Badanie EY Polska: Młodzi w internecie – bez kontroli, bez ograniczeń, bez świadomości zagrożeń

Z badania przeprowadzonego na zlecenie EY Polska przez Kantar Public wśród osób w wieku 10-17 lat, wynika, że rodzice często nie wiedzą, co ich dzieci robią w internecie, a nastolatkowie nie są do końca świadomi wirtualnych zagrożeń.

 

  • Oprogramowania do kontroli rodzicielskiej nie ma zainstalowanego 60 proc. ankietowanych, zaś 14 proc. nie było nawet w stanie stwierdzić, czy je posiada.
  • Młodzież nie zawsze przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa. Co czwarty ankietowany otworzył plik z nieznanego źródła lub kliknął w link wysłany od nieznajomego użytkownika. Natomiast do rozmowy z osobami poznanymi jedynie w sieci przyznało się 48 proc. nastolatków.
  • Internet jest przez młodzież wykorzystywany głównie do komunikacji i rozrywki – zwłaszcza do rozmowy za pomocą komunikatorów (58 proc.) i gier (51 proc.). Co trzeci badany (31 proc.) wykorzystuje świat wirtualny do nauki i odrabiania lekcji. Jedynie 9 proc. czyta w sieci artykuły i informacje.
  • Coraz powszechniejszym zjawiskiem jest przesiadywanie wielu godzin przed ekranem.
    W tygodniu minimum 4 godziny dziennie surfuje w sieci 34 proc. nastolatków. W weekendy odsetek ten wzrasta do 60 procent, a dodatkowo prawie 20% badanych spędza online ponad 8 godzin.
  • Mimo dużej ilości czasu poświęcanego na świat wirtualny, 39 proc. ankietowanych przyznaje, że rodzice nie wyznaczają im żadnych ograniczeń czasowych na korzystanie z internetu.

 

Współcześni nastolatkowie dorastają w pełni scyfryzowanym społeczeństwie, w którym dostęp do internetu jest łatwy i szybki. Nie znaczy to jednak, że potrafią omijać zagrożenia występujące w wirtualnym świecie. Z badania EY Polska „Ostrożni w Sieci” wynika, że wielu młodych ludzi nie identyfikuje niebezpiecznych sytuacji, a rodzice zbyt mało uwagi przywiązują do tematu wirtualnych zagrożeń. 

17 maja przypadał Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego, który podkreśla wpływ  nowych technologii na rozwój społeczny i gospodarczy. Ostatnie lata to  dynamiczny rozwój cyfryzacji. Niesie one za sobą jednak nie tylko szanse, ale również zagrożenia. Na te drugie warto zwrócić szczególną uwagę. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie EY Polska wśród osób w wieku 10-17 lat wskazują, że poziom świadomości na temat wirtualnych ryzyk pozostaje wśród polskich nastolatków na niskim poziomie. Dodatkowo nie zawsze mogą oni liczyć na wsparcie rodziców, którzy wyjaśniliby, jak ustrzec się przed niebezpiecznymi sytuacjami w sieci.

Jednym z głównych problemów jest to, że dorośli, często mało doświadczeni w świecie cyfrowym,  przeważne nie wiedzą, co ich dzieci robią w internecie. Opiekunów mogłoby wesprzeć w nadzorze m.in. oprogramowanie do kontroli rodzicielskiej. Tymczasem 60 proc. ankietowanych młodych ludzi nie ma go zainstalowanego, a 14 proc. nie jest nawet w stanie stwierdzić, czy je posiada. Brak kontroli jest szczególnie niepokojący w kontekście niebezpiecznych treści, które pojawiają się na najpopularniejszych platformach społecznościowych czy rozrywkowych.

Ignorowanie cyberzagrożeń

Monitorowanie zachowań nastolatków w sieci jest niezwykle ważne. Wychowywanie się
w scyfryzowanym świecie znacząco ograniczyło obawy przez technologicznymi nowinkami, które miało jeszcze pokolenie X. Jednocześnie ten proces nie był wystarczająco uzupełniany o wiedzę z zakresu bezpieczeństwa. W efekcie młodzi ludzie często nie mają wiedzy ani  świadomości  czyhających problemów mówi Piotr Ciepiela, Partner EY, Globalny Lider Bezpieczeństwa Architektury i Nowoczesnych Technologii.

Z badania EY wynika, że co czwarty ankietowany otworzył plik z nieznanego źródła lub kliknął w link wysłany od nieznajomej osoby, narażając się na phishing lub zainfekowanie swojego urządzenia. Co więcej, niemal co drugi nastolatek (48 proc.) przyznał, że rozmawiał z kimś poznanym jedynie w sieci. W przypadku ankietowanych w wieku 14-17 lat pozytywnie odpowiedziało aż 62 proc. młodych kobiet i 55 proc. młodych mężczyzn.

Choć nastolatkowie imponują swoją internetową biegłością, są w dużym stopniu podatni na zagrożenia czyhające w wirtualnym świecie. Wynika to przede wszystkim z coraz bardziej podstępnych mechanizmów hakerskich i zaawansowanych technologii. O fake newsach słyszał już niemal każdy i mamy coraz lepsze sposoby, jak się przed nimi bronić. Ale już manipulacje wideo w formie deep fake’ów czy naśladowanie głosu są trudne do wykrycia. Wciąż duże zagrożenie stanowi phishing nakierowany na wyłudzenie danych osobowych czy haseł i loginów do kont bankowych. Młodzież jest szczególnie narażona na przechwytywanie kont ze względu na stosowanie zbyt słabych haseł, korzystania z tego samego hasła w wielu miejscach czy brak ustawionej podwójnej weryfikacji przy logowaniu – dodaje Piotr Ciepiela.

Wątpliwe źródła informacji

Co do zasady, polskie nastolatki znają narzędzia obrony przed rozprzestrzenianiem się fake newsów, ale robią to niezwykle rzadko. Z badania EY wynika, że 69 proc. z nich przynajmniej raz sięgnęło do innego źródła, aby zweryfikować prawdziwość internetowych treści. Niemniej, za każdym razem robi to jedynie 7 proc. ankietowanych. Jednocześnie 31 proc. młodzieży nigdy nie sprawdza podejrzanych informacji, a w przypadku osób w wieku 10-13 lat odsetek ten sięga 36 proc.

Dlatego też młodzi użytkownicy internetu mogą przyczyniać się do rozpowszechniania fałszywych wiadomości, zwłaszcza ze względu na ich skłonność do szybkiego dzielenia się informacjami
z rówieśnikami. Drugim czynnikiem większej podatności na fake newsy jest fakt, że nie czerpią z sieci wiarygodnych informacji o świecie. Tylko 9 proc. nastolatków przyznało, że czyta online wiadomości
i artykuły. Zdecydowana większość konsumuje treści, które pojawiają się w mediach społecznościowych i to one stanowią dla nich główne źródło aktualności.

Internet źródłem rozrywki

Większość ankietowanych wykorzystuje internet głównie do rozmów za pomocą komunikatorów (58 proc.) oraz rozrywki – gier online (51 proc.), słuchania muzyki (46 proc.) i korzystania z serwisów społecznościowych (43 proc.). Szczegółowe wyniki pokazują, że dziewczynki w wieku 10-13 oraz 14-17 lat częściej w sieci rozmawiają lub piszą ze znajomymi i rodziną (odpowiednio 69 i 61 proc.) oraz słuchają muzyki (51 i 55 proc.). Młode respondentki chętniej korzystają również z serwisów społecznościowych (44 i 51 proc.). Domeną chłopców są za to gry online – sięga po nie aż 72 proc. ankietowanych w wieku 10-13 lat i 62 proc. w wieku 14-17 lat. Ciekawą informacją stajest to, że tylko 5 proc. respondentów działa jako aktywni twórcy prowadzący swoje blogi lub kanały.

Młodzież nie jest aż tak skłonna do czytania treści w internecie, jak mają to w zwyczaju dorośli, ponieważ szuka w sieci przede wszystkim rozrywki. W ten sam sposób można wytłumaczyć niski odsetek internetowych twórców wśród nastolatków, mimo że wielu z nich marzy o byciu influencerem i czerpaniu z tego tytułu korzyści finansowych. Jednak rozwój własnego internetowego medium i zbudowanie wokół niego zaangażowanej społeczności wymaga ogromnego nakładu czasu, którego wielu młodym ludziom po prostu brakuje z uwagi na obowiązki szkolne.

Równocześnie okres pandemii i nauki zdalnej miały wpływ na większą skłonność młodzieży do korzystania z sieci nie tylko w celu spędzania wolnego czasu. Co trzeci badany (31 proc.) wchodzi do świata wirtualnego, aby odrobić lekcje albo czegoś się nauczyć, np. języka obcego.

Długie godziny w sieci

Oprócz namacalnych wirtualnych zagrożeń, jakimi są chociażby wycieki danych czy nieświadome zainstalowanie złośliwego oprogramowania, na nastolatków czekają w internecie także inne pułapki. Jedną z głównych jest długotrwałe przesiadywanie w świecie wirtualnym kosztem realnego życia. Ten trend potwierdzają wyniki badania EY – 34 proc. młodzieży spędza w ciągu tygodnia minimum cztery godziny dziennie surfując w sieci. Co ciekawe, od poniedziałku do piątku najczęściej online bywają dziewczynki w wieku 14-17 lat – 54 proc. z nich przeznacza na internet cztery godziny dziennie lub więcej.

W weekendy odsetek młodzieży spędzającej w sieci minimum cztery godziny sięga już 60 proc., z czego 13 proc. ankietowanych zaszywa się w świecie wirtualnym na osiem godzin lub więcej. Wyniki badania wskazują, że czas poświęcany na konsumpcję cyfrowych treści rośnie wraz z wiekiem. Minimum osiem godzin dziennie online w soboty i niedziele jest  19 proc. osób w przedziale od 14 do 17 lat. Mimo dużej ilości czasu spędzanego przed ekranem, 39 proc. nastolatków przyznaje, że rodzice nie wyznaczają im żadnych limitów na korzystanie z internetu.

O badaniu
Badanie „Ostrożni w Sieci” zostało przeprowadzone przez firmę Kantar Public w dniach 10-14 marca 2023 r. na ogólnopolskiej reprezentacyjnej próbie 585 osób w wieku 10-17 lat. Zastosowaną techniką badawczą były wywiady internetowe wspomagane komputerowo (CAWI).

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Uwaga na internetowe oszustwa w Walentynki

Uwaga na internetowe oszustwa w Walentynki_min

W ferworze zakupów łatwo o kosztowną pomyłkę, zwłaszcza gdy chodzi o prezent dla ukochanej osoby. W czasie przeglądania walentynkowych okazji należy zachować ostrożność wobec podejrzanie wyglądających ofert sklepów czy też promocji na wycieczki.

Działania socjotechniczne podejmowane przez cyberprzestępców bazują przede wszystkim na dwóch czynnikach: aktualnych wydarzeniach lub trendach oraz na ludzkich emocjach. Oszuści chętnie wykorzystują okresy wzmożonego ruchu w handlu internetowym i uciekają się do dobrze sprawdzonych i wciąż działających metod. – Tak długo, jak ludzie będą nabierać się na ataki socjotechniczne, tak często będą one stosowane przez cyberprzestępców.

Maciej Iwanicki, Business Development Manager z firmy Fortinet

Nadchodzące Walentynki to kolejny okres w roku, gdy ruch w serwisach e-commerce rośnie. Dodatkowo, w tym wypadku dochodzi silny czynnik emocjonalny. Wiele osób jest gotowych na to, aby sprezentować ukochanej osobie coś wyjątkowego i nie zwraca przy tym uwagi na koszty. Według danych z Mastercard Love Index opublikowanych w 2021 roku wydatki Polaków z okazji dnia świętego Walentego wzrosły w latach 2011-2020 o 388%. Zakupy przenoszą się do sieci – w omawianym okresie liczba prezentów zakupionych online zwiększyła się aż 17 razy. Najczęściej wydajemy pieniądze na kwiaty i biżuterię.

Dlatego też, poszukując idealnego prezentu dla ukochanej osoby, warto pamiętać, że każda podejrzanie wyglądająca oferta powinna być sprawdzona szczególnie uważnie. Podczas zakupów można natknąć się na fałszywe sklepy internetowe, które z wielkim powodzeniem imitują prawdziwe witryny e-commerce. Aby ich uniknąć, należy dokładnie sprawdzić dane kontaktowe sprzedawcy oraz adres www strony (czy nie zastosowano w nim liter lub znaków specjalnych w taki sposób, aby imitowały oryginalny adres witryny). Coraz popularniejsze stają się też oszustwa na karty upominkowe.

Specjaliści Fortinet radzą, aby w tym czasie być również szczególnie wyczulonym na próby phishingu. Wszelkie maile dotyczące ofert walentynkowych powinny być bardzo uważnie weryfikowane. Nie należy otwierać podejrzanie wyglądających załączników lub klikać w zamieszczone w wiadomości linki. Kupujący powinni pamiętać o zasadzie mówiącej, że jeśli coś wygląda zbyt pięknie, aby było prawdziwe, to najprawdopodobniej prawdziwe nie jest.

Dobrą praktyką na wypadek otrzymania wiadomości, która budzi wątpliwości co do jej faktycznego nadawcy, jest skontaktowanie się z nim inną drogą, np. telefonicznie. Przykładowo: jeśli ktoś otrzyma e-mail z propozycją skorzystania z kodu zapewniającego znaczny rabat od któregoś z e-sklepów, warto zadzwonić na infolinię i spytać konsultanta, czy sklep rzeczywiście prowadzi taką akcję.

Dla powodzenia akcji phishingowych konieczne jest wzbudzenie w odbiorcy na tyle silnych emocji, aby bez większego zastanowienia kliknął w to, czego oczekuje oszust. Warto więc zawsze mieć na uwadze, że w internecie, zwłaszcza kiedy w grę wchodzą pieniądze, najważniejsze jest zachowanie zimnej krwi i dystansu oraz nieuleganie pierwszemu wrażeniu. Warto też uświadomić swoich bliskich na temat najważniejszych zasad dotyczących bezpiecznych zakupów w sieci, aby tegoroczne Walentynki spędzić miło i bez niepotrzebnych zmartwień.


źródło: Fortinet

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Edukacyjna platforma Meta już w Polsce

Get Digital

Meta uruchamia w Polsce edukacyjną platformę Get Digital. Cała oferta kierowana jest do nauczycieli, rodziców oraz nastolatków.

Wszelkie materiały zostały zaprojektowane przez Uniwersytet Harvarda oraz Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley. Polska edycja została stworzona pod patronatem fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz UNICEF Polska. Celem lekcji oraz instruktaży jest nauczenie dzieci jak bezpiecznie korzystać z internetu. To bardzo potrzebna wiedza, szczególnie w dobie pandemii, gdy większość szkół wprowadza zdalne nauczanie.

Uczniowie dowiedzą się jak skutecznie wyszukiwać rzeczy w internecie, tworzyć bezpieczne hasła itp. Wszystkie materiały znaleźć można na platformie Get Digital pogrupowane w 5 kategorii:

  • dobre samopoczucie w internecie,
  • zaangażowanie w internecie
  • cyfrowe możliwości
  • cyfrowe szanse
  • cyfrowe podstawy

Przy każdej z kategorii znaleźć można gotowe zajęcia, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli.

Adam Daniluk

Ogromna inwestycja Google w Indii

W weekend Google poinformował o planowanej inwestycji w indyjski rynek smartfonów. Firma zamierza przeznaczyć miliard dolarów indyjskiej firmie telekomunikacyjnej, która zajmie się redukcją kosztów tych urządzeń i zaadaptuje je do obecnego rynku.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rewolucja cyfrowa w biznesie. W jaki sposób małe i średnie przedsiębiorstwa korzystają z internetu?

e-usługi

Nieco mniej niż połowa (44 proc.) firm prowadzi działalność częściowo opartą na internecie, jak wynika z badania NEXERY, przeprowadzonego wspólnie z agencją GfK wśród przedsiębiorców z 14 obszarów centralnej i północno-wschodniej Polski. Wydarzenia ostatnich dwóch lat postawiły niektóre organizacje w bardzo trudnej sytuacji, dla innych stały się szansą na dywersyfikację biznesu i znaczny wzrost zysków. Od początku pandemii coraz więcej firm inwestuje w szybszy internet. Za pośrednictwem sieci przedsiębiorcy najczęściej korzystają z e-fakturowania, mediów społecznościowych, a także platform sprzedażowych i rozwiązań chmurowych. W jaki sposób firmy używają internetu w celu podniesienia swojej konkurencyjności?

E-usługi na rzecz innowacji i konkurencyjności

Wywołany pandemią lockdown, a także wprowadzenie pracy zdalnej zdecydowanie wzmocniły cyfryzację w biznesie. Według badania #RegionyNEXERY2021 przedsiębiorcy z obszarów, w których Nexera buduje sieć światłowodową, coraz częściej korzystają z e-usług w swojej działalności. Najwięcej ankietowanych (93 proc.) korzysta z płatności internetowych i e-fakturowania (54 proc.). Reprezentanci firm często używają także mediów społecznościowych (40 proc.), platform sprzedażowych (32 proc.) i rozwiązań chmurowych (18 proc.). Dodatkowo ponad 1/3 badanych przedsiębiorców bierze udział w szkoleniach online. Wraz ze wzrostem wykorzystania innowacyjnych rozwiązań informatycznych, rośnie konkurencyjność tych organizacji w coraz bardziej cyfrowym otoczeniu biznesowym.

Według analityków z Digital Economy Lab Uniwersytetu Warszawskiego firmy wykorzystujące internet i platformy online zyskują dostęp do regionalnych, krajowych, a nawet globalnych rynków bez ponoszenia ogromnych wydatków, które byłyby konieczne w przypadku ekspansji tradycyjnego biznesu. Dzięki uruchomieniu czy zdynamizowaniu działalności online wielu organizacjom udało się uodpornić na kryzys. Przedsiębiorcy, którzy w trudnym czasie wykazali się elastycznością i innowacyjnością, potrafili wykorzystać możliwości cyfryzacji na swoją korzyść

Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery

Szybszy internet otwiera nowe możliwości

Porównując wyniki najnowszego badania Nexery do poprzednich edycji raportu, obserwujemy wzrost znaczenia szybkiego łącza w biznesie. Coraz więcej ankietowanych firm inwestuje w wyższą prędkość internetu i coraz więcej przedsiębiorców (84 proc.) jest zadowolonych z parametrów łącza. Między 2020 a 2021 rokiem wśród badanych organizacji wyraźnie zmieniła się dominująca prędkość stałego łącza. Obecnie firmy najczęściej deklarują posiadanie internetu o szybkości między 100 a 300 Mb/s. Odsetek przedsiębiorstw, które korzystają z łącza o takiej prędkości wzrósł o 16 p.p. w stosunku do 2020 roku i wynosi obecnie 42 proc.

Szybki internet jest nie tylko narzędziem znacznie usprawniającym komunikację i pracę online. Szerokopasmowe łącze w firmach daje też dostęp do danych, kontakt z kontrahentami z całego świata, a także możliwość uczestniczenia w szkoleniach i konferencjach, bez konieczności wyjazdów służbowych. Obecność firmy w sieci ma ogromne znaczenie nie tylko w przypadku dużych, ale także mniejszych przedsiębiorstw

Paweł Biarda, członek zarządu Nexery

Małe biznesy coraz mniej internetowe?

Dostęp do szybkiego i pewnego internetu stanowi podstawowe narzędzie i warunek uczestniczenia firm w gospodarce cyfrowej, którą opisują badacze z Digital Economy Lab Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas gdy w 2021 roku duże i średnie przedsiębiorstwa inwestowały w coraz lepsze rozwiązania technologiczne, zwiększyła się liczba małych organizacji, które całkowicie zrezygnowały z dostępu do internetu (17 proc.). To wzrost o 11 p.p.
w stosunku do poprzedniego roku.

 Z naszego badania wynika, że w 2021 roku zwiększyła się liczba badanych przedsiębiorstw, które zrezygnowały z dostępu do sieci. Przypuszczamy, że jest to konsekwencja lockdownu, kiedy to małe organizacje tymczasowo zawieszały swoją działalność w biurach, jednocześnie dbając o to, aby pracownicy mogli korzystać z szybkiego internetu podczas wykonywania swoich obowiązków z domu. Doświadczenia pandemii pokazały, że musimy być przygotowani do pracy w nieprzewidywalnych warunkach, dlatego budowa powszechnie dostępnej infrastruktury szerokopasmowej, pozwalającej na korzystanie z szybkiego i stabilnego łącza w dowolnym miejscu, jest kluczowym aspektem w dążeniu do wyrównywania szans oraz rozwoju polskiego biznesu 

Jacek Wiśniewski


źródło: NEXERA

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wyniki badania Mediapanel za kwiecień 2021

Badanie internetu

Poniżej prezentujemy szczegółowe zagregowane miesięczne dane pochodzące z badania internetu, realizowanego od października 2020 według nowej, ulepszonej metodologii: rankingi wydawców i witryn internetowych oraz audytowanych aplikacji.

W kwietniu liczba internautów wyniosła 29,1 mln. Średnio dziennie korzystało z tego medium 24,1 mln osób.

WYDAWCY – INTERNET

Wszystkie urządzenia

badanie Mediapanel
Źródło: Mediapanel

Komputery osobiste i laptopy

badanie Mediapanel
Źródło: Mediapanel

Urządzenia mobilne

 

badanie mediapanel
Źródło: Mediapanel

DOMENY – INTERNET

Wszystkie urządzenia

badanie mediapanel
Źródło: Mediapanel

Komputery osobiste i laptopy

badanie Mediapanel
Źródło: Mediapanel

Urządzenia mobilne

badanie mediapanel
Źródło: Mediapanel

APLIKACJE – INTERNET

badanie Mediapanel
Źródło: Mediapanel

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ranking SpeedTest.pl – wyniki za luty 2021

Speed test

Pierwsze miesiące nowego roku przyniosły kolejne przyspieszenie Internetu w Polsce. W lutym średnia prędkość pobierania danych przez użytkowników Internetu domowego wzrosła o 6,6% (do 75 Mb/s). Z kolei łącza mobilne przyspieszyły o 8,3% (do 34,6 Mb/s). Największe wzrosty zanotowały T-Mobile (o 13,7%) oraz Play (o 10,4%). Początek 2021 roku to też zmiana sposobu prezentacji wyników w naszych rankingach.

Ranking za luty powstał na podstawie 4,2 mln pomiarów (w tym 0,9 mln w aplikacjach mobilnych). Dane te dotyczą użytkowników z Polski.

Począwszy od 2021 roku, znacznie uprościliśmy sposób prezentacji danych tworząc dwie główne kategorie rankingów. Zestawienia Ogólne i WiFi zostały połączone w jeden ranking dostawców Internetu domowego. Bazuje on na wynikach uzyskanych ze wszystkich aplikacji SpeedTest.pl dla połączeń głównie przez routery domowe.

Ranking światłowodowy FTTH został wydzielony jako podkategoria w tym rankingu. Takie podejście zwiększa czytelność publikowanych danych i jednocześnie odzwierciedla sposób, w jaki użytkownicy korzystają z Internetu. Rozwój i popularyzacja standardów Wi-Fi (5 oraz 6) sprawiają, że technologia bezprzewodowa WLAN staje się coraz mniejszym ograniczeniem prędkości łączy szerokopasmowych. W konsekwencji operatorzy coraz częściej oferują swoim klientom routery obsługujące najnowsze rozwiązania w zakresie sieci Wi-Fi. Ranking dostawców Internetu mobilnego pozostaje w niezmienionym kształcie i uwzględnia testy wykonane w aplikacjach SpeedTest.pl na smartfonach i tabletach z Android oraz iOS dla połączeń 3G, 4G LTE i 5G.

INEA najszybszym operatorem w rankingu dostawców Internetu domowego

Najszybszy operator internetu
Źródło: SpeedTest.pl

Największą prędkość pobierania danych uzyskali klienci operatora INEA (~153 Mb/s). Poziom 150 Mb/s przekroczyli również klienci ogólnopolskiego UPC. Na uwagę zasługuje rosnąca popularność usługi stacjonarnego dostępu do Internetu, którą świadczy T-Mobile i która po raz pierwszy została zakwalifikowana do rankingu w styczniu. W lutym jej użytkownicy pobierali dane ze średnią prędkością ~137 Mb/s, co przełożyło się na awans na trzecią pozycję. Zestawienie zamyka Toya z wynikiem ~129 Mb/s.

download internetu
Średni download dla Internetu domowego na terytorium Polski za okres marzec 2020 – luty 2021 na podstawie 42 mln testów; Źródło: SpeedTest.pl

INEA najszybszym operatorem w rankingu światłowodowym (FTTH)

Światłowód INEA
Źródło: SpeedTest.pl

Lutowy ranking FTTH powstał na podstawie ponad 426 tys. pomiarów, co stanowi 16,5% wyników spośród wszystkich łączy domowych na terenie Polski. W lutym średnia prędkość łączy światłowodowych wyniosła 167,32 Mb/s, co przekłada się na wzrost o 2,3% w odniesieniu do poprzedniego miesiąca.

Ze względu na reprezentatywność w kontekście liczby testów, ranking światłowodowy uwzględnia operatorów, którzy znajdują się w rankingu Internetu domowego dla całej Polski. Pierwsze miejsce w zestawieniu zajęła INEA, której klienci FTTH pobierali dane ze średnią prędkością ~177 Mb/s. Kolejne miejsca należą do ogólnopolskich dostawców: Netii (~176 Mb/s) i Orange (~175 Mb/s). Poza podium znalazł się T-Mobile (~140 Mb/s), który po raz pierwszy pojawił się w tym rankingu w styczniu.

Światłowód w Polsce
Średni download dla światłowodu FTTH na terytorium Polski za okres wrzesień 2020 – luty 2021 na podstawie 2,8 mln testów; źródło: SpeedTest.pl
Zasięg światłowodu
Zasięg światłowodu FTTH – liczba i rozmieszczenie testów na terytorium Polski za okres wrzesień 2020 – luty 2021; źródło: SpeedTest.pl

T-Mobile pozostaje liderem wśród dostawców Internetu mobilnego

Internet mobilny
Źródło: SpeedTest.pl

Luty był już trzecim miesiącem z rzędu, w którym obserwujemy przyspieszenie w sieciach mobilnych wszystkich operatorów. Największy wzrost średniej prędkości pobierania danych widoczny był w sieciach T-Mobile (13,7%) i Play (10,4%).

Wzrost prędkości pobierania danych w sieci PLAY spowodowany jest w znacznej mierze włączeniem ponad 300 nowych stacji bazowych tylko w ostatnich tygodniach minionego roku. Dodatkowo sukcesywnie przeprowadzamy refarming pasma 2100MHz w całości alokując dostępne 14,8MHz technologii 4G LTE.

Michał Ziółkowski, CTO, Play

Na poprawę osiągów złożyła się optymalizacja ruchu w sieci odpowiadająca na nowy sposób korzystania z usług jaki wytworzył się w czasie pandemii, jak również ciągłe procesy inwestycyjne polegające na zwiększaniu pojemności i przepustowości sieci, w ramach których wymieniamy starszą infrastrukturę radiową na nową oferująca agregację 3 lub 4 pasm częstotliwości. W ciągu 3 miesięcy o 200 wrosła liczba stacji agregujących 4 częstotliwości LTE. Ogółem już ponad 85% populacji mieszka w zasięgu sieci LTE Carrier Aggregation.

Konrad Mróz, Biuro pasowe T-Mobile

Na pierwszym miejscu z wynikiem ~42,4 Mb/s znajduje się T-Mobile. Drugie miejsce należy do Orange (~37 Mb/s), a trzecie do Play z wynikiem ~32,4 Mb/s.

Średnia prędkość pobierania danych
Źródło: SpeedTest.pl
Internet Mobilny w Polsce
Średni download dla Internetu mobilnego na terytorium Polski za okres marzec 2020-luty 2021 na podstawie 3,1 mln testów ;źródło: SpeedTest.pl

Źródło: SpeedTest.pl

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wyniki badania Mediapanel za luty 2021

Mediapanel

Poniżej prezentujemy szczegółowe zagregowane miesięczne dane pochodzące z badania internetu, realizowanego od października według nowej, ulepszonej metodologii: rankingi wydawców i witryn internetowych oraz audytowanych aplikacji. W lutym liczba internautów wyniosła 29 mln. Średnio dziennie korzystało z tego medium 23,9 mln osób.

Wydawcy- Internet

Wszystkie urządzenia

Tabela Mediapanel

Komputery osobiste i laptopy

Tabela Mediapanel

Urządzenia mobilne

DOMENY – INTERNET

Wszystkie urządzenia

Komputery osobiste i laptopy

Urządzenia mobilne

Tabela Mediapanel

APLIKACJE – INTERNET

Tabela Mediapanel


Źródło: Zespół PBI i Gemius 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Badanie: ile zasobów polskiego internetu z lat 90. utraciliśmy?

Internet

Tylko 22 proc. polskich adresów URL skatalogowanych w przewodniku z 1997 r. jest jeszcze dostępnych. A prawie 80 proc. zasobów przetrwało jako kopie w archiwach Webu - wynikło z badań Marcina Wilkowskiego z Centrum Kompetencji Cyfrowych UW.

Marcin Wilkowski z UW, doktorant Instytutu Badań Literackich PAN, zbadał stan zachowania zasobów polskiego internetu z 1997 roku. Przeanalizował 951 adresów URL, skatalogowanych i opisanych w wydanym w 1997 roku, drukowanym przewodniku „Polish World” autorstwa Martina Miszczaka.

Współcześnie dostępnych jest jedynie niecałe 22 proc. z nich. W archiwach Webu istnieją kopie prawie 80 proc. badanych linków, przy czym ani współczesna dostępność, ani obecność w archiwum Webu nie gwarantuje, że możemy korzystać z oryginalnej postaci strony WWW z początków 1997 roku.

Marcin Wilkowski, UW, doktorant Instytutu Badań Literackich PAN

Wyniki jego pracy ukazały się w czasopiśmie naukowym „Archiwa – Kancelarie – Zbiory”.

Wilkowski tłumaczy, że badania historycznego Webu z wykorzystaniem drukowanych przewodników z lat 90. były już podejmowane, przy czym jest to pierwsze takie badanie dla polskiej domeny krajowej.

Ponieważ nie możemy skorzystać z indeksu wszystkich stron WWW dostępnych w określonym czasie, chcąc sprawdzić, ile z nich wciąż jest dostępnych, musimy szukać innych źródeł informacji. Obok drukowanych katalogów i przewodników są nimi katalogi internetowe, popularne przed tym, jak Google zdominowało sposób wyszukiwania w Internecie, czasopisma, w których publikowano recenzje stron WWW czy artykuły naukowe, gdzie linki do zasobów internetowych umieszczano w przypisach.

Marcin Wilkowski, UW, doktorant Instytutu Badań Literackich PAN

Badacze dawnego internetu korzystać mogą niekiedy z indeksów i zasobów archiwów Webu, serwisów na bieżąco gromadzących kopie stron WWW i agregujących dane na ich temat. Archiwa takie powstają od połowy lat 90. – największe z nich tworzone jest przez amerykańską fundację Internet Archive, chociaż większość z nich prowadzona jest przez biblioteki i archiwa narodowe.

W Polsce takie archiwum nie funkcjonuje, chociaż podejmowano próby jego zainicjowania – badacze polskiej domeny krajowej muszą więc korzystać z zasobów Internet Archive, chociaż archiwum to zabezpiecza zasoby internetowe bez wyraźnego planu, dość przypadkowo, często także na żądanie użytkowników – każdy może zgłosić tam link do zabezpieczenia.

Marcin Wilkowski, UW, doktorant Instytutu Badań Literackich PAN

Badanie stron WWW skatalogowanych w „Polish World” to próba rozpoznania wielkości straty związanej z niedostępnością i zmiennością zasobów polskiej domeny krajowej.

W ocenie Wilkowskiego stabilność zasobów WWW jest kluczowa, choćby w badaniach i komunikacji naukowej czy polityce informacyjnej instytucji rządowych.

Niska współczesna dostępność polskich stron z połowy lat 90. nie jest wyjątkiem wobec dostępności zasobów z innych domen – wyjątkowa jest sytuacja, w której osoby zainteresowane korzystaniem z polskich zasobów z przeszłości nie mogą skorzystać z polskiego archiwum, profesjonalnie gromadzącego i udostępniającego kopie stron. Dbałość o stabilność i zachowanie domeny krajowej może być uznane za część suwerenności technologicznej. Jest to szczególnie ważne współcześnie, wobec sytuacji, w której media społecznościowe współtworzą debatę publiczną, a instytucje państwa, kultury i nauki masowo korzystają z nich informując o swoich działaniach i komentując bieżące wydarzenia.

Marcin Wilkowski, UW, doktorant Instytutu Badań Literackich PAN


Źródło: Nauka w Polsce

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dzień bezpiecznego internetu 2021- „Działajmy razem!”

Dzień bezpiecznego internetu 2021

„Działajmy razem!” - pod takim hasłem świętowany jest po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu. Tym razem obchody odbywają się głównie zdalnie i koncentrują się na wyzwaniach czasów pandemii. W całej Polsce przyłączyło się do wydarzenia już ponad 3000 organizatorów lokalnych imprez edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu zainauguruje konferencja online adresowana do nauczycieli i rodziców. Przewidziano również serię webinarów dla profesjonalistów. Organizatorami DBI w Polsce są Państwowy Instytut Badawczy NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

DBI w Polsce i na świecie

Dzień Bezpiecznego Internetu powstał z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 r. Obecnie świętowany jest na całym świecie. W Polsce organizatorem wydarzenia od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, wspólnie realizujący program unijny „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Dzień Bezpiecznego Internetu został objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange, partnerami są: Google Polska, Facebook Polska, Samsung, Librus oraz Elektrownia Powiśle.

Działajmy razem

DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców
z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.

Hasło akcji, „Działajmy razem!”, nabiera w tym roku szczególnego znaczenia, gdyż jedynie wspólny wysiłek zarówno dorosłych – rodziców i profesjonalistów jak i samych dzieci i młodzieży zapewnić może bezpieczeństwo w czasie zintensyfikowanego korzystania z sieci podczas pandemii i zdalnej edukacji.

Jak pokazują najnowsze badania Nastolatki 3.0, które diagnozują sytuację dzieci w okresie pandemii, wielu uczniów przebywa przed ekranem nawet 8 i więcej godzin dziennie. Wielu z nich dostrzega także wyraźną różnicę w jakości relacji z rówieśnikami oraz bliskimi, która przez wiele miesięcy jest zapośredniczona przez ekran. Nie wiadomo jak w dłuższej perspektywie wpłynie to na młodych ludzi – uważa Anna Rywczyńska Koordynatorka Polskiego Centrum Programu Safer Internet w NASK – Emocje, psychologiczne konsekwencje wielomiesięcznej izolacji oraz stale obecne w sieci zagrożenia, na które w ostatnim czasie dzieci były jeszcze bardziej narażone to tematy, którym staramy się poświęcić jak najwięcej uwagi w tegorocznych obchodach. Chcemy przekazać nauczycielom i edukatorom wiedzę, która pozwoli im pomagać dzieciom w tym trudnym czasie. 

dr Szymon Wójcik, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

Cyfrowe kompetencje to nie tylko kompetencje techniczne. To zdrowe nawyki w korzystaniu z technologii, to weryfikacja treści zastanych w internecie, to netykieta i dbanie o umiar, którego zachowanie w obecnej sytuacji jest dla wielu rodzin wyzwaniem. Zachęcam do udziału w tegorocznym DBI, aby czerpać wiedzę, która pomoże dzieciom, młodzieży, nauczycielom i rodzicom zadbać o siebie w świecie pełnym ekranów.

Konrad Ciesiołkiewicz, Fundacja Orange, Głównego Partnera obchodów

DBI – konferencja online i tematyczne webinary

Dzień Bezpiecznego Internetu zainauguruje konferencja nadawana z warszawskiej Elektrowni Powiśle 9 lutego w godzinach 17:00-20:30. Ze względu na pandemię COVID-19 wydarzenie odbywa się wyłącznie online. Uczestniczyć w nim można dzięki transmisji na stronie www.dbi.pl. Wydarzenie jest bezpłatne i nie wymaga rejestracji. Adresowane jest do profesjonalistów pracujących z dziećmi oraz do rodziców. Wystąpienia będą dostępne również w wersji migowej. Na scenie wystąpią: popularyzator nauki dr Tomasz Rożek, kulturoznawca dr Karol Jachymek, psychoterapeutka Aleksandra Hapcar, Agnieszka Stążka-Gawrysiak (blog „DyleMatki”) oraz eksperci reprezentujący organizatorów: Martyna Różycka i Łukasz Wojtasik. Wydarzenie poprowadzi dziennikarka Justyna Suchecka, a uświetni je występ czołówki polskich muzyków jazzowych (Agnieszka Wilczyńska, Robert Majewski, Bogdan Hołownia, Wojciech Pulcyn.). Po części wykładowej widzowie będą mogli porozmawiać z ekspertami podczas live chatów.

W ramach DBI 2021 przewidziano również cykl 12 webinarów dla nauczycieli, przybliżających wykorzystanie nowych technologii w ich codziennej pracy i ułatwiających prowadzenie zdalnych lekcji. Wśród nich: spotkanie z prof. UAM dr. hab. Jackiem Pyżalskim pt. „Co (nowego) wiemy o cyberprzemocy?”, webinar o dobrostanie psychicznym uczniów w czasie pandemii organizowany przez Fundację Orange oraz webinar motywujący nauczycieli do angażowania w DBI dzieci w wieku przedszkolnym organizowany przez firmę Samsung.

Edukacja na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii powinna zaczynać się już na etapie pierwszego kontaktu dziecka ze smartfonem z udziałem osoby dorosłej: rodzica, opiekuna czy nauczyciela.

Magdalena Olborska, CSR Manager, Samsung

W wydarzenie włączyły się też największe firmy internetowe Facebook i Google:

Jako Facebook chcemy, aby nasi użytkownicy mogli komunikować się w bezpieczny sposób i w oparciu o wiarygodne informacje. Wiemy jak ważna jest edukacja w zakresie świadomego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów internetu, dlatego angażujemy się w inicjatywy wspierające rozwój kompetencji cyfrowych, takie jak DBI. Podczas tegorocznej edycji zachęcamy nauczycieli do wzięcia udziału w projekcie edukacyjnym „Przystań w sieci”, który realizujemy razem z NASK-PIB i UNICEF Polska. W jego ramach udało nam się dotrzeć już do ponad 2 tys. nauczycieli i 20 tys. uczniów, ​edukując ich w zakresie bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i internetu.

Jakub Turowski, Szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce, krajach bałtyckich, Rumunii i Bułgarii

Od niemal roku zmagamy się ze skutkami pandemii. Z jednej strony przyspieszyła ona cyfryzację szkół, a dzięki internetowi miliony uczniów na całych świecie nadal mogą się kształcić, ucząc się jak korzystać z nieprzebranych zasobów sieci. Z drugiej – sytuacja, gdy dzieci i młodzież spędzają całe dni przy komputerze, czyni konieczność zapewnienia im bezpiecznego korzystania z internetu jeszcze bardziej palącą. Jako Google w pełni odczuwamy odpowiedzialność za zapewnienie dostępu do jakościowych, bezpiecznych treści w naszych usługach. Jednym z ostatnich działań w tym kierunku jest otwarcie Centrum Inżynierii Bezpieczeństwa Google (Google Safety Engineering Center – GSEC) w Dublinie, które będzie koncentrować się na odpowiedzialności za treści, wzmocni nasze działania w zakresie ochrony użytkowników przed szkodliwymi zagrożeniami
i zwiększy bezpieczeństwo naszych produktów, a także ułatwi bezpośrednią współpracę pomiędzy naszymi specjalistami a przedstawicielami organów administracji, ekspertami pozarządowymi i badaczami.

Marcin Olender, manager ds. polityk publicznych, Google Polska

Lokalne inicjatywy

Najważniejszym elementem DBI są lokalne inicjatywy, organizowane przez szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i osoby prywatne, którym zależy na edukacji i bezpieczeństwie młodych użytkowników sieci. Wśród zgłaszanych akcji są m.in. happeningi, konkursy, zajęcia edukacyjne i kampanie informacyjne. Poprzednia edycja zgromadziła ich aż 4600! W związku z trwającą pandemią w 2021 r. organizatorzy szczególnie zachęcają zaangażowane instytucje do organizacji inicjatyw z wykorzystaniem potencjału internetu np. poprzez platformy zdalnego nauczania czy media społecznościowe.

Wydłużono okres, w jakim można organizować wydarzenia – mogą one odbywać się od początku lutego do końca marca. Na organizatorów lokalnych wydarzeń zgłoszonych na stronie www.dbi.pl czekają cyfrowe pakiety niezbędnych materiałów edukacyjnych i promocyjnych: gotowe propozycje lekcji zdalnych do przeprowadzenia z uczniami, webinary dla nauczycieli i osób pracujących z dziećmi wspierające ich w przygotowaniu zdalnych zajęć, materiały graficzne do wykorzystania podczas realizacji i promocji akcji DBI.

Jak co roku, lokalni organizatorzy DBI mogą wziąć udział w konkursie na najciekawszą inicjatywę DBI. Dla zwycięzców przewidziano atrakcyjne nagrody ufundowane przez partnerów akcji.

Dotychczas zgłoszono już ponad 3000 inicjatyw, a liczba ta z każdym dniem rośnie!


Źródło: Media NASK

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF