...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy będą mniej zachowawczy w tegoroczną Wielkanoc niż rok temu [BADANIE]

Wielkanoc 2021

Na początku warto zauważyć, że dzisiaj Polacy obawiają się koronawirusa znacznie mniej, niż to miało miejsce rok temu. Obecnie nieco ponad połowa z nas (55%) deklaruje, że boi się zarażenia (suma odpowiedzi „bardzo się boję” i „raczej się boję”). Z kolei rok temu aż 71% osób odpowiedziało, że boi się zarażenia. Oznacza to bardzo wyraźny spadek obaw przed COVID-19, co niewątpliwie ma wpływ na dokonywane przez Polaków wybory, również w kontekście najbliższych Świąt Wielkanocnych.

Nadal większość z nas planuje spędzić święta tylko w gronie najbliższej rodziny w obrębie jednego gospodarstwa domowego – 63% osób deklaruje brak odwiedzin rodziny i najbliższych w tym czasie, jednak rok temu aż 83% osób zamierzało zostać w domach.

Wielkanoc 2021
Źródło: Inquiry

Połowa spośród osób, które z okazji świąt nie zobaczą się z rodziną brak najbliższych jest postrzegany jako dotkliwy, jednak jest to o 9 punktów procentowych mniej niż w zeszłym roku. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że obecnie większość osób odwiedza swoją rodzinę przynajmniej od czasu do czasu, a rok temu, kiedy byliśmy na etapie rozwoju pandemii, na pewien czas większość z nas faktycznie była odizolowana od części rodziny. Tak jak poprzednio, brak najbliższych podczas świąt jest bardziej negatywnie odczuwany przez kobiety niż przez mężczyzn oraz przez osoby w wieku 55+ w porównaniu z młodszymi.

Chęć Polaków do powrotu do „normalności” widać również w odpowiedziach dotyczących sposobu przygotowania Wielkanocy. Wyraźnie więcej osób niż roku temu deklaruje, że przygotuje „takie same Święta jak zazwyczaj” (35% vs 18%), a całkowita rezygnacja z obchodzenia świąt wielkanocnych jest rzadsza (12% vs 19%). Co interesujące, takie osoby zdecydowanie rzadziej niż w 2020 roku opowiadają, że powodem braku obchodzenia świąt jest obecna sytuacja, w której ciężko lub nawet nie powinno się świętować.

Wielkanoc 2021
Źródło: Inquiry

Nie zmienia się postawa Polaków wobec samodzielnego przygotowywania potraw – dokładnie tak jak rok temu 65% osób zamierza przygotować wszystkie posiłki w domu, a 35% respondentów część jedzenia zamówi. Zamawianie części potraw jest szczególnie popularne wśród najmłodszej grupy osób w wieku 18-24 lata, wśród których aż 45% osób planuje skorzystać z takiego rozwiązania. Częściej decydują się na to mężczyźni niż kobiety (42% vs 24%). Ważną motywacja do zakupu części potraw jest wsparcie lokalnych firm

Polskie społeczeństwo dostosowało się do życia w czasie pandemii, a w wielu wypadkach wielkanocne tradycje wygrywają z poczuciem zagrożenia. Dla wielu osób nie będą to jednak wesołe święta, a na pewno inne niż zwykle.

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry


Źródło: Inquiry

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rok 2020 w handlu – komunikat Inquiry [BADANIE]

Rok 2020 w handlu - komunikat Inquiry [BADANIE]

Na podstawie prowadzonego w sposób ciągły badania YouGov BrandIndex możemy powiedzieć, które sieci pomimo trudności wywołanych pandemią zdołały wzmocnić wizerunek i pozycję na rynku. Na blisko ok. 120 monitorowanych marek sieci handlowych, 16 wyraźnie poprawiło wskaźniki wizerunkowe w roku 2020 w porównaniu do 2019. Dla tych marek widzimy wzrost syntetycznego wskaźnika BrandIndex, który obejmuje opinie dotyczące satysfakcji klientów, reputacji marki, jakości oferowanych produktów lub usług, stosunku jakości do ceny, skłonność do polecania marki oraz ogólną opinię o marce.

Największy wzrost indeksu w porównaniu do 2019 r. odnotowano dla sieci Żabka, dobrze wypadła też Żabka Café; ponadto wśród sieci spożywczych wyraźna poprawa wystąpiła w przypadku Biedronki, a wśród drogerii – dla sieci Hebe. W gastronomii najlepiej wypadły marki oferujące jedzenie z dostawą (Telepizza, pyszne.pl) oraz McDonald’s.

Pod względem wizerunku dobrze sobie radzą najsilniejsze marki sklepów z odzieżą i obuwiem, takie jak CCC, Deichmann, Pepco, H&M czy Reserved. Duży wzrost zanotowała także inna marka z grupy LPP, Sinsay. Okres pandemii wykorzystały ponadto niektóre sieci z kategorii DIY, przede wszystkim Castorama i OBI, a także sieć RTV Euro AGD.

Rok pandemii w handlu
Źródło: Inquiry

Silna marka pomaga przetrwać trudny okres, ale bardzo dobre wyniki osiągnęły niektóre marki o słabszym wizerunku. Wszystkie omawiane tu marki wykonały ogromną pracę, by – pomimo pandemii – podtrzymać i wzmocnić relacje z klientami.

Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry

O badaniu YouGov BrandIndex

Badanie YouGov BrandIndex to jedyny w Polsce syndykatowy tracking pozycji marek, realizowany w trybie ciągłym metodą CAWI na próbie do 9000 osób rocznie (sondaż online na panelu YouGov).

O Inquiry

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.


Źródło: Informacja prasowa Inquiry

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Allegro, AliExpress, Amazon i przyszłość polskiego handlu: raport Inquiry

zakupy online

W wielu krajach Amazon jest najsilniejszym graczem nie tylko w e-commerce, ale w całym handlu. Ponad połowa konsumentów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji deklaruje, że w ostatnim czasie robiła zakupy właśnie na Amazonie, co daje marce 1. miejsce wśród wszystkich firm handlowych. W Polsce Amazon jest marką dość dobrze znaną, a od czterech lat Polacy korzystają z polskojęzycznej wersji strony amazon.de. Obecnie 65% Polaków robiących zakupy przez internet zna markę Amazon, a co 7 osoba w tej grupie dokonała kiedykolwiek zakupów za pośrednictwem tej platformy.

Najbardziej popularną platformą internetową działającą na polskim rynku jest niewątpliwie Allegro – to marka znana praktycznie wszystkim osobom, które kupują za pośrednictwem internetu. Na drugim miejscu plasuje się platforma ogłoszeń lokalnych OLX, rozpoznawana przez 85% osób. Kolejne miejsca należą do Zalando i empik.com, zaś Amazon pod względem znajomości znajduje się na 6. pozycji, za Aliexpress. Co więcej, w opinii klientów Allegro zdecydowanie wygrywa w zestawieniu z gigantami, głównie dzięki dobrej jakości i obsłudze, niskim cenom, szybkiej dostawie oraz ogólnemu zaufaniu do marki.

Jak zmieni się polski rynek e-commerce?

Spośród osób, które znają markę Amazon, już ponad 40% wie o planach rozpoczęcia działalności w Polsce, a ponad połowa deklaruje chęć korzystania ze strony amazon.pl. Innym słowy, ponad 1/3 ogółu Polaków kupujących w internecie jest zainteresowana zakupami na amazon.pl, a ich stosunek do marki jest zdecydowanie pozytywny. Polskie firmy e-commerce szykują się na walkę o rynek, czego dowodem jest choćby debiut Allegro na warszawskiej giełdzie.

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry

Więcej informacji: „Allegro, AliExpress, Amazon i przyszłość polskiego handlu” – raport Inquiry, październik 2020. Badanie zrealizowane metodą CAWI na panelu YouGov, na próbie 1886 osób kupujących w internecie.

zakupy Ecommerce
źródło: Inquiry

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tylko połowa Polaków traktuje pandemię poważnie

koronawirus

Pod koniec września br. tylko ok. połowa Polaków deklarowała, że pandemia koronawirusa stanowi dla nas nadal zagrożenie i należy ją traktować poważnie, a wszyscy powinni stosować się do nakazu noszenia maseczek oraz utrzymywania dystansu społecznego. Jest to postawa reprezentowana w szczególności przez osoby będące w grupach podwyższonego ryzyka, a więc osoby powyżej 55. roku życia. Widać też wyraźnie, że pandemia odcisnęła większe piętno na dużych miastach niż na wsi czy w mniejszych miejscowościach. Jednocześnie tylko 6% badanych uważa, że pandemia stanowi zagrożenie wyłącznie dla osób starszych, a młodsi mogą się nie przejmować.

Bez wątpienia COVID-19 jest tematem nr 1 ostatniego półrocza, zarówno w tradycyjnych mediach, jak w internecie i mediach społecznościowych. Mnogość informacji nie idzie jednak w parze z ich jakością, bo aż 43% respondentów twierdzi, że media nie informują nas rzetelnie o panującej sytuacji, a 48% jest już zmęczona tematem pandemii i chciałaby móc więcej o tym nie myśleć. Niemal czwarta część badanych to grupa sceptyków, która uważa pandemię za sztucznie wywołaną przez media panikę, na której zarabiają jedynie wielkie firmy. Takie przekonanie dominuje głównie wśród osób młodych. Niepokojący jest też niski poziom akceptacji dla szczepionki – obecnie tylko 26% badanych deklaruje, że na pewno z niej skorzysta, gdy szczepionka przeciwko koronawirusowi będzie dostępna.

Kwiecień i maj 2020 były czasem zamrożenia gospodarki, które miało na celu maksymalne ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa. Zamknięte szkoły, restauracje, kina, praca zdalna – to obraz tzw. „lock-down”, kiedy polskie społeczeństw zastosowało się do zaleceń i pozostało w domach, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo i zatrzymać rozwój pandemii. W tym czasie kraje zachodnie: Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania nie wprowadziły obostrzeń tak szybko i skutecznie jak Polska, zbierając żniwo tych decyzji w postaci gigantycznych przyrostów osób zakażonych wirusem. Być może właśnie na skutek początkowego sukcesu niemal 40% Polaków uważa, że zamrożenie gospodarki przyniosło więcej szkód niż pożytku. Jedynie 22% badanych zgadza się ze zdaniem, że zamrożenie gospodarki na początku pandemii uratowało Polskę przed czarnym scenariuszem.

Nasze badanie pokazało, że znaczna część Polaków uważają koronawirusa za realne zagrożenie dla zdrowia. Niestety powszechnym zjawiskiem kwestionowanie wprowadzonych obostrzeń, co może wynikać zarówno z niechęci do działań rządu, jak i z braku wiarygodnych informacji na temat pandemii. Sytuacja zagrożenia sprzyja niestety teoriom spiskowym, często zupełnie nieprawdopodobnych.

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry

postawy polaków
źródło: Inquiry

Źródło: Informacja prasowa Inquiry

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Amazon w Polsce: co czeka polski e-handel?

Amazon wchodzi Polski

Jak zmieni to polski rynek e-commerce? Do jakiego stopnia Amazon zagraża firmom działającym w Polsce? Aby zobaczyć, co może nastąpić w najbliższej przyszłości, warto przyjrzeć się… Australii, gdzie Amazon wystartował pod koniec 2017 r. Marka Amazon monitorowana jest w australijskiej edycji badania YouGov BrandIndex, co umożliwiło śledzenie rozwoju firmy.

Mimo że oferta Amazon na rynek australijski była znacznie bardziej rozbudowana, niż przy wejściu na jakikolwiek rynek wcześniej, w początkowych 2 latach Amazon nie odnotował spektakularnego wzrostu. Konsumenci potrzebowali czasu, by nabrać zaufania do marki, a dodatkowo w mediach pojawiły się liczne artykuły krytykujące Amazon za znaczące zróżnicowanie cen pomiędzy Australią a USA (np. 1049$ przeliczeniu na dolary amerykańskie w porównaniu z 604$ za iRobot Roomba 890). Dopiero ubiegłoroczny sezon zakupów świątecznych przyniósł radykalny przyrost liczby klientów, co ilustruje załączony wykres.

Amazon Australia YouGov BrandIndex

Przez cały 2018 i 2019 r. odsetek Australijczyków kupujących w Amazon rósł bardzo powoli, osiągając poziom ok. 13 proc. w listopadzie 2019 r. Jednak ubiegłoroczny okres świątecznych zakupów wiele zmienił – odsetek klientów kupujących w Amazon wzrósł w ciągu kilku tygodni do poziomu 17-19 proc., a w przeciwieństwie do poprzedniego roku, wysoki poziom utrzymał się przez cały styczeń. To w grudniu Amazon umożliwił australijskim klientom zakupy z USA poprzez australijską witrynę, co niewątpliwie wpłynęło na atrakcyjność oferty.

W Polsce Amazon startuje ze stosunkowo dobrej pozycji, ponieważ od dłuższego czasu dostępna jest polska wersja niemieckiej strony, co ułatwiło zakupy klientom z naszego kraju jeszcze przed oficjalnym wejściem na nasz rynek. W badaniu „Zakupy internetowe Polaków ” zrealizowanym przez Inquiry w listopadzie 2019 r. odsetek osób, które kupiły coś w Amazon w ciągu ostatniego roku, wynosił już ponad 10 proc. W ślad za wejściem do Polski należy oczekiwać wprowadzenie usług Amazon Prime, Amazon Echo, Alexa i innych ofert, które zrewolucjonizowały rynek e-commerce w innych krajach.

Najważniejsze marki na polskim rynku e-commerce to Allegro i OLX, na trzecim miejscu jest Aliexpress. Walka z tak silną konkurencją nie będzie łatwa, a klienci w Polsce kładą duży nacisk nie tylko na ceny, ale i koszty dodatkowe (takie jak koszty wysyłki). Tak jak w Australii, badanie YouGov BrandIndex pozwoli nam monitorować sytuację na naszym rynku.

Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rossmann najsilniejszą marką wśród sklepów w Polsce

Rossmann rozpoznawalna marka

Badanie dowodzi, że Polacy są przywiązani do marek i chętnie kupują w znanych sieciach sklepów. Listę Top 10 marek w kraju wg YouGov BrandIndex w 2019 roku otwiera Rossmann (47,3 pkt.). Tuż za nim są Lidl (45,0 pkt.) i Empik (31,8 pkt.). Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce mają: IKEA, Biedronka, CCC, Decathlon, Castorama, RTV Euro AGD i Kaufland.

Jaka była metodologia badania wizerunku marek? Respondenci odpowiadali na sześć pytań (odpowiedzi tak lub nie), które dotyczyły: opinii, rekomendacji, jakości, wartości, reputacji i satysfakcji nt. danej marki. Następnie zsumowano różnicę z pozytywnych i negatywnych odpowiedzi oraz podzielono ją przez ilość zadanych pytań. Wówczas uzyskano ostateczny wynik.

Na silną markę trzeba pracować latami. Najlepsze marki detaliczne angażują klientów, oferując im nie tylko produkty, ale także atrakcyjne ceny, dobre doświadczenia zakupowe, ciekawą komunikację i możliwość zapoznania się z nowinkami na rynku. Silne marki to takie, które dobrze rozumieją swoich klientów, a nawet wyprzedzają ich oczekiwania.

Agnieszka Górnicka, prezes zarządu Inquiry sp. z o.o.

YouGov BrandIndex jest sporządzany od 10 lat w ponad 43 państwach (w tym USA, kraje Europy Zachodniej, Rosji, Azji i Bliskiego Wschodu). W 2019 r. – dzięki współpracy nawiązanej przez YouGov z Inquiry – do tego grona dołączyła również Polska. YouGov BrandIndex monitoruje marki pod kątem 15 wskaźników z zakresu komunikacji, wizerunku i relacji. Wywiady są realizowane codziennie na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków (prawie 7 tys. respondentów).

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF