Trendy mediowe w 2018r. Gdzie znajduje się klucz do sukcesu?
Zawsze na przełomie roku wszyscy zadają sobie pytanie co nowego i co tak spektakularnego pojawi się w branży mediowej, że będzie wyznacznikiem na kolejne lata...
Otóż z każdym rokiem widać ewidentnie trend precyzyjnego i jakościowego podejścia do obsługi klientów. Czasy planowania dużo i tanio skończyły się dawno temu, oczywiście są nadal Klienci i specyficzne branże w których ten model sprawdza się idealnie – natomiast nie potrzeba specjalisty aby prowadzić tego typu działania i zazwyczaj klienci bez większych problemów robią to samodzielnie.
Kluczem do sukcesu jest precyzyjny i spersonalizowany przekaz reklamowy, który jeszcze do niedawna pojawiał się na spotkaniach briefingowych u klientów, ale jak przychodziło do realizacji to różnie bywało z dowożeniem deklarowanych wyników. Oczywiście narzędzia chociażby Google pozwalały na tego typu działania, ale klienci nieustannie dążyli do wdrażania kolejnych powierzchni reklamowych, efektem czego były komórki RTB praktycznie w każdej agencji digitalowej czy domu mediowym.
W 2018r. bardzo ważną rolę będą niewątpliwie odgrywały media społecznościowe i cała nadzieja w tym, iż reklamodawcy zrozumieją, że osoba wew. firmy zajmująca się także działaniami social w przerwie od swoich głównych obowiązków to niekoniecznie najlepsze rozwiązanie.
Interakcja z użytkownikiem/klientem musi odbywać się nieustannie, praktycznie 24h na dobę..
Z biegiem lat zmieniało się także postrzeganie kanału social od strony klientów, nie traktują fanpage‘a klienta jedynie jako miejsce z informacją o nowych produktach czy usługach a zdecydowanie jako platformę do komunikacji z kompetentnymi doradcami. Wyraźnie widać trend wśród reklamodawców, iż kanał social jest coraz wartościowszą platformą komunikacji i przeznaczane są na nią coraz większe środki finansowe. Wszystko wskazuje na to, iż tendencja wzrostowa nabierze jeszcze większego tempa w trakcie obecnego roku.
Jeśli jesteśmy już przy zaangażowaniu i interakcji z użytkownikami to nic nie robi tego lepiej, niż transmisje live a tu pojawia się cały segment związany z wideo w sieci. Najprawdopodobniej w 2018 roku doświadczymy dużego wzrostu zainteresowania treściami wideo, zarówno na platformach VOD, YouTube czy na serwisach społecznościowych. Coraz więcej osób deklaruje, iż w pełni świadomie korzystają z materiałów wideo przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, ale także przenosi się z tradycyjnych ofert telewizyjnych na rzecz platform typu Netflix. Odchodząc nieco od tradycyjnych formatów reklamowych nie możemy pomijać Content Marketingu, klienci zaczęli doceniać tego typu rozwiązania, gdyż w dużej mierze mogą produkować tego typu treści na własną rękę lub przy pomocy niedużych nakładów finansowych.
Bardzo często podczas rozmów z klientami pada pytanie czy to właśnie ten rok będzie rokiem mobile…
Moim zdaniem tak bardzo każdy czekał na ten moment, iż nie zauważył że lata mobile się już rozpoczęły i mają się całkiem dobrze. Oczywiście nie można porównywać kanału mobile pod względem wydatków do chociażby mailingu czy display‘u, ale bardzo często kanał mobile jest niesłusznie pomijany.
93% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego (wg TGI) a w roku 2016 sprzedano ponad 8 mln smartfonów.
Zaciera się także granica pomiędzy ruchem z desktopu a urządzeniami mobilnymi, jak wynika z badania Gemius, w październiku 2017r. aż 90% ruchu stanowiły wejscia z urządzeń mobilnych.
Dzięki chociażby usłudze geotrappingu możemy dotrzeć precyzyjnie do osób z konkretnych lokalizacji co jest bardzo istotne w przypadku klientów mających punkty lub salony sprzedaży.
Dodając do tego precyzyjne targetowanie demograficzne i behawioralne mamy praktycznie 100% dotarcie do osób z TG.
Czy w 2018r. czeka nas coś przełomowego jeśli chodzi o rynek reklamowy?
Wg mnie nie, natomiast należy bardzo uważnie przyglądac się rynkowi rzeczywistości wirtualnej (VR) oraz rzeczywistości rozszerzonej (AR). Przychody w 2017r. z VR są szacowane na ok. 2.2 miliarda dolarów
a z AR na 1.2 miliarda dolarów.
Źródło: https://www.superdataresearch.com/market-data/virtual-reality-industry-report/
Pojawiają się głosy, iż AR wyprzedzi VR pod względem wydatków w przeciągu kilku najbliższych lat a sam Tim Cook (CEO Apple inc.) przyznał, iż AR jest jedną z najważnieszych technologii ostatnich lat.
Czas pokaże, jednak myślę, że w 2018r. powinniśmy najbardziej skupić się na tym czego oczekuje od nas Klient i przekazać mu kompleksowe, precyzyjne rozwiązania przy wykorzystaniu już sprawdzonych
i rozwiniętych narzędzi.
Autor artykułu:
Piotr Michalak – Strategy Business Development Director w mr Target, spółki należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.
Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.