...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak sfinansować własną działalność gospodarczą w początkowym okresie funkcjonowania?

finansowanie własnej działalności gospodarczej

Wielu z nas decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Kierują nami bardzo różne powody – chęć spełnienia marzeń o własnej firmie, chęć uzupełnienia pracy na etacie czy potrzeba samorealizacji. Jednak bez względu na te powody – założenie i prowadzenie własnej działalności wymaga od nas odpowiednich nakładów finansowych. Zapewnienie sobie wystarczającej na start ilości kapitału to podstawowa kwestia do rozważenia dla przyszłego przedsiębiorcy.

Z badania (GEM) Global Entrepreneurship Monitor – Polska wynika, że 56% badanych osób ocenia swoje zdolności przedsiębiorcze na wysokim poziomie, co można odczytać jako chęć założenia własnej firmy i pracy na swoim. Z drugiej jednak strony, te same badania wykazują, że aż 48% Polaków wykazuje strach przed niepowodzeniem.

Jednym z czynników, który powstrzymuje wiele osób przed założeniem własnej działalności gospodarczej, jest brak środków finansowania swojego przedsięwzięcia.

Statystki dla młodych firm są bardzo brutalne – co trzecia firma upada w ciągu pierwszego roku działalności. Powody to bardzo niska rentowność i problemy z finansowaniem

Dobra informacja jest jednak  taka, że na dzisiejszym rynku istnieje mnóstwo sposobów na pozyskanie kapitału, który można przeznaczyć zarówno na start firmy, jak i częściowo na jej bieżące funkcjonowanie. Poniżej kilka przykładów.

Własne oszczędności – zanim odejdziesz z etatu, przygotuj wstępny plan finansowy.

Jeżeli nie chcemy rozpoczynać działalności od pożyczki, a mieliśmy czas (np. pracując na etacie) i możliwości, by odłożyć kwotę, którą możemy zainwestować w nowopowstałą działalność gospodarczą – tym lepiej. Jeśli dopiero myślimy o starcie za jakiś czas – przygotujmy biznesplan, który oszacuje wysokość niezbędnych środków (np. koszty przygotowania logo, strony www, wizytówek czy większych jak  remontu lokalu, ewentualnego sprzętu niezbędnego do pracy, wyposażenia biura itp.) – będziemy mieć dużą motywację, aby taką sumę odłożyć.

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nasz pomysł sprawdzi się w realiach rynku, warto zastanowić się nad skorzystaniem z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (www.inkubatory.pl). Za 300zł netto miesięcznie otrzymamy pakiet narzędzie niezbędnych do startu, jak choćby opiekę księgową, usługi prawnicze, pomoc w promocji i szereg innych.

Dotacje z urzędu pracy

Dotacje to bezzwrotna pomoc finansowa udzielana osobom bezrobotnym, które chcą otworzyć własną działalność – najczęściej na realizację konkretnego celu. Aby taka dotację otrzymać, trzeba spełnić pewne warunki, które decydują o tym – czy dana dotacja będzie przyznana oraz następnie już po otrzymaniu środków prowadzić firmę przez określony czas.

Wielkość dotacji z Urzędów Pracy zmienia się w każdym roku i zależna jest od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (aktualnie jego 6 krotność). Ponieważ w 2017 roku przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wynosi nieznacznie powyżej 4.200 zł, maksymalna kwota dotacji może kształtować się na poziomie około 25.000 zł.

O środki z UP  warto wnioskować na początku roku , gdyż ich pula jest dość ograniczona. Wybierając taką formę finansowania na start własnej działalności, warto również pamiętać o tym, iż taka forma wsparcia wymaga zabezpieczenia. Najczęściej UP respektują takie formy zabezpieczenia jak : gwarancja bankowa, weksel na kwotę dotacji lub poręczenie od żyranta (poręczyciela ), który ma zawarty na czas nieokreślony stosunek pracy. Jeśli cenimy sobie wolność i niezależność, to być może warto rozważyć gwarancję bankową .

Aniołowie biznesu

Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces, coraz częściej na rynku wyszukują nowych możliwości inwestowania swoich pieniędzy i są skłonni wspomóc nasz biznes kapitałem w zamian za część udziałów w przedsięwzięciu. Takich ludzi jest w Polsce coraz więcej – możemy zdobyć nie tylko kapitał, ale i wsparcie doradcze, marketingowe czy dostęp do kanałów sprzedaży.

Fundusze Venture Capital i Private Equity

Fundusze Venture Capital, poprzez objęcie akcji lub udziałów w przedsiębiorstwie, może zasilić nas kapitałowo. Inwestor, który oferuje tego typu rozwiązanie, staje się współwłaścicielem spółki, którą finansuje. Forma, liczba akcji lub udziałów, którą otrzyma – wynika z ustaleń między nim, a właścicielem biznesu. Fundusz uczestniczy w działaniach operacyjnych, niejako stając się partnerem przedsiębiorcy – między innymi dzięki temu zyskuje możliwość ciągłego monitorowania sytuacji spółki. Częstym działaniem jest także delegowanie swojego przedstawiciela na przykład do zarządu lub rady nadzorczej.

Fundusze Private Equity stwarzają większe możliwości finansowe, niż fundusze Venture CapitalSą one nakierowane na duże firmy, które osiągnęły już pewien pułap.

Finansowanie społecznościowe

Mając pomysł, możesz zebrać pieniądze poprzez finansowanie społecznościowe – crowdfunding. W Polsce taka forma dofinansowania jest coraz bardziej popularna- dzięki niej możesz otrzymać nie tylko pieniądze, ale i nowych klientów oraz reklamę. Startując z projektem zbiórki, warto ustalić realne warunki wzrostu biznesu oraz dobrze go opisać. Gdzie szukać wsparcia? Na takich portalach jak choćby www.PolakPotrafi.pl, www.wspieram.to lub www.kickstarter.com

Pożyczka bankowa/kredyt

Istnieje wiele rodzajów kredytów . Analizując Twoje cele i potrzeby, jesteś w stanie określić i wybrać typ kredytu, który dla Ciebie jest w danej chwili najbardziej odpowiedni. Być może potrzebujesz drobnej kwoty na dokończenie remontu biura, dokończenie jakiegoś projektu – a innym razem o duże dofinansowanie, które posłuży Ci do realizacji działań inwestycyjnych przez długie miesiące. Kredyty długoterminowe zaciągamy w celu finasowania przedsięwzięć inwestycyjnych jak na przykład zakup środków trwałych, inwestycji finansowych – jak nabycie akcji. Aby uzyskać taki kredyt, często konieczne jest przedstawienie i akceptacja biznesplanu.

Kredyty krótkoterminowe to najczęściej po prostu kredyty obrotowe, które przeznaczamy na finansowanie bieżącej działalności. Proces przyznawania takiego kredytu jest przeważnie prostszy niż w przypadku kredytów długoterminowych, a ponieważ kwoty kredytu są mniejsze – ten kredyt jest bardziej dostępny dla startupów.

Niezależnie od wielkości przedsięwzięcia, aby spełnić marzenie o własnej firmie, pieniądze na start są absolutnie niezbędne. Gdy nie posiadamy środków własnych, a bliscy nie są w stanie wesprzeć nas w pierwszej fazie rozwoju – mamy do wyboru ogromny wachlarz możliwości – od dotacji i funduszy, poprzez wsparcie prywatnych inwestorów po kredyty bankowe. Ważne, aby wybrać rozwiązanie najlepsze w danym momencie dla siebie.


Autor: 

Grzegorz Tepling

Grzegorz Tepling – ekspert rynku finansowego i menadżer z wieloletnim doświadczeniem w dużych instytucjach finansowych w Polsce. Prezes Zarządu Centrum Finansowego Partner. Na co dzień doradza sektorowi MSP optymalne rozwiązania finansowe w zakresie dodatkowego finansowania, inwestycji. Wraz z zespołem optymalizuje koszty operacji finansowych w firmach.

Na łamach brief.pl dzieli się praktycznymi poradami i wskazówkami w zakresie mechanizmów rynku finansowego i inwestycyjnego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

7 faktów o leasingu samochodu, które warto znać – zanim podpiszesz umowę!

leasing samochodu co warto wiedzieć

Przedsiębiorco!  Jeżeli planujesz zakup samochodu firmowego, jedną z metod finansowania, którą warto wziąć pod uwagę, jest leasing.

Z badań wynika, że leasing w opinii małych przedsiębiorców jest bardziej elastyczną i tańszą formą finansowania inwestycji niż kredyt. Analizy Związku Polskiego Leasingu wskazują, że łączna wartość aktywnego portfela branży na koniec czerwca 2017 r. (109,1 mld) jest porównywalna do wartości salda kredytów inwestycyjnych, udzielonych firmom przez banki (120,7 mld zł, według stanu na koniec czerwca 2017 r.).

Poniżej kilka podstawowych faktów dotyczących leasingu.

#1

Leasing to jedna z dostępnych na rynku form finansowania. Polega na tym, że wyspecjalizowana firma (leasingodawca) nabywa określony środek trwały (w tym przypadku jest to samochód), a następnie przekazuje go do użytkowania drugiej stronie (leasingobiorcy).

W dużym skrócie mówiąc – jest to wypożyczenie przez przedsiębiorcę samochodu od firmy leasingowej na ustalonych wcześniej warunkach.

#2

Cały rynek leasingu w Polsce notuje rewelacyjne wyniki – od 2014 roku tempo wzrostu jest bliskie 20%. Najchętniej z leasingu korzystają małe i średnie przedsiębiorstwa, a dane dotyczące obrotów w pierwszym półroczu 2017 roku mówią o prawie 32 mld złotych.

Blisko połowa wszystkich firm korzystających z tej formy finansowania, to firmy z obrotami do 5 mln złotych. Polscy przedsiębiorcy aż w 45% jako przedmiot leasingu wybierają samochody osobowe.

Szacuje się, że obroty branży leasingowej w całym 2017 roku wzrosną blisko 15% (rok do roku).

#3

Samochód w leasing może wziąć przedsiębiorca, który od niedawna prowadzi swoją działalność gospodarczą. Nie jest to opcja wyłącznie dla firm działających od kilku/kilkunasty miesięcy czy lat. Na taki rodzaj finansowanie może zdecydować się przedsiębiorca z krótszym stażem – co prawda nie jest to możliwe w każdej firmie leasingowej.

W przypadku działalności z krótką historią leasingodawca zazwyczaj poprosi o wyższą wpłatę wstępną niż w przypadku firmy dłużej działającej na rynku.

#4

Wybierając ofertę leasingową, należy zwrócić uwagę na możliwy okres finansowania oraz wszystkie warunki jego spłaty. Naturalnym plusem dłuższej umowy leasingu są niższe raty, jednak w ogólnym rozrachunku wzrośnie całkowity koszt transakcji.

Dodatkowo bardzo ważną kwestią jest  wysokość opłaty początkowej, jaką musimy ponieść, koszt ubezpieczenia oraz warunki wykupu przedmiotu leasingu.

#5

Można wyróżnić dwa rodzaje leasingu: operacyjny oraz finansowy. Główne różnice dotyczą okresu umowy, strony, na której ciąży obowiązek amortyzacji, zapłaty podatku VAT, warunków wykupu przedmiotu leasingu czy warunków odstąpienia od umowy.

Leasing operacyjny przypomina dzierżawę, finansowy za to podobny jest do sprzedaży na raty. Obowiązek amortyzacji spada w tym przypadku na leasingobiorcę, a w momencie spłaty ostatniej raty przedmiot leasingu staje się jego własnością.

Zdecydowanie częściej wybierany jest leasing operacyjny.

#6

Leasing operacyjny daje przedsiębiorcy możliwość wykupu samochodu po zakończeniu umowy. W tym przypadku możemy skorzystać z dwóch różnych opcji wykupu. Pierwsza z nich to wykup na firmę, druga – na osobę prywatną. Należy pamiętać jednak, że w przypadku opcji numer dwa – tracimy część korzyści zarezerwowanych dla właścicieli firm.

#7

Czy to się opłaca? Tak! Po pierwsze leasing dostępny jest już na początku prowadzenia naszej działalności, i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Po drugie – leasing otrzymamy dużo łatwiej niż kredyt (kredyt bankowy przy działalności do 12 miesięcy jest trudny w uzyskaniu). Po trzecie – zyskujemy spore korzyści podatkowe (wydatki ponoszone z tytułu spłaty leasingu można wliczyć w koszty i odliczyć od podatku dochodowego), no i po czwarte – leasingodawcy mogą liczyć na spore zniżki u producentów, u których zazwyczaj kupują więcej niż jedno auto.

Leasing to bardzo dobre rozwiązanie dla małych i średnich firm, zwłaszcza tych rozpoczynających swoją działalność.


Autor: 

Grzegorz Tepling

Grzegorz Tepling – ekspert rynku finansowego i menadżer z wieloletnim doświadczeniem w dużych instytucjach finansowych w Polsce. Prezes Zarządu Centrum Finansowego Partner. Na co dzień doradza sektorowi MSP optymalne rozwiązania finansowe w zakresie dodatkowego finansowania, inwestycji. Wraz z zespołem optymalizuje koszty operacji finansowych w firmach.

Na łamach brief.pl dzieli się praktycznymi poradami i wskazówkami w zakresie mechanizmów rynku finansowego i inwestycyjnego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF