...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak zbudować dobre doświadczenie klienta w sieci

klawiatura zadowolenie klienta

Digital Customer Experience to pojęcie, które powinno być doskonale znane wszystkim firmom chcącym stworzyć konkurencyjną ofertę w kanałach cyfrowych. Zbudowanie dobrego doświadczenia to klucz do serc lojalnych klientów.

Dostosowanie firmy do dynamicznego świata cyfrowego może być dużym wyzwaniem. Jednocześnie znajdziemy firmy odnoszące ogromne sukcesy, które osiągają nadzwyczajne wyniki przy minimalnych zasobach. W czym tkwi ich sukces? Często w budowaniu dobrego doświadczenia klienta przy zetknięciu z ich produktem. Obecnie większość firm oferuje podobne usługi i produkty, a tym, co je wyróżnia może być właśnie doświadczenie klienta. Badania pokazują, że klienci są skłonni „zapłacić” więcej za dany produkt czy usługę, jeśli korzystanie z niego będzie przyjemnym przeżyciem. Ze względu na możliwości wynikające z korzystania z nowoczesnej technologii, klienci często oceniają organizacje na podstawie swoich cyfrowych doświadczeń, dlatego przykładanie wagi do rozwiązań digitalowych jest obecnie tak istotne.

Dbanie o zapewnienie jak najlepszego doświadczenia klientom jest od dawna jednym z głównych priorytetów Banku Millennium. Bank stosuje najlepsze praktyki z dziedziny Customer Experience we wszystkich kanałach styku z klientem. Od dawna zdaje sobie też sprawę z dużej roli rozwiązań cyfrowych.

Jako pierwszy bank w Polsce już 10 lat temu stworzyliśmy wewnętrzny zespół UX, który nieustannie się rozwija, projektując najlepsze na rynku rozwiązania w kanałach elektronicznych.

Halina Karpińska, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej Banku Millennium

Ekipa do zadań specjalnych

Bank Millennium przy tworzeniu swoich rozwiązań digitalowych stosuje podejście Human Centred Design, w którym to potrzeby klienta stawiane są na pierwszym planie. Projektanci nie tylko poznają potrzeby użytkownika, ale również włączają go w proces tworzenia. W banku działają zespoły odpowiedzialne za UX (ang. user experience – doświadczenie użytkownika) i design, które uczestniczą w każdym projekcie dotyczącym kanałów elektronicznych oraz rozwiązań omnikanałowych. Specjaliści od user experience, user interface oraz user experience writing odpowiadają za kreowanie interakcji, interfejsu graficznego i jasnego przekazu zgodnie z potrzebami, oczekiwaniami, a także predyspozycjami użytkowników. Bank jako jeden z nielicznych stworzył swój własny User-Experience Lab, w którym analizuje reakcje klientów. Badania przeprowadzane są zarówno przed przystąpieniem do projektowania, jak i w jego trakcie, kiedy zespół testuje wypracowane warianty. Testy i wywiady z klientami są stałym elementem prac projektowych nad nowymi rozwiązaniami w systemie internetowym i aplikacji mobilnej, a często też stają się punktem wyjścia dla nowych pomysłów. Tak było np. przy projektowaniu nagrodzonego w międzynarodowych konkursach procesu zakupu ubezpieczeń turystycznych. Powstał wtedy widget w aplikacji mobilnej „Pomoc w podróży”, który umożliwia bardzo łatwy kontakt z ubezpieczycielem nawet bez dostępu do internetu.

Budowanie przyjaźni

Badaczy i UX designerów wspierają urządzenia śledzące ruch gałek ocznych, które pomagają lepiej dostosować usługi do sposobu, w jaki klienci poruszają się po systemie internetowym czy aplikacji mobilnej. Pozwala to tworzyć nie tylko innowacyjne, ale przede wszystkim intuicyjne i przystępne dla każdego rozwiązania.

Aby dobrze poznać klienta, niezwykle istotne jest wsłuchanie się w jego głos i uchwycenie jego punktu widzenia. Dlatego włączamy użytkowników w proces twórczy. Staramy się zrozumieć, jakie są ich cele i potrzeby, aby zaproponowane rozwiązania pomagały mu je osiągnąć. Jednak nie chcemy na tym poprzestać, idziemy o krok dalej i próbujemy aktywnie przewidywać zmiany w potrzebach i zachowaniach klientów, by pozytywnie ich zaskakiwać. Zaoferować coś, co okaże się bardzo pomocne, a z czego sami mogli nie zdawać sobie dotychczas sprawy .

Halina Karpińska

Dbanie o więzi

Bank Millennium stawia też na transparentność w swojej ofercie, dostarczając dokładnych i kompletnych informacji w jak najbardziej przystępnej formie. Stwarza klientom możliwość pełnej kontroli, co jest szczególnie istotne w przypadku kwestii finansowych. Pełna kontrola daje im poczucie bezpieczeństwa i swobody w korzystaniu z usług. Służy temu cały szereg narzędzi i dodatków dostępnych po zalogowaniu do systemu i aplikacji mobilnej, a nawet bez potrzeby logowania.

Współgranie z emocjami klientów oraz indywidualne podejście do każdego z nich to kolejny klucz do budowania najlepszych doświadczeń. Bank pamięta np. o urodzinach każdego z użytkowników aplikacji mobilnej, dba o spersonalizowanie przekazu. Rozwiązania bankowości elektronicznej Banku Millennium dają klientom dużą swobodę i możliwość personalizacji. Aby polepszyć doświadczenia w korzystaniu z kanałów digitalowych, bank pracuje nie tylko nad przejrzystym layoutem i prostą komunikacją, ale wykorzystuje również najnowocześniejsze technologie w tym sztuczną inteligencję czy rozszerzoną rzeczywistość.

Odrobina fajerwerków

Umiejętne wykorzystywanie innowacji to kolejny ważny aspekt w budowaniu jak najlepszego doświadczenia klienta w świecie cyfrowym. Poza śledzeniem nowinek technologicznych warto wyselekcjonować te, które będą pomocne i zostaną przyjęte przez klientów. Przy tworzeniu oferty ubezpieczeń komunikacyjnych w kanałach elektronicznych Banku Millennium, podczas badań z klientami okazało się, że najbardziej kłopotliwa przy ubezpieczaniu auta online jest liczba pól do wypełnienia w formularzu, głównie tych dotyczących danych technicznych pojazdów. By ten problem rozwiązać, projektanci sięgnęli po dowód rejestracyjny. Wszystkie dane pojazdu zaszyte są w kodzie AZTEC, który znajduje się w każdym dokumencie pojazdu. Bank Millennium znalazł mechanizm umożliwiający odkodowanie go z wykorzystaniem telefonu i wprowadził do procesu zakupu ubezpieczenia OC. Tym samym żmudną, zabierającą wiele czasu czynność, zamienił w kilkusekundową i atrakcyjną akcję.

Wszystkie te działania kształtują Customer Experience, a tym samym przekładają się na budowanie społeczności usatysfakcjonowanych klientów.

Halina Karpińska

 

Jesteśmy ogólnopolskim, nowoczesnym bankiem oferującym usługi wszystkim segmentom rynku poprzez kanały elektroniczne, sieć placówek oraz indywidualnych doradców. Łączymy najnowocześniejsze technologie i najlepsze tradycje bankowe, z powodzeniem konkurując we wszystkich segmentach rynku finansowego. Stale wprowadzamy innowacyjne i spersonalizowane rozwiązania w zakresie bankowości internetowej i mobilnej. Jesteśmy też liderem w dziedzinie obsługi klienta. Nasze osiągniecia doceniane są przez rzeszę zadowolonych klientów oraz liczne wyróżnienia przez niezależnych ekspertów na rynku zarówno polskim jak i zagranicznym. Więcej informacji na www.bankmillennium.pl

Bank Millennium

Chatbot jako alternatywna forma obsługi klienta

chatboty

Automatyczni konsultanci wyposażeni w sztuczną inteligencję już od jakiegoś czasu zasilają szeregi topowych, światowych firm. Jakie są ich zalety i czy mają szansę sprawdzić się na polskim gruncie? Przyjrzyjmy się bliżej Milli - pierwszemu transakcyjnemu chatbotowi w Polsce.

Nie ulega wątpliwości, że Polacy są otwarci na nowinki technologiczne i chcą z nich korzystać. To naturalne w dobie smartfonów i powszechnego dostępu do internetu, gdzie każdemu zależy na wygodzie, szybkości i dostępie do usług z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Dodatkowo ograniczenia związane z pandemią spowodowały wzrost zainteresowania ofertą, z której można skorzystać bez opuszczania domu. Usługodawcy tym samym stanęli przed wyzwaniem dostosowania w bardzo krótkim czasie swojej oferty do nowej rzeczywistości, często przy ograniczeniach kadrowych związanych np. ze zwolnieniami lekarskimi czy kwarantanną. To stanowi bardzo dobre podłoże dla rozwoju coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań z użyciem inteligentnych mechanizmów, które mogą nie tylko wchodzić w interakcję z klientem, dostarczać mu potrzebnych informacji, ale też uczyć się zachowań i oczekiwań danego klienta, by w przyszłości obsłużyć go jeszcze sprawniej.

Google Assistant, Siri Apple czy Alexa Amazon to chatboty bazujące na sztucznej inteligencji, których, szczególnie ludziom młodym, nie trzeba przedstawiać. Chatbot jest interfejsem konwersacyjnym, przypominającym rozmowę z konsultantem na czacie. Mówiąc inaczej to automat, z którym można rozmawiać podobnie jak z człowiekiem. Odpowiada na pytania, dopytuje w razie potrzeby o brakujące szczegóły i wykonuje zadanie.
Ten sposób obsługi jest dostępny 24 godziny na dobę. Nienormowany czas pracy to nie jedyna zaleta chatbotów. Badania pokazują, że ludzie są bardziej otwarci, gdy rozmawiają z maszyną niż z prawdziwym człowiekiem. Dodatkowo – w przeciwieństwie do statycznej aplikacji – chatbot pozwala na wydawanie poleceń i zapytań głosem. Rozumie wypowiadane przez człowieka zdania i odpowiada na nie w sposób przyjazny i bezpośredni. Może także wykonywać zadania.

Przelew na 400 sposobów

Dobrym przykładem zastosowania sztucznej inteligencji do obsługi klienta jest automatyczny asystent Milla – pierwszy chatbot transakcyjny w naszym kraju wprowadzony w aplikacji mobilnej Banku Millennium w 2018 roku. Milla to unikatowy na skalę polskiego sektora bankowego chatbot, który oprócz odpowiadania na pytania np. kiedy dotrze przelew czy nawet o pogodę, potrafi przyjąć i zainicjować zlecenie. Można zapytać ją o historię rachunku na 800 sposobów, a przelew zlecić na 400. Co więcej, można to zrobić jednym zdaniem, np. „Zrób przelew do Ani na 20 zł za pizzę”. Milla uzupełni sama formatkę przelewu i poprosi o akceptację użytkownika. Poza tym m.in. znajdzie poszukiwaną przez klienta transakcję w historii operacji, doładuje kartę przedpłaconą czy zasili konto telefonu na kartę.

Milla potrafi:

  • zlecić wykonanie przelewu (krajowego, przelewu BLIK na telefon, przelewu własnego);
  • pokazać historię transakcji dla kart i kont;
  • pokazać listę nadchodzących i zaplanowanych płatności;
  • doładować telefon na kartę;
  • doładować karty przedpłacone;
  • podać wysokość salda;
  • wskazać informacje o sesjach Elixir, czyli kiedy dotrą na konto odbiorcy środki zlecone przelewem.

Z Millą można porozumiewać się pisząc, głosowo lub poprzez wskazanie wybranej opcji. Automatyczny asystent Banku Millennium potrafi odpowiedzieć na głos, co tworzy wrażenie naturalnej, ludzkiej konwersacji. Gdy nie jest pewna, dopyta użytkownika o szczegóły. Milla jest tylko botem i jak każdy bot ciągle się uczy. Jeżeli nie zrozumie intencji użytkownika zaproponuje listę dostępnych i najczęściej używanych operacji, może go również przekierować do odpowiedniej sekcji w aplikacji. Po wyrażeniu zgody na takie rozwiązanie klient zostanie przeniesiony na konkretny ekran w aplikacji, do wykonania pożądanego zadania. Z racji mnóstwa usług zagregowanych w aplikacji, nawigowanie przez Millę jest bardzo dużym ułatwieniem. Sympatyczny bot pełni też zatem rolę przewodnika po aplikacji, który porozumiewa się z użytkownikiem w sposób dla niego naturalny.

Inspiracją dla stworzenia wirtualnego asystenta w aplikacji mobilnej Banku Millennium była chęć towarzyszenia klientom w ich podróży przez świat usług finansowych i ułatwienie im codziennego bankowania. Postanowiliśmy zaoferować użytkownikom alternatywny sposób komunikowania się z bankiem, dostosowany do obowiązujących form kontaktu w kanałach cyfrowych. Konwersacja z automatycznym asystentem Banku Millennium przebiega w sposób podobny jak ze znajomymi na komunikatorach internetowych. Co ważne, dla młodych osób taki sposób komunikowania się z bankiem powoli staje się standardem.

Halina Karpińska, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej Banku Millennium

Chatbot Banku Millennium ma pełną wiedzę o użytkowniku aplikacji. Zna jego produkty i usługi, dzięki czemu może go obsługiwać z zachowaniem najwyższych standardów, znając możliwości i dostępne opcje (np. aktywne konta, karty, limity transakcyjne itp.).

Co skrywa Milla

Milla została wyposażona w mechanizmy NLU (rozpoznawanie intencji oraz parametrów), moduły głosowe ASR (zamiana mowy na tekst, dzięki czemu można do niego mówić) oraz TTS (zamiana tekstu na mowę, dzięki czemu chatbot może odpowiedzieć głosowo). Aby wprowadzić chatbota do aplikacji mobilnej Banku Millennium należało przetłumaczyć procesy obsługiwane w aplikacji (ekrany statyczne) na interfejs konwersacyjny (treść dynamiczna). Jednym z głównych wyzwań było wdrożenie technologii głosu i celowego rozpoznawania, dzięki którym chatbot poprawnie rozumie polecenia i intencje klientów. Istotą tego typu rozwiązań jest stały rozwój i permanentna optymalizacja. Milla umie już bardzo dużo, ale ciągle intensywnie się uczy. Dzięki analizie zapytań klientów, można wyposażać Millę w nowe umiejętności zgodne z ich oczekiwaniami. Dzięki ciągłemu rozwojowi będzie mogła w przyszłości dostarczać usługi jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb każdego użytkownika.

Bez wątpienia pozostanie grupa klientów ceniących sobie bezpośredni kontakt z reprezentantem firmy, którego bot nie zastąpi. Potencjał drzemiący w tego typu rozwiązaniach pokazuje jednak, że mogą one mocno wpłynąć na sposób obsługi klientów w przyszłości i być pomocne w stawianiu czoła kolejnym wyzwaniom, które owa przyszłość przed nami postawi.

 

Jesteśmy ogólnopolskim, nowoczesnym bankiem oferującym usługi wszystkim segmentom rynku poprzez kanały elektroniczne, sieć placówek oraz indywidualnych doradców. Łączymy najnowocześniejsze technologie i najlepsze tradycje bankowe, z powodzeniem konkurując we wszystkich segmentach rynku finansowego. Stale wprowadzamy innowacyjne i spersonalizowane rozwiązania w zakresie bankowości internetowej i mobilnej. Jesteśmy też liderem w dziedzinie obsługi klienta. Nasze osiągniecia doceniane są przez rzeszę zadowolonych klientów oraz liczne wyróżnienia przez niezależnych ekspertów na rynku zarówno polskim jak i zagranicznym. Więcej informacji na www.bankmillennium.pl

Bank Millennium