® stała się właścicielem 100 proc. udziałów Senuto, polskiej platformy do SEO i content marketingu. Połączenie zakłada zachowanie pełnej samodzielności i niezależności kupowanego podmiotu, dotychczasowego brandu oraz zespołu. W strukturze Zarządu Senuto pozostaje CEO, Damian Sałkowski, który jednocześnie będzie wspierał rozwój platformy WhitePress, z kolei założyciel startupu z Bielska-Białej, Paweł Strykowski zaangażuje się w rozwój Senuto.

Ta transakcja to dla nas nie tylko ważna inwestycja biznesowa, ale przede wszystkim ogromna szansa, by WhitePress w najbliższych latach stał się czymś więcej niż marketplace’em, a to za sprawą odpowiedniej technologii, AI, znajomości branży SEO i wiedzy specjalistów Senuto. Zakup dotyczy przede wszystkim narzędzi, które się bardzo dobrze uzupełniają – ten sam rynek, grupa docelowa i komplementarność usług. Dlatego zakładamy, że ta synergia i możliwość cross sellingu radykalnie zwiększy wartość obu firm. Szacujemy, że sama spółka na tej transakcji zyska 10 proc. pod względem przychodów, a na klientach aż 80 proc. Połączenie sił z Senuto nie tylko pozwoli nam umocnić pozycję lidera w obszarze automatyzacji content marketingu i działań SEO w Polsce, ale także za granicą. Na pewno pomoże w tym wymiana wzajemnego know how, ponieważ obie marki prężnie działają poza granicami kraju

– mówi Paweł Strykowski, CEO WhitePress.

 

Jednym z największych celów, jaki stawiamy przed Senuto jest zbudowanie silnej międzynarodowej platformy wspierającej pozycjonerów w zakresie strategii SEO. Wiemy, że dzięki połączeniu sił z firmą WhitePress, która doskonale rozumie skalowanie zagraniczne i jest obecna ze swoją platformą już w 27 krajach na całym świecie – znacznie przyspieszymy osiągnięcie tego celu. Ponadto kluczowa w tej transakcji jest synergia produktowa, o której wspominał Paweł. Wierzymy, że nasza technologia jest w stanie udoskonalić usługę WhitePress, natomiast nasz partner uzupełni dotychczasową ofertę Senuto. Kompleksowość i integralność usług w branży marketingowej jest dzisiaj szczególnie ważna, ponieważ specjaliści stale szukają nowych i coraz to lepszych narzędzi, które można wzajemnie integrować. Wierzę, że dzięki tej decyzji stworzymy konkurencyjną ofertę na międzynarodowym rynku

– dodaje Damian Sałkowski, CEO Senuto.

Według raportu MarTech Replacement Survey 2022 specjaliści branży marketingowej cały czas poszukują rozwiązań i produktów, które będą wyposażone w lepsze funkcjonalności i które będą miały szersze możliwości integracji.

Nowoczesne platformy SEO oferują dzisiaj znacznie więcej niż tradycyjne śledzenie słów kluczowych i pozycji. Stają się komplementarnymi pakietami content marketingu do planowania oraz optymalizacji treści. I na odwrót – platformy do automatyzacji treści rozszerzają swoje usługi o inne funkcje przydatne specjalistom, by zwiększać swoją konkurencyjność. To jeden z trendów, który będzie się utrzymywał w branży i przez który również i WhitePress – wiodąca platforma do automatyzacji content marketingu zdecydowała się na poszerzenie swoich usług

– dodaje Tomasz Domański, Head of International Growth.

 Liderzy polskiego MarTechu

WhitePress to platforma typu marketplace, która wspomaga tworzenie i dystrybucję artykułów online. Platforma pozostaje wysoce skalowalna międzynarodowo. Swoim zasięgiem obejmuje 25 krajów europejskich oraz Turcję i Brazylię i umożliwia dostęp do ponad 50 000 wydawców. WhitePress należy do RTB House, globalnej spółki dostarczającej innowacyjne rozwiązania marketingowe dla największych marek z całego świata. Łącznie zatrudnia 140 osób.

Rok 2021 był dla nas szczególny pod względem ekspansji, ponieważ zaistnieliśmy w tym czasie na 9 kolejnych zagranicznych rynkach. W 2021 roku spółka odnotowała sprzedaż na poziomie blisko 54 mln zł, natomiast w tym roku prognozujemy obroty w wysokości ponad 78 mln zł. Co istotne, WhitePress rośnie ponad 100 proc. rok do roku na rynkach zagranicznych i bardzo możliwe, że w 2023 roku obrót spółki polskiej będzie już stanowił mniej niż połowę sprzedaży całej firmy

– dodaje Paweł Strykowski.

Senuto jest firmą technologiczną i platformą Saas, założoną i rozwijaną w Polsce od 2016 roku. Wspomaga analizę wyników pozycjonowania wspiera pozycjonerów w zakresie strategii SEO oraz udostępnia moduł Content Suite automatyzujący tworzenie treści zgodnych z oczekiwaniami Google. Na co dzień z platformy korzysta 14 tys. użytkowników, a ich grono stale się powiększa.

Do flagowych funkcji, jak analiza widoczności stron czy wyszukiwanie słów kluczowych, w 2022 roku dodaliśmy moduły do planowania i pisania treści zgodnych z zasadami SEO. Za pomocą pakietu tych narzędzi oraz autorskim algorytmom i wsparciu AI umożliwiamy klientom realizację procesu: planuj, pisz, monitoruj. To sprawia, że Senuto jest unikatowe na tle konkurencyjnych narzędzi i doskonale wpisuje się w politykę produktową WhitePress

– mówi Damian Sałkowski.

W 2022 roku spółka osiągnie przychód w wysokości 6 mln zł, co daje wzrost na poziomie 40 proc. rok do roku. W planach na 2023 rok spółka ma szybką ekspansją zagraniczną i dalszy rozwój narzędzi wspomagających proces planowania i tworzenia treści.

 Branża potrzebuje zintegrowanych technologii

W planach na najbliższe miesiące jest mocna integracja obu firm w zakresie narzędzi, dostępu do analityki, wszystkich danych oraz procesu monetyzacji platform. Senuto wesprze WhitePress w zakresie wdrożenia zaawansowanych technologii opartych o Big Data i AI. Kolejnym etapem realizowanym w 2023 roku będzie wprowadzanie usług Senuto na kilkanaście europejskich rynków.

WhitePress & Senuto dostarczą technologię, która oszczędzi czas i pieniądze 

W planach na najbliższy czas jest mocna integracja obu usług. Celem spółek jest dostarczenie rozwiązania, które przy użyciu danych i sztucznej inteligencji pozwoli efektywniej wykorzystywać budżety i łatwiej planować działania SEO. W dużym stopniu osoba przeprowadzająca kampanie będzie mogła ograniczyć swoją funkcję do funkcji kontrolnej, pozostała pracę wykonają algorytmy. Całe rozwiązanie ma być przystępne cenowo i umożliwić użytkownikom ograniczenie liczby wykorzystywanych w procesie SEO narzędzi. Spółki już w tym roku wykonają pierwsze działania w tym kierunku.

Sebastian Nowak

Wirtualna Polska kupiła pakiet większościowy w Audiotece

Wirtualna Polska konsekwentnie buduje swoją pozycję w usługach subskrypcyjnych. Po tym, jak w 2021 roku kupiła 6,5% akcji w spółce Audioteka S.A., teraz zgodnie z zapowiedziami, powiększyła posiadany pakiet do ok. 60%. Transakcja zamknęła się w kwocie 95 mln zł.

– Audioteka to świetnie zarządzany produkt, w szybko rosnącej kategorii usług audio. Dzięki tej akwizycji dywersyfikujemy przychody Wirtualnej Polski Media o kolejną, obok WP Pilot, usługę subskrypcyjną, z której korzysta ponad 200 tys. osób. To także druga w ostatnim czasie transakcja, która wzmacnia obecność WP na rynkach zagranicznych

– mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.

 

– Ponownie dokonujemy istotnego wzmocnienia holdingu Wirtualnej Polski w jednym z kluczowych segmentów naszej działalności. Światowe trendy wskazują na rosnące zainteresowanie użytkowników treściami audio – zamierzamy wykorzystać szansę, jaką daje to Audiotece zarówno w Polsce, jak i na innych europejskich rynkach

– mówi Adam Rogaliński, VP Corporate Development Wirtualna Polska Holding S.A.

Audioteka S.A. to lider polskiego rynku audiobooków oferujący poprzez swoją platformę ponad 20 tys. tytułów, zarówno w modelu subskrypcyjnym (Audioteka Klub), jak i w sprzedaży detalicznej (Audioteka Store). Siłą Audioteki jest rozwój treści własnych, w tym znanych Superprodukcji takich jak Gra o Tron czy Solaris.

– Dołączenie do silnej grupy medialnej stanowi kolejny ważny krok w historii Audioteki. Wspólnie z WP będziemy pracować nad poszerzeniem oferty usług audio, kontynuować produkcje własnych treści oraz rozwój technologii, nie tylko w Polsce, ale również na rynkach zagranicznych. Wierzę, że pojawienie się strategicznego inwestora będzie miało pozytywne efekty dla naszych użytkowników, pracowników i partnerów handlowych – mówi Arek Seidler, prezes zarządu Audioteka S.A.

Po transakcji dotychczasowy zespół zarządzający Audioteki będzie kontynuował współpracę ze spółką. Filarami wzrostu w kolejnych latach będą m.in. dalsze inwestycje w treści własne (w tym krótkometrażowe), promocja programu subskrypcyjnego Audioteki wraz z innymi usługami subskrypcyjnymi WP oraz intensyfikacja działań marketingowych na rynku polskim i zagranicą.

Audioteka odnotowała w 2021 r. prawie 90 mln zł przychodów, a EBITDA spółki wyniosła ponad 14 mln zł.

Informacji udziela:
Michał Siegieda, rzecznik prasowy WP, tel. 607 446 890 e-mail: michal.siegieda@grupawp.pl

Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e- commerce. W sierpniu 2022 roku z serwisów i usług internetowych spółki korzystało 22 mln Polaków. Od 2015 roku Wirtualna Polska Holding S.A. jest notowana w na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W okresie ostatnich 12 miesięcy zakończonych w czerwcu 2022 roku przychody spółki wyniosły prawie 207 mln euro, skorygowana EBITDA wzrosła do poziomu 73 mln euro.

Sebastian Nowak

Historyczne przejęcie przez AMD potwierdzone

O przejęciu firmy odpowiedzialnej za stworzenie układów FPGA przez jednego z gigantów rynku procesorów wspominano od prawie półtora roku. W międzyczasie jednak zakup Arm przez Nvidie został zablokowany przez Chińskie oraz Amerykańskie urzędy w obawie przed wykorzystaniem akwizycji do nieuczciwej konkurencji. Podobnego werdyktu obwiać się mogło AMD. Tym razem jednak urzędy nie dopatrzyły się podobnego ryzyka, a producent oficjalnie ogłosił dopełnienie przejęcia. Którego kwota szacowana jest na około 50 miliardów dolarów i dzięki któremu firma ma nadzieje rozszerzyć swoje portfolio o produkty skierowane do nowych klientów. W wyniku akwizycji spółka zmieni nazwę na AECG jednak na jej czele pozostanie ten sam dyrektor generalny Victor Peng. A jej działania i cele pozostaną niezmienione.

Czym właściwie zajmuje się Xilinx?

Dotychczasowy Xilinx jest największym producentem oraz projektantem urządzeń typu FPGA. Są to bardzo rozbudowane i programowalne układy logiczne wbudowane w urządzenia prawie z każdej branży. Znajdują swoje zastosowanie w motoryzacji, lotnictwie, wojsku, kinematografii i wielu innych przemysłach.

Co ta akwizycja oznacza w praktyce?

Dla zwykłych klientów AMD nie zmieni się prawdopodobnie nic, jednak z punktu widzenia spółki jest to ogromny krok naprzód. Dzięki wejściu na nowe rynki i poszerzeniu swojego portfolio firma będzie mogła pozwolić sobie na zdecydowanie więcej w obszarze rozwijania produktu. Dzięki dywersyfikacji przychodów i zwiększeniu zakresu usług sytuacja finansowa powinna nie dość, że się poprawić to utrzymać większą stabilność, której efektem powinny być jeszcze ciekawsze produkty dla konsumentów.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

TVN z nowym właścicielem! Discovery połączy się z Warner Bros

Na transakcji spółka AT&T zarobi 71 milionów dolarów. Właściciele WarnerBros przejmą 71% udziałów, a właściciele Discovery 29%.

Połączenie firm ma pozwolić na skuteczną konkurencję z takimi gigantami medialnymi jak Netflix i Disney. W skład nowej grupy wejdą m.in. studio filmowe Warner Bros, a także stacje telewizyjne CNN, HBO, TBS, TNT, HGTV, Food Network, TVN i Discovery Channel oraz platformy streamingowe HBO Max i Discovery+.

Discovery szacuje, że zamknięcie transakcji nastąpi w połowie 2022 roku. Po połączeniu firmy będą funkcjonowały pod nazwą Warner Bros. Discovery.

Adam Daniluk

Fuzja Lotosu z Orlenem coraz bliżej finalizacji?

Komisja Europejska w połowie listopada wyraziła zgodę na wydłużenie do 14 stycznia 2022 terminu na realizację środków zaradczych. Poprzedni termin upłynął 14 listopada. PKN Orlen podaje, że wydłużenie terminu wynika z konieczności sfinalizowania procesu negocjacyjnego z partnerami.

Wszystko może wydarzyć. To jest biznes związany z bezpieczeństwem energetycznym. Decyzja leży też po stronie naszych partnerów, którzy poprosili nas o dodatkowy czas w celu uzyskania zgód korporacyjnych.

PKN Orlen, Daniel Obajtek

Prezes Orlen podkreślił także, że decyzja KE nie wpływa na termin zakończenia procesu przejęcia Lotosu planowanego na I półrocze 2022 roku. Jak zaznaczył, priorytetem jest przeprowadzenie transakcji w taki sposób, by była ona korzystna dla polskiej gospodarki, obu spółek i ich klientów. PKN Orlen ma przejąć Grupę Lotos w transakcji bezgotówkowej, poprzez wymianę akcji. Do KE złożony zostanie komplet warunkowych umów sprzedaży na rzecz inwestorów wszystkich aktywów wskazanych przez Komisję.

Proces przejęcia Grupy Lotos przez płocki koncern został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa.

Adam Daniluk