...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Związek Firm Public Relations po raz drugi podsumowuje zaangażowanie branży w działalność pro bono [RAPORT]

ZFPR pro bono raport

Promowanie zaangażowania agencji we wsparcie ważnych projektów społecznych jest jednym z flagowych wątków prac Związku Firm PR – to element szerokiej strategii wspierania najwyższych standardów etycznych w branży. Już po raz drugi ZFPR publikuje specjalny raport podsumowujący najciekawsze inicjatywy, jakie agencje zrealizowały non profit. Najnowszy raport Związku obejmuje okres ponad roku, od początku 2020 r. do wiosny 2021 r. i prezentuje ponad 20 przykładów zaangażowania PR-owców we wsparcie organizacji i inicjatyw pozarządowych. Pomimo pandemii, związkowe firmy nie tylko nie osłabiły, ale wręcz zwiększyły intensywność działań społecznych – oprócz działań ad hoc wspierających walkę ze skutkami Covid 19, które raportowały niemal wszystkie podmioty, w ramach zgłoszonych 21 pozostałych projektów na działalność pro bono poświęcono ponad 3500 godzin! Do grona zaangażowanych firm dołączyły także kolejne agencje - 38 Content Communication, Lighthouse, d*fusion communication, MSL i Procontent Communication. Wśród tematów, w które PR-owcy angażowali się najchętniej, przodują ochrona zdrowia i praw pacjenta, ochrona praw dzieci, a w tym roku także tematyka praw kobiet i wyrównywanie szans na rynku pracy.

Wątek aktywnego zaangażowania PR-owców we wsparcie non profit ważnych kwestii społecznych towarzyszy branży od lat. Podobnie jak prawnicy, PR-owcy obecni są na co dzień pro bono w wielu inicjatywach i kampaniach, towarzysząc im od etapu planowania strategii komunikacji, przez prowadzenie biura prasowego i relacji z mediami czy organizację eventów, po działania takie jak pomoc w sytuacjach kryzysowych lub prowadzenie szkoleń z wystąpień publicznych. Z pomocy ekspertów od komunikacji korzystają chętnie zarówno największe podmioty pozarządowe, jak Szlachetna Paczka czy Amnesty International, jak i indywidualni liderzy, a także małe organizacje, wyspecjalizowane w danym temacie – np. walce z mową nienawiści. Efekty wsparcia PR dla NGOs są oczywiste – większy rozgłos dla ważnych spraw i oddanie społecznikom głosu w mediach, co pozwala im efektywniej walczyć w dobrej sprawie, docierać do ludzi i zmieniać rzeczywistość.

Związek Firm PR – szeroka strategia na rzecz zaangażowania branży pro bono

W Związku Firm PR promocja zaangażowania pro bono jest jednym z flagowych wątków prac zarządu – to element szerokiej strategii promocji najwyższych standardów etycznych w branży. W przeciągu ostatnich dwóch lat ZFPR podjął w tym obszarze szereg działań:

  • W ramach Związku działa grupa robocza pro bono, łącząca potrzebujące NGOs z agencjami, które mają przestrzeń na ich wsparcie;
  • Inicjowanie publicznej dyskusji oraz wymiany wiedzy nt. możliwości łączenia działań non profit z modelem zarządzania agencją jest stałym elementem agendy ZFPR – na konferencjach branżowych, w wydawnictwach własnych Związku, na wydarzeniach eksperckich;
  • Od 2020 roku do konkursu Złote Spinacze wprowadzono specjalną, prestiżową kategorię – PR pro bono – nagradzane są w niej podmioty, które szczególnie wyróżniły się na tym polu;
  • W ramach budowania współpracy i wymiany wiedzy pomiędzy biznesem a trzecim sektorem, liderzy organizacji pozarządowych dołączają także do jury konkursu i wspólnych konferencji;
  • I wreszcie – już po raz drugi ZFPR publikuje specjalny raport podsumowujący najciekawsze inicjatywy, jakie agencje zrealizowały non profit. Pierwszy raport ZFPR Pro Bono, który prezentował aktywności z 3 lat (2016-2019), objął w sumie 30 przykładowych projektów, a inwestycja czasowa szacowana była na około 10 tysięcy godzin.

Najnowszy raport Związku o zaangażowaniu agencji ZFPR w pro bono obejmuje okres ponad roku, od początku 2020 r. do wiosny 2021 r. i prezentuje ponad 20 przykładów zaangażowania PR-owców we wsparcie organizacji i inicjatyw pozarządowych. Pomimo pandemii, związkowe firmy nie tylko nie osłabiły, ale wręcz poszerzyły intensywność działań społecznych – oprócz działań wspierających walkę ze skutkami Covid 19, które raportowały niemal wszystkie podmioty, w ramach zgłoszonych 21 projektów na działalność poświęcono ponad 3500 godzin! Do grona firm zaangażowanych dołączyły także kolejne agencje, m.in. 38 Content Communication, Lighthouse, d*fusion communication, MSL, Procontent Communication. Co cieszy, zwiększył się procent stałych partnerstw agencji z NGOs (stanowią już 40% zgłoszeń).

Wrażliwość i aktywność społeczna to cechy, które większość PR-owców po prostu ma, naturalnie
– nikogo nie dziwi, że masa ludzi w branży angażuje się non profit. Tak mocny odzew instytucjonalny i formalne zaangażowanie agencji w promowanie pro bono, jako elementu trwałej strategii firmy, cieszy jednak szczególnie. Po pierwsze: jako konkretny wkład branży w budowanie lepszego, bardziej wrażliwego biznesu – takich postaw potrzebujemy w XXI wieku. Po drugie: cieszy mnie to po ludzku. Każdy case, każda historia tego, jak nasi ludzie, poświęcając 10, 50 czy 300 godzin, pomogli ratować pacjentów, dzieciaki czy seniorów, rozniecili ważną społecznie dyskusję, uratowali miejsca pracy lub stanęli w obronie pokrzywdzonych, przypomina mi, jaką nasz zawód ma moc. To dla takich momentów zostaje się PR-owcem. Po trzecie wreszcie – uważam to za duży sukces ZFPR. Fakt, że stajemy ramię w ramię w gronie tylu agencji i mówimy: to jest nasz standard, takiej branży PR chcemy, zaangażowanej i etycznej – chcemy wyróżniać zaangażowanych ludzi, jako liderów, chcemy uczyć się nawzajem jak godzić non profit z rentownością, chcemy pomagać – to jest biznes, w którym chcę być. I tak rozumiem prawdziwe public relations – jako relacje, zawsze etyczne i zawsze w dobrej sprawie. Jestem ogromnie dumny ze wszystkich ludzi i agencji zaangażowanych w ten projekt – dziękuję Wam, róbmy swoje!

Sebastian Stępak, CEO MSL, Prezes Związku Firm PR

Sprawczość

Hanna Waśko

Zaangażowanie pro bono – poza tysiącem oczywistych zalet – ma też ważną rolę w budowaniu tożsamości zawodowej PR-owców i etosu tej branży: daje ogromne poczucie sprawczości. Kiedyś jeden z represjonowanych sędziów, dla mnie osobiście bohater, powiedział mi też, że dzięki temu, że z nim jesteśmy – wolontariusze, tłumacz, adwokat czy my, dający prostą obsługę prasową – wie, że nigdy nie jest sam. I to mu daje siłę, ta obecność, opieka –- pozwala mu wchodzić na kolejne sprawy dyscyplinarne, stawać przed TSUE w obronie praw obywateli, iść do przodu. Jeśli moja godzina, dziesięć czy sto, mogą naprawdę pomóc takim osobom – wolontariuszom, nauczycielom, protestującym lekarzom czy liderom NGOs – ludziom, którzy walczą o prawa nas wszystkich, uważam, że mam obowiązek dać im ten swój czas. Tylko tyle i aż tyle możemy my, ludzie komunikacji i PR, zrobić. Informacja to koło zamachowe dla czynienia dobra, ta nasza cegiełka jest ważna.

Hanna Waśko, CEO Big Picture, która w ramach ZFPR odpowiada za promocję praktyk pro bono

Tematyka – w co chętnie angażowały się agencje w minionym roku?

Wśród tematów, w które PR-owcy angażowali się najchętniej, po raz kolejny wysoko uplasowały się ochrona zdrowia i praw pacjenta – takie projekty znajdziemy i w tym roku w portfolio m.in. Be Communications, które wspierało walkę z cukrzycą, niepłodnością oraz psychologicznymi skutkami pandemii. Swoją potężną cegiełkę dołożyła agencja MSL, która na projekt Fundacji K.I.D.S. „Zmieniajmy szpitale na dobre!” poświęciła niemal 400 godzin w skali roku, a także d*fusion communication, która podjęła się promocji transplantologii. Wątek ochrony praw dzieci, a konkretnie przeciwdziałania przemocy, bliski jest agencji Procontent Communication, która przez niemal 2 lata współpracy przeznaczyła ponad 360 godzin na projekt „Świat Przyjazny Dziecku”.

W 2021 roku w zestawieniu pojawiły się aż trzy projekty poświęcone wyrównywaniu ról – 24/7Communication poprowadziło w tym obszarze dwie inicjatywy, w tym projekt mentoringowy „Dare IT” oraz konferencję „Kobiety w PR”, adresowaną do całej branży public relations w Polsce. Z kolei Cohn & Wolfe rozpoczęło współpracę z Fundacją Share the Care, która działa na rzecz równouprawnienia, partnerskiego modelu rodziny oraz zapobieganiu dyskryminacji kobiet na rynku pracy. Agencja, po raz kolejny w czołówce najmocniej zaangażowanych pro bono, wsparła jeszcze dwa projekty – consultingowo Polski Alarm Smogowy (raport „Razem o Czyste Powietrze”), a także tradycyjnie już organizację pacjencką – tym razem Fundację Hospicjum Onkologiczne. Z wielkim wyczuciem trudną tematykę oswajania śmierci podejmuje również 38 Content Communication – autorskie projekty agencji realizowane dla Puckiego Hospicjum pw. św. Ojca Pio branża może pamiętać jako wyróżnione za strategię w konkursie Złote Spinacze 2020.

Ciekawą kategorią w tegorocznym raporcie są inicjatywy na rzecz standardów w przestrzeni medialnej i komunikacji. Debiutujące w zestawieniu FleishmanHillard przygotowało „Poradnik: jak mówić i pisać o grupach narażonych na dyskryminację” – 1300 dziennikarzom i dziennikarkom, 300 redakcjom, wydawczyniom i szefom newsroomów dano narzędzie ułatwiające posługiwanie się inkluzywnym, trafnym i wolnym od stereotypów językiem. Z kolei Hill+Knowlton Strategies po raz kolejny podjęło rękawicę na polu walki z mową nienawiści – wspólnie z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich agencja zrealizowała kampanię „Zgłoś.to”, która z jednaj strony uświadamia, jak bardzo wyeksponowane są nasze dzieci na patotreści w internecie, a z drugiej – daje konkretne narzędzie reagowania i zgłaszania takich nadużyć.

Wśród projektów pokazujących ogromny potencjał PR-u i dialogu w sytuacjach kryzysowych, na uwagę zasługuje wyróżnione w Złotych Spinaczach zaangażowanie Lighthouse – w trakcie pandemii agencja pro bono wsparła strategicznie Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług w walce o ocalenie tysięcy miejsc pracy.

Standardowo, w zestawieniu pojawiają się też kampanie, w których agencje PR pomagały NGOs w zbiórkach 1% lub innych środków dla potrzebujących – projekt Budimex „Dom z serca – Budujemy dom dla Pani Magdy” wsparły aż dwie agencje, Procontet Communication oraz Grupa Komunikacja Plus. Grupa Komunikacja Plus po raz kolejny wzięła pod swoje skrzydła również „Poland Business Run”, czyli charytatywną sztafetę biznesową. Zespół Big Picture w tym roku oddał swoje godziny na wsparcie zbiórek dla Stowarzyszenia Mali Bracia Ubogich, opiekującego się samotnymi Seniorami oraz dla Fundacji Centaurus, której udało się uratować przed zamknięciem największy w Europie azyl dla bezdomnych koni i psów. Big Picture tradycyjnie przekazało też kilkaset godzin na wsparcie organizacji prodemokratycznych, w tym roku przede wszystkim walczących o praworządność polskich sędziów.

Raport 2021 – fakty i liczby

  • Podobnie jak w pierwszym raporcie, podstawowym wnioskiem na temat zaangażowania pro bono w ramach agencji członkowskich ZFPR pozostaje fakt, iż znaczna większość indywidualnych PR-owców zainteresowanych projektami społecznymi już dziś wspiera wybrane organizacje i inicjatywy pozarządowe. Właściwie w każdej agencji pracują konsultanci, którzy mają na koncie społeczną pracę i wsparcie potrzebujących swoją zawodową wiedzą i czasem.
  • W przypadku aż 30% podmiotów ZFPR, praktyka ta jest zinstytucjonalizowana – to oznacza, że całe agencje wspierają NGOs w sposób zorganizowany i dedykują im czas za darmo w ramach godzin pracy, pomagając projektowo lub decydując się na stałą współpracę i opiekę nad daną fundacją czy cyklicznym wydarzeniem charytatywnym.
  • W zestawieniu opracowanym wiosną 2021 roku ujętych zostało 21 przykładowych projektów, zrealizowanych przez kilkanaście agencji, a łączna suma poświęconych na nie godzin to około 3500. Dla porównania, pierwszy raport ZFPR Pro Bono, który obejmował aktywności z 3 lat (2016-2019), objął w sumie 30 przykładowych projektów, a inwestycja czasowa szacowana była na około 10 tysięcy godzin. Mimo pandemii Covid 19, mamy więc tendencję wzrostową.
  • Opisane w 2021 roku case’y dobrze oddają szeroki wachlarz tematyczny, ale też zróżnicowanie w skali i rodzaju realizowanych działań. Podobnie jak za pierwszym razem, również najnowszy raport nie stanowi pełnego przeglądu zjawiska, ale poglądowy obraz – część agencji i inicjatyw nie została ujęta w tym zestawieniu ze względu na przykład na poufność – dotyczy to m.in. wsparcia kryzysowego dla NGOs, potężnych projektów monitoringu legislacyjnego i public affairs czy też obrony osób publicznych przed hejtem (a więc także ochrony prywatności).
  • W tegorocznym raporcie zobaczyć można po raz kolejny projekty społeczne m.in. 24/7Communication, Be Communications, Hill+Knowlton Strategies, Grupy Komunikacja Plus, Cohn & Wolfe, FleishmanHillard oraz Big Picture. Do zestawienia dołączyły także kolejne agencje, m.in. MSL, Procontent Communication, Lighthouse, 38 Content Communication, d*fusion communication.
  • Ujęte w zestawieniu projekty zostały zrealizowane przez agencje pro bono, czyli bez billingu – czas pracowników dedykowany ich obsłudze został opłacony przez firmy.
  • W reprezentacji aktywnych społecznie podmiotów nie widać znaczących różnic ze względu na strukturę właścicielską – w zestawieniu znalazły się case’y opracowane zarówno przez agencje sieciowe, jak i niezależne, przez firmy kilkudziesięcioosobowe, ale też butikowe.
  • Ważną zmianą w tym roku jest mocno zwiększony udział stałych partnerstw z organizacjami pozarządowymi, a więc formuły, w której agencja wspiera NGO nie tylko przy jednej kampanii czy wydarzeniu, ale trwale systemowo – takie przypadki stanowią już 40% zgłoszeń.
  • Zdecydowanie najczęściej podejmowane działania to doradztwo komunikacyjne oraz media relacje. Przy ponad połowie kampanii agencje odpowiadały również za social media. W kilkunastu przypadkach, w tym poufnych, firmy zajmowały się także obszarem public affairs, monitoringiem legislacyjnym oraz zarządzaniem kryzysowym. Często w zakresie prac agencji pojawiały się również relacje z influencerami, a także wsparcie organizacyjno-eventowe.
  • Średnio na projekt poświęcono ok. 172 godziny. Najkrótsze projekty, zwykle o charakterze consultingowym, pochłonęły ok. 30 godzin, stałe współprace zajmują średnio 250 godzin rocznie, a największe – nawet do 400 godzin w roku.

Pobierz raport


Źródło: ZFPR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

AD WO/MAN 2020: Gaworski, Góralska, Waśko, Sawicki i Maciołek nagrodzeni

AD WO/MAN

Marcin Gaworski (180heartbeats + Jung v. Matt), Ewa Góralska (MullenLowe MediaHub), Hanna Waśko (Big Picture) i Kacper Sawicki (Papaya Films) – to zdobywcy tytułu AD WO/MAN Roku 2020. AD Marketerem Roku 2020 został Dariusz Maciołek (Bank BNP Paribas).

Tytuł AD WO/MAN Roku przyznawany jest w kategoriach: Agencje reklamowe, Agencje mediowe, Studia produkcyjne i, po raz pierwszy, Agencje PR. To nagrody za: sukcesy w branży, nowatorstwo i kreatywność oraz promowanie najwyższych standardów. Konkurs organizuje magazyn „Press”, a zwycięzca wybierany jest w głosowaniu agencji reklamowych, mediowych i PR, firm interaktywnych, studiów produkcyjnych, postprodukcyjnych i dźwiękowych.

W kategorii Agencje reklamowe tytuł AD WO/MAN Roku 2020 otrzymał Marcin Gaworski, CEO & partner 180heartbeats + Jung v. Matt, który w głosowaniu uzyskał 238 punktów. Na podium w tej kategorii znaleźli się też: Paweł Kastory i Szymon Gutkowski (DDB, 193 pkt) oraz Karolina Kałużna (Przestrzeń, 132 pkt).

W kategorii Agencje mediowe zwyciężyła Ewa Góralska, managing director MullenLowe MediaHub, która otrzymała w głosowaniu 200 punktów. Na podium znaleźli się też: Piotr Piętka (Publicis Groupe Polska, 154 pkt) oraz Anna Podskarbi (OMD Optimum Media, 98 pkt).

W kategorii Studia produkcyjne tytuł trafił do Kacpra Sawickiego, założyciela i partnera zarządzającego Papaya Films, który w głosowaniu uzyskał 221 punktów. Na podium w tej kategorii znaleźli się też: Magdalena Olak (Oto Film, 108 pkt) oraz Marcin Dworucha (F25 Production House, 107 pkt).

Pierwszą zdobywczynią tytułu przyznanego w kategorii Agencje PR została Hanna Waśko, CEO Big Picture, która otrzymała 149 punktów. Na podium znalazły się też: Katarzyna Życińska (38Content Communication, 111 pkt) oraz Agata Zeman (24/7 Communication, 85 pkt).

Po raz trzeci w historii konkursu wręczyliśmy nagrodę dla najlepszego marketera. Wybór przebiegał w dwóch etapach. W pierwszym każda z uprawnionych do głosowania firm (agencje reklamowe, mediowe, PR, interaktywne, studia produkcyjne i postprodukcyjne, studia dźwiękowe) mogła wskazać najbardziej cenionych marketerów, również swoich klientów. W drugim etapie o wyborze AD Marketera Roku decydowało jury w składzie: Izabela Albrychiewicz (GroupM Poland), Maciej Lissowski (Pathfinder 23), Jerzy Minorczyk (Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA Polska), Weronika Mirowska („Press”), prof. Krzysztof Obłój (Akademia Leona Koźmińskiego), Andrzej Skworz („Press”, przewodniczący jury), Grzegorz Szczepański (Hill + Knowlton Strategies), Paweł Tyszkiewicz (Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR).

AD Marketerem Roku 2020 został Dariusz Maciołek, CMO w Banku BNP Paribas. Drugie miejsce zajął Rafał Jakubowski (mBank), a trzecie Dorota Haller (Huawei Consumer Business Group).

Wyniki konkursu AD WO/MAN Roku 2020 ogłosiliśmy podczas gali transmitowanej na żywo na Facebooku i na Press.pl.

Partnerzy kategorii Agencje reklamowe: Klub Producentów Reklamowych, Polpharma
Partner kategorii Agencje mediowe: AMS
Partnerzy kategorii Agencje public relations: Provident Polska, Press-Service Monitoring Mediów
Partnerzy kategorii Studia produkcyjne: Škoda Polska, Storytel
Partnerzy kategorii AD Marketer: GroupM wraz z Mediacom, Mindshare, Wavemaker
Ponadto partnerami są: Audio Network, Coloroffon, Cocosound, F25 Production House, M-sound Multimedia
Patroni medialni konkursu: newonce.radio, Nowy Marketing, Marketer+
Organizator konkursu: Magazyn „Press”


Źródło: AD WO/MAN 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Powołano nową Radę Etyki Public Relations

Związek Firm Public Relations wraz z Polskim Stowarzyszeniem Public Relations powołały nową Radę Etyki PR na trzyletnią kadencję obejmującą lata 2019-2022. ZFPR delegował do Rady dwóch reprezentantów agencji członkowskich – Hannę Waśko i Przemysława Mitraszewskiego oraz jednego niezależnego eksperta dr. Łukasza Przybysza. PSPR wzbogacił skład Rady o dwie osoby zrzeszone w tej organizacji – Wojciecha Dąbrówkę oraz Adama Łaszyna.

Do głównych zadań Rady Etyki PR (REPR) należy wydawanie opinii dotyczących praktyk rynkowych, które mogłyby wpłynąć na funkcjonowanie i postrzeganie branży PR, a także wydawanie orzeczeń dotyczących konkretnych sytuacji, rodzących podejrzenia o stosowanie praktyk niezgodnych ze standardami etyki profesjonalnej. Tryb pracy Rady Etyki PR określa Regulamin.  

Członkowie REPR powołani przez zarząd ZFPR:

  • Hanna Waśko – Właścicielka agencji Big Picture, przez ostatnie 2 lata wyróżnionej największą liczbą nagród w konkursie Złote Spinacze ZFPR. Od 15 lat w branży PR. Jest strategiem. Łączy doświadczenie z sektora biznesowego z wieloletnim doświadczeniem w sektorze publicznym i NGO – specjalizuje się w obszarze public affairs i komunikacji społecznej, doradztwie kryzysowym, a także wizerunku osób publicznych. Odpowiadała za strategię PR m.in. Muzeum Historii Żydów Polskich, a także działania filantropijne liderów polskiego biznesu – Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk czy Program Studiów o Współczesnej Polsce na Uniwersytecie Oxfordzkim, powołany przez dr. Leszka Czarneckiego. W ramach praktyki Big Picture wspiera NGOs promujące aktywność obywatelską i przeciwdziałanie mowie nienawiści. W zarządzie ZFPR działa na rzecz aktywnego zaangażowania ekspertów komunikacji w projekty pro bono. Współzałożycielka Stowarzyszenia Projekt: Polska, członkini zarządów Fundacji Oxford Noble i Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Przyjaciel Forum Dialogu, stypendystka American Jewish Committee. 
  • Przemysław Mitraszewski – Ekspert w dziedzinie komunikacji. Od ponad 20 lat związany z branżą public relations. Współzałożyciel i prezes zarządu Lighthouse, firmy z polskim kapitałem działającej w międzynarodowej strukturze jednej z największych agencji komunikacyjnych na świecie Edelman. Przewodniczący Rady Związku Firm PR. Jego kluczową kompetencją jest zarządzanie w sytuacjach kryzysowych. Zrealizował z powodzeniem ponad 350 projektów związanych z issue&crisis management. W obszarze jego szczególnych zainteresowań leży komunikacja firm rodzinnych dotycząca sukcesji, komunikacji marki firmy rodzinnej i procesów M&A. Doradzał takim firmom jak LPP, PKN ORLEN, PZU, TEVA, T-Mobile. Prowadzi zajęcia z komunikacji na London School of PR, Uniwersytecie SWPS.
  • Dr Łukasz Przybysz – Medioznawca, politolog, wykładowca na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się public relations, etyką, komunikacją polityczną i mediami. Ma doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, m.in. dla UW oraz organizacji zewnętrznych. Autor badań, publikacji i wystąpień o komunikacji politycznej, etyce public relations, edukacji PR, corporate governance i nowych mediach. Pomysłodawca i współautor projektu PR. Bez komentarza oraz autor raportu o stygmatyzacji public relations. Stypendysta Indiana University w Bloomington w Stanach Zjednoczonych. Autor książki „Komunikowanie polityczne 2.0”. Ekspert medialny.

Członkowie REPR powołani przez zarząd PSPR:

  • Wojciech Dąbrówka Rzecznik prasowy Państwowej Komisji Wyborczej. Wcześniej odpowiadał za komunikację w administracji rządowej i samorządowej. Poprzednio dziennikarz związany m.in. z telewizją Superstacja (wydawca news), TVP1 (dziennikarz) oraz Polskim Radiem (reporter, prowadzący). Laureat nagród dziennikarskich. Zdobył I miejsce w Konkursie Dziennikarskim im. Wojciecha Dolaty, a także honorowe wyróżnienie w III Ogólnopolskim Przeglądzie Telewizyjnych Reportaży Śledczych i Interwencyjnych w Łodzi. Wykładowca public relations na studiach Executive Master of Business Administration. Wcześniej prowadził zajęcia w zakresie teorii mediów i warsztatu dziennikarskiego w WSKPiSM w Warszawie oraz na UKSW w Warszawie. Absolwent prawa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studiów o profilu dziennikarskim na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Doktoryzuje się z nauk prawnych. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Bezpartyjny (od zawsze).
  • Adam Łaszyn – Prezes i założyciel agencji Alert Media Communications specjalizującej się w strategiach komunikowania i komunikacji kryzysowej. W branży PR od 1998 r. Doradca dziesiątek polskich firm, instytucji i osób publicznych. Współtwórca wielu udanych kampanii wyborczych. Coach medialny. Wykładowca różnych dziedzin PR m.in. krakowskiej WSE, na UEK, UW, PG oraz polskiej edycji London School of PR. Autor kompleksowego poradnika „Media i ty”. Pomysłodawca i współautor książki „Pierwsze ćwierćwiecze. 25 lat PR w Polsce”. Współautor „Leksykonu PR” oraz książki „Sztuka Public Relations”. Wieloletni członek władz ZFPR. Członek PSPR i laureat specjalnego wyróżnienia tej organizacji (2014 r.) za wkład w „zbudowanie branży PR w Polsce”. W 2009 r. został uznany przez Newsweeka za jednego z 50 najbardziej wpływowych Polaków (poz. 27). Do 1998 pracował jako dziennikarz (m.in. w Trójce, Życiu Warszawy, Ekspressie Wieczornym) specjalizując się w tematyce międzynarodowej i polityce obronnej – np. w materiale „Sułtan terroryzmu” jako pierwszy w Polsce przedstawił sylwetkę Osamy bin Ladena. Z wykształcenia prawnik – ukończył WPiA Uniwersytetu Warszawskiego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF