Czym jest UX Automation?

UX Automation

Czym właściwie jest UX Automation i dlaczego jest to ostatni dzwonek, aby się tego dowiedzieć?

O User Experience powiedziano już wiele – po co, czemu i z jakim skutkiem? Ze świecą szukać produktowca czy świadomego przedsiębiorcy, który odrzuci dbanie o doświadczenia użytkowników, budując swoją markę czy produkt. Coraz ciężej również znaleźć tych, którzy uważają, że dane i analiza nie przynoszą efektów. Co łączy jednych i drugich? UX Automation.

O ile dane ilościowe – przychodzące do nas choćby z Google Analytics – zakorzeniły się już w naszej świadomości, o tyle wciąż nie wiemy jak (a czasem nawet czy w ogóle) analizować zachowania. A to właśnie w analizie behawioralnej użytkowników wchodzących w interakcje z naszą stroną, produktem cyfrowym czy aplikacją ukryte są emocje, które ostatecznie zadecydują o naszym sukcesie biznesowym.

Widok Google Analytics
W Google Analytics zobaczysz spadek liczby użytkowników odwiedzających Twoją witrynę, jednak nie poznasz odpowiedzi na pytanie „dlaczego tak się dzieje?”

Z pomocą przychodzi właśnie UX automation – analityczny proces rozpoznawania wzorców zachowań i doświadczeń użytkowników, wyciągania wniosków i wprowadzania na ich podstawie ulepszeń. Brzmi strasznie? Zupełnie bezzasadnie! UX automation ma za zadanie wyręczyć nas w czasochłonnej, często niezrozumiałej analizie danych i wspomóc nas w wyciąganiu szybkich i logicznych wniosków. Któż nie chciałby, aby jego dane same układały się w sensowne rozwiązania i pozwalały wprowadzać natychmiastowe ulepszenia produktu?

Budując pierwsze narzędzie do automatyzacji UX – cux.io – udało się odkryć sposób, jak dane o zachowaniach i emocjach użytkowników przekładają się na doświadczenia klientów, jak zbieranie tych najważniejszych danych można zautomatyzować i jak najtrafniej odfiltrować tylko te dane, które mają znaczenie dla naszego biznesu.

Dzięki ciągłym badaniom poznajemy coraz to nowe zachowania, które mówią nam o negatywnych emocjach użytkowników. Już teraz wykrywanie rage clicków, rage k-pressów, chaotycznych ruchów myszą, częstych i kompulsywnych odświeżeń strony, czy zoomowania na urządzeniach mobilnych, pomaga marketerom od ręki znajdować rozwiązania, które drobnymi krokami, bez wielkich i zasobochłonnych zmian podnoszą motywacje klientów, polepszają ich doświadczenia, a w konsekwencji zwiększają sprzedaż, nawet gdy nic innego już nie pomaga.

cux.io – Experience Metrics
Narzędzia UX Automation – takie jak cux.io – są w stanie rozpoznawać wzorce zachowań użytkowników oraz wyłapywać ich frustracje związane z Twoją stroną. Dzięki nagraniom wizyt szybko dowiesz się, dlaczego liczba użytkowników spada, np. ponieważ zirytował ich niedziałający formularz na Twojej stronie.

Jest to możliwe właśnie dzięki wdrożeniu działań UX Automation, które są w stanie rozpoznawać miejsca problematyczne na stronie, miejsce powodujące frustrację czy determinujące pozytywne doświadczenia. Działania te – niemalże z definicji – zwiększają efektywność projektowania doświadczeń użytkownika, a także wspierają proces podnoszenia współczynników konwersji, jednocześnie eliminując dla wielu przykrą i czasochłonną samodzielną analizę danych.

U podstaw UX automation leży założenie, iż możliwie jak najlepsze dopasowanie produktu oraz jego komunikacji do dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej przynosi lepsze efekty niż stosowanie standardowych i ogólnie przyjętych praktyk wykorzystywanych w obszarze UX. I to się sprawdza! T-mobile dzięki obserwacji frustracji użytkowników był w stanie zwiększyć poziom konwersji o 68%, a producent oczyszczaczy powietrza – przyglądając się zachowaniom klientów w procesie płatności – zmniejszył niepożądane działania userów o 37%!

cux.io Heatmapa
Heatmapy (tzw. mapy ciepła) to również element UX Automation – dają ci informacje o miejscach na stronie/aplikacji, które są najbardziej atrakcyjne dla Twoich odbiorców.

Automatyzacja UX to nowa kategoria analityczna, która powstała w 2020 roku, jednak jej rosnąca popularność i znaczenie w 2021 to fakt. Pandemia niesamowicie przyspieszyła tempo digitalizacji i sprawiła, że konkurencja w obszarze produktów cyfrowych jest dzisiaj ogromna. Wydarzenia ostatniego roku pokazały nam wyraźnie, że w każdej dziedzinie życia liczy efektywność i warto skupiać się jedynie na tym, co faktycznie ma dla nas znaczenie. A wprowadzenie UX Automation do codzienności swojej firmy może okazać się niezbędnym elementem budowania obecności rynkowej.


Autorka:

Kamila Kotowska – PR & Marketing Manager, cux.io

 

CUX to pierwsze na świecie narzędzie do UX Automation, wykrywające wzorce zachowań i doświadczeń użytkowników na stronach. Wykorzystując machine learning do predyktywnej analizy jakościowej, pomaga firmom nie tylko zaoszczędzić czas do tej pory poświęcany na samodzielną analizę danych, ale także utrzymać wzrost sprzedaży, przewidując, które zachowania klientów będą hamować konwersję. Dzięki ich rozwiązaniu umożliwiającemu szybkie znajdowanie i likwidowanie frustracji klientów T-Mobile zwiększył konwersję kampanii e-mailowej o 68%, jedna z wiodących księgarni wysyłkowych pozbyła się problemów z walidacją formularza, zyskując 26% szczęśliwych kupujących, a producent specjalistycznych oczyszczaczy powietrza odkrył insight dotyczący preferencji w sposobie płatności jego grupy docelowej, co pozwoliło podnieść liczbę transakcji bezobsługowych aż o 30%!

CUX

Reklama mądrzejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Firmy w Polsce inwestują rekordowe kwoty w dane [RAPORT]

ziemia z satelity swiatla

Zaangażowanie klientów w kanały cyfrowe rośnie od lat, a pandemia tylko spotęgowała ten trend. Nie umknęło to uwadze reklamodawców, którzy w tym roku wydali rekordowe kwoty na cyfrowy marketing oparty na danych. Tylko w tym roku i tylko w Polsce na cyfrowe informacje przeznaczymy 32 mln USD, wynika z raportu Cloud Technologies. Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies został wyróżniony w 7. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Zapraszamy do reklamy – mówi stary slogan radiowej Trójki. I chociaż ta forma przyciągania uwagi konsumentów przez lata ewoluowała, to zawsze zachowała swój pierwotny cel: wspieranie sprzedaży. Jednak nieprzewidywalny 2020 zafundował nam wiele niespodzianek i coś wyraźnie się zmieniło.

wielkosc rynku danych na swiecie

Jak pokazują ostatnie badania CMO: Special Covid-19 Edition, pandemia zmieniła nawyki klientów, którzy obecnie na pierwszym miejscu stawiają doświadczenia cyfrowe. Aż 84% ankietowanych przez CMO marketerów twierdzi, że odbiorcy przykładają znacznie większą wagę do reklamowego user experience. Specjaliści od komunikacji nie mają złudzeń, że zwiększone skupienie się na wirtualnych kanałach komunikacji będzie trwałą zmianą w zachowaniu konsumentów.

Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies

Nic więc dziwnego, że rosną wydatki na Big Data, czyli anonimowe informacje, które pozwalają zdefiniować aktywności realizowane w sieci. W odpowiedzi na oczekiwania rynku firmy śmielej inwestują w dane, które pomogą im nie tylko w opracowaniu skuteczniejszych reklam, ale również usprawnią cały ekosystem, w którym funkcjonuje biznes.

Digitalizacja po polsku

Global Data Market Size to cykliczny raport opracowany przez warszawską spółkę z segmentu nowych technologii – Cloud Technologies. Twórcy skupiają się w nim na analizie całego rynku danych, a ten z roku na rok rośnie jak na drożdżach.

Powodem jest stale rosnące zapotrzebowanie na informacje. Segment marketingu analizowany przez warszawską spółkę każdego roku rozwija się w dwucyfrowym tempie. W listopadzie 2020 miała miejsce premiera najnowszej wersji, która została zaktualizowana o prognozy na obecny i przyszły rok.

Z publikacji dowiadujemy się, że mimo iż kryzysy zdrowotny i ekonomiczny wciąż trwają, to nadwiślański rynek danych zanotuje rekordową wartość wyceny. Polskie wydatki na cyfrowe informacje wyniosą w 2020 aż 32,1 mln USD, co oznacza wzrost o 17,5% rdr.

W porównaniu z innymi europejskimi państwami to wynik plasujący nas w połowie stawki, pomiędzy skrajnie wstrzemięźliwym gospodarkami, jak Rumunia (4,0 mln USD), Bułgaria (0,2 mln USD), czy Węgry (0,9 mln USD), a informacyjnymi pionierami, do których należą między innymi nasi zachodni sąsiedzi, Niemcy (826,3 mln USD), Wielka Brytania (3 064,2 mln USD) czy Francja (912,5 mln USD).

Nie da się ukryć, że zaangażowanie w nowe technologie w biznesie, szczególnie te ukierunkowane na wspieranie sprzedaży, związane jest z potencjałem nabywczym danego społeczeństwa. Jak wynika z najnowszego raportu GfK Purchasing Power Europe 2020, który porównuje możliwości nabywcze danych gospodarek, purchasing power index, czyli wskaźnik możliwości nabywczych, jest w Polsce 3 razy niższy niż w Niemczech. Jednocześnie jest wyższy niż węgierski czy rumuński.

Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies

Praca analityków warszawskiej spółki nie ograniczyła się wyłącznie do podsumowania 2020. Szacuje się, że przyszłoroczna wartość rynku danych wyniesie blisko 40 mln USD, co oznacza ponad 22% wzrost w porównaniu z rokiem obecnym. Podany wynik pozwoli nam zmniejszyć dystans do znacznie bogatszych od nas nacji: Szwajcarów (64,8 mln USD), Holendrów (70,3 mln USD) czy Hiszpanów (72,3 mln USD).

Sztuczna Inteligencja na straży

Dziś najpopularniejszym sposobem wykorzystania danych behawioralnych, czyli takich, które charakteryzują zachowanie internauty w sieci, jest dystrybucja treści reklamowych w sieci.

Służą one do budowy nowej strategii, tworzenia produktów, bądź też przewidywania trendów, ale dziś ich głównym zastosowaniem jest komunikacja. Dlatego wzięliśmy pod uwagę kondycję rynku reklamy programmatic. Rozwiązanie to jest dziś najpopularniejszą formą zakupu powierzchni displayowych w sieci.  W okresie, który poddajemy analizie, czyli w latach 2017-2021, wartość polskiego rynku programmatic dynamicznie rośnie z roku na rok. Od 2018 roku zwiększa się ona w tempie dwucyfrowym.

Maciej Sawa, CEO OnAudience.com, spółki należącej do grupy Cloud Technologies

Jak szacują twórcy raportu, mimo trwającej pandemii i wbrew polityce „zaciskania pasa”, która stosowana jest w wielu organizacjach, wartość nadwiślańskiego rynku programmatic wzrośnie w porównaniu z poprzednim rokiem o ponad 10% i wyniesie w tym roku 216 mln USD.

To nie koniec pomyślnych prognoz, które dotyczą sektora reklamy programowalnej w Polsce. Nadchodzący 2021 ma być rekordowy pod względem wyceny rynku programmatic, szacuje się, że jego wartość wyniesie nieco ponad 250 mln USD. To o 15% więcej niż w trwającym 2020. Wystarczyły zaledwie 4 lata, by zdublować wartość wyceny z 2017 (126 mln USD w 2017).

wielkosc rynku danych w Europie
wielkosc rynku danych w Polsce

Złoty sektor

Analizując raport Cloud Technologies zauważymy, że dobra koniunktura rynku danych wykracza daleko poza granice Polski. Od czasu pierwszego opublikowanego przez warszawską spółkę podsumowania w 2017 roku, wartość tego sektora wzrosła ponad dwukrotnie i szacuje się, że w 2020 wyniesie 41,4 mld USD.

Mimo trwającej pandemii, wydatki nie przestaną rosnąć. Już w przyszłym roku możemy spodziewać się kolejnych rekordów. Prognozowana wartość rynku danych w 2021 ma wynieść 52,3 mld USD (wzrost o 26,2%). A jak wygląda sytuacja w poszczególnych regionach?

Biorąc pod uwagę wartość rynku danych, Stary Kontynent z wynikiem 6,3 mld USD tylko nieznacznie wygrywa z Chinami (5,4 mld USD). Swoją dominację kolejny rok potwierdzają Amerykanie. Stany Zjednoczone będą w 2020 największym na świecie lokalnym rynkiem danych – 24,7 mld USD to blisko 4 razy więcej niż prognozowany europejski wynik.

Układ sił może ulec wkrótce przetasowaniu .O ile pozycja lidera, wydaje się niezagrożona, o tyle obserwując dynamikę, z jaką rozwija się chiński rynek, powinniśmy się spodziewać, że już za rok, wyniki osiągane przez Pekin zrównają się z europejskimi.

Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies

Analitycy warszawskiej spółki przewidują, że już w 2021 różnica pomiędzy rynkiem europejskim a chińskim stanie się symboliczna i wyniesie zaledwie 0,3 mld USD na korzyść Starego Kontynentu (7,6 mld do 7,3 mld USD). Chiny będą mogły pochwalić się 35% dynamiką wzrostu w nadchodzącym roku. To o 13 p.p. więcej niż wyniesie europejski wynik.

Dyskusja o tym, czy informacja zdominuje naszą rzeczywistość, wydaje się bezzasadna, to już się stało. Dziś, posługiwanie się danymi staje się tak powszechne, że dla wielu jest wręcz niezauważalna – i to świadczy o sukcesie tego rozwiązania.

Zobacz pełną wersję raportu Global Data Market Size 2017-2021


Źródło: informacja prasowa Cloud Technologies

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF