...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

PLAY: Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na zachowania konsumentów oraz rozwój sieci [RAPORT]

rozwój sieci

Od wybuchu pandemii COVID-19 miliony Polaków przekonały się, jak ważny jest dostęp do wysokiej jakości usług telekomunikacyjnych i regularna możliwość komunikacji zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej. Wraz z rozpoczęciem tzw. lockdownu, gwałtownie wzrósł ruch w sieci, choćby w miejscach dużych osiedli, które dotychczas pozostawały “uśpione” w standardowych godzinach pracy i nauki. Stopniowo wzrastała także ilość połączeń i obciążenie sieci w takich miejscach jak szpitale i punkty wykonywania testów. Wyniki pomiarów tego, jak wzrosło zużycie danych komórkowych pokazują aż 60% skok w stosunku do okresu przed pandemią – wynika z raportu przygotowanego przez Play.

Można powiedzieć, że pierwsze 15 miesięcy trwania pandemii COVID-19 było dla operatorów czasem permanentnego tzw. “efektu sylwestra”, czyli jednego dnia w roku, gdy miliony użytkowników sieci w jednym momencie komunikują się ze sobą. Operatorzy z dnia na dzień musieli nie tylko przystosować się do realiów zdalnej pracy we własnych firmach, ale też umożliwić ją milionom polskich przedsiębiorców. Wyzwaniem stało się zapewnienie odpowiedniego zasięgu i przepustowości łączy. Jestem przekonany, że jako branża absolutnie zdaliśmy ten egzamin. To ogromna zasługa tysięcy ludzi pracujących w Play, ale też we wszystkich firmach telekomunikacyjnych.

Michał Ziółkowski, Chief Technical Officer i członek zarządu odpowiedzialny za rozwój infrastruktury

Zmiany nawyków

Pierwsze momenty pandemii sprawiły, że jeszcze bardziej niż kiedykolwiek Polacy potrzebowali być w stałym kontakcie z bliskimi, zwłaszcza w obliczu lockdownu i ograniczeń z tym związanych. W marcu 2020 r., kiedy ogłoszono pierwszy lockdown, średni czas trwania rozmowy telefonicznej w sieci Play wzrósł z ok. 2 minut i 30 sekund do 3 minut i 30 sekund, co w skali sieci oznacza, że w Play pojawiły się miliony klientów, którzy rozmawiali przez telefon po kilkadziesiąt minut lub dłużej. Co ciekawe, klienci wrócili nawet do pisania SMS-ów, których popularność z roku na rok malała za sprawą rozwoju różnego rodzaju komunikatorów. Zmienił się także rozkład ruchu w sieci – wzrosła ilość danych przesyłanych przed południem, natomiast zmalała w dotychczasowym szczycie, czyli wieczorem.

Przed pandemią to właśnie w weekendy Polacy korzystali z internetu w swoich domach, oglądając filmy i seriale czy przeglądając media społecznościowe. W czasie pandemii wykres wykorzystania sieci w dni robocze zaczął bardzo przypominać ten weekendowy. Z danych instytutu PMR wynika, że większość Polaków przyznała się do częstszego korzystania z oferty medialno-rozrywkowej dostępnej w sieci. 23,4% z nich częściej korzystało z platform wideo (VOD, streaming), a 32% poszukiwało treści darmowych, 29,9% częściej słuchało muzyki online, 42,6% częściej czytało portale i strony WWW prasy, a ok. 25% częściej grało w gry wideo na smartfonie, komputerze lub konsoli – wynika z raportu Play.

Pandemiczny rytm snu Polaków

Już po pierwszym lockdownie można było zaobserwować jak zmienił się rytm snu klientów Play. Zużycie transmisji danych wskazuje na to, że budzili się średnio o 30 minut później niż przed pandemią. Jednocześnie, o tyle samo później Polacy kładli się spać. Klienci Play pokazali także, że bardzo poważnie traktują obostrzenia związane z pandemią i stosują się do apeli o pozostanie w domach, zwłaszcza podczas pierwszego lockdownu.

Intensywna rozbudowa sieci z myślą o potrzebach klientów

Play od wielu lat dostarcza klientom kompleksowe rozwiązania dostosowując się do zmieniających się potrzeb, pozwalając na swobodny kontakt, zdalną pracę i naukę oraz rozrywkę online. Celem Play jest nieprzerwane bycie liderem na rynku i rozwijanie się jako operator konwergentny, oferujący usługi połączeń głosowych i transmisji danych w sieci komórkowej, ale także szybki dostęp do internetu przez łącza światłowodowe. Zmieniające się wymagania rynku i klientów będą tylko rosły, dlatego budowa własnej infrastruktury wysokiej jakości jest priorytetowa dla operatora sieci Play.

Play liderem 5G

Według szacunków UKE, Polska plasuje się na pierwszym miejscu pod kątem zużycia internetu mobilnego na tle wszystkich krajów UE. Według prognoz do 2025 r. 66% użytkowników tej usługi będzie korzystać z dostępu przez sieć 5G. Nie będzie to możliwe bez szybkiej rozbudowy infrastruktury. Operator sieci Play zdaje sobie sprawę ze zmieniających się potrzeb rynku i społeczeństwa, dlatego jeszcze bardziej zintensyfikował rozbudowę sieci 5G. Z końcem lipca Play miał uruchomione 2576 nadajników działających w tej technologii, obejmując zasięgiem ponad 700 miejscowości i 35% populacji. Dzięki współpracy z dostawcami sprzętu, operator efektywnie wykorzystuje pasmo 2100 MHz.

Play czeka na przetarg na nowe częstotliwości dla 5G (tzw. pasmo C 3,4-3,8 GHz), doskonale wiedząc, że szybki rozwój polskiej gospodarki wymaga ciągłych innowacji w dziedzinie usług telekomunikacyjnych i intensywnej rozbudowy infrastruktury sieciowej. Zarówno finansowo jak i organizacyjnie Play jest na to przygotowany.

Pobierz pełny raport 

* Wszystkie dane użyte w raporcie pochodzą od P4, operatora sieci Play, o ile nie wskazano inaczej. Analizy dotyczące wykorzystania sieci w trakcie pandemii, jak również wykresy i dane do tabel przygotowane zostały na podstawie zagregowanych, anonimowych danych na temat obciążenia infrastruktury Play od początku 2020 r.


Źródło: PLAY 

Anita Florek

Kiedy przydaje się Internet mobilny do laptopa i jaką ofertę wybrać dla siebie?

mobilny internet do laptopa

Dostęp do sieci w dowolnym miejscu

Zakup bezprzewodowego Internetu z dobrym zasięgiem sprawdzi się w przypadku osób, które często wyjeżdżają zarówno zawodowo, jak i w celach rekreacyjnych. Coraz popularniejsza obecnie praca zdalna jest znacznie bardziej elastyczna i komfortowa, kiedy nie trzeba wykonywać jej tylko z własnego domu. Zabranie ze sobą urządzenia umożliwia zarządzanie czasem i planowanie zadań bez obaw o dostęp do sieci. Laptop nie tylko jest narzędziem pracy, lecz także służy do rozrywki – w środkach transportu można użyć słuchawek i nadrobić odcinek ulubionego serialu, obejrzeć wyczekiwany film, posłuchać muzyki oraz przeczytać książkę, artykuły lub przejrzeć najnowsze wiadomości ze świata. W dzisiejszych czasach zarówno młodsi, jak i starsi użytkownicy cenią sobie dostęp do popularnych portali społecznościowych oraz aplikacji pozwalających na bycie w stałym kontakcie ze znajomymi. Mobilny Internet jest zatem doskonałym wyborem dla ludzi aktywnych, pracujących zdalnie, a także dla miłośników podróżowania po kraju. Takie rozwiązanie chętnie wybierają również studenci uczący się poza miejscem zamieszkania, którzy często odwiedzają rodzinę. Mogą wówczas mieć dostęp do materiałów szkoleniowych i być na bieżąco ze wszystkimi informacjami. Młode osoby często wynajmują mieszkania i muszą wybrać ofertę internetową we własnym zakresie – w takim przypadku opcja na kartę jest najbezpieczniejszym wyborem, ponieważ nie wymaga żadnego okablowania. Internet do laptopa przydaje się naprawdę w wielu różnych sytuacjach, zarówno w domu, jak i w trakcie wyjazdów czy wycieczek.

Rozwiązanie dla każdego

Instalacja i obsługa Internetu mobilnego jest bardzo prosta, dlatego poradzą sobie z nią również użytkownicy, którzy nie są na bieżąco z nowinkami technicznymi. Do jego obsługi wystarczy karta SIM i urządzenie do jej odczytania – tablet lub laptop. Komputer z wytrzymałą baterią świetnie sprawdzi się zarówno w podróży, jak i w mieszkaniu. Pozwala na przeglądanie sieci w domowym zaciszu, można więc bez problemu rozsiąść się na ulubionej kanapie, co cenią sobie użytkownicy laptopów. Dzięki możliwości udostępniania Internetu domownikom jest dobrym wyborem dla rodzin. W takim przypadku najlepsze oferty to te z dużą paczką danych – by wszystko działało szybko na kilku urządzeniach jednocześnie. Internet mobilny stanowi nowoczesne rozwiązanie, które sprawdza się w wielu sytuacjach. Właśnie dlatego warto zdecydować się na tę opcję.


Źródło: Virgin Mobile

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ranking SpeedTest.pl – wyniki za luty 2021

Speed test

Ranking za luty powstał na podstawie 4,2 mln pomiarów (w tym 0,9 mln w aplikacjach mobilnych). Dane te dotyczą użytkowników z Polski.

Począwszy od 2021 roku, znacznie uprościliśmy sposób prezentacji danych tworząc dwie główne kategorie rankingów. Zestawienia Ogólne i WiFi zostały połączone w jeden ranking dostawców Internetu domowego. Bazuje on na wynikach uzyskanych ze wszystkich aplikacji SpeedTest.pl dla połączeń głównie przez routery domowe.

Ranking światłowodowy FTTH został wydzielony jako podkategoria w tym rankingu. Takie podejście zwiększa czytelność publikowanych danych i jednocześnie odzwierciedla sposób, w jaki użytkownicy korzystają z Internetu. Rozwój i popularyzacja standardów Wi-Fi (5 oraz 6) sprawiają, że technologia bezprzewodowa WLAN staje się coraz mniejszym ograniczeniem prędkości łączy szerokopasmowych. W konsekwencji operatorzy coraz częściej oferują swoim klientom routery obsługujące najnowsze rozwiązania w zakresie sieci Wi-Fi. Ranking dostawców Internetu mobilnego pozostaje w niezmienionym kształcie i uwzględnia testy wykonane w aplikacjach SpeedTest.pl na smartfonach i tabletach z Android oraz iOS dla połączeń 3G, 4G LTE i 5G.

INEA najszybszym operatorem w rankingu dostawców Internetu domowego

Najszybszy operator internetu
Źródło: SpeedTest.pl

Największą prędkość pobierania danych uzyskali klienci operatora INEA (~153 Mb/s). Poziom 150 Mb/s przekroczyli również klienci ogólnopolskiego UPC. Na uwagę zasługuje rosnąca popularność usługi stacjonarnego dostępu do Internetu, którą świadczy T-Mobile i która po raz pierwszy została zakwalifikowana do rankingu w styczniu. W lutym jej użytkownicy pobierali dane ze średnią prędkością ~137 Mb/s, co przełożyło się na awans na trzecią pozycję. Zestawienie zamyka Toya z wynikiem ~129 Mb/s.

download internetu
Średni download dla Internetu domowego na terytorium Polski za okres marzec 2020 – luty 2021 na podstawie 42 mln testów; Źródło: SpeedTest.pl

INEA najszybszym operatorem w rankingu światłowodowym (FTTH)

Światłowód INEA
Źródło: SpeedTest.pl

Lutowy ranking FTTH powstał na podstawie ponad 426 tys. pomiarów, co stanowi 16,5% wyników spośród wszystkich łączy domowych na terenie Polski. W lutym średnia prędkość łączy światłowodowych wyniosła 167,32 Mb/s, co przekłada się na wzrost o 2,3% w odniesieniu do poprzedniego miesiąca.

Ze względu na reprezentatywność w kontekście liczby testów, ranking światłowodowy uwzględnia operatorów, którzy znajdują się w rankingu Internetu domowego dla całej Polski. Pierwsze miejsce w zestawieniu zajęła INEA, której klienci FTTH pobierali dane ze średnią prędkością ~177 Mb/s. Kolejne miejsca należą do ogólnopolskich dostawców: Netii (~176 Mb/s) i Orange (~175 Mb/s). Poza podium znalazł się T-Mobile (~140 Mb/s), który po raz pierwszy pojawił się w tym rankingu w styczniu.

Światłowód w Polsce
Średni download dla światłowodu FTTH na terytorium Polski za okres wrzesień 2020 – luty 2021 na podstawie 2,8 mln testów; źródło: SpeedTest.pl
Zasięg światłowodu
Zasięg światłowodu FTTH – liczba i rozmieszczenie testów na terytorium Polski za okres wrzesień 2020 – luty 2021; źródło: SpeedTest.pl

T-Mobile pozostaje liderem wśród dostawców Internetu mobilnego

Internet mobilny
Źródło: SpeedTest.pl

Luty był już trzecim miesiącem z rzędu, w którym obserwujemy przyspieszenie w sieciach mobilnych wszystkich operatorów. Największy wzrost średniej prędkości pobierania danych widoczny był w sieciach T-Mobile (13,7%) i Play (10,4%).

Wzrost prędkości pobierania danych w sieci PLAY spowodowany jest w znacznej mierze włączeniem ponad 300 nowych stacji bazowych tylko w ostatnich tygodniach minionego roku. Dodatkowo sukcesywnie przeprowadzamy refarming pasma 2100MHz w całości alokując dostępne 14,8MHz technologii 4G LTE.

Michał Ziółkowski, CTO, Play

Na poprawę osiągów złożyła się optymalizacja ruchu w sieci odpowiadająca na nowy sposób korzystania z usług jaki wytworzył się w czasie pandemii, jak również ciągłe procesy inwestycyjne polegające na zwiększaniu pojemności i przepustowości sieci, w ramach których wymieniamy starszą infrastrukturę radiową na nową oferująca agregację 3 lub 4 pasm częstotliwości. W ciągu 3 miesięcy o 200 wrosła liczba stacji agregujących 4 częstotliwości LTE. Ogółem już ponad 85% populacji mieszka w zasięgu sieci LTE Carrier Aggregation.

Konrad Mróz, Biuro pasowe T-Mobile

Na pierwszym miejscu z wynikiem ~42,4 Mb/s znajduje się T-Mobile. Drugie miejsce należy do Orange (~37 Mb/s), a trzecie do Play z wynikiem ~32,4 Mb/s.

Średnia prędkość pobierania danych
Źródło: SpeedTest.pl
Internet Mobilny w Polsce
Średni download dla Internetu mobilnego na terytorium Polski za okres marzec 2020-luty 2021 na podstawie 3,1 mln testów ;źródło: SpeedTest.pl

Źródło: SpeedTest.pl

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF