Rusza platforma GOZedu

prof_GOZ

"Kraina GOZ" to kampania społeczna, która wystartowała w połowie marca i ma zachęcać Polaków do zmiany nawyków w zgodzie z koncepcją Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ). Teraz w ramach projektu rusza platforma edukacyjna GOZedu. Lekcje dla dzieci poprowadzi prof. GOZ.

Kraina GOZ powstała z potrzeby serca, aby powiedzieć o problemach, które prawdziwe są i powoli zaczynają już nas wszystkich przytłaczać. Ale cały czas jest nadzieja. Największa właśnie w młodym pokoleniu – myślę, że dzieci będą doskonałymi ambasadorami zmian w duchu GOZ. Nie mają jeszcze nawyków, które dorosłym tak trudno zmienić i przede wszystkim wierzą w swoją sprawczość. I słusznie – wkrótce będą decydować o przyszłości naszego kraju jako obywatele, konsumenci, politycy, przedsiębiorcy czy naukowcy, więc dobrze, aby miały poczucie odpowiedzialności za swoje otoczenie.

prof. GOZ

Niecodzienna kampania

„Kraina GOZ” ma charakter kampanii 360 – o potrzebnych zmianach prof. GOZ będzie rozmawiał nie tylko ze „zwykłymi Kowalskimi”, ale też decydentami krajowymi, samorządowcami, przedstawicielami biznesu, nauki i organizacji pozarządowych. Dlatego oprócz kanału na Instagramie (GOZ.tagram), podcastu nt. Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZcast) i uruchamianej właśnie interaktywnej platformy edukacyjnej dla uczniów szkół podstawowych (GOZedu), do cyklicznych rozmów (GOZtalk), które jesienią zwieńczy ogólnopolski kongres (GOZpodarka) prof. GOZ zaprosi także ekspertów – przedstawicieli biznesu, nauki i „trzeciego” sektora.

Cieszymy się, że możemy realizować kampanię, która ma na celu budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie gospodarki cyrkularnej. Wierzymy, że skuteczne wdrożenie koncepcji GOZ w praktyce zależy od nas wszystkich – firm, takich jak Fortum, władz, organizacji pozarządowych, ale też wszystkich nas jako świadomych konsumentów i obywateli. Mam nadzieję, że nasz niecodzienny pomysł, by do wspólnego działania zachęcała nas „niekoniecznie prawdziwa” postać prof. GOZ okaże się skuteczny.

Jacek Ławrecki, dyrektor ds. komunikacji w Fortum

Kim jest prof. GOZ?

Prof. GOZ sam przedstawia się jako „postać niekoniecznie prawdziwa mówiąca o problemach, które prawdziwe są i powoli zaczynają już nas wszystkich przytłaczać”. W profesora wciela się Tomasz Olejnik, aktor, który współtworzy postać z Magdaleną Jarząbek, odpowiedzialną za część kreatywną kampanii.

Prof. GOZ ma inspirować Polaków do zmiany nawyków, a przede wszystkim wzmacniać nasze poczucie, że w życiu to, co robimy, wpływa na otaczający nas świat. Przekonuje, że aby uczynić świat lepszym, wystarczy, abyśmy postarali się żyć mądrzej. Ostatecznie każdy z nas może dla siebie i swojej społeczności stać się „profesorem” czy „profesorką” GOZ i zacząć zmieniać rzeczywistość. Wierzę, że każde dziecko zakończy naukę z nami na platformie GOZedu właśnie z taką świadomością.

Magdalena Jarząbek, creative managerka kampanii „Kraina GOZ”

GOZedu, czyli edukacja o GOZ

Platforma edukacyjna GOZedu ma docelowo składać się z 4 interaktywnych lekcji nt. Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ). Pierwsza, dostępna już od 8 kwietnia, przedstawia ogólne założenia koncepcji GOZ. Trzy następne lekcje pozwolą lepiej zrozumieć poszczególne etapy hierarchii postępowania z odpadami, tj.

  • Jak unikać nadmiernego kupowania i starać się ponownie używać już kupione rzeczy?
  • Na czym polega recykling i jakie są zasady segregowania odpadów?
  • Jak ze śmieci wyprodukować energię?

Wszystkie lekcje będą dostępne bezpłatnie, po rejestracji, której na platformie GOZedu dokonuje nauczyciel. Szczegóły znajdują się na stronie: https://gozedu.pl/

Lekcje na GOZedu są przygotowane według scenariuszy opracowanych przez metodyczkę we współpracy z zespołem kreatywnym. Dzięki temu kursy są zgodne z podstawą programową, a przy tym angażujące, włączające kreatywne myślenie – nie zabraknie quizów, zadań interaktywnych i pytań otwartych. Ważne było też dla nas, aby lekcje nie sprawiały wrażenia infantylnych – prof. GOZ oczywiście czasem żartuje i stara się uczyć w sposób przystępny, ale nie zapomina, że ma odpowiedzialne zadanie i stawia także trudne pytania, zachęca do refleksji.

Karolina Buczkowska, project managerka kampanii „Kraina GOZ”

Więcej informacji o platformie GOZedu, prof. GOZ i innych działaniach w ramach kampanii „Kraina GOZ” znajduje się na stronie: https://krainagoz.pl/


Źródło: Kraina GOZ

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

18 marca – Światowy Dzień Recyklingu. Koalicjanci „Włącz Czystą Energię dla Polski” przedstawiają swoje rozwiązania w obszarze recyklingu

Włącz Czystą Energię dla Polski

Recykling jest nie tylko kluczowym elementem Gospodarki Obiegu Zamkniętego, ale też ważnym krokiem w kierunku racjonalnego gospodarowania energią. Z okazji Światowego Dnia Recyklingu członkowie założonej przez Pracodawców RP Koalicji „Włącz Czystą Energię dla Polski” postanowili podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z recyklingiem i zaapelowali do Polaków o selektywną zbiórkę odpadów.

Celem Koalicji „Włącz Czystą Energię dla Polski” jest motywowanie nie tylko przedsiębiorców, ale także całego społeczeństwa, do działań na rzecz racjonalnego gospodarowania energią oraz osiągnięcia celów wskazanych w Europejskim Zielonym Ładzie. Jednym z nich jest redukcja emisji CO2, a recykling z pewnością przybliża do jego realizacji.

„Włącz Czystą Energię dla Polski”, zachęca do świętowania Światowego Dnia Recyklingu w aktywny sposób.Świetnym sposobem na to może być plogging”. „Plogging to spacer połączony z selektywną zbiórką odpadów. Jako Koalicja mamy już na swoim koncie zorganizowanie takiego spaceru i w tym roku planujemy kolejne. Zachęcamy jednak każdego, gdziekolwiek mieszka, aby z okazji Światowego Dnia Recyklingu wybrał się na taki „plogging” w pojedynkę lub z rodziną. Potrzebujemy jedynie rękawiczek ochronnych i 3 worków na poszczególne frakcje odpadów. Zebrane w trakcie spaceru plastikowe, szklane lub papierowe opakowania wystarczy wrzucić do właściwych kontenerów na produkty przeznaczone do recyklingu.

Magdalena Kitlas, Pracodawcy RP, reprezentująca założyciela Koalicji

Plogging to także narzędzie edukacyjne. Dzieci podczas spaceru w praktyce mogą nauczyć się, które odpady nadają się do recyklingu i gdzie powinny być wyrzucane.

Hierarchia postępowania z odpadami

Firma energetyczna Fortum, inicjator Koalicji „Włącz Czystą Energię dla Polski” przypomina o tym, że recykling jest ważnym elementem gospodarki odpadami.

Zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, w pierwszej kolejności powinniśmy zapobiegać ich powstawaniu, potem przygotować je do ponownego użycia, a jeśli to nie jest możliwe, to należy poddać je recyklingowi. Aby był on efektywny, konieczne jest odpowiednie sortowanie, które zaczyna się w naszych domach. Niestety nie wszystkie odpady nadają się do recyklingu, co nie znaczy, że muszą trafić na wysypiska. Możemy wyprodukować z nich paliwo na potrzeby elektrociepłowni. Dzięki temu energia z odpadów wraca do nas w postaci ciepła i prądu.

Jacek Ławrecki, Fortum

Idea efektywnej gospodarki odpadami jest również bliska firmie Remondis, członkowi Koalicji, dla której recykling to podstawowa działalność.

Każdego roku w Polsce przywracamy do ponownego wykorzystania setki tysięcy ton surowców i materiałów. Drugie życie nadajemy także odpadom zielonym i biodegradowalnym, z których wytwarzamy środek poprawiający właściwości gleby wykorzystywany w ogrodnictwie czy rolnictwie.

Obserwujemy, że świadomość ekologiczna Polaków z roku na rok rośnie i skutkuje właściwym postępowaniem z odpadami oraz ich coraz lepszą segregacją u źródła – w domu, sklepie, miejscach pracy. W ten sposób razem przyczyniamy się do ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

Leszek Pieszczek, Członek Zarządu Remondis

Jednym z członków Koalicji „Włącz Czystą Energię dla Polski” jest Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, który opracowuje rozwiązania prawne i technologiczne w zakresie wykorzystania surowców wtórnych oraz racjonalnej gospodarki zasobami. Instytut promuje recykling wspierając małe i średnie przedsiębiorstwa w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu – Krajowego Klastra Kluczowego. Działania te obejmują wsparcie zarówno w obszarze konsultacji społecznych, jak i w zakresie zrównoważonych inwestycji.

Wraz z rozwojem nauki jesteśmy w stanie poddawać recyklingowi coraz więcej materiałów. Dobrym przykładem na to jest wykorzystywanie odpadów górniczych i przeróbczych (ZGH Bolesław SA), jako surowców wtórnych. Stąd prowadzone są badania i oceny (Nieć M., Uberman R., Polval), aby niektóre z nich zakwalifikować jako złoża antropogeniczne.

Joanna Kulczycka, Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk

Przedstawiciele Kolei Mazowieckich podkreślają natomiast rolę świadomej konsumpcji, która w pierwszej kolejności pozwala zmniejszyć ilość wytwarzanych odpadów.

Jako firma cel ten realizujemy w swojej codziennej praktyce zmniejszając ilości kupowanych części zamiennych do taboru kolejowego oraz stawiając na wydłużenie terminu ich użytkowania poprzez naprawę czy czyszczenie. Materiały, które nie nadają się do dalszej eksploatacji, trafiają do odpowiednich firm zajmujących się ich dalszym wykorzystaniem – w tym oczywiście recyklingiem.

Donata Nowakowska, Dyrektor Biura Rzecznika Prasowego Kolei Mazowieckich

Recykling w budownictwie

Firma STRABAG od lat z powodzeniem wdraża nowe technologie i odzyskuje materiały odpadowe oraz pochodzące z frezowanych nawierzchni. W celu ograniczenia ilości odpadów gumowych związanych z recyklingiem opon samochodowych STRABAG wprowadził nowy typ nawierzchni – mieszankę mineralno-asfaltową wzbogaconą gumą.

Dzięki dodaniu do asfaltu gumy ze zużytych opon, powstała nawierzchnia jest bardziej wytrzymała i odporna na powstawanie kolein latem oraz spękań w okresie zimowym. Dodatkowo zawartość gumy w mieszance asfaltowej skraca drogę hamowania o 25%.

Maciej Tomaszewski, Strabag

Ponowne wykorzystanie opon, to nie jedyna innowacja pochodząca od koncernu. Firma opracowała zaawansowany technologicznie asfalt – Clean Air Asphalt.

Jest to Nowoczesna fotokatalityczna nawierzchnia, która pozwala oczyścić powietrze w miejscu powstawania zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów, tzn. na jezdni. Dzięki temu rozwiązaniu redukujemy emisję NO2 o 26%.

Maciej Tomaszewski, Strabag

Światowy Dzień Recyklingu to właściwy moment, aby jego zasady wprowadzić do naszej codzienności i zadbać o środowisko. Wszyscy członkowie Koalicji podkreślają, że obowiązek świadomego zarządzania odpadami należy do wszystkich uczestników życia społecznego. Tylko połączony wysiłek przedsiębiorców i obywateli może realnie wpłynąć na zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów, ich prawidłową segregację, a następnie efektywny recykling.


Źródło: Koalicja „Włącz Czystą Energię dla Polski”

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ponad jedna trzecia ankietowanych Polaków jest skłonna zapłacić więcej za produkty z materiałów pochodzących z recyklingu

Stena Circular Economy Award

65 procent respondentów oczekuje, że producenci będą wykorzystywać w swoich produktach więcej materiałów pochodzących z recyklingu, a ponad połowa uważa, że gospodarka obiegu zamkniętego może mieć bezpośredni, pozytywny wpływ na nasze otoczenie. Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Stena Recycling wskazują, że coraz ważniejsze jest dla nas przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z zanieczyszczeniem i nadmierną eksploatacją środowiska naturalnego. Stena Recycling po raz czwarty nagrodzi firmy i studentów, którzy wprowadzają lub promują rozwiązania GOZ. Rusza nowa edycja konkursu STENA CIRCULAR ECONOMY AWARD – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego.

Promowanie założeń gospodarki obiegu zamkniętego jest w obecnych czasach bardzo istotne. Wprowadzanie zasad GOZ może mieć bezpośredni, pozytywny wpływ na nasze otoczenie – twierdzi 56 procent ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez SW Research na zlecenie Stena Recycling. Jako główne korzyści wynikające z realizacji założeń tej idei, respondenci wskazywali lepszy stan środowiska (68%), czystsze powietrze (48%) i oszczędności finansowe związane z zakupem trwalszych produktów (29%). Co piąty ankietowany uważa, że kolejną korzyścią wdrożenia zasad GOZ będzie tworzenie nowych miejsc pracy. 37 procent badanych przyznało, że zapłaci więcej za produkt wykonany z materiałów z recyklingu a 44 procent ankietowanych kupiłoby produkt droższy, pod warunkiem, że w większym stopniu będzie nadawał się do przetworzenia.

Rozpowszechnianie skutecznych i sprawdzonych cyrkularnych rozwiązań może mieć bardzo istotne znaczenie dla przyszłości naszej planety. Dlatego organizując Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego Stena Recycling, chce promować GOZ oraz firmy, które wprowadzają w życie dobre praktyki w tym zakresie lub prowadzą działania rozpowszechniające tę ideę.

Świadomość Polaków w zakresie dbania o środowisko naturalne nieustannie rośnie. Jednak prawdziwa zmiana jest możliwa dopiero wtedy, gdy firmy, także opierając się na założeniach Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, wprowadzą modele biznesowe istotnie zmieniające podejście do naszej planety. Konkurs Stena Recycling motywuje przedsiębiorstwa i młodych ludzi do budowania gospodarki opartej na zasadach maksymalizacji wykorzystania surowców naturalnych i ograniczeniu wytwarzania odpadów.

Michał Mikołajczyk, Prokurent z Organizacji Odzysku Opakowań Rekopol

Zeszłoroczna edycja konkursu spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem przedsiębiorstw wszystkich kategorii, od start-upów po korporacje znane na całym świecie. Warto podkreślić, że organizatorzy konkursu realizują wiele działań mających na celu promocję konkursu i zwycięskich firm w mediach, dlatego z roku na rok informacje o tym wydarzeniu trafiają do większej liczby odbiorców.

Firmy w Polsce coraz lepiej rozumieją, że zmiana modelu gospodarki z linearnego na cyrkularny
to wielomiliardowe oszczędności i ochrona środowiska. Dlatego częściej decydują się na inwestycje w rozwiązania ograniczające ilość wytwarzanych odpadów poprzez racjonalne wykorzystanie surowców i wydłużenie cyklu ich życia. Tendencja ta jest również widoczna na przykładzie rosnącej z roku na rok liczby zgłoszeń do konkursu Stena Circular Economy Award i ich wysokiej wartości merytorycznej.
W III edycji konkursu wzięło udział łącznie 25 podmiotów, natomiast studenci zgłosili 11 projektów. Wśród ubiegłorocznych zwycięzców znaleźli się m.in.: Orange Polska S.A., Carrefour Polska Sp. z o.o., ERGO Hestia SA.

Działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego mają coraz większy wpływ na pozytywne postrzeganie firm w oczach konsumentów. Dlatego zachęcamy wszystkie przedsiębiorstwa, które wprowadzają ideę GOZ w życie lub prowadzą działania mające na celu promocję gospodarki cyrkularnej, do udziału w IV edycji konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Warto podkreślić, że organizowany przez nas konkurs cieszy się rosnącym zainteresowaniem biznesu i mediów.

Aleksandra Surdykowska, PR i Marketing Manager Stena Recycling

Jak zgłosić się do konkursu

Konkurs skierowany jest do firm i studentów. Zgłoszenia przyjmowane są w trzech kategoriach:

  1. dla przedsiębiorstw, które wdrożyły praktyki GOZ,
  2. dla przedsiębiorstw, które wdrożyły działania promujące GOZ,
  3. dla studentów, którzy zaproponują wdrożenie GOZ przydatne dla biznesu lub akcję społeczną promującą ideę GOZ.

Zgłoszenia można przesyłać do 14 lutego 2021 r. przez formularz znajdujący się na stronie: www.stenarecycling.pl/stena-circular-economy-award

Partnerami konkursu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska Izba Gospodarki Odpadami, Organizacja Odzysku Opakowań Rekopol, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza oraz Kampania 17. Celów.

Zwycięzców poznamy wiosną 2021 roku. Nagrodą dla przedsiębiorstw, oprócz promocji swojego projektu jest możliwość wybrania z oferty Stena Recycling usługi środowiskowej lub szkoleniowej m.in. audytu środowiskowego, planu ekoedukacji, szkolenia środowiskowego czy dotyczącego transportu odpadów niebezpiecznych.

Zwycięzcy w kategorii studenckiej otrzymają laptopy oraz grant w wysokości do 10 000 zł na realizację projektu edukacyjnego z obszaru GOZ. Przedsiębiorstwa i studenci oraz ich uczelnie zostaną także wyróżnieni certyfikatem dobrych praktyk.

Szczegółowe informacje o konkursie oraz formularze zgłoszeniowe znajdują się na stronie: www.stenarecycling.pl/stena-circular-economy-award.


Źródło: informacja prasowa Stena Recycling

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Powołany właśnie Polski Pakt Plastikowy dołącza do globalnej inicjatywy Plastics Pact network Fundacji Ellen MacArthur

Polski Pakt Plastikowy

Od lat pięćdziesiątych wytworzyliśmy na świecie aż 9,2 miliarda ton plastiku, który niestety w większości - po jednorazowym użyciu - trafiał na wysypiska śmieci czy do oceanów. Problem ten dostrzegają rządy, przedstawiciele biznesu, organizacji pozarządowych, świata nauki i konsumenci na świecie, ale również w Polsce. Dlatego 10 września, wzorem innych państw, z inicjatywy różnych środowisk powołano wspólną inicjatywę - Polski Pakt Plastikowy, który jednocześnie dołącza dziś do najważniejszej międzynarodowej inicjatywy środowiskowej Plastics Pact network Fundacji Ellen MacArthur. Pakt stawia sobie za cel zmianę obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego i ogłasza 6 wspólnych celów dla członków Paktu do roku 2025. Inicjatywa powstała pod parasolem Kampanii 17 Celów.

Przez ostatnie 70 lat do recyklingu globalnie trafiało tylko 10% tworzyw sztucznych1. Reszta, w dużej mierze zaśmieciła środowisko naturalne jako odpady. Problem nadmiernego zanieczyszczenia planety plastikiem dostrzegają też polscy konsumenci – 59% z nich wskazuje go jako jedno z pięciu najważniejszych wyzwań środowiskowych2. Odpowiedzialne wykorzystywanie tworzyw sztucznych w opakowaniach to zadanie i wyzwanie zarówno dla biznesu, który je wytwarza i użytkuje, jak i dla konsumentów segregujących odpady opakowaniowe po ich wykorzystaniu. Członkowie Polskiego Paktu Plastikowego chcą inicjować działania mające na celu zamykanie obiegu opakowań z tworzyw sztucznych i zrealizować zadania związane z efektywną redukcją użycia pierwotnych tworzyw sztucznych na polskim rynku. Plan działania do roku 2025 jest ambitny i wykracza poza obowiązujące przepisy.

Czeka nas (r)ewolucja na rynku opakowań z plastiku

Polski Pakt Plastikowy to platforma współpracy uczestników łańcucha wartości tworzyw sztucznych w obszarze opakowań. Tworzy ją grupa 12 firm: od produkujących opakowania, poprzez firmy wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek i sieci handlowe, po recyklerów i organizacje odzysku, które wprowadzają na polski rynek aż 1/5 wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych3. Towarzyszy im grono instytucji – organizacji branżowych, pozarządowych i ze świata nauki.

Tylko wspólnie możemy zmierzyć się z plastikowym wyzwaniem. Powinniśmy skoncentrować działania na ograniczeniu użycia plastiku, pracować nad innowacjami i sprawić, aby plastik krążył w obiegu zamkniętym. Wierzymy, że angażowanie kolejnych firm, instytucji i administracji a także realna i efektywna współpraca wszystkich stron może doprowadzić do zmiany modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w Polsce. Pamiętajmy, że członkowie Paktu to firmy, które już od lat podejmują liczne działania w tym obszarze. Ich zaangażowanie w Pakt to wyraz większych ambicji i decyzja o inicjowaniu wspólnych projektów, niemożliwych do realizacji przez pojedyncze podmioty. Czas bowiem na zdecydowane działanie – tu i teraz. Cele strategiczne Polskiego Paktu Plastikowego to ambitny, bardzo konkretny plan działania.

Małgorzata Greszta, Partner Zarządzająca CSR Consulting inicjator „Kampanii 17 Celów”

Cele Paktu oparte są na modelu trzech najważniejszych, postulowanych przez ekspertów, kierunków działań: ograniczanie użycia tworzyw sztucznych, innowacje i tworzenie obiegu zamkniętego. Drogowskaz proponowany przez Polski Pakt Plastikowy zakłada 6 celów strategicznych, do realizacji których firmy działające w Polsce i wpływające na rynek opakowań z tworzyw sztucznych będą dążyć do końca 2025 roku.

  • Pierwszy cel to identyfikacja, a następnie eliminacja wskazanych, nadmiernych i problematycznych opakowań z tworzyw sztucznych poprzez przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy.
  • Drugi natomiast obejmuje dążenie do zmniejszenia o 30% użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.
  • Trzeci cel to konkretne postanowienie – do 2025 roku 100% opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku ma nadawać się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
  • Kolejne zobowiązania odnoszą się do zwiększenia udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25%, a także efektywnego wsparcia systemu zbiórki i recyklingu opakowań tak, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55% na polskim rynku.
  • Ostatni cel stanowi bardzo ważny element walki o nowy model obiegu plastiku i mówi o podniesieniu jakości i efektywności edukacji konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań. Należy bowiem postawić jeszcze mocniej na efektywną edukację konsumentów, angażującą przedstawicieli wszystkich sektorów.

Elementem budującym wiarygodność Paktu jest jego realny wpływ na zamykanie obiegu opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku poprzez stopniowe osiąganie wspólnych celów strategicznych. Narzędziem weryfikacji prac Paktu będzie raport roczny z postępu realizacji celów. Ogłoszenie pierwszego raportu, obejmującego efekty prac za rok 2020, planowane jest na II kw. 2021 roku.

Polski Pakt jako część globalnej inicjatywy stworzonej przez Fundację Ellen MacArthur

10 września Polski Pakt oficjalnie dołączył do światowej inicjatywy Plastics Pact network Fundacji Ellen MacArthur. Tym samym stał się częścią ambitnego programu, który od lat dąży do racjonalnego i prośrodowiskowego gospodarowania obiegiem tworzyw i spełnienia Globalnego Zobowiązania dot. nowej gospodarki tworzywami sztucznymi (New Plastics Economy Global Commitment).

Z Fundacją globalnie współpracuje ponad 400 firm- odpowiedzialnych za wprowadzanie 20% opakowań na światowe rynki, rządy wielu krajów, organizacje pozarządowe i branżowe, ośrodki naukowe i inwestorzy.

Fundacja Ellen MacArthur z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie Polskiego Paktu Plastikowego, najnowszej krajowej inicjatywy dołączającej do naszej globalnej sieci Plastics Pact. Z niecierpliwością czekamy na możliwość wspierania rządu i polskiego biznesu we wprowadzaniu prawdziwej zmiany na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego dla tworzyw sztucznych. Będzie się to odbywało poprzez eliminowanie tych z nich, które są nadmierne i problematyczne. Poprzez wprowadzanie innowacji, które zapewnią, że plastik, którego potrzebujemy nadaje się do ponownego wykorzystania, recyklingu lub kompostowania. Jak również poprzez utrzymywanie w obiegu wykorzystywanych tworzyw sztucznych, tak aby nie trafiały do środowiska. Razem możemy stworzyć świat, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem ani zanieczyszczeniem.

Sander Defruyt, lider programu New Plastics Economy w Fundacji Ellen MacArthur

Z plastiku nie zrezygnujemy, ale musimy przestać go wyrzucać i nauczyć się go wykorzystywać w obiegu zamkniętym – będzie to możliwe tylko wtedy kiedy w działania Polskiego Paktu zaangażuje się jak najwięcej firm i instytucji z różnych sektorów. Polski Pakt Plastikowy powstał z inicjatywy Kampanii 17 Celów, której podstawowym zadaniem jest mobilizowanie polskiego biznesu do podjęcia wspólnych działań na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Członkiem Paktu zostać może każde przedsiębiorstwo, organizacja czy instytucja, która zobowiąże się do realizacji wspólnych celów. W szczególności zachęcane do tego są firmy wprowadzające produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych na rynek, producenci opakowań, a także przedsiębiorstwa zajmujące się handlem detalicznym, recyklerzy oraz firmy związane z łańcuchem wartości opakowań. Bardzo ważne jest wsparcie organizacji pozarządowych, uczelni oraz instytutów badawczych.

Polski Pakt zrzesza następujące firmy jako członków: Alpla Polska, Carrefour, Grupa Spółek Danone w Polsce, Jeronimo Martins Polska, Kaufland Polska Markety, Korporacja KGL, Lidl Polska, LPP, Nestlé Polska, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, Santander Bank Polska, Unilever Polska oraz 20 instytucji jako członków wspierających wśród nich organizacje pozarządowe, biznesowe i uczelnie wyższe.

Więcej informacji na stronie: www.paktplastikowy.pl


Źródło: informacja prasowa Polskiego Paktu Plastikowego 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ostatnie tygodnie przyjmowania zgłoszeń do konkursu Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego

gospodarka obiegu zamkniętego

Do 31 stycznia 2020 firmy i studenci mogą zgłaszać swój udział w konkursie Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Stena Recycling już po raz trzeci nagrodzi podmioty, które wdrożyły najciekawsze i najbardziej efektywne rozwiązania z zakresu gospodarki cyrkularnej lub zrealizowały kampanię czy akcję promującą ideę GOZ. Wśród ubiegłorocznych zwycięzców znalazły się m.in. Signify Poland Oddział w Kętrzynie (Phillips) z projektem „Pacific LED – Circular Economy ready luminaire”, IKEA Retail z projektem „Przyda się” oraz KOKO World z projektem „Moda na gospodarkę cyrkularną”.

Doskonałym przykładem wdrażania idei gospodarki obiegu zamkniętego jest realizowany wspólnie przez Volvo Buses, Stena Real Estate oraz BatteryLoop projekt renowacji i ponownego wykorzystania akumulatorów autobusowych do magazynowania energii z OZE na jednym z goteborskich osiedli. Baterie będą ładowane energią z paneli fotowoltaicznych, zamontowanych na dachach budynków mieszkalnych, a prąd zostanie wykorzystany do napędzania urządzeń i oświetlania we wspólnej, ogólnie dostępnej przestrzeni. Po zużyciu akumulatorów, zostaną one przesłane do Stena Recycling, która zajmie się ich recyklingiem.

Warto podkreślić, że konkurs Stena Circular Economy Award znalazł się wśród inicjatyw uznanych w plebiscycie LISTKI CSR Tygodnika Polityka jako projekt, który może być inspiracją dla innych ze względu na tematykę, skalę lub sposób realizacji.

konkurs Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego

Partnerami konkursu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Konfederacja Lewiatan, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska Izba Gospodarki Odpadami, Organizacja Odzysku Opakowań „Rekopol”, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza oraz Kampania 17. Celów, GOZ WORLD.

Cel konkursu

Każda firma, która podejmuje działania, dążące do wprowadzenia GOZ, może zgłosić się do konkursu
i powinna wpisać udział w nim na stałe do swojego kalendarza. Zależy nam na pokazywaniu perspektywy i pomysłów zarówno doświadczonych specjalistów, jak i młodych ludzi. To właśnie
oni coraz częściej wybierają pracodawców uwzględniających w codziennych działaniach zasady społecznej odpowiedzialności biznesu i sami stają się promotorami pozytywnych zmian.

Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager Stena Recycling.

Jak zgłosić się do konkursu?

Konkurs skierowany jest do firm i studentów. Zgłoszenia przyjmowane są w trzech kategoriach:

  • dla przedsiębiorstw, które wdrożyły praktyki GOZ,
  • dla przedsiębiorstw, które wdrożyły działania promujące GOZ,
  • dla studentów, którzy zaproponują wdrożenie GOZ przydatne dla biznesu lub akcję społeczną/kampanię promującą ideę GOZ,

Udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny.

Zgłoszenia można przesyłać do 31 stycznia 2020 r. przez formularz znajdujący się na stronie: www.stenarecycling.pl/stena-circular-economy-award

Korzyści płynące z gospodarki obiegu zamkniętego

Według GUS w 2017 roku w Polsce wytworzono 126 mln ton odpadów. Wśród nich 30 mln ton pochodzi z przemysłu a 12 mln ton to odpady komunalne. To bogate źródło potencjalnych zasobów, z którego zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej, coraz częściej odzyskuje się wartościowe materiały i poddaje recyklingowi, by ponownie wykorzystać je w produkcji.

Zmiana modelu gospodarki z linearnej na cyrkularną, w którym wielokrotnie wykorzystujemy dostępne produkty, to szereg korzyści. Przede wszystkim mniej zużywamy zasobów, jednocześnie tworząc nowe miejsca pracy. Jest to możliwe dzięki innowacyjnym modelom biznesowym, tworzonym z myślą o ochronie środowiska i budowaniu przewagi konkurencyjnej jednocześnie. Konkurs Stena Recycling motywuje przedsiębiorstwa i młodych ludzi do odważnego i nowatorskiego myślenia o tym, jak maksymalizować pozytywny wpływ produktów i usług na otoczenie.

prof. dr hab. Bolesław Rok, Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie, Akademii Leona Koźmińskiego, członek jury konkursu

Kiedy poznamy zwycięzców?

Laureatów konkursu wyłoni jury w dziewięcioosobowym składzie reprezentującym partnerów konkursu. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni wiosną 2020 r. podczas gali podsumowującej trzecią edycję.

Nagrodą dla zwycięskich przedsiębiorstw jest możliwość wybrania z oferty Stena Recycling usługi środowiskowej lub szkoleniowej m.in. audytu środowiskowego, planu ekoedukacji, szkolenia środowiskowego czy dotyczącego transportu odpadów niebezpiecznych.

Zwycięzca w kategorii studenckiej otrzyma laptop oraz grant w wysokości 10 000 zł na realizację projektu edukacyjnego z obszaru GOZ. Przedsiębiorstwa i uniwersytety zostaną także wyróżnione certyfikatem dobrych praktyk.

Czym jest GOZ?

Gospodarka Obiegu Zamkniętego polega na racjonalnym i efektywnym wykorzystaniu zasobów oraz minimalizowaniu negatywnego wpływu wytwarzanych produktów na środowisko. GOZ jest przeciwieństwem gospodarki linearnej, w której cykl życia produktu ogranicza się do produkcji, użycia i wyrzucenia. Model cyrkularny jest jednym z priorytetów polityki Unii Europejskiej. Jednym z założeń jest m.in. osiągnięcie do 2030 roku poziomu 70% w odniesieniu do recyklingu odpadów opakowaniowych, 60% – odpadów komunalnych, 55% – plastiku, 60% – aluminium, 80% – metali żelaznych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Circular Week po raz pierwszy w Polsce. On Board Think Kong partnerem wydarzenia

Tydzień Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (Circular Week) ma na celu promocję rozwiązań i zachowań wspierających zrównoważoną produkcję i konsumpcję. Na świecie organizowany jest od kilku lat. W październiku (22-28.10) po raz pierwszy odbędzie się w Polsce. Food – sharing, idea „Zero Waste”, ekologiczne budownictwo, przegląd filmów GOZpodarnych czy upcykling na co dzień i w sztuce - to tylko niektóre tematy, które pojawią się w czasie pierwszej polskiej odsłony wydarzenia.

Gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ, circular economy) to koncepcja, według której produkty, materiały i surowce powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a odpady – jeżeli już powstaną – powinny być traktowane jako surowce wtórne, które można poddać recyklingowi, przetworzyć i ponownie wykorzystać.

Jak pokazują badania Stena Recycling, niemal 3/4 Polaków w ogóle nie zetknęło się z pojęciem GOZ – ponad 40% nigdy o nim nie słyszało, a aż 30% nie wie, czy je zna. Co ciekawe 69% Polaków chciałoby, aby ich ulubione produkty pochodziły ze zrównoważonej produkcji (były zaprojektowane i wytworzone wg zasad GOZ).

Zarówno te wyniki, jak i nasze codzienne obserwacje we współpracy z firmami pokazują, że w obszarze edukowania w zakresie GOZ jest bardzo wiele do zrobienia. Dotyczy to zarówno edukacji konsumenckiej, jak również samego biznesu – wdrażania nowych modeli biznesowych, komunikacji z pracownikami i zewnętrznymi interesariuszami firmy. Tego rodzaju projekty mogą stać się flagowymi inicjatywami firm i silnie wyróżniać je na tle konkurencji. Cieszymy się, że możemy wspierać pierwszą polską edycję wydarzenia, które będzie obfitowało w interesujące spotkania i dyskusje – powiedział Norbert Ofmański, CEO On Board Think Kong.

Konieczna jest zmiana współczesnej gospodarki na taką, która jest dostępna dla wszystkich, współdzielona i współodpowiedzialna. Mamy też skąd czerpać inspirację, np. Holandia jest krajem bardzo zaawansowanym, jeśli chodzi o wdrażanie rozwiązań cyrkularnych. Barwniki ze sproszkowanych płatków tulipanów, hodowle boczniaków i cykorii ze zużytych kapsułek kawy czy skarpetki z włókien z sieci wyławianych z dna mórz – na pewno wymagają bardziej zaawansowanych technologii, ale już jeansy w leasingu, car-sharing, wymiana produktów, gotowanie z resztek to rozwiązania, które każdy może zastosować – komentuje dr Agnieszka Sznyk, Prezes Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju, organizator Polish Circular Week.

W trakcie Tygodnia Gospodarki o Obiegu Zamkniętym odbędzie się wiele warsztatów, szkoleń, konferencji, wizyt studyjnych, spotkań dla konsumentów, happeningów, przeglądy filmów i inne. Każdy będzie mógł wziąć udział w spotkaniach i dowiedzieć się, czym jest GOZ i jak przekłada się na codzienne życie.

 

Przeczytaj również: „Co ma GOZ do CSR?” https://onboard.pl/aktualnosci/co-ma-goz-do-csr/

Więcej o planowanych wydarzeniach w ramach Circular Week na: http://circularweek.org/

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF