Alicja Cybulska i Anna Kuropatwa w nowych rolach w strukturze Havas

Anna Kuropatwa

Zmienia się rola Alicji Cybulskiej, dotychczasowej Chief Strategy Officer w Havas Media Group, która od stycznia obejmie stanowisko South East & North Asia Chief Strategy Officer w strukturach Havas na rynku Azji. Na jej miejsce w Havas Media Group awansowała Anna Kuropatwa, obejmując stanowisko Head of Strategy.

Alicja Cybulska, absolwentka SGGW i Executive MBA University w Calgary, związana zawodowo z Havas Media Group od blisko 20 lat, (od 2009 r. wiceprezes zarządu Havas Media) od stycznia obejmie stanowisko South East & North Asia Chief Strategy Officer z siedzibą w Singapurze. Alicja będzie odpowiedzialna za strategię komunikacji na 10 rynkach Azji Południowo-Wschodniej i Północnej, na których obecny jest Havas. 

Na jej miejsce w Havas Media Group została awansowana Anna Kuropatwa, która obejmie stanowisko Head of Strategy. Anna jest socjologiem z 16-letnim doświadczeniem w mediach o bardzo szerokim spektrum doświadczenia – badawczym, ekonometrycznym i strategicznym. W 2019 r. metodologia badawcza analizy semantycznej influencerów jej autorstwa zdobyła nagrodę European IAB Research Award w kategorii Media Effectiveness. To dotychczas jedyna taka nagroda wśród agencji mediowych działających na polskim rynku. Anna jest autorką całego wachlarza narzędzi badawczych wykorzystywanych przez klientów Havas Media Group, w tym Naviscope, Constellation czy Koronabus. Obecnie reprezentuje agencję w nowym, ekskluzywnym programie liderskim branży Marketing Masterminds organizowanym przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA Polska, jest również członkinią Komitetu Metodologicznego Klubu Mediowego, który ma za zadanie wypracowanie nowych standardów badań mediów. Jurorka branżowych konkursów Effie oraz Festival of Media Awards. W Havas Media Group odpowiada za tworzenie strategii dla największych marek w tym JDE, Carrefour, Red Bull, CD Project Red, Perfetti Van Melle, Hasco Lek etc. 

Alicja Cybulska to ekspertka z blisko 25-letnim doświadczeniem w branży marketingowej. Jest specjalistką rynku mediów w zakresie insightów konsumenckich, tłumaczących ludzkie emocje, motywacje i zachowania na potrzeby komunikacyjne. Jej ogromne doświadczenie w zakresie budowania marek meaningful potwierdzają liczne nagrody, w tym Effie, lokalne i europejskie Mixx Awards czy Innovation Awards. Alicja była wielokrotną członkinią jury najbardziej prestiżowych międzynarodowych nagród: Creative Pool 2021, Innovation Award 2021, Eurobest 2020, D&AD 2020, Festival of Media Award 2020 & Effie 2017, 2019 i 2020. Alicja była również prelegentem wielu branżowych konferencji – w bieżącym roku jej prezentacja „Covid Generation” zdobyła najwyższą ocenę spośród wystąpień na Forum IAB 2021. Prywatnie to zapalona fotografka sportów jeździeckich – była oficjalnym fotografem Polish Eventing Team na Igrzyskach Olimpijskich Tokyo 2020. Jej zadaniem na nowym stanowisku będzie zbudowanie silnego zespołu strategicznego w tym regionie, wdrożenie wiedzy – w tym metodologii MX, prowadzenie regionalnych przetargów i obsługa największych klientów z wykorzystaniem najważniejszych sieciowych przewag, m.in. zasobów Vivendi czy unikalnych metodologii – Meaningful Brands i Havas Prosumer, a dzięki temu budowanie pozycji Havas w regionie. Jest to ogromne wyróżnienie i uznanie całego dorobku Alicji na rynku polskim, ale też wszystkich projektów międzynarodowych, które prowadziła lub wspierała pracując dla HMG. 

Havas Media Group – Make a meaningful difference to brands, business and people.

Grupa agencji specjalizująca się w tworzeniu strategii komunikacji marek w oparciu o filozofię Meaningful Brands oraz najnowsze i najbardziej efektywne rozwiązania mediowe i marketingowo-technologiczne. W jej skład wchodzą niezależne podmioty: Havas Media, Arena Media i Fullsix Media, wspierane przez wyspecjalizowane jednostki działające w obszarze Digital Marketingu: Havas E-commerce, Ecselis (performance i multichannel), DBI (data driven marketing), Socialyse (social media i content marketing), LuxHub (komunikacja marek luksusowych i premium) oraz Havas Intelligence (badania i strategia). Od 2013 roku polskim oddziałem Havas Media Group zarządza Małgorzata Węgierek.

 

źródło: Havas Media Group

Adam Daniluk

Badanie Meaningful Brands 2021 agencji Havas pokazuje, że wkraczamy w „Erę konsumenckiego cynizmu” [RAPORT]

Najnowsza fala badania, które Havas prowadzi od 2009 roku, pokazuje, że konsumenci nieustannie poszukują uczciwości i autentyczności – ale marki mają trudności ze spełnieniem tych oczekiwań. W tegorocznej edycji badania wśród globalnie ocenianych marek najlepiej wypadły: Google, Pay Pal, WhatsUp, YouTube i Samsung. Wysoko w zestawianiu znalazły się także Cadbury, Ikea, Visa oraz Lidl. W Polsce w pierwszej piątce znalazły się: Allegro, Google, Rossmann, Samsung i Wedel.

Era konsumenckiego cynizmu

Badanie przeprowadzone wśród 395 000 konsumentów na całym świecie wykazało, że pogłębia się przepaść między oczekiwaniami ludzi a realną wartością, którą dostarczają im marki. Luka pomiędzy oczekiwaniami konsumentów i oceną marek rośnie, ponieważ składają one obietnice, których potem nie dotrzymują.  A ludzie poszukują marek, które są w stanie wnieść realną zmianę w ich życie. Badanie Meaningful Brands pokazuje, że doprowadziło to do „Ery konsumenckiego cynizmu”, która ma bezpośredni wpływ na relacje ludzi z markami i ich zaufanie do nich. Tylko 47% marek jest ocenianych jako godna zaufania, a aż 71% respondentów nie wierzy, że marki dotrzymają złożonych obietnic i jest zmęczona tym, że marki mówią i robią co innego. Co gorsza, tylko 34% konsumentów uważa, że firmy są przejrzyste w kwestii swoich zobowiązań i obietnic.

Od momentu rozpoczęcia badania w 2009 r., znaczenie marek wciąż spada. Tegoroczna fala badania, która mierzy wartość marek w kategoriach funkcjonalnych, osobistych i społecznych, pokazuje, że 75% marek mogłoby zniknąć z dnia na dzień, a większość ludzi się tym nie przejmie lub z łatwością znajdzie zastępstwo.

Zaufanie do marek pozostaje ciągle na niskim poziomie. Globalnie tylko 47% marek postrzegana jest jako godna zaufania, w Polsce wskaźnik ten jest jeszcze niższy i wynosi zaledwie 28%.

Meaningfulness Havas
Źródło: Havas

Pomimo nasilającego się cynizmu wkraczamy równolegle w „Erę działania”, ponieważ, konsumenci ciągle poszukują marek, które są w stanie dostarczać im realnych korzyści – 73% twierdzi, że marki muszą w obecnych czasach angażować się w działania na rzecz społeczeństwa i planety, a 64% – co stanowi wzrost o 10 punktów w stosunku do fali z 2019 r. – woli kupować produkty firm cieszących się reputacją odpowiedzialnych społecznie, nie nastawionych wyłącznie na zysk. Ponad połowa badanych (53%) idzie nawet dalej, twierdząc, że jest gotowa zapłacić więcej za markę, która identyfikuje się z konkretnymi wartościami.

Aby pomóc markom lepiej wywiązywać się ze swoich zobowiązań, w dwunastym roku realizacji badania Meaningful Brands, Havas połączył własne wskaźniki badawcze z Celami Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Integracja ta, umożliwia pogłębioną analizę tego gdzie, dla każdej z badanych marek, znajdują się kluczowe deficyty i jakie możliwości działania mają marki w swoich kategoriach produktowych. Na całym świecie konsumenci coraz częściej oczekują, że marki wzmocnią obszar korzyści osobistych i społecznych. Budowanie lepszego świata zaczyna się w domu, a konsumenci chcą, aby marki wspierały to, co jest dla nich najważniejsze w miejscu, gdzie to wsparcie jest najbardziej autentyczne.

badanie konsumpcjonizm Havas
Źródło: Havas

Kluczem do relacji z konsumentami stają się benefity osobiste i społeczne

Porównanie wyników z kolejnych fal badania w Polsce pokazuje, że ludzie coraz częściej poszukują osobistych i społecznych wartości marek. W tegorocznym badaniu istotność benefitów funkcjonalnych spadła, przy zasadniczym wzroście obszaru osobistego i społecznego. Co ciekawe, w wymiarze funkcjonalnym najważniejszym benefitem dla całego badania w tym roku jest to, żeby marka spełniała swoje obietnice, dopiero potem pojawia się istotność jakości czy ceny produktu. Wyczulenie konsumentów na prawdziwość składanych obietnic jest zjawiskiem, którego w drodze do meaningfulness nie wolno lekceważyć, zwłaszcza w obszarze obietnic osobistych i społecznych.

badanie Havas
Źródło: Havas

MEANINGFUL EXPERIENCES jako szansa dla marek

W natłoku otaczających ludzi treści, kluczowym wyzwaniem staje się pozyskanie uwagi ludzi. Odpowiedni wybór kontekstów i nośników treści marek jest coraz ważniejszy, ilość oraz atrakcyjność różnych treści otaczających ludzi ciągle rośnie i poznawczo konsumenci są na granicy możliwości przetwarzania. Obecnie na poziomie globalnym ponad połowa treści dostarczanych konsumentom przez marki jest oceniania negatywnie, jako treści, które w ich życie nic nie wnoszą. W porównaniu z poprzednią falą badania w Polsce, obserwujemy zwiększenie efektywności treści oferowanych ludziom przez marki na naszym rynku. Niezmiennie 90% konsumentów oczekuje od marek wartościowego contentu i aktywacji, i dobrą wiadomością dla marketerów jest fakt, że w tej fali badania już 60% tych treści ocenianych jest jako meaningful, w roku 2019 odsetek ten wynosił niewiele ponad 50%.

Anna-KuropatwaBadanie Meaningful Brands stawia na poszukiwanie korzyści we wszystkich istotnych wymiarach potencjalnej obecności marki w życiu konsumenta. To podejście, sprawdza się bardzo dobrze w tym zmieniającym się świecie i przy konsumenckim cynizmie. Przez to, że pomiar wychodzi od potrzeb konsumentów, a nie od wizerunków marek, jesteśmy w stanie wychwycić i uwzględnić wszystkie kluczowe wymiary, które mogą pracować równolegle, budując  siłę marki w danej kategorii. Porównanie wyników z kolejnych fal badania w Polsce jasno pokazuje, że ludzie coraz częściej poszukują osobistych i społecznych wartości marek. W tegorocznym badaniu widzimy wzrost wyczulenia konsumentów na prawdziwość składanych obietnic i tego nie wolno markom dziś lekceważyć. Strategicznie obserwujemy, że benefity osobiste znacznie szybciej przekładają się na decyzje konsumentów, w związku z czym pracują dla marki szybciej, natomiast benefity społeczne, budują siłę w dłuższej perspektywie. Odpowiednia kompozycja korzyści funkcjonalnych, osobistych i społecznych pozwala unikać cynizmu konsumentów i budować silną markę, zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie.

Anna Kuropatwa, Insight & Strategy Director, Havas Media Group

Badanie Meaningful Brands w Polsce obejmuje ponad 15 tys. wywiadów przeprowadzonych w trzecim kwartale 2020 roku w metodologii CAWI.

badanie Havas
Źródło: Havas

Opracowanie tegorocznej fali badania Meaningful Brands można pobrać na www.raporty-meaningful.pl

pobierz pełny raport


Źródło: Havas

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy marketing w gamingu działa? [RAPORT]

W różnych grupach nawet do 80% populacji w Polsce gra w gry, a największą koncentracje możemy zaobserwować wśród osób w wieku 18-35 lat. "Hard gamerów" możemy szacować na około 6 milionów. Warto więc zastanowić się nad prowadzeniem skutecznych działań marketingowych dedykowanych tej grupie.

Havas Sports & Entertainment wspólnie z Brief Esports na konferencji Esports, Gaming & Lifestyle by Espot zaprezentowało wyniki badania rynku gamingu i esportu w Polsce w roku 2020.

Badania przeprowadzono w metodologii CAWI, w okresie czerwiec-sierpień 2020 na trzech osobnych próbach, populacyjnej n=1134 osoby, zaangażowanych graczy (segment hard) n=322 osób oraz na grupie anonimowych marketerów z 32 firm.

Gry i gaming rozpatrywane jako zjawisko społeczne, to obszar, który wzbudza dziś najwięcej emocji ze wszystkich gałęzi przemysłu. Starsze pokolenie, często ocenia granie w gry komputerowe jako stratę
czasu, szkodliwy nawyk odciągający młodych ludzi od tego co w życiu naprawdę ważne. Z kolei dla ludzi młodych granie to pasja , emocjonujący sposób na spędzanie wolnego czasu, a coraz częściej także pomysł na życie.

Dlaczego więc zadajemy sobie pytanie czy w tak dobrze funkcjonującej, pochłaniającej ogromne pieniądze i rozwijającej się w zawrotnym tempie machinie marketing w ogóle działa? Czy to właśnie wspomniane kontrowersje są faktyczną blokadą do współpracy? Czy może to nieznajomość branży gamingowej przez marketingowych decydentów jest głównym utrudnieniem?

Znajomość najpopularniejszych gier multiplayer wśród marketerów pokrywa się z ich znajomością
wśród ogółu społeczeństwa. Praktycznie każdy zna serię FIFA, Call of Duty i Counter-Strike’a. Aż 63,6% badanych nie wyraża żadnych obaw przed współpracą z najpopularniejszymi tytułami gier. Jeśli już pojawiają się wątpliwości to przy grach typu „strzelanki” takich jak Counter-Strike czy Valorant (24,2% i 21,2%). Wpływ na to ma między innymi ukazywana w grach brutalność i krew, o czym mówi trzy czwarte badanych marketerów. Jednak to niepewna przyszłość danej gry, trudności we współpracy z jej wydawcą czy zbyt niska lokalna popularność to wiodące obawy wśród nichponad 90% badanych wskazało te odpowiedzi.

Wybrane opinie marketerów

Jeżeli chodzi o powody, dla których marketerzy nie sięgną po gaming w przyszłości dominujący jest argument, że taka reklama nie pasuje do wizerunku firmy/branży (83,3%). Jedna trzecia badanych uważa z kolei, że gamerzy to za wąska grupa odbiorców, nie ma pewności zwrotu z takich kampanii, problematyczna jest mierzalność jej efektów oraz ciężko będzie im się przebić z ofertą takich działań wewnątrz swojej organizacji. Pokazuje to dobitnie problem wizerunkowy gamingu, o którym  wspomnieliśmy na wstępie.

Tymczasem gamerzy stanowią około 80% populacji w Polsce (28-32mln osób), a 53% z nich to osoby w wieku 18-35 lat (14-15mln osób)! Z grupy graczy, można wyodrębnić tzw. „hard gamerów”, którzy regularnie grają w gry, oglądają transmisje esportowe i to właśnie oni mogą być core’m komunikacji prowadzonej do gamerów. „Hard gamerów” mamy w Polsce około 6 milionów.

Podstawowy podział graczy

Streamy z gier oglądają cztery osoby na dziesięć w grupie casual i prawie cała grupa hard gamerów. Oglądalność streamów wśród graczy rośnie wprost proporcjonalnie do zaangażowania. Codziennie lub kilka razy w tygodniu streamy ogląda niemalże co trzeci badany z grupy casual i aż 86% hard gamerów. Platformy na których gracze śledzą streamy różnią się od zaangażowania.

Jedna trzecia badanych w grupie casual i prawie 80% hard gamerów zauważyło zaangażowanie w kampanię reklamową któregokolwiek ze streamerów. Co ważne gracze bardzo pozytywnie odbierają tego typu współprace – w grupie casual to 61% badanych natomiast wśród hard gamerów aż 80%.

Widoczność i podejście do reklam z perspektywy graczy

Kampanie przekładają się też na faktyczne decyzje zakupowe graczy. W grupie casual czterech na dziesięciu badanych rozważało zakup reklamowanego przez streamera produktu, a co siódmy zdecydował się na zakup. W grupie hard wynik w sferze rozważań jest podobny, ale dużo lepszy w kwestii graczy którzy kupili produkt – zrobił to co czwarty z nich!

Jak się okazuje gamerzy to ogromna, złożona i bardzo „wdzięczna” przy współpracy grupa docelowa. W Polsce graczy możemy podzielić na dwie grupy, które posiadają swoje unikalne cechy:
• Gracz „niedzielny”, który gra w gry dla zabicia czasu w szczególności na telefonie. Chętnie sięgnie po mobilne wersje gier logicznych jak np.: sudoku i w drodze do pracy metrem zabije czas grając w Candy Crush. Nie gra dla sportu, tylko dla własnej rozrywki i relaksu. Czasem spojrzy jednak na gry jak na sport i poogląda na YouTube zawodowców. Potrafi też rozpoznać niektóre gamingowe osobowości, szczególnie te które przenikają do świata mainstreamu. Kojarzy marki, które przewijają się w reklamach w grach czy u streamerów.
• Oraz gracz przez duże „G”. Gamer, który zasiada przed monitorem swojego PC kilka razy w tygodniu, żeby mierzyć się z innymi graczami z całego świata w grach multiplayer. Grę traktuje jak wyzwanie, lubi
współzawodnictwo i rywalizację. Jeśli sięga po telefon, to żeby zagrać w mobilny odpowiednik swojej „Pecetowej” gry. Interesuje go świat gier i zna profesjonalnych streamerów i zawodników. Esport pasjonuje
go tak, jak kibica Legii piłka nożna. Streamerzy i znani gamerzy to jego celebryci. Sprawnie wymienia marki i ich kampanie reklamowe, które mają miejsce w świecie gamingu.

Najpopularniejsze gry

Grupa docelowa – najlepsza z możliwych?
Oczywiście w obydwu tych grupach występują różne poziomy zaangażowania. A co łączy wszystkich graczy? Przede wszystkim bardzo pozytywnie odbierają przekazy marketingowe w grach. Nie są jeszcze zmęczeni ich natłokiem, cieszą się kiedy reklamowana marka czy produkt trafiają w ich gusta i zainteresowania. Wtedy chętnie sprawdzą i być może kupią proponowaną rzecz. Chcą, żeby reklamy adresowane do nich w świecie gier do niego pasowały, w końcu czują wyjątkowość tego świata.

W kampaniach adresowanych do gamerów bardzo ważne będzie więc precyzyjne określenie grupy docelowej i przygotowanie dedykowanego komunikatu pasującego do środowiska, w którym się poruszają. Dla kremu  nawilżającego dla pań doskonałym miejscem na reklamę będą gry mobilne, w które chętnie grają kobiety. Natomiast producent męskich perfum sprawdzi się jako sponsor wydarzenia esportowego np. w Counter-Strike’a.

Podsumowując badanie należy odpowiedzieć na pytanie „Czy marketing w gamingu działa?” Wyniki badania szczególnie wśród gamerów pokazują, że tak. Szczególnie jest to widoczne w sferze podejmowania decyzji zakupowych po obejrzeniu reklamy. Badanie pozwoliło również zidentyfikować główne problemy z jakimi mierzy się branża, a z którymi powinna sobie szybko poradzić, szczególnie za sprawą szerzenia wiedzy o gamingu i esporcie. W związku z tym zachęcamy do kontaktu wszystkie marki chętne przyjrzeć się bliżej światu gier  komputerowych, dla was też na pewno znajdzie się w nim miejsce.

Pełen raport do ściągnięcia na stronie Havas.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wydarzenie Esports, Gaming & Livestyle by ESPOT!

Celem i tematem przewodnim jest szeroko rozumiany gaming na styku z lifestyle. Premierowo zaprezentowane zostanie badanie dotyczące marketingu w gamingu przeprowadzone przez Havas Media Group i Brief Esports.

Intencją organizatorów jest przybliżenie zjawiska, które zataczając coraz większe kręgi wkroczyło do mainstreamu.
Podczas wykładów zaproszeni goście będą mieli okazję zapoznać się z wynikami badań przeprowadzonymi przez Havas Media Group i Brief Esports oraz posłuchać specjalistów w obszarze inwestycji w gaming i esport.

Transmisja prowadzona będzie prosto z ESPOT pop-up gaming concept, który już 23 października rozpoczyna działanie w Elektrowni Powiśle w Warszawie. Jest to pierwszy lokal w Polsce łączący gaming z lifestyle.

AGENDA:
10:00 – 10:10 Przywitanie Gości | Marcin Krzemień / Vigilant Magazine
10:10 – 10:18 Prezentacja ESPOT pop-up gaming concept | Jarosław Śmietana / ESPOT
10:20 – 11:00 Rynek gamingu i esportu w Polsce w roku 2020. Czy marketing w gamingu działa? Prezentacja badania Brief Esports & Havas Media Group | Alex Gręziak / Havas Media Group
11:00 – 11:20 Wartości mediowe w esporcie i gamingu na podstawie badania Pentagram dla Porsche MPDM | Michał Mango / ESE
11:20 – 11:30 Esportowe areny. Kibicujmy na żywo? | Mateusz Matysiak / Good Game League
11:30 – 11:40 Trendy w lifestyle i gaming oraz content przyszłości | Lila Malinowska & Wojciech Krzemień / Vigilant Magazine
11:40 – 12:00 Polska Liga Esportowa jako połączenie esportu i lifestyle | Joanna Marks / Polska Liga Esportowa (Gościnnie materiał z
12:10 – 13:00 Panel dyskusyjny – jak łączyć lifestyle, gaming i esport? Jarosław Śmietana, Alex Gręziak, Joanna Marks

Konferencja odbywa się online, transmisja na stronie ESPOT pop-up gaming concept:

https://www.facebook.com/ESPOTWarszawa/videos/2784906765114601

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy a koronawirus [BADANIE]

polacy a koronawirus

Pandemia koronawirusa zdominowała ostatnie miesiące życia Polaków i bezpośrednio wpłynęła nie tylko na ich poczucie bezpieczeństwa, ale również stworzyła nowe potrzeby zakupowe czy nawyki konsumpcji mediów. Na pytania o to, jak epidemia odcisnęła się na postawach konsumenckich, odpowiedział zespół badaczy Havas Intelligence (Havas Media Group) w czterech kolejnych falach badania Koronabus.

Obawy stałym elementem naszego życia

Zdecydowana większość Polaków niepokoi się sytuacją związaną z epidemią koronawirusa, a przede wszystkim zdrowiem własnym i swoich bliskich. Jednak stopniowe odmrażanie gospodarki i życia społecznego powoduje spadek zaniepokojenia, szczególnie wyraźny po ponad dwóch miesiącach od wprowadzenia pierwszych obostrzeń. Nasz stan psychiczny i jakość życia zaczynają wracać do normy odczuwanej przed pandemią. Do końca kwietnia dominował wśród nas niepokój i zmęczenie, jednak coraz mniejsza grupa badanych wskazuje na te emocje jako często odczuwane.

obszary niepokojace Polakow

niepokoje Polakow

Przyszłość po koronawirusie

Na przyszłość patrzymy raczej w ciemnych barwach – dwie trzecie Polaków obawia się, że strach przed koronawirusem jeszcze długo będzie obecny w naszym życiu, a po epidemii nic już nie będzie takie samo. Zaniepokojenie rośnie wraz z wiekiem – to właśnie osoby po 55 roku życia najbardziej martwią się swoją przyszłością. Młodzi mniej obawiają się zmian jakie mogą zajść w ich życiu po koronawirusie, częściej są także gotowi zostać przy nowych nawykach i umiejętnościach zdobytych w trakcie pandemii. Aż 40% planuje pozostać przy nawyku samodzielnego gotowania w domu a 34% chce po zakończeniu epidemii kontynuować uprawianie aktywności fizycznej w domu. Starsze segmenty wiekowe są pod tym kątem bardziej zachowawcze – po pandemii deklarują tylko pozostanie przy częstszym gotowaniu w domu oraz korzystaniu z internetowych usług bankowych.

czynnosci wykonywane wczesniej niz przed pandemia

Działania marek

W spontanicznej świadomości podejmowanych przez marki inicjatyw związanych z walką z koronawirusem nadal dominuje Orlen, zyskując na bardzo wczesnej decyzji podjęcia działań i wsparciu ich przez media masowe w momencie największego lęku społeczeństwa. W czwartej fali badania, pod koniec maja, na drugie miejsce przesunął się Polsat wyprzedzając WOŚP. Należy nadmienić, że pomimo faktu, że ponad 60% Polaków słyszało o inicjatywach marek, których celem jest wsparcie działań związanych z walką z wirusem, tylko co dziesiąty Polak jest w stanie wskazać konkretną markę zaangażowaną w takie działania.

marki wspierajace walke z koronawirusem

Zmiany w konsumpcji mediów

Na początku okresu pandemii ogromna fala lęku zbudowała popyt na wiarygodne informacje. Obserwowaliśmy dynamiczny wzrost popularności mediów informacyjnych, w tym wiodących programów informacyjnych w TV, ale także portali horyzontalnych i prasy. Widoczne było odmłodzenie widowni telewizji linearnej. Dwucyfrowo wzrosła liczba subskrypcji mediów płatnych. Zamknięcie w domach wpłynęło również na ogromny wzrost konsumpcji streamingu video online, a także gier. W czwartej fali badania pod koniec maja telewizja i portale horyzontalne coraz rzadziej są wymieniane przez konsumentów jako media, z których korzystają częściej. Wzmocniła się pozycja mediów poświęconych raczej rozrywce – takich jak YouTube, serwisy streamingowe czy gry komputerowe, tym razem za sprawą wzrostu popularności w segmencie 18-24.

konsumpcja mediów pandemia

zmiana konsumcji mediow pandemia

Więcej czasu z influencerami

Prawie jedna czwarta Polaków śledzi influencerów w mediach społecznościowych. Facebook to ciągle platforma wykorzystywana w tym celu najczęściej, choć już 61% followersów korzysta także z Instagrama. Największą popularnością cieszą się profile celebrytów, aktorów i muzyków. Wśród śledzących influencerów, większość stanowi segment 18-24. Wiek konsumenta różnicuje nie tylko typ wybieranych treści, ale także kanał na jakim obserwowane są profile (dominacja Instagrama w najmłodszym segmencie, mocna pozycja YouTube w segmencie 45-54) i oczekiwania wobec postaw influencerów w trakcie pandemii. Ponadto, młode kobiety stanowią najliczniejszą grupę wśród bardziej zaangażowanych obserwujących.

sledzenie inflencerow pandemia

Plany wakacyjne

Pomimo tego, że pod koniec maja 68% Polaków obawiało się o swoje zdrowie i zdrowie bliskich, 76% o wydolność służby zdrowia, a 45% o przyszłość swojej pracy, tylko 10% Polaków zrezygnowało z planów wakacyjnych z powodu obawy o zdrowie, a 7% z powodów finansowych. Pandemia spowodowała dużą niepewność w związku z ograniczeniami prawnymi, a mimo tego blisko jedna czwarta Polaków zamierza zrealizować swoje plany wyjazdowe sprzed pandemii, w tym najwięcej (29%) wśród osób w wieku 35-44, czyli rodzin, które planują urlopy z największym wyprzedzeniem w związku z koniecznością skorelowania ich np. z planami innych członków rodziny, czy wybraniem odpowiednich miejsc pobytu dla dzieci. 22% Polaków czekało z decyzją w sprawie urlopu do momentu uzyskania informacji na temat zniesienia obostrzeń i dopiero pod koniec maja zaczęli planowanie urlopu.

Planując wakacje w sytuacji pandemii bierzemy pod uwagę potrzebę dystansu społecznego i bezpieczeństwa, dlatego blisko 40% planujących urlop zamierza go spędzić w wynajętym dla siebie pokoju, domu czy apartamencie. Spadła ilość osób zamierzających spędzić go w hotelu lub pensjonacie (z 40% przed pandemią na 32% w maju b.r.). W tym roku będziemy rzadziej korzystać z biur podróży – taki sposób organizacji wyjazdu wakacyjnego planuje jedna czwarta Polaków. Ponad 70% planuje dotrzeć do miejsca swojego urlopu własnym transportem i spędzić urlop w hotelu lub wynajętym pokoju/mieszkaniu/domu. Większość Polaków planuje wyjechać (podobnie jak w zeszłym roku) na tydzień lub dwa. Na najdłuższe wakacje pozwolą sobie osoby powyżej 55 roku życia, na najkrótsze wakacje wyjadą najmłodsi.

plany wakacyjne pandemia

Pandemia zastała Polaków w poczuciu bezpieczeństwa, które uznawali za gwarantowane ze względu na wieloletnią stabilizację gospodarczą i nawet kryzys z 2008 roku był dla Polski łaskawy. Nadejście pandemii, niewiadomej w skutkach zarazy, spowodowało wybuch lęku i poczucie braku kontroli nad sytuacją. Badania pokazują, że powoli przyzwyczajamy się do epidemii w naszym kraju, ale lęk o własne zdrowie, wydolność służby zdrowia i sytuację gospodarczą kraju pozostaje w nas na poziomie, którego nie pamiętają co najmniej trzy pokolenia. Lęk spowodował zmianę priorytetów i potrzeb – na pierwsze miejsce wysforowały potrzeby fizjologiczne, szczególnie w pierwszym okresie ograniczeń, w postaci zapewnienia sobie zupełnie podstawowych środków do życia. Ogromnie też wzrosło poszukiwanie poczucia bezpieczeństwa, co obserwujemy szczególnie w gwałtownym poszukiwaniu informacji o zagrożeniu i postępie epidemii. To jest ciekawe zjawisko w kontekście kryzysu prasy przed pandemią, która w jej czasie odczuwa odrodzenie. Większość potrzeb wynikających z wyższych poziomów piramidy Masłowa, takich jak potrzeby samorealizacji została „zamrożona” do odwołania, co spowodowało wstrzymanie zakupów dotyczących urody i odzieży, a także większych zakupów, np. samochodów. Konsekwencją tej sytuacji jest również zmniejszenie zainteresowania markami i komunikacją produktową. W związku z tym duży procent działań komunikacyjnych marek został wstrzymany, w tym współpraca z influencerami. Tymczasem jedna trzecia populacji deklaruje większą ilość czasu spędzaną na śledzeniu profili influencerów w mediach społecznościowych, w tym aż połowa osób w grupie wiekowej 45-54. Ta sytuacja jest dość zaskakująca dla wszystkich stron, ponieważ influencerzy, pozbawieni znanych sobie zajęć, mają problem z odnalezieniem tonu i treści właściwych dla czasów pandemii. Mamy zatem nową sytuację zarówno dla konsumentów, marek i influencerów, w której szansę mają ci, którzy trafnie odczytają aktualne potrzeby i dostosują do nich swoją ofertę i komunikację.

Alicji Cybulskfot. a, Chief Strategy Officer Havas Media Group


Źródło: informacja prasowa Havas Media Group

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy marketing w gamingu działa? Ankieta

Brief Esports wspólnie z Havas Sports & Entertainment organizuje badanie wśród marketerów. Chcemy zebrać opinię o potencjale reklamowym branży.

Wszyscy wiemy, że gaming to gorący temat, a graczy i fanów przybywa lawinowo. Na ile jednak jest to skuteczne narzędzie marketingowe? Czy sponsoring esportu przynosi takie same korzyści dla marki, jak sponsoring sportu? Czy obecność marek jest zauważalna wśród gamerów?

Szukamy odpowiedzi na te pytania, badając zarówno graczy, jak i marketerów. Zapraszamy do wypełnienia ankiety zarówno tych, którzy już w tym obszarze działają, jak i marketerów, którzy mają obawy i z jakichś powodów nie chcą się w gaming angażować.

Chętni, którzy chcą wypełnić ankietę i następnie otrzymać na swój adres mailowy raport z badania, prosimy o wypełnienie formularza POD TYM LINKIEM.

Jeśli natomiast chcieliby wypełnić Państwo samą ankietę, bez zostawiania danych osobowych, to sam kwestionariusz znajduje się POD TYM LINKIEM.

Wyniki badania zostaną zaprezentowane na przełomie sierpnia/września tego roku.

Za wszelkie wypełnione ankiety z góry dziękujemy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę dziennikarzy?

18 Havas Warsaw, wyspecjalizowana w innowacyjnej komunikacji marketingowej jednostka Havas Media Group, wykorzystała sztuczną inteligencję do napisania artykułu o przyszłości mediów. Tekst, stworzony przez bota, mimo prostej formy, stawia pytania o przyszłość dziennikarstwa i rolę sztucznej inteligencji w zastępowaniu pracy człowieka.

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w różne sfery naszego życia. Automatyka w branży mediowej postępuje z dnia na dzień, a większość działających na tym rynku podmiotów korzysta z tego typu rozwiązań przy planowaniu, analizowaniu, a nawet już tworzeniu treści komunikacyjnych. Ponadto, sztuczna inteligencja wciąż się rozwija i podbija kolejne dziedziny, również te zarezerwowane dotychczas tylko dla ludzi ze względu na swój abstrakcyjny charakter. Specjalnie zaprogramowane boty malują obrazy, piszą książki czy grają w gry.

Rozwój tej technologii może sprawić, że już w niedalekiej przyszłości boty w 100 procentach zastąpią całkowicie niektóre ludzkie zawody. Być może jednym z nich będzie dziennikarstwo. 18 Havas Warsaw, jednostka HMG korzystająca z najnowocześniejszych narzędzi technologicznych, zatrudniła bota do napisania artykułu o przyszłości mediów. Tekst który powstał, z pewnością nieco odbiega od obowiązujących standardów dziennikarskich, jednak skłania do ważnych przemyśleń na temat rosnącej roli sztucznej inteligencji w zastępowaniu człowieka w pracy i przyszłości mediów. Poniżej przedstawiamy treść artykułu autorstwa bota.
Przyszłość Mediów

W 2019 roku, gdy spojrzymy na krajobraz sieci społecznej sprzed 10 lat, można się będzie śmiać z tego, jak ciężko pracowaliśmy. W przyszłości sieć społeczna może być łatwo dostępna i wszechobecna. Oto przegląd szeregu nowych, dostępnych technologii, które w ciągu najbliższych 10 lat mogą uczynić nasze społeczne życie prostszym. Koszt, wydajne i proste wykonanie sprawiło, że to małe urządzenie (smartfon – przyp. red.) stało się wiodącym narzędziem entuzjastycznej rewolucji w łączeniu rzeczywistych, żyjących obiektów z witrynami internetowymi, jak Twitter.

Jednemu człowiekowi dane było stworzenie urządzenia podłączonego do terenu, które twittuje na temat istnienia na nim szkodliwych naturalnych gazów, inny korzysta z Arduino, aby kontrolować kiedy jego koty są w domu, a kiedy poza nim, a mała piekarnia i kawiarnia we wschodnim Londynie ma możliwość twittowania na temat swoich świeżych wyrobów prosto z pieca. Rewolucja związana z obiektami, które informują ludzi o ich stanie, nie dzieje się w laboratoriach badawczo-rozwojowych dużych międzynarodowych korporacji, to dzieje się w pokojach, garażach i sypialniach programistów. Prasa drukarska, jedna z pierwszych innowacji, która miała pomóc w wymianie informacji, została stworzona przez Johannesa Gutenberga z funduszy przeznaczonych na zupełnie odrębną działalność: sprzedaży nieszczęsnym turystom polerowanych, aluminiowych luster, przeznaczonych do łapania świętego światła z relikwii religijnych.

Twoje śmieci są bogatym źródłem danych o konsumpcji, i tak samo jak historia wyszukiwania i przeglądania informacji, mogą być wykorzystane do śledzenia zaangażowania w markę i nawyków konsumpcyjnych. Producenci telefonów komórkowych, zwłaszcza Nokia, obecnie eksperymentują z urządzeniami klienta, które działają jak czytniki i skanery, a więc telefon komórkowy może być w stanie wymieniać się informacjami z innymi telefonami dzięki zbliżeniu lub zbierać informacje bezpośrednio z urządzeń i wiedzieć od razu, czy ktoś w twojej sieci nabył daną rzecz w przeszłości. W kontekście telefonów komórkowych, technologia ta jest zazwyczaj określana jako NFC.

Oczywiście sam fakt, że możemy to zrobić, niekoniecznie oznacza, że zrobimy czy powinniśmy. Istnieją bardzo wyraźne wytyczne dotyczące polityki prywatności, które mogą zablokować możliwość analizowania zawartości twojego kosza czy zakupów bielizny. Więcej informacji dotyczących wykorzystania technologii RFID można znaleźć na witrynie spychips.org.

::

Fot. Materiały prasowe

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF