...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Generacja Z wchodzi do biznesu bez kompleksów. BUSINESS MARKET II edycja już 21 kwietnia

Młodzi przedsiębiorcy spotkają się podczas Business Market już 21 kwietnia w nowoczesnych przestrzeniach E-spotu w warszawskiej Elektrowni  Powiśle.

 

Generacja Z wchodzi do biznesu bez kompleksów i ze świetnymi pomysłami na nowoczesne usługi i produkty. Co nie oznacza jednak, że młodzi przedsiębiorcy nie potrzebują wsparcia na początku działalności gospodarczej. O tym, jak pomagać młodej przedsiębiorczości w Polsce będziemy rozmawiać podczas Business Market 2022 już 21 kwietnia br. w nowoczesnych przestrzeniach E-spotu w warszawskiej Elektrowni  Powiśle.

Rzeczywistość wokół nas zaskakuje i nieustająco się zmienia. Pandemia, kolejne niespodziewane wydarzenia powodują jednak, że niezauważalnie, przekroczyliśmy tipping point (punkt zwrotny). Wszystko przemawia za tym, że dziś nie ma już powrotu do starego porządku biznesowego. Pokolenie GenZ wchodzi w świat biznesu w niełatwym czasie, ale jednocześnie stoją przed nim ogromne szanse na rozpoczęcie innowacyjnych przedsięwzięć. Podczas konferencji pokażemy, jak dostosować praktyki zarządzania do nowych realiów i jak działać mimo dużej niepewności. Młodzi przedsiębiorcy podzielą się doświadczeniem i wiedzą tych właścicieli młodego pokolenia, którzy realizują z powodzeniem swoje plany, a ich firmy rosną i zdobywają kolejnych klientów. Będziemy rozmawiać o aktualnych wyzwaniach związanych z trudną sytuacją gospodarczą oraz  z kryzysem uchodźczym.

Jest to wydarzenie dedykowane wszystkim aktywnym w biznesie, szczególnie młodym, rozpoczynającym lub planującym rozpoczęcie działalności biznesowej. Młodzi przedsiębiorcy są głównymi prelegentami i uczestnikami.

Już 21 kwietnia 2022 w formule hybrydowej odbędzie się II edycja konferencji Business Market.  Uczestnicy zapoznają się z dobrymi praktykami w biznesie, a w trakcie części networkingowej będą mieli szansę zadać pytania ekspertom i nawiązać interesujące relacje biznesowe. Poruszymy najważniejsze obszary biznesu – marketing, sprzedaż, finanse, strategię, rozwój i przywództwo. Tematem przewodnim konferencji to „Jak budować biznes elastyczny –  odporny na zmiany i turbulencje”.

“W ostatnich tygodniach jeszcze mocniej poczuliśmy jak ważne jest działanie razem… Trudne okoliczności wyzwalają w nas niesamowitą energię do działania, pomagania. Robimy to spontanicznie, czasem całkiem prywatnie, a czasem pociągając za sobą całe organizacje i zespoły. Czas turbulencji to także czas niezwykłej inwencji. Przedsiębiorcy reagują szybko, wychodzą naprzeciw potrzebom, tworzą się nowe inicjatywy, produkty i usługi. Biznes  musi dalej funkcjonować aby pomagać, a przedsiębiorcy zwinnie reagować na zmienne warunki. Podczas konferencji będziemy wymieniać się doświadczeniami i wiedzą, poznamy historie biznesów, które powstały na bazie pasji i mocnych wartości – wierzymy, że będą one inspiracją do działania, pokonywania trudności i realizowania marzeń”

Anna Bichta, Prezes Fundacji Think, organizator konferencji Business Market

Agendę wydarzenia wypełniają młodzi praktycy biznesu i eksperci z wieloletnim doświadczeniem. Na scenie konferencji pojawią się m.in. laureaci licznych rankingów doceniających młode biznesy, m.in. Urszula Ośmiałowska i Anna Bieluń z Ministerstwa Dobrego Mydła, Piotr Wawrysiuk z PsiBufet. Zaprosiliśmy także znanych i lubianych przez młodą publiczność prelegentów: Piotra Baczyńskiego, Tomasza Palaka, Annę Ledwoń-Blachę, Michała Pykę czy Nadię Harris. Porozmawiamy o tym, jak budować zespół doskonały i jak z nim pracować zdalnie, w jakim kierunku zmierza e-commerce i nowoczesne technologie, jak budować markę oraz jak robić biznes w internecie bez armii prawników.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Think!, która od 2007 roku skutecznie wspiera wszechstronny rozwój kompetencji zawodowych i społecznych XXI wieku. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspierają nas eksperci Citi Handlowy, Fundacja Citi Handlowy im. L. Kronenberga oraz partnerzy wspierający:  AEDMAX, Dobrzeonline, Edubroker, Samorząd Studentów Wydziału Zarządzania UW, BeAbout. Patronami mediowymi są: BRIEF, Marketer +, MyCompany.

Bezpłatne wejściówki można pobrać na stronie wydarzenia: https://www.businessmarket.com.pl/

 

 

 

AGENDA KONFERENCJI:

15:00-15:15   OTWARCIE KONFERENCJI

15:15 – 15:35 TRANSFORMACJA BIZNESU PRZYSPIESZA. JAKIE TRENDY TECHNOLOGICZNE ZDECYDUJĄ O POWODZENIU TWOJEGO BIZNESU, PIOTR BACZYŃSKI ZAŁOŻYCIEL I CEO IMMERSION ImmersionVR

15:35 – 15:45 ROZMOWA SCENA MAŁA: MŁODE MARKI #PRP: LESZEK PYRKA / NATALIA STANIŃSKA -JOGANIKA

15:45 – 16:05 PRZYSPIESZENIE W E-COMMERCE. O CZYM MUSISZ PAMIĘTAĆ PLANUJĄC BIZNES JUTRA, MICHAŁ PYKA, WSPÓŁZAŁOŻYCIEL I WICEPREZES AEDMAX

16: 05-16:15 ROZMOWA SCENA MAŁA: MŁODE MARKI #PRP: PAULINA DOBROWOLSKA – DIETETYK

16:15 – 16:35 BUDOWANIE STRATEGII MARKI W INTERNECIE,  ANNA LEDWOŃ-BLACHA, Cofounder More Bananas

16:35 -16:55 ROZMOWA SCENA MAŁA: MŁODE MARKI #PRP: KAMIL SPISAK – SPISAK.COM- STUDIO FOTOGRAFII / ZUZANNA NOWACKA – Zuzanowacka.design, CERAMIKA

16:55 – 17:25 PANEL DYSKUSYJNY: Biznes w zmianie – wyzwania i możliwości

URSZULA OŚMIAŁOWSKA, ANNA BIELUŃ – WSPÓŁZAŁOŻYCIELKI I CEO MINISTERSTWO DOBREGO MYDŁA,

PIOTR WAWRYSIUK – ZAŁOŻYCIEL I CEO PSIBUFETET, KAROLINA BORNER – FOUNDER I CEO VOCALY PRO,

17:25 – 17:55 PRZERWA KAWOWA I NETWORKING (30 min)

17:55 – 18:15 JAK NIE POTKNĄĆ SIĘ O PRAWO ROBIĄC BIZNES W INTERNECIE? TOMASZ PALAK, Radca prawny i bloger

18:15-18:25 ROZMOWA SCENA MAŁA: MŁODE MARKI #PRP: AGATA ROGOŃ – KT DESIGN, GRAFIKA /SZYMON GOTOWSKI – Pan Szymon, PRACOWNIA

EDUKACYJNA

18:25 – 19:10 PANEL DYSKUSYJNY Siła MENTORINGU – co może zmienić w Twoim życiu mentor?

19:10 – 19:30 BIZNES TO LUDZIE – Praktycznie o współpracy ponad granicami. Budowanie wielonarodowych zespołów, Moderuje: NADIA HARRIS – WSPÓŁZAŁOŻYCIELKA REMOTESCHOOL.NET I REMOTEWORKADVOCATE.COM

19:50 – 20:00 PODSUMOWANIE

20:00 – 21:00 POCZĘSTUNEK I NETWORKING

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kim jest HENRY, przedstawiciel nowej generacji konsumentów? [BADANIE]

kim jest henry

Coraz silniejszą grupą konsumentów, która wyrosła między generacją Z i Y stanowią w Polsce przedstawiciele pokolenia HENRY. Cenią sobie wygodne życie, aktywnie korzystają z gadżetów technologicznych, a w obszarze rozrywki poszukują adrenaliny. Chętnie kolekcjonują przeżycia. Kim jest w rzeczywistości polski HENRY, czyli z ang. High Earner Not Rich Yet, sprawdził serwis Prezentmarzeń, którego co drugi klient to przedstawiciel pokolenia „Henryków”.

Osoby należące do grupy konsumenckiej, nazywanej HENRY, mają średnio między 25-45 lat. Większość z nich posiada wykształcenie wyższe, wykonują głównie pracę umysłową, obejmują kierownicze stanowiska, ale równie chętnie pracują jako freelancerzy.

Co jest ważne dla przedstawicieli pokolenia HENRY?

Jak pokazały wyniki badania serwisu Prezentmarzeń, ważne dla pokolenia HENRY jest przede wszystkim nadążanie za nowinkami technologicznymi – 32% odpowiedzi, podnoszenie standardu życia – 28% oraz realizowanie swoich planów i marzeń – 27% wskazań. Luksusem w dzisiejszych czasach według 40% „Henryków” jest niezależność finansowa pozwalająca realizować plany i marzenia. W opinii 22% respondentów posiadanie zabezpieczenia finansowego umożliwiającego prowadzenie wygodnego życia. Ponad 60% ankietowanych „Henryków” postrzega siebie jako osobę zarabiającą coraz lepiej lub na tyle dobrze, aby prowadzić komfortowe życie. Co trzeci respondent nie postrzega się jeszcze w taki sposób, ale jak podkreśla dąży do tego celu.

HENRY jako człowiek i konsument

Przedstawiciele pokolenia HENRY, dla których kolekcjonowanie przeżyć jest niezwykle istotne, starają się spełniać swoje marzenia, co odzwierciedlają odpowiedzi 73% ankietowanych. Opisują siebie jako osoby lubiące aktywnie spędzać czas, co zaznaczyło 46% badanych. Są zawsze gotowi, aby poznawać „coś” nowego – co podkreśliło 35% ankietowanych. Ich zainteresowania, które pragną realizować, dotyczą przede wszystkim atrakcyjnego spędzania czasu wolnego, pozwalającego kolekcjonować przeżycia – jak potwierdziło 39% badanych oraz podróży – 28% odpowiedzi. Jak wynika z odpowiedzi udzielonych w badaniu „O czym marzą Polacy” istotna jest także dla nich realizacja marzeń związanych z motoryzacją i elektroniką oraz sportem. Dążąc do spełnienia swoich marzeń i potrzeb chcą, aby były one dostępne jak najszybciej – co podkreślił co drugi uczestnik badania.

konsument HENRY
Źródło: Badanie „O czym marzą Polacy”, Prezentmarzeń

 

HENRY to wymagający konsument, ceniący wygodę zarówno w nabywaniu usług, jak również ich realizacji. Nie lubi ograniczeń. To grupa z potencjałem, do której przekaz można realizować obietnicą doznań i zdobywania nowych, niematerialnych doświadczeń. Mając na uwadze oczekiwania „Henryków”, którzy stanowią ponad 50% klientów serwisu Prezentmarzeń, zdecydowaliśmy się wdrożyć kilka istotnych zmian proklienckich, aby lepiej dopasować się do potrzeb tej grupy. Jest to m.in.: możliwość bezterminowego wykorzystania karty podarunkowej na realizację przeżyć, uproszczenie procesu sprzedaży do dokonania zakupu dwoma kliknięciami, czy szybkość z jaką działa nasza strona, która według google speedinsight jest równie szybka, jak strona główna wyszukiwarki Google.

Adam Nowakowski, manager ds. marketingu serwisu Prezentmarzeń

Styl życia Henryka a decyzje zakupowe

Zdaniem 39% respondentów badania odnoszącego się do pokolenia „Henryków”, to determinacja jest kluczem w spełnianiu marzeń, z których większość jest związanych z atrakcyjnym spędzaniem czasu wolnego. Według 20% ankietowanych jest to status materialny, w opinii 17% osobowość, a zdaniem 10% pomoc bliskiej osoby.

Przedstawiciele pokolenia HENRY to kolekcjonerzy przeżyć. Zarabiają na tyle dobrze, by móc swobodnie cieszyć się stylem życia, jakiego pragną. Lubią aktywnie spędzać czas wolny, podróżować, a w rozrywce chętnie poszukują adrenaliny. Swoje preferencje, dotyczące stylu życia, okazują pomagając także najbliższym spełniać marzenia, nabywając im atrakcje zamiast tradycyjnych, materialnych upominków. Potwierdziły to również wyniki naszego badania. Ponad 70% ankietowanych opowiedziało się za prezentem w formie vouchera na spełnienie marzeń bliskiej osoby, a ponad 40% zadeklarowało, że samemu chciałoby otrzymać taki upominek. Jest to naturalna postawa liderów, którzy odruchowo chcą kierować ludźmi, inspirując ich do odkrywania, poznawania i czerpania radości z życia. Zarazem ich wybory wyraźnie pokazują, że charakteryzują się skłonnościami do ryzyka, wybierając sporty ekstremalne, prezenty pełne emocji oraz atrakcje dostarczające adrenaliny.

Adam Nowakowski, manager ds. marketingu serwisu Prezentmarzeń

Ważnym czynnikiem określającym Henryków jako siłę nabywczą jest także sposób realizacji zakupów w sieci. Jak potwierdziły dane profilu użytkownika serwisu Prezentmarzeń, ponad 70% wszystkich klientów, z których połowę stanowi grupa HENRY, realizuje e-zakupy korzystając z telefonu. Dla Henryka liczy się wygoda i szybkość, dlatego niezbędne jest dopasowanie koszyka do płatności mobilnych w e-sklepie, aby nie zniechęcić go do dokonania zakupu. Istotne jest także przypominanie o porzuconym koszyku, gdyż kupujący przez telefon mogą się łatwiej rozproszyć, a w efekcie odłożyć decyzję zakupową na później.

konsument HENRY pragnienia
Źródło: Badanie „O czym marzą Polacy”, Prezentmarzeń

 

Niezbędne jest rozwijanie płatności mobilnych, takich jak BLIK, GPay czy ApplePay, jak pokazują nasze doświadczenia z klientami pokolenia HENRY. Dlatego w naszym serwisie zdecydowaliśmy się na wdrożenie możliwości szybkiego zakupu usługi, pomijając etap przechodzenia przez koszyk. W efekcie Klient zalogowany do GPay lub ApplePay klikając na stronie produktu w przycisk “Płacę”, od razu jest przekierowany do potwierdzenia płatności, bez wypełniania formularzy czy podawania danych. Klient zyskuje możliwość nabycia dwoma kliknięciami usługi, jaką w naszym przypadku są prezenty w formie przeżyć. Konsument, w szczególności HENRY, oczekuje takich rozwiązań.

 Adam Nowakowski, manager ds. marketingu serwisu Prezentmarzeń

Pokolenie HENRY to istotna grupa konsumentów, nie tylko na Zachodzie, ale także w Polsce ze względu na przychody i wydatki na technologie, produkty finansowe, motoryzację czy rozrywkę. „Henrykowie” mają coraz większy wpływ na proces sprzedaży produktów i usług szczególnie w tych branżach. Chcąc dotrzeć do tej grupy konsumentów, należy uważnie analizować jej potrzeby, śledzić trendy i nowinki technologiczne. Wnioski z badania serwisu Prezentmarzeń pokazują, jak ważny dla tej grupy docelowej jest komfort życia i status majątkowy, który pozwala, poza zaspokojeniem podstawowych potrzeb, aktywnie i atrakcyjnie spędzać czas.

Dane pochodzą z badania sondażowego „O czym marzą Polacy”, które zrealizował Prezentmarzeń w formie ankiety online w sierpniu 2021. W badaniu wzięło udział 1126 respondentów.


Źródło: Prezentmarzeń

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co czwarty młody człowiek najbardziej boi się zmian klimatu [RAPORT]

protest zmiany klimatu

Milenialsi oczekują zmian społecznych, elastyczności w miejscu pracy i większej dbałości pracodawców o zdrowie psychiczne.

Chociaż młodzi ludzie mocno odczuli konsekwencje pandemii, to pokolenia Y i Z na całym świecie są zdeterminowane, by zająć się najbardziej palącymi problemami społecznymi. Co czwarty z nich za najistotniejsze uznaje zmiany klimatyczne, opiekę zdrowotną i problem bezrobocia. Jak wynika z dziesiątej edycji badania firmy doradczej Deloitte „Global Millennial and Gen Z Survey 2021”, 28 proc. młodych ludzi zaczęło korzystać lub korzysta częściej z usług firm, których produkty są przyjazne dla środowiska.

Młodzi ludzie deklarują, że w sposób zdyscyplinowany przestrzegają zakazów i nakazów związanych z pandemią. Trzech na czterech milenialsów i 69 proc. „zetek” twierdzi, że stosuje się do wytycznych w tym zakresie. Jednocześnie młodzi ludzie chcą jak najszybszego powrotu do normalności. 44 proc. badanych zamierza częściej jadać w restauracjach niż przed pandemią, prawie połowa z nich chce zintensyfikować swoje spotkania towarzyskie. W kwestiach zawodowych oczekują modelu pracy hybrydowej. Jedna czwarta milenialsów i 22 proc. pokolenia Z deklaruje, że chce częściej niż w okresie obostrzeń wykonywać swoje zawodowe obowiązki z biura, ale rzadziej niż to miało miejsce przed pandemią COVID-19.

Ponad 40 proc. badanych wskazuje na elastyczność jako najważniejszą cechę pracodawcy. Jednocześnie podkreślają wagę zdrowia psychicznego. Prawie 4 na 10 respondentów nie wierzy, że ich szefowie podjęli działania wspierające kondycję mentalną pracowników, która znacznie się pogorszyła w trakcie pandemii. Im wyższy był ich poziom stresu, tym mniej czuli się wspierani przez firmę, która ich zatrudnia.

Lęk przed katastrofą klimatyczną

Młodzi ludzie chcą być motorem zmian i koncentrują swoją energię na prospołecznych działaniach – zwiększania zaangażowania politycznego, lokalnego i ideowego, a także dopasowania wyboru ścieżki zawodowej do wyznawanych wartości czy świadomej konsumpcji. Co więcej, jak było to już widać w latach poprzednich, pokolenia te stawiają wysokie wymagania nie tylko sobie, ale także biznesowi czy instytucjom rządowym.

Zmiany klimatyczne i ochrona środowiska od kilku lat znajdują się w kręgu zainteresowania młodego pokolenia. W ubiegłym roku był to numer jeden wśród ich obaw i lęków. Ze względu na pandemię, w tegorocznym badaniu to troska o zdrowie i bezrobocie znalazły się na szczycie listy osobistych obaw milenialsów (odpowiednio 28 i 27 proc.). Nadal jednak lęk o środowisko jest ogromny i zajmuje trzecie miejsce na tej liście (26 proc. odpowiedzi). Dla pokolenia Z ochrona klimatu pozostaje kluczowym problemem.

Pandemia wyraźnie pokazała jak szybko firmy, instytucje oraz konsumenci mogą zmienić swoje nawyki i przyzwyczajenia, w kierunku bardziej zrównoważonych rozwiązań, jeśli jest to konieczne. Młodzi ludzie są w stanie utrzymać te postawy w długiej perspektywie, a nie tylko traktować je jako chwilową konieczność. Tym bardziej, że to oni będą grupą, którą najbardziej odczuje skutki zmian klimatu, także w sferze prywatnej. Już teraz 60% z nich deklaruje, że uwzględnia lub zamierza uwzględnić, kwestie związane ze środowiskiem przy planowaniu potomstwa, co może mieć ogromny wpływ na wiele sektorów gospodarki nie tylko obecnie, ale przede wszystkim w przyszłości.

dr Marta Karwacka, starszy menedżer, zespół ds. zrównoważonego rozwoju i analiz ekonomicznych, Deloitte

Wielu przedstawicieli pokolenia Y (37 proc.) i Z (40 proc.) wierzy, że po pandemii coraz więcej ludzi podejmie działania proekologiczne. Począwszy od recyklingu, korzystania z transportu publicznego, po zmianę nawyków zakupowych i żywieniowych. To wymagająca grupa świadomych konsumentów, którzy podejmują decyzję zgodnie ze swoimi wartościami. Ponad jedna czwarta z nich twierdzi, że działania firm wobec środowiska (zarówno pozytywne, jak i negatywne) mają ważny wpływ na ich decyzje zakupowe.

Pokolenie Y i Z myśli o biznesie dość pesymistycznie. Tylko mniej niż połowa uważa, że świat wielkich korporacji ma pozytywny wpływ na społeczeństwo. Około 60 proc. z nich, obawia się, że liderzy biznesu będą mierzyć się z wyzwaniami związanymi z pandemią, w związku z tym zaangażowanie w ochronę środowiska nie będzie ich priorytetem. Aż 44 proc. milenialsów i połowa przedstawicieli generacji Z przy wyborze pracodawcy kieruje się osobistymi wartościami etycznymi.

28 proc. wszystkich respondentów twierdzi, że nawiązało lub pogłębiło swoje relacje z firmami, których produkty i usługi są przyjazne dla środowiska. Mniej więcej tyle samo młodych przyznaje, że przestało korzystać z usług danej marki lub korzysta w mniejszym stopniu, jeżeli uważa jej ofertę za szkodliwą dla planety. To ważny sygnał dla firm, wyraźnie bowiem widać, że obojętność lub lekceważenie kwestii związanych ze zmianami klimatu, może oznaczać utratę klientów. Z drugiej strony organizacje, które wdrożą zrównoważone rozwiązania, mogą wiele na tym zyskać

Irena Pichola, partner, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i analiz ekonomicznych, Deloitte

Młode pokolenie motorem zmian

Aby wypełnić pustkę pozostawioną przez różnego rodzaju instytucje, młode pokolenie bierze sprawy w swoje ręce. Respondenci twierdzą, że edukują innych, udostępniają treści informacyjne na platformach społecznościowych, głosują na postępowych polityków oraz bojkotują firmy i marki, które nie podzielają ich punktu widzenia w kwestiach klimatycznych. Jedna czwarta milenialsów i jedna trzecia „zetek” w ciągu ostatnich dwóch lat wzięła udział w demonstracji lub proteście, co pokazuje ich społeczne i polityczne zaangażowanie.

Ponad połowa pokolenia Y i Z bierze udział w zbiórkach charytatywnych, a odpowiednio 35 proc. i 40 proc. przynależy do społeczności aktywistów, jest wolontariuszem lub członkiem organizacji non-profit. Pokazuje to sposób życia i myślenia, w którym uczestnictwo w protestach, publikowanie w mediach społecznościowych treści propagujących ochronę środowiska, prawa człowieka, kwestie polityczne i społeczne jest wpisane w życie tych generacji.

Pokolenia Y i Z mają w sobie niezwykłą moc i determinację, która jest niezmienna nawet w obliczu światowej pandemii. Młodzi wierzą w siłę jednostki i jej wpływ na zmiany globalne. Aktywnie angażują się w działania prospołeczne, które mają dla nich największe znaczenie, wszystko w zgodzie z wyznawanymi wartościami. Z kolei oczekują, że przedsiębiorstwa i rządy zrobią więcej, aby pomóc urzeczywistnić ich wizję lepszej przyszłości. Wyłania się obraz niezwykle ideowych, szczerze zaangażowanych młodych ludzi, którzy biorą sprawy w swoje ręce.

Marta Karwacka

Raport prezentuje opinię ponad 22 tys. przedstawicieli pokolenia Y i Z, tj. osób urodzonych odpowiednio między styczniem 1983 a grudniem 1994 oraz w drugiej połowie lat 90. i po 2000 roku. Badanie zostało przeprowadzone wśród respondentów z 45 krajów Ameryki Północnej i Południowej, Europy, Afryki, Azji i Afryki.

Pobierz pełny raport 


Źródło: Deloitte

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Facebook i Instagram nie tylko dla boomerów! Nadszedł czas Gen Z [RAPORT]

Generacja Z

Już teraz osoby poniżej 25. roku życia, stanowią więcej niż 40% populacji całego świata. Według danych GUS, w Polsce Zetki to już ponad ⅕ społeczeństwa. Oznacza to, że ich rola w kształtowaniu świata i rynku będzie coraz ważniejsza, a głos coraz silniejszy. Zrozumienie postaw, motywacji i potrzeb nowego pokolenia jest niezbędne w realizowaniu efektywnych kampanii marketingowych, trafiających do Gen Z i angażujących jej przedstawicieli. Aby pomóc markom w zrozumieniu nowych konsumentów, Facebook przygotował raport Meet the Future, w którym o pokoleniu Z przez pryzmat tożsamości, społeczności, zachowań konsumenckich, zdrowia psychicznego oraz aktywizmu opowiadają polscy przedstawiciele tej generacji.

Nadszedł czas Gen Z – choć zaledwie jeden na trzech przedstawicieli generacji Z jest aktywny zawodowo, to deklarują oni wydatki na podobnym poziomie jak pracujący już millenialsi. Od początku swojego życia są podłączeni do sieci i to właśnie tam kształtują się ich preferencje zakupowe, które coraz silniej wpływają na rynek. Marki, które to dostrzegą tę zależność i zrozumieją potrzeby nowej generacji konsumentów, mogą liczyć na uznanie Gen Z.

Aby pomóc im w lepszym zrozumieniu nowej generacji, Facebook przygotował raport Meet the Future, w którym znajdziemy m.in:

  • wyniki badania dotyczące Gen Z na świecie
  • zbiór informacji dotyczących oczekiwań i postaw młodego pokolenia wobec marek
  • wskazówki, w jaki sposób współpracować z Gen Z, aby tworzyć angażujące kampanie reklamowe

Poznajcie Gen Z

Od czasu pandemii COVID-19, aż 52% europejskich przedstawicieli pokolenia Z w większym stopniu interesuje się zdrowiem i dobrostanem psychicznym, a 61% z nich – aktywizmem i realizacją celów społecznych. Widać to na przykładzie internetowych twórców, którzy opowiedzieli o swojej działalności w raporcie. Są to Karolina Dubiel (@girlsinaerospace) – założycielka fundacji Girls in Aerospace Foundation, Emma Szpura (@ptasiamama) – aktywistka ratująca miejskie gołębie, Bartek Kloch (@saintinfluencer) – twórca działający na rzecz osób z niepełnosprawnościami i Michał Kiwerski (@kiwerski) – aktywista ekologiczny. To przedstawiciele polskiego pokolenia Z, którzy swoją obecność na Facebooku i Instagramie traktują jak ważną misję. Co ich wyróżnia? To m.in. poczucie sprawczości oraz odpowiedzialności za losy świata, dlatego od marek z którymi współpracują, oczekują przede wszystkim transparentności, inkluzywności oraz zaangażowania społecznego.

Karolina Dubiel

Dla mnie przynależność do Gen Z to znacznie więcej niż rok urodzenia. To społeczność myślicieli, marzycieli, aktywistów i twórców – takich, którzy nie tylko są w stanie wymyślać niesamowite idee, ale potrafią je rozpowszechniać cyfrowo.

Karolina Dubiel, założycielka fundacji Girls in Aerospace Foundation, działającej na rzecz rozwoju dziewcząt w astronautyce oraz STEM.

Klucz do udanej współpracy

Choć przedstawiciele Gen Z mają silną potrzebę wyróżniania się z tłumu, pragną też czuć się częścią większej społeczności. Jak podkreślają, to poczucie mogą zapewnić im właśnie marki, z którymi mogą działać we wspólnym celu. Kluczem do zdobycia przychylności nowej generacji jest więc aktywizm, transparentność i aktywność na platformach społecznościowych, które są ich naturalnym środowiskiem – aż 94% europejskich przedstawicieli pokolenia Z przynajmniej raz w tygodniu korzysta z Instagrama.

Marki powinny stawiać na wartości, które są dla nas ważne – wolność, niezależność, bezpieczeństwo i nadzieję na lepsze jutro. Powinniśmy mieć poczucie sprawczości oraz odpowiedzialności za przyszłość świata. – mówi Emma Szpura. Z kolei Bartek Kloch, działający w sieci na rzecz osób z niepełnosprawnościami, podkreśla jak ważne we współpracy z firmami są dla niego inkluzywność i uwzględnianie w kampaniach osób ze wszystkich grup społecznych. Osoby z niepełnosprawnościami mają prawo mieć wpływ na rzeczywistość, mieć swoich przedstawicieli i liderów także w mediach i kampaniach społecznych. – zaznacza. Z raportu wynika wyraźnie, że nowe pokolenie chce we współpracy z markami odnajdywać odbicie swoich własnych wartości i wymaga od nich odwagi w działaniu.

Jak podkreśla Michał Kiwerski, wielu młodych ludzi oczekuje od marek działań w zakresie ekologii oraz kryzysu klimatycznego. Generacja Z odgrywa w kształtowaniu przyszłości kluczową rolę, a przyszłość jest bezpośrednio powiązana z tą planetą. – podkreśla Michał. Według sondażu przeprowadzonego przez Facebooka, aż 56% przedstawicieli pokolenia Z w Europie uważa, że firmy powinny podać do wiadomości publicznej swoje stanowisko również w kwestiach społecznych i politycznych.

Marka Reserved, przedstawiana na łamach raportu Facebooka, stanowi przykład firmy kierującej swoją komunikację do młodych.

Zaczęliśmy od stworzenia długoterminowego programu ambasadorskiego z influencerkami, a kolejnym etapem jest budowanie społeczności wokół generacji Z i przeprowadzenie pierwszej w Polsce współpracy z tym pokoleniem, czego efektem jest kolekcja i kampania RE.DESIGN This collection was curated by Polish Gen Z. Autentyczność to słowo klucz, które przyświeca tej kampanii, a także naszej strategii w budowaniu społeczności.

 Rafał Gruszkiewicz, Digital & PR Manager, Reserved

Jak wskazuje raport Meet the Future – wyłącznie firmy, które usłyszą już teraz głos pokolenia Z, będą mogły skutecznie porozumieć się z jego przedstawicielami. Generacja Z to bowiem nie tylko nowa grupa, którą marki muszą “rozgryźć”, a pokolenie, które reprezentuje zmianę perspektywy i postrzegania otaczającego nas świata. Aby zaangażować je w działania i komunikację, marki powinny wspierać wartości bliskie Gen Z, a ich zaangażowanie powinno być autentyczne i wynikać z filozofii firmy, a nie tylko odzwierciedlać trendy. Jak wynika bowiem z raportu, Gen Z nie da się oszukać tym, którzy próbują wykorzystać jej wartości dla własnego celu. Publikacja Facebooka to pozycja dla marketerów, którzy już teraz dostrzegają coraz silniejszy głos reprezentantów pokolenia Z i w pełnej synergii chcieliby dołączyć do dyskusji, która zmienia otaczającą nas rzeczywistość.

pobierz pełny raport


Źródło: Facebook for business

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dlaczego sukces lodów „Ekipa” nie powinien nas dziwić?

Obserwując sukces marki Koral wiele osób łapie się za głowę nie mogąc zrozumieć, jak się to udało. Tymczasem wystarczy powrócić do raportów i obserwacji konsumenckich sprzed kilku lat.

Temat pokolenia Z nie jest nowy

Kwestia włączenia tematu pokoleń do marketingu pojawiła się już ponad 5 lat temu. W 2015 roku Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii zorganizowało seminarium w Miasteczku Orange „Marketing Pokoleń”. Wtedy badacze i reprezentanci różnych pokoleń opisywali podejście marketingu do Baby Boomersów, X, Y, Z. Wtedy pierwszy raz uwaga wszystkich skupiła się na generacji Z. W następnych latach powstało wiele raportów na ten temat. W 2019 na XX Kongresie Badaczy była cała sesja o tym pokoleniu, w której wystąpiły przedstawicielki firm badawczych: Kantara i Y&Lovers, reprezentantka Młodzieżowego Strajku Klimatycznego oraz analityczka trendów Natalia Hatalska, która za swoje wystąpienie otrzymała nagrodę publiczności.

Od kilku lat branża badawcza komunikowała, co jest ważne dla osób urodzonych po 1995 roku. Według raportu „Gen Z” firmy Kantar Polska z 2018 roku są dwa elementy, których marki z wielu kategorii mogą nauczyć się od streetwearu: kolaboracji i limitowanych edycji.

Kolaboracja – siła synergii

Produkt / linia / nowa marka, będąca efektem współpracy dwóch cenionych marek jest „najwyższą” formą streetwearu. Zetki oczekują od marek i produktów nieoczywistych i odważnych połączeń. Nie dotyczy to tylko streetwearu, ale także marek FMCG. Udana współpraca (kolabo) to pokoleniowy synonim sukcesu.

Wartość marki wzrasta w oczach Pokolenia Z w momencie, gdy ta łączy się (na chwilę) z inną marką, przełamując dotychczasowe zasady konkurencji. Zetki myślą również o sobie jako o „marce” – w kontekście potencjalnych kolaboracji z innymi osobami, markami, instytucjami.

Dobro Limitowane

Streetwearowe ubrania, buty i dodatki są wypuszczane w krótkich, trudnych do zdobycia seriach, niekiedy tylko w kilku egzemplarzach danego modelu. Buduje to kult wokół streetwearowych marek. Niedostępność jest jednym z najważniejszych atrybutów atrakcyjnej marki dla Zetek.

Streetwear funkcjonuje w formie dropów – rzutów serii ajtemów do sklepów stacjonarnych / internetowych. Zdobycie upragnionej rzeczy wiąże się z przejściem rytuału czekania, selekcji, walki, co wpływa na poczucie prestiżu zdobywcy ajtemu. Wysoka cena nie stanowi już takiej bariery zakupu. Cena postrzegana jest jako inwestycja. Wartość limitowanych rzeczy bardzo rośnie; niektóre ajtemy już w momencie zakupu podwajają swoją wartość.

Zetki funkcjonują w drugim obiegu rzeczy i marek. Kupują i sprzedają streetwear w resellach (z ang. resell – odsprzedaż), na których rzeczy używane osiągają wyższą wartość niż nowe. Wymaga to odpowiedniej infrastruktury i wiedzy. Marka to coś, na czym trzeba się znać, to zasób wiedzy wymienianej w codziennych transakcjach i komunikacji w ramach streetwearowej „wtajemniczonej” społeczności.

Dlaczego sukces „Ekipy” nie powinien nas dziwić?

Biorąc pod uwagę, że już od kilku lat do marketerów dochodziły głosy o tym, co jest ważne dla pokolenia Z, nie dziwi fakt sukcesu jednej z marek. Został on zbudowany właśnie na sprawnie dobranej kolaboracji. Do tego doszła reguła niedostępności, co spowodowało duże zainteresowanie klientów. Widać, że słuchanie konsumentów i dobre rozumienie i adresowanie ich potrzeb może przełożyć się na sukces rynkowy. Warto więc budować marketing na zasadach „data driven decisions” i „consumer centric marketing”, bo jak pokazuje przykład z ostatnich dni – to po prostu się opłaca.

 

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

Najbardziej zdigitalizowana generacja Z tęskni za życiem offline [RAPORT]

szczesliwi mlodzi ludzie radosc

Accenture i Fashion Biznes przeprowadziły II edycję badania zwyczajów zakupowych generacji Z, czyli osób urodzonych po 1995 r. Jego celem było zrozumienie wpływu ostatnich miesięcy na sposób realizacji procesów zakupowych młodego pokolenia oraz powiązanych z nimi sfer życia zdominowanych przez narzędzia cyfrowe. Najważniejsze wnioski zostały przedstawione w raporcie „Jak kupuje generacja Z”.

  • Generacja Z najbardziej ze wszystkich przebadanych pokoleń zatęskniła za bezpośrednimi kontaktami dostępnymi bez ograniczeń, 46% z nich uważa, że nauka i praca zdalna źle wpływają na ich samopoczucie i produktywność.
  • Połowa przedstawicieli generacji Z przynajmniej raz dziennie korzysta z mediów społecznościowych. Dla 57% ankietowanych to źródło informacji o promocjach. 67% generacji Z i milenialsów uważa, że w Internecie i mediach społecznościowych mogą również znaleźć ekspertów z interesujących ich dziedzin oraz zdobyć wiedzę.
  • 44% generacji Z planuje ograniczyć korzystanie z Internetu i mediów społecznościowych, ponieważ poświęca im za dużo czasu.
  • 2/3 generacji Z traktuje wyjście do galerii handlowej jako formę spędzenia czasu w innym miejscu (67%) lub możliwość wspólnego wyjścia z rodziną i znajomymi (66%).

Ten dualizm zachowań i ścieranie się świata cyfrowego z analogowym może wyraźnie wpłynąć na sposób funkcjonowania młodego pokolenia. Firmy powinny przygotować się na świat po pandemii i współistnienie obu przestrzeni – cyfrowej i fizycznej, które obejmują znacznie większą liczbę punktów styku z konsumentem niż obecnie.

Jak generacja Z spędza czas online?

Najmłodsze pokolenie konsumentów najchętniej sięga po cyfrową rozrywkę. Połowa przedstawicieli generacji Z przynajmniej raz dziennie korzysta z mediów społecznościowych. Co trzeci z nich przynajmniej raz na dobę korzysta z platform streamingowych do oglądania filmów lub słuchania muzyki. To blisko dwukrotnie więcej osób niż w grupie milenialsów.

Z badania wynika, że media społecznościowe są dla generacji Z coraz istotniejsze podczas zakupów. Dla 57% ankietowanych z młodego pokolenia to źródło informacji o promocjach (aż 15 p.p. więcej niż w 2019 r.). Ponadto 67% generacji Z i milenialsów uważa, że w Internecie i mediach społecznościowych mogą znaleźć ekspertów z interesujących ich dziedzin oraz zdobyć wiedzę. Oznacza to, że rośnie rola edukacyjna mediów społecznościowych, co powinno być istotną wskazówką dla firm, że warto komunikować nie tylko informacje o produktach, ale również treści edukacyjne czy społeczne.

Cyfrowe formy rozrywki to obszary, do których w przyszłości coraz częściej będą przechodziły działania marek odzieżowych i kosmetycznych. Umożliwią one nie tylko interakcję z konsumentem, ale przede wszystkim zapewnią możliwość sprzedaży produktów fizycznych, jak i ich cyfrowych wersji – jedną z popularnych technologii dla wirtualnych wersji ubrań są tokeny NFT (Non-Fungible Token – cyfrowy token oparty o technologię blockchain). Warto podkreślić, że każdy cyfrowy punkt kontaktu z klientem może być nowym miejscem sprzedaży. To kierunek dalszej ewolucji e-commerce.

Rafał Reif, Head of Fashion & Retail Poland Accenture

Przyszość e-commerce

Około 60% wszystkich konsumentów chce w przyszłości utrzymać obecny udział zakupów internetowych w całości zakupów w kategorii moda i kosmetyki. Jednocześnie 27% przedstawicieli generacji Z deklaruje chęć robienia większej ilości zakupów online. Co ciekawe, najbardziej chętną grupą do zwiększenia udziału zakupów internetowych są przedstawiciele generacji baby boomers. 30% przedstawicieli tej grupy chce kupować przez Internet więcej niż obecnie, co oznacza, że jest to istotny segment dla rynku e-commerce.

Generacja Z potrzebuje kontaktów offline

Młode pokolenie spędza coraz więcej czasu w wirtualnym świecie. Jednak blisko połowa (46%) przedstawicieli generacji Z uważa, że nauka i praca zdalna źle wpływają na ich samopoczucie i produktywność. Mimo że obowiązkiem tym dotknięte jest całe społeczeństwo, jest to o 11 p.p. więcej, niż wśród przedstawicieli generacji X – czyli rodziców generacji Z, którzy w czasie pandemii pracują zdalnie.

Wielu przedstawicieli generacji Z odczuwa dysonans związany z intensywnością korzystania z cyfrowych mediów i planuje ograniczyć ich używanie. 62% generacji Z uważa, że wirtualne relacje są bardziej ulotne i powierzchowne. Co najmniej 60% przedstawicieli wszystkich pokoleń zgadza się z tym stwierdzeniem. Co ciekawe, tylko 1/3 ankietowanych z generacji Z planuje ograniczyć korzystanie z mediów społecznościowych, ponieważ uważa, że za bardzo ingerują w ich prywatność.

Sklepy stacjonarne wciąż pełnią istotną rolę i są ważnym źródłem inspiracji

Ograniczenia wynikające z pandemii wpłynęły na tęsknotę za wspólnym spędzaniem czasu poza domem. Galeria handlowa czy sklep stacjonarny stały się miejscem spotkań, zastępując zamknięte szkoły, restauracje, bary czy kluby. Według badania 67% generacji Z traktuje wyjście do galerii handlowej jako formę spędzania czasu, a 66% jako możliwość wspólnego wyjścia z rodziną i znajomymi.

Jak wynika z badania, sklepy internetowe nadal nie dorównują pod względem prezentacji produktów sklepom stacjonarnym. Nie pełnią również funkcji społecznej, jaką jest możliwość robienia zakupów z bliskimi.

72% przedstawicieli generacji Z wskazało oglądanie nowych produktów w sklepach stacjonarnych jako najważniejsze źródło inspiracji przy zakupie kosmetyków. 64% młodych konsumentów inspiruje się tym, co ogląda w sklepie stacjonarnym lub w witrynach sklepowych, przy zakupie odzieży, obuwia lub akcesoriów. Oznacza to, że przedstawiciele generacji Z podczas zakupów inspirują się tym, co widzą w sklepach stacjonarnych, w większym stopniu niż treściami w mediach społecznościowych.

Ostatni rok intensywnego życia online spowodował chęć powrotu do bezpośrednich relacji. Dotyczy to wielu obszarów życia, w tym również procesu zakupowego, dlatego też firmy powinny na bieżąco badać i obserwować to jak zmieniają się konsumenci, ich preferencje czy potrzeby – mówi Rafał Reif, Head of Fashion & Retail Poland Accenture. – Rośnie liczba cyfrowych punktów styku z konsumentem, a co za tym idzie, możliwości sprzedaży produktów. Ta złożoność interakcji będzie wymagała od firm wykorzystania zaawansowanych technologii, ale pozwoli dostarczać konsumentom spersonalizowane i kontekstowe doświadczenia. Młodzi konsumenci są też coraz bardziej świadomi zagrożeń związanych z cyfrowymi mediami. Może to oznaczać powrót do częstszej realizacji potrzeb w świecie offline czy okresowego detoksu od cyfrowej rozrywki. Zmienił się sposób postrzegania galerii handlowych oraz sklepów stacjonarnych – odpowiednio dostosowana wielkość sieci sprzedaży z atrakcyjną przestrzenią może stać się przewagą konkurencyjną dla marek w świecie po pandemii.

Rafał Reif, Head of Fashion & Retail Poland Accenture

POBIERZ PEŁNY RAPORT JAK KUPUJE GENERACJA Z


Źródło: Accenture 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Komunikacja do Zetek na radarze Effie Awards 2021 – powstaje nowa kategoria poświęcona komunikacji do młodych

generacja Z

Pokolenie Z, czyli urodzeni po 1995 roku, właśnie rozpoczyna życie na własny rachunek, a co za tym idzie – rośnie jego siła nabywcza. To segment społeczeństwa znacznie różniący się od starszych pokoleń, przez co trudniej go rozgryźć i zrozumieć. Effie wprowadza kategorię Young Audience, po to by docenić najlepsze przykłady komunikacji do młodych, a jednocześnie tworzyć benchmarki dla rynku, edukować i wskazywać, jak z poziomu komunikacji i marketingu robić rzeczy, które będą rezonować w tej grupie.

Każda z nowych edycji Effie skłania członków Komitetu Organizacyjnego do refleksji nad adekwatnością kategorii do aktualnych działań rynkowych w obszarze komunikacji marketingowej.

Wprowadzamy do Effie kategorię Young Audience ponieważ wierzymy, że pokolenie Z to segment, który wymaga szczególnej uwagi w planowaniu działań marketingowych i komunikacyjnych. Zrozumienie ich potrzeb, aspiracji, wartości, ale też napięć i lęków wydaje się jednym z największych wyzwań współczesnych marketerów. To grupa, która już kształtuje megatrendy konsumenckie, a na przestrzeni kliku najbliższych lat stanie się kluczową grupą konsumentów. Dlatego, to dziś powinniśmy koncentrować się na budowaniu skutecznych strategii na poziomie produktu, komunikacji i dotarcia do generacji Z, a Effie jako najbardziej prestiżowy konkurs marketingowy na rynku, powinien takie działania nagradzać.

Barbara Niedziela, Strategy Director, Agencja 2012, członkini Komitetu Organizacyjnego Effie Awards 2021, inicjatorka nowej kategorii specjalnej Young Audience

Jak wskazują wnioski z badania przeprowadzonego przez Accenture Polska wraz z Fashionbiznes.pl w 2019 roku, to właśnie generacja Z będzie wskazywała firmom handlu detalicznego kierunki nadchodzących zmian obejmujących komunikację marketingową, rolę sklepów, cechy produktów czy proces obsługi. Jednym
z wyróżników Zetek jest podejście do posiadania, określone przez badaczy jako Sharing Economy, czyli stawianie doświadczenia ponad własnością. I tak na przykład młodzi są otwarci na innowacyjne modele dystrybucji, m.in. wirtualne wypożyczanie ubrań.

Gdy przychodzi do wydatków, nie bez znaczenia jest jakość. Za wysokiej jakości towary Zetki są
w stanie dużo dopłacić. Według raportu Accenture: “We wszystkich grupach wiekowych, badani są skłonni zapłacić dodatkowo za produkt wysokiej jakości (od 55 do 73%), jednak najmłodsze pokolenie częściej niż inni wybierało skrajną odpowiedź („jestem w stanie zapłacić dużo więcej za taki produkt”).

Pokolenie Z to bardzo wymagająca marketingowo grupa. Z jednej strony to hiper-konsumenci, bez zahamowania wykorzystujący konsumpcję jako narzędzie budowania statusu i przynależności. Z drugiej, są bardzo świadomi działania mechanizmów marketingu, a więc merkantylnych celów leżących po stronie marek i marketerów. Akceptują taki układ, ale oczekują czegoś w zamian: rozrywki, jakości, zgodnej z nimi ideologii, odpowiedzialności społecznej, czy dbania o środowisko. Świetnie wyczuwają fałsz i nieautentyczność. Aby działania skierowane do nich były naprawdę efektywne, muszą zwykle wykroczyć poza standardowy repertuar marketingowych strategii. Takich kampanii właśnie szukamy w Effie i w nowej kategorii.

Jakub Eichelberger, członek Zarządu DDB, członek Komitetu organizacyjnego Effie Awards 2021, współtwórca kategorii specjalnej Young Audience

W kategorii Young Audience nagradzane będą działania komunikacyjnie skierowane do młodzieży
i młodych dorosłych. Działania mogą obejmować bardzo szeroki katalog narzędzi online i offline,
a także bazować na unikalnej platformie dotarcia do odbiorców np. muzyka, sport, gaming, influencer marketing.

Co powinno zawierać zgłoszenie:

  • Wszelkie dane, stanowiące dowody realizacji celów marki w młodej grupie docelowej, dotyczące np. wzrostu świadomości marki, zmiany jej wizerunku, zmiany postaw konsumenckich, aktywizacji konsumentów czy wzrostów sprzedaży. Potwierdzenia mogą pochodzić zarówno z firm badawczych jak i serwisów społecznościowych, systemów monitoringu internetu, badań własnych.
  • Uzasadnienie przyjętej strategii bądź wypracowanej idei kreatywnej, które poprzez dogłębne zrozumienie grupy docelowej, trafny insight lub np. wykorzystanie trendu pozwoliły wyjątkowo skutecznie zrealizować cele kampanii skierowanej do młodego pokolenia.

UWAGA! Młodzież i młodzi dorośli to grupa, którą ramowo określamy jako 16-26. Oczywiście,
w ramach tej kategorii, dopuszczane będą również kampanie skoncentrowane na węższym TG (np. 18-24). Jeśli natomiast ktoś chciałby głosić działania skierowane do szerszej grupy (np. 13-24 lub 16-28), wymagane będzie przedstawienie w zgłoszeniu argumentów, dlaczego ta grupa to dalej młodzież i młodzi dorośli.

Start 22. Edycji Effie Awards planowany jest na początek maja br. Przesyłanie zgłoszeń będzie możliwe
w czterech wyznaczonych terminach:

I termin: 04.05 – 24.05 (do godz. 17:00 włącznie)
II termin: 24.05 (od godz.17:01) – 14.06 (do godz. 17:00 włącznie)
III termin: 14.06 (od godz.17:01) – 05.07 (do godz. 17:00 włącznie)
IV termin: 05.07 (od godz. 17:01) – 19.07 (do godz. 17:00 włącznie)

Więcej szczegółów wkrótce na https://awards.effie.pl/


Źródło: SAR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pokolenie Z w Polsce i na świecie

pokolenie Z

Roszczeniowe, nielojalne i leniwe - takie przekonania dotyczące pokolenia Z istnieją w świadomości wielu osób. Młodzi zaczynają wkraczać na rynek pracy, a pracodawcy patrzą na to z lekkim przerażeniem, nie wiedząc, czego mogą się spodziewać po swoich nowych potencjalnych pracownikach. Czy jest się czego obawiać?

Pokolenie Z określane jest również jako „generacja multitaskingowa”, „ciche pokolenie” czy „pokolenie C”. Wychowywane w czasach dynamicznie rozwijających się technologii i łatwego dostępu do mobilnego internetu. Według niektórych źródeł generacja Z to ludzie urodzeni w latach 90. Inni uważają, że do tej grupy należą osoby, które przyszły na świat w latach 1990-1997, a jeszcze inni twierdzą, że ciche pokolenie to osoby, które urodziły się po 2000 roku.

Pokolenie Z – czym się charakteryzuje?

Nie pamiętają świata bez technologii! Od najmłodszych lat wychowywani z telefonem w ręku, połączeni z Internetem 24h na dobę. Wszelkie nowinki technologiczne nie są dla nich żadnym wyzwaniem, ponieważ doskonale odnajdują się w cyfrowej rzeczywistości.

Lubią poznawać nowych ludzi i nawiązywać kontakty społeczne! Jednak komunikują się gównie online. Wykorzystują do tego media społecznościowe i aplikacje takie jak Facebook, Instagram, czy Messenger.

Zetki chcą się stale rozwijać i potrzebują ciągłego dostępu do informacji! W pracy cenią sobie możliwość wykazania się kreatywnością i chętnie podejmują nowe wyzwania. Gdy pojawia się problem, natychmiast szukają rozwiązania w Internecie. Nie lubią czekać, potrzebują mieć wszystko „na już”.

Potrafią skupić się na wielu rzeczach na raz, dlatego multitasking nie jest im straszny! Od najmłodszych lat przyzwyczajeni są do pisania wiadomości, rozmawiania przez telefon i oglądania filmów w tym samym czasie. Potrafią doskonale odnaleźć się w środowisku, w którym przepływ informacji jest bardzo szybki, a pracodawca wymaga od nich wykonywania zadań na tzw. „ASAP”.

Są przedsiębiorczy, posiadają wielkie plany na przyszłość i konsekwentnie je realizują! Ponad połowa respondentów badania przeprowadzonego przez firmę ATERIMA HR deklaruje, że swoje działania planują z kalendarzem w ręku, co może mieć pozytywny wpływ na ich organizację pracy.

Zetki na rynku pracy

Wielu pracodawców obawia się, czy osoby reprezentujące generację Z będą dobrymi pracownikami. Sporo mówi się o braku lojalności młodego pokolenia, o ich lenistwie, trudnościach z logicznym myśleniem i komunikacją, a także o ich roszczeniowości. Jak jest naprawdę?

Według raportu Zawodowy alfabet pokolenia Z:

  • 93% badanych to studenci różnych form studiów, a aż 74% pracuje (zawodowo, ewentualnie dorywczo).
  • Niemal 40% badanych deklaruje, że mogliby pracować w jednej firmie nawet całe życie, gdyby praca była dla nich atrakcyjna.
  • 72% młodych pracowników oczekuje jasnych, konkretnych i bieżących informacji zwrotnych na temat swojej pracy.
  • To mit, że dla młodych ludzi szybka kariera jest priorytetem. Znacznie ważniejsze jest dla nich np. planowanie swoich działań.
  • Trzy tysiące netto, to górna granica oczekiwań finansowych niemal połowy respondentów.
  • Pokolenie Z zanim zdecyduje się na własną firmę, planuje zdobywać doświadczenie: w sektorze MŚP (13%), w dużej firmie, ale nie będącej międzynarodową korporacją (13%), w korporacji międzynarodowej (15%).
  • 56% respondentów chętnie wyjedzie za granicę na wyjazd służbowy w ramach wykonywanych zadań w pracy, ale jedynie 23% planuje lub rozważa wyjazd za granicę na stałe.

Co motywuje młodych do pracy?

Jak pokazuje wcześniej wspomniany raport, najważniejsza dla nich jest atmosfera pracy (92%), w drugiej kolejności wysokość wynagrodzenia (91%), a następnie pewność zatrudnienia (88%). Badani cenią sobie również możliwość brania udziału w szkoleniach (83%) i posiadanie przełożonego, który będzie dzielił się z nimi wiedzą, a także doświadczeniem (87%). Aż 84% respondentów chce powiązać pracę z pasją. Najmniejszą uwagę pokolenie Z przykłada do możliwości pracy w środowisku międzynarodowym (64%), wystroju biura (62%) oraz niestandardowych benefitów takich jak spa, owoce czy masaż w pracy (60%).

motywacja do pracy
źródło: Zawodowy alfabet pokolenia Z

Zachowania konsumenckie generacji Z

Według raportu Jak kupuje generacja Z opracowanego przez firmę Accenture, pokolenie Z najwięcej pieniędzy wydaje na ubrania, a najmniej na kosmetyki.

miesięczne wydatki
źródło: Raport Jak kupuje generacja z

Zetki lubią również kupować produkty luksusowe, które często kojarzone są z wysokim statusem społecznym. Decydują się na zakup tych dóbr z podobną częstotliwością co Millennialsi.

produkty luksusowe
źródło: Raport Jak kupuje generacja z

Generacja Z zwraca uwagę na wysoką jakoś kupowanych przez siebie produktów i jest w stanie zapłacić za nią wysoką cenę! Ważna jest dla nich także postawa społeczna i odpowiedzialność społeczna firm. Zetki są skłonne zapłacić więcej za produkty marek, które wspierają lokalne społeczności i inicjatywy, a także za artykuły, które powstały zgodnie z ideą sprawiedliwego handlu.

społeczna odpowiedzialność marki
źródło: Raport Jak kupuje generacja Z

Kluczowe zakupy młodzi robią w internecie

Jak wynika z raportu Accenture, 56% młodych osób w sklepach online kupuje elektronikę, 52% odzież i obuwie, a 42% kosmetyki.

zakupy online
źródło: Raport Jak kupuje generacja Z

Co ciekawe odwiedzanie sklepów stacjonarnych jest dla nich doświadczeniem społecznym, które traktują jako sposób na spędzenie wolnego czasu. Dlatego, jeśli marki chcą przyciągnąć do siebie pokolenie Z, muszą stać się miejscem, której da im możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu ze znajomymi.

odwiedzanie sklepów
źródło: Raport Jak kupuje generacja Z

Co wpływa na decyzje konsumenckie pokolenia Z?

Przede wszystkim wpływ na ich wybory mają inni ludzie! 65% młodych konsumentów pyta o zdanie rodziny i bliskich, 64% szuka odpowiedzi wśród użytkowników Internetu, którzy zamieszczają tam swoje opinie, a 54% prosi o radę znajomych.

Dodatkowo, jak podaje raport Jak kupuje generacja Z, 6 na 10 globalnych przedstawicieli pokolenia Z prosi o opinię osoby, z którymi są w sklepie, a 3 na 10 robi to przez telefon – wysyłając wiadomość, dzwoniąc lub wykorzystując media społecznościowe.

To jak to jest z tymi Zetkami?

Badania pokazują, że pokolenie Z nie jest tak leniwe, jak się o nim mówi. Coraz śmielej wkracza na rynek pracy będąc jeszcze na studiach. Zetki są bardzo ambitne i czują ciągłą potrzebę rozwoju. Cenią sobie miejsca pracy, w których będą mogły być kreatywne. Jeśli młodzi poczują, że mają możliwość ciągłego zdobywania wiedzy, są skłonni zostać w jednej firmie nawet całe życie, więc brak lojalności nie powinien nikogo martwić. Od urodzenia otaczają się elektroniką, dlatego „technologię mają we krwi”, a nawiązywanie nowych kontaktów nie stanowi dla nich żadnego problemu, co może być bardzo przydatne w pracy z klientem. Pokolenie Z jest również bezpośrednie w relacjach i tego samego oczekuje od innych. Chcą otrzymywać informację zwrotną odnośnie efektów swojej pracy. Osoby należące do generacji Z doskonale wiedzą czego chcą, dlatego warto spróbować stworzyć takie miejsce pracy, które będzie dla nich atrakcyjne, a można zyskać wtedy naprawdę dobrego pracownika.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Generacja Z i użytkownicy TikToka w Polsce – raport agencji Open Mobi

pokolenie Z TikTok smartfon

Kocha ubrania z sieciówek, sięga po popularne kosmetyki, jako przekąskę wybiera chipsy, a w wolnych chwilach tańczy – taki właśnie obraz użytkownika TikToka wyłania się z najnowszego badania Open Mobi. Agencja digitalowa publikuje najnowsze wyniki raportu dotyczące polskich TikTokerów.

Komunikacja z Generacją Z

Generacja Z już niebawem będzie stanowiła jedną z najważniejszych grup konsumentów. Dziś komunikacja z nią to prawdziwe wyzwanie dla marketerów. Dlaczego? „Z-etki” to digital natives – osoby, które nie znają świata sprzed Internetu. Preferują media społecznościowe nastawione na krótkie wizualne przekazy. W porównaniu do Millenialsów, Pokolenie Z ma krótszy czas skupienia uwagi (do 8 sekund), przy jednoczesnym większym jej rozproszeniu (5 ekranów jednocześnie). To grupa, która pomija reklamy oraz rzadziej podejmuje pochopne decyzje.

Według ostatnich danych TikTok jako jedno z niewielu mediów społecznościowych odnotowuje wzrost średniego czasu trwania sesji (+48%; długość jednej sesja wynosi średnio 5 minut 19’’). Jednocześnie jest trzecią najczęściej pobieraną aplikacją w Polsce (po Messengerze i WhatsAppie), a liczba polskich użytkowników wynosi już 2,5 miliona osób.

Zobacz także: Ulubiona aplikacja “pokolenia Z”. Czy wkrótce przebije YouTube’a?

TikTok to jedna z najprężniej rozwijających się aplikacji na świecie. Pułap miliarda użytkowników przekroczyła szybciej niż jakakolwiek inna aplikacja społecznościowa w przeszłości. Jej popularność, przede wszystkim wśród Generacji Z, sprawia, że marketerzy powinni brać ją pod uwagę.

Marek Naruszewicz, Sales Director z Open Mobi

Zachowania użytkowników TikToka

Jak wynika z badania, najwięcej użytkowników korzysta z TikToka co najmniej od roku (79%), ponad połowa osób spędza na nim ponad godzinę dziennie (57%). To platforma twórców – 85% respondentów tworzy tiktoki (krótkie wideo), a 56% zajmuje się tym codziennie. TikTokerzy najczęściej nagrywają samych siebie, głównie na potrzeby popularnego formatu #HashtagChallenge (49%). Aż 77% użytkowników nagrywa tiktoki w domu, w czasie wolnym – po szkole (62%) oraz w weekendy (49%).

Przeczytaj także: TikTok. Przepis na złoty interes

TikTok jest dla współczesnych nastolatków medium bardzo angażującym. Jeśli pomnożymy dwa i pół miliona odbiorców przez przynajmniej jedną godzinę spędzaną każdego dnia na platformie, otrzymamy możliwość niezwykle dużej ekspozycji tej grupy docelowej na komunikat. Co istotne, TikTokerzy nie tylko obserwują, ale również tworzą content, a to czyni z nich naturalnych ambasadorów brandu w ich własnym środowisku.

Eliza Durnakowska, General Director z Open Mobi

TikTok_Openmobi_raport_infografika

Decyzje zakupowe TikTokerów

Użytkownicy TikToka wydają pieniądze przede wszystkim na ubrania, na dalszych pozycjach znalazły się słodycze i napoje, kosmetyki oraz gry. Wśród najpopularniejszych marek wymieniane są Sinsay, Ziaja i Adidas. Sportami, które najczęściej wskazywali TikTokerzy są taniec, siatkówka, gry komputerowe (e-sport). Fortnite, McDonald’s i Tymbark to kolejne marki najbardziej rozpoznawalne wśród użytkowników TikToka.

Czytaj też: TikTok – pomysł na stabilny biznes, czy kolos na glinianych nogach?

Materiały wideo zamieszczane w tym medium mają bardzo dużą szansę stać się viralami, a influencerzy z TikToka mają nieporównywalnie większe zasięgi niż ich odpowiednicy z innych platform społecznościowych. Widać tu ogromny potencjał dla globalnych marek i międzynarodowych kampanii reklamowych.

Magdalena Pietruk, Social Content Manager z Open Mobi

Metodologia raportu

Badanie „Użytkownik TikToka w Polsce” zostało przeprowadzone przez agencję Open Mobi między 26 września a 12 października 2019 roku metodą CAWI. Wzięło w nim udział 1008 osób. Respondenci odpowiadali na 27 pytań związanych z użytkowaniem aplikacji TikTok, swoimi zwyczajami zakupowymi w kategoriach odzież, kosmetyki i przekąski. W badaniu wykorzystano pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru oraz dodatkowe pola na pogłębienie swojej odpowiedzi.

Link do raportu: www.openmobi.pl/raporttiktok

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Generacja Z na zakupach w Internecie – raport Trusted Shops

Zakupy online to chleb powszechni dla młodych Polaków reprezentujących generację Z. Jak wynika z badania SW Research, przygotowanego na zlecenie Trusted Shops, firmy oferującej gwarancję zwrotu pieniędzy klientom sklepów internetowych, 84% Polaków w wieku 18-24 lat z dostępem do Internetu kupuje online przynajmniej raz w miesiącu, a co trzeci ankietowany robi zakupy co najmniej raz w tygodniu.

Zakupy przez telefon?

Pokolenie, które wychowało się z dostępem do sieci, traktuje Internet jako naturalne miejsce na zakupy. Trusted Shops wraz z SW Research zrealizowało badanie „Generacja Z na zakupach w Internecie”, z którego wynika, że 98% młodych Polaków robi zakupy w e-sklepach co najmniej raz na pół roku. Co więcej 84% badanych kupuje przez Internet przynajmniej raz w miesiącu, a co trzecia osoba robi to regularnie – co najmniej raz w tygodniu. Zetki kupują przez Internet dużo częściej niż reszta społeczeństwa. Dla porównania, badanie przeprowadzone przez Trusted Shops na ogóle Polaków w marcu tego roku wykazało, że połowa społeczeństwa kupuje online raz lub dwa razy w miesiącu, natomiast jedynie 16% robi to przynajmniej raz w tygodniu.

Pokolenie Z często robi zakupy mobilnie. Podczas gdy zamówienia na laptopie lub komputerze stacjonarnym składa odpowiednio 82% i 44% osób, to aż trzech na czterech badanych zadeklarowało, że kupuje również za pomocą smartfona. Zakupy z użyciem tabletu są mniej popularne – decyduje się na nie co czwarty ankietowany.

Gotówka wciąż w cenie

Jeżeli chodzi o płatności za zakupy, mogłoby się wydawać, że ta kategoria będzie zdominowana przez elektroniczny pieniądz. Otóż nie do końca. Zapłata gotówką przy odbiorze jest drugą najchętniej wybieraną przez młodych Polaków formą płatności (36%), zaraz po szybkich przelewach internetowych (45%). Jest ona częściej wybierana niż zapłata tradycyjnym przelewem czy kartą płatniczą online. Płatności mobilne zyskują zaufanie Zetek – na taką formę decyduje się już prawie 30% badanych.

Paczkomaty popularniejsze niż Poczta

Bezproblemowa wysyłka i szybka dostawa to jeden w najważniejszych czynników decydujących o zadowoleniu klientów z e-zakupów. Pierwszym wyborem dla generacji Z jest tutaj kurier – z takiej usługi najchętniej korzysta ponad trzy czwarte badanych. Na drugim miejscu w rankingu popularności uplasowały się Paczkomaty, jest to częsty wybór dla 60% badanych. Wyprzedziły one Pocztę Polską, która została wskazana jako zazwyczaj wybierana forma dostawy przez 54% ankietowanych.

Budżet na e-zakupy

W porównaniu do ogółu społeczeństwa generacja Z robi więcej zakupów o drobnej wartości, czyli do 59 PLN (24% vs 16%), natomiast mniej tych zdecydowanie droższych powyżej 500 PLN (niecały 1% vs 5% dla całej populacji). Najczęściej wydawana kwota na jedną transakcję mieści się w przedziale od 100 do 249 PLN. Tyle średnio wydaje 35% Zetek, dokładnie tyle samo, co w badaniu e-zakupów przeprowadzonym na ogóle Polaków. 90% młodych kupujących online nie wydaje na pojedyncze zakupy więcej niż 249 PLN.

Największe korzyści i wyzwania

Dla badanych największą zachętą do robienia zakupów online są atrakcyjne oferty sklepów, które znajdują w sieci częściej niż w przypadku zakupów stacjonarnych – czynnik ten odgrywa duże lub bardzo duże znaczenie w decyzjach zakupowych 79% ankietowanych. Znaczącą korzyścią jest też możliwość zamawiania produktów i usług w dowolnym momencie i z dowolnego miejsca – odpowiednio 78% i 72% ankietowanych wskazało na te udogodnienia. Ponad trzy czwarte badanych za ważny lub bardzo ważny uznało też większy wybór produktów w Internecie niż w sklepach stacjonarnych.

Młodzi Polacy robią e-zakupy często, lecz równie często proces ten nie przebiega bez usterek – statystyki występowania problemów są szczególnie wysokie dla tej grupy. Największe wyzwanie stanowi dostawa – aż 40% kupujących otrzymało swoje zamówienie po spodziewanym terminie. Co trzecia ankietowana osoba otrzymała towar uszkodzony w trakcie transportu lub w swojej paczce znalazła towar niezgodny z tym, co było zaprezentowane na zdjęciu w sklepie. Aż 13% badanych nie otrzymało zamówionego towaru i napotkało na trudności z odzyskaniem wpłaconych pieniędzy. Natomiast 7% padło ofiarą fałszerzy podszywających się pod e-sklep. Badanie wykazało też, że dla Zetek bardzo ważna jest responsywna obsługa klienta. Aż jedna trzecia osób wskazała na trudny kontakt ze sprzedawcą jako wyzwanie podczas e-zakupów.

Jak w takim razie sprawić, żeby polskie pokolenie Z czuło się podczas zakupów online bezpieczniej i dokonywało transakcji jeszcze chętniej? Na pierwszym miejscu uplasował się dowód społeczny, czyli recenzje innych kupujących, wybrane jako czynnik zwiększający poczucie bezpieczeństwa przez 60% respondentów. Natomiast ponad połowa badanych wskazała pośrednictwo znanych systemów płatności oraz obecność certyfikatów bezpieczeństwa sklepu bądź serwisu jako funkcjonalności, które zwiększyłyby ich zaufanie do zakupów w danym miejscu.

Pokolenie Z jest szczególnie aktywną grupą wśród kupujących online. Robią oni zakupy w Internecie chętnie i często, a sprzedawcy internetowi konkurują w przyciągnięciu tej grupy do swojej oferty. Osoby te niestety spotykają się także z dużą liczbą negatywnych doświadczeń podczas e-zakupów. Komplikacje z dostawą, trudny kontakt ze sprzedawcą czy problemy z odzyskaniem pieniędzy osłabiają zaufanie do sklepu, skłaniając do poszukania interesującej oferty w innym miejscu. Zewnętrzne certyfikaty bezpieczeństwa oferujące gwarację zwrotu pieniędzy w razie problemów z zamówieniem, zwiększają wiarygodność sklepu i sprawiają, że e-zakupy są nie tylko wygodne, ale i bezpieczne – komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF