...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

INSTAGRAM – współczesne targowisko próżności

Co miesiąc dwa miliardy osób loguje się do jednego portalu społecznościowego - Instagrama. Każdego dnia udostępniamy tam 100 milionów zdjęć i filmów. Nasze życie na Instagramie wygląda barwnie i ekscytująco, a my jesteśmy piękni i uśmiechnięci. Ale do jakiego stopnia jest to rzeczywiste? ARTE.tv dokonuje wiwisekcji tej popularniej aplikacji, żeby dowiedzieć się prawdy o nas samych, teraźniejszości uwikłanej w cyberprzestrzeń oraz pokazać różne oblicza Internetu i jego użytkowników. Film dokumentalny „Instagram – targowisko próżności” można obejrzeć bezpłatnie na platformie VOD ARTE.tv pod linkiem https://www.arte.tv/pl/videos/095729-000-A/instagram-targowisko-proznosci/.

Wszystko zaczęło się przeszło 12 lat temu w sercu Doliny Krzemowej, kiedy dwaj studenci prestiżowego uniwersytetu Stanford, Kevin Systrom i Mike Krieger postanowili zawojować formujący się rynek cyfrowy i stworzyć własną aplikację. W tym celu zgromadzili u inwestorów 500 000 dolarów, a w 2010 roku, kiedy Steve Jobs zaprezentował nowego, rewolucyjnego iPhone’a, uznali, że nadszedł ich czas. Instagram – medium społecznościowe przeznaczone do publikowania fotografii – został uruchomiony w październiku tego samego roku. Platforma odniosła natychmiastowy sukces – po 3 miesiącach od premiery miała milion użytkowników. Dzięki niej każdy mógł wieźć równoległe życie online, przepuszczone przez instagramowe filtry – wystarczyło mieć przy sobie smartfona, a o to zadbał Apple.

Z czasem Instagram, który z początku był aplikacją dla hipsterów,  przeszedł do mainstreamu. Stał się wybiegiem dla gwiazd, sportowców i różnego rodzaju celebrytów, a także sposobem na zarabianie olbrzymich pieniędzy. Siostry Kardashian porzuciły telewizyjne reality show i stały się pierwszymi ikonami Instagrama oraz miliarderkami. Nie mogło uciec to uwadze założyciela Facebooka Marka Zuckerberga, który w 2012 roku postanowił wykupić aplikację za miliard dolarów i rozwijać jej potencjał komercyjny. Dwa lata później Instagrama zalały reklamy, stał się świątynią lokowania produktu oraz prekursorem influence marketingu. Gwiazdy z milionami subskrybentów zaczęły zarabiać na Instagramie astronomiczne sumy. Dzięki Instagramowi narodził się także nowy zawód influencera – osoby, którą podziwiamy, nowego cyfrowego idola mówiącego nam jak mamy żyć, co nosić, gdzie jeść, co kupować i jak wyglądać, słowem: jacy mamy być.

Instagram stał się naszą rzeczywistością. Zmienił naszą gospodarkę, zachowanie, sposób osiągania sławy i postrzeganie świata, a także stał się współczesnym targowiskiem próżności, na którym wystawiamy wyidealizowany obraz naszego życia i nas samych. Przeglądamy się w nim  jak w zwierciadle, obserwując uważnie profile naszych znajomych oraz sław tego świata. Z czasem aplikacja stała się propagatorką nieistniejącej, wyidealizowanej rzeczywistości, w której królują przeestetyzowane zdjęcia jedzenia, wysportowanych sylwetek oraz relacje z egzotycznych kurortów. Na konsekwencje nie trzeba było długo czekać: by dorównać instagramowym ideałom, ludzie zaczęli poddawać się operacjom plastycznym, popadać we frustracje, a nawet depresję, gdy ich wakacje okazały się mniej “instagram-friendly” niż wakacje znajomych.

Media społecznościowe towarzyszą nam niemal we wszystkich dziedzinach życia. Nie jest tajemnicą, że ich wpływ na psychikę ludzi, zwłaszcza osób młodych, jest ogromny. 

Na podstawie kilku zdjęć, filmów podejmujemy decyzję o tym, czy kogoś polubić, czy zignorować, czy dokonać zakupu. Oceniamy również samych siebie – czy jesteśmy odbierani jako odnoszący sukcesy i atrakcyjni. Podkreślamy w sobie cechy, które pozwolą nam się „sprzedać”. Social media często prezentują ograniczoną wizję sukcesu, celebrując przede wszystkim wizualną stronę życia. 

Ale jest też druga, lepsza (!) strona medalu. Media te dodają siły. Dają możliwość łączenia się z innymi osobami, czujemy się mniej samotni, ale też mamy motywację do podejmowania działania. Od internetowych społeczności LGBTQ+, po ruch ciałopozytywności i #MeToo, media społecznościowe dały nam poczucie jedności. Edukujemy się wzajemnie i tworzymy wspólnoty. Od nas zależy, czy będą nas wzmacniać, czy niszczyć – mamy przecież wpływ na rodzaj wyświetlanych treści. – tłumaczy Y Dzięgielewski – ekspert ds. social media / CEO Agencji Y Advertising

Film „Instagram – targowisko próżności” nie tylko prezentuje historię Instagrama, ale także rozkłada ją na czynniki pierwsze, by zrozumieć mechanizmy, które jednym pomagają zbić fortunę, a innych wpędzają w kompleksy lub popychają do nieracjonalnych zachowań. Dokument pokazuje, jak od niewinnej zabawy przeszliśmy do maniery reżyserowania własnego życia, a także życia życiem innych. VOD ARTE.tv pod linkiem https://www.arte.tv/pl/videos/095729-000-A/instagram-targowisko-proznosci/ 

Kontakt dla mediów: Aleksandra Kulik, tel.: 506 029 442, e-mail: a.kulik@agencjafaceit.pl

 

Sebastian Nowak

Nowa funkcja Instagrama rozwinie social commerce

Dynamiczny wzrost popularności zakupów online w ciągu ostatnich dwóch lat przełożył się na rozwój technologii wspierających tę branżę, od nowych metod płatności po coraz precyzyjniejsze narzędzia marketingowe. Dotyczy to również platform społecznościowych, które pełnią ważną funkcję w ścieżkach zakupowych e-klientów.

Media społecznościowe, świadome swojej roli, również dynamicznie rozwijają produkty przeznaczone dla właścicieli biznesów. A to właśnie z nich technologiczni giganci uzyskują większość swoich przychodów. Zaledwie w USA, w 2020 roku Instagram wygenerował 17,4 miliarda USD przychodów. Przewiduje się, że do 2023 roku platforma, której właścicielem jest Facebook, zarobi blisko 40 miliardów dolarów.

Media społecznościowe a sprzedaż

Ecommerce, czyli handel online, jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż, również w Polsce. Polska scena startupów e-commerce’owych z roku na rok zatrudnia coraz więcej specjalistów, a liczba ta z roku na rok dynamicznie wzrasta.

Coraz większe znaczenie w e-handlu zyskują platformy społecznościowe. Swoją popularność osiągnęły dzięki angażującym funkcjonalnościom, które konsekwentnie przyciągają rosnącą liczbę użytkowników wszystkich platform – w rok przybyło ich nawet ponad 400 milionów (+9,9 procent). Zakłada się, że obecnie z portali społecznościowych korzysta ok. 4,55 miliarda użytkowników. W praktyce oznacza to, że jest to najefektywniejsze narzędzie dotarcia do konsumentów. Przeciętny użytkownik spędza ponad dwie godziny dziennie w aplikacjach typu Instagram czy Facebook, a liczba ta konsekwentnie wzrasta z miesiąca na miesiąc, w przekroju grup wiekowych.

Jakub Świerbiołek, Senior PR & Creative Consultant w agencji Clue PR dodaje, że użytkownicy popularnych platform społecznościowych już od dłuższego czasu nie wykorzystują ich, jak wcześniej, do aktualizowania statusów. Znacznie częściej szukają w nich wiadomości, porad, opinii oraz inspiracji. Sięgają po nie także dla zabicia nudy. W tramwaju, w poczekalni lub w łóżku. Jak potwierdzają badania naukowe, nuda jest jednym z powodów dokonywania impulsywnych zakupów, a to czyni użytkowników social mediów bardziej podatnymi na wpływ nowoczesnych narzędzi sprzedażowych.

Kampanie social sellingowe z wykorzystaniem narzędzi udostępnianym właścicielom biznesów pomagają łatwo i precyzyjnie wybierać grupy docelowe o największym potencjale konwersji, przekierowują ruch na stronę internetową marki i monetyzują działania.

Pozyskiwanie klientów tymi kanałami daje realne przełożenie na wyniki marek. Według Social Selling Index (SSI), firmy używające mediów społecznościowych mają o 51% większe szanse na osiągnięcie swoich celów sprzedażowych. Dotyczy to nie tylko produktów konsumenckich, ale również biznesowych. 39% ekspertów B2B stwierdziło, że social commerce skrócił czas poświęcany na generowanie leadów i dotarcie do potencjalnych klientów.

Ale czy konsumenci naprawdę są zainteresowani kupowaniem produktów w swoich kanałach społecznościowych? Według globalnych badań Bazaarvoice, 76% internautów podejmuje decyzje zakupowe na podstawie tego, co widzą w mediach społecznościowych. 65% ankietowanych używa ich do zbierania inspiracji zakupowych, a 61% nabywa produkty po zetknięciu się z reklamą w tych kanałach.

60% deklaruje, że kupuje na podstawie rekomendacji influencerów – ten sam odsetek badanych uważa treści publikowane na profilach marek za inspiracje zakupowe. Co ciekawe, zaufanie do treści produktowych inicjowanych przez marki w mediach społecznościowych jest wyższe niż w przypadku rekomendacji produktów dokonywanych przez rodzinę i przyjaciół, którym wierzy 55% ankietowanych.

Platformy społecznościowe to początek ścieżki zakupowej

Choć platformy społecznościowe mają podobne założenia, to pełnią różne funkcje. YouTube oraz Pinterest są platformami będącymi źródłem bezpośrednich inspiracji zakupowych, za to większość spontanicznych, szybkich zakupów odbywa się na Instagramie, Facebooku, TikToku lub Twitterze. Różne narzędzia służą do odmiennych celów, jednak należy pamiętać, że zdobycie uwagi klienta i przekierowanie go na stronę marki jest zaledwie początkiem doświadczenia klienta, które kończy się na platformie marki.

Według Michała Bogusławskiego, Chief Commercial Officer w ZEN.COM, klienci są już przyzwyczajeni do szybkich i intuicyjnych zakupów – na kilka klików. Chętniej korzystają z zakupów na platformach, które nie wymagają rejestracji użytkowników, mają przejrzysty koszyk, szybkie przejście do podsumowania oraz posiadają zintegrowane bramki płatnicze z szerokim wyborem różnych metod płatności – od BLIKA, po portfel elektroniczny typu Google Pay czy Apple Pay czy coraz popularniejsze BNPL.

Choć preferencje zakupowe konsumentów podlegają stałej ewolucji. Dobrym przykładem są zmiany wymuszone pandemią, które pozostaną z nami na stałe. Nie wrócimy już do modelu zakupów online, który był popularny przed lockdownem. Ten stan rzeczy znajduje swoje odzwierciedlenie w designie platform zakupowych – najłatwiej kupuje się w sklepach oferujących produkty z branży odzieżowej i beauty, które najszybciej dostosowują się do nowych wymogów, wdrażając najefektywniejszy UX, a co za tym idzie generują największą sprzedaż. Wiąże się to ze wszystkimi usługami okołozakupowymi – łatwej i często darmowej logistyce produktu, darmowym zwrotem czy dostępowi do wielu metod płatności i finansowania zakupów na kilka klików.

Nowa funkcja Instagrama

Social commerce nabierze jeszcze bardziej na znaczeniu po wprowadzeniu najnowszej aktualizacji na Instagramie. Platforma umożliwi teraz wszystkim użytkownikom – nawet profilom prywatnym – oznaczanie produktów w swoich postach. Początkowo nowa funkcjonalność będzie dostępna tylko w USA. Karolina Sobieszek, Senior Content & Data Manager w Clue PRe zaznacza, że to funkcjonalność, która do tej pory była dostępna tylko dla profili oznaczonych jako profesjonalne i powiązanych z kontem firmowym na Facebooku. Teraz każdy użytkownik platformy będzie mógł bezpośrednio oznaczyć konkretne produkty w swoich wpisach. To z jednej strony możliwość podzielenia się z innymi miłością do danej marki, a z drugiej – naturalny potencjał do rozwoju marketingu afiliacyjnego na Instagramie.

Rozszerzenie możliwości oznaczania produktów poprzez udostępnienie funkcjonalności osobom prywatnym, w tym influencerom, może znacząco wpłynąć na obroty marek – również tych oferujących usługi biznesowe. Przewiduje się, że marketing influencerski w sektorze B2B może wygenerować 11,7 miliarda dolarów przychodu do końca 2022 roku. Choć już teraz 38% firm świadczących usługi biznesowe analizuje obecnie influencer marketing jako nowy sposób na generowanie leadów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Reels trafia na Facebooka

fb reels cover

Od dziś Rolki (Reels) na Facebooku są dostępne w ponad 150 krajach na całym świecie, w tym w Polsce. Równolegle Meta udostępnia nowe narzędzia do tworzenia i edycji filmów, miejsca oglądania Rolek, a także nowe sposoby pozwalające twórcom monetyzować ich treści.

Najszybciej rozwijający się format

Obecnie ponad połowa czasu spędzonego na Facebooku i Instagramie przypada na oglądanie wideo, a Rolki są najbardziej dynamicznie rosnącym formatem treści. Dla twórców oznacza to możliwość dotarcia do nowych obserwujących, lepszy kontakt ze swoimi odbiorcami oraz nowe źródło dochodów. Użytkownicy zyskują z kolei możliwość znalezienia i dzielenia się z innymi treściami publikowanymi przez ulubionych twórców i marki.

Nowe możliwości monetyzacji dzięki Rolkom na Facebooku

Dzięki Rolkom na Facebooku twórcy zyskają szersze możliwości monetyzowania swoich treści. W połowie marca, na wszystkich rynkach z dostępnymi reklamami in-stream, ruszą testy Overlay Ads w Rolkach. Początkowo testowane będą dwa formaty: banery widoczne jako półprzezroczysta nakładka na dole rolki i naklejki – statyczne obrazki, które twórca może umieścić w dowolnym miejscu rolki. Część dochodu z tych reklam trafi bezpośrednio do twórców treści. Więcej na ten temat można przeczytać na blogu Meta dla Twórców. Inna testowana forma monetyzacji to Gwiazdki w Rolkach. Oglądający będą mogli kupować i wysyłać Gwiazdki, by wspierać w ten sposób ulubionych twórców.

Więcej opcji edycji
  • Oprócz funkcji wprowadzonych w ubiegłym roku, twórcy na całym świecie będą mieli dostęp do szeregu nowych:
  • Remix: Możliwość utworzenia własnej Rolki obok już istniejącej, opublikowanej na Facebooku. Remix pozwala na stworzenie własnej Rolki, która będzie zawierała całą lub część Rolki innego twórcy.
  • Rolki 60-sekundowe: Rolki mogą mieć długość do 60 sekund.
  • Wersja robocza: Wkrótce po utworzeniu Rolki, za pomocą opcji “Zapisz jako wersję roboczą” można będzie zachować Rolkę i wrócić do niej później.
  • Przycinanie wideo: W nadchodzących miesiącach zostaną wprowadzone narzędzia do przycinania wideo, które ułatwią twórcom publikacje długich lub nagrywanych na żywo filmów.
Tworzenie i odkrywanie Rolek w nowych miejscach

W nadchodzących tygodniach zostaną wprowadzone aktualizacje ułatwiające tworzenie i odkrywanie Rolek w nowych miejscach:

  • Rolki w Relacjach: Możliwe będzie udostępnienie Rolki w Relacji na Facebooku. Ułatwi to dzielenie się ulubionymi Rolkami ze znajomymi, a twórcom zapewni większe zasięgi. Będzie również możliwe tworzenie Rolki z już udostępnionych Relacji.
  • Rolki w Watch: Będzie można oglądać Rolki bezpośrednio na karcie Watch, a wkrótce też tam je tworzyć.
  • Rolki w Aktualnościach: Dzięki dodaniu nowej zakładki w Aktualnościach, będzie można łatwo tworzyć i oglądać Rolki.
  • Proponowane Rolki w Aktualnościach: W wybranych krajach będziemy sugerować Rolki stworzone przez osoby, które nie są jeszcze obserwowane.

fb reels

 


Źródło: Hkstrategies

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Instagram chce żebyś spędzał na nim więcej czasu

instagram limity czasowe

Coraz więcej użytkowników korzysta z funkcji przypominającej o spędzonym czasie w aplikacji. Instagram na wszelki wypadek podniósł minimalny limit czasowy.

Od dawna użytkownicy Instagrama mieli możliwość, regulowania tego ile dziennie czasu spędzają na platformie. Opcja limitów czasowych przypominała użytkownikom, że spędzili w serwisie swój dzienny limit i przyszedł czas na zamknięcie aplikacji. Kiedy funkcja pojawiła się po raz pierwszy, prawie cztery lata temu minimalnym pułapem dziennego użycia było 15 minut. Z czasem twórcy eksperymentowali z różnymi progami czasowymi. Do niedawna mogło to być nawet 5 minut dziennie dla tych najbardziej przeciwnych marnowaniu swojego czasu. Jednak wraz z ostatnią aktualizacją minimalny próg wzrósł znacząco, bo do aż 30 minut. Co prawda osoby, które dotychczas miały ustawione niższe pułapy nadal mogą przy nich pozostać. Muszą się oni w takim wypadku pogodzić z komunikatem namawiającym do zaktualizowania swoich ustawień.
Na szczęście coraz więcej telefonów wspiera ustawienie limitów dla wybranych aplikacji z poziomu systemu. Dzięki temu osoby chcące ograniczać korzystanie z social media nie są skazane na wewnętrzne funkcje aplikacji. Jednak taka decyzja twórców wraz z marnymi wynikami firmy sugeruje, iż coraz mniej użytkowników chce spędzać na platformie dużo czasu. Co bezpośrednio przekłada się na wyniki finansowe platformy oraz jej atrakcyjność z punktu widzenia firm szukających miejsca do promocji.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Znamy średnie koszty reklamowe z Facebooka i Instagrama w 2021 roku. Sotrender podsumował wydatki

Sotrender przeanalizował średnie wydatki na reklamę w ekosystemie Facebooka w 2021 roku. To pierwsza taka analiza podsumowująca koszty reklamowe w social media z ubiegłego roku.

W analizie znalazły się między innymi: średni dzienny koszt wyświetlania reklamy w ekosystemie Facebooka, średni CPC i CPM dla każdego miesiąca ubiegłego roku, procentowy podział wydatków na reklamy z uwzględnieniem celu reklamowego, a także dane dotyczące najniższych i najwyższych wskaźników CPC i CPM w wybranych branżach.

72 grosze za jedno kliknięcie w reklamę

Z analizy Sotrendera wynika, że średnia wartość wskaźnika CPC dla reklam na Facebooku i Instagramie w 2021 roku wynosiła 72 gr. Stosunkowo tani, pod kątem kosztów za kliknięcie, był początek roku, zaś najwyższe wartości wskaźnik osiągnął w listopadzie i grudniu. Było to odpowiednio 87 i 89 gr.

Jeśli chodzi o model CPM, 1000 wyświetleń reklamy na Facebooku kosztowało w 2021 roku średnio 6 zł 84 gr. ​​Najwięcej za CPM reklamodawcy płacili tuż przed wakacjami – w maju i czerwcu. Średnia wartość tysiąca odsłon reklamy wynosiła w tych miesiącach odpowiednio 7 zł 76 gr oraz 7 zł 53 gr Okazało się też, że średnio, reklamodawcy płacili za reklamy tyle samo w grudniu, co w czerwcu.

Jednymi z najdroższych reklam okazały się te publikowane na profilach osób publicznych: średni CPC dla tych reklam wynosił 2 zł 53 gr, a średni CPM – aż 33 zł 93 gr. Z kolei jedną z najtańszych kategorii był sektor edukacji, instytucji publicznych i organizacji NGO. Średni koszt CPC wynosił dla tych reklam 1 zł 6 gr, a średni CPM – 5 zł 70 gr.

Wybór odpowiedniego celu reklamowego oraz adekwatne do wartości rynkowych określenie stawek CPC i CPM to najczęstsze wątpliwości, jakie towarzyszą marketerom podczas planowania kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie. Dzięki znajomości średnich kwot wydawanych na reklamę w poszczególnych miesiącach 2021 roku, zaplanowanie kampanii reklamowych na obecny rok może być łatwiejsze, a działania reklamowe bardziej rentowne.

Ponad 10 zł za jeden dzień wyświetlania reklamy

Według analizy Sotrendera, średni koszt wyświetlania reklamy w ciągu jednego dnia w 2021 roku równał się 10 zł 96 gr, a 5 zł 5 gr wynosiła mediana kosztów ponoszonych za jeden dzień aktywności reklamy.

Na które typy kampanii przeznaczone zostały największe i najmniejsze budżety? Okazuje się, że 27% wydatków zostało przeznaczonych na reklamy z celem konwersja, a 18% – na kampanie zasięgowe. Dla porównania, tylko 3% wydanych budżetów miało za cel budowanie świadomości marki, a 2% – polubienie strony. Nie były to jednak cele, na które wydanych zostało najmniej środków reklamowych.

Co więcej, w podziale na 3 grupy celów reklamowych: świadomość, działania i konwersje, aż 43% budżetów zostało przeznaczonych na cele związane z budowaniem świadomości marki (t.j. rozpoznawalność lub zasięg).

Sotrender od niedawna z danymi reklamowymi

Podsumowanie wydatków reklamowych z 2021 roku to pierwsza taka analiza Sotrendera, która dotyczy wyłącznie płatnych działań na Facebooku i Instagramie.

Kilka miesięcy temu swoją premierę miał moduł Sotrender Ads, który ułatwia marketerom analizę i porównywanie prowadzonych przez nich działań reklamowych w ekosystemie Facebooka. W aplikacji możliwe jest także generowanie szybkich, kompleksowych raportów, co znacznie usprawnia pracę osób zajmujących się marketingiem.

Sotrender zapowiada, że to nie koniec nowości, bo już wkrótce w aplikacji pojawią się nowe, konkurencyjne rozwiązania.


Źródło: Sortender

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Płatne subskrypcje przyszłością social media

subskrypcje

Płatne subskrypcje na niektórych portalach wydają się czymś zupełnie normalnym, z kolei na innych brzmią jak coś, co nie może zadziałać. Jak będzie z Instagramem i TikTokiem?

Twórcy internetowi mogą generować zarobki z wielu źródeł takich jak reklamy, materiały sponsorowane, sprzedaż własnych produktów oraz dotacji od widzów. Część platform oferuje również płatne subskrypcje dające dostęp do większej ilości treści lub dające szanse na lepszy kontakt z ulubionym influencerem. Informacje z ostatnich kilku dni zwiastują coraz większe rozprzestrzenienie się modelu abonenckiego w social mediach.

Jedną z platform, która ogłosiła chęć rozwijania nowej formy, wspierania twórców jest Instagram.  Uruchomił testową funkcję subskrypcji dla wybranych 10 Amerykańskich twórców. Każdy z nich otrzymał możliwość włączenia funkcji oraz wybrania ceny miesięcznego abonamentu. Ta zaczyna się od 99 centów i stopniowo może być zwiększana do aż 99 dolarów. W ramach płatnego członkostwa użytkownicy będą mieli dostęp do treści zarezerwowanych jedynie dla subskrybujących takich jak specjalne live-y oraz stories. Pomimo iż funkcja testowana jest przez Amerykańskich twórców to skorzystać z niej można również w Polsce, a najniższy abonament oznacza wydatek 5 złotych miesięcznie.

Kolejną platformą, która zaczyna się interesować nowymi możliwościami, wsparcia twórców jest TikTok. Na ten moment mowa jednak o możliwości przekazywania datków aniżeli subskrybowaniu kanałów. Byłoby to więc rozwinięcie istniejącej już funkcji na platformie, w ramach której oglądający mogą wysyłać prezenty twórcom prowadzącym transmisję na żywo.

Czy oznacza to, że niedługo użytkownicy, aby czerpać w pełni z treści online, będą zmuszeni dołożyć do już długiej listy abonamentów kolejne pozycje?

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Facebook Pay w pigułce

Messenger Payment

Usługa płatności zintegrowana z Messengerem rozwijana jest już od dłuższego czasu. Jakich nowych funkcji można się spodziewać? Kiedy opcja dostępna będzie w Polsce?

Facebook Pay obejmuje największe platformy firmy takie jak Facebook, Instagram Messenger i Whatsapp. Mimo to nie ma na świecie kraju, w którym funkcja wspierana byłaby w każdej aplikacji jednocześnie.
Funkcjonalności analogicznie zależne są od regionu, w którym korzystamy z aplikacji jednak najwięcej nowości wprowadzane jest w Stanach Zjednoczonych gdzie system jest najbardziej rozbudowany. Z nadchodzącym tygodniem użytkownicy otrzymają dostęp do nowej opcji, jaką jest dzielenie się rachunkiem. Już rozbudowane płatności z poziomu Messengera pozwalają na wysyłanie znajomym pieniędzy, a dzięki nowej funkcji możliwe będzie stworzenie rachunku do podziału konwersacji grupowej.

Facebook Pay wspiera płatności przez karty debetowe, kredytowe oraz konto Paypal. I wbrew pozorom dostępny jest również w Polsce. Niestety nie z poziomu Messengera a jedynie Facebooka oraz Instagrama. W przypadku tej drugiej aplikacji funkcja mogłaby być wyjątkowo wygodna w korzystaniu, gdyby tylko więcej sklepów zdecydowało się na jej integrację. W niektórych krajach na przykład Anglii nawet duże marki decydują się na sprzedaż poprzez sklep wbudowany w aplikacji. Pozwala to oznaczyć produkty na zdjęciach, a następnie prowadzić ich sprzedaż bezpośrednio przez aplikację. Użytkownik ma możliwość połączenia swojego konta z wybranym rodzajem płatności oraz wybraniem adresu dostawy, dzięki czemu zakupy to dosłownie kilka kliknięć.

Od tego roku w Polsce możemy dodać swoje dane do płatności zarówno na Instagramie jak i na Messengerze. Daje to nadzieję że funkcje będą rozbudowane i dodawane wkrótce również i w naszym kraju. Oficjalnie jednak firma nie podzieliła się spodziewanym momentem uruchomienia usługi.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Reklamy w okresie świątecznym. Gdzie, ile i jak drogo ?

Analiza rynku reklam

Marta Bongilaj wraz z Maciejem Baranowskim wzięli pod lupę reklamy na facebooku i instagramie w najbardziej atrakcyjnej handlowo części roku.

Czwarty kwartał wypełniony jest dniami świątecznymi oraz specjalnymi wydarzeniami takimi jak black friday czy cyber monday. Zespół AI Sotrender postanowił przeanalizować dane z zeszłego roku, aby sprawdzić, kiedy należy spodziewać się najwyższych stawek i największej konkurencji w przypadku reklamowania się w serwisach od Meta. Wbrew pozorom okres świąteczny nie jest najdroższym ani najbardziej aktywnym.
Bombardowanie reklamami zaczyna się około dwa tygodnie przed czarnym piątkiem i jest to okres, kiedy ilość aktywnych reklam jest najwyższa. Zarazem jest około 7% wyższa niż w najbardziej aktywnym okresie przed bożym narodzeniem. W sam czarny piątek ilość ta spada o około 15%.

Liczba aktywnych reklam

Ilość reklam przekłada się oczywiście na ich koszty, choć nie wprost proporcjonalnie. Za jedno kliknięcie w reklamę najwięcej zapłacić trzeba w dzień czarnego piątku, kiedy to wartość CPC wynosi około 1,70 zł. Średni koszt CPC na platformie to okolice osiemdziesięciu groszy. Analogicznie wygląda cena CPM, która najwyższy pułap osiągnęła w black friday, dając kwotę bliską 5 zł, a tydzień przed wigilią bożego narodzenia było to 4,80 zł.

Średnia wartość CPC i CPM

W przypadku podziału na branże zdecydowanie najdroższą jest ‘Commercial & Industrial’ dla której najwyższy koszt CPC wyniósł 3 złote. Najniższe koszty reklamy przypadają na branże ‘Shopping & Retail’ dla której to koszt kliknięcia reklamę to niewiele ponad złotówka.

Średnia wartość CPC i CPM

Efektem połączenia wysokiej ilości reklam oraz podwyższonych cen są zwiększone wydatki na reklamy. Najwięcej na promocję marki wydają w okresie przed czarnym piątkiem, kiedy to wydatki są największe i około 25% wyższe niż w najbardziej aktywnym momencie przed świętami.

Wydatki na reklamy

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Maciej Lissowski nowym Członkiem Zarządu indaHash

Maciej_Lissowski

Maciej Lissowski z początkiem września dołącza do zespołu indaHash w roli Członka Zarządu. Będzie odpowiedzialny za działania operacyjne i biznesowe w Polsce oraz na rynkach CEE. Lissowski jest związany z branżą komunikacji marketingowej od ponad 30 lat. Dotychczas współpracował między innymi z Pathfinder 23 gdzie zajmował stanowisko chief operating officera. Doświadczenie zdobywał również pracując w grupie Ogilvy, Publicis Worldwide Poland oraz w agencjach niezależnych. Barabra Sołtysińska, CEO indaHash została wyróżniona w

indaHash przeszedł już kilka faz intensywnego rozwoju. Myślę, że aktualnie jesteśmy w miejscu, w którym mamy bardzo mocny zespół oraz unikalną, międzynarodową technologię i doświadczenie. Dalej się profesjonalizujemy, wprowadzając na rynek dwa nowe produkty o niesamowitym potencjale. Osoba z doświadczeniem, wiedzą i umiejętnościami Maćka pomoże nam jeszcze lepiej odpowiadać na oczekiwania klientów oraz zespołu.

Barbara Sołtysińska, CEO indaHash

Zdaniem Macieja Lissowskiego, indaHash to o wiele więcej niż tylko influencer marketing.

indaHash to zdecydowanie jedna z najciekawszych firm w nowej ekonomii, której potencjał skupia się przede wszystkim na technologii, automatyzacji marketingowej i szeroko rozumianym content marketingu. Z indaHash znamy się i przyjaźnimy od lat. Jestem przekonany, że dzięki wzajemnym zaufaniu i relacji, którą zbudowaliśmy, uda nam się zrealizować niejeden przełomowy projekt.

Maciej Lissowski

indaHash od 2016 realizuje kampanie dla międzynarodowych klientów w modelu end-to-end, w których dobór influencerów oraz proces przygotowania i moderacji contentu, raportowania i ewaluacji współpracy z twórcą oparty jest o dane oraz sztuczną inteligencję. indaHash pracuje zarówno z dużymi influencerami, jak i średnimi oraz micro-twórcami. Firma zrealizowała ponad 15000 kampanii, z czego istotną część w Polsce oraz regionie CEE. Obecnie działa na ponad 110 rynkach i posiada ponad 1 milion zarejestrowanych twórców.


Źródło: indaHash

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Budowanie nowej ery spersonalizowanych doświadczeń

Facebook

W ciągu kilkunastu lat pracy na Facebooku, Dan Levy - wiceprezes Facebooka ds reklam i produktów biznesowych, skupił się na jednej misji: budowaniu znaczących połączeń między ludźmi a biznesami. Aby to osiągnąć, Facebook musiał zrobić kilka ważnych rzeczy: po pierwsze, doprowadzić do przejścia z komputerów stacjonarnych na urządzenia mobilne. Następnie ustalić standardy dla spersonalizowanych reklam, aby firmy mogły docierać do właściwych klientów. A podczas pandemii, pomagać milionom firm w utrzymaniu otwartych drzwi i kolejnym milionom, otwierać je praktycznie po raz pierwszy.

Wielu twórców i firm wprowadziło innowacje, aby wyjść z wielu wyzwań, a Dan Levy jest zmotywowany za każdym razem, gdy dowiaduję się, jak bardzo Facebook jest integralną częścią ich sukcesu. Podobnie jak właściciel belgijskiej lodziarni Fubert,  która rozpoczęła działalność dostawczą podczas COVID. Przedsiębiorca powiedział, że nie byłby w stanie „utrzymać się na powierzchni bez możliwości tworzenia spersonalizowanych reklam za pomocą Facebooka”. Takich jak on jest wielu.

Teraz, gdy niektóre części świata ponownie się otwierają, firmy stają w obliczu trwałej zmiany zachowań ludzi: migracja do e-commerce, która mogła zająć dekadę, eksplodowała w ciągu roku. To, w połączeniu z rosnącymi technologiami spełniającymi oczekiwania ludzi w zakresie prywatności, jest dla naszej branży pokoleniową okazją do ponownego wprowadzenia innowacji. Musimy opracować nowe sposoby dotarcia firm do klientów i dać ludziom większą kontrolę nad tym, jak ich dane osobowe są wykorzystywane w reklamach. Aby ta możliwość stała się rzeczywistością, koncentrujemy się na innowacjach produktowych w czterech obszarach:

Facebook
Źródło: Facebook

I. Technologie zwiększające prywatność

„Połowa pieniędzy, które przeznaczam na reklamę, jest marnowana; problem polega na tym, że nie wiem, która połowa.” Ten słynny marketingowy truizm z XIX wieku utrzymał się do końca XXI wieku, co byłoby w porządku, gdyby chodziło o dużą firmę z dużym budżetem, ale nie gdy chodzi o sąsiedzkiego krawca. Potrzebny był lepszy  sposób. Właśnie to zapewnił internet i marketing oparty na danych, umożliwiający małej firmie dotarcie do określonej grupy odbiorców, ze spersonalizowanymi wiadomościami za znacznie mniejsze pieniądze.

Teraz, często mając niewiele więcej niż telefon i konto na Facebooku lub Instagramie – ludzie mogą gonić za marzeniami bardziej niż kiedykolwiek. Tempo tworzenia nowych firm w USA osiągnęło rekordowy poziom w 2020 roku.

Facebook pomógł w przejściu na spersonalizowaną reklamę, a teraz chce pokazać, że personalizacja i prywatność nie stoją w sprzeczności.

Dlatego Facebook opracowuje technologie zwiększające prywatność, które pomagają zminimalizować ilość przetwarzanych przez nas danych osobowych, a jednocześnie pozwalają nam wyświetlać odpowiednie reklamy i mierzyć skuteczność reklam. Technologie te będą w przyszłości podstawą reklamy cyfrowej, podobnie jak mikrochip do przetwarzania komputerowego. Jednak aby te technologie działały i przynosiły korzyści wszystkim firmom, najpierw będzie to wymagało współpracy w całej branży, podobnie jak inne standardy i praktyki dotyczące prywatności. Dlatego Facebook jest częścią kilku współprac, takich jak Partnerstwo na rzecz Responsible Addressable Media (PRAM), World Wide Web Consortium (W3C) i Światowej Federacji Reklamodawców (WFA).

II. Odkrywanie produktów i biznesu

Dwieście milionów firm korzysta z  bezpłatnych narzędzi Facebooka, takich jak strona na Facebooku lub konto na Instagramie, aby udostępniać aktualne informacje na temat firmy. Dziesięć milionów płaci za reklamę. Bez względu na to, w jaki sposób korzystają z Facebooka, platforma na nowo wyobraża sobie odkrywanie i znaczenie dla ludzi, twórców i firm.

Na przykład:

  • Testowanie nowego środowiska w Aktualnościach, w którym użytkownicy mogą przeglądać treści firmowe na takie tematy jak uroda, fitness czy odzież, a także przeglądać treści z powiązanych firm.
  • Wykorzystując kontekst, by lepiej sugerować, które reklamy wyświetlać, więc jeśli oglądasz film o podróżach, możemy wyświetlać reklamy hoteli i lotów.
  • Ułatwienie ludziom budowania społeczności wokół firm zgodnych z ich wartościami. Od początku pandemii 3,5 miliona osób w Stanach Zjednoczonych dołączyło do nowych Grup dyskusyjnych wspierających małe firmy należące do osób czarnoskórych. Wkrótce w Stanach Zjednoczonych rozpocznie się ograniczony test umożliwiający umieszczanie plakietki małej firmy w reklamach.
Facebook_2
Źródło: Facebook

III. Commerce

Jeden na trzech kupujących na całym świecie twierdzi, że planuje spędzać mniej czasu w sklepie nawet po zakończeniu pandemii, a prawie trzy czwarte twierdzi, że czerpie pomysły na zakupy z Facebooka, Instagrama, Messengera lub WhatsAppa.

Każdego miesiąca obserwujemy również ponad miliard osób odwiedzających Marketplace, a Sklepy mają ponad 300 milionów odwiedzających miesięcznie, mimo że Facebook uruchomilł go dopiero w zeszłym roku. Zaledwie kilka tygodni temu Facebook ogłosił, że Sklepy rozszerzają ofertę na Marketplace w Stanach Zjednoczonych a WhatsApp w niektórych krajach opracowuje reklamy w rozszerzonej rzeczywistości (AR), które zachęcają ludzi do wypróbowania interesujących ich produktów.

Krótko mówiąc, Facebook i Instagram szybko stają się miejscem do kupowania i sprzedawania, a w nadchodzących latach zbudują nowoczesny system handlu, aby sprostać zapotrzebowaniu na reklamy, narzędzia społecznościowe, wiadomości, sklepy i płatności. Wszystko po to, aby stworzyć spersonalizowaną, bezproblemową podróż klienta, w której łatwiej jest odkryć produkt, dowiedzieć się o nim, zdecydować się na zakup, zapłacić i znaleźć go na wyciągnięcie ręki.
Facebook
Źródło: Facebook

IV. Narzędzia biznesowe poza marketingiem

Dla firm czas jest równie ważny jak budżet. Facebook chce, aby najlepsza minuta i złotówka, jaką spędzają każdego dnia, była na Facebooku, a to wymaga czegoś więcej niż tylko lepszych narzędzi do kupowania reklam i publikowania aktualizacji. Facebook uważa, że może pomóc w rozwiązaniu wszelkiego rodzaju potrzeb biznesowych, niezależnie od tego, czy jest to zarządzanie relacjami z klientami (CRM), narzędzia do komunikacji biznesowej, czy zatrudnianie przez Facebook Jobs.

Facebook nieustannie naciska również na opracowywanie produktów i narzędzi zapewniających firmom to, czego potrzebują, jednocześnie wymagając mniejszej liczby kliknięć i wyborów oraz mniej codziennego zarządzania. Działania Facebooka :

  • Pomaga firmom w łatwym prowadzeniu działalności w aplikacjach dzięki pakietowi Facebook Business Suite.
  • Zapewnia firmom nowe narzędzia pozwalające zaoszczędzić czas, umożliwiając czerpanie inspiracji, planowanie wpisów, relacji i reklam oraz zarządzanie nimi.
  • Rozszerza możliwości ujednoliconej skrzynki odbiorczej i ułatwia komunikację z klientami w całej rodzinie aplikacji Facebooka za pomocą jednego interfejsu.
  • Rozszerzenie interfejsu Messenger API na Instagram, ponieważ klienci coraz częściej polegają na wiadomościach zamiast na rozmowach telefonicznych.
Chociaż produkty Facebooka zmieniają się, aby sprostać szybko zmieniającym się potrzebom, misja jest taka sama: Budowanie znaczących połączeń między ludźmi a firmami. Facebook buduje nową erę spersonalizowanych doświadczeń — w której ludzie mają większą niż kiedykolwiek kontrolę, wybór i przejrzystość nad swoimi danymi umożliwiającymi identyfikację, a ludzie, firmy i twórcy mają nowe możliwości i sposoby nawiązywania kontaktów, rozwoju i prosperowania.

Źródło: Facebook

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF