Wyniki badania Mediapanel za styczeń 2021

Badanie internetu

Poniżej prezentujemy szczegółowe zagregowane miesięczne dane pochodzące z badania internetu, realizowanego od października 2020 r. według nowej, ulepszonej metodologii: rankingi wydawców i witryn internetowych oraz audytowanych aplikacji.

W styczniu liczba internautów wyniosła 29,1 mln. Średnio dziennie korzystało z tego medium 25,4 mln osób.

Badania Mediapanel
Źródło: Mediapanel
Badanie Mediapanel
Źródło: Mediapanel
Badanie mediapanel
Źródło: Mediapanel
Badanie ,Mediapanel
Źródło: Mediapanel
Badanie Mediapanel
Źródło: Mediapanel
Badanie mediapanel
Źródło: Mediapanel
Badanie mediapanel 7
Źródło: Mediapanel

Źródło: Mediapanel

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Badanie internetu – wyniki badania Mediapanel za grudzień 2020

Badanie internetu

Szczegółowe zagregowane miesięczne dane pochodzące z badania internetu, realizowanego od października 2020 r. według nowej, ulepszonej metodologii: rankingi wydawców i witryn internetowych oraz audytowanych aplikacji.

W grudniu liczba internautów wyniosła 29 mln. Średnio dziennie korzystało z tego medium 25,3 mln osób.

 

WYDAWCY – INTERNET

 

Wszystkie urządzenia

 

Wyniki badania Mediapanel
Źródło: Mediapanel

 

Komputery osobiste i laptopy

 

Wyniki badania Mediapanel
Źródło: Mediapanel

 

Urządzenia mobilne

 

Wyniki badania Mediapanel
Źródło: Mediapanel

 

DOMENY – INTERNET

 

Wszystkie urządzenia

 

Wyniki badania Mediapanel
Źródło: Mediapanel

 

Komputery osobiste i laptopy

 

Wyniki badania Mediapanel
Źródło: Mediapanel

 

Urządzenia mobilne

 

Wyniki badania Mediapanel
Źródło: Mediapanel

 

APLIKACJE – INTERNET

 

Wyniki badania Mediapanel
Źródło: Mediapanel

 

1 Mediapanel to jednoźródłowe badanie cross-mediowe, obejmujące pasywny poziom konsumpcji internetu, telewizji i radia, realizowane dzięki współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz Komitetu Badań Radiowych. Kompleksowe rozwiązanie stanowi połączenie standardu badania internetu, standardu pomiaru audytorium stacji radiowych Radio Track oraz danych z jednoźródłowego badania Gemius. Mediapanel prezentuje dane w podziale na 7 typów mediów: PC home, PC work, Phones, Tablets, TV in home, TV out of home, Radio, w ramach 23 wystandaryzowanych wskaźników. Wyniki badania pozwalają określić łączny zasięg poszczególnych kanałów mediowych oraz szacować potencjał całych grup mediowych. Rozwiązanie dedykowane jest wszystkim podmiotom na rynku mediów: marketerom, wydawcom, agencjom reklamowym oraz domom mediowym. Wyniki badania dostępne są codziennie, za pośrednictwem intuicyjnego interfejsu online.

2 Gemius to polska firma badawczo-technologiczna, która od ponad 20 lat z sukcesem rozwija i wdraża w Polsce oraz za granicą autorskie technologie badania mediów cyfrowych. Gemius mierzy m.in. oglądalność stron www i aplikacji internetowych, słuchalność treści audio w radiu i internecie, oglądalność treści wideo zarówno w telewizji jak i w playerach internetowych, a także oglądalność i słuchalność reklam towarzyszących konsumpcji tych wszystkich rodzajów treści. Firma działa na blisko 40 rynkach w regionie EMEA, a na 12 z nich posiada lokalne oddziały. Klientami Gemiusa są reklamodawcy, media, domy mediowe, agencje reklamowe i firmy z sektora e-commerce. Prowadzone przez firmę badania realizowane są zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. Więcej informacji na stronie: www.gemius.pl.

3 PBI wspiera rynek wiedzą pozwalającą podejmować lepsze decyzje biznesowe w środowisku cyfrowym. W tym celu organizacja prowadzi i udostępnia wyniki badania Gemius/PBI stanowiące integralną część crossmediowego projektu Mediapanel. Z danych PBI korzystają przedstawiciele wydawców, domów mediowych, działów badawczych dużych firm oraz agencje interaktywne. PBI przyczynia się do rozwoju cyfrowego rynku, dzielą się także wiedzą ekspercką i nawiązują współpracę z organizacjami partnerskimi o zbliżonym profilu działalności.


Źródło: Mediapanel

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polski internet w sierpniu 2020

kobieta przeglada internet

Liczba internautów w Polsce w sierpniu 2020 roku wyniosła ogółem 27,2 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 21,6 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24,2 mln.

Wydawcy – wszystkie urządzenia

top 20 wydawcow wszytskie urzadzenia

Wydawcy – komutery osobiste i laptopy

top 20 wydawcy komputery i laptopy

Wydawcy – urządzenia mobilne

top 20 wydawcow urzadzenia mobilne

Domeny – wszystkie urządzenia

top 20 domen sierpień

Domeny – kompytery osobiste i laptopy

domeny top 20 komputery osobiste i laptopy

Domeny – urządzenia mobilne

urządzenia mobilne top 20 domeny

Aplikacje

top 20 aplikacji mobilnych


Źródło: informacja prasowa PBI Gemius 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Raport Adobe o innowacjach w eCommerce – już dostępny!

Wśród wyróżnionych znalazł się polski eCommerce House – Fast White Cat.

Covid19, czyli okazja do działania

Bezprecedensowa sytuacja pandemii Covid-19 postawiła przedsiębiorstwa na całym świecie przed nowym, niełatwym wyzwaniem – jak utrzymać sprzedaż, gdy galerie handlowe pozostają trwale zamknięte, rząd rekomenduje pozostawanie w domu, a rosnące bezrobocie wstrzymuje decyzje zakupowe klientów indywidualnych?

Sytuacja globalnego kryzysu w naturalny sposób obniżyła przychody marek sprzedażowych – to było nieuniknione. Fast White Cat podeszło do kryzysu jak do okazji na wykorzystanie umiejętności i znalezienia nowych przestrzeni działalności – a przez to nowych partnerów biznesowych.
Jedną z takich okazji okazał się innowacyjny pomysł marki odzieżowej Quiosque, który firma zrealizowała we współpracy z Fast White Cat.

Udało nam się wspólnie nie tylko wdrożyć rozwiązanie przenoszące sprzedaż z offline do online, ale też łączące w sobie nowoczesne podejście do zakupów z wykorzystaniem Facebooka, jako jednego z popularniejszych kanałów Social Media – w Polsce korzysta z niego aż 75% internautów. Wdrażając pomysł, jaki firma Quiosque postawiła sobie za cel, udało się stworzyć możliwość promocji i sprzedaży produktów marki na żywo – właśnie na Facebooku. 

Cezary Kożon, CEO Fast White Cat

Realizacja odbiła się szerokim echem na rynku, do tego stopnia, że w swoim Raporcie „Future is now”, opisała ją marka Adobe.

Wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów

Celem Fast White Cat i Quisoque było zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym oraz za pomocą Facebooka, przy jednoczesnej popularyzacji takiego rodzaju kupowania, ale także podtrzymanie relacji z klientkami, które dotąd robiły zakupy wyłącznie offline – to niezbędne, by wypracowywany długo wizerunek marki nie podupadł w czasie, gdy kontakt offline nie jest w ogóle możliwy. Oczywiste jest, jaki potencjał na zbudowanie społeczności danej marki tkwi w Social Mediach, stąd decyzja, by w czasie kryzysu wykorzystać możliwości tego kanału do maksimum.

Strategia komunikacji tego projektu została oparta o kilka optymalnych rozwiązań. Po pierwsze marka odzieżowa gwarantowała klientkom czasowy rabat na zakupy, uzależniony od aktualnej sprzedaży asortymentu, a do tego osobny kod rabatowy, który uruchamiał się po wpisaniu przy zamówieniu w e-sklepie. Po drugie – w obrazowy, przystępny sposób został przedstawiony aktualny asortyment marki – prezentując ubrania na modelce, uwzględniając rozpisanie rozmiarów i wymiarów danego produktu. Do tego, chcąc przyspieszyć decyzję zakupową, podjęto działania polegające na udostępnianiu linków promowanych produktów, a czas trwania live’a oszacowano odgórnie, na około godzinę. Co więcej, moment uruchamiania live’ów nie był przypadkowy – na podstawie analizy ruchu i aktywności odbiorców fanpage’a marki, zdecydowano o zaproponowaniu dni tygodnia, w których można było przewidzieć najwyższą aktywność potencjalnych klientek. Stąd decyzja o prowadzeniu live’ów we wtorki, piątki i niedziele. Dla klientek, które niechętnie składają zamówienia przez e-sklep, uruchomiono możliwość przejęcia wykonania tej czynności przez konsultanta BOK, podczas rozmowy telefonicznej z daną użytkowniczką.

Największe wyzwanie, z jakim zmierzyliśmy się jako Fast White Cat podczas realizacji tego projektu, dotyczyło utworzenia zamówienia i ominięcia przy tym obostrzeń Facebooka. Facebook blokuje bowiem firmom możliwość pisania prywatnych wiadomości do użytkowników. Rozwiązaliśmy tę kwestię, posługując się komentarzami podczas live’ów – z ich pomocą Biuro Obsługi Klienta pisało prośbę do konkretnej klientki o podanie numeru produktu, którym jest zainteresowana oraz jej numeru kontaktowego. Wówczas pracownik BOK, wykonując połączenie telefoniczne do klientki, mógł złożyć zamówienie w jej imieniu i zgodnie z jej oczekiwanymi.

Cezary Kożon, CEO Fast White Cat

Zasięg live’ów, które Quiosque dotąd zainicjował, wahał się między 28 258 a 40 260 użytkowników, a średni wzrost sprzedaży wzrósł o 44% w stosunku do dnia poprzedzającego live. W trakcie trwania tych spotkań online udało się więc dokonać konwersji, w tym przypadku – sprzedać część promowanych produktów. Nie bez znaczenia pozostało tu również aktywne doradztwo Biura Obsługi Klienta – czyli ta wartość, która dotąd stanowiła przewagę zakupów offline nad tymi internetowymi.

POBIERZ PEŁNY RAPORT ADOBE FUTURE IS NOW

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group

Jak zmieniła się konsumpcja internetu na mobile przez dzieci i młodzież?

konsumpcja internetu przez młodzież

Na podstawie danych z okresu grudzień 2019 - kwiecień 2020 oraz marca 2019 zbadaliśmy jak zmieniła się aktywność dzieci i młodzieży na urządzeniach mobilnych. “Dzieci i młodzież” to profil behawioralny w bazie Selectivv określony na podstawie korzystania z określonych aplikacji lub grup aplikacji. Analizowana próba wyniosła 1 915 596 użytkowników (urządzeń mobilnych) oraz 14 693 020 uruchomień aplikacji z wybranych kategorii.

konsumpcja internetu
źródło: Selectivv

Ponad ⅕ użytkowników mobile to dzieci i młodzież

Okazuje się, że aplikacje z wybranych kategorii, w okresie XII 2019 – IV 2020, stanowiły 19,94% uruchomień wszystkich aplikacji w tym okresie. Największy udział, bo aż 26,20%, zaobserwowaliśmy w III 2020, następnie w IV 2020 (21,26%), a najmniejszy w XII 2019 i styczniu 2020 (odpowiednio 16,92% i 17,81%).

W III 2020 odnotowano duży wzrost korzystania z wybranych aplikacji o 5,58 punkta procentowego w porównaniu z II 2020. Obserwacja wykazała, że porównując rok do roku (marzec 2019 vs. marzec 2020) również widać wzrost korzystania z wybranych aplikacji (z 18,64% do 26,20%). Duży wpływ na tę zmianę miała sytuacja związana z epidemią COVID-19.

Pandemia spowodowała oczywiście wzrost użytkowania aplikacji przez dzieci i młodzież, ale badania Selectivv pokazują wzrosty w sumie dość ograniczone, co cieszy. Wzmożone użytkowanie smartfonu nie jest dla dzieci zdrowe. Wzrosła co prawda znacząco, prawie dwukrotnie, liczba uruchomień aplikacji między lutym a marcem, ale czas poświęcony na ich używanie wzrósł w tym czasie jedynie o 25% i nadal był niższy niż w styczniu, przed pandemią. Wychodzi na to, że dzieci nie zaczęły lawinowo korzystać aplikacji, czego można się było obawiać – zważywszy na wykazane przez Selectivv trzycyfrowe wzrosty używalności social mediów w czasie pandemii.

 Maria Deskur, Prezes Zarządu Fundacji Powszechnego Czytania

Jak długo ze smartfonem?

Średnia liczba dni korzystania z analizowanych aplikacji w miesiącu, w okresie XII 2019 – IV 2020 wyniosła 2,92 – najwięcej w kwietniu 2020 (3,34), a najmniej lutym 2020 (2,34). W marcu 2020 średnia liczba aktywnych dni wyniosła 3.26 (wzrost o 39.32% w stosunku do lutego 2020 oraz o 18,35% w stosunku do grudnia 2019).
Z kolei, średni czas korzystania z analizowanych aplikacji w ciągu dnia, w okresie XII 2019 – IV 2020, wyniósł 19,71 minuty. Najwięcej w kwietniu 2020 (22,27 minut), a najmniej w grudniu 2019 (16,05 minuty). W marcu 2020 średni czas korzystania z aplikacji wyniósł 20,04 minuty (wzrost o 22,44% w stosunku do lutego 2020) i w kwietniu 22,27 minuty, (wzrost o 11,13% w stosunku do marca 2020).

Ile razy analizowane aplikacje były uruchamiane w ciągu dnia? Średnia liczba uruchomień per użytkownik, w okresie grudzień 2019 – kwiecień 2020, wynosiła 4,10, najwyższą wartość uzyskując w marcu 2020 (5,16), a najniższą w lutym 2020 (2,81).

Aktywność na urządzeniach mobilnych

W marcu, w początkowym okresie wprowadzania ograniczeń w Polsce, przeprowadziliśmy badanie jak zmienia się aktywność wszystkich użytkowników mobile. Pod uwagę wzięliśmy komunikatory (facebook messenger, whatsapp, viber, skype), social media (facebook, twitter), VOD (netflix), rozrywka (youtube), komunikacja (uber) oraz współpraca zdalna (microsoft teams). W przypadku komunikatorów mówimy o wzroście cztero- (Skype), pięcio- (Viber), a nawet ośmio- (WhatsApp) i dziewięciokrotnym (Facebook messenger), jeżeli chodzi o liczbę uruchomień. Youtube uruchamiano prawie sześć razy częściej, a Netflix prawie siedem. Co wtedy robiły dzieci i młodzież?

Badania Selectivv pokazujące wzrost popularności mediów społecznościowych i serwisów video opublikowane po pierwszych tygodniach pandemii pokazują znacząco większe wzrosty oglądalności netflix czy youtube, które wzrosły wtedy o ponad 500%. Można podejrzewać, że dzieci uczestniczyły w tym oglądaniu. Z punktu widzenia rozwoju dziecka, bardziej wartościowa od czasu spędzonego przed ekranem telewizora lub smartfonu byłaby oczywiście rozmowa z rodzicem i czytanie książek. Badania pokazują bowiem, że nasze mózgi najlepiej rozwijają się w interakcji z drugim człowiekiem opartej o tekst pisany, którego lektura wzbogaca słownictwo szerzej niż sama rozmowa bez czytania. Ograniczone wzrosty użytkowania aplikacji przez dzieci napawają więc pewnym optymizmem – zdają się bowiem pokazywać, że rodzice nie pozwolili dzieciom na całodzienne siedzenie ze smartfonem w ręce. To zdrowy odruch.

Maria Deskur, Prezes Zarządu Fundacji Powszechnego Czytania


Źródło: Informacja prasowa SELECTIVV

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak zacząć promować firmę w internecie?

Kiedy rozkręcasz biznes, a środków na reklamę wciąż brakuje, możesz zacząć od promocji firmy w internecie. Jest co najmniej kilka pomysłów, jak to robić dobrze i bez dodatkowego budżetu. Mamy dla Ciebie sześć z nich.

Załóż bloga

Stwórz miejsce w internecie do komunikowania się z odbiorcami. Blog będzie do tego idealny. Możesz to zrobić na istniejącej już stronie internetowej przez dodanie nowej kategorii w menu. Internauci z pewnością mają wiele pytań i chętnie przeczytają artykuły związane z Twoją branżą.

Od początku działania Solutions.Rent prowadzi firmowego bloga. On buduje relacje z klientami, pomaga kreować wizerunek eksperta. Ale to nie wszystko. Blog dba również o lepszą ocenę Google’a i wspomaga indeksowanie witryny, oczywiście zwiększa też potencjał SEO, a dzięki temu łatwiej nas znaleźć w sieci.

Marta Kamińska z Solutions.Rent

Myślisz, że nie umiesz pisać? Spokojnie, z tą umiejętnością nikt się nie rodzi. Im więcej praktykujesz, tym Twoje teksty są lepsze. Pisz regularnie, zwięźle i na temat, staraj się używać prostego języka, nie zapominaj o korekcie. Przed publikacją artykułu – pokaż go  innej osobie. Zapytaj, czy tekst jest dla niej zrozumiały i czy nie zauważyła literówek. Jeśli wszystko jest w porządku, wybierz zdjęcie (możesz skorzystać z bezpłatnych baz) i opublikuj artykuł na blogu.

Nawiąż współpracę

Działania PR i relacje z mediami wymagają czasu. Warto go poświęcić, bo one pomogą budować wizerunek Twojej marki. Nawiąż kontakt z redakcjami czasopism czy portali branżowych. Zapytaj dziennikarzy, czy nie potrzebują wypowiedzi eksperta do swoich artykułów. Zaznacz, że pozostajesz do dyspozycji i możesz przygotować materiały na ich potrzeby. Obecność na portalach branżowych buduje zaufanie do Twojej marki, a Ciebie pokazuje jako eksperta.

Bądź aktywny w social media

Dziś social media opanowały biznes. Nie bez powodu mówi się, że jeśli Cię tam nie ma, to nie istniejesz. Jednak rób to z głową. To, że media społecznościowe są modne – nie znaczy, że Twoja marka powinna być obecna wszędzie.

Zastanów się, jakie materiały posiadasz i który z kanałów będzie najlepszy dla firmy. Zacznij od jednego z nich, ale prowadź go najlepiej, jak potrafisz. Zaangażowanie użytkowników i zbudowanie społeczności wokół marki wymaga czasu, kreatywności i systematyczności.  

Zadbaj, aby media społecznościowe Twojej marki po prostu dobrze wyglądały. Grafiki możesz przygotować dzięki bezpłatnym programom takim jak Canva czy Crello. Nie musisz się martwić, że nie masz zmysłu artystycznego. Programy umożliwiają pracę na gotowych szablonach. Nie jest to takie trudne.

Stwórz wizytówkę Google

Większość internautów, aby dowiedzieć się czegoś o danej firmie, wpisuje jej nazwę w Google. Dlatego warto zadbać o profil Google Moja Firma. To poprawi widoczność w wyszukiwarce. Dla wielu będzie też pierwszym miejscem styku z Twoją firmą.

Założenie wizytówki jest darmowe. Wykorzystaj jej potencjał, dodaj zdjęcia, informacje o marce, dane kontaktowe, godziny otwarcia. Im więcej szczegółów podasz – tym łatwiej potencjalni klienci czy kontrahenci będą mogli się z Tobą skontaktować.

Zadbaj o stopkę e-mail

Ten mały detal może wspomóc promocję Twojej firmy. Dziennie wysyłasz kilkanaście wiadomości. Jeśli w każdej z nich dodasz stopkę z przekierowaniem na stronę www, linki do kanałów w social media i do sklepu internetowego (jeśli go prowadzisz) to masz większe szanse, że użytkownik pozna Twoją markę.

Monitoruj sieć

Monitoruj sieć i sprawdzaj, co o Twojej firmie pisze się na forach, w social mediach czy na blogach. Bądź obecny i reaguj na bieżąco. Nie spamuj jednak komentarzami na forach, że Twoja marka jest świetna.

Prowadź dialog, odpowiadaj na pytania i potrzeby odbiorców. Jeśli ktoś jest zadowolony z Twoich produktów, czy usług poproś go o wystawienie rekomendacji w Google lub social mediach. Siła pozytywnych opinii wciąż jest ogromna i możesz dzięki niej wiele zyskać.  


Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polski internet w maju 2020

Polski internet

Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Wydawcy – wszystkie urządzenia

Wydawcy – wszystkie urządzenia
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Wydawcy – komputery osobiste i laptopy

Wydawcy – komputery osobiste i laptopy
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Wydawcy – urządzenia mobilne

Wydawcy – urządzenia mobilne
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Pandemia i związana z nią izolacja Polaków w domach to wydarzenie bezprecedensowe. Sytuacja ta wpłynęła oczywiście na zachowania konsumentów, w tym również na sposób konsumpcji mediów, a jej beneficjentami okazały się domowe ekrany. Spędzony przy nich czas użytkownicy dzielili pomiędzy treści należące do różnych kategorii tematycznych, z których każda zaspokajała inne potrzeby: w niektórych przypadkach wzrosty zainteresowania danym obszarem były chwilowe i minęły wraz z unormowaniem się sytuacji społecznej. W innych, na skutek edukacji i cyfryzacji nowych użytkowników internetu, wytworzył się stały trend. Czego szukali w tym czasie Polacy? Przede wszystkim aktualnych i wiarygodnych informacji na temat bieżących wydarzeń – stąd wzrost liczby odsłon na stronach newsowych o 58% już w pierwszym tygodniu lockdownu i o ponad 200% na stronach rządowych! Kolejną ważną, życiową potrzebą w tym czasie było zaopatrzenie gospodarstw domowych w żywność i środki czystości. W obliczu utrudnionego dostępu do sklepów stacjonarnych i strachu przed koronawirusem Polacy ruszyli na zakupy w sieci. Ruch w ramach serwisów e-commerce wzrósł o 22%, aczkolwiek jego szczyt przypadł na początek kwietnia. Do tego czasu konsumowaliśmy to, co zgromadziliśmy w domach. Trzeba również pamiętać o potrzebie zagospodarowania wolnego czasu i o rozrywce. Czas konsumpcji TV pobił rekordy i wydłużył się o kilkanaście procent (internauci w wieku 16-49), podobnie jak czas spędzany przed ekranami komputerów (+24%) i smartfonów (+13%). Wzrosła również konsumpcja serwisów VOD (w ujęciu marzec 2019 do marca 2020 10 największych serwisów VOD zanotowało wzrost o 17% w liczbie użytkowników i o 41% w liczbie odsłon). Największym wygranym okazał się Netflix z ponad 100% wzrostem liczby użytkowników swojej aplikacji. Ostatnia kategoria, o której warto wspomnieć, to social media – w tym trudnym czasie zastąpiły one bezpośrednie kontakty międzyludzkie, ale także umożliwiły wirtualne spotkanie z trenerem personalnym czy też po prostu zakupy. W czasie pandemii czas spędzony z Facebookiem i Messengerem na smartfonach wzrósł odpowiednio o +17% i +13% (internauci w wieku 16-49). Po zniesieniu zakazu wychodzenia z domów część potrzeb ustabilizowała się na poziomie sprzed pandemii. Do normy wróciły liczba odsłon na stronach z informacjami, czas spędzany z TV czy z mediami społecznościowymi. Niektóre nowe zachowania zmieniły się natomiast w stały trend: co prawda liczba odsłon na serwisach e-commerce spadła, jednak wciąż jest wyższa niż przed pandemią. Może to oznaczać, że część internautów, którzy podczas lockdownu po raz pierwszy skorzystali z tego kanału zakupów, będzie to robić nadal. Podobnie prezentuje się kwestia sVOD lub aVOD – dziś jeszcze możemy mówić, że wysoka liczba użytkowników tego rodzaju platform jest wynikiem długo zamkniętych kin i strachu przed chorobą. Jednak jestem przekonana, że dla wielu konsumentów była to swego rodzaju próba, po której pozostaną już stałymi klientami serwisów streamingowych.

Specjalnie dla BRIEF komentuje Lucyna Koba, Business Development Director

Domeny – wszystkie urządzenia

Domeny – wszystkie urządzenia
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Domeny – komputery osobiste i laptopy

Domeny – komputery osobiste i laptopy
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Domeny – urządzenia mobilne

Domeny – urządzenia mobilne
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Aplikacje

Aplikacje
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Źródło: Informacja prasowa Polskie Badania Internetu Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wszystko o sieci 5G w Polsce – nadchodzi rewolucja esportu i egamingu

Świat, w którym żyjemy przechodzi ciągłą transformację i staje się coraz bardziej cyfrowy. W odpowiedzi na potrzeby swoich klientów oraz zmieniającego się otoczenia 11 maja Plus uruchomił pierwszą w Polsce sieć 5G na częstotliwości 2,6 GHz TDD, a w zasięgu sieci nowej generacji znalazło się blisko 900 tys. osób. To pierwszy etap budowy ogólnopolskiej sieci 5G w całej Polsce. W kolejnym etapie zasięgiem sieci zostaną objęci mieszkańcy całej Warszawy i jej aglomeracji. Tym samym wkrótce w zasięgu sieci 5G znajdzie się ponad 3 mln osób.

Jak 5G zmieni świat, w którym żyjemy?

Dzięki rozwojowi internetu mobilnego odczujemy wiele korzyści na co dzień. To sieć 5G daje pole dla rozwoju jeszcze lepszej domowej rozrywki i nowoczesnych rozwiązań pozwalających m.in. na transmisje: sportowe, wydarzeń i programów w wysokiej rozdzielczości (4K, a nawet 8K), a także na wybór kamery, z perspektywy której wyświetlamy obraz na ekranie. Na znaczeniu zyskają widowiska z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (AR), np. z udziałem cyfrowo generowanych gwiazd na scenie. Dzięki rozwiązaniom z zakresu wirtualnej rzeczywistości (VR) rozrywka bez wychodzenia z domu stanie się o wiele bardziej angażująca. W jednej chwili będziemy mogli przenieść się w centrum sportowych i muzycznych wydarzeń, jakbyśmy właśnie przebywali na stadionie, czy na koncercie ulubionego zespołu. Filmy i seriale w formatach 4K, 8K czy 360° będą pobierane o wiele szybciej, zwiększy się komfort odtwarzania obrazów na urządzeniach mobilnych, a opóźnienia i przerwy w transmisjach na żywo staną się tylko niemiłym wspomnieniem.

5G tu i teraz – nowa jakość Internetu

Zgodnie z zapowiedziami po kilku miesiącach intensywnych prac operator sieci Plus z Grupy Cyfrowy Polsat zakończył pierwszą fazę wdrażania technologii 5G na częstotliwości 2600 MHz TDD. Nadajniki 5G dostarczone przez firmę Ericsson zostały zainstalowane na 100 stacjach bazowych w 7 polskich miastach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu. Infrastruktura sieci najnowszej generacji przeszła także pomyślnie wymagane testy i 11 maja Plus uruchomił pierwszą i jedyną w Polsce komercyjną sieć 5G, która swoim zasięgiem obejmie blisko 900 tysięcy osób.

Drugim etapem rozwoju 5G Plusa w Polsce będzie objęcie zasięgiem 5G całej Warszawy oraz okolicznych miejscowości, gdzie powstanie ponad 600 dodatkowych stacji 5G. Dzięki temu z sieci 5G w Plusie będą mogły korzystać ponad 3 mln osób. Do końca roku powstanie duża część z zaplanowanych dodatkowych 600 stacji dla Warszawy i aglomeracji, a całość powinna zostać zakończona w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

Od 11 maja wraz z wdrożeniem komercyjnej sieci 5G w Plusie, mogą z niej korzystać wszyscy klienci ofert abonamentowych sieci Plus i Cyfrowego Polsatu mieszkający w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu, którzy znajdują się w zasięgu 100 stacji 5G i posiadają sprzęt obsługujący technologię 5G z wykorzystaniem częstotliwości 2,6 GHz.

Co zyskamy po wprowadzeniu sieci najnowszej generacji?

https://youtu.be/K58a5H6FQD8

W obecnych czasach nikt już nawet nie zastanawia się, jak żyłoby się bez Internetu. Wyzwania stawiane przez świat wpływają na to, że sieć musi nieustannie się rozwijać i ewoluować. To właśnie sieć 5G ma sprostać oczekiwaniom – pozwalać na jeszcze szybszy, bardziej niezawodny i stabilny transfer jeszcze większej ilości danych.

Co wyróżnia 5G ?

Rozwiązanie zastosowane w budowie sieci 5G przez operatora sieci Plus to najnowocześniejsza technologia wprowadzana na świecie. Wykorzystanie do tego celu częstotliwości 2600 MHz jest znane z działających już na świecie komercyjnych sieci 5G w USA oraz w Chinach. TDD pozwala na realizację transmisji danych z wykorzystaniem jednego, wspólnego fragmentu pasma do naprzemiennej w czasie transmisji downlink/uplink.

Sieć piątej generacji ma szansę zmienić sposób, w jaki korzystamy z nowoczesnych technologii i pozwolić na rozwój wielu dziedzin – zarówno naszego codziennego życia, jak i nauki.

W pełni funkcjonalna sieć 5G rozpocznie działanie w oparciu o architekturę Non-standalone (NSA), zintegrowaną z infrastrukturą LTE – do budowy sieci najnowszej generacji Grupa Cyfrowy Polsat wykorzystała posiadane maszty, na których zostały zainstalowane nadajniki 5G. Infrastruktura 5G w Plusie w standardzie NSA zapewnia nową, dodatkową pojemność sieci (dodatkowy pas ruchu), przeznaczoną do obsłużenia wzrastającej ilości przesyłanych danych. Dzięki temu rośnie wydajność całej sieci, a obecnie oferowane rozwiązania LTE zostają wzmocnione. Wykorzystanie technologii MIMO 4×4 i QAM256 i możliwość agregacji 4G z 5G pozwala osiągnąć szybkość transmisji danych do 600 Mb/s. W przyszłości wraz z rozwojem sieci 5G obecne wykorzystanie pasma 2600 MHz zapewni lepsze pokrycie zasięgowe niż w przypadku wykorzystania jedynie pasma 3400-3800 MHz i pozwoli zachować przewagę na kolejnych etapach budowy 5G związaną z możliwością łączenia pasm.

Grupa Cyfrowy Polsat rozpoczęła rozwój sieci, wykorzystując średni zakres fal, który pozwala osiągnąć równowagę pomiędzy szybkością transferu danych a zasięgiem, zachowując oba parametry wysokiej jakości.

W porównaniu do fal krótkiej długości, które umożliwiają szybką transmisję danych, przy jednoczesnym mniejszym pokryciu zasięgowym oraz fal długich, które obejmują swoim zasięgiem rozległą powierzchnię, zapewniając jednocześnie mniejszą prędkość przesyłania danych, fale średniej długości, zastosowane w budowie 5G w Plusie, pozwalają objąć zasięgiem rozległy obszar wraz z szybką transmisją danych.

Sieć 5G w Plusie będzie rozwijana w przyszłości na wszelkich możliwych częstotliwościach przeznaczonych dla tej technologii.

Rewolucja w jakości esportu i egamingu

Za sprawą minimalnych opóźnień różnicę w jakości odczują także miłośnicy esportu i egamingu. Dzięki urządzeniom VR ruchy zawodnika w wirtualnej przestrzeni zostaną dokładnie odwzorowane, co pozwoli na zaciętą rozgrywkę oko w oko z wieloma graczami przebywającymi w różnych miejscach. Nastąpi rozwój chmurowych platform gamingowych, które umożliwią natychmiastowy dostęp do gier komputerowych, bez potrzeby pobierania ich na urządzenie. Platformy zapewnią doskonałą jakość gry na urządzeniach mobilnych, nawet w najbardziej wymagające tytuły . W praktyce po obejrzeniu zapowiedzi gry i kliknięciu „zagraj teraz” błyskwicznie przeniesiemy się do świata wirtualnej rozrywki.  Interaktywność gier wejdzie na nieznany dotąd poziom. Okulary AR sprawią, że otaczająca nas przestrzeń stanie się wielkim polem gry.

Nowa technologia to także kolejny krok w kierunku inteligentnych miast czy fabryk. Wszystko wskazuje na to, że nasza przyszłość to inteligentne domy i mieszkania. Sieć 5G pozwoli np. wdrażać inteligentne systemy parkingowe, zarządzać transportem miejskim, monitorować skażenia powietrza. Ma także zastosowanie w automatycznych pojazdach. W niedalekiej przyszłości standard 5G połączy samochody z otoczeniem, innymi kierowcami oraz infrastrukturą drogową. Zwiększone zostanie także nasze bezpieczeństwo. 5G umożliwi błyskawiczną komunikację w trakcie imprez masowych i w sytuacjach awaryjnych, np. w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej.

5G pozwoli również na rozwój w telemedycynie – poczynając od zbierania danych z urządzeń medycznych, symulacji VR i AR, na zdalnym wykonywaniu operacji kończąc. Jeszcze niedawno wiadomość o tym, że operowany jest pacjent, który znajduje się na innym kontynencie niż lekarz, brzmiała niczym fantastyka. Właśnie dzięki rozwojowi sieci w najbliższej przyszłości może stać się to popularną praktyką.

5G rozwiązania sprawdzone i bezpieczne

Wdrażana obecnie na całym świecie sieć oparta jest o rozwiązania sprawdzone i bezpieczne. Budowa sieci odbywa się zgodnie z normami PEM (promieniowania pola elektromagnetycznego) przygotowanymi przez Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Cyfryzacji. Nowe normy są zgodne z europejskim standardem i zaleceniami Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Przed Promieniowaniem (ICNIRP) i Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Współpraca 5G z 4G

Podczas ustanawiania połączenia 5G sprzęt użytkownika (lub inne urządzenie) połączy się zarówno z siecią 4G, w celu zapewnienia sygnalizacji kontrolnej, jak też z siecią 5G aby umożliwić szybsze połączenie, zwiększając istniejącą pojemność 4G.

W przypadku ograniczenia pokrycia 5G, dane będą transmitowane tak samo jak w dzisiejszej sieci 4G, zapewniając nieprzerwane połączenie. Takie zaprojektowanie sieci 5G powoduje, że uzupełnia ona istniejącą sieć 4G.


Źródło : Grupa Cyfrowy Polsat

 

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Internet liderem reklamy w roku 2019 (IAB Polska/PwC AdEx)

IAB PwC AdEx 2019

W roku 2019 wydatki na reklamę online wyniosły prawie 5 mld zł. Oznacza to wzrost nakładów o prawie 500 mln zł względem roku wcześniejszego, co przełożyło się na dynamikę rok do roku na poziomie 10%.

W roku 2019 tempo rozwojowe reklamy cyfrowej utrzymało dwucyfrowy indeks. Wzrost rok do roku na poziomie 10,4% spowodował, że nakłady na ten segment przekroczyły wartość 4,9 mld zł. Internet umocnił się tym samym na pozycji lidera w torcie reklamowym*, kontynuując trend rozpoczęty w pierwszym kwartale 2019 roku i prognozowany już od kilku lat wzorem dojrzałych zachodnich rynków. Choć rok 2020 – którego tempo rozwojowe wyznaczą konsekwencje epidemii – może nie przynieść pobicia rekordu 5 mld zł wartości, internet jest jedynym medium, które może nie zaliczyć spadków**.

Tak dobry wynik w roku 2019 bardzo cieszy, zwłaszcza w trudnych czasach pandemii i zapowiadanej recesji gospodarczej. Reklama internetowa przez lata budowała bardzo silną pozycję rynkową i dzisiaj będzie to procentować. Wyraźnie pokazuje to też ostatnie badanie IAB Polska dotyczące wpływu pandemii na firmy w naszej branży. Wierzę, że reklama on-line nie tylko najmniej ucierpi w wyniku recesji, ale również odegra kluczową rolę w wychodzeniu z kryzysu oraz w odbudowie i transformacji gospodarki. To właśnie dzięki reklamie on-line wszyscy przedsiębiorcy będą mogli wrócić do swojej działalności i zachęcić konsumentów i klientów do powrotu do korzystania z ich usług i produktów. Reklama cyfrowa będzie też jednym z głównych narzędzi dla tych, którzy jeszcze są na etapie transformacji cyfrowej.

Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska

W minionym roku utrzymały się kluczowe mechanizmy rynku, które wpływają na jego obraz. Wysoką dynamikę odnotowała komunikacja marketingowa w urządzeniach mobilnych, która wypracowała ponad 40% wzrostu. Kanał ten stanowi już ponad jedną czwartą wydatków reklamowych online, a jego dynamika rok do roku wyniosła 17%. Na tempo rozwojowe rynku nadal duży wpływ miała reklama sprzedawana w modelu programmatic oraz w mediach społecznościowych.

Wzrost nakładów na reklamę online o prawie pół miliona złotych nie zaskakuje, bowiem od dłuższego czasu obserwujemy nastawienie biznesów na marketing efektywnościowy, a internet gwarantuje marketerom wiedzę na temat poszczególnych wydatków i efektów kampanii. Internet jest policzalny, a dodatkowo technologia, która bardzo mocno rozwija poszczególne obszary digitalu pozwala skutecznie docierać do użytkowników zainteresowanych konkretną ofertą. Dziś, w dobie danych, nie ma już tutaj przypadkowości. Bardzo ważne jest, aby biznesy patrzyły na działania online jako cały ekosystem digitalowy, a nie na poszczególne kanały czy media osobno. Kluczowe jest, aby tworzyć spójny przekaz reklamowy oparty o strategię komunikacji obejmująca zarówno content, media, jak i narzędzia. Patrząc na obecną sytuację związaną z pandemią zauważamy, że biznesy wykorzystują ten moment by przejść do digitalu lub zwiększyć działania w internecie. Dziś 60 proc. osób robi zakupy w internecie, a jedna trzecia internautów wskazuje, że obecna sytuacja zmieniła ich nawyki żywieniowe (e-Commerce w czasie kryzysu 2020, Izba Gospodarki Elektronicznej). Bariera wejścia w sprzedaż online zmniejszyła się, zarówno czasowo jak i kosztowo. Dziś można rozpocząć działalność w internecie w kilka dni oraz zwiększać sprzedaż poprzez innowacyjne podejście do aktualnej sytuacji.

To pokazuje, że będziemy obserwować spory rozwój digitalu i e-commerce w najbliższych miesiącach.

Judyta Mojżesz-Zimonczyk, Dyrektor Marketingu Digitree Group

Wart odnotowania jest fakt, że wideo online, które we wcześniejszych latach osiągało dwucyfrowe indeksy, w roku 2019 wyhamowało rozwojowy impet osiągając dynamikę na poziomie zaledwie kilku procent. Wyhamowanie to jest jednak wynikiem wyłącznie spadku wydatków na out-stream, podczas gdy formaty in-stream osiągnęły dynamikę na poziomie 17%. Zjawisko to dotyczy zarówno rodzimego rynku, jak i globalnych graczy.

Niestety, ale mimo bardzo dobrej dynamiki we wcześniejszych latach mówienie dzisiaj, że internet może jako jedyny nie zaliczyć spadków jest myśleniem raczej życzeniowym. Rynek reklamowy zbyt silnie związany jest z ogólną kondycją gospodarki czy przede wszystkim z chęcią konsumentów do wydawania pieniędzy. Za to po kryzysie reklama internetowa w porównaniu do innych narzędzi powinna najszybciej odzyskać wcześniejszy poziom – zarówno ze względu na wcześniejszą dynamikę, silnie ukształtowane przez kryzys nowe zachowania konsumentów, ale również przez bardzo niski próg wejścia.

Szansą dla rynku reklamy digitalowej po kryzysie będą również nowi reklamodawcy, którzy wcześniej nie byli na tym rynku obecni, a którzy teraz dostrzegają – i zaczynają rozumieć – jego ogromny potencjał. Powszechność pracy zdalnej, przyspieszony rozwój e-commerce, załamanie rynku prasy drukowanej, skokowy wzrost oglądalności wideo (oglądalności 30% miesiąc do miesiąca, wydatków na wideo in-stream o 17% rok do roku), popularności social media, ogromny wzrost interakcji wokół influencerów (wzrost liczby komentarzy o 50% miesiąc do miesiąca) – to wszystko najprawdopodobniej przyspieszy “przejście na digital” wielu przedsiębiorstw, które do tej pory kurczowo trzymały się bardziej tradycyjnych form reklamy. 

Paweł Stano, COO grupy LTTM (LifeTube, TalentMedia, Mellon Media) 

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna z prawie połową udziałów w torcie reklamowym online, marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią, ogłoszenia prawie jedną szóstą, zaś e-mail około 2%. Wszystkie formaty wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która wciąż notuje wskaźnik ujemny.

Wzrosty wydatków na reklamę online od kilku lat elektryzują marketerów oraz pracowników wszelkiej maści agencji reklamowych czy domów mediowych w Polsce. Jednak to wcale nie oznacza, że nasz rynek rośnie, ponieważ za owymi wzrostami stoją tacy giganci jak Facebook czy Google. To do nich finalnie trafiła duża część z blisko 5 miliardów złotych wydanych na reklamę w 2019 roku. Z każdym rokiem polski rynek coraz mocniej będzie się uzależniał od technologicznych gigantów, a epidemia zapewne ten proces jeszcze przyśpieszy. Życzyłbym sobie, aby ten trend mimo wszystko został zatrzymany, a w polskiej reklamie online większą rolę odgrywali lokalni gracze. To właśnie oni gwarantują wyższy poziom reklamy oraz działań marketingowych. Pamiętajmy, że reklama to nie są głównie cyferki i wskaźniki konwersji, ale też budowanie więzi z konsumentami poprzez ciekawe i kreatywne koncepcje. Z przykrością obserwuję, że na takowe kreacje amerykańscy giganci pozostawiają bardzo mało miejsca w oferowanych przez siebie formatach.

Artur Roguski, Social Media Marketing Consultant 

Zmianie nie uległ także udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. Ranking sektorów jest prawie identyczny jak w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Na miejscu zdecydowanego lidera plasuje się handel, a kolejne miejsca zajmują odpowiednio: telekomunikacja, motoryzacja, finanse i żywność. Największe wzrosty zanotowały kategorie: „odzież i dodatki” (prawie 30%) oraz „handel i media, książki, CD i DVD” (obydwie prawie 20%).

IAB_PwC_AdEx_2019FY_infografika

Więcej informacji o badaniu na: http://iabadex.pl

* Na podstawie analizy porównawczej do raportu Publicis Groupe. Wyniki badania IAB Polska/PwC AdEx obejmują swym zasięgiem szersze spektrum formatów komunikacji cyfrowej reklamowy (uwzględniając np. Ogłoszenia), a także w wersji publicznie dostępnej skupiają się na innym poziomie rozliczeń. Zestawienie danych tych dwóch badań powinno więc być oparte na szczegółowej analizie porównawczej zakresów i formatów. Omówienie tego zagadnienia można odnaleźć między innymi w raporcie IAB Polska „Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce 2016-2017”, grudzień 2016 (link).
** Więcej o perspektywach branży komunikacji marketingowej online w obliczu pandemii w raporcie IAB Polska „Konsekwencje epidemii COVID-19 dla branży komunikacji reklamowej online”, kwiecień 2020 (link).

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.


Źródło: informacja prasowa IAB Polska 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marketerzy mogą lepiej dotrzeć do Polaków w komunikacji miejskiej. Eksperci: Kluczem jest sponsorowane Wi-Fi

48% Polaków korzysta z telefonu w komunikacji miejskiej. Najwięcej osób wpatruje się w ekran w czasie od 2 do 5 min. Kilka procent sprawdza reklamy, na co z optymizmem patrzą marketerzy. Badanie pokazuje też, że pasażerowie poszukują głównie informacji o polityce oraz lekkiej rozrywki, często o charakterze tabloidowym. Na trzecim miejscu są social media. Według ekspertów z branży, wysyłanie komunikatów w takiej formie może być strzałem w dziesiątkę. Z kolei brak szybkiego Internetu, na który narzekają podróżni, można wykorzystać, oferując sponsorowany dostęp do sieci Wi-Fi.

Duży potencjał

Z raportu opracowanego przez brytyjską firmę doradczą UCE GROUP LTD. we współpracy z agencją Mobiem Polska, specjalizującą się w marketingu mobilnym, wynika, że blisko połowa Polaków korzysta z telefonu w komunikacji miejskiej – 48%. Jak komentuje Michał Taranta z Havas Media Group, to daje marketerom wysoki potencjał do działań. Akcje skierowane na urządzenia mobilne będą skuteczne po ustaleniu, z jakich konkretnie aplikacji korzystają pasażerowie. To pozwoli dotrzeć do nich ze spersonalizowanymi komunikatami. 

Badanie wykazało, że obecnie 37% Polaków jeszcze nie używa komórek w transporcie publicznym. Z kolei 15% nie jest co do tego pewnych. Nie mam wątpliwości, że odsetek osób korzystających z telefonów w autobusach, tramwajach i metrze będzie się zwiększał. Dzięki temu marketerzy zyskają kolejnych odbiorców. Doskonałym przykładem wykorzystania danych o aktualnym miejscu przebywania są kampanie realizowane dla sieci handlowych czy salonów samochodowych. W komunikacji miejskiej też można stosować rozwiązania oparte na geofencingu – mówi Norbert Kowalski ze spółki Mobiem Polska.

Podczas przejazdu komunikacją miejską najwięcej osób korzysta z komórki średnio od 2 do 5 minut – 58%. Innym aktywnym użytkownikom telefonów zajmuje to poniżej 60 sekund – 29%, 5-10 minut – 9%, 10-15 minut – 3% i powyżej kwadransa – 1%. Najwyższy wskaźnik powinien być całkowicie zadawalający i twórczy dla branży, w ocenie Beaty Büttner-Clauss z UCE GROUP LTD. 

Czas od 2 do 5 minut jest bardzo satysfakcjonujący. W porównaniu z innymi formami reklamy to naprawdę długie skupienie uwagi na jednej treści. Dla porównania, spojrzenie klienta np. na bilbord trwa zaledwie kilka sekund. Zakładam, że chwile spędzane z telefonem w ręku stopniowo będą się wydłużały. Z czasem to urządzenie zastąpi inne narzędzia, tak jak stało się to np. z kalkulatorem, telewizorem czy komputerem stacjonarnym – zauważa Norbert Kowalski. 

Pola do popisów

Z kolei najczęstszym powodem niekorzystania z telefonu w komunikacji miejskiej jest brak szybkiego Wi-Fi – 34%. Ponadto badani obawiają się kradzieży sprzętu – 25%, a także jego uszkodzenia – 17%. Całkowity brak takiej potrzeby wykazuje 10% respondentów. 

Najwyższy wskaźnik może świadczyć o niedostatecznej adaptacji ofert z nielimitowanym Internetem w telefonie. W tym momencie branża może to wykorzystać, rozwijając sponsorowany dostęp do sieci poprzez Wi-Fi w komunikacji miejskiej. Konsumenci z pewnością odebraliby to jako ukłon w ich stronę – podpowiada Adam Wysocki z domu mediowego LVL UP MEDIA.

Tymczasem ekspert z Mobiem Polska zapowiada, że wkrótce technologia 5G spowoduje absolutny brak ograniczeń w korzystaniu z Internetu. To będzie bardzo duża zmiana, która pozwoli na zwiększenie przepustowości. Wtedy branża będzie miała jeszcze większe pole do popisu i miejsce do zagospodarowania przestrzeni reklamowej. Nie tylko telefony będą w globalnej sieci, ale również inne urządzenia. 

Badanie wykazało też, że Polacy korzystają z telefonu w komunikacji miejskiej z powodu oszczędności czasu – 36%, z potrzeby chwili – 19%, a także z nawyku – 17%. Natomiast 13% respondentów robi to dla zabicia czasu. Im trafniej dopasowane informacje będą docierały do odbiorców, tym lepsze wyniki uzyskają reklamodawcy. Takie podejście pozwoli przede wszystkim skutecznie zwrócić uwagę konsumenta na komunikat, a to już połowa sukcesu – twierdzi Michał Taranta. 

Pożądany przekaz

W komunikacji miejskiej klienci głównie przeglądają wiadomości z polityki – 21%, portale rozrywkowe lub plotkarskie – 18%, jak również serwisy społecznościowe – 17%. Część osób koncentruje się na grach online – 10%. Mniejszość sprawdza reklamy – 6%, e-maile – 6%, a także SMS-y – 4%. Dla Norberta Kowalskiego pozytywnym zaskoczeniem jest to, że kilka procent korzysta z narzędzi reklamowych. Może to oznaczać poszukiwanie inspiracji zakupowych, np. w aplikacjach z gazetkami czy kuponami. 

– Wyniki badania dają wskazówki co do formy komunikacji w środkach transportu miejskiego. Jeżeli zapewnimy treści, które w ocenie podróżujących będą wartościowe, to mogą oni nie mieć świadomości, że przeglądają reklamy, a przekazy zostaną zapamiętane. Dane wskazują też, że Polacy poszukują raczej lekkiej rozrywki lub chcą zorientować się w najnowszych informacjach, często o charakterze tabloidowym. Dostarczenie wiadomości właśnie w takiej łatwej i przyjemnej otoczce może być szansą na dobrą komunikację dla marketerów – przekonuje Adam Wysocki.

Jak podkreśla Norbert Kowalski, mobile jest najbardziej indywidualnym narzędziem komunikacji. Dane udostępniane przez użytkowników pozwalają obecnie na bardzo precyzyjne dotarcie z komunikatem do konkretnej osoby, której prezentowane produkty mogą być realnie potrzebne. Beata Büttner-Clauss dodaje, że przyszłością jest również geofencing. Przecież każdy pasażer gdzieś wsiada i wysiada, np. w pobliżu galerii handlowej. I to już jest powodem do tego, aby otrzymał spersonalizowany komunikat, np. na temat dużej promocji na konkretny asortyment.

Z taktycznego punktu widzenia komunikacja w tym medium coraz bardziej zaczyna przypominać kampanie radiowe skierowane do osób podróżujących autem. Te dwa kanały odznaczają się podobną, powtarzalną sezonowością dzienną, ale także stałością segmentów odbiorców. Między innymi dlatego też obserwujemy silne zjawisko synergii przy jednoczesnym wykorzystywaniu w kampaniach radia oraz zintegrowanej z nim kampanii na urządzeniach mobilnych – dostrzega Michał Taranta.

Z kolei ekspert z UCE GROUP LTD. podsumowuje, że tu nie powinna liczyć się ilość, sezonowość czy powtarzalność, lecz jakość działań. Istnieje szereg narzędzi blokujących reklamy. I w głównej mierze mają one rację bytu, ponieważ codziennie konsumenci dostają mnóstwo spamu. Branża marketingowa powinna szczególnie pamiętać o tym, że mniej wcale nie oznacza gorzej. Jest wręcz przeciwnie. Jeżeli to zostanie zaakceptowane, wówczas Polacy chętniej będą korzystać z tego kanału.  

Badanie przeprowadzono w 14 dużych miastach i 11 średnich oraz mniejszych miejscowościach – w okolicach lub bezpośrednio na przystankach transportu publicznego. Łącznie zrealizowano 1006 wywiadów. W ankietach wzięło udział 48% kobiet i 52% mężczyzn w wieku od 18 do 55 roku życia.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF