...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wyniki badania Gemius/PBI za czerwiec 2019

Liczba internautów w Polsce w czerwcu 2019 roku wyniosła ogółem 28 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 22,2 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24,4 mln. WYDAWCY Wszystkie urządzenia Komputery osobiste i laptopy Urządzenia mobilne DOMENY Wszystkie urządzenia Komputery osobiste i laptopy […]

Liczba internautów w Polsce w czerwcu 2019 roku wyniosła ogółem 28 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 22,2 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24,4 mln.

WYDAWCY

Wszystkie urządzenia

Komputery osobiste i laptopy

Urządzenia mobilne

DOMENY

Wszystkie urządzenia

Komputery osobiste i laptopy

Urządzenia mobilne

APLIKACJE MOBILNE

Liczebność próby: N= 168003. Grupa objęta badaniem 7-75 lat. Do badania wykorzystano dane o strukturze internautów pochodzące z badania NetTrack Kantar MillwardBrown z IV kwartału 2018r. i badania Maluchy z 2018r.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

20 lat Wi-Fi. Jaka przyszłość czeka sieć bezprzewodową?

Dwie dekady temu kilka firm technologicznych stworzyło The Wireless Ethernet Compatibility Alliance, w skrócie WECA. To wydarzenie uważa się za symboliczny początek sieci bezprzewodowej. W tym samym roku firma Apple wypuściła na rynek iBook, pierwszy komputer z wbudowanym adapterem AirPort umożliwiającym korzystanie z Wi-Fi. Dziś użytkownicy mają do dyspozycji nowy standard Wi-Fi 6, który zapewnia znaczący wzrost szybkości transmisji.

Wraz z rozpowszechnieniem Wi-Fi życie internautów uległo diametralnej zmianie. Nowa usługa oferowała niespotykaną do tej pory swobodę, przyczyniła się do obniżenia kosztów i dała zupełnie nowe możliwości zarówno użytkownikom indywidualnym, jak i biznesowym.

802.11 powodów do radości

Rozwiązania z oficjalnym logo sieci Wi-Fi funkcjonują w standardzie transmisji IEEE 802.11. Produkty te posiadają certyfikat wydawany przez The Wireless Ethernet Compatibility Alliance, które w 2002 roku zmieniło nazwę na Wi-Fi Alliance. Dokument gwarantuje zgodność pomiędzy różnymi urządzeniami bezprzewodowymi. Dodatkowo o kompatybilność zadbali również producenci rozwiązań sieciowych. Przykładowo, w 2001 roku uruchomiono program bezpłatnych licencji Cisco Compatible eXtensions, dzięki któremu produkty Wi-Fi oferowane przez innych dostawców mogły współpracować z bezprzewodowymi sieciami Cisco, zachowując jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa.

Rozwój technologii umożliwiał wprowadzenie kolejnych ulepszeń Wi-Fi, m.in. związanych z eliminacją zakłóceń i zwiększeniem stabilności transmisji. „Opracowanie przez Cisco modułu Flexible Radio Assignment umożliwiło elastyczne przypisywanie ról elementom sieci bezprzewodowej oraz pracę wielu urządzeń w ramach tego samego zakresu pasma. Z kolei technologia Cisco CleanAir pozwala na wykrywanie zakłóceń radiowych, wizualizowanie ich na schematach i mapach, identyfikowanie źródła problemu i aktywne kierowanie użytkowników na inne, mniej zakłócone kanały” – wyjaśnia Łukasz Bromirski, dyrektor ds. technologii w Cisco Polska.

Sygnał Wi-Fi może być blokowany i zniekształcany m.in. przez obiekty takie jak ściany, metalowe kosze czy nawet duże akwaria, a użytkownicy spodziewają się zawsze dużej wydajności. Planowanie radiowe nadal jest nieodzownym elementem wdrożenia sieci Wi-Fi, a mechanizmy takie jak Cisco CleanAir doskonale wspomagają projektantów i powodują, że proces ten jest dużo bardziej elastyczny. Przez 20 lat nauczyliśmy się jednak, że środowiska często się zmieniają i potrzebne są narzędzia wspierające prace również w trudnych topologiach, w których przesunięcie przeszkody może być niemożliwe, a ciągłe przenoszenie punktu dostępowego niepraktycznem – dodaje Łukasz Bromirski.

Woda, prąd, Wi-Fi

Dla współczesnego użytkownika Internetu sieć bezprzewodowa jest dobrem podstawowym, podobnie jak woda czy prąd. Większość z nas nie wyobraża sobie życia bez Wi-Fi, możliwości sprawdzenia mediów społecznościowych czy poczty elektronicznej w kawiarni lub centrum handlowym, korzystając z lokalnego hotspota. Zdaniem polskich internautów, którzy wzięli udział w badaniu Cisco z okazji 30-lecia powstania usługi sieciowej www, Internet jest ważnym narzędziem rozwoju. Ponadto 79% respondentów uważa, że umożliwia on zdobywanie nowych umiejętności, a 70% twierdzi, że pozwala pracować na nowe sposoby.

W firmach, sieć bezprzewodowa daje możliwość przemieszczania się po biurze i korzystania z zasobów z dowolnego miejsca, co zwiększa swobodę pracy. Przetwarzanie informacji zbieranych przez inteligentne urządzenia pozwala natomiast zoptymalizować prowadzone działania. Biznes korzysta także z hiperlokalizacji, która poprzez rozwiązania takie jak Cisco CMX (Connected Mobile Experience) umożliwia określenie z dużą dokładnością pozycji urządzeń działających w sieci bezprzewodowej za pomocą połączonej wiedzy z sieci 802.11 (Wi-Fi) oraz 802.15 (Bluetooth). Te informacje pozwalają zarządcom centrów handlowych czy dużych obiektów publicznych badać wzorce poruszania się klientów po ich obiekcie w ciągu danego dnia czy konkretnej imprezy masowej i na tej podstawie optymalizować ich obsługę.

Już niebawem, ponad połowa ruchu w Internecie będzie się odbywać za pośrednictwem Wi-Fi.  Jak wynika z raportu Cisco Mobile Visual Networking Index (MVNI), w 2022 roku przewodowy ruch IP będzie stanowił jedynie 29% całości, podczas gdy Wi-Fi aż 51%. Za pozostałe 20% będą odpowiadały połączenia mobilne. Wi-Fi jest dzisiaj jedną z najszybciej rozwijających się technologii sieciowych. Dzięki niej Internet dociera tam, gdzie nie ma możliwości zapewnienia infrastruktury kablowej lub koszty takiej inwestycji są wysokie. Uzyskanie bardzo dobrej jakości sygnału radiowego, a w efekcie lepszej wydajności połączenia jest obecnie, obok bezpieczeństwa, najważniejszym celem stawianym przy budowie sieci bezprzewodowych – mówi Aleksandra Sosnowska, specjalistka ds. sprzedaży rozwiązań bezprzewodowych w Cisco Polska.

Wi-Fi 6, czyli 4-krotnie większa przepustowość

Najnowszy standard sieci bezprzewodowej Wi-Fi 6 został stworzony w oparciu o te same innowacje bezprzewodowe co 5G. Wykorzystuje technologię OFDMA, która pozwala na jednoczesną transmisję wielu strumieni danych. Dzięki temu duża liczba użytkowników posiadających różne wymagania odnośnie przepustowości może połączyć się z pojedynczym punktem dostępowym. Wi-Fi 6 zmienia sposób, w jaki biznes i użytkownicy indywidualni wchodzą w interakcje ze światem, w którym lawinowo rośnie liczba urządzeń podłączonych do Internetu i rozmiar konsumowanych treści. Jak podaje cytowane wcześniej badanie Cisco MVNI, do 2022 r. będzie w sumie ponad 12 miliardów urządzeń mobilnych i połączeń w technologii Internetu rzeczy. Zdaniem ekspertów Cisco ogromnym wyzwaniem pozostaje zapewnienie odpowiedniej przepustowości w środowiskach charakteryzujących się dużą gęstością, takich jak np. aule, stadiony, lotniska czy sale konferencyjne. Wynika to z faktu, że przeciętny użytkownik często korzysta z sieci bezprzewodowej w miejscach, gdzie przebywa przez długi czas np. czekając na samolot lub rozpoczęcie drugiej połowy meczu piłkarskiego. Zwykle w danej chwili takich osób jest bardzo wiele, dlatego niezbędne jest zapewnienie odpowiedniej wydajności i przepustowości sieci.

W środowisku biznesowym sieć bezprzewodowa staje się krytyczną metodą dostępu do zasobów cyfrowych. Dla niektórych urządzeń biurowych, technologia ta stanowi jedyną metodę podłączenia się do sieci kampusowej. Ogromne znaczenie ma mobilność, a pracownicy będą coraz bardziej zależni od rozwiązań bezprzewodowych i wrażliwi na choćby najmniejsze opóźnienia w transmisji. Ciągła ewolucja Wi-Fi sprawia, że firmy są w stanie nadążać za zmieniającym się stylem pracy, a także spełnić oczekiwania zespołów, partnerów i klientów. To zadanie z pewnością ułatwi Wi-Fi 6, które zapewnia nawet o 400% większą przepustowość sieci – podsumowuje Aleksandra Sosnowska.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„100 GB w bonusie” – nowa kampania Orange Polska przygotowana przez Leo Burnett

Ruszyła kampania reklamowa Orange, promująca ofertę prepaid: nawet 100 GB internetu po każdym doładowaniu. Za jej kreację odpowiada agencja Leo Burnett Warszawa, a za planowanie oraz zakup mediów – dom mediowy Initiative Media Warszawa Sp. z o.o.

Oferta „100 GB w bonusie” obowiązuje w Orange Free na kartę, po doładowaniu konta na 200 zł. Z dodatkowego internetu można korzystać przez 5 miesięcy. Promocja skierowana jest zarówno do obecnych klientów Orange na Kartę, jak i do nowych klientów i osób przenoszących numer.

Bohaterami przygotowanego przez Orange spotu są artyści kabaretowi Mikołaj Cieślak i Robert Górski. Bohaterowie spierają o to, jaka technika zjazdu ze stoku jest najlepsza. Robert Górski jest bohaterem reklam Orange na Kartę od kilku lat. Mikołaj Cieślak dołączył do niego na początku 2018 roku. Wspólnie zagrali już w kilku reklamach Orange na Kartę. W poprzedniej reklamie promowali świąteczną ofertę Orange na Kartę – 200 zł na start.

Akcja reklamowa obejmuje między innymi telewizję, radio oraz internet.

Spot można zobaczyć tu:

Po stronie Leo Burnett Warszawa za kreację kampanii odpowiada zespół w składzie: Magda Suszczyńska, Art Director, Michał Adamczyk, Copywriter oraz Sylwia Rękawek-Michoń, Creative Group Head.


Źródło: informacja prasowa Orange

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ten year challenge – Jak zmieniła się sieć przez dekadę

• W 2009 r. globalny ruch IP wynosił niecałe 15 Eksabajtów miesięcznie. Dekadę później będzie on ponad 13-krotnie większy i wyniesie 201 Eksabajtów. • W 2009 roku urządzenia mobilne generowały 91 Petabajtów danych, w 2019 r. będzie to nawet 29 Eksabajtów, czyli prawie 320 razy więcej. • W 2009 r. treści wideo generowały niecałe 3 Eksabajty danych miesięcznie, a w 2019 r. będzie to aż 105 Eksabajtów miesięcznie, czyli 35-krotnie więcej. • W 2009 roku gry internetowe odpowiadały za 63 Petabajtów ruchu miesięcznie. Dziesięć lat później będą to już 4 Eksabajty danych, czyli prawie 64 razy więcej.

W ramach popularnego wyzwania „10 year challenge” internauci umieszczają na profilach w mediach społecznościowych aktualne zdjęcia i porównują je z fotografiami wykonanymi dziesięć lat temu. Zabawa ta zainspirowała ekspertów Cisco do podróży w czasie i zastanowienia się nad tym, jakim zmianom ulegała sieć w ciągu ostatniej dekady.

Jak wynika z raportu Cisco Visual Networking Index opublikowanego w 2009 roku, globalny ruch IP wynosił w tym czasie niecałe 15 Eksabajtów miesięcznie, czyli 15 trylionów bajtów. W 2019 będzie on ponad 13-krotnie wyższy i wyniesie 201 Eksabajtów miesięcznie. Aby to zobrazować wystarczy powiedzieć, że 1 Eksabajt równa się 36 tysiącom lat materiału wideo w jakości HD.

Zdaniem ekspertów Cisco na ogromny wzrost ruchu sieciowego największy wpływ mają 4 główne trendy:

  • rosnąca liczba użytkowników Internetu,
  • postępująca cyfryzacja wszystkich sektorów gospodarki,
  • rozwój Internetu rzeczy
  • większa popularność treści wideo, które wymagają odpowiedniej przepustowości.

Świat przed Snapchatem

W ciągu ostatnich 10 lat nasz styl życia uległ radyklanej zmianie. Postęp technologiczny sprawił, że ceny urządzeń mobilnych znacznie spadły i są one obecnie powszechnie dostępne. W 2009 roku urządzenia mobilne generowały 91 Petabajtów danych, już w 2019 r. będzie to nawet o 29 Eksabajtów. Ponieważ 1 Eksabajt jest równy 1000 Petabajtom, mówimy o 341-krotnym wzroście.

Ponadto, Internet stał się najważniejszym narzędziem do pracy, rozrywki czy utrzymywania kontaktów zarówno zawodowych, jak i towarzyskich. Jak wynika z danych The Harris Poll, w 2009 dorośli użytkownicy spędzali w sieci średnio 13 godzin tygodniowo. Według firmy badawczej Zenith, w 2019 roku będzie to niemal 20 godzin. Zgodnie z przewidywaniami, w obecnym roku więcej czasu spędzimy online niż przed telewizorem. Tradycyjna telewizja jest stopniowo zastępowana przez platformy VOD (ang. video on demand) takie jak, HB GO, Netflix , Player czy Amazon Prime.

O skali rozwoju sieci świadczy również tempo w jakim przybywa użytkowników mediów społecznościowych. W styczniu 2009 roku profile na Facebooku, największej na świecie platformie social media, posiadało 150 milionów osób, obecnie jest ich już ponad 2 miliardy. Warto również dodać, że 10 lat temu nawet nie słyszeliśmy o takiej aplikacji jak Snapchat, która w trzecim kwartale 2018 r. mogła pochwalić się 186 milionami aktywnych użytkowników. Natomiast w grudniu 2009 roku Instagram posiadał zaledwie 1 milion użytkowników, podczas gdy dziś jest ich ponad miliard.

„Jesteśmy w ciągłym ruchu, tego samego oczekujemy od technologii. Przykładowo, zaczynamy oglądać serial na ekranie komputera jedząc śniadanie, a kończymy w drodze do pracy kontynuując z poziomu smartfona” – mówi Łukasz Bromirski, Dyrektor ds. technologii w Cisco Polska. „Również w biznesie dominuje trend mobilności – współczesne technologie pozwalają na pracę i dostęp do firmowych aplikacji właściwie z dowolnego miejsca i urządzenia. Dlatego kluczowe znaczenie ma sieć, która cały ten ruch obsługuje. Obecnie przybiera ona formę inteligentnych, wciąż ewoluujących i uczących się systemów, działających w sposób intuicyjny, wykrywając i eliminując przy tym coraz bardziej zaawansowane cyberzagrożenia”.

Wideo i gry rządzą w Internecie

Według badania Cisco Visual Networking Index z 2009 roku, najwięcej globalnego ruchu IP generowali użytkownicy z Ameryki Północnej. Dzisiaj na prowadzenie wysuwa się region Azji i Pacyfiku. Poza rozkładem geograficznym, w ciągu ostatnich 10 lat zmianie uległ również rodzaj konsumowanych treści. Dziesięć lat temu najwięcej danych generowały udostępniane pliki, ponad 4 Eksabajty miesięcznie. W 2019 r. będzie to 7 Eksabajtów miesięcznie. Obecnie prym wiedzie kontent wideo, który w 2009 r. generował niecałe 3 Eksabajty danych miesięcznie, a w 2019 r. sięgnie aż 105 Eksabajtów miesięcznie.

Dużo większą popularnością niż dekadę temu cieszą się też gry online, co w dużej mierze wynika z sukcesu takich tytułów jak League of Legends czy World of Tanks. Przykładowo, w 2009 roku gry internetowe odpowiadały za 63 Petabajtów ruchu miesięcznie, co stanowiło niecały 1% całkowitego konsumenckiego ruchu IP. W 2019 roku będą to już 4 Eksabajty, czyli prawie 64 razy więcej niż dekadę wcześniej, i będzie stanowiło niemal 3% całkowitego konsumenckiego ruchu IP.

Zmiana sposobów spędzania wolnego czasu i przeniesienie rozrywki do przestrzeni wirtualnej, a także coraz większa liczba urządzeń i aplikacji połączonych z siecią sprawiają, że co roku zostaje pobity rekord ruchu IP. Zdaniem ekspertów Cisco, do 2022 roku 60% populacji będą stanowili użytkownicy Internetu. W perspektywie 10 lat odsetek ten będzie jeszcze większy. Rozwój ekosystemu Internetu rzeczy, sztucznej inteligencji czy technologii blockchain z pewnością przyczyni się do jeszcze bardziej znaczącego wzrostu ilości generowanych danych.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Seniorzy na łowach, czyli najstarsi internauci na zakupach

Młody, wykształcony i z wielkiego ośrodka – taki obraz internetowego klienta dominuje w powszechnej świadomości i znajduje potwierdzenie w badaniach. Jednak coraz silniejszą grupę użytkowników sklepów online stanowią internauci w wieku 50 lat i starsi.

 

Już 93% internautów przyznaje, że kupuje online, jak podaje SW Research w badaniu „Zakupy Polaków w intenecie” przeprowadzonym na zlecenie Trusted Shops. To duża różnica w porównaniu do roku 2017, w którym aż 62% osób deklarowało, że nie robi zakupów przez internet. Centrum Badania Opinii Społecznej podaje, że w grupie wiekowej 55-64 lata odsetek kupujących w sieci wynosi 27 proc., a wśród użytkowników mających ponad 65 lat jest to 29 procent. Niemal jedna trzecia najstarszych użytkowników internetu to potencjalni klienci sklepów internetowych. Nie odstają oni od reszty internautów również pod względem preferowanych urządzeń. Znakomita większość (79 proc. w grupie 55-64 lata i 73 proc. w wieku 65 lat i więcej) łączy się z siecią przy użyciu urządzeń przenośnych, takich jak laptop, netbook, smartfon czy tablet.

Seniorzy w social mediach

Dane CBOS dowodzą, że już 39 proc. użytkowników internetu w wieku 55-64 lata i 28 proc. mających 65 lat i więcej korzysta z social mediów. Znajduje to potwierdzenie w ich zwyczajach zakupowych. Kanał społecznościowy odnotowuje wzrost ruchu na poziomie 132 proc. rok do roku. Seniorzy są także coraz bardziej otwarci na porównywarki cenowe, które odnotowały wzrost na poziomie 200 proc. rok do roku. Nadal jednak najważniejszym narzędziem zakupowym seniora pozostaje wyszukiwarka Google – ponad 60 proc. użytkowników w tym wieku przychodzi do sklepu właśnie tym kanałem.

Fałszywy obraz w reklamie

Osoby w wieku 50+ są znacznie bardziej aktywne w internecie i chętniej korzystają z dostępu do sieci niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Jednak marketing zdaje się tego nie dostrzegać. Pojawiają się w reklamach farmaceutyków, finansów i żywności. W co trzeciej reklamie są babcią lub dziadkiem, a w co piątej – osobą chorą. To sztuczna sytuacja, dlatego jedynie 33 proc. przedstawicieli tej grupy identyfikuje się z osobami przedstawionymi w reklamach.

Według raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2018” osoby w wieku 50+ najchętniej kupują w Internecie odzież i dodatki, kosmetyki i perfumy oraz książki, płyty, filmy, czym nie odbiegają od pozostałych użytkowników sieci. Natomiast w przyszłości planują zakup mebli i artykułów do wystroju wnętrz, odzieży sportowej oraz podróży.

Jak przyciągnąć starszego klienta

Wyliczenia Nielsen Norman Group wskazują, że wprowadzenie ułatwień dla seniorów w projekcie strony internetowej może zaowocować wzrostem poziomu sfinalizowanych transakcji nawet o jedną trzecią. Wśród najważniejszych zmian wymienić można:

  • Udostępnienie różnych form kontaktu – możliwość zadzwonienia i porozmawiania z pracownikiem sklepu pozwala często pokonać barierę braku zaufania. Pozwala także szybciej wyjaśnić problemy techniczne, które pojawiają się w czasie zakupów.
  • Czytelna i prosta nawigacja – ta wskazówka sprawdzi się dla każdej grupy wiekowej, jednak wśród seniorów jest szczególnie ważna – jako grupa wciąż mają niższe kompetencje cyfrowe i poszukują możliwie najmniej skomplikowanego procesu zakupowego.
  • Ułatwienia dostępu – możliwość powiększenia czcionki lub zwiększenia kontrastu elementów pozwoli osobom o słabszym wzroku znacznie sprawniej poruszać się po sklepie.
  • Udostępnienie przesyłki za pobraniem – choć droższa niż większość dostępnych w sieci, jest to forma postrzegana jako bezpieczniejsza dla klienta. Co więcej polscy seniorzy zachowują ostrożność wobec bankowości elektronicznej oraz mobilnej. Z tej pierwszej korzysta 29 proc. użytkowników, a z drugiej – 3 procent. Płatność gotówką będzie dla nich najwygodniejsza.

Według raportu Gemiusa decydującym czynnikiem, który wpływa na wybór konkretnego serwisu internetowego przez osoby w wieku 50+ są dostępne dane firmy, takie jak adres, NIP czy telefon kontaktowy. Natomiast zaufania do sklepu najstarsi użytkownicy Internetu nabierają na podstawie opinii o sklepie, możliwej opcji płatności przy odbiorze czy jasnej i czytelnej informacji dotyczącej zwrotu lub reklamacji zakupionego towaru.

– Dla ludzi w wieku 50 lat i starszych poczucie bezpieczeństwa wciąż pozostaje jednym z kluczowych czynników przy wyborze odpowiedniego sklepu internetowego, dlatego tak istotne jest dla nich zbadanie wiarygodności sprzedawcy oraz upewnienie się, że w sytuacji, gdy towar nie spełni ich oczekiwań, bez trudu będą go mogli wymienić lub zwrócić. Zewnętrzne certyfikaty bezpieczeństwa oferujące gwarancję zwrotu pieniędzy w razie problemów z zamówieniem zwiększają wiarygodność sklepu i sprawiają, że e-zakupy są nie tylko wygodne, ale i bezpieczne – komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Aleksander Doba w wieku 69 lat przepłynął kajakiem Atlantyk a 80-letnia Helena Norowicz aktywnie pracuje jako modelka. Takich osób, aktywnych, przebojowych i wychodzących poza ramy narzucone narracją o ich wieku, jest znacznie więcej. Ignorując ich, sklepy tracą coraz większą grupę klientów. Obecni internauci też się starzeją – czy o klientach przyzwyczajonych do korzystania z sieci sklepy również będą zapominały?

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trendy technologiczne na 2019 rok według Cisco

Zgodnie z przewidywaniami, rok 2018 upłynął pod znakiem większej gotowości do wykorzystania bogactwa danych w ramach organizacji. Optymalizacja i zarządzanie środowiskami multicloud stanowiły priorytet dla wielu przedsiębiorstw, podobnie jak potrzeba umieszczenia cyberbezpieczeństwa w centrum strategii biznesowej. Oba te trendy pozostaną aktualne w roku 2019.

W nadchodzącym roku najpewniej będziemy obserwowali intersującą mieszankę „ewolucji” – ekspansję i rozwój trendów, które są obecnie na rynku oraz „rewolucji” zmieniających się oczekiwań, co wymusi na organizacjach szybszą cyfrową transformację i implementację nowych technologii.

 

  • Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe staną się codziennością

 

Dzięki pracy społeczności badaczy, większej dostępności gotowych zbiorów danych, wzrostowi mocy obliczeniowej oraz postępowi matematycznemu, w ciągu ostatnich kilku lat, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe zyskały szansę na błyskawiczny rozwój.

Innowacje w zakresie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego pozwoliły rozwiązać wiele problemów, z którymi zmagał się biznes, przez co w technologii tej pokładane są ogromne nadzieje. Niektóre zastosowania, szczególnie konsumenckie, takie jak autonomiczne samochody czy roboty przypominające człowieka, wpływają na wyobraźnię opinii publicznej. Powszechny entuzjazm jest jednak tylko częściowo uzasadniony, ponieważ przedsiębiorstwa wciąż uczą się, jak wdrażać AI i ML (ang. Artificial Intelligence i Machine learning).

Po pierwsze, aby móc wdrożyć AI i ML, biznes musi odpowiednio zarządzać zasobami cyfrowymi: procesem pozyskiwania, przetwarzania i obiegu danych, które dostarczają systemom informacji, służących do wizualizacji danych. Na ich podstawie specjalista może wyciągać wnioski, przewidywać następstwa oraz tworzyć szerszy obraz danego zagadnienia biznesowego. Mimo ogromnych oczekiwań, 2019 będzie rokiem, w którym sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe raczej przyśpieszą pracę człowieka i wesprą go w procesach podejmowania lepszych decyzji, niż zrobią to za niego. Przykładowo, fundusze hedgingowe już teraz wykorzystują AI do wsparcia nowych modeli handlowych. W czasach ogromnych niedoborów specjalistów działy HR sięgają po sztuczną inteligencję w celu pozyskania i utrzymania pracowników.

Cisco wykorzystuje AI i ML do rozwiązywania realnych problemów w sposób pragmatyczny. Przykładowo, analizuje ogromne zbiory danych sieciowych, identyfikuje i zapobiega rozprzestrzenianiu się zagrożeń lub zapewnia sprawniejszy przepływ pracy. Cisco DNA Analytics może wydobywać dane dotyczące telemetrii sieciowej, bezpiecznie je anonimizując, agregując oraz ucząc się zawartych w nich wzorców. Następnie sprawnie przekazuje zdobytą wiedzę i spostrzeżenia wszystkim klientom. Umożliwia to redukcję kosztów operacji sieciowych oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Z kolei Cisco Encrypted Traffic Analytics (ETA) jako pierwsze rozwiązanie na rynku wykorzystuje uczenie maszynowe do wykrywania złośliwego oprogramowania w ramach szyfrowanego ruchu sieciowego bez potrzeby odszyfrowywania go. Natomiast Cisco WebEx Assistant używa przetwarzanie języka naturalnego do rozpoznawania głosu czy automatycznego „wdzwaniania” się na spotkania. Możemy spodziewać się dalszego, dynamicznego rozwoju tej technologii w 2019 roku.  

 

  • Internet się rozrasta w niewyobrażalny wcześniej sposób

 

Jak wynika z raportu Cisco Visual Networking Index (VNI), do 2022 roku ruch IP w sieci osiągnie większy poziom niż w całej dotychczasowej historii Internetu.  

Zapotrzebowanie odnośnie przepustowości będzie wciąż rosło w równym tempie. Globalny ruch IP wzrośnie trzykrotnie w okresie 2017 – 2022. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu wyniesie 26%.  

Do 2022 roku ponad 60% światowej populacji będą stanowili użytkownicy Internetu. Osoby dopiero wkraczające w ten cyfrowy świat będą miały do czynienia z zupełnie inną siecią – łączącą ludzi w ich codziennym życiu za pośrednictwem urządzeń wearables, inteligentnych urządzeń gospodarstwa domowego oraz autonomicznych samochodów. Mniej widoczny, lecz nie mniej znaczący dla rozwoju sieci, będzie szeroki wachlarz sensorów Internetu rzeczy – wykorzystywanych np. w portach w celu optymalizacji i zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi lub projektach smart city mających na celu ułatwienie znajdowania miejsc parkingowych, co wpływa na ochronę środowiska. Ponad 28 miliardów urządzeń i połączeń będzie online, a ponad połowa z nich będzie związana z komunikacją M2M (machine-to-machine).

Wszystkie te dodatkowe połączenia wpłyną na znaczny wzrost przepustowości, a także szybkości Wi-Fi oraz Internetu mobilnego. Średnia prędkość połączeń z siecią, zarówno szerokopasmową, jak i bezprzewodową, ulegnie podwojeniu do 2022 roku, a w przypadku połączeń w sieciach mobilnych potrojeniu, w porównaniu z rokiem 2017.

 

  • Od ultra-HD, do wideo na żywo i wirtualnej rzeczywistości (VR) – wzrost znaczenia mediów wizualnych będzie wymagał dużej przepustowości sieci

 

Już do 2022 r. treści wideo będą stanowić 82% całego ruchu IP. W tym czasie kontent wideo na żywo wzrośnie 15-krotnie w stosunku do stanu z 2017 r. W 2022 r. będzie stanowił już 17% całego internetowego ruchu wideo.

Ruch generowany przez wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość również wzrośnie, ponieważ technologie te staną się coraz popularniejsze wśród konsumentów. Będzie to spowodowane większą dostępnością sprzętu i rosnącym zasobem treści do konsumpcji. W ciągu następnych pięciu lat ruch związany z aplikacjami wykorzystującymi rzeczywistość wirtualną i rozszerzoną ma wzrosnąć 12-krotnie. W przyszłym roku powinniśmy zaobserwować także więcej zastosowań VR w biznesie, od wirtualnych prezentacji po testy i oceny produktów i nieruchomości online.

 

  • Łączność komórkowa będzie nadal rosnąć, a sieć 5G zacznie wychodzić z bloków startowych

 

W 2019 roku mobilny ruch danych nadal będzie rósł szybciej w stosunku do innych form ruchu w sieci. W związku z wczesnym etapem rozwoju sieci 5G, protokoły 3G i 4G nadal będą używane w 2019 roku.

Według raportu Cisco Visual Networking Index, już do 2022 roku 22% globalnego ruchu internetowego będzie pochodziło z sieci komórkowych (wzrost z 12% w 2017 r.). Do 2022 roku około 3% urządzeń / połączeń mobilnych w skali globalnej będzie w stanie obsłużyć technologię 5G. Co ciekawe, prawie 12% globalnego ruchu mobilnego będzie pochodziło właśnie z 5G.

Zgodnie z oczekiwaniami, operatorzy sieci komórkowych z całego świata rozpoczynają wprowadzanie próbnych sieci 5G (Lifewire: Dostępność sieci 5G na całym świecie). Wielu ekspertów z branży uważa, że wdrożenia 5G na dużą skalę zaczną kształtować się dopiero w 2020 r., kiedy standardy sieci mobilnych, optymalne biznesplany, spektrum związanych z tym usług i inne kwestie operacyjne zostaną dopracowane.

 

  • Technologia blockchain otworzy rynek na nowe innowacyjne zastosowania, nie tylko dla dużych przedsiębiorstw

 

Blockchain nadal będzie rozwijać się w obszarach związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw, sieciami, cyfrową tożsamością czy handlem walutami. Prawdopodobnie wszyscy najwięksi dostawcy usług w chmurze wdrożą rozwiązania oparte o blockchain już do końca 2019 roku i technologia ta stanie się niezbędnym elementem oferty związanej ze sztuczną inteligencją (AI) i Internetem rzeczy (IoT) już w ciągu najbliższych kilku lat.

Równie interesujące jest wykorzystanie blockchaina poza biznesem. Wśród wielu zastosowań, technologia ta może służyć m.in. do zwalczania handlu dziećmi, sprawdzania czy minerały w produktach pochodzą ze źródeł wolnych od konfliktów, a także do kupowania i sprzedaży energii na niezależnych mikrogiełdach.

Eksperci Cisco wierzą w wartość partnerstw z takimi organizacjami, jak Trusted IoT Alliance, Hyperledger i Blockchain Research Institute, mających na celu zbadanie potencjału technologii blockchain. Tego typu inicjatywy będą odgrywać coraz większą rolę w odkrywaniu innowacyjnych sposobów i możliwości użycia blockchaina w ciągu najbliższych kilku lat.

 

  • Firmy będą coraz częściej musiały przedefiniować wykorzystanie ich sieci

 

W 2019 roku coraz więcej firm będzie musiało skoncentrować się na transformacji sieci, aby nadal móc dostarczać klientom najwyższej jakości usługi.

Niestety dzisiejsze sieci nie zostały zbudowane tak, aby zaspokoić potrzeby, które narodzą się w ciągu najbliższych kilku lat. Niezależnie od technologii – 5G, wirtualna rzeczywistość, IoT czy sztuczna inteligencja (AI) / uczenie maszynowe (ML) – za wszystkimi trendami, które zyskują na znaczeniu, stoi cyfrowy szkielet składający się z wielu publicznych i prywatnych sieci. Co więcej, biorąc pod uwagę, że do 2020 roku milion rzeczy co godzinę będzie pojawiać się online, obecna infrastruktura sieciowa stanie się coraz bardziej obciążona. Wzrost liczby urządzeń, wymagań dotyczących przepustowości i powierzchni ataków oznacza także, że manualne administrowanie sieciami stanie się niepraktyczne.

Firmy muszą mieć możliwość włączania dowolnego urządzenia z dowolnego miejsca w dowolnym czasie w wielu domenach. To, co wcześniej uważano za niezależne sieci – budowane oddzielnie i połączone ze sobą – musi teraz zostać skonsolidowane w jedną, wielodomenową architekturę. Powinna ona być wysoce zautomatyzowana, przewidywać działania, dążyć do samooptymalizacji, uczenia się i naprawy, a bezpieczeństwo traktować jako fundament.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Cisco przewiduje, że w ciągu najbliższych 5 lat ruch IP w sieci będzie większy niż w całej dotychczasowej historii Internetu

Na Internet składają się tysiące sieci prywatnych i publicznych na całym świecie. Od 1984 roku wysłano za jego pomocą ponad 4,7 zettabajtów danych. Dla porównania, to tak jakby wszystkie wyprodukowane kiedykolwiek filmy były wysyłane w ciągu minuty.

Eksperci Cisco prognozują w najnowszym raporcie Visual Networking Index (VNI), że to dopiero początek. Już do 2022 roku, ruch IP w sieci będzie wyższy niż przez ostatnie 32 lata łącznie. Ten ogromny wzrost będzie pochodną tego, w jaki sposób korzystamy z naszych urządzeń i Internetu. Do 2022 roku, ponad 60% światowej populacji będą stanowili użytkownicy Internetu. Ponad 28 miliardów urządzeń oraz połączeń będzie online. Natomiast treści wideo będą stanowiły 82% całego ruchu IP.

„Rozmiar i złożoność Internetu postępują w taki sposób, jakiego wiele osób nie przewidywało. Od kiedy w 2005 roku opublikowaliśmy pierwszy raport z cyklu Cisco VNI, ruch sieciowy jest 56 razy większy, rosnąc przez ten czas średnio o 36% rocznie. Ma to związek z coraz większą liczbą ludzi, urządzeń i aplikacji połączonych z siecią IP” – mówi Jonathan Davidson, starszy wiceprezes oraz general manager Service Provider Business w Cisco. „Globalni dostawcy usług skupiają się na transformacji sieci, aby lepiej zarządzać kierunkami ruchu sieciowego, jednocześnie zapewniając wyjątkowe doświadczenia w korzystaniu z usług sieciowych. Prowadzone przez nas badania dają nam wyjątkowy wgląd w rynek technologii i pozwalają przewidzieć zmiany w architekturze, które nasi klienci powinni wdrożyć, aby odnieść sukces”.

Kluczowe prognozy na rok 2022

Raport Cisco VNI przedstawia jaki wpływ na globalne sieci IP będą mieli użytkownicy, urządzenia i inne trendy technologiczne kształtujące rynek w latach 2017 – 2022:

  • Globalny ruch IP będzie ponad 3 razy wyższy
  • Specjaliści Cisco przewidują, że do 2022 roku globalny ruch IP osiągnie 396 eksabajtów miesięcznie i 4,8 zettabajtów rocznie. Dla porównania w 2017 roku wynosił on 122 eksabajtów miesięcznie.
  • Do 2022 roku, w ciągu godziny największej aktywności użytkowników, ruch sieciowy będzie sześć razy większy niż przeciętnie. Wzrośnie on niemal 5-krotnie w okresie 2017 – 2022 (średnio o 37% rocznie) i osiągnie 7,2 petabajtów na sekundę do 2022 roku. Dla porównania, przeciętny ruch internetowy wzrośnie niemal 4-krotnie (średnio o 30% rocznie) w ciągu tego samego okresu i osiągnie 1 petabajt do 2022 roku.

 

  • 60% populacji będą stanowili użytkownicy Interentu
  • Do 2022 roku na świecie będzie 4,8 miliarda użytkowników Internetu. W 2017 roku było ich 3,4 miliarda, co stanowiło 45% populacji.

 

  • Globalna liczba urządzeń i połączeń siecowych osiągnie 28,5 miliarda
  • Do 2022 r. na świecie będzie 28,5 miliarda stacjonarnych i mobilnych urządzeń osobistych oraz połączeń, w porównaniu z 18 miliardami w 2017 r. Daje to 3,6 urządzeń / połączeń sieciowych na osobę. W 2017 roku było to 2,4 urządzenia na osobę.
  • Do 2022 roku ponad połowa wszystkich urządzeń i połączeń będzie związana z komunikacją M2M (machine-to-machine) w porównaniu do 34% w 2017 roku. Daje to 14,6 miliarda połączeń pochodzących od inteligentnych głośników, sparowanych urządzeń i innych połączonych sprzętów, w porównaniu do 6,1 miliarda w 2017 roku.

 

  • Globalny Internet szerokopasmowy, Wi-Fi i prędkość sieci mobilnych wzrosną co najmniej dwukrotnie
  • Średnie globalne prędkości stacjonarnego Internetu szerokopasmowego ulegną podwojeniu, z 39 Mb/s do 75,4 Mb/s.
  • Średnie globalne prędkości połączeń Wi-Fi wzrosną ponad dwukrotnie, z 24,4 Mb/s do 54 Mb/s.
  • Średnie globalne prędkości połączeń mobilnych wzrosną ponad trzykrotnie, z 8,7 Mb/s do 28,5 Mb/s.

 

  • Wideo, gry i multimedia będą stanowiły ponad 85% całkowitego ruchu w sieci
  • Do 2022 roku, ruch IP związany z wideo zwiększy się czterokrotnie. W rezultacie będzie stanowił jeszcze większy odsetek całkowitego ruchu IP niż wcześniej – wzrost z 75% do aż 82%.
  • Ruch sieciowy związany z grami wzrośnie w latach 2017-2022 dziewięciokrotnie. W 2022 roku będzie stanowił 4% całkowitego ruchu IP.
  • Ruch sieciowy wywołany przez wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość będzie gwałtownie wzrastać, ponieważ coraz więcej konsumentów i firm korzysta z tych technologii. Do 2022 r. osiągnie on poziom 4,02 eksabajtów na miesiąc, w porównaniu z 0,33 eksabajta na miesiąc w 2017 r.

 

  • Kluczowe dane dotyczące Polski:
  • Do 2022 roku 60% populacji Polski będzie korzystać z Internetu.
  • Od 2017 do 2022 roku ruch IP wzrośnie w Polsce 3-krotnie (średnio o 23% rocznie), osiągając 2,7 eksabajta danych miesięcznie (980 petabajtów w 2017 roku).
  • W roku 2022 przesył danych pochodzących z urządzeń mobilnych będzie 4-razy większy niż w 2017 r. i 2-razy większy niż stały ruch IP w tym samym okresie. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu wyniesie 34%.  
  • W 2017 roku przesył danych pochodzących z urządzeń mobilnych stanowił 14% całkowitego ruchu IP, w 2022 r. będzie stanowił 22%.
  • W roku 2022 ruch generowany przez treści wideo wzrośnie 4-krotnie w porównaniu z 2017 r. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu wyniesie 29%.
  • W 2022 roku ruch generowany przez treści wideo (publikowane przez konsumentów, przedstawicieli biznesu i połączony) będzie stanowił 73% całkowitego ruchu, co oznacza wzrost o 18% względem 2017 r. 63,5% będą stanowiły materiały wideo jakości HD, a 12,1% ultra HD.
  • W roku 2022 ruch generowany przez gry wzrośnie 5-krotnie w porównaniu z 2017 r. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu wyniesie 40%.
  • Eksperci Cisco przewidują, że do 2022 roku 31% ruchu IP będzie generowane przez komputery stacjonarne (w 2017 roku było to 58%), 10% przez telewizory, 36% przez smartfony (w 2017 roku było to 21%), 9% przez tablety, 14% przez modułu M2M – komunikajci na linii maszyna – maszyna (w 2017 roku było to 3%).
  • Do 2022 r. w naszym kraju będzie 5,5 urządzeń podłączonych do sieci na mieszkańca, w porównaniu z 3,1 w 2017 r., z czego 40% będą stanowiły urządzenia mobilne.
  • W Polsce moduły M2M będą stanowiły 51% (105,9 mln) wszystkich urządzeń podłączonych do sieci już do 2022 roku. Dla porównania, w 2017 stanowiły jedynie 28%.
  • Średnia prędkość stałego łącza szerokopasmowego wzrośnie 2,2-krotnie w latach 2017-2022, z 30,2 Mb/s do 65,2 Mb/s.

„Wzrost ruchu sieciowego jest pochodną 4 trendów: rosnącej liczby użytkowników Internetu, postępującej cyfryzacji wszystkich sektorów gospodarki, rozwoju Internetu rzeczy i większej popularności treści wideo, które wymagają odpowiedniej przepustowości. Jeżeli mamy sprostać rosnącym wymaganiom użytkowników musimy inaczej spojrzeć na zagadanienie sieci. Dziś nowoczesne rozwiązania sieciowe to inteligentne systemy, które ciągle się uczą, są w stanie lokalizować i zapobiegać cyberzagrożeniom” – tłumaczy Przemysław Kania, Dyrektor Generalny Cisco w Polsce.


 

Badanie Cisco Complete VNI Forecast

Raport Cisco Complete VNI™ obejmuje globalne, regionalne i krajowe prognozy oraz trendy związane z sieciami stacjonarnymi i mobilnymi. Pełen raport zawiera dodatkowe informacje i analizy dotyczące Internetu Rzeczy według branży, poziomu przyjęcia IPv6, wzrostu ruchu wygnerowanego przez określone aplikacje, schematów ruchu, implikacji związanych z wdrażaniem sieci bezprzewodowych, hotspotów Wi-Fi, wydajności sieci szerokopasmowej i kwestii dotyczących bezpieczeństwa sieci.

Metodologia badania Cisco VNI

Cisco VNI™ Complete Forecast na lata 2017-2022 opiera się na niezależnych prognozach analityków i rzeczywistych danych dotyczących wykorzystania sieci. Wyniki tych badań zostają uzupełnione o szacunki dotyczące globalnego ruchu IP i poziomu adaptacji poszczególnych usług. Szczegółowy opis metodologii znajduje się w pełnym raporcie. W swojej 13-letniej historii badania Cisco® VNI stały się wysoko cenionymi indeksem wzrostu Internetu. Rządy, regulatorzy sieci, badacze akademiccy, firmy telekomunikacyjne, eksperci ds. technologii, a także prasa branżowa / biznesowa i analitycy polegają na corocznych badaniach, które mają pomóc w planowaniu przyszłości cyfrowej.


Przeczytaj raport Cisco Complete VNI IP Traffic Forecast Update, 2017-2022

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W pracy nie rozstajemy się ze smartfonem, słuchamy radia i korzystamy z internetu, często do celów prywatnych

Kontakt z mediami rozpoczynamy już w drodze do pracy. W czasie służbowych obowiązków korzystamy ze wszystkich mediów, ale najczęściej z radia i smartfonu. Internet w pracy służy nam do celów prywatnych, głównie do załatwiania bieżących spraw, takich jak zakupy w sieci, ale również randkowania w sieci. Agencja mediowa Starcom publikuje wyniki najnowszego badania z serii HX Study.

Z badania agencji Starcom, zrealizowanego wspólnie z portalem Onet.pl, wynika, że ponad połowa Polaków (56%) dojeżdża do pracy samochodem. W tym czasie głównym medium towarzyszącym jest radio. 7% wszystkich podróżujących do pracy relaksuje się oglądając wideo, a jeśli czytają wiadomości i artykuły, to raczej w wersji elektronicznej niż papierowej. Osoby, które mają dostęp do mediów w pracy, najchętniej korzystają z nich w godzinach przedpołudniowych. Wiedzę o bieżących wydarzeniach aktualizują do 10.00 rano, korzystając z mediów stricte informacyjnych (radio, dzienniki).

W pracy korzystamy ze wszystkich mediów, ale najczęściej z radia i smartfonu

W pracy jesteśmy otoczeni przez media – tylko 10% z nas nie ma w niej dostępu do żadnego medium.  Masowo korzystamy z internetu, a najbardziej popularnym medium w pracy jest internet we własnym smartfonie – korzysta z niego 52% badanych. Jeśli mamy smartfon, raczej nie odmawiamy sobie zerkania na ekran. Tylko 13% osób posiadających dostęp do internetu w smartfonie deklaruje, że  nie korzysta z niego w pracy.

– Korzystanie ze smartfonów w pracy jest zrozumiałe, obecnie 2/3 Polaków posiada smartfon, a przecież tylko część z nich wykonuje prace biurowe z dostępem do laptopa czy komputera. Jeśli więc chcemy pozostać w pracy w kontakcie ze światem, smartfon jest narzędziem nr 1. Mobilne sesje internetowe w pracy są częste, lecz zazwyczaj krótkie i zadaniowe, o czym wiemy z pogłębionych badań etnograficznych – komentuje Katarzyna Gronczewska, strateżka w Starcomie.

 

Internet w pracy służy nam głównie do celów prywatnych

Z Internetu – bez względu na rodzaj urządzenia –  w pracy korzystamy w celach prywatnych. Głównie do załatwiania bieżących spraw (poczta, bank), ale przede wszystkim do śledzenia bieżących wydarzeń. Stosunkowo rzadko korzystamy z jego innych możliwości, chociaż 7% z nas zdarza się w pracy randkować (to częściej, niż robić zakupy spożywcze online!), a co dziesiątemu z pracujących – grać w gry. Nie zawsze podczas przerw – wtedy internetu używa tylko 1/3 badanych.

– Z danych Gemius/PBI, z których na co dzień korzystamy, wynika, że średni czas spędzony w miesiącu w internecie przez użytkownika komputera w pracy jest dłuższy od czasu spędzonego na komputerze domowym – mówi Marcin Niemczyk, Kierownik Zespołu Analiz Marketingowych Ringier Axel Springer Polska – W pracy szczególnie chętnie odwiedzamy profesjonalne serwisy, na przykład rządowe, przeglądamy zbiory przepisów prawnych oraz szukamy porad dotyczących księgowości. Nie oznacza to jednak, że inne serwisy nie są odwiedzane. Serwisy portali są równie popularnie w pracy, jak i w domu, a serwisy plotkarskie nawet chętniej odwiedzamy będąc w pracy – dodaje.

W przypadku portalu Onet.pl szczególną popularnością w pracy cieszy się serwis Onet Wiadomości, zwłaszcza jego część regionalna, ale także inne serwisy obecne na stronie głównej Onet.pl, takie jak Onet Sport, Onet Film, czy Onet Kobieta. Sama strona główna Onet.pl ma również większy zasięg i średni czas użytkowania na komputerach w pracy niż na domowych. – Szczególnie niskim udziałem użytkowników 8-17 wyróżnia się z kolei serwis VOD.pl. W pracy randkujemy, i używamy Internetu w sprawach prywatnych, jednak ciągle jeszcze nie oglądamy w niej filmów – dodaje Niemczyk.

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1052 osób. Kwoty dobrane wg. reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zielona kłódka szyfrowania SSL to ciągle nowość

ssl

Poziom zabezpieczeń stron WWW w polskim Internecie jest wciąż bardzo niski. Zaledwie 9% stron internetowych jest poprawnie zabezpieczonych za pomocą szyfrowania SSL, a tylko 1% zabezpieczono równocześnie za pomocą certyfikatu SSL i protokołu DNSSEC. Warto zaznaczyć że już pod koniec lipca użytkownicy popularnej przeglądarki Chrome będą informowani o tym, że strona jest niebezpieczna, jeżeli nie będzie używała szyfrowania SSL.

WHT.pl to opiniotwórczy portal branżowy, który wydaje ranking top100.wht.pl, badający ilość domen utrzymywanych przez firmy hostingowe. W wyniku przeprowadzonego na początku czerwca badania polskich stron internetowych, uzyskano szereg danych ukazujących obraz rynku w zakresie bezpieczeństwa. Analiza przeprowadzona na bazie informacji o 2,35 mln nazw domen wykazała, że poprawny certyfikat SSL – tj. rozpoznawalny przez popularne przeglądarki internetowe i zgodny z nazwą domeny, w której działa serwis – posiada tylko 9% domen, czyli zaledwie 210 tys. unikalnych stron w polskim Internecie. Najpopularniejszym wystawcą darmowych certyfikatów jest Let’s Encrypt, natomiast w kategorii wystawców komercyjnych pierwszą pozycję zajmuje polska firma Asseco Data Systems.

Przeprowadzone badanie wykazało, że na najwyższy stopień ochrony za pomocą certyfikatu SSL EV (ang. Extended Validation), wymagający weryfikacji właściciela certyfikatu, zdecydowało się zaledwie 1100 wydawców stron internetowych. Wśród nich znalazły się przede wszystkim banki, instytucje finansowe, strony rządowe oraz portale internetowe. Tak niski poziom zabezpieczenia jest zastanawiający z uwagi na fakt, że trzech przedstawicieli branży oferującej produkty dla e-commerce czyli: home.pl, IAI S.A. i Shoplo sp. z o.o. przytoczyło w niedawnym liście otwartym informację, że z ich platform technologicznych korzysta obecnie 20 tys. sklepów internetowych. Warto więc zadać pytanie czy dostawcom usług e-commerce i ich klientom nie powinno zależeć na najwyższym poziomie ochrony?

Zabezpieczenie strony za pomocą certyfikatu SSL to jednak nie wszystko. Konieczna jest bowiem również ochrona informacji otrzymywanych z systemu DNS o adresie IP, na który kieruje domena internetowa. Gdyby przekierowanie nastąpiło do niewłaściwego serwera podstawionego przez cyberprzestępców, możliwe byłoby przejęcie całej transmisji, łącznie z poufnymi informacjami. Do zabezpieczenia odpowiedzi z systemu DNS służy protokół DNSSEC – na wdrożenie którego zdecydowało się zaledwie 21,5 tys. wydawców stron WWW spośród wszystkich 210 tys. korzystających z zabezpieczenia kluczem SSL. Wydawcy serwisów WWW mogą być nieświadomi istniejących zagrożeń, co niepokoi przede wszystkim ze względu na fakt, że prowadzą oni wiele stron zbierających dane osobowe, przetwarzających dane finansowe i świadczących usługi e-commerce. W obliczu tak niskiej świadomości branży, zmiany w poziomie zabezpieczeń muszą zostać zainicjowane przez dostawców usług hostingowych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Gemius z nową usługą programmatic

Gemius z nową usługą programmatic

Z początkiem lipca Gemius wprowadził do swojej oferty możliwość sprzedaży powierzchni reklamowej w modelu programatycznym. Nowa funkcjonalność jest dostępna dla klientów, którzy korzystają z adserwera AdOcean.

Programmatic, czyli sprzedaż cyfrowej powierzchni reklamowej w modelu zautomatyzowanym zyskuje coraz silniejszą pozycję w branży reklamy internetowej. Jak wynika z raportu Zenith Optimedia, w 2017 roku ponad połowa (59 proc.) globalnych wydatków na reklamę typu display została przeznaczona na zakup kampanii w modelu programatycznym. Przewiduje się, że do 2019 roku globalny udział w rynku programmatic wzrośnie do 67 proc. i do 40 proc. na rynku polskim. W ubiegłym roku w Polsce wydatki na reklamę display w tym właśnie modelu stanowiły 25 proc. budżetów.

Programmatic stanowi integralną część nowoczesnej sprzedaży cyfrowej powierzchni reklamowej i w niedalekiej przyszłości ma szansę stać się głównym źródłem przychodów dla wielu wydawców. Już teraz można zaobserwować, że ten model sprzedaży jest traktowany na równi ze sprzedażą bezpośrednią. To z kolei przekłada się na zwiększenie dostępności dobrej jakości powierzchni reklamowej na rynku, co skłania kolejnych klientów do korzystania ze zautomatyzowanego systemu zakupów reklam w sieci  komentuje Radosław Gołąb, dyrektor rozwoju biznesu reklamowego w Gemiusie.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku, Gemius przygotował ofertę skierowaną do wydawców, którzy chcą korzystać ze zautomatyzowanego systemu sprzedaży swoich powierzchni reklamowych. Od tej pory użytkownicy AdOcean w jednym interfejsie mają dostęp zarówno do zaawansowanych rozwiązań adserwerowych, jak i technologii programmatic. Służy do tego nowy moduł adserwera   AdOcean SSP.

W ręce wydawców oddajemy narzędzie, które pozwoli w łatwy i przystępny sposób zarządzać powierzchnią reklamową i decydować o priorytetach – które miejsca reklamowe i odsłony powinny trafić do otwartej sprzedaży, a które pozostaną jedynie w sprzedaży bezpośredniej. Nasz system pozwala również na porównywanie cen pomiędzy ofertami programatycznymi oraz własnymi kampaniami i wybieranie tej bardziej opłacalnej dla wydawcy   tłumaczy   Radosław Gołąb.

Nowa usługa dostępna jest od dnia 4 lipca dla wszystkich użytkowników AdOcean na dziewiętnastu rynkach Europu Środkowo-Wschodniej, a także dla nowych klientów (istnieje możliwość korzystania jedynie z sekcji SSP, bez adserwera). Włączenie nowej usługi dostępne jest z dnia na dzień – wystarczy zgłosić zapotrzebowanie do lokalnego działu wsparcia technicznego. Na koncie użytkownika pojawią się nowe ustawienia dedykowane aukcjom Open RTB oraz zakładka ze statystykami SSP.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF