...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Domena .pl regionalna i funkcjonalna – jak wygląda i kiedy warto ją wykupić?

domena .pl

Domenę .pl można wzbogacić o rozszerzenie funkcjonalne lub regionalne. Zabieg ten nieco wydłuża adres strony, ale w zamian za to pomaga w szybszej identyfikacji charakteru działalności firmy. Sprawdź, jak wyglądają te niestandardowe domeny i kiedy warto w nie zainwestować.

Po domenie ich poznacie

Najnowsze dane z raportu NASK „Rynek nazw domeny .pl” wskazują, że w trzecim kwartale 2021 r. zarejestrowano 132 585 nazw w domenie .pl, a oprócz tego 19 715 adresów w domenach funkcjonalnych i 6045 w regionalnych. Niestandardowe rozwiązania cieszą się nieco mniejszą popularnością, jednak są bardzo wartościowe z punktu widzenia biznesu. Przede wszystkim pozwalają szybko zidentyfikować charakter działalności i podnoszą wiarygodność firmy w oczach internautów.

Domena .pl funkcjonalna – co to takiego i jak wygląda?

Standardowa domena .pl należy do najczęściej wybieranych rozwiązań, ponieważ określa obszar działalności danej firmy i świadczy o jej związku z Polską. Jak się okazuje, można ją nieco rozszerzyć, aby umożliwiała także błyskawiczną identyfikację profilu przedsiębiorstwa. Budowa takiego adresu w zasadniczej części nie różni się od klasycznych odpowiedników. Główną część stanowi nazwa firmy lub inne równie chwytliwe określenie. Przed rozszerzeniem .pl pojawia się dodatkowy element wskazujący na charakter biznesu. 

Domenę .pl w wersji funkcjonalnej można zobaczyć na przykładzie nazw szkół z rozszerzeniem .edu.pl. Placówki edukacyjne często rezerwują takie domeny, aby zyskać wiarygodność i wyglądać profesjonalnie w oczach potencjalnych kandydatów. Jeśli w adresie pojawia się końcówka .gov.pl można mieć pewność, że jest to strona organizacji rządowej. Popularnym rozwiązaniem jest także .com.pl – takie rozszerzenie świadczy o polskim pochodzeniu firmy, która pozostaje otwarta na rynek międzynarodowy. Na końcu adresów stron WWW często pojawia się .org.pl – końcówka charakterystyczna dla organizacji pozarządowych.

Domena .pl regionalna – co to takiego? Jak jest skonstruowana?

Domena .pl w wersji regionalnej składa się z nazwy zasadniczej oraz rozszerzenia wzbogaconego o dodatkowy element. Tym razem określa on przynależność do konkretnego regionu Polski i pomaga zidentyfikować obszar działalności takich organizacji, jak biura turystyczne, domy kultury, koła zainteresowań czy parafie. Uzupełnieniem rozszerzenia .pl staje się więc nazwa miasta, województwa lub całego regionu. Jest to też doskonały sposób, aby położyć akcent na tożsamość lokalną.

Przykładem takiego adresu może być witryna internetowa Babiogórskiego Parku Narodowego, który skorzystał z możliwości wyboru rozszerzenia .babia-gora.pl. W tym przypadku regionalna domena www.bpn.babia-gora.pl staje się dużo bardziej czytelna niż wersja standardowa, która mogłaby brzmieć www.bpn.pl. Podobnie w przypadku zabytków położonych na terenie Małopolski. Końcówka .malopolska.pl pozwala na automatyczne powiązanie danego obiektu z konkretnym miejscem na mapie. Dzięki temu internauta od razu otrzymuje bardziej szczegółowe dane na temat lokalizacji i nie musi tracić czasu na ich wyszukiwanie.

Domeny funkcjonalne i regionalne – cena

Domeny funkcjonalne i regionalne można wykupić w ramach rocznego abonamentu w firmach hostingowych, takich jak home.pl. W praktyce oznacza to, że raz w roku należy zapłacić określoną kwotę i regulować ją za każdym kolejnym odnowieniem rezerwacji domeny w nowym okresie rozliczeniowym. Regularna cena takiego abonamentu wynosi niecałe 150 zł brutto/rok w przypadku obu niestandardowych wariantów adresu. Dzięki okolicznościowym promocjom można zmniejszyć ten koszt do kilkudziesięciu lub nawet kilku złotych. Promocyjne ceny domen funkcjonalnych rozpoczynają się już od 6,14 zł brutto/rok

Warto pamiętać, że wykupienie domeny to dopiero pierwszy krok do stworzenia profesjonalnej strony WWW. Własną witrynę można stworzyć na przykład w WordPressie lub przy pomocy kreatora stron internetowych. Do tego konieczny będzie hosting, dzięki któremu strona może sprawnie funkcjonować. Połączenie tych usług zwiększa koszt utrzymania strony internetowej. Korzystając z promocyjnych ofert, cena ta może zamknąć się jednak w 100 zł brutto/rok. 

Kiedy warto wykupić domenę niestandardową?

Niestandardowa domena to doskonała propozycja dla tych, którzy pragną wyróżnić się na tle innych witryn i stworzyć oryginalny wizerunek w sieci. W wariant regionalny warto zainwestować wtedy, gdy prowadzona działalność ogranicza się do jednego, konkretnego obszaru. Domena funkcjonalna to doskonałe narzędzie marketingowe w rękach przedsiębiorców, którzy chcą być wiarygodni w oczach klienta i zakomunikować, w jakiej branży działają. Rozwiązanie to jest także świetną propozycją dla osób prywatnych – blogerów, autorów książek, początkujących artystów, którzy zamierzają wypromować swoją osobistą markę.

Domeny funkcjonalne i regionalne to proste, a przy tym niedrogie narzędzie, dzięki któremu można łatwiej prowadzić działania marketingowe. Klient już na wstępie otrzymuje większą liczbę informacji o firmie, a to może bardziej zachęcić go do skorzystania z jej usług.


Źródło: home.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak uchronić firmę przed cyberatakami? Trwają zapisy na bezpłatny webinar EURid i home.pl

Nasze cyberbezpieczeństwo zależy przede wszystkim od nas samych. Nasze zachowania i nawyki możemy rozwijać poprzez cykliczne szkolenia i świadome samokształcenie.

Już 21 września 2018 r. EURid i home.pl zapraszają na bezpłatny webinar w ramach Akademii home.pl „to Twój czas na biznes”. Tematem szkolenia będzie „Cyberbezpieczeństwo, czyli jak zabezpieczyć IT w Twojej firmie”. Zarejestruj się już dziś!

Podczas webinaru dowiesz się:

  • Co tak naprawdę oznacza cyberprzestępczość?
  • Jakie są najczęściej spotykane rodzaje ataków?
  • Jakie mogą być konsekwencje ataku?
  • Jak się bronić przed cyberprzestępczością i na co uważać?
  • Najczęstsze zagrożenia, ataki, podatności i luki bezpieczeństwa IT.
  • Najskuteczniejsze sposoby prewencji i walki z zagrożeniami w sieciach IP – dobre praktyki.

Dlaczego wiedza o cyberbezpieczeństwie jest ważna?

Aby stać się ofiarą cyberprzestępcy wystarczy właściwie jedno nasze kliknięcie – łatwe, proste i przyjemne. Do pracowników Pentagonu, starannie i regularnie szkolonych w zakresie cyberhigieny, wysłano w 2016 r. (na ponad 10 tysięcy prywatnych kont Twitter) linki z korzystnymi ofertami rodzinnych wakacji oraz innymi spersonalizowanymi informacjami zakupowymi. Linki zawierały złośliwe oprogramowanie, które umożliwiało rosyjskim hackerom kontrolę nad telefonami komórkowymi oraz komputerami właścicieli kont. Szczególnie niebezpieczne są spersonalizowane ataki, które uwzględniają nasze zainteresowania i preferencje, zwane po angielsku spear phishing. Mogą one celować w pracowników, których zachowania w mediach społecznościowych nie podlegają kontroli ani reglamentacji przez pracodawcę. Szacuje się, że minimalnie od 30% do 66% adresatów odpowiada klikiem na podesłany im link (dane Verizon oraz ZeroFox). Oczywiście spear phishing ani nie jest jedyną formą inżynierii społecznej stosowanej w cyberatakach, ani też sama inżyniera społeczna nie jest jedyną drogą przeprowadzania ataków cyberprzestępczych.

Efektywna obrona przed cyberprzestępczością wymaga kompleksowej współpracy wszystkich użytkowników Internetu, w tym w szczególności operatorów usług internetowych oraz rejestrów domen internetowych ponieważ bez stron i prowadzących do nich linków większość ataków, także tych prowadzonych przy użyciu smsów czy zhakowanych urządzeń inteligentnych, nie byłaby możliwa.

EURid jako europejski rejestr domen internetowych .eu, który działa z ramienia Komisji Euripejskiej, jest szczególnie zaagażowany na rzecz utrzymania i rozwoju standardów bezpieczeństwa w Internecie, a także popularyzacji wiedzy o tzw. cyber higienie. Jako jeden z pierwszych rejestrów w Europie, EURid wprowadził usługę, która zabezpiecza adres przed dyskretnym przekierowaniem na stronę fałszywą, łudząco podobną do oryginalnej, na której użytkownik może znaleźć się nieświadomie po wpisaniu prawidłowego adresu w okno wyszukiwarki. Ponieważ wiele ataków (szczególnie z użyciem botów) przeprowadzanych jest za pomocą stron rejestrowanych tylko na chwilę (o życiu krótszym niż życie motyla i z fikcyjnymi danymi teleadresowymi abonenta) rejestr rutynowo klasyfikuje i monitoruje nowo rejestrowane domeny pod kątem zawartości danych adresowych. Od grudnia 2016 rozpoczął także współpracę z Europolem, celem skuteczniejszej ochronych adresów .eu w Internecie.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF