Trendy mediowe w 2018r. Gdzie znajduje się klucz do sukcesu?

Zawsze na przełomie roku wszyscy zadają sobie pytanie co nowego i co tak spektakularnego pojawi się w branży mediowej, że będzie wyznacznikiem na kolejne lata...

Otóż z każdym rokiem widać ewidentnie trend precyzyjnego i jakościowego podejścia do obsługi klientów. Czasy planowania dużo i tanio skończyły się dawno temu, oczywiście są nadal Klienci i specyficzne branże w których ten model sprawdza się idealnie – natomiast nie potrzeba specjalisty aby prowadzić tego typu działania i zazwyczaj klienci bez większych problemów robią to samodzielnie.

Kluczem do sukcesu jest precyzyjny i spersonalizowany przekaz reklamowy, który jeszcze do niedawna pojawiał się na spotkaniach briefingowych u klientów, ale jak przychodziło do realizacji to różnie bywało z dowożeniem deklarowanych wyników. Oczywiście narzędzia chociażby Google pozwalały na tego typu działania, ale klienci nieustannie dążyli do wdrażania kolejnych powierzchni reklamowych, efektem czego były komórki RTB praktycznie w każdej agencji digitalowej czy domu mediowym.

W 2018r. bardzo ważną rolę będą niewątpliwie odgrywały media społecznościowe i cała nadzieja w tym, iż reklamodawcy zrozumieją, że osoba wew. firmy zajmująca się także działaniami social w przerwie od swoich głównych obowiązków to niekoniecznie najlepsze rozwiązanie.
Interakcja z użytkownikiem/klientem musi odbywać się nieustannie, praktycznie 24h na dobę..
Z biegiem lat zmieniało się także postrzeganie kanału social od strony klientów, nie traktują fanpage‘a klienta jedynie jako miejsce z informacją o nowych produktach czy usługach a zdecydowanie jako platformę do komunikacji z kompetentnymi doradcami. Wyraźnie widać trend wśród reklamodawców, iż kanał social jest coraz wartościowszą platformą komunikacji i przeznaczane są na nią coraz większe środki finansowe. Wszystko wskazuje na to, iż tendencja wzrostowa nabierze jeszcze większego tempa w trakcie obecnego roku.

Jeśli jesteśmy już przy zaangażowaniu i interakcji z użytkownikami to nic nie robi tego lepiej, niż  transmisje live a tu pojawia się cały segment związany z wideo w sieci. Najprawdopodobniej w 2018 roku doświadczymy dużego wzrostu zainteresowania treściami wideo, zarówno na platformach VOD, YouTube czy na serwisach społecznościowych. Coraz więcej osób deklaruje, iż w pełni świadomie korzystają z materiałów wideo przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, ale także przenosi się z tradycyjnych ofert telewizyjnych na rzecz platform typu Netflix. Odchodząc nieco od tradycyjnych formatów reklamowych nie możemy pomijać Content Marketingu, klienci zaczęli doceniać tego typu rozwiązania, gdyż w dużej mierze mogą produkować tego typu treści na własną rękę lub przy pomocy niedużych nakładów finansowych.

Bardzo często podczas rozmów z klientami pada pytanie czy to właśnie ten rok będzie rokiem mobile…
Moim zdaniem tak bardzo każdy czekał na ten moment, iż nie zauważył że lata mobile się już rozpoczęły i mają się całkiem dobrze. Oczywiście nie można porównywać kanału mobile pod względem wydatków do chociażby mailingu czy display‘u, ale bardzo często kanał mobile jest niesłusznie pomijany.
93% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego (wg TGI) a w roku 2016 sprzedano ponad 8 mln smartfonów.

Źródło: Kantar Millward Brown, badanie TGI / Trends in Mobile – Mindshare

 

Zaciera się także granica pomiędzy ruchem z desktopu a urządzeniami mobilnymi, jak wynika z badania Gemius, w październiku 2017r. aż 90% ruchu stanowiły wejscia z urządzeń mobilnych.

Źródło: Gemius, badanie gemiusTraffic: Ruch PC vs. non-PC / Trends in Mobile – Mindshare

 

Dzięki chociażby usłudze geotrappingu możemy dotrzeć precyzyjnie do osób z konkretnych lokalizacji co jest bardzo istotne w przypadku klientów mających punkty lub salony sprzedaży.
Dodając do tego precyzyjne targetowanie demograficzne i behawioralne mamy praktycznie 100% dotarcie do osób z TG.

Czy w 2018r. czeka nas coś przełomowego jeśli chodzi o rynek reklamowy?
Wg mnie nie, natomiast należy bardzo uważnie przyglądac się rynkowi rzeczywistości wirtualnej (VR) oraz rzeczywistości rozszerzonej (AR). Przychody w 2017r. z VR są szacowane na ok. 2.2 miliarda dolarów
a z AR na 1.2 miliarda dolarów.

Źródło: https://www.superdataresearch.com/market-data/virtual-reality-industry-report/ 

Pojawiają się głosy, iż AR wyprzedzi VR pod względem wydatków w przeciągu kilku najbliższych lat a sam Tim Cook (CEO Apple inc.) przyznał, iż AR jest jedną z najważnieszych technologii ostatnich lat.
Czas pokaże, jednak myślę, że w 2018r. powinniśmy najbardziej skupić się na tym czego oczekuje od nas Klient i przekazać mu kompleksowe, precyzyjne rozwiązania przy wykorzystaniu już sprawdzonych
i rozwiniętych narzędzi.

Autor artykułu:

Piotr Michalak – Strategy Business Development Director  w mr Target, spółki należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group

Reklamy online nie da się dotknąć

Rynek reklamy internetowej w Polsce istnieje już blisko 20 lat. Z roku na rok rozwijał się i kosztem innych mediów przejmował rynek.

W tej chwili to około 33% tzw. tortu rynku reklamowego:

Copyright Starcom Sp. z o.o. – Rynek Reklamowy w Polsce po 3 kwartale 2017r

 

Zatem śmiało można stwierdzić, że jest to najszybciej rozwijająca się gałąź rynku reklamowego. Każdy z nas pamięta początki, czyli zwykłe, statyczne bannery na desktopie, proste serwisy informacyjne z wręcz banalną grafiką. Również często spotykaliśmy się z nieufonością klientów do nowego medium i zapisanym już w historii stwierdzeniem, że „reklamy internetowej nie da się dotknąć”. Online był kompletnie nienamacalny. Na szczęście nikogo to nie zraziło i postawiono na rozwój i technologię. Dzięki temu, na przestrzeni lat pojawiły się między innymi: platformy ecommerce, wideo, social media, aplikacje, geotrapping, RTB.

Reklama internetowa jest idealna do promocji zarówno towarów jak i usług. Ma na to wpływ przede wszystkim globalny dostęp do sieci. Ponadto jej plusami jest duża elastyczność i ceny. Możemy ustawiać kampanie z emisją w konkretnych dniach czy godzinach. Kierować ją do osób przebywających w wybranej przez nas geolokalizacji. Dzięki różnym systemom, badaniom użytkowników, ich profilowaniu jesteśmy w stanie dotrzeć precyzyjniej do grupy odbiorców klienta. To wszystko przekłada się na zwiększenie szansy na zainteresowanie produktami czy też usługami, a co za tym idzie na traffic czy sprzedaż.

Początki online to również ciągłe szkolenia, doskonalenie pracowników. Każdy chciał być ekspertem, aby najlepiej móc przekazać klientom to co chcemy im sprzedać i jakich efektów możemy się spodziewać. Przez szybki rozwój technologii, dynamikę branży nie wolno było stanąć w miejscu. Idealne było połączenie własnego doskonalenia z edukację klientów. Efekt? Praca w reklamie online stała się przyjemna, wymagająca ale też każdy pracownik czuł, że stale się rozwija a wraz z nim jego klienci.

Obecnie, po tych niespełna 20 latach mamy do czynienia ze świadomym użytkownikiem internetu. Niezależnie od tego czy chcemy, aby miał on kontakt z reklamą na swoim urządzeniu mobilnym czy też na laptopie, musimy włożyć więcej wysiłku w komunikat, kreację oraz miejsce emisji, aby odnieść oczekiwany przez Klientów efekt. Nie wystarczy zaplanowanie jednodniowej kampanii na dużym portalu czy też wielomilionowe emisje tej samej kreacji w krótkim czasie. Pozyskany zasięg musi być jakościowy. Przy planowaniu kampanii ukierunkowani jesteśmy na KPI Klientów, którymi często są przejścia na stronę, sprzedaż/zamówienie, wypełnienie ankiety lub pobranie np. cennika. Zwykła, nieograniczona kampania zasięgowa nie da nam żadnej gwarancji w postaci konkretnej wartości KPI.

Ponadto zdecydowanie większa świadomość u Klientów stawia przed nami ciekawe wyzwania. Mobilizuje to nas do szukania rozwiązań, w których łączymy narzędzia online dla uzyskania najlepszego efektu. Już teraz udaje nam się zwiększać odwiedzalność stacjonarnych sklepów, docierać z przekazem do osób w podróżujących „tymi konkretnymi” środkami komunikacji, czy też walczyć z tzw. porzucanymi koszykami w sklepach internetowych. Za pomocą profilowania użytkowników wiemy czym się interesują, czego szukają oraz na co reagują pozytywnie.

To wszystko i wiele więcej pozwala skuteczniej prowadzić kampanie reklamowe. Być może profilowanie brzmi przerażająco, ale stały rozwój branży online i technologii powodują, że rozwijamy się razem z nimi. W reklamie internetowej nie ma czasu na nudę i albo to się pokocha, albo trzeba trzymać się od niej z daleka. Wybieram to pierwsze.

Autorka artykułu:
Agnieszka Zalewska – Head of Agency Team w mr Target, spółce należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group

Wsparcie sprzedaży offline z wykorzystaniem kanałów komunikacji online

Wiele się mówi i pisze o integracji działań online i offline jako strategii omnichannel, gdzie dobrze przemyślana i przygotowana strategia marketing automation angażuje klientów w sposób wielopoziomowy. Bardzo często klienci dokonują zakupu online korzystając z e-sklepu lub zapoznają się z ofertą w e-sklepie, a zakupu dokonują w sklepie stacjonarnym, gdzie mogą przymierzyć lub porównać jakościowo produkt. Doskonałym przykładem, ilustrującym takie połączenie są sklepy online popularnych sieciówek. Ale co zrobić w przypadku sklepów, które nie mają swoich odpowiedników w postaci e-sklepu?

Czy kanały komunikacji online jako wsparcie kampanii sprzedażowej dla sklepów stacjonarnych nie mogą mieć tutaj swojego zastosowania?
Mogą a nawet powinny, zwłaszcza, że technologia oraz zaawansowane mechanizmy optymalizacji kampanii online pozwalają na pozyskiwanie nowych klientów, na podstawie zachowań w świecie rzeczywistym.

Dobrze przygotowana komunikacja wspierająca sprzedaż offline, powinna skupiać się przede wszystkim na preferencjach potencjalnego klienta, analizując jego zachowanie nie w świecie online ale właśnie offline.

Komunikacja oparta o aktywność konsumentów w świecie rzeczywistym dociera do klientów ze względu na miejsca jakie odwiedzają, a o powodzeniu kampanii decyduje jej właściwe targetowanie z wykorzystaniem kanałów komunikacji online.

Powyższe rozwiązanie jest idealne dla sieci sklepów stacjonarnych, które w okresie zbliżającej się „gorączki” przedświątecznych zakupów, chcą dotrzeć z ofertą do jak największej ilości potencjalnych nowych klientów, ale również poinformować o ofercie świątecznej stałych klientów.

Przykładowe założenia dla kampanii jednej z sieci sklepów stacjonarnych:

Ofertę kierujemy do:

  • osób odwiedzających sklepy konkurencji,
  • osób będących klientami sieci sklepów objętych promocją,
  • osób pojawiających się w określonych miejscach, gdzie może znajdować się grupa docelowa dla wskazanej grupy produktów np. jeżeli komunikujemy ofertę produktów dla dzieci, takimi miejscami będą żłobki i przedszkola znajdujące się w pobliżu sklepów objętych promocją.

Analizujemy ruch offline z wykorzystaniem:

  • Technologii Wi-Fi, z której korzysta na co dzień 80% użytkowników smartfonów w Polsce,
  • Danych określających lokalizację na podstawie GPS, wykorzystywanych w geotrapping.

Zastosowanie technologii Wi-Fi

Wskazujemy grupę odbiorców w postaci osób odwiedzających miejsca wskazane w ramach kampanii.
Do kampanii mogą zostać pobrane zarówno dane historyczne, świadczące o ich regularnych wizytach w określonych placówkach, jak również dane bieżące, zbierane w trakcie kampanii. Pobrane dane mogą zostać wykorzystane do stworzenia kampanii marketingowej online, z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów komunikacji np. Facebook czy sieć reklamy Google.
Dzięki takiemu rozwiązaniu realizowana jest efektywna kampania marketingowa tylko do osób wcześniej wskazanych jako grupa docelowa na podstawie analizy ich zachowań w świecie rzeczywistym.

Zastosowanie geotrappingu

Rozwiązaniem, które doskonale uzupełnia targetowanie z wykorzystaniem technologii Wi-Fi jest kampania reklamowa w aplikacjach i na mobilnych stronach www. Geotrapping to metoda identyfikowania osób, przebywających w danym miejscu, w określonym czasie i realizowanie do nich kampanii reklamowych w przyszłości. Zebranie informacji o uczestnikach pozwala na wyświetlenie im reklamy godzinę, dzień lub kilka dni po ich wizycie w określonej lokalizacji, nie ma znaczenia, gdzie znajdują się w momencie emisji. Budowana jest baza klientów, którzy byli w określonym miejscu i czasie – określenie lokalizacji odbywa się na podstawie danych GPS. Dzięki opcji geotrapping do bazy trafiają osoby, które spełniają określony target i które w określonym czasie przebywały w konkretnej lokalizacji.

Powyższe rozwiązania to część możliwości wykorzystania danych na podstawie zachowań użytkowników w czasie rzeczywistym. Kampania może zostać wsparta dedykowanymi kuponami rabatowymi, powiązanymi jednocześnie z rozbudową bazy własnej klienta. Długofalowe podejście do strategii kampanii wspierającej sprzedaż offline z wykorzystaniem kanałów komunikacji online, pozwala nie tylko na optymalizację budżetów marketingowych, ale również lojalizację klientów oraz budowanie profili własnych, wykorzystywanych w kolejnych etapach komunikacji.

Autorka artykułu:
Hanna Świątek – Prezes Zarządu w mr Target, spółki należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group