...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Infermedica z dofinansowaniem na 120 mln zł

Piotr Orzechowski

Infermedica to polski startup wykorzystujący narzędzia sztucznej inteligencji w medycynie. Wspiera lekarzy i pracowników medycznych w diagnozowaniu i opiece zdrowotnej. Technologia firmy pozwala sztucznej inteligencji analizować symptomy pacjenta, sugerując możliwe przyczyny i rekomendację dalszych działań.  Startup założony w 2012 roku przez Piotra Orzechowskiego funkcjonuje dziś w 30 krajach i obsługuje 19 języków. Współpracę z firmą podjęły między innymi Allianz, Microsoft czy też PZU Zdrowie. W przyszłości planują wchodzić na kolejne rynki międzynarodowe.

Infermedica otrzymała dofinansowanie wynoszące 120 mln zł. Kwota została pozyskana w Serii B, przewodził temu fundusz One Peak przy udziale dotychczasowych inwestorów. Środki mają pomóc w dalszym rozwijaniu technologii i rozwiązań wspierających pracę służby zdrowia.

W planach startupu znajduje się platforma, która usprawni wizyty lekarskie na wszystkich jej etapach. Ma to za zadanie ułatwić komunikację lekarzy z pacjentami. W ostatnich tygodniach firma weszła we współpracę z Talkie.ai, która umożliwia przeprowadzenie wstępnego wywiadu z botem. Sztuczna inteligencja rozpoznaje i interpretuje wypowiedzi pacjenta, następnie na podstawie technologii Infermedica formułuje kolejne pytania, by móc skierować pacjenta do właściwego specjalisty lub zaproponować inne działania.

Adam Daniluk

Potężne inwestycje w telemedycynę! Ranking spółek telemedycznych z największym finansowaniem w Polsce i na świecie

Lekarz

Nic nie wskazuje na to, żeby w kolejnych latach trendy związane z telemedycyną się zatrzymały. Kto w tym segmencie dysponuje największymi środkami?

Świat

Tym, co zwraca szczególną uwagę podczas analizy rozmiarów finansowania spółek telemedycznych na podstawie danych z serwisu Crunchbase, jest absolutna dominacja podmiotów amerykańskich – w pierwszej piątce aż cztery spółki dysponujące największymi środkami pochodzą z USA. Jedna wywodzi się z Chin.

Sumy są naprawdę niebagatelne – pięć pierwszych firm zebrało łącznie finansowanie w wysokości przeszło 2 miliardów dolarów. Jakie projekty zdobyły takie pieniądze?

Na pierwszym miejscu znajduje się bostońska firma Amwell, która stworzyła popularną w USA platformę telemedyczną. Podmiot powstały w 2006 roku zebrał do dziś ponad 800 milionów dolarów.

Na drugim miejscu znajduje się pochodząca z Kalifornii firma iRythm Technologies, której produkt o nazwie Zio pozwala na sprawne monitorowanie pracy serca pacjenta i przesyłanie raportów bezpośrednio do lekarza. Do tej pory firma zebrała niemal pół miliarda dolarów od 10 inwestorów. To o prawie 100 milionów dolarów więcej od zamykającej podium spółki Ro, zajmującej się “wirtualnymi klinikami”, w których pacjenci zdalnie mogą się konsultować i podejmować leczenie.

Pierwsza piątka najlepiej doinwestowanych firm w sektorze telemedycznym

Dane sektora telemedycznego
Źródło: Profeina

Warto zaznaczyć, że wspomniane wyżej rozwiązania telemedyczne skupiają się głównie na monitorowaniu stanu pacjenta i zdalnym kontaktowaniu go z lekarzem.

To pokazuje, gdzie inwestorzy widzą największe pole do poprawy funkcjonowania w obszarze ochrony zdrowia. Współczesne technologie pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze. Co ważne – dysponując precyzyjnymi urządzeniami do oceny stanu pacjenta – potrafią również zebrać i dostarczyć lekarzom danych wystarczających do stawiania rzetelnych diagnoz. Pandemia niewątpliwie przyspieszyła o dobrych kilka lat proces absorbowania przez rynek telemedycznych rozwiązań. Spodziewam się, że zostaną z nami na dobre.

 Łukasz Krasnopolski, CEO polskiej spółki telemedycznej Higo Sense

 

Ale oczywiście telemedycyna to nie tylko zdalna diagnostyka. Na dalszych miejscach – niekiedy poza pierwszą dziesiątką najlepiej finansowanych firm – znajdują się podmioty, które szukają usprawnień w innych obszarach.

Ciekawie wypada np. firma Avail Medsystems (ponad 127 milionów dolarów finansowania), zajmująca się rozwojem software’u telemedycznego przeznaczonego do gabinetów zabiegowych, pozwalającego m.in. na zdalny kontakt pomiędzy lekarzami w trakcie operacji. Są też firmy proponujące opiekę spersonalizowaną nie tylko z uwagi na konkretną dolegliwość, ale też płeć. Firma Hims zapewnia rozwiązania telemedyczne konkretnie dla mężczyzn borykających się z łysieniem, zaburzeniami erekcji czy depresją.

Polska

A jak branża telemedyczna wygląda w Polsce? Jeśli chodzi o kwoty finansowania – na pewno nie jest tak spektakularnie jak w Stanach Zjednoczonych. Ale i tak jest bardzo prężnie. Dla przykładu w ciągu 8 lat od powstania, wrocławska firma Infermedica, wykorzystująca AI do diagnozowania pacjenta, zebrała ponad 14 milionów dolarów. Według serwisu Crunchbase, to na chwilę obecną nadwiślański rekord. Warto wspomnieć, że ponad 10 milionów z tej kwoty Infermedica pozyskała w tym roku.

Znajdująca się na drugim miejscu spółka StethoMe z Poznania – umożliwiająca zdalne diagnozowanie płuc i serca – to finansowanie w wysokości prawie 7 milionów dolarów. Na trzecim miejscu znajduje się warszawska firma HomeDoctor organizująca nie tylko telekonsultacje z lekarzami, ale też wizyty domowe. Dotąd pozyskała 4,5 miliona dolarów.

Polska telemedycyna na pewno będzie się rozwijała. Na kolejne lata zapowiedziano premiery kolejnych rozwiązań tego typu. Wspomniana wcześniej polska spółka Higo Sense, za którą stoją fundusze od ToReforge – firmy typu company builder, zaplanowała na koniec pierwszego kwartału 2021 roku premierę urządzenia Higo, które – dzięki wymiennym modułom, które znajdują się w zestawie – może być otoskopem, termometrem, stetoskopem, kamerą obrazowania gardła i dermatoskopem w jednym. Diagnozę, plan leczenia i e-receptę pacjent dostanie od lekarza zdalnie z pomocą spiętej z urządzeniem aplikacji mobilnej nawet w przeciągu godziny. Posiadając już certyfikat CE na zgodność z wymaganiami Dyrektywy 93/42/EWG dotyczącej wyrobów medycznych dla wyrobów klasy IIa, Higo ma już otwarte drzwi do podbicia Unii Europejskiej. Trwają prace nad rozszerzeniem rynków o Amerykę Południową i Bliski Wschód.

Do dziś Higo Sense uzyskało dotacje na badania i rozwój projektu w wysokości prawie 30 mln złotych, a firma jest też wspierana przez Aniołów Biznesu.

Nie ma wątpliwości, że kwoty finansowania rozwiązań telemedycznych będą rosły po nietypowym 2020 roku.Nowe technologie są w stanie zapewnić nie tylko szybką, ale też rzetelną diagnozę czy ciągłość w monitorowaniu stanu pacjenta. Nawet gdy ustąpią obecne przeciążenia służby zdrowia – najlepsze rozwiązania znajdą miejsce na rynku medycznym. 

Łukasz Krasnopolski, CEO Higo Sense


Źródło: informacja prasowa Higo Sense 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Perły polskiego MedTech

Globalny wzrost cen usług lekarskich

Z najnowszych badań GUS wynika, że ceny usług lekarskich w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosły o 23%. Według ekspertów, przyczyną tego jest deficyt specjalistów połączony ze stale rosnącym popytem. Prognozuje się, że w najbliższych latach nie ulegnie to zmianie. Ceny zatem nie zmaleją. 

Stale rosnące nakłady pieniężne są jedną z głównych przyczyn tworzenia innowacji medycznych. Do rozwoju sektora MedTech przyczynił się także postęp i dostępność nowych technologii. Niemniej to właśnie globalny wzrost kosztów służby zdrowia sprawił, że każda oszczędność stała się niezwykle cenna. Nowe technologie pozwalają na ich znaczące zmniejszenie, przy jednoczesnej poprawie efektywności leczenia pacjentów. 

Prognozy i wyzwania startupów MedTech

Powyższe czynniki sprawiają, że liczba startupów skierowanych do sektora medycznego stale rośnie. Zgodnie z prognozą Research and Markets szacuje się, że globalny rynek technologii medycznych do 2023 r. będzie wart 409,5 mld dolarów, przy rocznej stopie wzrostu CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) na poziomie 4,5%. Te liczby napawają optymizmem. Niemniej jednak przed startupami, które chcą być częścią tej rewolucji, stoi wiele wyzwań. 

Po pierwsze znalezienie finansowania. Wielu inwestorów dostrzega w rozwiązaniach z obszaru MedTech potencjału na zwrot z inwestycji. Wynika to z wciąż małej liczby startupów, które odniosły sukces i udowodniły rentowność tego segmentu. 

Po drugie droga jaką należy przejść od etapu pomysłu po jego komercjalizację. Rynek medyczny jest jednym z najbardziej specyficznych segmentów gospodarki. Ograniczony jest wieloma barierami, chociażby związanymi z bezpieczeństwem i legislacją. Tworzenie dokumentacji badawczej czy projektowej oraz planowanie działań związanych z produkcją musi odbywać się zgodnie ze wszystkimi normami, rozporządzeniami i dyrektywami. 

Polski MedTech

Świadczenia innowacyjnych usług medycznych i opieki zdrowotnej w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać. Warto jednak wyróżnić kilka rodzimych projektów, które mają realne szanse na globalny sukces:

StethoMe – poznański startup, który opracował prototyp bezprzewodowego stetoskopu połączonego ze smartfonem. Spółka otrzymała już finansowanie z  NCBiR oraz od funduszy TDJ Pitango i Manta Ray. Pozwoliło im to na udoskonalenie algorytmów sztucznej inteligencji opracowanej na potrzeby urządzenia. Produkt przetestowało już kilkudziesięciu lekarzy, głównie krajowych, jednak ich twórcy planują testy w całej Europie. StethoMe ma być docelowo przeznaczony do użytku domowego, ograniczając tym samym ilość konsultacji lekarskich. Twórcy chcą skomercjalizować projekt z pomocą ubezpieczycieli i firm medycznych, którzy będą oferować urządzenie w swoich pakietach dla klientów. 

InferMedica – wrocławska spółka, która stworzyła platformę do wstępnej diagnostyki. Oprogramowanie, bazując na sztucznej inteligencji, zbiera podstawowe dane dotyczące dolegliwości danego pacjenta i dokonuje wstępnej diagnozy. Na tej podstawie wskazuje dalsze postępowanie – suplementację, wizytę w gabinecie lekarskim czy zgłoszenie się na pogotowie. InferMedica, mimo że udostępnia darmowe narzędzie Symptomate, zarabia na współpracy z partnerami. Sprzedaje swoje oprogramowanie jako produkt white label placówkom medycznym, szpitalom czy ubezpieczycielom. Korzystają z niego także specjalistyczne call center. Udostępnia także klientom swoje API, na bazie którego mogą oni tworzyć własną technologię. Startup posiada w swoim portfolio klientów z całej Europy, Stanów Zjednoczonych oraz Azji.

AioCare – przenośny spirometr, który jest połączony ze specjalną aplikacją. Dzięki niemu pacjenci mają możliwość wykonania badania w dowolnym czasie i miejscu, kolejno przesyłając jego wynik do lekarza prowadzącego. Urządzenie znacznie skraca i ułatwia diagnostykę chorób płuc. Rozwiązuje tym samym nie tylko problem związany z wysokimi kosztami i dostępnością usług lekarskich, ale także przyśpiesza rozpoznanie choroby. Spirometr jest dostępny zarówno dla klientów indywidualnych, jak i lekarzy. Grupa HealthUp, która opracowała system jest na etapie ekspansji zagranicznej. 

Cardiomatics – jest to narzędzie, które analizuje sygnały EKG za pomocą sztucznej inteligencji. Dzięki temu, że system działa w chmurze, wynik badania jest gotowy od razu po jego zakończeniu. Produkt jest dedykowany lekarzom, którzy na co dzień analizują zapisy wymagające notowania przez dobę bądź dłużej. Dzięki Cardiomatics czas ten ulega maksymalnemu skróceniu, co umożliwia specjalistom diagnostykę większej liczby pacjentów w tym samym czasie. Z systemu korzystają głównie kliniki. Spółka ma klientów nie tylko w Polsce, ale także w Szwajcarii, Niemczech i Danii. Docelowo planowana jest ekspansja na wszystkie kraje europejskie. 

MedTech jest pojęciem bardzo szerokim, obejmującym technologie, które służą zdrowiu społeczeństwa. Wszystkie te rozwiązania łączy jedno – optymalizacja czasu pracy oraz poprawa poziomu leczenia pacjentów. Według raportu MedTech Europe, na rynku jest już pół miliona rozwiązań medycznych wykorzystujących najnowsze technologie. Dotyczy to także Polski, gdzie startupy powoli zmieniają branżę i odnoszą sukcesy za granicą. Jedno jest pewne, jesteśmy świadkami stopniowej rewolucji rynku medycznego, którą warto bacznie obserwować. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF