...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wszystko co najważniejsze o influencer marketingu według ekspertów IAA POWER HOUR

Trendy w influencer marketingu były tematem drugiego panelu IAA POWER HOUR, który odbył się w środę 18 maja i był transmitowany na żywo ze studia RASP. Podczas spotkania swoją wiedzą i inspiracjami podzielili się: Iwona Piwek, YouTube Sales Head, Google Poland, Adam Nowakowski, Creative Agency Partner CEE, Meta, Marcin Gruszka, Head of Communications, Allegro oraz Jacek Olechowski, Founder & CEO, MEDIACAP SA. Wydarzenie moderował Michał Sobolewski, Dyrektor ds. Rynku B2C w Polkomtelu i Członek Zarządu IAA Polska. Przedstawiamy kluczowe wnioski ekspertów.

To influencerzy w ogromnym stopniu wpływają obecnie na to, jak wygląda podejście marketerów do budowania planów marketingowych i wprowadzania nowych produktów. Kreując kampanię, nierzadko zaczynają myślenie od influencerów i pomysłów na to, jak ich zaangażować. Nic dziwnego: twórcy wyróżniających się, przyciągających i budujących lojalność treści osiągają milionowe zasięgi na poszczególnych platformach, mają znaczący wpływ na widownię i jej preferencje zakupowe.

Michał Sobolewski, dyrektor ds. Rynku B2C w Polkomtelu i Członek Zarządu IAA Polska

Według Iwony Piwek, budując strategię influencer marketingu, warto pamiętać, że mówimy o czterostronnej relacji: marka – influencer – konsument, a także platforma.

O działaniach należy myśleć strategicznie i długofalowo – i to zarówno z punktu widzenia marki, jak i influencera. Dlatego uczymy naszych twórców na Youtube odpowiedzialności za kontent i za to, co dzieje się na platformie

Iwona Piwek, YouTube Sales Head, Google Poland

O swoistym odczarowaniu influencerów mówił Jacek Olechowski.

Rynek reklamowy zrozumiał ostatnio, że influencer marketing nie jest małym, nieistotnym zjawiskiem, lecz naturalną konsekwencją istnienia platform i twórców zdobywających tam coraz większą publiczność. Do pewnego momentu dominującą formą współpracy z influencerami były reklamy wokół treści, lokowanie produktów czy dedykowane treści wewnątrz. Okazuje się jednak, że influencerzy są świetnymi partnerami dla marek nie tylko po to, by je reklamować, ale również by je tworzyć. Konsumenci cenią sobie sygnowany i opracowany przez influencera produkt, czego najlepszym przykładem jest sukces lodów Ekipa.

Jacek Olechowski, Founder & CEO, MEDIACAP SA.

Chcąc dotrzeć do młodych ludzi, musisz być na platformach i współpracować z influencerami. Korzystajcie z różnorodności oferowanej przez platformy, namierzcie bardzo precyzyjnie twórców, którzy wam pomogą i nie wiążcie się tylko z jednym dużym influencerem, bo taka współpraca niesie ze sobą spore ryzyko.

Marcin Gruszka, Head of Communications, Allegro

Wagę doboru influencerów do współpracy podkreślił także Adam Nowakowski.

Zapytaj: kim jest marka, jaki ma brief i cele – tylko odpowiadając na te pytania, możesz zacząć się zastanawiać, czy osiągniesz te cele przy pomocy influencerów. Następnie eksperymentuj z różnymi formatami i rozwiązaniami mierząc efekty, aby zidentyfikować najbardziej skuteczne rozwiązania. Warto zmienić optykę. Influencerzy oceniani są przez pryzmat rozmiaru ich publiczności, tymczasem o wiele ważniejsza jest kwestia ich talentu, sfera kompetencji, wiarygodność, słowem – ich zdolność tworzenia treści budujących markę lub sprzedaż.

Adam Nowakowski, Creative Agency Partner CEE, Meta

Zwolennikiem jakościowego podejścia jest również Marcin Gruszka.

Czasem 15 tys. publiczności waży więcej niż 1,5-milionowa publiczność influencera, który niewiele sobą reprezentuje.

Marcin Gruszka, Head of Communications, Allegro

Na zakończenie Jacek Olechowski zachęcił widzów – osoby związanych z branżą komunikacji marketingowej – by poświęcili w tym roku czas na to, by się w obszarze influencer marketingu „podszkolić”.

To obecnie na tyle istotne zjawisko, bieżące i przyszłościowe, że ci z nas, którzy poświęcą na to czas będą mieć przewagę w stosunku do swoich konkurentów.

Jacek Olechowski, Founder & CEO, MEDIACAP SA.

Istotny dla branży temat, ciekawi goście i żywa dyskusja w transmisji live ze studia RASP, odświeżony i przystępny format spotkań – oto wyróżniki IAA POWER HOUR. A kolejna okazja do zainspirowania się i skonfrontowania się z opiniami liderów sektora reklamowego już w czerwcu.
Więcej informacji wkrótce na www.iaa.org.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Premier i influencerzy rozmawiali o dezinformacji

Mateusz Morawiecki

W czwartek 31 marca miało miejsce spotkanie premiera z influencerami oraz ekspertami. Uczestnicy rozmowy podjęli temat walki z dezinformacją w mediach społecznościowych.

Gośćmi spotkania byli przedstawiciele agencji influencer marketingu, dziennikarze, a także aktor Maciej Musiał oraz przedstawiciele TikToka. Rozmowy prowadzili Mateusz Morawiecki, sekretarz stanu ds. cyfryzacji Janusz Cieszyński oraz kierownik działu przeciwdziałania dezinformacji NASK — Mateusz Mrozek.

Tematem konwersacji było podjęcie długofalowych działań mających na celu zatrzymania fali fake newsów dotyczących wojny na Ukrainie. Istotną rolę w tym wszystkim mają odegrać influencerzy. To oni mają największy wpływ na młodych odbiorców, którzy są najbardziej narażeni na działanie dezinformacji. Podczas spotkania działacze NASK pokazali wyniki monitoringu internetu, który ukazywał szczegółowe dane o dezinformacji w Polsce.

W planach są kolejne rozmowy. Mają odbyć się w przyszłych miesiącach.

Adam Daniluk

Prognozy trendów na 2022 na brief.pl: marketing, sztuczna inteligencja

trendy na 2022 marketing

Jakie największe trendy na 2022 przewidują specjaliści od marketingu i sztucznej inteligencji? Gdzie szukać inspiracji do sukcesu w biznesie i w życiu osobistym? Zapraszamy do przeczytania trzeciej części prognoz trendów na 2022 rok na brief.pl

W artykule znajdują się linki afiliacyjne. Po kliknięciu w nie, zostaniesz przeniesiony na stronę reklamodawcy, gdzie będziesz mógł zapoznać się z konkretną ofertą na produkt lub usługę. Klikając w linki afiliacyjne nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę redakcji brief.pl i naszą niezależność.

Tomasz Wileński

Tomasz Wileński

CEO iSlay

content marketing

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Bez wiary we własne możliwości i kreatywność, nie jest możliwe osiągnięcie sukcesu w biznesie. Należy przede wszystkim wierzyć w siebie i iść za swoimi wizjami, nawet jeśli na początku wydają się trudne do zrealizowania. W 2022 roku tak samo jak w każdym innym inspiracje do budowania biznesu można będzie czerpać obserwując i naśladując ludzi sukcesu.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

E-commerce w zeszłym roku osiągnął wartość ponad 100 miliardów złotych, a w czasie pandemii powstało ponad 11 tysięcy sklepów internetowych. W związku z tak dużą konkurencją, marki szukają sposobu na szybszą optymalizację działań marketingowych w Internecie. Coraz większą uwagę przywiązują też do contentu, bo wiedzą, że dobrze przygotowana treść sprzedaje.

W 2022 będziemy obserwować rozwój usług pozwalających na szybsze przetwarzanie i analizę danych pochodzących z różnych źródeł, czyli: stron www, wyszukiwarek, komunikatorów i social mediów. Za tym pójdzie zwiększona potrzeba korzystania z różnego rodzaju dashboardów, czyli paneli analitycznych, zestawiających dane na potrzeby podejmowania decyzji o inwestycjach w działania marketingowe.

Szczególnego znaczenia nabiorą narzędzia pozwalające badać wskaźniki jakościowe, takie jak na przykład głębokość scrollowania wskazująca, które treści faktycznie zostały przeczytane przez użytkowników strony.

Jakiego wydarzenia w branży / w biznesie / w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Według badań International Content Marketing Forum, szacuje się, że wartość wydatków na content marketing na europejskich rynkach wynosi ponad 13 miliardów euro. Dodatkowo dynamika tego rynku osiąga poziom ponad 40% rok do roku.
Najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem przyszłego roku jest konferencja Content Marketing World planowana w drugiej połowie lutego. To wydarzenie już od kilku lat pomaga poznać doświadczenia ekspertów marketingu oraz zidentyfikować najnowsze trendy w marketingu treści na poziomie światowym.

 

Robert Sosnowski

Robert Sosnowski

Chief Visionary Officer platformy ReachaBlogger

influencer marketing

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Trudno mi wypowiadać się za innych. Ja czynnie zajmuję się od lat sztuką. To mnie rozwija i poszerza horyzonty. Część tych obserwacji wykorzystuję w pracy zawodowej. Od kilku lat też ćwiczę jogę. To ma kilka zalet, ale chyba przekłada się na pracę tak, że uczy mnie uważności i adresowania wielu wątków. Nadmiar narzędzi reklamowych, potrzeb i oczekiwań, mnogość celów i idąca za tym rozbudowana, wielowątkowa komunikacja – to wszystko powoduje wiele małych punktów styku. Dziś, na konkurencyjnym rynku, wygrywa się wojny lub bitwy o odbiorcę reklamy odnosząc mikro sukcesy na wielu obszarach. Suma tych mikro zwycięstw daje ostateczny efekt.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Influencerzy z trendu wyewoluują w stały element marketing mixu. Przy czym, dalej będą dynamicznie rozwijać się podcasty i w związku z tym będziemy mieć więcej reklam audio w podcastach. Firmy będą w jeszcze większym stopniu promować się pod kątem zrównoważonego rozwoju, ekologii, będzie więcej akcji CSR i takie właśnie współprace w zakresie influencer marketingu będą się rozwijać. Kontent video będzie robił się coraz krótszy. Optymalizacja stron pod mobile stanie się jeszcze ważniejsza, ponieważ cały czas wzrasta odsetek ruchu z małych ekranów. Będą wzrastały wysiłki na zdobywanie konsumenta z searchu organicznego, ponieważ cena trafficu z reklam rośnie, a jego jakość raczej spada (cóż, konsumenci są coraz bardziej świadomi). Dlatego w cenie są dobre mocne linki do link building, które można pozyskać od blogerów webowych. TikTok będzie przyciągał nowe marki, zarówno jeśli chodzi o zakładanie profili firmowych, współpracę z influencerami, jak również o reklamę.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Szczerze mówiąc nie ma takiego wydarzenia ze świata reklamy, które by mnie szczególnie mocno inspirowało. Swoich inspiracji szukam raczej poza reklamą, głównie w obszarze sztuki. Nowych narzędzi reklamowych najczęściej uczę się sam za pomocą tutoriali i rozpoznając je w boju. Natomiast od kilku lat z uwagą wypatruję nowych materiałów o tematyce geostrategicznej, dotyczącej starych kultur czy sztuki. Mam wielu influencerów, publicystów, których kontent przeglądam lub słucham dość wnikliwie.

 

SentiOne_Agneszka Uba

Agnieszka Uba

Head of Product Marketing w SentiOne

sztuczna inteligencja

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Zawsze staram się inspirować sukcesami i porażkami innych. Biznesowo interesujące są dla mnie przykłady realnych wdrożeń technologii blockchain i NFT, jak przykład Dody, która jako pierwsza osoba na świecie sprzedała swoje „ciało” w formie tokenów NFT. Pod koniec 2021 r. znalazłam cudowną wiadomość na bliskim memu sercu polu startupowym: padła rekordowa suma dofinansowania startupu Ramp z branży kryptowalut – aż 53 miliony dolarów! Będę się teraz obserwować, w jaki sposób wydadzą te pieniądze, jak będzie wyglądał ich dział marketingu, etc.
Jedną z bardziej inspirujących kampanii, jakie kiedykolwiek widziałam, była kampania TikToka na polski rynek. Serdecznie gratuluję twórcom, potrafili skutecznie wypozycjonować młodzieżową markę jako platformę, na którą świat biznesu powinien spojrzeć przychylnym okiem. Jako marketer, czułam się komunikacyjnie zaopiekowana przez TikTok for Business na wielu kanałach – social mediach, eventach, sponsorship, PR – dobra robota!

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Trend 1 – digital marketing w formie cookieless – czyli ograniczenia w śledzeniu użytkowników, ograniczenia w targetowaniu reklam, mniej precyzyjna analityka danych. Ostatnią dekadę marketerzy spędzili na uczeniu się bycia „data driven”, podejmowaniu decyzji na podstawie danych. Teraz musimy dostosować się na nowo, bo najbliższe lata będą nam oferowały mniej precyzyjne dane. Dodatkowo mamy coraz więcej ograniczeń związanych z prywatnością użytkowników i social media.

Trend 2 – niezmiennie sztuczna inteligencja. Szturmem podbija wszystkie dziedziny biznesowe, marketing również. Mamy już algorytmy AI, które piszą bardzo dobre copy reklamowe i sprzedażowe. Mamy algorytmy reklamowe, które optymalizują kampanie PPC na podstawie historycznych danych. Czekam teraz na algorytmy AI, które będą w stanie optymalizować kampanie video lub display i podpowiedzą np.: „dodaj więcej ciepłych tonów i radosnych emocji do pierwszych 10 sekund video, aby podnieść potencjał sprzedażowy o 15%”.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Bardzo ciężko wymienić jedno wydarzenie. Na arenie globalnej lubię oglądać eventy Apple, a następnie monitorować opinie internautów na ich temat. To marka, która stworzyła niesamowicie zaangażowaną społeczność i przyglądanie się jej reakcjom przy pomocy monitoringu Internetu jest szalenie ciekawe.

Drugi event to Google I/O, czyli prezentacje nowości technologicznych i deweloperskich językiem przyjaznym dla świata biznesu. Prezentacje Google są dla mnie kwintesencją sentencji „opowiedz mi o tej technologii jakbym miała 5 lat”.

Trzeci event to nasz rodzimy InfoShare – cudowne połączenie scen marketingowych, inspiracyjnych i technologicznych. A w mojej opinii najlepsze pomysły rodzą się zawsze na styku kilku dziedzin.

 

Łukasz Szymula

Łukasz Szymula

Country Manager CEE & Poland, Tradedoubler

digital marketing

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Aby dobrze odpowiedzieć na to pytanie, najpierw trzeba odpowiedzieć sobie na pytania – czym dla mnie jest sukces? Po czym poznam, że odniosłem sukces? Kak to zmierzę? I na koniec – dlaczego to takie ważne dla mnie?… Dopiero odpowiedź na te pytania pozwoli szukać prawdziwych inspiracji do odniesienia sukcesu. Nie ma jednego sposobu na inspirowanie się do sukcesu. Ale myślę, że z pewnością warunkiem koniecznym (choć nie wystarczającym) jest własna świadomość, działanie zgodnie ze swoimi wartościami, rozumienie swojego celu i sensu. Jest też kilka prostych sposobów – czytanie inspirujących książek (lub słuchanie audiobooków), gromadzenie przeżyć, słuchanie opowieści innych ludzi, ale też dzielenie się swoimi opowieściami. Myślę też, że dużo bardziej rozwojową postawą, by odnieść sukces w życiu zawodowym, jest postawa inspirowania innych, na dowolnym poziomie, w dowolny sposób. To dopiero jest wielka inspiracja!

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Do najważniejszych trendów na następny rok, ale również na kolejne lata zaliczyłbym następujące (są to raczej megatrendy):

  • AI i technologia – coraz większe i nieuniknione znaczenie technologii w naszym codziennym życiu, w rozwoju naszych biznesów. W ramach tego trendu jawi się konieczna dyskusja na temat etyki w technologii.
  • Coraz większe tempo zmian i coraz bardziej nieprzewidywalna przyszłość – wymaga sprawności działania w „płynnej rzeczywistości” i akceptacji, że nie wiele zjawisk jest przewidywalnych.
  • Duże zmiany na rynku pracy – zmieniające się potrzeby pracowników, oczekiwania co do formy i sposobu pracy, coraz większe zwracanie uwagi na najważniejszy benefit pracowniczy, jakim jest czas (krótszy czas pracy, elastyczny czas pracy etc.).
  • Sens i znaczenie – coraz większe znaczenie poczucia sensu w wykonywanej pracy, własnego wkładu w cały proces pracy i osiąganej z tego satysfakcji.
  • Moralność, etyka, przejrzystość i empatia – kluczowe wartości w relacjach zawodowych, ale również w relacjach np. marki z konsumentem (w tym w szczególności „brand purpose”).
  • Zwiększenie inkluzywności marek – rosnące znaczenie różnorodności, przy jednoczesnej autentyczności marek.
  • Zmiana ekosystemów danych w związku z rozwijającym się światem bez cookie stron trzecich.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Chyba najbardziej wyczekiwanym przeze mnie wydarzeniem, czy też trendem to „data-drive creative” – czyli skuteczne, efektywne i w końcu prawdziwe połączenie kompetencji analitycznych, technologicznych i kreatywnych, z jednoczesnym dostarczeniem autentyczności marek czy usług. Za tym kryje się pełne wykorzystanie technologii i AI, tworzenie interdyscyplinarnych zespołów, dedykowanych do szukania najlepszych rozwiązań, obejmujących również troskę o środowisko i społeczną odpowiedzialność. Włączenie w całe spektrum doświadczeń z marką – doświadczeń digitalowych.

Świat rzeczywisty w 2022 będzie jeszcze bardziej hybrydowy. W zeszłym i obecnym roku obserwowaliśmy gwałtowną i przyspieszoną transformację cyfrową, wymuszoną przez konieczność szukania innych niż tradycyjne formy kontaktu z klientami. I tutaj z wielkim zaciekawieniem czekam na fascynujące, hybrydowe projekty łączące doświadczenia offline z online 😊

 

Kamil Milan

Kamil Milian

Managing Director w SARE (Digitree Group)

e-mail marketing

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Inspiracji do sukcesów w 2022 wszyscy możemy szukać zarówno w warstwie teoretycznej, jak i praktycznej otaczającego nas świata. Rozwój w biznesie to nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań dla idei i chęć wyjścia „przed szereg”. Dlatego motorem napędowym ludzi i organizacji są często problemy, jakie pojawiają się codziennie w naszej rzeczywistości i szansa ich przezwyciężenia, znalezienia sposobu zrobienia czegoś lepiej, szybciej, sprawniej. To jest droga, którą podążają tysiące startupów, to jest droga, która sprawia, że stale jesteśmy świadkami powstawania wielu nowych usług i produktów.
Druga warstwa jest pochodną tej pierwszej – możliwości dzisiejszej nauki, technologii, ale przede wszystkim nieograniczonego potencjału ludzkiego umysłu – pozwalają nieustannie cieszyć się przełomowymi odkryciami, historycznymi zjawiskami, kreowaniem nowej rzeczywistości.

„Wyścig” związany z lotem w kosmos jaki widzieliśmy w tym roku był na pewno inspirujący. Elektryfikacja motoryzacji również inspiruje wzajemnie całą branżę, zastosowanie nowoczesnej technologii w medycynie itd.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Nie sposób w rozważaniach o 2022 uniknąć tematu pandemii COVID-19 i jej piętna na całym naszym życiu. Myślę, że ten temat również w kolejnych miesiącach będzie kluczowy w wielu aspektach, bo pandemia pokazała, że w gruncie rzeczy, ten „poukładany” świat jest jednak kruchy i wymaga ogromnej pracy i poświęceń, by mógł funkcjonować. Możemy spodziewać się wielu nowych odkryć i rozwiązań, których punktem wyjścia będzie ochrona życia i zdrowia ludzkiego – pandemia była ich dodatkowym katalizatorem.

Kluczową kwestią jest także szeroko pojęta ekologia i próba „naprawienia” negatywnych zmian związanych z nadmierną eksploatacją Ziemi, które niekorzystanie wpływają na naszą planetę i życie miliardów ludzi. Wydaje się, że świat zaczął w końcu zauważać, że taki niczym niepohamowany pęd zawłaszczania przez człowieka jest dla nas niebezpieczny i może prowadzić do wielu katastrof. Zrównoważony rozwój, czyste powietrze, zielone źródła energii, ograniczenie spożycia mięsa – to są tematy, które powinny być kluczowe nie tylko w 2022 roku, ale także w kolejnych latach.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Z perspektywy branży, w której się udzielam, jak i całego digitalowego ekosystemu ważnym wydarzeniem i sporą zmianą będzie moment, kiedy zakończy się era „3rd party cookies” i digital marketing zacznie być „cookieless”. Świat reklamy internetowej już się przeobraża w tym kierunku, a najwięksi gracze (Apple, Google, Facebook) zmieniają zasady gry. Nowa sytuacja będzie wyzwaniem dla branży technologicznej i reklamowej, żeby się dostosować do tych reguł i równie efektywnie móc komunikować się z internautami – wierzę, że będzie to równocześnie pole do powstania kolejnych rewolucyjnych rozwiązań w tym zakresie.
Patrząc szeroko na biznes i świat reklamy wyczekuję jeszcze większego nacisku położonego na działania związane z perspektywą zrównoważonego rozwoju. Kiedy biznes będzie rozwijał się z poszanowaniem dla naszej planety i czuł potrzebę dzielenia się tym modelem ze swoimi klientami i partnerami, a branża kreatywna umiejętnie będzie potrafiła przekonywać do tej nowej jakości konsumentów. Taka synergia jest nam niezwykle potrzebna – bądź trendy, bądź jak Patagonia.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Back to school 2021: reklama w mobile nakręca sprzedaż – blisko 7 na 10 rodziców kupi wyprawkę szkolną online

powrót do szkoły

Nawet 50 proc. rocznych wydatków związanych ze szkołą przypada w USA na gorący okres zwany „Back to school”. W Polsce i pozostałych krajach Europy jest podobnie. To właśnie w okresie od lipca do końca września, rodzice ponad 4,6 mln uczniów w naszym kraju kompletują wyprawkę szkolną i wydają najwięcej pieniędzy. Według tegorocznego badania AdColony dla agencji Mobiem Polska na pierwszym miejscu listy zakupowej znajdą się tradycyjne przybory, na drugim elektronika. Sezon na Back to school to równie intensywny czas dla marek, które zabiegają o uwagę młodych konsumentów i ich rodziców w świecie offline i online. Jak wynika z badania SW Research, aż 90 proc. osób wybiera rzeczy do szkoły wspólnie z dziećmi, a 60 proc. chce zapłacić więcej za produkt, który spodoba się najmłodszym. Jak marketerzy mogą dotrzeć do tych grup w tak intensywnym czasie? Dobrym rozwiązaniem mogą się okazać gry mobilne.

Po niepewnym roku 2020, rodzice w całej Europie przygotowują swoje dzieci do rozpoczęcia szkoły i nauki w trybie stacjonarnym. Według danych AdColony EMEA i LATAM, aż 40 proc. opiekunów mimo pandemii planuje wydać więcej pieniędzy na wyprawkę szkolną, niż jeszcze rok temu. W Stanach ogólne wydatki związane z powrotem do szkoły wyniosą 32,5 mld dolarów, co jest najwyższym odsetkiem w ostatnich latach. Powód? Chcemy zadbać o dobre samopoczucie najmłodszych, którzy po raz pierwszy od długiego czasu ponownie spotkają się z rówieśnikami w szkolnej ławce. Na co wydamy najwięcej, gdzie zrobimy zakupy i kiedy?

Wyprawka szkolna: co znajdziemy w zakupowych koszykach?

Nikogo nie zaskoczy fakt, że na szczycie listy zakupowej rodziców w tym roku pozostają tradycyjne przybory szkolne – blisko 70 proc. badanych wskazało, że to produkty pierwszej potrzeby. Co ciekawe, sprzęt elektroniczny do nauki zdalnej zajął drugą pozycję. Aż połowa respondentów, którzy wzięli udział w badaniu AdColony dla agencji Mobiem Polska chce się w ten sposób zabezpieczyć przed ponownym wprowadzeniem do szkół nauki zdalnej lub hybrydowej.

Michał GieraNie ulega wątpliwości, że sytuacja pandemiczna i wprowadzony tryb nauki zdalnej w szkołach i na uniwersytetach wzmocnił trend zakupowy w szczególności w obszarze sprzętu elektronicznego. Cyfrowe nauczanie napędza wydatki na technologie w całej Europie, dlatego aż połowa zapytanych rodziców wskazała właśnie na ten produkt jako pierwszą lub drugą potrzebę. Tego typu zakupy, z racji większych kosztów, planujemy z wyprzedzeniem i często zostawiamy na okres września a nawet października, kiedy to globalne marki zaczynają oferować atrakcyjniejsze rabaty na sprzęt elektroniczny już po najgorętszym okresie w ramach kampanii „Back to school”.

Michał Giera, Mobiem Polska

Oprócz tradycyjnych i cyfrowych narzędzi w szkolnym plecaku, w tym roku rodzice chcą szczególnie zadbać o bezpieczeństwo i zdrowie swoich dzieci. Aż 44 proc. badanych osób na liście zakupowej ma środki dezynfekujące, maseczki czy chusteczki odkażające, które również włoży najmłodszym do plecaków. Ponad 48,5 tys. polskich placówek oświatowych w sierpniu mogło zgłaszać zapotrzebowanie na środki ochrony i sprzęt taki, jak np. stacje do dezynfekcji z funkcją mierzenia temperatury. Wszystko po to, by zminimalizować ryzyko zachorowań po 1 września.

Back to school – e-commerce dalej zdobywa wysokie noty

Według najnowszego raportu Deloitte na temat wyprawki szkolnej, rodzice w Stanach Zjednoczonych będą w tym roku jeszcze częściej odwiedzać sklepy internetowe w poszukiwaniu przyborów szkolnych i planują wydać online nawet 12,5 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o ponad 20 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. (10,4 mld). Z kolei według najświeższych danych AdColony dla Europy, blisko 7 na 10 kupujących online produkty do szkoły przyznaje, że będzie zamawiać u dużych sprzedawców detalicznych, poprzez strony internetowe lub aplikacje. Z perspektywy Back to school najbardziej intensywnymi miesiącami zakupowymi jest lipiec-sierpień, a także wrzesień. Zarówno sprzedawcy, jak i marketerzy powinni w swoich strategiach promocyjno-sprzedażowych uwzględnić okoliczności, że często zdarza nam się robić zakupy na ostatnią chwilę a wyprawkę kompletujemy nierzadko jeszcze po rozpoczęciu roku szkolnego.

Michał GieraMówi się, że Back to school to drugi zaraz po okresie świątecznym czas „żniw” w branży e-commerce i powiedzenie to ma swoje poparcie w corocznych statystykach. Oprócz zwiększonego popytu na sprzęt elektroniczny czy środki bezpieczeństwa rośnie także sprzedaż odzieży i obuwia szkolnego. Blisko 4 na 10 badanych planuje takie zakupy. To bardzo dobry czas dla marek działających w tych sektorach, ale też ogromne wyzwanie, by dotrzeć z produktem do preferowanej grupy docelowej. Realizując kampanie mobilne dla klientów z tego obszaru, zawsze upewniamy się, że dobrze zdefiniowaliśmy odbiorców, a także ich zachowania konsumenckie, które częściej niż kiedykolwiek się zmieniają – również za sprawą pandemii. Dywersyfikujemy przekaz reklamowy, bo młodzi ludzie, uczniowie oczekują od reklam angażujących treści i interakcji, natomiast rodzice znacznie częściej reagują na treści informacyjne. Na tej podstawie dobieramy odpowiedni format i przestrzeń reklamową do dystrybucji kampanii.

Michał Giera, Mobiem Polska

Kampanie Back to school w mobile gamingu

Marketing sezonowy rządzi się swoimi prawami i wymaga przemyślanej strategii działania. To coś więcej niż zaproponowanie klientom specjalnych rabatów. Chodzi głównie o odpowiednie wyczucie czasu, przygotowanie unikatowej treści, a także dobór przestrzeni reklamowej w taki sposób, by zwrócić uwagę klienta i zachęcić go do zakupu. W okresie Back to school marketerzy z racji grupy docelowej zwracają się chętnie w kierunku reklamowania w przestrzeni Tik Toka czy influencer marketingu. Przykładem są między innymi zeszyty, które niedawno ukazały się na rynku, sygnowane logiem popularnej Ekipy Friza, która podjęła współpracę z marką Herlitz.

Na popularności w okresie Back to school każdego roku zyskują także działania reklamowe w grach mobilnych – które są niemal na każdym telefonie nie tylko nastolatków, ale także ich rodziców. Wśród 11 milionowej społeczności aktywnych graczy w Polsce, aż 22 proc. stanowi kluczowa dla firm i marketerów – generacja Z. Co ważne, w gry mobilne grają zarówno kobiety jak i mężczyźni.

Michał GieraW Polsce blisko 60 proc. dorosłych osób spędza czas grając w gry na telefonie, w tym 52,5 proc. kobiet i 47,5 proc. mężczyzn. Liczby robią wrażenie? Warto dodać do tego fakt, że blisko co 3. mama w Polsce między 25 a 44 rokiem życia również regularnie spędza czas na mobile gamingu. A to właśnie kobiety są głównymi decydentami podczas zakupów związanych z powrotem do szkoły. To sprawia, że przestrzeń gier mobilnych staje się niezwykle atrakcyjna dla marek szczególnie w okresie związanym z powrotem do szkoły. To właśnie w tym środowisku możemy precyzyjnie dotrzeć do określonej grupy docelowej i za pomocą nieinwazyjnych formatów reklamowych zainteresować klientów dedykowaną ofertą produktową.

Michał Giera, Mobiem Polska


Źrodło: Mobiem Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Influencerzy w kryzysie. Muszą zmienić strategię

influencerzy

Najprostsze lokowanie produktów nie jest już wystarczającą formą promocji, a często bywa bardzo kłopotliwe dla samego reklamodawcy. Influencerzy nie zawsze bowiem mają wystarczająca wiedzę dotyczącą technik sprzedażowych. Często nie muszą się w tym kierunku rozwijać — przecież dostali już swoją zapłatę i nie odpowiadają za ostateczny rezultat kampanii. Konsumenci — szczególnie w czasie pandemii — baczniejszą uwagę zaczęli zwracać na tematy społeczne i takiej aktywności oczekują od marki, zanim sięgną po ich produkt.

Pandemia, obowiązek utrzymania dystansu społecznego, a czasami wręcz izolacja wywołała wiele efektów ubocznych. Jednym z nich było ogromne poczucie samotności. Ostatnie badania Uniwersytetu Harvarda pokazują, że wskaźnik samotności jest szczególnie wysoki wśród młodych ludzi, którzy czują, że nikt nie przejmuje się ich potrzebami. Choćby dlatego, że nie są w grupie najbardziej narażonych na zachorowanie na Covid-19. Pozostawieni sami sobie jeszcze więcej czasu zaczęli spędzać w internecie.

Liczby mówią bowiem same za siebie — podczas lockdownów globalne korzystanie z Internetu wzrosło o prawie 70%, a ruch w serwisach społecznościowych wzrósł o 61%. Oprócz zwiększonego wykorzystania narzędzi cyfrowych zmieniły się również zachowania użytkowników, a marki i influencerzy musieli dość szybko dostosować się do innych oczekiwań.

Marcin MichalskiWielu twórców nie zorientowało się na czas, że trwa pandemia i choć ludzie szukają wytchnienia w internecie, to jednak nie potrzebują już np. inspiracji do zagranicznych podróży, bo granice były zamknięte. Co więcej, posty ludzi, którzy mieszkali w ciekawych miejscach, mogły wzbudzać w obserwatorach poczucie straty i nie było w nich marketingowych korzyści. Część ludzi straciło też pracę lub z dnia na dzień musieli przeorganizować swoje życie i łączyć pracę zdalną z opieką nad dziećmi. Kolejni czuli po prostu strach o zdrowie swoje i bliskich. Po prostu ostatnie kilkanaście miesięcy to nie był dobry czas, żeby iść utartymi influencerskimi ścieżkami.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online, a także publicysta oraz autor bloga Marketing Hacker

Marki mają zmieniać świat

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez IMPIC (portugalski ośrodek badawczy) ludzie decydują się podążać za tym, kto wniesie coś lub doda wartości do ich życia. W tym konkretnym momencie związek staje się jeszcze silniejszy. Jednak młodzi ludzie coraz częściej unikają sponsorowanych treści.

Marcin MichalskiZamiast wykorzystywać influencerów do prezentowania wprost oferty produktów, marki powinny współpracować z tymi, którzy są nastawieni na konkretny cel i robią to z przekonaniem i są w tym co robią wiarygodni. Sam “lans” to dziś za mało, coraz bardziej liczy się wartościowa treść o charakterze edukacyjnym. Również w branży kosmetycznej czy modowej nie liczą się dziś tylko ciekawe ujęcia czy stylizacje. Marki lepiej mogą się zaprezentować, gdy zaczną współpracę z aktywistami, którzy promują np. zachowania pro-ekologiczne.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

Marki muszą też pamiętać o odpowiedzialności, bo coroczne, globalne badanie „Barometr zaufania Edelmana” wskazuje, że to ogólnie rozumiany biznes – zdaniem konsumentów – jest obecnie najbardziej zaufaną instytucją informacyjną, ponad rządem, mediami i organizacjami pozarządowymi. Aż 86% badanych uważa, że szefowie firm powinni wypowiadać się na tematy społeczne, a 68% oczekuje od nich pomocy w rozwiązywaniu problemów z tej sfery. To prosty znak, że odbiorcy, a zarazem klienci poszukują marek zaangażowanych.

Należy też jeMarcin Michalskidnak pamiętać, że prawie nic się nie zmienia w podstawowych zasadach marketingu, czyli marka musi opowiadać konkretną historię, a influencer jest tylko i wyłącznie narratorem tej historii. Nieważne czy mówimy o największych światowych markach, czy lokalnych, które dopiero zaczynają walkę o klienta w sieci. Influencerzy nie są magicznym sposobem na wygenerowanie sprzedaży – chyba że mówimy o tych, którzy zbudowali ogromne zaufanie do siebie dzięki własnej wiedzy, umiejętnościom czy realnych sukcesach zawodowych.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

Nie wystawiaj swojej reputacji na szwank

Dlatego, jak podkreśla autor bloga Marketing Hacker, marki powinny mieć zawczasu przygotowaną strategię marketingową i komunikacyjna, jeszcze zanim wejdą we współpracę z jakimkolwiek internautą — nawet najbardziej znanym. Największy problemem w influencer marketingu jest bowiem współdziałanie z twórcami, którzy nie budują wartości, czyli nie edukują, nie odkrywają, a tylko -wręcz bezmyślnie- wrzucają na swoje kanały posty z oznaczeniami marek. Przykładami takich działań była np. próba promocji rajstop w drodze na… pogrzeb ojca lub „szpilek” na grobie matki.

Marcin MichalskiNie można powierzać reputacji swojej marki osobie, której nie zależy na wyniku sprzedażowym firmy. Przecież ona już swoje wynagrodzenie dostała i niemal nigdy nie jest rozliczana za wynik akcji promocyjnej. Te osoby znają swoją publiczność, wiedzą co się im podoba, ale niekoniecznie już mają dostateczną wiedzę na temat działań marketingowych. Status influencera nie jest tego rękojmią. Bowiem czym innym jest budowanie marki osobistej, a czym innym budowanie brandu dużej firmy.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

W sytuacji, gdy mleko już się rozlało, najważniejsze jest szybkie przeciwdziałanie szkodom. Prośba o natychmiastowe zdjęcie materiału, który nie jest zgodny ze standardami firmy, a często i zakończenie współpracy, jak to miało miejsce z Instagramerką, która promowała „fit batoniki”, używając przy tym kontekstu orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji.

Kiedy współpraca oparta na większym zaufaniu, a przez to mniejsza kontrola codziennych działań ma sens? Tylko wtedy kiedy marka i influencer tworzą wspólny produkt i otrzymują oni konkretny procent od sprzedaży.

Marcin MichalskiJednak stworzenie takiej nowej marki nie jest łatwe. Kluczem jest dopasowanie produktu do grupy docelowej influencerów, szeroka dystrybucja i niska cena.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

Przykładem najlepszej tego typu współpracy jest wyprodukowanie lodów “Ekipa” przez firmę Koral. Firma z Nowego Sącza przeżył ogromny szok po pierwszych tygodniach sprzedaży, ale szybko uruchomiła dodatkowe linie produkcyjne, żeby zaspokoić popyt na ten produkt.

Sprawdzaj, ale nie zawsze ufaj temu co widzisz

Biorąc pod uwagę to, że najprostsze lokowanie produktów nie jest już wystarczające, a konsumenci szukają bardziej zaangażowanych treści, marketingowcy firm powinni pamiętać o abecadle w tworzeniu dojrzałych współprac.
Już dziś dysponujemy narzędziami analitycznymi, które pozwalają na podstawie statystyk wskazać, z kim firma powinna rozpocząć akcje promocyjne. Dokładne zbadanie grupy docelowej, a także odbiorców influencera jest ważne, bo często może się okazać, że ktoś, kto ma zasięg np. 1,5 mln, jest dla firmy mniej warty, niż ten, czyje zasięgi oscylują w granicach 100 tysięcy.

Z drugiej jednak strony marki muszą mieć… ograniczone zaufanie do analityki.

Marcin MichalskiTo jest największe wyzwanie tej formy promocji w internecie. Influencer nie generuje sprzedaży poprzez kliknięcia — on to robi poprzez wzrost świadomości lub zaufania do promowanej przez siebie marki. Bardzo trudno jest to zamknąć w cyferkach i patrzeć na jednorazowy wpływ.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

Reklamodawcy i influencerzy muszą też kreatywnie dostarczać treści o coraz wyższej wartości merytorycznej. Lekcje gotowania, zabiegi pielęgnacyjne, sesje jogi, a nawet warsztaty filozoficzne, to tylko przykłady tego jak marki wychodzą poza dotychczasowe ramy i oferują nowy rodzaj komunikatów promocyjnych.


Źródło: Marketing Hacker

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowe osoby i awans w zespole Talents Management sieci partnerskiej LifeTube i Glow by LifeTube (grupa LTTM)

LTTM

Do działu rozrywki w sieci partnerskiej LifeTube (grupa LTTM) dołączyły dwie nowe Influencer Marketing Managerki – Angelika Płaska i Magda Den. Agnieszka Warszawska, wcześniej Influencer Marketing Managerka, awansowała na stanowisko seniorskie. Do Glow by LifeTube, wyspecjalizowanej sieci partnerskiej w tematykach fashion, beauty oraz lifestyle, dołączyła Junior Influencer Marketing Managerka – Zuzanna Wiśniewska. Nad zespołami pieczę sprawuje Talents Management Director w LTTM – Martyna Adamus.

Magda Den, z mediami związana od 4 lat. Dotychczasowe doświadczenie zawodowe rozwijała w branży eventów, a później marketingu, gdzie realizowała m.in. plany social mediowe. Pracowała na rzecz klientów takich jak m.in. AEW, Savills czy Union Investment. W LifeTube (LTTM) objęła stanowisko Influencer Marketing Managerki w dziale rozrywki.

Angelika Płaska wcześniejsze doświadczenie zdobywała w agencjach: VIDMO i Platinium Cast. W jej portfolio znajdują się kampanie zrealizowane dla takich marek jak m.in.: Netflix, Pepsi, Disney, McDonald’s, Garnier, sieć Play, Cheetos, Adidas, Shell, czy HBO. W dziale rozrywki LifeTube (LTTM) objęła stanowisko Influencer Marketing Managerki.

Agnieszka Warszawska z LifeTube (LTTM) związana od marca 2020 roku, awansowała na stanowisko Senior Influencer Marketing Managerki i pełni rolę managerki twórców premium. W zakres obowiązków Agnieszki wchodzi m.in.: reprezentowanie twórców w sieci, dbanie o ich wizerunek i prawidłową komunikację do klientów oraz aktywne pozyskiwanie i realizacja projektów komercyjnych dla twórców. Wśród projektów zrealizowanych przez Agnieszkę wymienić można realizacje dla marek takich jak m.in.: Letyshops, Xiaomi, Agata Meble, Lubella, x-kom, Piątnica, myhive, Circle K, Warka, czy Nord VPN.

Zuzanna Wiśniewska dołączyła do Glow by LifeTube, jako Junior Influencer Marketing Managerka. Swoją ścieżkę kariery do tej pory rozwijała w polskiej marce modowej Local Heroes, gdzie pełniła funkcję Junior Project Managerki i content creatorki w dziale marketingu. Odpowiadała m.in. za research, koordynację i realizację działań z influencerami, tworzenie strategii marketingowych oraz koncepcję i realizację wysyłek PR. W Glow by LifeTube (LTTM) Zuzanna odpowiada za koordynację i opiekę nad twórcami sieci premium.


Źródło: LTTM

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

LTTM rozpoczyna działalność w Grecji

LTTM

Największa w Polsce grupa wyspecjalizowana w influencer marketingu rozszerza działalność w Europie. Po osiągnięciu pozycji lidera w Bułgarii i rozwoju w Rumunii grupa LTTM otworzyła właśnie biuro w Salonikach. Na greckim rynku współpracuje już bezpośrednio z 30 twórcami, o łącznej liczbie ponad 6 milionów subskrybentów.

Grupa LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset) poszerza skalę swoich działań w Europie i otwiera biuro w Salonikach. Sieć w Grecji współpracuje już z] ponad 30 twórcami o łącznej liczbie 6 milionów subskrybentów. Wśród twórców znaleźli się jedni z najpopularniejszych youtuberów regionu – PanosDent, Gianuba22 czy Alekkun. Za kwestie operacyjne i międzynarodowy rozwój spółki odpowiedzialna jest Lidija Vukić, która wcześniej uczestniczyła także w rozwoju LTTM-u na rynkach bułgarskim i rumuńskim. Związana od początku istnienia z agencją TalentMedia, aktualnie obejmuje stanowisko managing partner w grupie LTTM.

Grecja nie jest ogromnym rynkiem (YouTube’a ogląda tu średnio 7,5 milionów użytkowników miesięcznie), ale za to bardzo rozwiniętym pod kątem influencer marketingu. Dlatego po udanej ekspansji w Rumunii i Bułgarii, gdzie zdobyliśmy już pozycję lidera, postanowiliśmy rozszerzyć działalność właśnie o ten rynek. Dzięki temu w oparciu o nasz know-how i doświadczenie możemy nie tylko realizować kampanie dla lokalnych klientów z Grecji, ale i dla obecnych klientów z innych rynków, w tym z Polski, którzy chcą docierać do konsumentów w całym regionie CEE.

Lidija Vukić, managing partner grupy LTTM

Oprócz lokalnych twórców LTTM na swoim pokładzie ma już także specjalistów, którzy doskonale znają grecki rynek i jego specyfikę. W ofercie dedykowanej greckim twórcom i klientom znajduje się pełen zakres działań grupy: przygotowanie i realizacja strategii influencer marketingowych, budowa kanałów marek na YouTubie i TikToku, tworzenie programów ambasadorskich, czy kampanie wideo marketingowe. Usługi obejmują współpracę z youtuberami, twórcami TikToka, Instagrama, Twitcha i Facebooka.
LTTM planuje powtórzyć w Grecji sukces z bułgarskiego rynku, gdzie odpowiada aktualnie za prawie 40% wszystkich kampanii realizowanych z influencerami i współpracuje z ponad 80% profesjonalnych twórców wideo. Jest też jedyną lokalną siecią zrzeszającą bułgarskich tiktokerów oraz jako jedyna agencja prowadzi na tej platformie kanały marek. W lokalnym portfolio klientów znaleźli się m.in. Avon, Galerie Handlowe Serdika, czy Storytel, dla którego w marcu br. został uruchomiony kanał marki na YouTube.

Źródło: LTTM

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

5 kroków, jak robić efektywny influencer marketing

praca przy komputerze

Coraz więcej marketerów na stałe wpisuje w strategię firmy współpracę z twórcami internetowymi. Odpowiednio przeprowadzona kampania z influencerami jest w stanie zapewnić nam sukces, czyli zrealizować cele, jakie sobie założyliśmy: wizerunkowe, czy też sprzedażowe. Jak to zrobić krok po kroku, o tym przeczytacie w poniższym artykule.

1.Brief to podstawa

Bardzo przydatne jest spisanie założeń kampanii w jednym miejscu. Polecam przygotowanie takiego podsumowania dla influencera w ścisłym porozumieniu z marką, jeśli przygotowujemy kampanię jako agencja po stronie klienta. Oprócz praktycznych informacji: jak nazwa marki, adres strony internetowej, czy sklepu, nazwy kanałów w mediach społecznościowych, powinna się w nim znaleźć także opisana pokrótce misja marki i jej wartości. Dodajmy także informację o grupie docelowej, heavy userach produktu czy usługi.

W briefie zawrzyjmy krótki opis kampanii – to jeszcze nie miejsce na długie elaboraty. Szczegółowe dywagacje zostawmy na potem. Dokument ma zaciekawić influencera naszą akcją promocyjną, świetnie byłoby, gdyby od razu zainspirował go do działania. Możemy dodać tam zarys naszego pomysłu, jednak polecam duże pole do popisu, kreatywnego wyżycia się, pozostawić samemu twórcy. 

Twórca doskonale zna swoją społeczność i będzie wiedział, w jaki sposób przedstawić komunikat tak, by odbiorcy “byli zadowoleni”, a co najważniejsze: zaciekawieni danym produktem, miejscem czy usługą. Bez obaw, właściwie wybranemu twórcy będzie zależeć, by dzieło było wykonane w sposób rzetelny oraz autentyczny. O autentyczności powiemy sobie w kolejnym punkcie.

Sam brief porównuję do przewodnika turystycznego w artykule, gdzie szerzej zajęłam się specyfiką tego dokumentu.

2. Dobierz influencerów

Gdy brief mamy już rozpisany, pora na stworzenie listy influencerów, z którymi chcielibyśmy wejść we współpracę. Sprawdźcie ich dokładnie, by finalnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcecie ich zaprosić do kampanii.

Potencjalnych kandydatów warto chwilę poobserwować, by zobaczyć jak zachowują się w sieci: czy regularnie wrzucają treści, jak kontaktują się z fanami, czy odpowiadają na komentarze, jak ich treści są odbierane.

Oczywiście wiele statystyk pokażą nam narzędzia, takie jak InfluTool, Social Blade, HypeAuditor, IQ Hashtags, jednak nie zapominajmy jak ważna jest sama obserwacja.

Wejdźmy na profil twórcy, zobaczmy jak wygląda jego feed na Instagramie, czy kanał na YouTubie. Ustalmy, w jakim medium społecznośiowym chcemy przeprowadzić kampanię. Jeśli co drugi kafelek lub film to treść sponsorowana, na dodatek dość przypadkowo dobrana, zastanówmy się, czy chcemy z daną osobą współpracować. Istnieje ryzyko, że zginiemy w gąszczu innych postów sponsorowanych, a sama renoma twórcy jest już przez mnogość różnorakich losowych współprac pod znakiem zapytania.

O tym dlaczego warto stawiać na autentycznego influencera pisałam tutaj

3.Stwórz harmonogram działań

Ładne zdjęcia, które obrazują posty sponsorowane to jedynie efekt finalny całej machiny, jaką jest kampania influencer marketingowa. Zanim upragniona publikacja nastąpi, czeka nas szereg innych kroków, które musimy zaplanować. W tym nieoceniony jest choćby po prostu dokument excel. Zaznaczmy w nim, jaki okres przeznaczamy na kontakt z influecerami, kiedy pytamy o chęć udziału w kampanii, wycenę działań czy wstępne propozycje. Kolejno musimy zadbać o sporządzenie spersonalizowanych umów o współpracę z każdym twórcą, gdzie zawrzemy model rozliczenia oraz termin płatności.

Zróbmy sobie zapas czasowy na ewentualne poprawki. Dobrą praktyką jest poproszenie o przesłanie dzieła do naszego i/lub klienta wglądu przed ostateczną publikacją. Nie chodzi tu o późniejszą chęć zmiany treści, narzucanie innego zdania twórcy, a o kontrolę rzeczy takich jak podanie złego kodu promocyjnego, przedziału czasowego działania rabatu itp. – słowem “technikalia”. Po publikacji poproś też o statystyki od twórców i stwórz raport swoich działań.

4. Mierz efekty!

Jeszcze przed startem kampanii ustal, w jaki sposób będziesz mierzyć efektywność podjętych działań. Wyznacz KPI, porównaj je na koniec z osiągniętymi wzrostami. Sprawdź, jak wyglądały statystyki twoich profili po tym, gdy pojawiła się wzmianka o marce we wpisie danego twórcy.

Głównym z celów niejednej kampanii jest wzrost sprzedaży. Jej efektywność możesz mierzyć, dzięki stworzeniu spersonalizowanych linków UTM czy kodów rabatowych dla danego influencera. W umowie zawrzyj okres, w którym link powinien pozostać w bio na Instagramie twórcy. Niech odpowiednie linki będa w opisie filmu na YouTube. 

Dzięki tym zabiegom, będziesz widzieć wszystkie wskaźniki jasno i wyraźnie w Google Analytics.

5. Właściwe zakończenie współpracy

Formalne aspekty są niezwykle ważne przy prowadzeniu kampanii z influencerami. Zadbaj o podpisane umowy, a także opłacenie faktur na czas. Nic tak nie frustruje twórcy, gdy za jego wykonaną pracę nie otrzyma terminowej zapłaty. Udane współprace są często kontynuowane w przyszłych kampaniach marki. Zadbaj zatem o powyższe elementy. Podziękuj także za realizację. Pozostawanie w dobrych kontaktach jest “w cenie”. Influencerzy po właściwie wykonanej i przyjemnej współpracy potrafią później przypominać na swoich kanałach o danym produkcie i usłudze już nieodpłatnie, a z czystej sympatii oraz pamięci o fajnej współpracy. Nie bez kozery twórcy oznaczają posty sponsorowane hasztagiem #fajnawspółpraca, ponieważ decydują się w sposób przemyślany na działania z daną marką.

Mam nadzieję, że te 5 porad pozwoli Wam na efektywną realizację kampanii z influencerami. Pamiętajcie nie tylko o formalnościach, ale także ludzkim podejściu do osób, które zadbają o promocję marki.

Influencer marketing nie traci na swojej sile, a odpowiednio przeprowadzona kampania przynosi zamierzone rezultaty. 


Autorka: 

Karolina Kumor – Social Media Manager, More Bananas

 

More Bananas to krakowska agencja marketingowa. Jej specjalizacją są szeroko pojęte działania marketingowe. Klienci More Bananas korzystają z usług m.in. tworzenia strategii komunikacyjnej, performance marketingu, obsługi content marketingowej i social media, działań PR, czy usług graficznych oraz foto i wideo. W portfolio agencji znajdują się klienci z takich branż jak FMCG, HORECA oraz moda i uroda. Dyrektorem kreatywnym More Bananas jest Anna Ledwoń-Blacha. Więcej informacji na: www.morebananas.pl.

More Bananas

Tak zwycięża się w digitalu. Nagrody IAB MIXX Awards rozdane!

IAB MIXX Awards 2020

Już po raz czternasty zostały wręczone nagrody w konkursie IAB MIXX Awards na najlepsze digitalowe kampanie reklamowe. Najlepszą kampanią okazał się projekt „Hulaj z głową” przygotowany przez GONG i MullenLowe MediaHub dla firmy ING Bank Śląski, który zdobył nagrodę BEST IN SHOW. Przyznano także 4 złote statuetki dla kampanii: „Hulaj z głową” w kategorii Content Marketing, „RANO ZEBRANO i wyborczy #bazarek na Twitterze” w kategorii Limited Budget, „#ZdalniDoPomocy” w kategorii Online Marketing with Influencer oraz „Graj i pomagaj z #PajacykBezPrzerwy” w kategorii Public Service, non-profit campaign & CSR.

Najczęściej nagradzanymi kampaniami w konkursie IAB MIXX Awards 2020 były: „T-raperzy znad Wisły – Antysmog song” dla marki OLX oraz „Wypożycz elektrycznego! – pierwszy w pełni elektryczny car sharing w Polsce” dla innogy Polska (innogy go!). Zdobyły one po trzy statuetki.

Tegoroczna Gala IAB MIXX Awards nie odbyła się w tradycyjnym wydaniu, lecz przeniosła się do internetu. Jest to podyktowane przede wszystkim bezpieczeństwem uczestników, które jest naszym priorytetem, dlatego decyzja dotycząca przeprowadzenia transmisji online rozdania nagród była jedynym właściwym krokiem w obecnej sytuacji. Zdajemy sobie sprawę, że uderzenie kryzysu nie ominęło całego ekosystemu reklamowego, dlatego tym bardziej doceniamy każde zgłoszenie w tegorocznej edycji IAB MIXX Awards. W tak trudnym dla wszystkich momencie chcemy szczególnie docenić firmy, które wciąż mają wiele do powiedzenia i zaoferowania oraz pokazują, że relacja z konsumentami to zobowiązanie zarówno na dobre, jak i złe czasy.

Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska

O złote, srebrne i brązowe statuetki IAB MIXX Awards 2020 zawalczyły 43 kampanie reklamowe, które otrzymały łącznie 56 nominacji w 15 kategoriach konkursowych. IAB MIXX Awards kierowany był zarówno do agencji, domów mediowych jak i reklamodawców, niezależnie od wielkości organizacji czy budżetu kampanii. Warunkiem wzięcia udziału było zrealizowanie projektu wykorzystującego przynajmniej jeden kanał digital.

Nagrody za dokonania

Podczas tegorocznych IAB MIXX Awards przyznano także pięć nagród specjalnych za dokonania. Agencją Roku zostało GONG, Domem Mediowym Roku – MullenLowe MediaHub, natomiast Reklamodawcą Roku – ING Bank Śląski. Człowiekiem Roku została Izabela Albrychiewicz (CEO GroupM), a CEO Gemius Marcin Pery otrzymał Nagrodę Specjalną IAB Polska za całokształt dokonań.

W tym roku zdecydowaliśmy się przyznać nagrodę specjalną za całokształt dokonań CEO Gemius Marcinowi Pery. Nagroda jest uhonorowaniem Jego dotychczasowego dorobku oraz ponadprzeciętnych zasług dla branży badawczej. Człowiekiem Roku została CEO GroupM Izabela Albrychiewicz, która jest wybitną postacią branży reklamowej, od 20 lat odnoszącą sukcesy zarówno na polskim rynku, jak i międzynarodowym.

Włodzimierz Schmidt

Pełna lista nagrodzonych kampanii w IAB MIXX Awards 2020 

 

NAGRODA NAZWA KAMPANII KLIENT (MARKA) ZGŁASZAJĄCY I WSPÓŁZGŁASZAJĄCY
Best Use of Social Media
WYRÓŻNIENIE Jalapeno Challenge McDonald’s Isobar Polska, OMD
WYRÓŻNIENIE T-raperzy znad Wisły – Antysmog song OLX 23HEROES, F25, OLX
BRĄZ „Żeby nie kusiło. Zostań w domu.” Porsche Polska Porsche Polska PHD, DDB Warszawa
SREBRO Człowiek, który na wszystkim oszczędzał ING Bank Śląski GONG, ING Bank Śląski, MullenLowe MediaHub
 

Brand Awareness and Positioning

WYRÓŻNIENIE Tym, którzy… Grupa Maspex (Tymbark) Grupa Maspex
BRĄZ T-raperzy znad Wisły – Antysmog song OLX 23HEROES, F25, OLX
BRĄZ Ty jesteś zmianą, a my bankiem zmieniającego się świata BNP Paribas Bank Polska Publicis, Havas Media (Havas Media Group), Sales&More, Point of View, Feeders Agency
SREBRO Dzień bez parawanu Kompania Piwowarska (Tyskie) GONG, Kompania Piwowarska, Sputnik  Studio, Zenith, Tailor Made PR
SREBRO Hulaj z głową ING Bank Śląski GONG, ING Bank Śląski, MullenLowe MediaHub
 

Commerce

WYRÓŻNIENIE Jak kampanią w światowy dzień zwierząt podnieść sprzedaż o ponad 55% jedzenia dla zwierząt największych marek? MARS POLSKA (Pedigree i Whiskas) LVL UP MEDIA, Mars Polska, MediaCom Warszawa, BBDO, Bluecloud Interactive
BRĄZ Omnichannelowa aplikacja mobilna Multikina Multikino Infinity Group
 

Content Marketing

WYRÓŻNIENIE Łomża Swoją Drogą Van Pur (Łomża) Lulu Production, MediaCom Warszawa
BRĄZ Moje miejsce zawsze z Legią Grupa Żywiec (Królewskie) Twin, Just, Starcom
BRĄZ T-raperzy znad Wisły – Antysmog song OLX 23HEROES, F25, OLX
ZŁOTO Hulaj z głową ING Bank Śląski GONG, ING Bank Śląski, MullenLowe MediaHub
 

Cross Media Integration

WYRÓŻNIENIE Moje miejsce zawsze z Legią Grupa Żywiec (Królewskie) Twin, Just, Starcom
BRĄZ Kampania proekologiczna „Czy potrzebujemy aż petycji od naszych dzieci?” ING Bank Śląski GONG, ING Bank Śląski, MullenLowe MediaHub, Brain
SREBRO Bank zielonych zmian BNP Paribas Bank Polska Publicis, Havas Media (Havas Media Group), Sales&More, Point of View, VMLY&R Poland, Feeders Agency
SREBRO Tym, którzy… Grupa Maspex (Tymbark) Grupa Maspex
 

Data Driven & Precision Marketing

WYRÓŻNIENIE Jak dane własne PKO Banku Polskiego pozwoliły osiągnąć czterocyfrowy ROI? PKO Bank Polski (Miniratka) Havas Media (Havas Media Group), PKO Bank Polski
WYRÓŻNIENIE Zbliża się koniec ważności ubezpieczenia komunikacyjnego? PKO Bank Polski ma dla Ciebie ofertę! PKO Bank Polski (PKO Ubezpieczenia Komunikacyjne) Havas Media (Havas Media Group), PKO Bank Polski
BRĄZ AUDIOBOOKI OD BP BP Mindshare Polska, Justtag Group, mSpark
SREBRO Wypożycz elektrycznego! – pierwszy w pełni elektryczny car sharing w Polsce innogy Polska (innogy go!) Cube Group, Agencja Warszawa
 

Games & eSport

WYRÓŻNIENIE Kobieca liga esportowa jako innowacyjny touchpoint w walce z hejtem! The Coca-Cola Company (Sprite) MediaCom Warszawa , ESL GAMING POLSKA 
WYRÓŻNIENIE Play Polska Liga Mobilna – Zapłać z Play w sklepie Wargaming Play MediaCom Warszawa, Fantasyexpo
BRĄZ Ghost Recon Breakpoint – Użyj i Ożyj Ubisoft GONG, Mindshare Polska
SREBRO KFC na mapach CS:GO 2 AmRest (KFC) Fantasyexpo
 

Innovation & Smart Solution

WYRÓŻNIENIE Display Chat Bot Atopik Polska Open Mobi
WYRÓŻNIENIE KITT 2020 MASTERCARD (Aukcje Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy) Isobar Polska, Mastercard, Carat Polska
WYRÓŻNIENIE Shake to Play Play (Aplikacja Play24) Plej, Play, MediaCom Warszawa
BRĄZ Dwie Arety BNP Paribas Bank Polska Feeders Agency
BRĄZ Odcięci od świąt Stowarzyszenie mali bracia Ubogich OLX, BBDO
 

Launch

WYRÓŻNIENIE Karnet Wszystkomający do CityFit CityFit CityFit
WYRÓŻNIENIE Wkręć się w zoodle i pożegnaj nudę w kuchni! Philips Carat Polska
WYRÓŻNIENIE Wypożycz elektrycznego! – pierwszy w pełni elektryczny car sharing w Polsce innogy Polska (innogy go!) Agencja Warszawa, Innogy Polska, Cube Group
 

Limited Budget

WYRÓŻNIENIE BLACK FRIDAY Decathlon Polska Przestrzeń, MullenLowe MediaHub
WYRÓŻNIENIE Trzy billboardy za Sieradzem naTemat.pl naTemat.pl
BRĄZ Korona Polskich Skałek Decathlon Polska (Simond by Decathlon) Neon Shake, MullenLowe MediaHub
ZŁOTO RANO ZEBRANO i wyborczy #bazarek na Twitterze Rano Zebrano Agencja Warszawa
 

Offline Digitizing

WYRÓŻNIENIE Mural dla służby zdrowia naTemat.pl naTemat.pl
WYRÓŻNIENIE Trzy billboardy za Sieradzem naTemat.pl naTemat.pl
BRĄZ Dzień bez parawanu Kompania Piwowarska (Tyskie) GONG, Kompania Piwowarska, Sputnik Studio, Zenith, Tailor Made PR
BRĄZ Symulakra – Rzeźba tworzona przez siły miasta Screen Network Screen Network, panGenerator
 

Online Marketing with Influencer

WYRÓŻNIENIE Kiedy znika brud, pojawiają się pomysły. Reckitt Benckiser (Cillit Bang) Chromatique Creative Agency
WYRÓŻNIENIE KITT 2020 MASTERCARD (Aukcje Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy) Isobar Polska, Mastercard
ZŁOTO #ZdalniDoPomocy ING Bank Śląski GONG, ING Bank Śląski, MullenLowe MediaHub
 

Performance Marketing

WYRÓŻNIENIE 365 Dni Testów Renault Renault Polska OMD
WYRÓŻNIENIE Jak dane własne PKO Banku Polskiego pozwoliły osiągnąć czterocyfrowy ROI? PKO Bank Polski (Miniratka) Havas Media (Havas Media Group), PKO Bank Polski
WYRÓŻNIENIE “Tailor-made” oferty z eSky eSky.pl eSky.pl
BRĄZ Wypożycz elektrycznego! – pierwszy w pełni elektryczny car sharing w Polsce innogy Polska (innogy go!) Cube Group, Agencja Warszawa
SREBRO Zbliża się koniec ważności ubezpieczenia komunikacyjnego? PKO Bank Polski ma dla Ciebie ofertę! PKO Bank Polski (PKO Ubezpieczenia Komunikacyjne) Havas Media (Havas Media Group), PKO Bank Polski
 

Public Service, non-profit campaign & CSR

WYRÓŻNIENIE Bez jaj OLX OLX
BRĄZ Zmieniajmy na dobre Fundacja K.I.D.S. Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali Publicis
SREBRO Dzień na U Fundacja Rak’n’Roll Wygraj Życie PHD, DDB Warszawa, Garden of Words, Avon Cosmetics Polska
ZŁOTO Graj i pomagaj z #PajacykBezPrzerwy Polska Akcja Humanitarna (Program dożywiania dzieci Pajacyk) Polska Akcja Humanitarna, Kwadratowa Masakra,  Craftserve 
 

UX

BRĄZ Shake to Play Play (Aplikacja Play24) Plej, Play, MediaCom Warszawa
BEST IN SHOW
Hulaj z głową ING Bank Śląski GONG, ING Bank Śląski, MullenLowe MediaHub

Więcej informacji: www.mixx-awards.pl

Wydarzenie jest co roku organizowane przez IAB Polska.

Wydarzenie objęte jest akredytacją DIMAQ. Oznacza to, że za udział w nim posiadacze certyfikatów DIMAQ otrzymują punkty recertyfikacyjne.

Sponsor Gali: WP 25 lat
Sponsorzy wspierający: TVP, Havas Media Group, DIMAQ
Współpraca: Newspoint
Organizator: IAB Polska
Oficjalny audytor: PwC
Partner prawny: Traple. Konarski Podrecki i Wspólnicy


Źródło: IAB Polska

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Streetcom kupuje Hash.fm

influencerzy

Agencja Streetcom odkupiła od Konrada Traczyka i koncernu Agora 100% udziałów w spółce Hash.fm. Konrad Traczyk jest laureatem 6. i 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Hash.fm jest właścicielem dwóch brandów: Fameshop – pierwszego sklepu dla influencerów, posiadającego kilkunastotysięczną bazę mikro influencerów i Hash.fm – pierwszej na rynku platformy dla influencerów. Agencja Streetcom nabyła udziały w sierpniu 2020 r., ale przejęcie struktur i prowadzenie projektów dla klientów zaczęto realizować już w marcu.

W efekcie akwizycji agencja zarządza markami handlowymi: Streetcom, InStars, Fameshop i Hash.fm. Streetcom to kampanie digitalowe 360°, e-sampling, obsługa social mediów i kampanie seedingowe, wykorzystujące półmilionową społeczność Streetcom. Marka InStars – szybkie i celowe generowanie opinii (marka powstała
pod koniec ub.r.). Fameshop – budowanie jakościowego contentu w oparciu o micro i macro influencerów, a Hash.fm to pierwsza w Polsce platforma dla influencerów. Rozwój Streetcom jest zgodny ze strategią firmy, czyli kompleksowe działania 360° z zakresu experience i influnecer marketingu we wszystkich segmentach rynku oraz kreacja i realizacja kampanii w digitalu ze szczególnym uwzględnieniem social mediów.

Rozbudowa usług Streetcom, poprzez przejęcie Hash.fm oraz stworzenie w 2019 r. dodatkowej marki InStars to odpowiedzieć na obecne potrzeby rynku. Klienci oczekują kompleksowości, ale też punktowego i szybkiego reagowania na ich potrzeby. Zasoby Hash.fm są komplementarne do naszych i w interesujący sposób poszerzają kompetencje Streetcom. Generowanie opinii w InStars czy budowanie szybkiego contentu poprzez Fameshop jesteś w stanie uruchomić w ciągu kilku, kilkunastu dni. Duże kompleksowe realizacje w ramach Streetcom, jak e-sampligu czy seedingu, wymagają większego nakładu czasu, ale też inne są ich założenia i cele. Wszystkie te elementy, w połączeniu z obsługą social mediów, dają klientom kompleksowość działań.

Matylda Szymalska, prezes zarządu / CEO Streetcom

Dzięki przejęciu agencja Streetcom rozszerzyła swoje portfolio o dodatkowych klientów. Obecnie realizowane są kampanie łączące zasoby firmy, wykorzystujące zarówno Streetcom jak i Hash.fm. Dodatkowo, w 2020 r. w wyniku działa pro sprzedażowych i przetargów do klientów agencji Streetcom dołączyli m.in. Philips, Aldi, Henkel i Dulux.


Źródło: informacja prasowa Streetcom

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF