...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

LinkedIn – oferty pracy na polskim rynku – Luty 2022

Polski Rynek Pracy Luty 2022

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn.

LinkedIn i liczba ofert pracy – co oznaczają jej zmiany dla kandydatów?

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują, jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju. Można dzięki nim dostrzec, jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii, zeszłym rokiem lub z miesiąca na miesiąc. Co z tego wynika?

Bycie na bieżąco z dynamiką popytu i podaży na rynku pracy pozwala zrozumieć kandydatom, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy, założyć, czy czas znalezienia jej będzie trwał długo oraz jak duża jest przestrzeń do negocjacji wynagrodzenia – im mniej konkurentów na stanowisko, tym większe szanse na szybsze znalezienie pracy. Ocena sytuacji na rynku pod względem liczby kandydatów i otwartych rekrutacji przydaje się również pracodawcom – dzięki temu wiedzą, ile muszą zaoferować potencjalnym kandydatom, aby być atrakcyjnymi na rynku pracy: wynagrodzenia i pakiety benefitów powinny być bardziej konkurencyjne, kiedy dostępnych ogłoszeń jest więcej.

LinkedIn – popyt na kandydatów

Mniejszy popyt na kandydatów i większa liczba konkurentów oznaczają, że osoby poszukujące pracy muszą włożyć znacznie więcej wysiłku w swoje poszukiwania: być bardzo precyzyjnymi w pozycjonowaniu oraz wyznaczaniu celu; muszą pracować pilnie i systematycznie, używając wszystkich czterech kanałów poszukiwania: firmy Executive Search, sieć kontaktów, ogłoszenia o pracę (tak, również dla kadry kierowniczej!) oraz bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Należy się też upewnić, że CV, które wysyłamy, jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego firmy podczas rekrutacji korzystają coraz częściej. Jak to zrobić? Sprawdź nasz Poradnik ATS. Dla spójności profilu kandydata dobrze jest nie tylko dostosować swoje dokumenty aplikacyjne, ale także profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.

LinkedIn w Polsce

Od początku 2022 roku liczba polskich ogłoszeń o pracę wyraźnie się podnosi – po osiągnięciu najwyższego od początku pandemii poziomu w połowie czerwca nastąpił okres bardzo silnych spadków – na początku sierpnia było aż o 51% mniej dostępnych ofert. Od tamtej pory widać, że ich liczba się stabilizuje, wciąż jednak utrzymuje się na bardzo niskim poziomie w porównaniu z całym okresem pandemii. Przez ostatni miesiąc liczba dostępnych ogłoszeń o pracę na LinkedIn wzrosła o +2,52%.

Polska - liczba ogłoszeń o pracę na LinkedIn Luty 2022
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 226 968 (Tydzień 25. – 2021)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 109 136 (Tydzień 43. – 2021)

Głosy rynku

Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Poniżej przykład przewidywań na 2022 rok od Dyrektora HR w Regionie Europy Północnej:

Ponieważ wkroczyliśmy w nową normalność i ludzie prawdopodobnie mieli czas, aby zastanowić się, jak chcą pracować i jaki jest ich następny krok zawodowy, będziemy świadkami dużego ruchu na rynku pracy i braku zasobów siły roboczej w wielu dziedzinach. To już się zaczęło. Atrakcyjny model pracy będzie kluczowy w Employer Brandingu.

Jak było rok temu?

Tydzień 8. (2021) vs 8. (2022)

Polska vs Europa 2021 vs 2022
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Kolejne porównanie, które stworzyliśmy dotyczy danych z ostatniego tygodnia lutego 2022 oraz danych sprzed roku. Liczba ogłoszeń o pracę na LinkedIn w całej Europie spadła o 5,46%. Największy przyrost procentowy zaobserwowaliśmy w Bośni i Hercegowinie (+186,96%), natomiast największy spadek w Portugalii (-79,57%). W Polsce liczba dostępnych ofert pracy wzrosła o +4,88%.

Polska a Europa Zachodnia

Polska vs Europa Zachodnia 2021 vs 2022
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

W ranking 38 krajów Polska była na 26. miejscu w procentowym zestawieniu zmian w liczbach ogłoszeń o prace na LinkedIn. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, w tym momencie zajmujemy trzecią pozycję  (-18,50%). Na pierwszym miejscu utrzymują się Niemcy (+23,21%), a na ostatnim Szwajcaria ze spadkiem rzędu -63,83%.

Polska i kraje ościenne

Jak wygląda sytuacja popytu na kandydatów w porównaniu z zeszłym rokiem (Tydzień 8. 2021 vs 2022)? W 8. tygodniu 2022 roku wynik procentowy dla Polski i jej sąsiadów wyniósł:

  1. Polska vs Sąsiedzi Luty 2022
    Polski Rynek Pracy Luty 2022

    Słowacja: +5,67%

  2. Litwa: -1,54%
  3. Czechy: -2,45%
  4. Ukraina: -2,55%
  5. Niemcy: -4,14%
  6. Polska: -5,98%

Dodatkowo:

  1. Szwecja: +6,30%
  2. Dania: +1,46%

 

Zachęcamy do zapoznania się z Naszym ostatnim raportem, w którym znajdą się dane dla krajów Europy Północnej: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals. Najbliższy raport, który ukaże się w sobotę 5 marca będzie dotyczył krajów Europy Południowej.

Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto obserwować nas na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.

Wszystkie nasze raporty z polskiego rynku pracy znajdują się tutaj: www.brief.pl/author/CareerAngels

O Market Signals

Od marca 2020 roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozszerzyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecnie śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.

Dodatkowo, rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.

Career Angels to międzynarodowy butik doradztwa kariery & HR, który od 2010 roku świadczy usługi dla: - klientów indywidualnych: zarządzanie karierą (w tym różnorodne testy), układanie strategii szukania pracy, przygotowanie CV, badania rynku, polecanie najlepszych headhunterów, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych, coaching. - firm: usługi outplacementowe (programy indywidualne, executive albo międzynarodowe), usługi HR (szkolenia, coaching, doradztwo) w zakresie m.in. AC/DC, ścieżek kariery, poprawiania jakości procesów rekrutacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. candidate experience) lub tworzenia kultury organizacyjnej (m.in. employee experience). - szkół biznesu (G/E/MBA): współpraca z biurami karier i biurami relacji z absolwentami, indywidualne konsultacje kariery, webinary, warsztaty lub bootcampy. Nasz zespół składa się z ponad 20 osób, a nasi konsultanci mają min. 10 lat doświadczenia w HR, rekrutacji, Talent Management połączonego z doradztwem lub coachingiem. Stawiamy na dobrą analitykę, indywidualne podejście oraz wysoką jakość świadczonych usług z wyczuleniem na rynek VUCA.

Career Angels

LinkedIn – oferty pracy na polskim rynku – Styczeń 2022

Polski Rynek Pracy Styczeń 2022

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn.

LinkedIn i liczba ofert pracy – co oznaczają jej zmiany dla kandydatów?

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują, jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju. Można dzięki nim dostrzec, jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii, zeszłym rokiem lub z miesiąca na miesiąc. Co z tego wynika?

Bycie na bieżąco z dynamiką popytu i podaży na rynku pracy pozwala zrozumieć kandydatom, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy, założyć, czy czas znalezienia jej będzie trwał długo oraz jak duża jest przestrzeń do negocjacji wynagrodzenia – im mniej konkurentów na stanowisko, tym większe szanse na szybsze znalezienie pracy. Ocena sytuacji na rynku pod względem liczby kandydatów i otwartych rekrutacji przydaje się również pracodawcom – dzięki temu wiedzą, ile muszą zaoferować potencjalnym kandydatom, aby być atrakcyjnymi na rynku pracy: wynagrodzenia i pakiety benefitów powinny być bardziej konkurencyjne, kiedy dostępnych ogłoszeń jest więcej.

LinkedIn – popyt na kandydatów

Mniejszy popyt na kandydatów i większa liczba konkurentów oznaczają, że osoby poszukujące pracy muszą włożyć znacznie więcej wysiłku w swoje poszukiwania: być bardzo precyzyjnymi w pozycjonowaniu oraz wyznaczaniu celu; muszą pracować pilnie i systematycznie, używając wszystkich czterech kanałów poszukiwania: firmy Executive Search, sieć kontaktów, ogłoszenia o pracę (tak, również dla kadry kierowniczej!) oraz bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Należy się też upewnić, że CV, które wysyłamy, jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego firmy podczas rekrutacji korzystają coraz częściej. Jak to zrobić? Sprawdź nasz Poradnik ATS. Dla spójności profilu kandydata dobrze jest nie tylko dostosować swoje dokumenty aplikacyjne, ale także profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.

LinkedIn w Polsce

Od początku 2022 roku liczba polskich ogłoszeń o pracę wyraźnie się podnosi – po osiągnięciu najwyższego od początku pandemii poziomu w połowie czerwca nastąpił okres bardzo silnych spadków – na początku sierpnia było aż o 51% mniej dostępnych ofert. Od tamtej pory widać, że ich liczba się stabilizuje, wciąż jednak utrzymuje się na bardzo niskim poziomie w porównaniu z całym okresem pandemii. Przez ostatni miesiąc liczba dostępnych ogłoszeń o pracę na LinkedIn wzrosła o +13,79%.

Polska - liczba ogłoszeń o pracę na LinkedIn Styczeń 2022

Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 226 968 (Tydzień 25. – 2021)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 109 136 (Tydzień 43. – 2021)

Głosy rynku

Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Poniżej przykład przewidywań na 2022 rok od Dyrektora HR w Regionie Europy Północnej:

Ponieważ wkroczyliśmy w nową normalność i ludzie prawdopodobnie mieli czas, aby zastanowić się, jak chcą pracować i jaki jest ich następny krok zawodowy, będziemy świadkami dużego ruchu na rynku pracy i braku zasobów siły roboczej w wielu dziedzinach. To już się zaczęło. Atrakcyjny model pracy będzie kluczowy w Employer Brandingu.

Jak było rok temu?

Tydzień 5. (2021) vs 5. (2022)

Polska vs Europa 2021 vs 2022

Kolejne porównanie, które stworzyliśmy dotyczy danych z ostatniego tygodnia stycznia 2022 oraz danych sprzed roku. W całej Europie jest ponad 10% mniej ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Największy przyrost procentowy zaobserwowaliśmy w Macedonii Północnej (+271,58%), natomiast największy spadek w Portugalii (-75,36%). W Polsce liczba dostępnych ofert pracy wzrosła o +0,06%.

Polska a Europa Zachodnia

Polska vs Europa Zachodnia 2021 vs 2022

Jeśli chodzi o procentową zmianę liczby ogłoszeń na LinkedIn w porównaniu z zeszłym rokiem, pod koniec stycznia Polska była na 24. miejscu w rankingu 38 krajów. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, zajmujemy pozycję trzecią (+0,06%). Na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy (+25,74%), a na ostatnim Szwajcaria ze spadkiem rzędu -62,82%.

Polska i kraje ościenne

A jak wygląda sytuacja popytu na kandydatów w porównaniu z zeszłym rokiem (Tydzień 5. 2021 vs 2022)? W 5. tygodniu 2022 roku wynik procentowy dla Polski i jej sąsiadów wyniósł:

  1. Polska vs Sąsiedzi Styczeń 2022Litwa: +136,64%
  2. Niemcy: +25,74%
  3. Czechy: +7,43%
  4. Polska: +0,06%
  5. Słowacja: -25,00%
  6. Ukraina: -72,83%

Dodatkowo:

  1. Szwecja: +13,08%
  2. Dania: -13,21%

 

Zachęcamy do zapoznania się z pełną anglojęzyczną wersją raportu, w którym znajdą się dane dla 9 europejskich regionów, m.in. V4, DACH, Europa Południowa czy Kraje Bałtyckie: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals. Najbliższy raport ukaże się w sobotę 5 lutego.

Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto obserwować nas na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.

Wszystkie nasze raporty z polskiego rynku pracy znajdują się tutaj: www.brief.pl/author/CareerAngels

O Market Signals

Od marca 2020 roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozszerzyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecnie śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.

Dodatkowo, rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.

Career Angels to międzynarodowy butik doradztwa kariery & HR, który od 2010 roku świadczy usługi dla: - klientów indywidualnych: zarządzanie karierą (w tym różnorodne testy), układanie strategii szukania pracy, przygotowanie CV, badania rynku, polecanie najlepszych headhunterów, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych, coaching. - firm: usługi outplacementowe (programy indywidualne, executive albo międzynarodowe), usługi HR (szkolenia, coaching, doradztwo) w zakresie m.in. AC/DC, ścieżek kariery, poprawiania jakości procesów rekrutacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. candidate experience) lub tworzenia kultury organizacyjnej (m.in. employee experience). - szkół biznesu (G/E/MBA): współpraca z biurami karier i biurami relacji z absolwentami, indywidualne konsultacje kariery, webinary, warsztaty lub bootcampy. Nasz zespół składa się z ponad 20 osób, a nasi konsultanci mają min. 10 lat doświadczenia w HR, rekrutacji, Talent Management połączonego z doradztwem lub coachingiem. Stawiamy na dobrą analitykę, indywidualne podejście oraz wysoką jakość świadczonych usług z wyczuleniem na rynek VUCA.

Career Angels

T-Mobile zwolni niezaszczepionych pracowników

Amerykański oddział operatora komórkowego T- mobile, podjął bardzo drastyczną decyzję. Niezaszczepieni mają czas do 2 kwietnia, inaczej starca pracę.

Jak podaje portal Bloomberg jeden z największych operatorów komórkowych na świecie T-mobile, a dokładnie jego amerykański oddział postanowił zwolnić swoich pracowników, którzy nie przyjęli szczepień przeciwko Covid- 19.  Jednak jeżeli przedstawią oni do 21 lutego 2022 roku dowody na przyjęcie pierwszej dawki, otrzymają darmowy urlop na dokonanie kolejnego szczepienia.

W przypadku jeśli nie przedstawią dokumentu, który sugeruje pełne zaszczepienie, to  do 2 kwietnia tego roku, zostaną zwolnieni dyscyplinarnie. Co ciekawe, niektórzy pracownicy mogą być zwolnieni z tego obowiązku. Ze względu na wyznawaną religię lub choroby współistniejące. Oczywiście te również muszą być udokumentowane i przedstawione zarządowi spółki. Decyzja zarządu amerykańskiego oddziału T-Mobile dotyczy wyłącznie pracowników administracyjnych, pracujących w centrali. Co więcej, zwolnienia ominą pracowników technicznych, sprzedawców detalicznych, którzy mimo tego otrzymali oficjalną ,,zachętę” do przyjęcia wszystkich dawek szczepionki i wykonywania regularnych testów na obecność wirusa.

Jak poinformował Deeanne King, dyrektor ds. HR w T-Mobile. Firma ma nadzieję, że każdy, kto zachorował na wspomnianą chorobę, zostanie zaszczepiony i wróci na swoje stanowisko pracy. Dyrektor podkreślił, że rozumie to, że niektórzy z nich muszą podjąć niejednokrotnie bardzo osobiste decyzje.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowy szef SEO w Wirtualnej Polsce Media

Od początku lutego do zespołu Wirtualnej Polski Media dołączy Mikołaj Madziąg. Zajmie stanowisko Head of SEO. Będzie odpowiadać za tworzenie i realizację strategii SEO, współtworzenie i realizację celów trafficowych.

Mikołaj Madziąg będzie odpowiedzialny za optymalizację wszystkich serwisów Wirtualnej Polski Media i ich pozycjonowanie na globalnych platformach internetowych. Skupi się też na monitorowaniu, analizie i raportowaniu bieżących wyników, a także rozwoju podlegającego mu zespołu.

Będzie raportował bezpośrednio do Kamila Karnowskiego, dyrektora nowopowstałego działu Publishing Growth.

Znaczenie zewnętrznych źródeł ruchu związanych z globalnymi platformami i odpowiadanie na ich potrzeby cały czas rośnie. Po tym jak Mikołaj dał się poznać jako świetny ekspert SEO w naszych spółkach e-commerce, teraz przejmuje odpowiedzialność za ten obszar w największej ze spółek Grupy WP. Zna całą organizację i nasz styl pracy, my znamy jego kompetencje. Cieszymy się więc z kolejnego awansu wewnątrz Grupy.

Piotr Mieśnik, redaktor naczelny WP

Mikołaj Madziąg swoją karierę zaczynał w mediach. Pracował między innymi w Fakcie, Eurozet i Bankierze. Przez dwa lata pracował w agencji Whites, gdzie zaczął specjalizować się w SEO. Ostatnio, przez cztery lata, związany był ze spółkami e-commercowymi w Wirtualnej Polsce Holding – Totalmoney.pl, Homebook.pl oraz Extradom.pl. W Totalmoney.pl odpowiadał za stworzenie długoterminowej strategii SEO od podstaw dla serwisów finansowych oraz zbudowanie kilkunastoosobowego zespołu SEO. Od 2021 roku zasiadał w zespole zarządzającym Totalmoney, jako dyrektor Traffic Acquisition.

Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy autocentrum.pl. W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki (wakacje.pl, nocowanie.pl), mody (domodi.pl, allani.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto.pl). Zgodnie z badaniem Mediapanel, w grudniu 2021 roku z produktów internetowych GWP korzystało 20,9 mln Polaków.


Źródło: Wirtualna Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dariusz Brodnicki nowym Dyrektorem Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services

Od początku stycznia 2022 roku Dariusz Brodnicki awansował na stanowisko Dyrektora Departamentu Marketingu & Brand Managementu w Volkswagen Financial Services. Brodnicki zastąpił Darię Zielaskiewicz, która objęła funkcję Dyrektor Marek Seat i Cupra w Polsce (Volkswagen Group Polska).

Na nowym stanowisku Dariusz Brodnicki będzie odpowiadał za wizerunek marki i strategiczny rozwój działań marketingowych spółki współtworzącej rynek nowoczesnej mobilności w Polsce. Do jego obowiązków należy również m.in. planowanie działań marketingowych, bliska współpraca oraz nadzór nad pracami zespołu marketingowego, działaniami Public Relations i współpracą z partnerami zewnętrznymi. Brodnicki od czerwca 2015 roku pełnił funkcję Dyrektora Działu Sprzedaży ŠKODA.

Ogromnie cieszę się z tego, że doświadczenie zdobywane w pracy przy marce ŠKODA będzie mogło zaowocować na nowym etapie mojej kariery, zwłaszcza w branży, która ulega tak widocznej transformacji. Objęcie funkcji Dyrektora Departamentu Marketingu & Brand Managementu jest dla mnie osobistym wyróżnieniem i możliwością rozwinięcia zarówno dotychczasowych, jak i zupełnie nowych kompetencji. Światy mobilności i finansów są bardzo silnym barometrem zmian społecznych związanych z mobilnością i cieszę się, że będę mógł odpowiadać za wizerunek marki, która odgrywa na tym polu kluczową rolę.

Dariusz Brodnicki

Nowo obrany Dyrektor Departamentu Marketingu & Brand Managementu w Volkswagen Financial Services jest absolwentem Politechniki Poznańskiej. Dariusz Brodnicki ukończył liczne kursy managerskie, m.in. Akademię Managera czy Przywództwo w Biznesie, a także Executive Coaching by Lilipad w Stanach Zjednoczonych. Miłośnik sportów samochodowych, w przeszłości uczestnik rajdów. W czasie wolnym próbuje swoich sił w kitesurfingu i bierze udział w triathlonach.

Volkswagen Financial Services jest firmą zapewniającą usługi finansowe dla wszystkich marek samochodowych Grupy Volkswagen. Obejmuje rozwiązania finansowe dotyczące kupna i eksploatacji samochodów: leasing, bankowość elektroniczną i ubezpieczenia. VWFS działa na 51 rynkach świata, obsługując klientów indywidualnych i biznesowych.


Źródło: Volkswagen

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

HRevolution już 24 lutego! [BRIEF PATRONUJE]

HRevolution

4. edycja konferencji HRevolution. Już 24 lutego wyjątkowe, inspirujące spotkanie łączące globalną perspektywę z polskimi rozwiązaniami. Wśród wiodących tematów: microlearning, praca hybrydowa, wellbeing pracowników, transformacja cyfrowa, gamifikacja, AI i robotyka.

W gronie prelegentów, znajdują się znani międzynarodowi i polscy eksperci z różnych dziedzin HR m.in. Charlotte Valeur – Przewodnicząca Instytutu Neuroróżnorodności, Sola Osinoiki – Wiceprezes ds. globalnej technologii personalnej w Prosus Group i Naspers, Stewart Desso – Prezes i założyciel Lumina Learning, Sjoerd van den Heuve – Profesor nadzwyczajny Data Driven Business & People Analytics na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Utrechcie, Jowita Michalska – Founder & CEO Digital University, Ambasadorka Singularity University Warsaw Chapter.

W obszarze nowej rzeczywistości w branży HR, dyskutowane będą takie zagadnienia, jak – “Innowacyjne strategie budowania kompetencji przyszłości”, czyli wszystko co warto wiedzieć o reskillingu i upskillingu. Ponadto skupimy się na temacie “Nowoczesna digitalizacja narzędzi Human Resources”, czyli odpowiedzi na pytanie – jak wykorzystanie sztucznej inteligencji czy technologii VR wspiera automatyzację procesów HR i zmienia doświadczenia pracowników. Nie zabraknie również gwiazd 2022 – “Data Science i People Analitics”, czyli praktycznej wiedzy, w jaki sposób je wykorzystywać, aby zawsze mieć kluczowe informacje niezbędne do podejmowania mądrych decyzji i minimalizowania możliwych ryzyk.

W czasach, gdy ludzie muszą być o krok przed postępującą automatyzacją i sztuczną inteligencją naszym obowiązkiem jest ciągłe uczenie się i rozwój, a także obserwacja trendów technologicznych i ich wpływu na nasz biznes i życie. Rola HR jeszcze nigdy w historii nie była tak istotna, ale nakłada to na HR obowiązek bycia na bieżąco i radzenia sobie z zupełnie nowymi projektami i wyzwaniami.

Jowita Michalska, founder & CEO Digital University, Ambasadorka Singularity University Warsaw Chapter

Więcej informacji o wydarzeniu w załączeniu i na https://hrevolution.pl/.

Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej.

Organizator: Digital University


Źródło: Digital University

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Płatne staże dla uchodźców w Polsce od IKEA

Polska fundacja Ocalenie we współpracy z sieciami sklepów IKEA uruchamia płatne staże dla uchodźców. Program ten ma pomóc im w odnalezieniu się na rynku pracy w Polsce oraz adaptacja w trudnej rzeczywistości.

Jak informuje Fundacja Ocalenie, już w marciu 2022 roku dziesięć osób ,,z doświadczeniem uchodźczym” rozpocznie pełnopłatne staże w sieci sklepów IKEA. Pierwszy etap programu rozpocznie się na warszawskim Targówku i potrwa 6 miesięcy.
W trakcie programu, jego uczestnicy będą mogli swobodnie korzystać z pełnego pakietu świadczeń, oferowanych przez IKEA. Dodatkowo Fundacja Ocalenie oferuje uchodźcom bezpłatne wsparcie w zakresie nauki języka polskiego, porad psychologicznych i prawnych.  Przygotowano także specjalną formę pomocy ze strony mentorów i mentorek kulturowych, którzy na co dzień pracują w Warszawskim Centrum Pomocy Cudzoziemcom.Fundacja Ocalenie ma świadomość, że ,,słaba znajomość języka i lokalnego rynku pracy jest dużym wyzwaniem dla ówczesnego uchodźcy”. Dodatkowo trudne doświadczenia uchodźcze mogą okazać się problematyczne w poszukiwaniu pracy na obczyźnie. Dlatego dzięki nawiązanej współpracy powstał program, który ma pomóc uchodźcom w odnalezieniu i ustabilizowaniu się w trudnej rzeczywistości.

https://www.facebook.com/FundacjaOcalenie/posts/5091159090917945

IKEA uważa, że jednym z najważniejszych czynników utrudniający ty osobom zbudowanie bezpiecznego życia w Polsce, jest trudność w znalezieniu stabilnego zatrudnienia.:

Jednym z najważniejszych czynników utrudniających uchodźczyniom i uchodźcom zbudowanie dobrego, bezpiecznego życia w Polsce są trudności w znalezieniu stabilnego zatrudnienia. Wynika to często z braku doświadczenia zawodowego na lokalnym rynku pracy i słabej znajomości języka polskiego.

IKEA

Co więcej, obawy pracodawców oraz kontrowersyjne stereotypy na temat uchodźców, krążące w społeczeństwie mogą być dodatkowym czynnikiem, które staje się kolejną przeszkodą w poszukiwaniach. Te osoby często potrzebują jedynie wsparcia w wejściu na rynek pracy i znalezieniu na nim swojego miejsca. Stworzony dla nich program stażowy może być dobrą formą pomocy.

Misja programu

Najważniejszym celem programu stażowego, jest pomoc uchodźcom w podniesieniu kompetencji zawodowych i językowych oraz zwiększenie szans na podjęcie stałej pracy. Stabilne zatrudnienie pomoże tym osobom wesprzeć finansowo swoich bliskich, a także zintegrować się ze społeczeństwem. Po odbyciu krótkiego zatrudnienia uczestnicy zostaną zaproszeni do aplikowania na istniejące miejsca pracy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czterodniowy tydzień pracy w Japonii

Japoński koncern elektroniczny - Panasonic poinformował w rozmowie dla japońskiego magazynu NIKKEI o zerwaniu z kulturą pracoholizmu i wprowadzeniu czterodniowego tygodnia pracy.

Japonia słynie z intensywnej kultury pracy. Od najmłodszych lat każdemu obywatelowi wpajano szacunek do pracy i pieniądza, który jest niezwykle ważny dla tego narodu. Po ukończeniu stosownych szkół młody Japończyk wkracza na ścieżkę zawodową, która niejednokrotnie może okazać się zabójcza dla jego zdrowia. Lokalne media alarmowały swoich czytelników i władze kraju kwitnącej wiśni o niepokojącym wzroście zgonów wśród pracowników korporacyjnych.

Jak pokazują oficjalne statystyki, w Japonii z powodu przepracowania, umiera co 3 pracownik, a z powodu presji społecznej życie odbiera sobie co czwarty z nich.  Ten niepokojące zjawisko Japończycy nazywają ,,Karoshi”, czyli śmierć z przepracowania.

Japonia zrywa z pracoholizmem

Japoński rząd zdaje sobie sprawę z tego, że mimo utworzenia perfekcyjnego systemu pracy poziom niezadowolenia młodych obywateli rośnie, a coraz częściej wprowadzany w ostatnim czasie czterotygodniowy tydzień pracy może okazać się obiecującym krokiem w zerwaniu z nękającym kraj pracoholizmem. Dlatego od kilku lat rząd stara się dążyć do wprowadzenia optymalnej równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, modernizując ten kontrowersyjny dla Europejczyków model pracy (cztery dni pracy, trzy odpoczynku).

Rząd wprowadza realne zmiany

W czerwcu 2021 roku rząd Japonii zalecił korporacjom i firmom, aby umożliwiły swoim pracownikom wybór czterodniowego tygodnia pracy, jako stały model pracy. Jednak jeszcze rok temu tylko osiem procent japońskich spółek oferowało więcej niż dwa dni wolne od pracy w tygodniu. Jedną z takich firm jest największy producent i dystrybutor elektroniki na świecie – Panasonic.

Panasonic w dążeniu do elastycznego modelu pracy

W rozmowie dla serwisu Nikkei dyrektor generalny Panasonic Yuki Kusumi ogłosił, że w trosce o swoich pracowników firma wprowadza czterodniowy tydzień pracy. Nowy system ma za zadanie wesprzeć dobre samopoczucie pracowników.

Musimy wspierać dobre samopoczucie naszych pracowników

Yuki Kusumi

Wprowadzając tę zmianę korporacja dąży do bardziej elastycznego modelu pracy. Firma planuje także wprowadzić dość nietypowy pomysł, który może zadziwić niejednego europejskiego pracownika. Mowa tutaj o możliwości wyboru przez osobę zatrudnioną czy chce przenieść się w związku z podjętą pracą do miasta bez rodzin.

Jakiś czas temu tego typu polityka była nieodpuszczalna, jednak idąc z duchem czasu Panasonic, odkrył, że przenoszenie bezpytania o zgodę z miasta do miasta swoich pracowników może okazać się męczącym procesem, który wpłynie na jego dobre samopoczucie i kontakt z rodziną.

Polska też chce czterodniowego tygodnia pracy

Z najnowszego badania Personnel Service, wynika, że już 68 procent polskich pracowników uważa, że wprowadzenie popularnego czterodniowego tygodnia pracy pozytywnie wpłynęłoby na samopoczucie, jak i zdrowie zatrudnionych. Badacze wskazują, że 53% wypowiadających się zaliczają się do grupy wiekowej od 25 lat do 34 lat. Z kolei pozostałe 45% to osoby w wieku 35-44 lat.

Eksperci uważają, że tego typu zmiany popiera coraz więcej osób. Doświadczenie pochodzące z innych krajów tj.: Islandia, Norwegia, USA, Kanada,  gdzie taki model pracy funkcjonuje już od kilku miesięcy, wskazuje, że czterodniowy tydzień pracy faktycznie pozytywnie wpływa na funkcjonowanie pracownika.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

LinkedIn – oferty pracy na polskim rynku – Podsumowanie 2021

Polski Rynek Pracy 2021

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn.

LinkedIn i liczba ofert pracy – co oznaczają jej zmiany dla kandydatów?

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują, jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju. Można dzięki nim dostrzec, jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii, zeszłym rokiem lub z miesiąca na miesiąc. Co z tego wynika?

Bycie na bieżąco z dynamiką popytu i podaży na rynku pracy pozwala zrozumieć kandydatom, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy, założyć, czy czas znalezienia jej będzie trwał długo oraz jak duża jest przestrzeń do negocjacji wynagrodzenia – im mniej konkurentów na stanowisko, tym większe szanse na szybsze znalezienie pracy. Ocena sytuacji na rynku pod względem liczby kandydatów i otwartych rekrutacji przydaje się również pracodawcom – dzięki temu wiedzą, ile muszą zaoferować potencjalnym kandydatom, aby być atrakcyjnymi na rynku pracy: wynagrodzenia i pakiety benefitów powinny być bardziej konkurencyjne, kiedy dostępnych ogłoszeń jest więcej.

LinkedIn – popyt na kandydatów

Mniejszy popyt na kandydatów i większa liczba konkurentów oznaczają, że osoby poszukujące pracy muszą włożyć znacznie więcej wysiłku w swoje poszukiwania: być bardzo precyzyjnymi w pozycjonowaniu oraz wyznaczaniu celu; muszą pracować pilnie i systematycznie, używając wszystkich czterech kanałów poszukiwania pracy. Są to: firmy Executive Search, sieć kontaktów, ogłoszenia o pracę (tak, również dla kadry kierowniczej!) oraz bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Należy się też upewnić, że CV, które wysyłamy, jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego firmy podczas rekrutacji korzystają coraz częściej. Jak to zrobić? Sprawdź nasz Poradnik ATS. Dla spójności profilu kandydata dobrze jest nie tylko dostosować swoje dokumenty aplikacyjne, ale także profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.

LinkedIn w Polsce

Przez ostatni miesiąc liczba polskich ogłoszeń o pracę powoli się podnosi – po osiągnięciu najwyższego od początku pandemii poziomu w połowie czerwca nastąpił okres bardzo silnych spadków – na początku sierpnia było aż o 51% mniej dostępnych ofert. Od tamtej pory widać, że ich liczba się stabilizuje, wciąż jednak utrzymuje się na bardzo niskim poziomie w porównaniu z całym okresem pandemii.

Polska - liczba ogłoszeń o pracę na LinkedIn 2021

Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 226 968 (Tydzień 25. – 2021)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 109 136 (Tydzień 43. – 2021)

Głosy rynku

Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Poniżej przykład przewidywań na resztę 2021 roku od Dyrektora HR w Regionie Europy Północnej:

Firmy wykorzystują moment i podkradają sobie kluczowe kompetencje/ludzi, ponieważ to już nie jest normalna rekrutacja przy nastawieniu, że nie mamy czasu rozwijać pracowników, lepiej jest ich pozyskać od konkurencji szybko, a jeszcze lepiej jak jest szybko i tanio (i tu LinkedIn jest doskonałym narzędziem); zasoby na takie działania pozyskują z redukcji kompetencji, które nie są już kluczowe i tu pozostaje rzesza osób dostępnych na rynku. Rezultat netto może być ujemny ponieważ nowi specjaliści mogą często zmieniać pracę głównie z powodu wynagrodzenia – wszyscy szukają tych samych kompetencji w tym samym czasie.

Jak było rok temu?

Tydzień 48. (2020) vs 47. (2021)

Polska vs Europa 2021
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Kolejne porównanie, które stworzyliśmy dotyczy danych z pierwszego tygodnia stycznia 2022 oraz danych sprzed roku. W całej Europie jest prawie 10% mniej ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Największy przyrost procentowy zaobserwowaliśmy w Bośni i Hercegowinie (+249.59%), natomiast największy spadek na Ukrainie (-89,53%). W Polsce liczba dostępnych ofert pracy spadła o 8,91%.

Polska a Europa Zachodnia

Polska vs Europa Zachodnia 2021
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Jeśli chodzi o procentową zmianę liczby ogłoszeń na LinkedIn w porównaniu z zeszłym rokiem,  Polska jest na 25. miejscu w rankingu 38 krajów. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, zajmujemy pozycję trzecią (-8,91%). Na pierwszym miejscu znajduje Holandia (+43,51%), a na ostatnim Szwajcaria ze spadkiem rzędu -63,15%.

Polska i kraje ościenne

Jak wyglądała sytuacja popytu na kandydatów w 2021 roku? Różnica między 1. tygodniem 2021 i 2022 roku dla Polski i jej sąsiadów wyniósła:

  1. Niemcy: +28,96%

    Polska vs Sąsiedzi 2021
    Grafika przygotowana przez Career Angels
  2. Litwa: +147,73%
  3. Polska: -8,91%
  4. Czechy: -47,35%
  5. Słowacja: -38,06%
  6. Ukraina: -89,53%

Dodatkowo:

  1. Szwecja: +32,59%
  2. Dania: +20,52%

 

 

Zachęcamy do zapoznania się z pełną anglojęzyczną wersją raportu, w którym znajdą się dane dla 9 europejskich regionów, m.in. V4, DACH, Europa Południowa czy Kraje Bałtyckie: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals. Najbliższy raport ukaże się w sobotę 15 stycznia.

Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto obserwować nas na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.

Wszystkie nasze raporty z polskiego rynku pracy znajdują się tutaj: www.brief.pl/author/CareerAngels

O Market Signals

Od marca 2020 roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozszerzyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecnie śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.

Dodatkowo, rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.

Career Angels to międzynarodowy butik doradztwa kariery & HR, który od 2010 roku świadczy usługi dla: - klientów indywidualnych: zarządzanie karierą (w tym różnorodne testy), układanie strategii szukania pracy, przygotowanie CV, badania rynku, polecanie najlepszych headhunterów, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych, coaching. - firm: usługi outplacementowe (programy indywidualne, executive albo międzynarodowe), usługi HR (szkolenia, coaching, doradztwo) w zakresie m.in. AC/DC, ścieżek kariery, poprawiania jakości procesów rekrutacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. candidate experience) lub tworzenia kultury organizacyjnej (m.in. employee experience). - szkół biznesu (G/E/MBA): współpraca z biurami karier i biurami relacji z absolwentami, indywidualne konsultacje kariery, webinary, warsztaty lub bootcampy. Nasz zespół składa się z ponad 20 osób, a nasi konsultanci mają min. 10 lat doświadczenia w HR, rekrutacji, Talent Management połączonego z doradztwem lub coachingiem. Stawiamy na dobrą analitykę, indywidualne podejście oraz wysoką jakość świadczonych usług z wyczuleniem na rynek VUCA.

Career Angels

Prognozy trendów na 2022 rok na brief.pl: HR, employer branding

hr employer branding

Jak eksperci z obszaru HR postrzegają szanse, które daje nam nowy rok? Co okaże się największym trendem 2022 roku w employer brandingu? Czym inspirować się do sukcesu w nadchodzącym roku? Zapraszamy zapoznania się z prognozami trendów na 2022 rok ekspertów z dziedziny HR, employer brandingu, rynku pracy i różnorodności.

Maja Gojtowska_

Maja Gojtowska

autorka bloga Gojtowska.com, konsultantka procesów HR

HR

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

W 2020 roku liczba zaświadczeń chorobowych z tytułu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania wzrosła o 25% rok do roku, a Polacy nie chodzili z tego powodu do pracy łącznie przez 27,7 mln dni. Te statystyki będą jednak tylko rosnąć – bo zwyczajnie o swoje zdrowie psychiczne nie dbamy. Właśnie dlatego moją inspiracją w 2022 roku będzie każda osoba, która regularnie trenuje swój umysł (tak jak powinno się trenować każdy inny mięsień) i przygotowuje go w ten sposób na trudniejsze momenty. Dbajmy o sen, praktykujmy medytację, korzystajmy z psychoedukacji i uczmy się na temat emocji. Korzyści z tego odczujemy zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Rynek pracy w Polsce staje się coraz bardziej wymagający. Poziom bezrobocia spada, rośnie liczba kandydatów pasywnych, czyli osób, które są chętne zmienić pracę, tylko gdy potencjalny pracodawca skutecznie ich do tego zachęci. Nie lepiej jest wewnątrz organizacji – systematycznie obserwujemy spadek poziomu zaangażowania pracowników w Polsce i na świecie. To wymaga całkowitej zmiany podejścia firm do ich sposobu komunikacji z kandydatami i pracownikami. Czas, by pracodawcy skupili się na budowie i regularnym mierzeniu doświadczeń rekrutacyjnych i pracowniczych. Bo to one są kluczem do sukcesu biznesu w 2022 roku.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Trudno mi wskazać jedno wydarzenie, na które szczególnie czekam. Praktycznie przez cały rok wypatruję każdej kreacji, projektu, który ma pomóc pracodawcom przyciągnąć do siebie kandydatów. Prawdziwym świętem są dla mnie również wszystkie konkursy, w których oceniane są kampanie HR-owe i Employer Brandingowe. Wnoszą one zawsze sporo przykładów kreatywnych i innowacyjnych sposobów dotarcia do potencjalnych pracowników.

 

Monika Domanska

Monika Domańska

ekspertka ds. komunikacji i relacji

komunikacja, psychologia, EB

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Inspiracją w 2022 roku będą odkrywcze korelacje oparte na współczesnych wyzwaniach. Nowym wymiarem luksusu w świecie szerowania staje się doświadczanie, a nie posiadanie. Aplikacje „TO DO” będziemy równoważyć hasłem „TO BE”. Redefinicja czuć nad mieć, pomoże w poszukiwaniu rozwiązań w najważniejszych dla nas obszarach życia zawodowego. Po pierwsze w miejscu i sposobie pracy. Po dwóch latach działalności hybrydowej widzimy jak praca zdalna przekłada się na efekty biznesowe, a jak na sferę psychiczną i relacyjną. Zmieniająca się organizacja i kultura firmy będzie z tego czerpać zasoby, by integrować potęgę technologii z czułymi obszarami emocji pracowników. Po drugie działalność firm dostosowuje się do coraz bardziej świadomych wyborów konsumpcyjnych. Odpowiedzialność społeczna biznesu będzie stanowić coraz istotniejszy aspekt, ponieważ 81% respondentów w Polsce (75% na świecie) chce pracować w organizacji, która ma pozytywny wpływ na społeczeństwo (PWC 2021). Po trzecie bohaterką inspiracyjnych trendów na 2022 będzie sama ZMIANA. Poszukiwane będą kompetencje szybkiego uczenia się oraz umiejętności STEM (science, technology, engineering, math). I jest na to otwartość, aż 86% polskich pracowników (76% na świecie) jest gotowa do ciągłego zdobywania nowych umiejętności, a nawet do przekwalifikowania, aby utrzymać się na rynku pracy (PWC 2021).

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Trendem będzie dobrze skomunikowany leadership, który już dziś zajmuje się przygotowaniem nas na nadchodzące jutro. Technologie dają pod tym względem ogromne pole do popisu. Sprzyjają zarówno rozwojowi nowych kategorii biznesu, jak i promowaniu wartości, kreując tym samym nową twarz przedsiębiorczych autorytetów. To właśnie nowi liderzy wyjaśnią nam jaki wpływ przyszłe trendy i zachowania będą miały na nasze życie, które coraz bardziej opiera się na nieustannie modyfikowanych algorytmach, danych i rozwoju AI.

Ogromne znaczenie jako trend będzie miał aspekt naszego holistycznego zdrowia, który również ma już swoje scenariusze przyszłości. Dobrze wiemy, że forma przekłada się na efektywność, a to podstawa naszego bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia. Dlatego firmy będą starały się w jak największym stopniu zadbać o ten obszar. Pojawiające się rozwiązania już dziś kierują uwagę biznesu w stronę wellbeingu, telemedycyny i możliwości e-zadbania o szeroko pojęte zdrowie mentalne. Do tego potrzebna jest uważność, otwartość i dobra komunikacja, a w budowaniu dialogu pomagać nam będą coraz przyjaźniejsze e-narzędzia, którymi skutecznie dotrzemy do rozporoszonych zespołów.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Świat wirtualny rzucił właśnie rękawicę światu kreacji i innowacji. I to dosłownie, bowiem dzięki zaprezentowanej właśnie przez firmę Meta rękawicy, będzie można „poczuć obiekty dotknięte w wirtualnej rzeczywistości”. To dzięki m.in. poduszkom powietrznym, które w założeniu będą „oszukiwać” ludzki zmysł dotyku. Z iloma firmami, osobami spotkam się niedługo w metaświecie? Jaki to będzie miało na nas wpływ? Kim zechcemy w nim być zakładając gogle na oczy i w jaki sposób będziemy tworzyć ludzkie relacje, pracować, załatwiać bieżące sprawy, by się w tym świecie dobrze czuć? E&Y szacuje, że do roku 2025 branża gamingowa i reklamowa w Metaverse warta będzie 82 mld dolarów. W kolejce ustawia się już branża reklamowa, turystyczna, samochodowa, sektor zdrowia czy finansów – ogólnie cały nasz świat. Jest to wiec wyzwanie dla kreatywnych liderów, których co roku wyczekuję w rankingu magazynu BRIEF. Ich historie obrazują kierunek zmian i inspirują do poszukiwania przyszłych ról i zadań zawodowych opartych na współpracy w rzeczywistym świecie.

 

Susanna RomantsowaSusanna Romantsova

Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności (Equality, Diversity & Inclusion Leader), IKEA Retail Polska

diversity & inclusion

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Twardymi danymi, myśleniem krytycznym i autorefleksją. To zawsze dobra baza do świadomego planowania oraz pomaga w podejmowaniu decyzji mających wpływ na naszą przyszłość. Rok 2021 był dla większości z nas rokiem dość chaotycznym, w którym wszystko nagle przyspieszyło, a presja nadążenia za informacją oraz podejmowania natychmiastowych decyzji była odczuwalna, jak nigdy dotąd.

W roku 2022 inspiracją natomiast niech będzie bardziej świadome spowolnienie, weryfikacja założeń z roku poprzedniego w oparciu o fakty i własne wartości oraz lepsza priorytetyzacja tego, czym się zajmujemy. Tematy ludzkie, w tym różnorodność i włączanie, zdecydowanie będą w centrum uwagi jednostek, ale i organizacji.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Cały obszar Diversity & Inclusion (D&I) może stać się dla wielu firm takim tematem do zaopiekowania wewnątrz firmy, jak również jednym z przewag do przyciągania i utrzymania najlepszych talentów w organizacji.

„Wielka rezygnacja”, czyli trend na rynku pracy, którego początek obserwujemy w Polsce i globalnie w 2021 i związana z nim fala wypalenia zawodowego, nawet zmiany pracy w wyniku następstw kolejnej fazy pandemii COVID-19 wytworzy większe zapotrzebowanie na działania włączające w sposób holistyczny, strategiczny i długotrwały.

Firmy zaczną się chwalić, nie owocowymi czwartkami w biurze, a brakiem luki placowej w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn :).

Na poziomie indywidualnym będziemy mówić głośniej i częściej o świadomym rozwoju liderek i liderów włączających oraz o zapotrzebowaniu na rynku na kompetencje z zakresu zarządzania różnorodnymi zespołami. Wewnątrz D&I i wśród nas ekspertów w tej dziedzinie, zaczniemy podkreślać ważność podejścia intersekcjonalności w rozumieniu osobowości oraz systemów stwarzających nierówności w życiu społecznym, zawodowym, i osobistym.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Wyczekuje z nadzieją i niecierpliwością każdego wydarzenia branżowego, które będzie adresować temat różnorodności i włączania w ujęciu cross-funkcyjnym, nie tylko jako obszar działu HR. Marzy mi się debata o D&I w logistyce, w finansach, w marketingu, w mediach i życiu publicznym. Co by to oznaczało dla nas jako społeczeństwa w dłuższej perspektywie? Czekam również na innowacje w obszarze rozpoznawania i rekrutacji różnorodności oraz przeciwdziałania uprzedzeniom, a także nowego standardu, czyli powszechnego używania języka włączającego w naszej codziennej komunikacji.

Rok 2022 zaczynam z wiarą w pozytywną zmianę pod kątem docenienia różnorodności w polskim społeczeństwie i planem działań w swojej firmie, które do tej zmiany się przyczynią.

 

Lukasz Zuk

Łukasz Żuk

Head of Rocket Jobs

branżowe portale pracy

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Być może zabrzmi to trywialnie, ale moją największą inspiracją jest prosta wizja wygodnego i ciekawego życia z bliskimi mi ludźmi. To ona pobudza mój apetyt, a sukces w biznesie stopniowo zaspokaja tę potrzebę. Oczywiście przestudiowałem success story znanych biznesmenów, znam ich drogę i kroki milowe, ale to proste uświadomienie sobie czego właściwie chcę od życia ma największy impakt na skalę moich działań. Praca w marketingu wymaga bycia na bieżąco, więc możemy liczyć na stały przypływ inspiracji 😉

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Nie sposób pominąć tu TikToka, który coraz śmielej rozpycha się wśród dorastających pokoleń. Czy tego chcemy czy nie, będziemy musieli polubić się z tą platformą i oferowanymi przez nią formatami. Zbliża się czas skupienia dużej uwagi marek na pokoleniu Z, jego ideałach i oczekiwaniach od świata. Myślę, że będzie to również czas rozkwitu wszelkiej maści mniejszych influencerów, z którymi marki będą coraz chętniej wchodzić we współpracę. Poza tym spodziewam się sporego nacisku na działania CSRowe, proekologiczne.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Przede wszystkim wyczekuję otwarcia się branży eventowej na wydarzenia offline, które pandemia nam nieco wycięła. Wśród wydarzeń, na które czekam z niecierpliwością na pewno wymienić muszę Imagination Day i oczywiście Mundial w Katarze, podczas którego na pewno zobaczymy mnóstwo ciekawych kreacji 🙂

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF