...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

IAB Polska prezentuje casebook najlepszych kampanii marketingowych

Casebook Mixx Awards 2021

Konkurs organizowany jest przez IAB Polska. Głównym celem jest podwyższenie jakości marketingu internetowego w Polsce. Zwycięzcą 15. edycji konkursu okazała się kampania digitalowa „Najmłodszy headhunter na świecie” autorstwa Publicis Worldwide Polska dla Fundacji K.I.D.S.

Poza główną nagrodą przyznawane były również wyróżnienia dla najlepszego domu mediowego, agencji marketingowej roku i wiele innych.

Casebook prezentuje proces tworzenia nagrodzonych kampanii. Publikacja pokazuje trendy w wykorzystywaniu mediów, treści czy też influencerów.

LINK DO POBRANIA

Adam Daniluk

2022 – rok dla odważnych i rozważnych: metawersum, spirale informacyjne i łamanie tabu

IAB_Polska_Grupa Robocza PR

Rok 2021 upłynął pod znakiem gwałtownych zmian w komunikacji zdeterminowanych w znacznej mierze efektami pandemii: w zakresie organizacji pracy, sposobów działania i wykorzystywanych kanałów komunikacji. Obserwowaliśmy przyspieszone przeniesienie budżetów marketingowych do przestrzeni online. Komunikacja w realu na nośnikach typu outdoor, w prasie drukowanej czy eventy w znacznej mierze ustąpiły pola działaniom w mediach społecznościowych i wyszukiwarce. Marki, które nie korzystały dotychczas z wideo, nauczyły się, jak robić filmy. Rynek oszalał na punkcie podcastów. Webinary, wydarzenia online stały się codziennością. Natłok rosnącej ilości contentu w przestrzeni online przyprawiał marketerów o zawrót głowy i rodził nieustające pytanie: jak przebić się przez gąszcz komunikatów?

Jakie trendy zdominują rok 2o22?

Część z opisanych zjawisk stanowi ewolucję już wcześniej zauważalnych tendencji. Pojawiają się jednak nowe, stanowiące implikację zmian w zachowaniu konsumentów, polityki marek i sposobach komunikacji.

Według ekspertów Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska niektóre z nich jak: rola działań online, kolejne kroki w przenoszeniu komunikacji do świata wirtualnego, autentyczność – znajdzie swoją płynną kontynuację. Stałym elementem marketingowej gry online są influencerzy, których rola zmienia się i ulega regulacji. Rośnie także znaczenie komunikacji wideo, która w bieżącym roku będzie generować już 82% ruchu w internecie[1]. Rosnące wyzwanie dla marek stanowi kreowanie autentycznego przekazu, który na bieżąco oceniają konsumenci. Stałym dylematem jest także wybór: pozostać neutralnym czy opowiedzieć się po jednej ze stron podczas elektryzujących opinię publiczną licznych wydarzeń społecznych, politycznych
i gospodarczych.

Pojawią się jednak nowe zjawiska jak metawersum czy spirale informacyjne. Istotnie przesuwa się też granica tego, co uważamy za tabu, czym marki próbują szokować lub zadziwić publiczność dla budowania zasięgów. Swoje triumfy święci również gaming i e-sport – dla których postpandemiczna rzeczywistość stanowi idealne środowisko rozwoju.

Szalone tempo pojawiających się newsów wymaga działania agile, podejmowania szybkich decyzji, aby nie stracić pojawiających się okazji. W takich warunkach łatwo o wizerunkowe błędy – często kosztowne i przykre w skutkach. Jakie zmiany przyniesie 2022 i jak bezpiecznie wykorzystać je dla Waszych marek?

Zapraszamy do lektury autorskiego zestawienia trendów wytypowanych przez członków Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska. Opracowanie jest spojrzeniem na czekające nas wydarzenia z różnych stron rynku. Wśród autorów publikacji znajdziemy zarówno przedstawicieli agencji, PR dużych międzynarodowych marek, jak i agencji gamingowych oraz agencji wyspecjalizowanych w influencer marketingu: Joanna Berlińska, Head of Growth, Founder w Lightscape & Visibly, Adam Kaliszewski, Head of Digital Practice w Solski Communications, Marta Wojciechowska, Senior Influencer Marketing & PR Manager w Nutricia, Dr Agnieszka Jagusiak, Marketing Manager w Lightscape, Ewa Ziętek-Maciejczyk, PR & Marketing Director w Result Media, Marek Myślicki, PR & Strategic Partnerships Director w GetHero, Justyna Oracz, Head of Communications w Fantasyexpo, Marta Andreasik, PR Manager w Huuuge Games oraz Adam Radoliński, Creative Manager w Huuuge Games.

Opracowanie można pobrać bezpłatnie pod linkiem: https://bit.ly/3tdzZ5G. Zapraszamy do lektury!

[1] https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/white-paper-c11-741490.html

 

Celem grupy jest między innymi: zdefiniowanie roli PR (i agencji) w zdigitalizowanym świecie, wykorzystanie narzędzi cyfrowych w realizacji celów biznesowych klientów oraz wypracowanie metod efektywnego mierzenia skuteczności tych działań. Prace Grupy skupione są przede wszystkim na Public Relations jako elemencie działań marketingowych, nowych technologiach i rozwiązaniach w marketingu oraz case studies. Zespół tworzą reprezentanci agencji PR, domów mediowych, wydawców oraz reklamodawców. Szefową Grupy jest Joanna Berlińska, Head of Development w agencji Lightscape.

Grupa Robocza Public Relations IAB Polska

Pierwszy DIMAQ Voice Online w nowym roku już 25 stycznia. Poznaj agendę najbliższego spotkania! [BRIEF PATRONUJE]

DIMAQ Voice 26

Prelekcja I, godz, 15:05: „Ad fraud w Sieci”

Czym jest ten mityczny „fraud”? Jakie nieprawidłowości jakie możemy obecnie spotkać w kampaniach internetowych? O tym, a także o perspektywach oraz case studies opowie w swoim wystąpieniu Michał Jóźwik, Programmatic & Performance Manager w Groupm – Xaxis. Prelegent omówi przydatne narzędzia, oraz przedstawi wnioski i konsekwencje wdrażania systemów anty fraudowych na szerszą skalę. Opowie także o inicjatywach, które pomagają podnosić świadomość firm w zakresie przeciwdziałania oszustwom w sieci.

Panel dyskusyjny, godz. 15:40: „Co nowego w strategii digital?”

„Mamy na to slajd” to pierwszy w Polsce podcast o strategii marketingowej, którego autorami są Marta Ulman i Jakub Kwaczyński. Podczas panelu na DIMAQ Voice Online, eksperci przedstawią krytyczny przegląd najnowszych i najciekawszych badań, raportów, trendów oraz zjawisk.

Co oznaczają dla marketerów? Dlaczego nie można ich pominąć? Jak wykorzystać je w codziennej pracy w branży? Podczas panelu eksperci wymienią się własnymi spostrzeżeniami i rekomendacjami przy czynnym udziale uczestników.

Zarejestruj się bezpłatnie

Akredytacja DIMAQ

Posiadacze certyfikatów DIMAQ za udział w wydarzeniu otrzymują od 5 do 7 punktów recertyfikacyjnych. Szczegóły punktacji dla Uczestnika i Prelegenta znajdują się stronie: https://dimaq.pl/dimaq-voice-online/

Bądź na bieżąco z DIMAQ Voice! Dołącz do nowego wydarzenia na Facebooku.

Noworoczne postanowienie? Wystąp na scenie DIMAQ Voice Online w 2022!

Nieustannie przyjmujemy zgłoszenia od osób, które chcą spróbować swoich sił jako prelegent/ka podczas DV Online. Jeśli masz ciekawy temat, którym chciałbyś/abyś podzielić się z naszą widownią nie zwlekaj, wyślij zgłoszenie! UWAGA. Nie musisz posiadać certyfikatu DIMAQ.

ZGŁOŚ SIĘ

PARTNER WYDARZENIA: GoldenSubmarine, Rocket Jobs
PATRONAT MEDIALNY NAD WYDARZENIEM OBJĘLI: Marketer+, sprawny.marketing, Brief.pl, Marketing przy Kawie, portalmedialny.pl, CEO Magazyn Polska, Marketing Progress, Medialna Perspektywa, Siła Nauki
PARTNER TECHNOLOGICZNY: LiveWebinar


Źródło: IAB Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wystartowała kampania IAB Europe #NoEasyWins w obronie reklamy targetowanej

reklama targetowana

W kontekście trwających negocjacji w sprawie Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act), które osiągają punkt kulminacyjny w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego (IMCO), kampania IAB Europe ma na celu rozprawienie się z nieprawdziwymi informacjami pochodzących z niektórych kręgów politycznych w Brukseli. Opierając się na licznych analizach i raportach na temat wartości reklamy ukierunkowanej, uzmysławia ona decydentom, że nie ma łatwych wygranych w złożonym obszarze kształtowania polityki cyfrowej.

Propozycje zakazu lub ograniczenia reklam targetowanych w Europie miałyby poważne, dalekosiężne konsekwencje. Reklama oparta na danych ma bowiem kluczowe znaczenie między innymi dla: małych firm, które wykorzystują ją, aby znaleźć klientów; wydawców, którzy z kolei polegają na niej w celu uzyskania przychodów oraz milionów użytkowników w całej Europie, którzy chcą mieć swobodę wyboru treści i usług online, za które płacą poprzez subskrypcję i do których uzyskują dostęp w zamian za chęć otrzymywania reklam.

W ramach kampanii #NoEasyWins powstały krótkie filmy, w których padają kluczowe odpowiedzi na pytanie, kto naprawdę traci, gdy odbiera się firmom dostęp do wysoce skutecznych i tanich narzędzi targetowania.

Uczynienie z internetu miejsca, w którym europejscy konsumenci mogą poruszać się bez obaw jest kluczowym celem Digital Services Act (DSA), który branża reklamy internetowej wspiera, również we własnym interesie. W pełni popieramy postanowienia zawarte w pierwotnej propozycji DSA, takie jak obowiązkowe ujawnianie informacji dotyczących tożsamości reklamodawcy, również w przypadku reklam emisyjnych i politycznych, co wykracza poza określone już w prawie unijnym zapisy dotyczące prywatności i ochrony danych. Zakaz reklamy „ukierunkowanej” byłby karą dla MŚP i małych wydawców, niekoniecznie mających jakikolwiek istotny wpływ na dezinformację w internecie. Jak często w polityce, nie ma łatwych wygranych. Mamy nadzieję, że nasza kampania zachęci eurodeputowanych do zaniechania wprowadzenia większej liczby przepisów i zamiast tego sprawi, że istniejące już prawo będzie skuteczniej egzekwowane.

Townsend Feehan, CEO IAB Europe

Kampania #NoEasyWins podkreśla, że ​​targetowanie ma kluczowe znaczenie dla wzrostu przychodów z reklam. Stało się to jeszcze ważniejsze dla europejskich MŚP i innych firm, które pandemia COVID-19 zmusiła do przejścia na marketing cyfrowy. Na początku tego roku w liście otwartym branża cyfrowa wyraziła zdecydowany sprzeciw wobec zakazu reklam ukierunkowanych, wzywając decydentów UE do skupienia się na skutecznym egzekwowaniu istniejących unijnych przepisów dot. ochrony danych.

Dla startupów reklamy ukierunkowane są świetnym narzędziem, które umożliwia rzucenie wyzwania dużym graczom. Wiele startupów wyświetla reklamy ukierunkowane, a prawie wszystkie używają reklam. Całkowity zakaz reklam ukierunkowanych ostatecznie utrudniłby innowacyjnym produktom i usługom dotarcie do przedsiębiorstw i konsumentów w Europie.

Benedikt Blomeyer, dyrektor ds. polityki UE w Allied for Startups

Reklama targetowana wspiera tysiące małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej, co pozwala im nawiązać kontakt z nowymi klientami i pomóc im się rozwijać. Nie ma łatwych wygranych w tworzeniu polityki cyfrowej, ale zakaz reklamy ukierunkowanej byłby niezwykle krótkowzroczny i ostatecznie zaszkodziłby regionalnej gospodarce w tym szczególnie niestabilnym czasie.

Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz prezes European Enterprise Alliance

Reklamy ukierunkowane są cennym narzędziem wykorzystywanym przez firmy każdej wielkości, w tym start-upy i MŚP, organizacje pozarządowe i wydawców w całej Europie. Projektowany zakaz odebrałbym im możliwość dotarcia do klientów. Ponadto ukierunkowane reklamy odgrywają kluczową rolę w finansowaniu bezpłatnego i pluralistycznego internetu oraz w zapewnianiu wszystkim dostępu do gospodarki cyfrowej i informacji.

Tamara Daltroff, dyrektorka generalna Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Komunikacyjnych


Źródło: IAB Polska 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Poradnik dla Internetowego Reklamodawcy. Edycja IV

internetowy reklamodawca

W artykule znajdują się linki afiliacyjne. Po kliknięciu w nie, zostaniesz przeniesiony na stronę reklamodawcy, gdzie będziesz mógł zapoznać się z konkretną ofertą na produkt lub usługę. Klikając w linki afiliacyjne nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę redakcji brief.pl i naszą niezależność.
Poradnik przeznaczony jest przede wszystkim dla marketerów, którzy potrzebują prostego i przejrzystego wyjaśnienia zasad funkcjonowania wybranych internetowych narzędzi reklamowych. Może być przydatnym podręcznikiem dla pracowników działów marketingu i reklamy oraz dla osób zaczynających pracę w branży reklamowej.

 

W Poradniku znajdziemy informacje uzwględniające najnowsze zmiany w systemie reklamowym i analitycznym Google, reklamy na Youtube i Facebooku, a także zagadnienia z zakresu SEO i UX pogrupowane w następujące rodziały:

  • SXO – czyli synergia działań SEO i UX
  • GA 4 jako nowy złoty standard analityki internetowej
  • Google Merchant Center – zaplecze reklam produktowych w Google
  • Lejek sprzedażowy – jak go wdrożyć w przypadku kampanii Facebook Ads?
  • Czy wideo sprzedaje? Sprawdź, jak reklama wideo może wzmocnić Customer Journey w Twoim e-sklepie.
  • Reklama elastyczna display w Google Ads – czyli robot zrobi to za Ciebie

Zapraszamy do lektury!

 

Pobierz poradnik

 


Źródło: IAB Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

IAB Polska/PwC AdEx: Dynamiczny wzrost wydatków na reklamę online w pierwszym kwartale 2021 [BADANIE]

lapotp na biurku

Po przeciętnych wynikach roku wcześniejszego – który pomimo pandemii dla reklamy online zakończył się wzrostem wartości (5% rok do roku) – pierwszy kwartał roku 2021 roku rozpoczął się bardzo obiecująco. W okresie tym komunikacja cyfrowa wypracowała prawie 200 dodatkowych mln zł więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu cały rynek digitalowy wzrósł o 17%.

W okresie tym ogólny obraz polskiego tortu reklamowego online nie uległ zmianie. Nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo) z prawie połową udziałów w torcie reklamowym online. W badanym okresie jej wartość wzrosła o ponad jedną piątą. Podobny indeks uzyskały ogłoszenia, które zdecydowanie odbiły się po zeszłorocznych stratach spowodowanych ekspansją COVID-19. SEM nadal pozyskuje jedną trzecią tortu reklamowego online, a jego wartość w pierwszym kwartale 2021 wzrosła o kilkanaście procent. Wysoki indeks osiągnęła też reklama sprzedawana w modelu programmatic (wzrost wartości o prawie jedną trzecią) oraz w urządzeniach mobilnych (15%).

Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. W pierwszej piątce kolejność pozostała ta sama – z dominującą pozycją handlu – zaś na kolejnych miejscach odnotowano jedynie nieznaczne roszady. Największą dynamikę odnotowały segmenty: „handel”, „chemia gospodarcza”, „media, książki, CD i DVD” oraz „odzież i dodatki”.

IAB infografika
Źródło: IAB Polska

Włodzimierz SchmidtPo wzrostach wydatków na reklamę on-line odnotowanych w ostatnim kwartale 2020 roku, dodatnia dynamika w pierwszym kwartale bieżącego roku nie jest na pewno całkowitym zaskoczeniem. Jest nim jednak wielkość wzrostu na poziomie aż 17%. Początek roku nie charakteryzuje się zazwyczaj tak dużą dynamiką, jednak okresu pandemii nie da się oceniać w oparciu o doświadczenia wcześniejszych lat. Wysokie wzrosty w pierwszym kwartale 2021 roku oraz ich charakterystyka, pokazują wyraźnie zmęczenie konsumentów oraz reklamodawców ograniczeniami. Ci pierwsi pokazują, że chcą kupować, a drudzy, że chcą normalnie prowadzić swoje biznesy. Taki wynik pozwala oczekiwać utrzymania się dodatniej dynamiki w kolejnych kwartałach tego roku.

Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska

#O BADANIU

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK SARE, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.

Dane zbierano do 12 sierpnia 2021 r.

Więcej informacji o badaniu na: http://iabadex.pl


Źródło: IAB Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Reklama audio online w pigułce! Premiera poradnika Grupy Roboczej Audiowideo IAB Polska

reklama audio

Audio w internecie wydaje się być obecne od zawsze. Znany wszystkim format mp3 został opracowany już w 1993 roku i walnie przyczynił się do popularyzacji audio online. Przełom lat 90. i 2000. to okres, w którym jak grzyby po deszczu powstawały platformy P2P służące do wymiany plików audio i wideo.

Obecnie, patrząc bliżej na podmioty tworzące ten rynek, można wyróżnić trzy podstawowe grupy:

  1. Radia internetowe
  2. Serwisy streamingowe
  3. Podcasty

To, co je wszystkie łączy, to przede wszystkim legalne źródło pochodzenia, co jest bardzo istotne zarówno dla użytkowników jak i reklamodawców. W poszczególnych częściach poradnika eksperci opisują cechy każdego z powyższych mediów.

Poradnik Reklamy Audio Online to kompendium wiedzy z zakresu tego typu reklamy. Stanowi on zarówno idealny wstęp dla osób, które nie znają jeszcze tej części rynku, jak również pogłębienie i usystematyzowanie informacji dla osób, które już korzystają z reklamy audio online. Znajdziecie w nim swobodny, lecz kompleksowy wstęp wprowadzający do świata audio online. Obrazujący jego transformację, a także pogłębione usystematyzowanie zakresu możliwości reklamowych, charakterystykę użytkowników, formatów reklamowych czy modeli emisji. Prace nad poradnikiem w Grupie Roboczej Audiowideo IAB Polska (a także poza Grupą) trwały prawie rok, a nad ich przebiegiem i redakcją czuwał Adam Pachla z Grupy RMF. Efektem prac jest poradnik, który z czystym sumieniem mogę polecić wszystkich chcącym zgłębić wiedzę w zakresie reklamy audio online.

Rafał Jung, szef Grupy Roboczej Audiowideo przy IAB Polska; Marketing Product Manager w Polska Press Grupa

Publikacja składa się z następujących rozdziałów:

  • Landscape Audio Platformy streamingowe
  • Streaming dźwięku – przegląd platform, treści i sposobów
  • Podcasty
  • Tematycznie charakterystyczni
  • (R)EWOLUCJA audio
  • Reklama audio: formaty, modele rozliczeniowe, targetowanie
  • Programmatic Audio
  • Gdzie i jak słuchamy dziś cyfrowych treści
  • Pomiar audio
  • Wyzwania dla formatu digital audio w roku 2021
  • Case study: Polkomtel Sp. z o.o.
  • Case study: ING Bank Śląski

Autorami materiału są członkowie Grupy Roboczej: Adam Pachla, Grupa RMF; Jarosław Śliżewski, Grupa Radiowa Agory; Michał Jeziółkowski, Społeczności; Radek Sączek, Tandem Media; Michał Dobrzański, Tandem Media; Marcin Kozera, Wirtualna Polska Media; Małgorzata Kmieciak, Smart; Marcin Pyra, Grupa RMF; Magda Stępińska-Ponganis, MOVIads.

POBIERAM PUBLIKACJĘ


Źródło: IAB Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Raport IAB Polska i PBI: reklama online w dobie post-cookie [RAPORT]

Reklama_online_

Ciasteczka są fundamentem realizacji skutecznych i efektywnych kampanii online – pozwalają m.in. kierować reklamy na użytkowników o określonych zainteresowaniach, dostosowywać zawartość serwisu czy sklepu do profilu internauty czy ograniczać liczbę wyświetleń niepożądanej treści. Nie dziwi więc poruszenie, które w branży wywołała zapowiedź Google o zaprzestaniu obsługi tzw. 3rd party cookies. Ta zmiana nie jest jednak czymś całkowicie nowym i zaskakującym. Początki tej rewolucji sięgają pierwszych restrykcji wprowadzonych przez Safari w 2017 roku oraz wdrożenia RODO, które miało miejsce w 2018 roku. Kolejnymi krokami milowymi w tym procesie było wygaszenie 3rd party cookies przez Firefoxa oraz uszczelnienie blokad przez Safari w roku 2019. Tak jak już dzisiaj informowaliśmy, od 2023 roku do tego grona ma dołączyć także przeglądarka Chrome – na świecie korzysta z niej już 62% użytkowników, a w Polsce aż 71% (źródło: StatCounter). Tym samym zablokowane zostaną wszystkie działania reklamowe realizowane z danymi, wykorzystującymi 3rd party cookies.

Włodzimierz SchmidtNarzędzia reklamowe oraz badawcze w internecie bazują na możliwości identyfikacji użytkowników, w szczególności pomiędzy różnymi domenami. To ona jest kluczowym komponentem ekosystemu reklamowego służącym do kontroli oraz pomiaru zasięgu. To dzięki identyfikacji możliwe jest targetowanie komunikatów do wybranych grup użytkowników, realizowanie badań oglądalności czy skuteczności reklam. Nadchodzące zmiany w znacznym stopniu utrudnią prowadzenie i monitorowanie działań reklamowych online, a w skrajnych przypadkach może się to okazać wręcz niemożliwe.

Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska

W odpowiedzi na potrzeby rynku Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz Polskie Badania Internetu (PBI) przygotowali raport „Reklama online w dobie post-cookie”, który został zrealizowany w oparciu o wywiady z ekspertami, badania jakościowe i ilościowe* oraz analizy na bazie danych IAB Polska/PwC AdEx.

Z analiz wykonanych na potrzeby publikacji wynika, że prawie wszystkie przebadane podmioty są świadome, że od 2023 roku kluczowe przeglądarki internetowe wykorzystywane przez polskich internautów zakończą obsługę plików cookie firm trzecich. Choć większość firm podejmuje różnego rodzaju działania, do których należy między innymi wprowadzanie i testowanie własnych rozwiązań, na rynku panuje duża niepewność dotycząca ich finalnego kształtu. Część obaw wprost odnosi się do zwiększenia przewagi rynkowej przez największe globalne podmioty. Do najczęściej wymienianych kierunków, w które zmierzają działania rynku, należą: cookieless, Privacy Sandbox, 1st party ID, współdzielone ID. Planowana rewolucja wpłynie na takie obszary jak model programmatic, remarketing, capping czy analiza konwersji, czyli na podstawowe instrumenty marketingu online.

Wyłączenie third-party cookies w przeglądarkach internetowych to największa zmiana w ekosystemie reklamy online od 2011 roku, kiedy to na polskim rynku zaistniał aukcyjny model zakupu powierzchni reklamowej. Wpłynie ona na decyzje zakupowe podejmowane przez reklamodawców. Będzie wymagała też zmian po stronie dostawców technologii adtech i po stronie wydawców. Wydaje się, że nadchodząca nieciągłość technologiczna będzie wyzwaniem dla brokerów i zewnętrznych dostawców danych. Może jednak okazać się korzystna dla najlepiej dostosowanych organizacji. Dlatego wspólnie z IAB Polska przygotowaliśmy pierwszy raport, który przedstawia przygotowanie polskiego rynku i pozwala na wstępną kwantyfikację zmian.

 Paweł Laskowski, prezes zarządu PBI

Jako kluczowy powód zaprzestania obsługi plików 3rd party cookie właściciele przeglądarek podają chęć zwiększenia prywatności użytkowników sieci oraz ich zaufania do środowiska reklamowego online. Jednak to właśnie reklamy umożliwiają internautom darmowy dostęp do treści. Wydawcy będą zmuszeni do poszukiwania innych rozwiązań, które pozwolą im zbilansować koszty wytwarzania i udostępniania contentu. W skrajnych przypadkach mogą być zmuszeni do korzystania z modeli subskrypcyjnych, czyli pobierania opłat za dostęp do materiałów. Jednak – jak wynika z badań (m.in. z projektu zrealizowanego przez IAB Europe w grudniu 2020 roku), internauci nie są zbyt chętni do korzystania z tego typu rozwiązań. Takie perspektywy rodzą więc obawy rynku, że nadchodzące zmiany prowadzą w kierunku internetu płatnego, „zamkniętego”. Stanowi to ogromne zagrożenie dla niezależnych mediów, które funkcjonują głównie w oparciu o efektywny model reklamowy.

Prognozy ekspertów rynkowych wskazują na to, że wygaszenie obsługi 3rd party cookies nie powinno wpłynąć istotnie na tempo rozwojowe reklamy graficznej. Do zmian dojdzie na poziomie poszczególnych modeli sprzedaży, jednak rynek jako całość utrzyma tempo rozwojowe. Najwięksi wydawcy, jak wynika z przeprowadzonego badania, są przygotowani do zmian, wdrażają nowe rozwiązania i adaptują się do nowych realiów. Podobnie agencje oraz dostawcy technologii. Perturbacje mogą odczuć natomiast mniejsi wydawcy, którzy dotychczas byli zależni od podmiotów zewnętrznych. Część z nich jednak również się przystosuje i choć nie posiadają możliwości tworzenia własnych zaawansowanych rozwiązań np. w postaci 1st party ID, będą mogli przystąpić do takich inicjatyw jak Privacy Sandbox. Według szacunków wartość rynku będąca w latach 2023-2024 przedmiotem przetasowań sięgnie 450 mln zł.

 

pobierz pełny raport

 


Źródło: IAB Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Włodzimierz Schmidt ponownie wybrany na Prezesa Zarządu IAB Europe

Włodzimierz Schmidt

Włodzimierz Schmidt stanowisko Prezesa Zarządu IAB Europe piastuje od września 2018 roku, a w zarządzie organizacji zasiada od 2013 roku.

Nowy Zarząd IAB Europe, wybrany 16 czerwca 2021 r. podczas dorocznego Walnego Zgromadzenia, składa się z dwudziestu członków (dziesięciu przedstawicieli firm członkowskich oraz dziesięciu przedstawicieli krajowych oddziałów IAB), co zapewnia szeroką reprezentację wszystkich stron europejskiego rynku cyfrowego.

W gronie członków Zarządu IAB Europe znajdują się obecnie:

  • Neil Bowman, VP Advertising Technology – BBC Global News
  • Bethan Crockett, Trainee Solicitor – GroupM
  • IIeana Falticeni, General Counsel – Quantcast
  • Alex Hole, VP – Samsung Ads
  • Thomas Mendrina, Senior Director, Central Europe – Xandr
  • Rhys Noelke, SVP Tech & Data, Bertelsmann – RTL Group
  • Michael Sandblicher, SVP Platforms & Reach – ProSiebenSat.1 Media SE
  • Carolin Wehrhahn, Head of Brussels Office Public Affairs – Axel Springer
  • Stephen Wing, SVP, Head of EMEA – Magnite
  • Stuart Wilkinson, International Digital Business Director – Kantar
  • Thomas Duhr, VP– Bundesverband Digitale Wirtschaft (BVDW) e.V.
  • Tim Geenen, Board Member – VIA Netherlands
  • Reyes Justribo, General Manager – IAB Spain
  • Mahmut Kurşun, Board Member – IAB Turkey
  • Luis Marinho Falcão, Director of Operations – IAB Portugal
  • Suzanne McElligot, CEO – IAB Ireland
  • Nicolas Rieul, President – IAB France
  • Jon Mew, CEO – IAB UK
  • Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu – IAB Polska
  • Allan Sorensen, EU Policy Officer – Danske Medier / COO –  IAB Denmark

Podczas inauguracyjnego posiedzenia Zarządu IAB Europe, które odbyło się 28 czerwca 2021 r., członkowie zarządu wybrali spośród siebie nowego prezesa, wiceprezesa oraz skarbnika, którzy wraz z dwoma dodatkowymi członkami tworzą Komitet Wykonawczy Zarządu IAB Europe (ExCo). Nowy skład ExCo jest następujący:

  • Włodzimierz Schmidt – Prezes
  • Bethan Crockett – Wiceprezes
  • Stuart Wilkinson – Skarbnik
  • Thomas Duhr
  • Nicolas Rieul

Wyniki wyborów do Zarządu IAB Europe to wyraźny sygnał, że polski oddział IAB jest jedną z wiodących branżowych organizacji w Europie, której profesjonalizm i wysokie standardy są wysoko oceniane na arenie międzynarodowej. Jest to przede wszystkim zasługa wszystkich firm członkowskich i ich zaangażowania w codzienną pracę naszej organizacji.

Włodzimierz Schmidt

Zadaniem nowego kierownictwa będzie nadzór nad realizacją dwuletniego planu opracowanego przez poprzedni skład Zarządu. Opiera się on na trzech podstawowych obszarach: regulacje prawne, ramy i kodeksy postępowania oraz programy branżowe.


Źródło: IAB Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przedstawiciele IAB Polska w zarządzie Rady Reklamy oraz w Komisji Etyki Reklamy

IAB_przedstawiciel w Radzie Reklamy

Wśród wybranych znaleźli się także przedstawiciele IAB Polska. Robert Wielgo, członek zarządu i CMO IAB Polska, został powołany na Prezesa zarządu, a Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska, wszedł do Rady Nadzorczej Rady Reklamy. W organach Stowarzyszenia znaleźli się także inni przedstawiciele firm członkowskich i współpracujących z IAB Polska.

Jestem szczęśliwy, że w nowej roli prezesa zarządu mogę wzmocnić zaangażowanie w pracę jednego z najważniejszych podmiotów samoregulacyjnych w Polsce. Ogromnie  doceniam zaufanie, jakim obdarzyli mnie Członkowie organizacji. Zadania stojące przez Radą Reklamy i Komisją Etyki Reklamy nie zmieniają się, dlatego też w nowej kadencji 2021-2023 będziemy chcieli kontynuować świetną pracę poprzedniego Zarządu. Wśród priorytetów na najbliższe lata na pewno trzeba podkreślić dalsze wzmacnianie i promowanie idei samoregulacji, zarówno poprzez zwiększanie obecności Rady Reklamy w mediach, aktywność w ośrodkach opiniotwórczych i decyzyjnych, jak i konsekwentne wzbogacanie bazy członkowskiej o nowe podmioty i całe obszary rynku. Nasza organizacja bacznie obserwuje świat reklamy i zachodzące w nim, czasem wręcz rewolucyjne, zmiany. Zmiany, które często redefiniują znane nam do tej pory pojęcia zasad etyki, choćby przez rosnący udział czy też  już dominację kanału cyfrowego. Znamienne jest zatem, że na czele Zarządu Rady Reklamy stanął przedstawiciel organizacji reprezentującej uczestników rynku internetowego, jakim jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Robert Wielgo, Prezes Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, członek zarządu IAB Polska

W skład Zarządu Rady Reklamy poza Robertem Wielgo i Włodzimierzem Schmidt weszli także następujący przedstawiciele firm członkowskich IAB Polska:

  • Małgorzata Węgierek,  CEO, Havas Media Group
  • Marcin Idzik, Dyrektor Działu Sprzedaży, TVN Media

Ponadto do grona arbitrów Komisji Etyki Reklamy  zostali wybrani następujący przedstawiciele firm członkowskich i współpracujących z IAB Polska:

  • Teresa Wierzbowska, Doradca Zarządu ds. Public Affairs, Grupa Polsat; wiceprzewodnicząca Rady Nadzorczej IAB Polska
  • Małgorzata Augustyniak, wiceprezes zarządu, AMS
  • Anna Gumkowska, dyrektor działu rozwoju news i lifestyle,  TVN Discovery Polska
  • Elżbieta Kondzioła, Dyrektor Sprzedaży Online, Lovemedia
  • Kamil Bolek, CMO, członek zarządu grupy LTTM
  • Agnieszka Przewoźnik, członek zarządu, Społeczności
  • Piotr Wasilewski, Partner, Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
  • Wojciech Piwocki, członek zarządu, dyrektor handlowy, IMS
  • Rafał Wiewiórski, RASP
  • Paulina Zyśk-Lisica,Director of Programmatic Department, Wirtualna Polska
  • Beata Dziwulska, digital & social media communication manager, Nestlé Polska
  • Ewelina Czuba, zastępca dyrektora, Biuro Reklamy i Handlu TVP
  • Sławomir Skowerski, Head of Copywriring, GoldenSubmarine
  • Zofia Stanejko, Chief Commercial Officer Grupy IPG Mediabrands
  • Igor Kaleński, prezes, Grupa BBDO

Szczegółowe informacje dostępne na stronie Rady Reklamy.


Źródło: IAB Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF