...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy podejmują decyzje zakupowe, zanim wejdą do sklepu [RAPORT]

decyzje zakupowe

Pandemia koronawirusa przyczyniła się do zmiany obrazu handlu detalicznego w Polsce, zwiększając jednocześnie wpływ technologii cyfrowych na preferencje zakupowe Polaków. Raport firmy doradczej Deloitte „Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2021” pokazuje, że ponad dwie na trzy wizyty w sklepach odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.

Technologie cyfrowe wywierają silny wpływ na obecność Polaków w sklepach stacjonarnych, jak i na same decyzje zakupowe. Na potrzeby badania, eksperci Deloitte zdefiniowali tę zależność jako Wskaźnik Wpływu Cyfrowego (ang. Digital Influence Factor). Pokazuje on nie tylko, w jaki sposób klienci kupują i podejmują decyzje będąc na zakupach, ale pozwala także na poznanie ich gustów. W Polsce kształtuje się na poziomie 61 proc. Dwa lata temu było to 60 proc. Pomimo niewielkiego wzrostu wartości wskaźnika, pandemia COVID-19 zmieniła jego strukturę.

Zakupy w sklepach stacjonarnych od dawna stymulowane są technologiami cyfrowymi, które w znaczący sposób wpływają na wybór określonych produktów. Ponad dwie na trzy wizyty w sklepach odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Zwraca uwagę fakt, że zdecydowanie najczęściej korzystamy z narzędzi cyfrowych przed zakupami – 4 na 5 klientów (vs 74 proc. w 2019r.), rzadziej w trakcie zakupów (35 proc. w 2021 vs. 42 proc. w 2019 r.), a najrzadziej po zakupach (14 proc. w 2021r. vs. 19 proc. w 2019r.). Oznacza to, że najczęściej konsumenci podejmują decyzje zakupowe, zanim jeszcze dotrą do sklepów.

Ograniczony czas, który ze względów sanitarnych mogliśmy przeznaczyć na zakupy w sklepach stacjonarnych spowodował, że bardziej starannie się do nich przygotowujemy. Stąd wzrost liczby osób, które już przed zakupami poszukują w Internecie informacji mogących ten proces ułatwić. Źródłem wiedzy pozostają dla nas przede wszystkim wyszukiwarki, ale na znaczeniu zyskują też media społecznościowe. Na fali wznoszącej znajdują się Instagram i Tik Tok, które ze względu na swój „obrazkowy” charakter pozwalają na szybkie dotarcie do poszukiwanych informacji.

Wiesław Kotecki, partner, lider w zespole Customer Strategy&Applied Design, Deloitte Digital

Technologia na zakupach popularna nie tylko wśród młodych

Poziom „zdigitalizowania” zakupów jest identyczny dla kobiet i mężczyzn. W przypadku kobiet można zaobserwować nieznaczny wzrost w stosunku do poprzedniej edycji badania. Co nie będzie zaskakiwać -wskaźnik wpływu cyfrowego zwiększa się wraz z dochodem, ale niekoniecznie jest związany z miejscem zamieszkania – wieś nie odstaje od miasta. (60 proc. vs 62 proc.). Najbardziej scyfryzowaną grupą wiekową pozostają respondenci do 24 lat, natomiast wart podkreślenia jest wzrost korzystania z narzędzi cyfrowych wśród starszych kategorii wiekowych: 35-54 lata. Wspomaganie się technologią w trakcie zakupów nie jest już tylko domeną młodych ludzi.

Najwyższe poziomy wskaźnika wpływu cyfrowego z perspektywy kategorii produktowych – podobnie jak w pierwszej edycji badania – odnotowano dla elektroniki, motoryzacji i mebli, natomiast najniższe dla żywności. Co ciekawe w przypadku zakupów w sklepach spożywczych zaobserwowano najwyższy wzrost wśród klientów w średnim wieku (tj. 35-54 lata). Taki wynik nierozłącznie wiąże się z sytuacją pandemiczną i koniecznością zmiany zwyczajów zakupowych – ograniczeniem wizyt w sklepach.

Przed wizytą w sklepie sięgamy po urządzenia cyfrowe – przede wszystkich po smartfon – głównie po to, by porównywać ceny oraz wyszukiwać informacje o produktach, w tym o ich dostępności. 30 proc. respondentów wskazuje, że przed zakupami korzysta z mediów społecznościowych, a największy wpływ na ich decyzje zakupowe mają Facebook i Youtube.

Zakupy ze smartfonem w ręku były naszą codziennością jeszcze w czasach przed pandemią. To, z czym mamy do czynienia teraz, jest utrwaleniem tego trendu i rozszerzeniem go na kolejne grupy społeczne. Pandemia znacząco wpłynęła na zwyczaje konsumentów, którzy zmienili swoje podejście do dokonywania zakupów oraz oczekiwania w stosunku do sprzedawców. Jako klienci staliśmy się bardziej świadomi, samodzielni i płynnie poruszamy się pomiędzy światem online i offline

Wiesław Kotecki

Sprzedawcy w nowej roli

Coraz częściej klientom nie chodzi tylko o wizytę w sklepie, ale o sumę doświadczeń związanych z marką. Klient, który dociera do sklepu, wie już dokładnie czego chce i w wielu przypadkach wie więcej o produkcie niż sprzedawca. Rola asystentów sprzedaży ewoluuje w stronę bycia „zaufanym doradcą marki” lub „ambasadorem marki”, zwłaszcza w przypadku zakupu dóbr większej wartości. Kategoriami, które wciąż wymagają wsparcia ekspertów są elektronika i meble.

Z punktu widzenia detalistów w najbliższym czasie niezwykle ważne będzie oferowanie klientom technologii pozwalających na identyfikację ich potrzeb i preferencji jeszcze przed wizytą w sklepie, natychmiastowe wyszukiwanie informacji o produkcie, przygotowywanie rekomendacji na podstawie ich reakcji, preferencji, a także sfinalizowanie zamówienia i jego dostawę. Wszystko to w konsekwencji prowadzi do zmiany dotychczasowego modelu sklepów oraz ich roli, a także szerszego zastosowania technologii do stworzenia bardziej interaktywnego interfejsu z marką i produktami

Barbara Koźbiał, menedżerka w zespole Digital Strategy, Deloitte Digital

Pobierz pełny raport 


Źródło: Deloitteto

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Spadek obrotów w sklepach tradycyjnych w sierpniu. Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego

sklepy spożywcze

Z najnowszych danych M/platform wynika, że sierpień 2021 przyniósł spadek obrotów w handlu tradycyjnym w ujęciu rok do roku. Jak pokazuje badanie, kupujemy rzadziej i mniej podczas jednego procesu zakupowego. Niestety więcej płacimy.

Po trzech miesiącach kilkuprocentowych wzrostów rok do roku, handel tradycyjny w Polsce ponownie odnotował spadek obrotów. W sierpniu 2021, wartość sprzedaży generowana przez ten kanał dystrybucji była niższa od ubiegłorocznej o 3,0%. Podobnie jak w poprzednim miesiącu, mogliśmy zaobserwować wzrost wartości naszego koszyka zakupowego, który osiągnął średni poziom 21,19 złotych. Jednocześnie o 4,2% zmniejszyła się wielkość naszego koszyka. Wydajemy zatem więcej, ale kupujemy mniej. Kupujemy także rzadziej, ponieważ w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, liczba transakcji w sklepach tradycyjnych zmniejszyła się o 5,6%.

Grupą produktową, która nieustająco odnotowuje wzrost wartości sprzedaży w handlu tradycyjnym, pozostają produkty świeże i na wagę, a zatem mięso, wędliny, owoce, warzywa i nabiał. Większość pozostałych grup produktowych odnotowała jednak rok do roku kilku- lub nawet kilkunastoprocentowe spadki. W sierpniu, wartość jednej z największych kategorii w Polsce, ale także i w handlu tradycyjnym, kategorii piwa zmniejszyła się o 17,7%. Podobne tempo spadku (-15,9%) charakteryzowało napoje bezalkoholowe. Zmniejszyła się wartość sprzedaży mrożonek, w tym lodów, (-31,0%), a także słonych przekąsek (-12,3%). W przypadku części kategorii spadki te można przypisywać niższym niż ubiegłoroczne temperaturom, jakie towarzyszyły nam w ostatnim miesiącu wakacji. Jednocześnie produktów z wielu kategorii kupowaliśmy jednak po prostu mniej niż rok temu.

Trend wzrostowy utrzymały natomiast alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likiery i jest to już piąty miesiąc z rzędu, kiedy ta grupa produktowa odnotowuje wzrost rok do roku. W sierpniu 2021, był to wzrost na poziomie 5,4%, a zatem nieco wyższy niż w miesiącu poprzednim. Jednocześnie niewielki wzrost odnotowały także gotowe posiłki (+1,8%).

Ewa RybolowiczInteresującym wydaje się fakt, iż przyglądając się bliżej rosnącym nieustannie alkoholom mocnym, możemy dostrzec niestety bardzo podobny trend, jak w przypadku całkowitej sprzedaży odnotowywanej w handlu tradycyjnym. Jako Polacy, upodobaliśmy sobie w ostatnich latach te trunki, więc wciąż wydajemy na nie część swojego domowego budżetu i jak wskazują wskaźniki, jest to większa część niż w analogicznym okresie sprzed roku. Nie oznacza to jednak, że kupujemy tych trunków więcej. Kupujemy je rzadziej, co potwierdza spadek liczby transakcji zawierających tego typu produkty i jednocześnie płacimy za nie więcej.

Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform


Źródło: M/platform

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Spadek nastrojów wśród prowadzących małe i średnie sklepy

M/platform

Sierpniowy odczyt wskaźników Nastroju Handlu Tradycyjnego pokazał intensywny spadek nastrojów wśród osób prowadzących sklepy handlu detalicznego.

Wskaźnik, opierający się na ocenach sierpnia, wyniósł 36,4 pkt., co oznacza spadek o 17,6 pkt. w stosunku do lipcowej wartości. Podobny spadek, o 17,7 pkt., zanotował wskaźnik oczekiwań wrześniowych. Wartość NHT+1 wyniosła 35 pkt. Po optymistycznym lecie, wartości wskaźników wróciły do poziomów z początku br.

Po trzech miesiącach kilkuprocentowych wzrostów rok do roku obroty w handlu tradycyjnym w sierpniu charakteryzowały się tendencją spadkową. Większość grup produktowych, które w poprzednich miesiącach sterowały wzrostem całego kanału, odnotowało spadki sprzedaży, co w efekcie przyczyniło się do 3% spadku wartości sprzedaży całkowitej w sklepach tradycyjnych.

 

Ewa rybołowiczTendencja spadkowa towarzyszyła tym razem takim grupom, jak napoje bezalkoholowe (-15,9%), mrożonki, w tym lody (-31%) czy wyroby tytoniowe (-4,7%). Trend wzrostowy utrzymały za to nadal alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likiery (+5,4%). Jednocześnie, niewielki wzrost odnotowały gotowe posiłki (+1,8%).

Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform

Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.


Źródło: M/platform

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Handel: firmy mimo ograniczeń w sprzedaży chcą zatrudniać nowych pracowników

Zakupy

Przedsiębiorcy reprezentujący sektor handlowy, mimo obostrzeń ograniczających sprzedaż, chcą w okresie od kwietnia do końca czerwca powiększać swoje zespoły. Deklaracje pracodawców są dość optymistyczne, ponieważ co dziesiąty z nich planuje poszukiwać nowych pracowników w drugim kwartale bieżącego roku.

W okresie kwiecień-czerwiec pracodawcy działający w obszarze handlu planują więcej rekrutacji niż zwolnień. Co dziesiąty przedsiębiorca deklaruje, że będzie pozyskiwał nowych pracowników. Redukcję stanowisk przewiduje zaledwie 1% firm, natomiast 84% zamierza utrzymać liczbę etatów na niezmienionym poziomie. 5% organizacji nie ma sprecyzowanych planów rekrutacyjnych na najbliższe miesiące. Prognoza netto zatrudnienia (czyli różnica pomiędzy odsetkiem firm deklarującym wzrost a odsetkiem przewidującym spadek zatrudnienia) dla sektora handel detaliczny i hurtowy osiągnęła poziom +8%. Co ważne – wywiady z firmami prowadzone były w momencie obowiązującego na terenie kraju lockdownu, odzwierciedlają więc nastroje panujące wśród pracodawców w chwili zamknięcia galerii handlowych. Wszystko wskazuje na to, że nawet w czasie reżimu sanitarnego pracodawcy z branży handlowej planują dość aktywnie pozyskiwać nowych kandydatów.

handel tabela
Źródło: ManPowerGroup

Dominik MalecPrzedsiębiorcy z sektora handlu detalicznego i hurtowego nauczyli się już funkcjonować w pandemicznej rzeczywistości i dostosowali do niej swoje biznesy – dlatego też wykazują większą śmiałość w zakresie rozbudowywania zespołów. Sytuacja na rynku wciąż pozostaje jednak dynamiczna – trudno więc jednoznacznie określić, czy optymistyczne trendy w zatrudnieniu utrzymają się w nadchodzących kwartałach. Należy mieć nadzieję, że wraz z postępującym procesem masowych szczepień obserwować będziemy stopniowe odmrażanie gospodarki. Na chwilę obecną dane z raportu wskazują na to, że w drugim kwartale 2021 roku kandydaci mogą spodziewać się stosunkowo dużej liczby ofert pracy w sektorze handlowym. Sprzyja temu intensywny rozwój e-commerce – wielu przedsiębiorców przeniosło bowiem sprzedaż do internetu. Wraz z digitalizacją pojawiło się wśród nich zapotrzebowanie na nowych specjalistów.

Dominik Malec, dyrektor regionalny w Manpower

Ekspert zauważa również, że obecnie obserwujemy ciekawy, niejako „dualistyczny” trend zakupowy, napędzający polski handel.
Dominik MalecChoć bardzo wielu konsumentów przyzwyczaiło się już do kupowania przez internet, a branża e-commerce od początku pandemii notuje wysokie wzrosty – w momencie znoszenia restrykcji związanych z lockdownem, klienci korzystają z ponownego otwarcia galerii handlowych. Zakupy w czasie pandemii stały się jedną z form rozrywki. Jednocześnie praca zdalna wymusiła na nas przystosowanie mieszkań do potrzeb domowego biura, co również nie było bez znaczenia dla sektora handlu detalicznego i hurtowego. W związku z rozpoczęciem remontów w wielu polskich domach, bardzo wysokie wzrosty zanotowała w czasie pandemii na przykład sprzedaż sprzętów AGD.
Dominik Malec, dyrektor regionalny w Manpower
Plany rekrutacyjne pracodawców w pierwszej połowie 2021 roku są zdecydowanie bardziej optymistyczne niż w analogicznym okresie 2020 roku, kiedy to prognoza netto zatrudnienia wynosiła odpowiednio +5% i +3% dla pierwszego i drugiego kwartału.
Dominik MalecFirmy z sektora handlu detalicznego i hurtowego, w związku z dynamicznym rozwojem e-commerce, poszukują specjalistów z wysoko rozwiniętymi umiejętnościami cyfrowymi. Pożądani na rynku pracy są także pracownicy magazynowi. Przedsiębiorcy oczekują od kandydatów dużej otwartości na zmiany i zaangażowania. W związku z nieprzewidywalnością rynku, sinusoidalnym zamrażaniem i odmrażaniem gospodarki, firmy bardziej niż wcześniej nastawione są na elastyczne formy zatrudnienia. Taki model współpracy jest szczególnie atrakcyjny dla studentów, którzy – w związku z ograniczeniem zatrudnienia w branży restauracyjnej – często przekwalifikowują się i próbują swoich sił właśnie w handlu.
Dominik Malec, dyrektor regionalny w Manpower

Źródło: ManPowerGroup

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trendy, które będą dominowały w świecie handlu i płatności w 2021 roku

terminal platniczy

Nowe zwyczaje zakupowe i te związane z rynkiem płatności, które zaczęły kształtować się wiosną 2020 roku, nie tylko nadal obowiązują, ale widocznie wpisują się w krajobraz polskiego handlu detalicznego. Co więcej, niemal pewne jest, że popularność wykorzystania kanałów cyfrowych będzie dynamicznie rosła w najbliższych miesiącach. Eksperci Adyen prognozują, które trendy związane z rynkiem e-commerce i cyfrowych płatności zyskają na znaczeniu i zdominują 2021 rok.

Elastyczność najlepszą odpowiedzią na wyzwania wywołane COVID-19

Firmy, które konsekwentnie osiągają najlepsze wyniki, to te, łączące świat fizyczny i cyfrowy. Umożliwiają klientom płynne poruszanie się pomiędzy wieloma kanałami bez żadnych zakłóceń. Dane Adyen z różnych rynków, w tym polskiego, pokazują, że holistyczna integracja kanałów jest głównym czynnikiem prowadzącym firmy do sukcesu. Proces ten pomógł im ustabilizować sprzedaż w czasie pandemii, rekompensując utratę transakcji w sklepach poprzez wzrost handlu elektronicznego. Im więcej kanałów wykorzystują klienci, tym większa szansa uzyskania ich lojalności i wygenerowania większych przychodów dla firmy. Z danych Adyen wynika, że klienci kupujący w fizycznych placówkach, wydali 40% więcej kiedy te otworzyły się także online.

Doświadczenie klienta nigdy nie było bardziej kluczowe

…i pozostanie na pierwszym miejscu jeszcze przez długi czas. Według tegorocznego Adyen Retail Report, 71% polskich odwiedzających nie wróci, jeśli nie było zadowolone z obsługi w sklepie lub online.

Obok możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa, firmy powinny wykorzystać wszystkie szanse uniknięcia „tarć” w procesie obsługi klientów i maksymalnie wspierać autoryzacje ich transakcji. Od 1 styczna 2021 r. obowiązkowe w przypadku płatności online stanie się Silne Uwierzytelnianie Klienta (SCA). Oznacza to, że firmy będą musiały wdrożyć protokół 3D Secure dla kart, aby zachować zgodność z dyrektywą PSD2 – jeśli jeszcze tego nie zrobiły. W tym celu wprowadzono nowy protokół 3DS2, który wykorzystuje bogaty zbiór danych, pomagających przedsiębiorstwom w szybszej, bezproblemowej i spójnej autoryzacji transakcji. Bez względu na to, o jaki profil działalności chodzi, klienci zawsze muszą stać na pierwszym miejscu.

Zwinność operacyjna na podium priorytetów

Kolejnym krokiem na tej drodze powinno być łączenie wszystkich kanałów dotarcia do odbiorców i uzyskanie tym samym spójnego dostępu do informacji o ich preferencjach, oczekiwaniach oraz wymaganiach w jednym miejscu. Podejście Unified Commerce umożliwia 360 stopniowy wgląd w zachowanie klientów w ramach całego systemu działalności. To pozwala przedsiębiorstwom na możliwość dogłębnej analizy prowadzonego biznesu, a także szybkiej reakcji na potrzeby klientów. Potwierdzają to dane z globalnej platformy Adyen – przedsiębiorstwa korzystające z Unified Commerce stwierdziły, że w pierwszym kwartale pandemii wolumen ich transakcji pozostał stabilny. Zapotrzebowanie na jednolite doświadczenie na linii konsument – marka będzie widocznie wzrastało w nadchodzącym roku.

Metody płatności klientów jako nowy program lojalnościowy

Osią podejścia Unified Commerce jest to, że wszystkie kanały sprzedaży połączone są w ramach jednego systemu. Umożliwia to m.in. tworzenie programów lojalnościowych w charakterze omni-channel, który również zyskał na popularności w 2020 roku. Dla przykładu, karta płatnicza klienta może stać się jednocześnie jego kartą lojalnościową, bez konieczności zapisywania się na dodatkowy program lojalnościowy lub pobierania aplikacji. Powiązanie lojalności z kartą płatniczą kupującego pozwala przedsiębiorcom na automatyczne oferowanie zniżek, spersonalizowanych rekomendacji lub innych nagród. Oznacza to, że firmy nie muszą dłużej polegać jedynie na swoich pracownikach, którzy znają stałych klientów, ale mogą ich rozpoznawać również na większą skalę – online i w sklepie. Dzięki temu odwiedzający poczują się docenieni nawet bez możliwości fizycznej wizyty w sklepie. Według prowadzonych przez Adyen analiz, aż 66% polskich klientów wybiera marki, które oferują programy lojalnościowe połączone z systemami płatności.

Płatności bezdotykowe rosną w siłę

Już od jakiegoś czasu płatności bezdotykowe wykraczają poza funkcję przyłożenia fizycznej karty do terminala płatniczego. Technologia NFC (komunikacji bliskiego zasięgu) wkracza do cyfrowych portmonetek pokroju Apple Pay i Google Pay. Co więcej, dzięki bezpiecznym metodom uwierzytelniania – kodom dostępu czy biometrii (odciskom palców czy rozpoznawaniu twarzy) – nie są one ograniczone do standardowych limitów nakładanych na transakcje zbliżeniowe. Udogodnienia te są o tyle ważne, że zgodnie z Adyen Retail Report, aż 62% klientów w Polsce przyznaje, że obawia się o higienę terminali płatniczych i woli korzystać z metod bezdotykowych.

Zgodność z regulacjami kluczowym krokiem budowania strategii e-handlu

Żadna strategia e-commerce nie będzie kompletna bez jasnego planu dotyczącego silnego uwierzytelniania klientów (SCA). Tym bardziej, że zgodnie z oczekiwaniami konsumentów, proces ten ma być szybki i nie wymagać od nich żadnych działań. SCA to europejski standard stworzony w celu zwiększenia bezpieczeństwa płatności online. Tak więc, kiedy klient dokonuje płatności, w momencie transakcji mogą być wymagane od niego dodatkowe poziomy uwierzytelnienia.

W przeszłości klienci mogli po prostu wprowadzać numer swojej karty i kod weryfikacyjny CVC. Jednak zgodnie z przepisami dyrektywy PSD2, wkrótce wymagane będzie uwierzytelnienie dwuskładnikowe. Aby mieć pewność, że realizowane transakcje są zgodne z PSD2 SCA, przedsiębiorcy powinni wdrożyć 3D Secure. Innym sposobem zadbania o spełnienie warunków SCA, jest użycie lokalnych metod płatności i międzynarodowych portfeli elektronicznych. Firmy powinny upewnić się, że ich transakcje są zgodne z wymogami, aby uniknąć ryzyka odmowy płatności przez banki, jednocześnie zapewniając płynne doświadczenie klienta – wkrótce to stanie się głównym tematem dyskusji w tym sektorze.

Po roku wielkiej niepewności próba przewidzenia przyszłości może wydawać się ryzykowna. Widzimy jednak, że jedno stało się już prawdą: pandemia COVID-19 przyspieszyła trendy w kierunku cyfryzacji – i jest to równie prawdziwe w przypadku sektora płatności, jak wielu innych obszarów biznesu i społeczeństwa. Konieczność unikania bliskiego kontaktu z innymi pokierowała transformacją firm i marek w ciągu kilku miesięcy, co w przeszłości mogło zająć lata. W tym procesie na dobre zmieniły się zachowania i oczekiwania. Wraz z początkiem 2021 roku nadchodzi wiele niepewności. Ale jestem przekonany, że cyfrowa transformacja płatności będzie postępować tylko szybciej. Nawet po ustąpieniu pandemii i umożliwieniu konsumentom powrotu do starych zachowań, wielu z nich tego nie zrobi. Podejrzewam, że szybki wzrost handlu elektronicznego obserwowany w ramach COVID-19 będzie się utrzymywał, zwłaszcza wśród konsumentów, którzy wcześniej nie mieli możliwości korzystania z technologii cyfrowych. Przedsiębiorstwa nie mogą zakładać, że ich cyfrowi klienci ograniczają się do młodszych, zaawansowanych technologicznie kupujących. 

Jakub Czerwiński, VP Sales CEE

 


Źródło: informacja prasowa Adyen 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dwukrotny wzrost udziału e-commerce w handlu detalicznym

cyfrowa transformacja

Lockdown zmienił zwyczaje zakupowe Polaków. Wiele osób, z uwagi na swoje bezpieczeństwo przeniosło robienie zakupów do sieci. GUS w ostatnim raporcie przekazał informacje o sprzedaży detalicznej w kwietniu i uwzględnił w nich dane o sprzedaży on-line, której znaczenie wzrosło po wybuchu epidemii. Wynika z nich, że prawie o 30 proc. wzrosła w kwietniu sprzedaż detaliczna przez internet (w porównaniu z danymi z marca 2020).

Historia dzieje się na naszych oczach – cały świat znalazł się w nadzwyczajnej sytuacji, o której przyszłe pokolenia będą uczyć się z podręczników. Wybuch COVID-19 spowodował niekwestionowane spowolnienie gospodarcze w ujęciu globalnym. W Polsce, przy generalnym spadku obrotów w handlu, sektor e-commerce dzisiaj nabiera ogromnego znaczenia.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w zaledwie 4 miesiące 2020 roku udział e-commerce w sprzedaży wzrósł niemal dwukrotnie w stosunku do 2019 roku.

udział sprzedaży e-commerce
źródło: Digitree Group S.A.

Jest to wielka szansa dla firm świadczących usługi dla sektora e-commerce. Biznesy przechodzą cyfrową transformację i szukają rozwiązań wspierających sprzedaż, które znacząco wpłyną na złagodzenie spadku obrotów.  Wielu klientów końcowych dokonało zakupu w online po raz pierwszy. Powiększyło się zatem ich grono. Mam na myśli tutaj szczególnie udział osób, które do tej pory nie interesowały się robieniem zakupów w sieci, ze względu na brak wiedzy jak to robić oraz niski poziom zaufania do zawierania tego rodzaju transakcji.

Kluczowe będzie tutaj zapewnienie pozytywnego customer experience, które przekona nowych użytkowników do kolejnych zakupów w sieci. Przypuszczamy, że w najbliższych miesiącach udział e-commerce w obrotach retail będzie nadal wzrastał, zarówno w Polsce i na świecie, i nie będzie krótkoterminowy. Sprzedawcy będą brali pod uwagę fakt, że kryzys, który obecnie przeżywamy może się powtórzyć (wiele słyszy się o drugim etapie epidemii jesienią), dlatego już teraz przygotowują się na tę okoliczność, przeprowadzając digitalizację swoich biznesów. Sektor e-handlu rozwijał się w szybkim tempie już przed pandemią. Jak wynika  z analizy danych przedstawionych na wykresie, obecna sytuacja to tempo widocznie zwiększa.

Historia pokazała, że właśnie w dobie kryzysu należy szukać możliwości ekspansji i rozwoju. W trakcie wybuchu epidemii SARS w Chinach, na przełomie 2002 i 2003 roku „wyrosły” platformy Alibaba i JD.com – jedne z najważniejszych e-commercowych gigantów. Ówczesny kryzys okazał się być swego rodzaju punktem zwrotnym dla całego sektora handlu internetowego na świecie. Czy załamanie, którego dzisiaj doświadczamy będzie również szansą dla biznesów? Prawdopodobnie tak, ale jedynie dla tych, które dopasują swoją strategię do dynamicznie zmieniających się rynku i nawyków konsumenckich. Jako Sales Intelligence wspieramy rynek e-commerce i proponujemy rozwiązania marketingu internetowego, które są korzystne zarówno dla e-biznesu, jak i e-klienta. Od początku roku obserwujemy wzmocnienie zainteresowania naszymi usługami wśród firm działających online.

Dariusz Zaremba, Prezes Zarządu Sales Intelligence


Źródło: Informacja prasowa Digitree Group S.A.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Po zakończeniu okresu izolacji wydatki polskich konsumentów w handlu mogą spaść o niemal 25 proc.

wydatki polskich konsumentów w handlu

Wydatki Polaków w handlu wywołane długotrwałym wychodzeniem ze stanu powszechnej izolacji, prognozowanym bezrobociem wywołanym kryzysem po epidemii czy wstrzemięźliwością zakupową mogą spaść od 8,3 do 23,7 proc. w zależności od powiatu.

Opierając się własnych danych pochodzących z badań nad potencjałem siły nabywczej Polaków na różne kategorie produktów analitycy GfK oszacowali 4 możliwe scenariusze rozwoju wypadków w polskim handlu detalicznym. W każdej z 4 prognoz uwzględniono założenia dotyczące potencjalnej długości okresu izolacji oraz ilości czasu, jaki zajmie sektorowi powrót do stanu „normalności”, czyli do poziomu sprzedaży sprzed epidemii.

I tak w scenariuszu pierwszym, najbardziej optymistycznym, zakładającym 2-miesięczny okres izolacji oraz powrót do poziomów sprzedaży sprzed epidemii jeszcze w grudniu bieżącego roku, prognozowany ogólny spadek wydatków Polaków w handlu detalicznym może w nadchodzących miesiącach wynieść od 8,3 do 14,2 proc. (w zależności od powiatu).

W scenariusz drugim, zakładającym także 2-miesięczny okres zamknięcia Polaków w domach, ale okres dochodzenia do poziomów sprzedaży sprzed epidemii kończący się w maju przyszłego roku, prognozowany spadek wydatków konsumentów w sklepach wyniesie w tym okresie od 10,7 do 17,7 proc. (w zależności od powiatu).

Scenariusz trzeci zakłada spadek wydatków Polaków w handlu między 11,7 a 19,3 proc. w zależności od powiatu, jeśli izolacja potrwa 2 miesiące, ale powrót do poziomów sprzedaży sprzed epidemii nastąpi dopiero w grudniu 2021 roku.

W scenariuszu czwartym, najbardziej pesymistycznym prognozowana jest największa skala spadków, pomiędzy 14,4 a 23,7 proc. Dojdzie do nich przy założeniach, iż izolacja Polaków potrwałaby łącznie 4 miesiące (2 miesiące wiosną i 2 miesiące jesienią 2020 roku), a powrót do poziomów sprzedaży sprzed epidemii w nastąpiłby w grudniu 2021 roku.

Prognoza_spadki_w_handlu
Źródło: GfK

Polski handel to około 437 miliardów złotych rocznych obrotów. Centra handlowe (pow. 5 tys. m kw.) odpowiadają za około 30 proc. tej wartości, a udział handlu online kształtował się na poziomie około 9 proc. Oznacza to, w pewnym uproszczeniu i bez uwzględnienia sezonowości, że przy zamknięciu centrów handlowych przez miesiąc nie wygenerują one sprzedaży na poziomie około 10,5 miliarda złotych. Długość okresu izolacji i wstrzemięźliwość zakupowa Polaków w okresie po zniesieniu ograniczeń zadecydują o głębokości przeobrażeń, którym z pewnością ulegnie krajowy sektor handlu.

Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK

O badaniu

Badanie siły nabywczej Polaków (GfK Purchasing Power) analizuje nominalny dochód rozporządzalny, bez inflacji. Badanie opiera się na danych statystycznych dotyczących wysokości dochodów, podatków i świadczeń społecznych oraz na prognozach instytucji finansowych. Siła nabywcza rozumiana jest jako dochód rozporządzalny na mieszkańca po odjęciu podatków i darowizn na cele dobroczynne. Badanie wskazuje poziom siły nabywczej na osobę w danym roku wyrażony w euro i jako wartość zindeksowana.

Konsumenci wykorzystują ogólną siłę nabywczą do pokrycia wydatków na artykuły spożywcze, mieszkanie, usługi, energię, składki na prywatne plany emerytalne i ubezpieczenia oraz innych wydatków, takich jak wakacje, koszty przejazdów czy wydatki konsumpcyjne.


Źródło: informacja prasowa GfK

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Science fiction w twoim sklepie. Wykorzystanie AI w handlu detalicznym

Ostatnie lata zmieniły krajobraz branży handlowej. Dynamiczne przekształcenia związane ze wzrostem znaczenia technologii wpłynęły na zwyczaje zakupowe klientów. Współcześni konsumenci, przyzwyczajeni do wygód, jakie niesie ze sobą mobilny Internet oraz liczne aplikacje ułatwiające funkcjonowanie w życiu codziennym, takich samych rozwiązań oczekują podczas zakupów. Dlatego sieci handlowe w Polsce nie powinny zwlekać z wdrażaniem systemów opartych na AI.

Sztuczna inteligencja kojarzy się zwykle z filmami science fiction lub futurystycznymi projektami wykorzystującymi do pracy humanoidalne roboty. Tymczasem mamy z nią do czynienia już teraz, na co dzień. Wyszukiwarki internetowe, media społecznościowe, aplikacje telewizyjne i muzyczne, a nawet zakupy, zwłaszcza te on-line są oparte na specjalnych algorytmach analizujących ogromne ilości danych. Badając upodobania i zwyczaje konsumentów AI prognozuje decyzje, rekomenduje towary czy usługi, personalizuje reklamy. Nic więc dziwnego, że eksperci upatrują w niej potężnego narzędzia do optymalizacji wyników sprzedażowych również w branży handlowej. 

Bogdan Łukasik

Najnowsze technologie i cyfryzacja to główne obszary, których rozwój może przynieść branży detalicznej sporo korzyści. Zastosowanie rozwiązań wykorzystujących Sztuczną Inteligencję może podnieść wartość sprzedaży nawet do 5 % – mówi Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern-Expo Group. – Dzięki spersonalizowanym promocjom, zoptymalizowanemu asortymentowi i indywidualnie przygotowanym prezentacjom towarów retailerzy zyskają przychylność klientów oraz przewagę konkurencyjną. 

Nowe technologie z korzyścią

Ze względu na wysoki poziom konkurencji w handlu detalicznym wykorzystanie AI do efektywnego prognozowania popytu i zmniejszenia kosztów może zapewnić trwałą przewagę na rynku. Korzyści obejmują wyraźną poprawę prognozowania, zarządzania zapasami i wydajnością. AI wykorzystuje się do przewidywania trendów, ustalania cen i personalizacji promocji, optymalizacji operacji logistycznych, działań w magazynach i sklepach. Nawet jeśli musimy jeszcze zaczekać na wirtualnych asystentów klienta podpowiadających, co najlepiej pasuje do naszego indywidualnego koszyka zakupów, to już teraz AI oferuje wachlarz możliwości. 

Paweł Kot

– Wykorzystując prawidłowości i zależności rozpoznane dzięki analizie dużych zbiorów danych AI proponuje najlepsze strategie działania. Na bazie przykładów oblicza prawdopodobieństwo oraz ryzyko. Sztuczna Inteligencja bada dane pochodzące z wielu źródeł takich jak dotychczasowe transakcje, trendy w mediach społecznościowych, wzorce dokonywania zakupów, historia odwiedzonych stron, analiza wyrazu twarzy czy prognoza pogody i integruje je wszystkie tworząc algorytm. Korzystając z uczenia maszynowego w przewidywaniu poziomu sprzedaży wskazuje najbardziej optymalne rozwiązania dla danego sklepu – rekomenduje wielkość zamówienia, optymalizuje dostawy i minimalizuje straty – mówi Paweł Kot, Business Development Manager z Modern-Expo.

Obecnie sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana przez największe światowe firmy. Liderami są sklepy sprzedaży internetowej. Niemiecki gigant – Otto zredukował o 20 proc. poziom zapasów i zmniejszył zwroty produktów o ponad 2 mln sztuk rocznie. Stało się to możliwe dzięki wykorzystaniu techniki uczenia głębokiego, którą wykorzystano do analizy dotychczasowych transakcji. Prognoza systemu osiągnęła dziewięćdziesięcioprocentową dokładność, co pozwoliło zautomatyzować zamówienia towarów do sklepu. W pełni zautomatyzowany jest też system płatności w pilotażowym sklepie Amazon Go. Klienci wchodząc do sklepu logują się przy wejściu za pomocą aplikacji, wkładają produkty do koszyka i wychodzą ze sklepu bez zatrzymywania się przy kasie, a kwota do zapłaty obciąża ich rachunki automatycznie. Sklep stosuje technologię rozpoznawania i przetwarzania obrazów do śledzenia i analizy zachowania klientów.

Przyszłość handlu zaczyna się dzisiaj

Wczesne wdrożenie AI zwiększy szansę na wyprzedzenie konkurencji w skali lokalnej i regionalnej. Pomoże sprzedawcom podejmować decyzje w oparciu o Big Data. Korzystając z nowej technologii, sklepy mogą lepiej radzić sobie z dynamicznie zmieniającymi się okolicznościami i oczekiwanymi konsumentów. Chodzi nie tylko o usprawnienie zakupów, ale też doskonalenie doświadczeń klienta. AI będzie bowiem wyznaczać nowe ramy komfortu kupujących – wyjaśnia Bogdan Łukasik.

Dzięki połączeniu uczenia maszynowego oraz technologii rozpoznawania i przetwarzania obrazów kolejki do kasy odejdą w niepamięć. Rozmieszczone w sklepach beacony połączone z systemami uczenia głębokiego umożliwią przesyłanie spersonalizowanych promocji na smartfon klienta sklepu w czasie rzeczywistym. Inteligentne lady zaproponują produkty uzupełniające do wybieranych towarów zgodnie z upodobaniami klienta. Autonomiczne wózki i drony pomogą w dostarczeniu zakupów. Chociaż na niektóre rozwiązania trzeba będzie jeszcze poczekać, część już dziś jest w zasięgu ręki. 

Piotr Kraśnicki

– Dzięki pracy naszych ekspertów z Centrum Innowacji Modern-Expo mogliśmy niedawno zaprezentować inteligentną półką i chłodziarkę oparte o technologię smart. Takie wyposażenie, przesyła dane dotyczące stanu zatowarowania i pomaga w przejrzystym eksponowaniu produktów. – mówi Piotr Kraśnicki, dyrektor ds. sprzedaży w Modern-Expo. – Wykorzystując Big Data urządzenie wspomaga planowanie ekspozycji sklepowej. Dzięki dostarczaniu miarodajnych danych półka służy do ekspozycji produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem w najbardziej widocznych punktach w sklepie tak, by konsumenci z łatwością znaleźli ulubione towary – opowiada Kraśnicki. 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF