Czołowe agencje marketingowe, dom mediowy i agencja badawcza tworzą Instytut Inbound Marketingu

Instytut Inbound Marketingu

Na początek dzielą się wynikami badania świadomości inbound marketingu wśród polskich marketerów.

Jak wskazują badania, poziom znajomości inbound marketingu wśród polskich marketerów jest na bardzo niskim poziomie. By to zmienić, kilka firm z branży marketingowej, w tym LoveBrands Group (LoveBrands Relations, LoveBrands Events, LoveBrands Digital, LoveBrands Medical), Grupa AdNext (Mastermind, Optimise, Scoop, PushAd) i agencja badawcza SW Research, wsparte przez Międzynarodową Sieć Niezależnych Agencji Marketingowych 3AW Network, stworzyły Instytut Inbound Marketingu. Podmiot ten pełnić będzie funkcję think tanku i ośrodka wymiany doświadczeń w zakresie wykorzystania narzędzi inbound marketingowych w praktyce. Formuła nowego podmiotu pozostaje otwarta, co oznacza, że każdy może skorzystać z wiedzy ekspertów i podnieść swoje kompetencje zawodowe za pośrednictwem strony instytutinboundmarketing.pl lub materiałów edukacyjnych, case studies, wyników badań i innych publikacji udostępnianych na profilach społecznościowych Instytutu na Facebooku i LinkedIn. Pierwszym działaniem w tym zakresie był półtoragodzinny webinar zatytułowany „Inbound marketing w 2021!”, który można bezpłatnie obejrzeć na kanale YouTube Instytutu Inbound Marketingu. Poprowadził go Marcin Olkowicz z SAR.

Efektywna biznesowo i atrakcyjna kampania marketingowa to Święty Graal każdego marketingowca. Czy dziś również powinna się ona opierać na narzędziach outbound marketingowych np. wysokobudżetowych reklamach? Według założycieli Instytutu Inbound Marketingu coraz częściej nie. Budżety marketingowe warto bowiem lokować tam, gdzie przyniosą najlepsze efekty biznesowe, a komunikację kształtować tak, by raczej przyciągać konkretne osoby, które potrzebują naszych usług czy produktów, a nie docierać szeroko-zasięgowo i nie zawsze efektywnie.

Inbound Marketing to sposób planowania działań komunikacyjnych, który pozwala wybić się w chaosie komunikatów reklamowych i marketingowych i zbudować z odbiorcami relację opartą na dialogu i zaufaniu. Dziś tylko taka relacja ma szansę przekształcić lead w klienta, a klienta w ambasadora marki.

Dorota Bieniek Kaska, Prezes LoveBrands Group, czyli pomysłodawcy stworzenia Instytutu Inbound Marketingu

To z opinii konsumentów, tych wyrażanych w mediach społecznościowych lub w opiniach Google, marki czerpią swoją siłę. Wierny ambasador marki to dziś także najlepsza linia obrony przed kryzysami, o które coraz łatwiej, bo informacje, zwłaszcza te złe, roznoszą się wyjątkowo łatwo.

Joanna Niemiec, Wice Prezes LoveBrands Group, która z ramienia agencji odpowiada za koordynację prac Instytutu Inbound Marketingu

Inbound marketing zakłada, że warto docierać do tych, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani tym, co mamy do zaoferowania. Według Leszka Chudka, Head of Automated Ad Buying, Mastermind, idealnym narzędziem inbound marketingowym jest wyszukiwarka Google.

Mając możliwość zdefiniowania, na jakie hasła ma się wyświetlać nasza reklama, zyskujemy możliwość dotarcia do właściwych osób, które rzeczywiście w danym momencie poszukują naszych usług lub produktów. Takich możliwości nie dają narzędzia outbound marketingowe.

Leszek Chudek, Head of Automated Ad Buying, Mastermind

Inbound Marketing pozwala nam także mocno spersonalizować przekaz, o czym podczas tego samego webinarium mówiła Martyna Peryt-Majchrzak, Client Service Director w Optimise.

W inny sposób należy rozmawiać z klientem, który już zna naszą markę i waha się, czy skorzystać z jej usługi, a inaczej z kimś, kto nas jeszcze w ogóle nie zna. Wykorzystując narzędzia inbound marketingowe, możemy uzyskać informację, z kim mamy do czynienia, a komunikat dostosować odpowiednio do odbiorcy .

Martyna Peryt-Majchrzak, Client Service Director w Optimise

Niestety, jak wskazują badania zrealizowane przez agencję SW Research, choć wielu marketerów, czasem nieświadomie, korzysta z narzędzi inbound marketingowych, to brakuje im wiedzy, która pozwoliłaby maksymalizować efektywność takich działań poprzez ich integracje w ramach spójnych strategii. Co piąty badany nigdy nie spotkał się z tym terminem, a blisko 1/3 badanych twierdzi, że nie zna tej strategii lub wie o niej mało.

Świadomość inbound marketingu jest wyraźnie niższa w mikro i małych firmach, w porównaniu do przedsiębiorstw średniej wielkości i korporacji. Co ciekawe, odwrotna zależność obserwowana jest w przypadku deklaracji stosowania tej strategii w praktyce. Może to oznaczać, że narzędzia inbound marketingowe przyswoiły sobie bardziej mikro i małe firmy, podczas gdy dla firm średnich i dużych nadal mogą być one niewykorzystanym potencjałem.

Piotr Zimolzak, Wiceprezes Zarządu SW Research

Instytyt Inbound Marketingu

Popularność narzędzi inbound marketingowych w świetle badań

SW Research zbadało także, które konkretnie z narzędzi inbound marketingu cieszą się największą popularnością wśród polskich marketerów. Okazuje się, że zdecydowanie najpopularniejsze są strony www (80 proc.). Dwie trzecie marketerów (66 proc.) wymienia newslettery i mailingi, a 6 na 10 (60 proc.) wskazuje optymalizację SEM/SEO. Z kolei wśród trzech najmniej rozpowszechnionych narzędzi inbound marketingowych znalazły się: ambush marketing (4 proc.), content hub (7 proc.) oraz działania oparte na grywalizacji (12 proc.).

Wraz ze wzrostem firmy rośnie średnia liczba wykorzystywanych narzędzi (wśród firm do 10 pracowników jest to ok. 7 narzędzi, podczas gdy korporacje deklarują stosowanie powyżej 12). Najmniejsi gracze starają się budować komunikację najczęściej w oparciu o własne zasoby: serwisy www, blogi, vlogi, podcasty oraz webinary. Z kolei większe przedsiębiorstwa chętniej inwestują zasoby w wysokobudżetowo działania, np. budowanie społeczności wokół marki online i offline, mediowe kampanie zasięgowe, aplikacje mobilne, konkursy. Z drugiej strony należy również podkreślić relatywnie wysoką aktywność korporacji, jeżeli chodzi o pozostałe działania „contentowe”, tj. optymalizacja SEM/SEO, Content Marketing czy newslettery i mailingi.

Z myślą o polskich marketerach, którzy jeszcze nie wykorzystują w pełni potencjału inbound marketingu, powstał Instytut Inbound Marketingu – platforma wymiany doświadczeń i wiedzy, miejsce publikacji opinii i najciekawszych case studies egzemplifikujących, jak w praktyce sprawdzają się te narzędzia oraz jak je ze sobą łączyć w spójne strategie, aby się wzajemnie wspierały.

Zgodnie z duchem inbound marketingu, tym wszystkim będziemy się dzielić w kanałach społecznościowych Instytutu Inbound Marketingu na Facebooku oraz na LinkedIn. To tu także zachęcać będziemy do dyskusji, bo dziś tylko dialog jest drogą do efektywnej komunikacji.

Natalia Skrzypek, Head of LoveBrands Digital

Instytut Inbound Marketingu

Instytut Inbound Marketingu to podmiot powołany do życia w celu dzielenia się wiedzą oraz popularyzacji idei lnbound Marketingu. Jego założycielami są firmy LoveBrands Group (LoveBrands Relations, LoveBrands Events, LoveBrands Digital, LoveBrands Medical), Grupa AdNext (Mastermind, Optimise, Scoop, PushAd) i agencja badawcza SW Research. W ramach wspólnej inicjatywy postanowiły wspierać rozwój polskiego marketingu zwiększając wiedzę marketerów zarówno po stronie firm, jak i agencji. Działalność Instytutu wspierają także eksperci z Międzynarodowej Sieci Niezależnych Agencji Marketingowych 3AW Network.

Założyciele Instytutu

LoveBrands Group to grupa strategicznej komunikacji zintegrowanej, która oferuje swoim klientom kompleksową obsługę, w oparciu o specjalistyczne linie biznesowe: LoveBrands Relations (zintegrowane strategie komunikacyjne oparte na narzędziach inbound marketingowych, w tym Kreacja, PR, Influencer Marketing i BTL ), LoveBrands Events (kompleksowa obsługa Klienta pod względem wydarzeń), LoveBrands Digital (strategie komunikacyjne oparte na narzędziach digitalowych i mediach społecznościowych oraz własne studia audio-video dedykowane działaniom content marketingowym) i LoveBrands Medical (obsługa klientów z sektora zdrowia, farmacji i life science). LoveBrands Group jest członkiem SKM SAR oraz globalnej sieci agencji strategicznej komunikacji zintegrowanej 3AW Network.

Grupa AdNext działa na rynku od 2009 roku. Brała aktywny udział w transformacji cyfrowej rynku mediów, współtworząc m. in. największą polską sieć brokerską oraz pierwszą sieć reklamy internetowej. Dziś tworzy ekosystem spółek marketingowych i technologicznych zatrudniających wykwalifikowanych specjalistów z różnych dziedzin marketingu: Mastermind (dom mediowy oferujący strategie mediowe i zakup mediów), Optimise (oferująca działania dot. marketplace’ów performance marketing, czyli marketing efektywnościowy oparty na inteligentnych reklamach optymalizowanych pod efekt i własnej sieci afiliacyjnej), Scoop (agencja content marketingowa obejmująca swoimi działaniami działania contentowe, SEO oraz publikacje w prasie specjalistycznej i branżowej, bazująca na własnych narzędziach: Panel SCOOP oraz NextClick), PushAd (oferująca klientom narzędzie do budowania bazy potencjalnych klientów za pośrednictwem powiadomień push) oraz Baby Boomers (pomaga markom i firmom nawiązać kontakt ze starszymi konsumentami, specjalizując się w silver marketingu kierowanym do pokolenia 50+).

Agencja SW Research: Agencja badawcza to lider badań online na polskim rynku. Działając od 2011 roku oferuje nie tylko usługi badawcze w obszarze badań ad-hoc, badań trackingowych, omnibusowych, jakościowych czy badań UX, ale także doradztwo w zakresie planowanych badań w segmentach B2B, B2C oraz C2C.


Źródło: Instytut Inbound Marketingu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co chce wiedzieć klient? Jak tworzyć treści w inbound marketingu i sprzedaży odpowiadające na pytania odbiorców [BRIEF PATRONUJE]

co chce wiedzieć klient Marcus Sheridan

Marcus Sheridan, ekspert w zakresie inbound marketingu, napisał książkę – mix najnowszych narzędzi content marketingu, praktycznych case studies oraz jego autorskiej strategii TAYA (They Ask, You Answer), która jest prostą i skuteczną metodą pozyskiwania klientów przy pomocy ich własnych pytań. Sheridan krok po kroku pokazuje, w jaki sposób prowadzić sprzedaż i marketing, by zdobyć zaufanie klientów, odpowiadając wyczerpująco na ich problemy, pytania i wątpliwości, a w konsekwencji wywierać wpływ na ich decyzje zakupowe.

„Ilu sprzedawców w organizacji rozumie, że nie kontrolują już 70 procent sprzedaży?” – pyta Marcus Sheridan w swojej książce Co chce wiedzieć klient. Obecnie klienci funkcjonują w świecie cyfrowym zapewniającym im łatwy dostęp do wszelkich informacji, jakich potrzebują do podejmowania decyzji zakupowych. Niezależne badania przeprowadzone przez Google i Forrester wykazały, że średnio około 70 procent nabywców przed zakupem w trybie offline przeprowadza research online. W rezultacie na sprzedaż znacznie większy wpływ ma to, co klient znajdzie o firmie i produkcie w sieci, niż to, co usłyszy od sprzedawcy. Te zmiany w procesie zachowań klientów wymagają rezygnacji ze „starej szkoły” marketingu i przestarzałych metod sprzedaży oraz skupienia się na integracji contentu w procesie sprzedaży i tworzenia treści będących odpowiedzią na pytania nurtujące kupujących.

Słuchaj, o co pytają klienci, a następnie szczerze odpowiadaj

Marcus Sheridan, ekspert w zakresie inbound marketingu, napisał książkę – mix najnowszych narzędzi content marketingu, praktycznych case studies oraz jego autorskiej strategii TAYA (They Ask, You Answer). Pokazuje w niej, jak prowadzić sprzedaż i marketing, by zdobyć zaufanie klientów, odpowiadając wyczerpująco na ich pytania, problemy i wątpliwości, a w konsekwencji wywierać wpływ na ich decyzje zakupowe. Wytypował pięć kategorii pytań (oraz pięć rodzajów treści, które na nie odpowiadają), które zapewniają większy ruch, konwersje, leady i sprzedaż. Wyodrębnił tematy, które odbiorcy (zarówno B2B, jak i B2C) wyszukują najczęściej, gdy muszą podjąć decyzję zakupową. Są to: cena i koszty, potencjalne problemy, zestawienia i porównania, recenzje i opinie oraz najlepsze w klasie (rankingi). Niestety zdecydowana większość stron www, blogów czy social mediów producentów i dostawców nie zawiera tego typu informacji lub odpowiedzi nie są wiarygodne.

Content – przy założeniu, że jest szczery i transparentny – to najlepsze narzędzie sprzedażowe w dzisiejszej rzeczywistości.

Jak nawiązywać lepsze relacje z klientami w sieci i znacząco zwiększać przychody przez dostarczanie wysokiej jakości contentu? To zadanie nie tylko dla działu marketingu, ale również dla działu sprzedaży, e-commerce i obsługi klienta. Dlatego Sheridan pokazuje także, jak tworzyć efektywne treści na firmową stronę www, aby z powodzeniem przeprowadziły klienta przez cały lejek sprzedażowy, czy jak wykorzystać nowe technologie do prowadzenia konwersacji z klientami w czasie rzeczywistym poprzez czaty, chatboty, facebookowy Messenger itd. Pisze również o korzyściach z wykorzystywania insourcingu i angażowaniu handlowców w proces tworzenia treści, w tym materiałów wideo, które – według badań przeprowadzonych przez Cisco – w 2022 roku będą stanowiły 82 procent aktywności konsumenckiej w internecie. W książce znajduje się cały rozdział pokazujący krok po kroku, jak wykonać we własnym zakresie siedem różnych nagrań wideo, które pozwolą przekształcić odbiorców content marketingu w faktycznych klientów firmy i realnie przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji.

Skuteczne działania marketingowe nawet bez dużego budżetu

W Co chce wiedzieć klient znajdują się też liczne case studies i konkretne przykłady wyników finansowych firm, które efektywnie wykorzystały inbound i content marketing do budowy komunikacji o swoim produkcie i swojej marce. Zebrane narzędzia i przykłady będą użyteczne zarówno dla korporacji, jak i dla właścicieli jednoosobowych i małych firm, którzy nie dysponują dużymi budżetami marketingowymi, ale mają otwarte głowy i chcą budować autentyczne relacje ze swoimi potencjalnymi klientami.

***

W content marketingu kluczowe są dwie umiejętności: zadawanie odpowiednich pytań i research. Jak je wykorzystać do tworzenia treści, które angażują i konwertują? Tego dowiesz się z tej książki. Polecam!

Artur Jabłoński, konsultant, szkoleniowiec, właściciel agencji marketingowej digitalk.pl

Kolejna książka o content marketingu? Nie! To TA książka! Znajdziesz w niej prostą i skuteczną metodę pozyskiwania klientów przy pomocy ich własnych pytań. Zmień perspektywę. Zapomnij o swoich wyobrażeniach. Przyjmij perspektywę klienta. Słyszałem to wiele razy, ale Marcus Sheridan pokazał konkretnie, jak to zrobić.

Łukasz Kosuniak, ekspert marketingu B2B, autor książki ABC marketingu B2B, prowadzi firmę doradczo-szkoleniową Grow Consulting

Marcus Sheridan udowadnia, że istotą skutecznych działań marketingowych jest zaufanie, które zbudujesz tylko wtedy, kiedy zrozumiesz swojego klienta i odpowiesz na jego potrzeby i pytania – nawet jeśli te są dla ciebie „niewygodne”. Co chce wiedzieć klient to pozycja obowiązkowa dla każdego sprzedawcy i content managera.

Anna Kołodziej, redaktor naczelna magazynu sprawny.marketing

Świat się zmienił i ludzie dziś odmiennie robią zakupy, odrzucając to, co było wcześniej. Wszystko, co musisz zrobić, to po prostu zadać odpowiednie pytania. (…) Skoncentruj się na lękach, pragnieniach, obawach i zmartwieniach twoich klientów. Co chce wiedzieć klient to przede wszystkim swoista filozofia biznesu. Sposób podejścia do strategii komunikacji, która oparta jest na otwartości, argumentacji i szczerości.

Jacek Kotarbiński, ekonomista, marketer, rynkolog, kotarbinski.com

***

MARCUS SHERIDAN jest znanym ekspertem w dziedzinie inbound i content marketingu. Występuje na międzynarodowych konferencjach jako prelegent o niezwykłej umiejętności ekscytowania, angażowania i motywowania publiczności. Współpracując z setkami firm, pomaga im zyskać status najbardziej zaufanych marek w branży. Teksty Marcusa ukazują się w licznych publikacjach branżowych, między innymi w „New York Timesie”, dla którego Marcus pisze teksty jako „guru marketingu sieciowego”, czy w magazynie „Forbes”, na łamach którego został uznany za jednego z 20 „najbardziej intrygujących mówców” w 2017 roku. Opowieść o tym, jak zdołał uratować swoją firmę River Pools od katastrofy gospodarczej w 2008 roku, znalazła się w wielu książkach, publikacjach i uniwersyteckich case studies na całym świecie.


Źródło: MT Biznes 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF