...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

DEBATA JEDYNEK. 10 lat Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie

debata jedynek laureaci

Stefan Batory, Michał Sadowski, Patryk Strzelewicz, Barbara Sołtysińska i Michał Joka w niezwykle otwartej i szczerej rozmowie o sukcesie, potknięciach i porażkach.

Trzy najczęściej używane i nadużywane słowa w języku polskim to: k…, p… i innowacje. Dwa pierwsze to KREATYWNOŚĆ i PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.

197

  • Czy zgadzacie się z tym moim stwierdzeniem, a jeśli tak, to dlaczego tak jest?
  • Czy kreatywności trzeba się „uczuć” czy wystarczy ją „uwolnić”?
  • Startupy w Polsce. Czy stanowią one istotny element w rozwoju naszej gospodarki?
  • Czego waszym zdaniem brakuje do jeszcze bardziej intensywnego rozwoju kreatywnych biznesu w Polsce?
  • Prowadzicie biznes praktycznie na całym świecie, jakie elementy – ważne dla rozwoju małych i średnich firm – przynieślibyście do naszego kraju?

Jednym z kluczowych wniosków, które pojawiły się po debacie, jest brak różnorodności w polskich firmach, którym brakuje spojrzeń specjalistów z innych rynków, by móc się rozwijać.

Zgłoś się do 10. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie: https://kreatywni.brief.pl/!

Zgłoszenia trwają do 31 lipca!

partnerzy 50 plansza

Grzegorz Kiszluk

Trwa XIII edycja konkursu „Innowator Mazowsza” [BRIEF PATRONUJE]

Innowacyjna Firma

Innowacyjne Firmy i Innowacyjnych Naukowców z województwa mazowieckiego zapraszamy do udziału w XIII edycji konkursu „Innowator Mazowsza”.

Celem konkursu jest wyłonienie i nagrodzenie młodych talentów pośród naukowców i firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które opracowały i wdrożyły innowacyjne  rozwiązania w regionie Mazowsza.

Łączna pula nagród to aż 113 tys. zł.

Zgłoszenia do konkursu odbywają się za pomocą formularzy, dostępnych pod adresem:  innowatormazowsza2021.pl

Nabór wniosków trwa do 7.09.2021 r.  

Konkurs przeprowadzany jest w dwóch kategoriach: Innowacyjna Firma oraz Innowacyjny  Naukowiec.

Źródło: Sieć Przedsiębiorczych Kobiet

Do wygrania są również atrakcyjne nagrody od Partnerów Konkursu m.in.: voucher na studia  na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego; konsultacje merytoryczne z  pracownikami Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; studia podyplomowe i warsztaty z  zespołem Centrum Transferu Wiedzy w SWPS, voucher na studia podyplomowe w Collegium  Civitas, program preinkubacji ufundowany dla trzech zespołów od Politechniki  Warszawskiej; usługi doradcze o wartości 10 000 zł od Agritech Hub; indywidualny 6- miesięczny mentoring biznesowy od Youth Business Poland.

Idea Konkursu polega na wspieraniu i promowaniu roli innowacyjności w rozwoju  gospodarczym regionu i zdobywaniu kompetencji opartych na nowoczesnych technologiach.

Tematyka konkursu obejmuje innowacje techniczne (produktowe i procesowe),  organizacyjne, marketingowe i inne o potencjalnej wartości gospodarczej, które mogą̨ znaleźć  zastosowanie w codziennej praktyce. Udział w konkursie to również niepowtarzalna okazja do  czerpania inspiracji i nawiązania współpracy pomiędzy środowiskiem nauki i biznesu.

W konkursie “Innowator Mazowsza” doceniane są firmy, które skutecznie dopasowują się do  zmian i potrzeb otoczenia poprzez rozszerzanie działalności i tworzenie nowych produktów  oraz naukowcy, których prace doktorskie są istotne dla rozwoju gospodarki. Tworzenie  nowych usług i koncepcji, generowanie i doskonalenie pomysłów, adaptacja do zmieniającej  się rzeczywistości to nieodłączne elementy pracy każdego przedsiębiorcy i naukowca.

Organizatorem konkursu jest Samorząd Województwa Mazowieckiego, który od lat  podejmuje szereg inicjatyw, służących rozwojowi innowacji, będących przestrzenią do  kształcenia i nagradzania najbardziej kreatywnych przedsiębiorców i naukowców. Więcej informacji o dotychczasowych działaniach można znaleźć na stronie  https://innowacyjni.mazovia.pl/

Wykonawcą tej edycji konkursu jest Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet, która kompleksowo wspiera przedsiębiorczość poprzez rozwijanie społeczności zawodowej,  inicjowanie programów akceleracyjnych i biznesowych, popularyzowanie sieci biznesu i  instrumentów finansowania dla startupów. Więcej o Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet na  stronie https://siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/

Partnerzy: Uniwersytet Warszawski Wydział Zarządzania, Politechnika Warszawska, Szkoła  Główna Handlowa w Warszawie, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Collegium  Civitas, Agritech Hub, Youth Business Poland, Koleje Mazowieckie, Urząd Miasta  Stołecznego Warszawy.

Patroni: Gazeta MSP, Biznes2biznes, Mam Startup, Business Woman & Life, Fintek, NMS  Magiel, Dla Studenta, Brief, Radio Pałacc, Radio Kampus, Brain Embassy, Design Thinking  Institute, Black Swan Prestige, Centrum Nauki Kopernik.


Źródło: Sieć Przedsiębiorczych Kobiet

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Startuje kolejna edycja „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe”

Fast 50 ranking

Ruszyła rejestracja do tegorocznej 22. edycji „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe”, rankingu najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Europie Środkowej. Promujący innowacyjność program, który skierowany jest zarówno do przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i tych, które działalność rozpoczęły stosunkowo niedawno, od ponad dwóch dekad organizuje firma doradcza Deloitte. Po raz drugi zostanie przyznana również nagroda Impact Stars dla firmy, której technologie, produkt lub usługi mają pozytywny wpływ na otoczenie. Termin zgłoszeń do „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe” upływa 31 sierpnia. Zwycięzców poznamy w listopadzie.

„Deloitte Technology Fast 50 Central Europe” to program, który plasuje 50 najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Polsce i Europie Środkowej, publicznych lub prywatnych, w oparciu o procentowy wzrost przychodów w ciągu ostatnich czterech lat. W tegorocznym rankingu analizowane będą przychody w latach 2017-2020.

A to oznacza, że w zestawieniu ujęte będą także wyniki z roku zdominowanego przez pandemię. Spółki technologiczne odegrały ogromną rolę w przystosowaniu się do tzw. nowej normalności. One nie tylko stymulują wzrost biznesów, ale też pozwoliły nam funkcjonować w  czasie izolacji. Pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele rozwiązań, wydających się być technologiami przyszłości, już teraz znajduje zastosowanie. Wystarczy wspomnieć opiekę zdrowotną, rozwiązania biurowe, e-commerce czy nauczanie zdalne. Liczymy, że to przyspieszenie technologiczne znajdzie odzwierciedlenie również w naszym rankingu.

Agnieszka Zielińska, partner w Dziale Doradztwa Finansowego, liderka programu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe

Od kilku lat firmy z Polski dominują w rankingu Deloitte. Na przestrzeni dwóch dekad wysokie miejsca zajmowały m.in. CD Projekt, home.pl, eCard, Pracuj.pl czy LiveChat. W ubiegłorocznej edycji w głównej kategorii „Fast 50” uplasowało się 15 firm z Polski, a na czele rankingu stanął Packhelp – twórca platformy pozwalającej projektować i zamawiać spersonalizowane opakowania online. Oprócz niego do pierwszej dziesiątki trafiły aż cztery polskie firmy: EGZOTech (5. miejsce), Solution4Labs (7. miejsce), Zdrowegeny.pl (8. miejsce) oraz Tylko (9. miejsce).

Tegoroczna edycja przynosi pewne zmiany w regulaminie. Ranking obejmie dwie kategorie „Fast 50” i „Companies to Watch”. Dodatkowo firmy mogą aplikować do nagrody specjalnej „Impact Stars”.

Każda spółka, która stara się o udział w kategorii głównej „Fast 50” musi spełniać następujące kryteria:

  • działać na rynku od co najmniej czterech lat, czyli co najmniej od 31 grudnia 2016 r.;
  • osiągać przychody operacyjne nie mniejsze niż 50 tys. euro w roku 2017, 2018, 2019 oraz przychód w roku 2020 nie mniejszy niż 100 tys. euro;
  • posiadać siedzibę w jednym z krajów Europy Środkowej (Albania, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Węgry, Kosowo, Łotwa, Litwa, Macedonia, Mołdawia, Czarnogóra, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia);
  • być firmą technologiczną, a jej działalność musi zawierać się w jednej z kategorii: komunikacja, ochrona środowiska, fintech, sprzęt komputerowy, ochrona zdrowia i nauki medyczne, media i rozrywka, produkcja oprogramowania;
  • zajmować się opracowywaniem lub produkcją technologii autorskich lub ponosić istotne nakłady na prace badawczo-rozwojowe;
  • posiadać strukturę własności, która wyklucza udziały większościowe zagranicznych inwestorów strategicznych.

Z kolei w kategorii „Companies to Watch” oceniane będą przedsiębiorstwa młodsze, niespełniające jeszcze kryteriów uczestnictwa w rankingu głównym. Dzieli się ona na dwie podkategorie: „Investment Stars” i „Growth Stars”.

  • Podkategoria „Investment Stars” obejmuje 10 spółek, które zdobyły największy kapitał inwestycyjny w okresie od 1 stycznia 2018 roku do 31 maja 2021 roku.
  • Podkategoria „Growth Stars” obejmuje 10 spółek, które wykazały naturalny wzrost w okresie trzech ostatnich lat.

Firm ubiegających się o nagrodę specjalną „Impact Stars” nie dotyczą kryteria przychodowe oraz długość prowadzonej działalności. Kategoria została wprowadzona z myślą o przedsiębiorstwach, które z powodzeniem łączą rozwój innowacyjnych produktów czy usług technologicznych z pozytywnym oddziaływaniem na co najmniej jeden z obszarów: społeczeństwo, biznes, innowacje, środowisko i różnorodność. W ubiegłym roku spośród polskich firm to wyróżnienie otrzymały spółki: Divante i Netguru (za wspólną inicjatywę „Tech to the rescue”, czyli wsparcie branży IT dla sektora organizacji pozarządowych w czasie pandemii), EGZOTech oraz Laparo.

Pandemia i wyjątkowość ostatnich dwóch lat niewątpliwie znajdzie odzwierciedlenie również w kategorii „Impact Stars”. Szukamy firm, których działalność miała znaczący wpływ na ich otoczenie. Każda edycja Technology Fast 50 Central Europe to wielkie wydarzenie zarówno dla nas, jak i zgłaszających się spółek. Zapewne będzie tak również w tym roku.

Agnieszka Zielińska, partner w Dziale Doradztwa Finansowego, liderka programu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe

Zgłoszenia można nadsyłać do 31 sierpnia 2021 roku. Wyniki rankingu zostaną opublikowane 25 listopada 2021 roku.

Szczegółowe informacje dotyczące zgłoszeń, formularz online i kryteria kwalifikacji są dostępne na regionalnej stronie Technology Fast 50: www.deloitte.com/cefast50.


Źródło: Deloitte

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jan Wedel – wizjoner na miarę współczesności – Światowy Dzień Kreatywności i innowacji

Jan Wedel innowator

Podobno nie da się wynaleźć koła na nowo, a każdy pomysł miał już kiedyś swojego autora. A jak jest w rzeczywistości? Czy faktycznie tak trudno jest być innowacyjnym? 21 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji. Z tej okazji przypominamy postać wizjonera i właściciela czekoladowego imperium, z którego pomysłowości marka E.Wedel czerpie do dzisiaj – mowa o Janie Wedlu. EWedel jest Partnerem 11. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie oraz programu Dream Employer.

Dawniej kreatywność przypisywano wyłącznie wybitnym artystom, pisarzom czy odkrywcom. Tymczasem, aby być kreatywnym, wystarczy być odważnym. Udowodnił to Jan Wedel, potomek Karola i Emila Wedlów, warszawski przedsiębiorca, który z małego sklepiku przy ul. Miodowej założonego przez dziadka, stworzył przedsiębiorstwo prosperujące do dzisiaj przy ul. Zamoyskiego w Warszawie. Czym zasłużył sobie na miano wizjonera?

W 1919 roku, po śmierci Emila Wedla, Jan objął samodzielną pieczę nad rodzinną firmą. Podobnie jak ojciec od młodzieńczych lat nabywał praktykę w czekoladowej branży. Zdobył nawet w tej dziedzinie tytuł doktora chemii spożywczej. Zagraniczne nauki i częste podróże poszerzały horyzonty przedsiębiorcy, który z sukcesem stosował nowoczesne metody produkcji i zarządzania. Dbał także o rozwój pracowników – każdy, kto rozpoczynał pracę w fabryce, przechodził przez szkolenia na wszystkich stanowiskach. Jednak to jego wzorowy stosunek do zatrudnianych przez siebie ludzi sprawił, że był wśród nich powszechnie szanowany. W trosce o nich utworzył działające przy fabryce udogodnienia, m.in.: stołówkę, żłobek, gabinet lekarski, a także zakład szewski.

samolot Wedel
Źródło: E.Wedel

Wedlowi nie brakowało także pomysłów na rozsławienie rodzinnej firmy – prawdopodobnie dzisiaj nie powstydziłby się ich niejeden marketingowiec. W 1926 roku na zlecenie Jana Wedla powstała niecodzienna grafika i dzisiejszy symbol firmy – Chłopiec na Zebrze, zaprojektowana przez włoskiego malarza Leonetto Cappiello. Jej bohaterowie promowali m.in. pierwszy sklep firmowy w Paryżu, a także zdobili samolot RWD-13 wykorzystywany do transportu i celów reklamowych. Kooperacja z Włochem była tylko początkiem działań z artystami, m.in. ze słynną Zofią Stryjeńską, czy też Mają Berezowską. Wedel wprowadził też pierwszą w Polsce maszynę vendingową przy wejściu do pobliskiego parku, dzięki której Warszawiacy mogli skosztować popularnych karmelków śmietankowych.

Pomysłowość i innowacyjność Jana Wedla są dzisiaj inspiracją i motywacją dla marki E.Wedel, która w tym roku obchodzi 170. urodziny. Mimo upływających lat obecni wielbiciele czekoladowych przysmaków mogą nadal próbować słodkości jego autorstwa. Czekolada „Jedyna”, ręcznie dekorowany Torcik Wedlowski, a także kultowe pianki Ptasie Mleczko® do dziś dostępne są w ofercie E.Wedel.


Źródło: E.Wedel 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kreatywność i innowacyjność

natura labirynt widok z lotu ptaka

Często słyszałem w swoim życiu, że jestem kreatywny. W większości, a może zawsze były to komplementy. Ale czy kreatywność jest zawsze dobra? Czy zawsze jest doceniana? Ten tekst nie jest może zbyt mądry, ale może choć trochę kreatywny :).

Jak jesteś kreatywny – idziesz na ASP, bo tam to jest ważne. Ale jak chcesz się zajmować finansami – powinieneś być konserwatywny. I iść na dobrą uczelnię finansową. Właśnie konserwatywny. Jaki jest według Was przymiotnik przeciwstawny? Liberalny, postępowy, progresywny czy właśnie kreatywny? Bo przecież nie innowacyjny. Innowacja to zupełnie coś innego. W końcu konserwatysta może być innowacyjny. A czy może być kreatywny? Pewnie może, pytanie tylko „po co”?

Często na spotkaniach, które dotyczą innowacyjności, ludzie dyskutują czym jest owa „innowacyjność”. Gdy słyszycie taką rozmowę wyjdźcie ze spotkania. Natychmiast! Oszczędzicie trochę czasu. Lepiej pójdźcie i pograjcie na komputerze albo pójdźcie na ruletkę. Te czynności też nie zmienią za dużo w Waszym życiu, ale dają większe ku temu prawdopodobieństwo. Na spotkaniu o innowacyjności na pewno zobaczycie wzór „kreatywność + wdrożenie = innowacja”. Hmm. Jako zadanie domowe radzę się zastanowić i podłożyć pod wzór różne zmienne. Najbardziej do mnie przemawia, że można z tego wzoru wyprowadzić równanie, że „innowacja – kreatywność = wdrożenie”. Właśnie rozwiązaliśmy dojmujący problem prokrastynacji! Po prostu trzeba przestać być kreatywnym i innowacyjnym. Wtedy wszystko będziemy wdrażali. Ale może jednak coś w tym jest? Bo pomysły (myślę, że to dobry początek kreatywności i innowacji) pojawiają się w głowie. Gdybyśmy nie myśleli, to może byśmy lepiej pracowali i wdrażali. A tak to leżymy i guzik mamy. Ale często jednak słyszymy, że „potrzeba jest matką wynalazków”. Trochę pachnie to matriarchatem, bo w sumie czemu ta „potrzeba”, a nie ten „potrzeb”. Ale przynajmniej (dla mojej męskiej dumy) „wynalazek” jest rodzaju męskiego. A innowacja już nie. Słyszałem również, że innowacje powstają dlatego, że ludzie są leniwi i chcą ulepszać, automatyzować, przyspieszać. Też się z tym nie zgadzam. Gdyby lenistwo było w cenie, to byśmy wszyscy leżeli i nic nie robili. A jednak coś robimy, czasem coś wymyślamy i nawet udoskonalamy. Myślimy nieszablonowo. Ale może coś w tym jest? W końcu Oscar H. Banker (niezłe nazwisko jak na inżyniera) opatentował automatyczną skrzynię biegów. Ten amerykański wynalazca ormiańskiego pochodzenia (tak naprawdę nazywał się Asatour Sarafian) wymyślił mnóstwo rzeczy – między innymi pistolet do szczepień bezigłowych, podstawowe sterowanie pierwszym helikopterem Sikorsky i wspomaganie kierownicy. Anegdota mówi, że wymyślił automatyczną skrzynię biegów, bo bardzo nie lubił zmieniać biegów. Też nie lubię i nic nie wymyśliłem. Może dlatego, że już ktoś wymyślił to przede mną? Ale tak naprawdę przed Bankerem, wymyślił tę skrzynię Alfred Horner Munro z Kanady. Banker tylko udoskonalił ten pomysł i zarobił na nim mnóstwo pieniędzy. A Munro? Nie ma nawet wzmianki w Wikipedii. To trochę smutne. Ale jakie znacie kanadyjskie wynalazki? A polskie? No szybciutko! Wiem wiem, pobiegniecie do Wikipedii i jednym tchem wymienicie kamizelkę kuloodporną, lampę naftową, radiokinseskop, świetlówkę, wycieraczki samochodowe… A może nawet bombę wodorową. No dobra. Nie jest źle. I całe szczęście Łukasiewicz, Czochralski czy Szczepanik mają swoje miejsce i w naszych sercach i w Wikipedii.

Prawdziwymi wynalazcami są inżynierowie! Oni wiedzą jak połączyć kropki i zrobić, tak żeby działało. Jak chcecie, żeby Wasze dziecko było innowatorem, to wyślijcie je na politechnikę! Koniecznie. No albo inne studia ścisłe. Albo nawet nieścisłe, tylko na studia. Jak mówi przysłowie „nauka to potęgi klucz”. Hmmm. No ale nie mówi, że „formalna nauka to potęgi klucz”… Nie mówi. No ale warto! Chcecie, żeby Wasze dziecko było jak Gates, Jobs, Ellison, Edison, Spielberg, Disney albo Anna Wintour? Koniecznie wyślijcie je na dobre studia. Niech uzyska tytuł na dobrej czuleni… A nie zaraz. Stop. To nie były najlepsze przykłady. Chociaż Spielberg się obronił! Po 33 latach od rozpoczęcia studiów. Czyli jednak też nie studia…

Ale to myślenie nieszablonowe jest bardzo ważne. Jak mówią Brytyjczycy i Amerykanie „think out of the box”. Chociaż niektórzy Brytyjczycy – np. Szkoci moglibyby to tak nieszablonowo wymówić, że byśmy nie zrozumieli. Takie myślenie jest popularne w szachach albo na polu bitwy. A ilu znamy szachistów wynalazców? Konstruktorów? Innowatorów? Ja szczerze mówiąc – żadnego. No może Ben Dahera, który wymyślił… szachy.

Wśród znanych innowatorów jest trochę żołnierzy. Często udoskonalają broń, ale nie zawsze. Dajmy tutaj przykład pułkownika Harlanda Davida Sandersa – tak tego od KFC. Co mówi jego życiorys? „W wieku 5 lat zmarł jego ojciec. Gdy miał 16 lat rzucił szkołę. W wieku 17 lat stracił już czwartą pracę. Gdy skończył 18 ożenił się. Wstąpił do wojska i tam wsiąkł. Na dwudzieste urodziny – w prezencie – zostawiła go żona i zabrała ze sobą córkę. Miał plan, żeby porwać córkę, ale został kucharzem w małej kafejce i przekonał żonę do powrotu do domu. Na emeryturę przeszedł po skończeniu 65 lat. Czuł się jak nieudacznik i postanowił popełnić samobójstwo. Siedział pisząc testament, ale zamiast tego napisał, co chciałby osiągnąć ze swoim życiem i myślał o tym, jak dobrym był kucharzem. Pożyczył więc 87 dolarów (inna historia mówi, że dostał od rządu 105) i usmażył kurczaka według swojego przepisu, a następnie chodził od drzwi do drzwi i go sprzedawał. W wieku 88 lat Colonel Sanders, założyciel imperium Kentucky Fried Chicken został miliarderem”. Jak znajdziecie zdjęcie Sandersa, to pod nim zapewne będzie napisane: „Czasami trzeba ponieść porażkę, aby dowiedzieć się, co działa”. To był naprawdę innowacyjny i kreatywny człowiek! Szczególnie gdy grzebał w swojej biografii.

A jaka była prawda? W 1970 r. New Yorker opisał jego sylwetkę. Podobno Sanders po raz pierwszy zbudował swoją tożsamość na smażonym kurczaku, prowadząc stację benzynową z kochanką, która po rozwodzie została jego drugą żoną – o czym wspomina jedna z autobiografii Sandersa. W zależności od tego, komu wierzyć, tytuł honorowego pułkownika otrzymał w latach 30. lub 50. od gubernatora Kentucky. Sanders nie przeszedł na emeryturę w wieku 65 lat. Wtedy to sprzedał swoją pierwszą restaurację i zaczął na poważnie rozwijać franczyzę Kentucky Fried Chicken. Mając prawie 60 lat, spędzał całe dnie w restauracji, sprzedając swoje kurczaki, gotując dla klientów i często w niej śpiąc. W wieku 73 lat sprzedał sieć KFC za 2 miliony dolarów. Nie był miliarderem, ale żył w komforcie przez resztę swoich lat.

W internecie można znaleźć też informacje, że pułkownik Sanders był bardzo wierzący i twierdził, że moc modlitwy uzdrowiła jego polipa jelita grubego. Szkoda, że nie opatentował metody uzdrawiania polipa jelita. To by była innowacja.

 

 

 

 

Doradca, inwestor, wizjoner, Dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji Agencji Rozwoju Przemysłu. Przez ponad 15 lat był współwłaścicielem i prezesem w  grupie firm marketingowych oraz firmy IT. Założył pierwszą platformę crowdfundingową dla trzeciego sektora – fundujesz.pl, think tank społeczno-polityczny – Forum Od-Nowa oraz ruch na rzecz lepszej nauki w Polsce – Obywateli Nauki. Zajmuje się zarządzaniem, kreowaniem wizji, nadzorowanie strategii, rozwojem innowacji oraz szkoleniami i warsztatami kreatywnymi.

Bartosz Sokoliński

Mikrofirmy z makrosiłą. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw w raporcie PARP [RAPORT]

mezczyzna wirtualne dane

Przedsiębiorstwa działające w Polsce generują blisko trzy czwarte polskiego PKB, a największy udział mają w tym mikrofirmy, stanowiące 96 proc. ogółu. Tak wynika z „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”, przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Zauważalny silny trend dynamicznej cyfryzacji i wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), dodatkowo przyspieszony za sprawą pandemii COVID-19 może mieć znaczący wpływ na rozwój gospodarczy Polski, mimo ograniczeń wynikających z obecnego kryzysu.

Przygotowana przez ekspertów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 23. edycja „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” powstała na podstawie danych statystycznych GUS, jak również informacji pozyskanych specjalnie na potrzeby publikacji.

Ten raport ma pokazać zmieniający się obraz polskiej przedsiębiorczości, w szczególności rzeczywistości dotyczącej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Analiza danych z wielu lat pozwala dostrzec liczebną siłę tego sektora i systematyczny wzrost jego produktywności, mimo bardzo silnej tendencji do utrzymywania się na rynku względnie małych firm.

Paulina Zadura, dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w PARP

Zebrane dane pokazują, że na przestrzeni ostatnich lat liczba firm systematycznie rosła. W 2018 r. w Polsce działało 2,15 mln aktywnych przedsiębiorstw niefinansowych, podczas gdy w 2008 r. było ich 1,86 mln. Oznacza to wzrost w ciągu dziesięciu lat o 15,5 proc. Zdecydowana większość z nich to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa – sektor MSP stanowi 99,8 proc. ogółu. Najliczniejszą grupą, bo liczącą aż 2,08 mln, są mikroprzedsiębiorstwa.

Ponad połowa MSP w Polsce (52,1 proc.) zajmuje się świadczeniem usług. Co czwarta firma działa w handlu (23,6 proc.), a co ósma w budownictwie (14,1 proc.). 10,3 proc. przedsiębiorstw z tego sektora działa w przemyśle. Trzeba przy tym zwrócić uwagę, że struktura branżowa dużych firm działających w Polsce różni się istotnie od tej dla sektora MSP. Ponad połowa (52 proc.) dużych podmiotów prowadzi działalność przemysłową. Rzadziej natomiast niż MSP duże firmy działają w usługach (30,7 proc.), handlu (13,7 proc.) i w budownictwie (3,6 proc.).

Sektor MSP ma natomiast największy wkład w PKB przedsiębiorstw, który stanowi blisko trzy czwarte całego polskiego PKB (72,3 proc.). Małe i średnie przedsiębiorstwa generują blisko co drugą złotówkę PKB (49,1 proc.). I tu znów, największy udział w tworzeniu PKB mają z tej grupy mikroprzedsiębiorstwa − około 30,3 proc. (dane za 2017 r.).

Jak zauważają eksperci PARP, wskaźniki z ostatnich lat zostaną znacząco zrewidowane przez załamanie gospodarcze, które wywołał koronawirus.

Pełna ocena skutków pandemii będzie rozłożona w czasie i w kolejnych raportach PARP ten temat zostanie szczegółowo zaprezentowany. Choć, według danych z 1 czerwca, uruchomienie wsparcia publicznego w ramach Tarczy Antykryzysowej pozwoliło zachować milion miejsc pracy, to i tak możemy być prawie pewni, że zmieni się część wskaźników ekonomicznych, bo wiele firm jest w trakcie transformacji swojego biznesu i na odbicie trzeba będzie poczekać.

Małgorzata Oleszczuk, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Pierwszy kwartał dał się we znaki

W 2019 r. zarejestrowanych zostało 379 tys. nowych przedsiębiorstw, a wykreślono z rejestru REGON 227 tys. firm. W porównaniu z rokiem 2018 liczba nowo powstałych podmiotów spadła o 3,5 proc., natomiast zlikwidowanych – aż o 31,6 proc. Warto jednak podkreślić, że dane te pokazują liczbę jedynie zarejestrowanych firm, nie dotyczą tych, które faktycznie rozpoczęły działalność gospodarczą.

Dane Głównego Urzędu Statystycznego za pierwszy kwartał 2020 roku, a więc już częściowo obejmujące okres pandemii, wskazują, że w tym czasie odnotowano 84 099 rejestracji podmiotów gospodarczych wobec 95 300 w analogicznym okresie roku poprzedniego. Oznacza to spadek o 11,8 proc. rdr. W tym samym okresie doszło do 142 upadłości podmiotów gospodarczych, a to z kolei o 8,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub. roku.

Jak pokazują dane GUS, największy spadek liczby rejestracji przedsiębiorstw, sięgający 19 proc., nastąpił w sekcji transport i gospodarka magazynowa, co może świadczyć o tym, że część inwestorów spodziewała się, że rozwijająca się sytuacja pandemiczna i coraz liczniejsze ograniczenia w przewozie będą miały wpływ na możliwość prowadzenia tego rodzaju działalności.

Paulina Zadura, dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w PARP

Wymuszona innowacyjność?

Ostatnie miesiące dla wielu firm wiązały się z koniecznością zmiany sposobu pracy. Ograniczenia narzucone przez walkę z koronawirusem nie mogły pozostać bez wpływu nie tylko na same procedury, ale też niejako zmusiły organizacje do wykorzystania narzędzi pracy zdalnej.

W 2019 r. korzystanie z komputerów zadeklarowano 96,8 proc. przedsiębiorstw i było to o 0,6 p.p. więcej niż w 2018 roku. Takie odpowiedzi wskazały prawie wszystkie podmioty duże (99,9 proc.) i średnie (99,5 proc.). W zeszłym roku odsetek firm posiadających dostęp do Internetu wyniósł 96,3 proc. i w porównaniu z 2015 r. wzrósł o 3,6 p.p. Wśród dużych przedsiębiorstw wskaźnik dostępu był równy prawie 100 proc., a najsłabiej w komputery, jak i w dostęp do sieci, wyposażone były małe firmy (95,6 proc.). Jednocześnie to w ich przypadku wzrost wskaźnika dostępu był najbardziej znaczący i wyniósł 0,8 p.p. rdr.

Jak pokazują chwilowe trudności w zakupie sprzętu po wybuchu pandemii i całkiem częste problemy z przepustowością łączy, firmy nie mogły pozostać obojętne na zmiany zachodzące w otoczeniu biznesowym i w błyskawicznym tempie zaczęły dostosowywać się do nowych okoliczności. Wiązało się to ze wzmożoną aktywnością w obszarze ICT – zarówno jeśli chodzi o wdrażanie adekwatnych procedur informatyczno-telekomunikacyjnych, jak i implementacje nowych rozwiązań technicznych.

Takie nastawienie do informatyzacji, nawet jeśli wymuszonej, może wskazywać, że perspektywa rozwoju ekonomicznego wcale nie musi być niekorzystna. Szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę wcześniejszą dynamikę, którą charakteryzował się polski biznes w obszarze cyfryzacji. Ten bardzo silny trend, wzmocniony wymaganiami narzuconymi przez pandemię COVID-19, wpływa pozytywnie na optymalizację procesów w biznesie. Co więcej, ma też niebagatelny wpływ na powstawanie wielu nowych firm, opartych o zupełnie nowy model biznesowy uwzględniający ograniczenia wywołane przez koronawirusa.

Małgorzata Oleszczuk, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

POBIERZ PEŁNY RAPORT O STANIE SEKTORA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W POLSCE


Źródło: informacja prasowa PARP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Opinia o innowacyjności – pozyskiwanie funduszy unijnych

opinia o innowacyjności

Opinia o innowacyjności jest niezbędnym dokumentem w pozyskiwaniu dotacji unijnych. Opinia powinna być sporządzona przez jednostkę naukową. Na innowacyjności opiera się rozwój współczesnych gospodarek. Nie sposób jej przecenić. Pozwala modyfikować towary i uatrakcyjniać usługi powodując, że klient znacznie chętniej po nie sięga. Pomaga wyprzedzić konkurencję. Niezależna opinia o innowacyjności, którą może wystawić Centrum Badawczo-Rozwojowe, sprzyja innowacjom – pozwala firmie pozyskać fundusze niezbędne do realizacji nowatorskich pomysłów.

Dlaczego opinia o innowacyjności jest potrzebna?

Pierwszej próby zdefiniowania pojęcia innowacyjności podjął się żyjący na przełomie XIX i XX wieku ekonomista J.A. Schumpeter. Innowację ujmował w niej szeroko – jako ciąg działań prowadzących do wytworzenia nowych lub ulepszonych produktów, procesów technologicznych lub systemów organizacyjnych.  O krok dalej poszli autorzy współczesnego już, wielokrotnie wznawianego „Podręcznika Oslo”, uznając innowację za proces o charakterze ciągłym. Proces nieustannie wprowadzanych przez firmę modyfikacji do produktów, metod produkcji oraz sposobów zarządzania, jak również nieprzerwanego pozyskiwania informacji i gromadzenia nowej wiedzy.

Definicję uproszczono na potrzeby Projektów Unijnych za innowacyjne uznając wszystkie nowe lub ulepszone w sposób znaczący produkty bądź procesy. Za sprawne narzędzie zewnętrznej oceny innowacyjnego przedsięwzięcia uznano niezależną opinię o innowacyjności.

Sprawdź jak otrzymać niezależną opinię o innowacyjności.

 

Kto może wystawić opinię o innowacyjności?

Zgodnie z wytycznymi Funduszy Europejskich, opinia powinna zostać wydana przez jednostkę naukową. Zgodnie z ustawą jednostką naukową jest podmiot, który prowadzi badania naukowe lub prace rozwojowe w sposób ciągły. Taką jednostką są w szczególności:

  • podstawowe jednostki organizacyjne uczelni (objęte statutem uczelni);
  • jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk;
  • instytuty badawcze;
  • międzynarodowe instytuty naukowe;
  • Polska Akademia Umiejętności;
  • Centra Badawczo-Rozwojowe.

 

Niezależna opinia o innowacyjności w kontekście czynników kształtujących innowacyjność

 Różne są powody i rozmaite cele, dla których firmy działają innowacyjnie. Mogą one dotyczyć zarówno produktów i ich jakości, jak i efektywności pracy, zdolności uczenia się pracowników czy wdrażania istotnych zmian. Główną motywację może również stanowić nieustannie się rozwijający rynek oraz rosnąca konkurencja.

Mówiąc o czynnikach istotnych, nie sposób pominąć popytu – to on sprawia, że podmioty gospodarcze modyfikują i dywersyfikują oferowane przez siebie produkty. Jak również usprawniają procesy produkcyjne i dostawcze lub – przy braku zainteresowania klientów – przyglądają się odbiorcom i badają ich nieustannie zmieniające się potrzeby, usiłując ukształtować, ukierunkować albo wykreować konsumencki apetyt. Zwycięstwo odnoszą ci, którzy są najbardziej spostrzegawczy i najlepiej przygotowani do wdrażania zmian. Globalizacja sprawia, że wyścig staje się znacznie dynamiczniejszy. Wiele czynników formujących działalność innowacyjną ma co prawda charakter narodowy – liczne mniejsze firmy spina w wielką całość klamra instytucjonalna czy kulturowa – jednak technologia i wiedza przekraczają granice z wielką łatwością, a szybki przepływ informacji oraz konkurencja międzynarodowa powodują, że prym wiodą obecnie przedsiębiorstwa wielonarodowe o ogromnych kapitałach. Uregulowania i przepisy prawne mogą – i tak się faktycznie zdarza – wspierać podmioty mniejsze, ale czy jest to częste zjawisko?

 

Jak niewielka firma, chcąca się prężnie i dynamicznie rozwijać, powinna działać?

Gdzie ma szukać prawnego i finansowego wsparcia? Konieczne stało się wprowadzenie formuły certyfikatu-opracowania – opinii – w którym niezależni eksperci poświadczają o innowacyjności stworzonego przez daną placówkę projektu. 

 

Fundusze Europejskie. Źródła pomocy

Mówiąc o niezależnej opinii o innowacyjności, należy z całą pewnością wspomnieć o rozbudowanym systemie Funduszy Unijnych. Stworzono ją właśnie z myślą o nich – służy pozyskaniu oferowanych przez nie środków finansowych.

Oferta, jaką przygotowano w ramach Funduszy Europejskich, jest szeroka, a dofinansowanie może zostać przyznane na rozmaite cele: od nowych rozwiązań technologicznych po prace badawcze. Istnieje możliwość skorzystania z kilku rozległych projektów i programów:

  • PROGRAM RAMOWY HORYZONT 2020 – jak podano na poświęconej mu stronie, jest on największym w historii Unii programem dotyczącym badań naukowych i innowacji, obejmującym aż trzy odrębne do tej pory projekty. Został oparty na powiązanych wzajemnie kwestiach priorytetowych: doskonałej bazie naukowej, wiodącej pozycji w przemyśle oraz wyzwaniach społecznych. Wśród najistotniejszych zagadnień przekrojowych wyszczególniono „wspieranie funkcjonowania i realizacji Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Unii innowacji”.
  • PROGRAM OPERACYJNY INTELIGENTNY ROZWÓJ (POIR) – jest to program przeznaczony w dużej mierze dla przedsiębiorstw typu MŚP. O dotację mogą się ubiegać firmy, które inwestując lub wdrażając innowacyjne produkty czy usługi, lub współpracując z jednostkami badawczo-rozwojowymi zamierzają ulepszyć swoje produkty i zdobyć nowe rynki. Nie tylko jednak one. Pomoc mogą otrzymać również współwykonawcy lub pośrednicy dostarczający wybranym adresatom konkretne rozwiązania.
  • FUNDUSZE NORWESKIE – dwa mechanizmy finansowe (Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy) oferują formę bezzwrotnej pomocy finansowej kilkunastu krajom Europy Środkowej i Południowej oraz państwom bałtyckim. Przyświecającym im celem jest zmniejszanie różnic społeczno-ekonomicznych. Za koordynację przy ich wdrażaniu w Polsce odpowiada Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, pełniące rolę tzw. Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK) dla Funduszy norweskich i EOG.

 

Od innowacji do realizacji. Niezależna opinia o innowacyjności

Prawdopodobieństwo, że wniosek o unijną dotację zostanie rozpatrzony pozytywnie zależy od kilku istotnych czynników. Oczywiście od tego, jak go sporządzono i na co mają zostać spożytkowane środki finansowe, jeśli zostaną przyznane. Tymczasem nie bez znaczenia pozostaje także liczba placówek przystępujących do konkursu. Konkurencja jest coraz większa, coraz skuteczniejsza w działaniach i coraz lepiej przygotowana, zarówno formalnie, jak i merytorycznie.

Niezależna opinia o innowacyjności znacząco zwiększa szansę firmy na pozyskanie niezbędnych środków na rozwój i realizowane przez nią projekty służące wprowadzeniu nowatorskich rozwiązań. Jest ona opinią sporządzoną przez specjalistów z różnych naukowych dziedzin. Opinią dotyczącą technologii, jaką przedsiębiorca planuje wdrożyć w swojej firmie. Ponadto jest dowodem na to, że da ona w efekcie nowy produkt lub proces. Opinię przygotowują podmioty o wieloletnim doświadczeniu naukowo-badawczym i badawczo-rozwojowym – państwowe lub prywatne.

 

Ile to kosztuje?

Ceny w obu typach placówek są porównywalne i wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych w zależności od stopnia złożoności projektu, o którego dofinansowanie ubiega się dana firma. We wszystkich placówkach badawczo-rozwojowych, bez względu na to, czy jest nią wyższa uczelnia państwowa czy jednostka prywatna, pracują również – zgodnie z jednym z podstawowych wymogów – wykwalifikowani specjaliści. Istnieje też możliwość odliczenia ulgi B+R od kosztów badań zleconych w celu uzyskania Niezależnej opinii o innowacyjności.

Opinia jest też pomocna przy ubieganiu się o:

  • kredyt technologiczny,
  • preferencyjną pożyczkę,
  • ulgę technologiczną,
  • wsparcie inwestorskie.

Innowacja jest zjawiskiem koniecznym i powszechnym. Kształtuje gospodarki i pobudza światowe ekonomie. Innowacyjność powinna więc być jedną z głównych strategii rozwojowych wszystkich przedsiębiorstw.

Trwa nieustający wyścig o to, by każdą z innowacji doceniono, zaakceptowano i wdrożono oraz o finansową pomoc dla tych placówek, które bez niej nie będą się mogły dalej rozwijać. Co więcej, Unia Europejska silnie innowacyjność promuje, czyniąc niezależną opinię o innowacyjności niezbędnym wymogiem większości konkursów.

 

Zobacz także:

Jak zwiększyć szanse na uzyskanie dofinansowania, czyli czym jest opinia o innowacyjności?


 

Rafał Piszczek Biostat
Rafał Piszczek – Statystyk Biostat

Rafał Piszczek
Prezes Zarządu Biostat®

www.biostat.com.pl

Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny.

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

PGNiG Ventures przedstawia spółki, które zaprezentują się podczas pierwszego Pitch Day

Innowacyjne rozwiązania

W trwającym naborze inwestycyjnym prowadzonym przez PGNiG Ventures wpłynęło już 47 zgłoszeń, z czego etap preselekcji przeszło 17 z nich. Pięć projektów jest na etapie pogłębionej analizy merytorycznej. Każdy z analizowanych projektów jest obiecujący. Wśród nich są producenci paneli fotowoltaicznych, inteligentnych lamp LED, systemów cyberbezpieczeństwa dla przemysłu, spółka dostarczająca rozwiązania dla intralogistyki oparte na autonomicznych robotach mobilnych, a także firma specjalizująca się w rozwiązaniach typu energy efficiency. Spółki zaprezentują się gronie ekspertów grupy PGNiG podczas zaplanowanego na II kwartał br. Pitch Day.

Zgłosiło się do nas wiele perspektywicznych spółek, które mogą wnieść wartość dodaną do branży poszukiwawczo-wydobywczej i energetycznej. Już za kilka tygodni najciekawsze z nich zaprezentują się podczas Pitch Day. Będzie to także okazja do dyskusji ekspertów, m.in. z GK PGNiG z przedstawicielami spółek, które przeszły etap preselekcji, a następnie wstępnej weryfikacji merytorycznej. Braliśmy pod uwagę kryteria strategiczne, ale także sytuację ekonomiczną i potencjał rynkowy potencjalnych inwestycji.

Małgorzata Piasecka, prezes PGNiG Ventures

Po Pitch Day spółki przejdą przez usystematyzowany proces decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez poszczególne komitety inwestycyjne.

Pierwsza ze spółek, która przeszła etap preselekcji i wstępnej analizy merytorycznej to firma specjalizująca się w projektowaniu i wykonywaniu zintegrowanych systemów opartych na technologii ogniw fotowoltaicznych. Rozpatrywana spółka jest pionierem w projektowaniu oraz doświadczonym producentem paneli fotowoltaicznych.

Kolejna firma to producent inteligentnych lamp LED, specjalizujący się w zaawansowanych technologiach wspomagania wzrostu roślin w uprawach szklarniowych. Zbudowana przez spółkę aplikacja współpracująca z szeregiem czujników w połączeniu z lampami tworzy spójny system, pozwalający na sprawne planowanie oraz zarządzanie produkcją szklarniową, wpływając jednocześnie na efektywne oraz niższe zużycie energii elektrycznej.

Kolejna interesująca firma to spółka dostarczająca rozwiązania dla intralogistyki oparte na autonomicznych robotach mobilnych stosowanych w celu optymalizacji procesów logistycznych w produkcji. Rozwiązania te są wdrażane w branży motoryzacyjnej w Polsce i Czechach, a firma realizuje plan ekspansji w Europie.

Eksperci PGNiG Ventures pogłębiają także analizę spółki, która dostarcza rozwiązania typu energy efficiency, czyli opomiarowanie, analitykę danych i automatyczne sterowanie dla klientów biznesowych, przemysłowych i samorządów. Ofertę firmy uzupełnia fotowoltaika, oferowana jako kompleksowa usługa począwszy od projektu, przez montaż aż do uruchomienia instalacji. Rozwiązania mogą być wykorzystywane w obrębie całego łańcucha wartości przedsiębiorstwa sektora energetycznego.

Ostatnią, zakwalifikowaną do tego etapu spółką jest producent systemów cyberbezpieczeństwa dla przemysłu IDS (intrusion detection system). Spółka specjalizuje się w cyberbezpieczeństwie w sieciach przemysłowych oraz środowiskach systemów SCADA dla przedsiębiorstw z infrastrukturą krytyczną i pozostałych zakładów przemysłowych.

Strategia inwestycyjna PGNiG Ventures zakłada angażowanie się w firmy będące w fazie rozwoju, ale przed dynamicznym wzrostem, posiadające zweryfikowany model biznesowy. W gronie potencjalnych spółek portfelowych są podmioty z Polski i pozostałych państw zwłaszcza z obszaru OECD. Fundusz będzie obejmować udziały mniejszościowe w spółkach, co pozwoli dotychczasowym właścicielom decydować o kluczowych kierunkach rozwoju. Maksymalne zaangażowanie w jeden podmiot, w dwóch rundach finansowania, wynosi 15 mln zł, a przewidywany okres inwestycji to 3-7 lat. W perspektywie kilku lat wartość kapitału PGNiG Ventures ma sięgnąć 100 mln zł.


Źródło: informacja prasowa PGNiG Ventures

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przedłużamy zgłoszenia do 10. edycji rankingu 50 Kreatywnych

zgłoszenia 50 kreatywnych przedłużone

Zgłoszenia do jubileuszowej edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie zostają przedłużone do 26 maja.

Odkąd jesteśmy w stanie kwarantanny, nieustająco odbieramy od naszych Laureatów, Partnerów, przedsiębiorców i najrozmaitszych organizacji prośby o wsparcie w tym trudnym czasie. Przystąpiliśmy do wielu inicjatyw, a przede wszystkim udostępniliśmy nasze łamy wszystkim, którzy stracili wcześniejsze kanały komunikacji z klientami czy partnerami biznesowymi.

Nowa sytuacja sprawia, że każdy z nas pracuje dwa razy więcej: staramy się obsługiwać bieżącą działalność firm i równolegle wypracować strategię na nową sytuację. Zmiany, które być może wielu z nas planowało za jakiś czas, zostają przyspieszone przez okoliczności: szybsza transformacja cyfrowa, przeniesienie części lub całości biznesu z offline do online.

Zupełnie nowa rzeczywistość, nowe wyzwania o skali wcześniej niespotykanej już w pierwszych tygodniach trwania epidemii i kwarantanny wyzwoliły ogromnie dużo kreatywności i innowacyjności w polskich przedsiębiorcach, naukowcach i studentach. Mamy nadzieję, że także projekty z ostatnich i nadchodzących tygodni znajdą swoje odzwierciedlenie i zostaną docenione w tegorocznym rankingu.

Dlatego też wychodząc naprzeciw zapracowanym i ratującym swoje wschodzące biznesy kandydatom do tytułu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie chcemy przedłużyć możliwość zgłaszania się do konkursu co najmniej o miesiąc, czyli do 26 maja.

Zasady zgłaszania się nie zmieniają: przystąpienie do Rankingu jest bezpłatne i polega na wypełnieniu pełnego zgłoszenia i dołączenia materiału 60-sekundowego wideo. Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie https://kreatywni.brief.pl/

Laureatami Rankingu byli m.in.: twórcy CD Projektu, Platige Image, Brand24, Brainly, Inda Hash. Zachęcamy do lektury historii naszych poprzednich laureatów:

Piotr Lewandowski — ParrotOne
Martyna Zastawna — WoshWosh
Anna Skórzyńska — Szumisie
Natalia Myszkowska — Cateringoo

partnerzy 50

Joanna Makolus