...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

W co inwestują polscy 30- i 40-latkowe oraz osoby starsze?

inwestycja

Z badania przeprowadzonego przez Assay Index wynika, że ok. 56% Polaków ma oszczędności. Większość z nich trzyma pieniądze na lokatach bankowych, co w obliczu rosnącej inflacji i niskich stóp procentowych jest najmniej rentowną formą inwestycji. Pozostałe osoby postanowiły ulokować swoje środki w miejscach, które dają szansę na ochronę kapitału przed spadkiem wartości pieniądza. Gdzie konkretnie? Okazuje się, że to zależy m. in. od wieku inwestora.

Ceny nie wzrastały tak szybko od ponad dwudziestu lat. Pod względem wskaźnika inflacji Polska znajduje się w czołówce Unii Europejskiej. Lokaty bankowe nie gwarantują żadnej ochrony kapitału, dlatego część z nas zdecydowała się zabezpieczyć swoje środki w inny sposób. Sporą popularnością cieszą się kryptowaluty, nieruchomości i złoto. O miejscu inwestycji w wielu przypadkach decyduje … wiek. Młode osoby częściej skłaniają się w stronę kryptowalut, z kolei starsi inwestorzy chętniej wybierają sprawdzone rynki inwestycyjne, czyli złoto lub nieruchomości.

Kryptowaluty inwestycją wybieraną przez młodych

Według danych zgromadzonych przez Assay Index to właśnie młodzi ludzie (w wieku 18-24 lata) najchętniej decydują się na inwestowanie posiadanych środków. Aż 34% z nich ma pozytywny stosunek do zabezpieczenia swojego kapitału. Jaki obszar inwestycyjny najchętniej wybierają? Przede wszystkim kryptowaluty.
Rynek kryptowalut stale się rozwija, ale też dynamicznie zmienia. Mimo wszystko młodzi ludzie to właśnie w nim widzą największą szansę na zabezpieczenie oszczędności i duży potencjał na pomnożenie kapitału. Około 13% Polaków uznało je za najkorzystniejszą formę inwestycji. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że w dużej mierze kryptowaluty postrzegane są przez pryzmat możliwych korzyści, o których w mediach jest bardzo głośno, jednak wiele osób zapomina o ryzyku – a to z kolei jest naprawdę spore. Badanie przeprowadzone przez Assay Index potwierdza, że wraz z wiekiem zainteresowanie kryptowalutami zaczyna spadać. Wśród osób powyżej 45 roku życia tylko 7% Polaków postrzega tę formę inwestycji jako korzystną.

W co inwestują 40-latkowie?

Wraz z wiekiem rośnie zainteresowanie inwestowaniem w te najbardziej znane, sprawdzone i powszechnie uważane za bezpieczne formy ochrony kapitału. Wśród nich królują nieruchomości i to właśnie tam osoby z grupy wiekowej 40-50 lat najchętniej lokują swój kapitał. – Rynek nieruchomości od wielu lat cieszy się ogromną popularnością wśród inwestorów. Ceny za metr kwadratowy stale idą w górę, a dobra inwestycja może zwrócić się ze znacznym procentem. Nasi klienci, którzy chcą kupić luksusowe mieszkanie, to przede wszystkich osoby z tej grupy wiekowej. Zwykle są to ludzie zdecydowani i pewni, że to skuteczny sposób na ochronę kapitału. – komentuje Ewa Ryfa z Aura Development.

Nie ulega wątpliwości, że Polakom inwestowanie w nieruchomości wciąż kojarzy się ze stabilnym ulokowaniem kapitału. Potwierdzają to dane Assay Index – ponad połowa osób uczestniczących w badaniu wskazała je jako najbezpieczniejszą i najbardziej rentowną formę ochrony oszczędności. Popyt na mieszkania nie maleje, w dalszym ciągu wielu z nas chce mieć przysłowiowe cztery kąty na własność. Ryzyko jest minimalne, a nawet jeśli wydarzy się coś nieprzewidzianego, nie stracimy wszystkiego.

Wybór typu nieruchomości ma także znaczenie pod kątem inwestycyjnym. Lokalizacja, udogodnienia takie jak nowoczesne windy, parkingi podziemne czy szlachetne materiały części wspólnych budynku, sprawiają, że nieruchomość zyskuje na wartości – dodaje ekspert Aura Development.

Osoby starsze też stawiają na nieruchomości, ale nie zapominają o złocie

Nieruchomości i inwestycje w złoto oraz kamienie szlachetnie nie bez powodu są oceniane jako najskuteczniejsza forma ochrony kapitału. Zarówno złoto, jak i nieruchomości, są wartościami docenianymi na całym świecie. Nic dziwnego, że także zdaniem Polaków korzystne są te inwestycje, które mają charakter materialny. – Te dwa obszary inwestycyjne – złoto i nieruchomości – są do siebie podobne na wielu płaszczyznach. Należy jednak zauważyć, że złoto zdecydowanie łatwiej stracić. Możemy je zgubić albo paść ofiarą kradzieży. Utrata nieruchomości nie jest niemożliwa, ale zdecydowanie trudniejsza.

Ewa Ryfa, Aura Development

Nie ulega jednak wątpliwości, że osoby starsze wiekiem, doświadczone, wybierają możliwie jak najbezpieczniejszych sposoby, aby zabezpieczyć swój kapitał. Do takich z pewnością należą właśnie inwestycje w nieruchomości luksusowe i złoto.


źródło: Assay Index

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy pandemia obniżyła skłonność do ryzyka inwestycyjnego Polaków?

Polacy, którym w minionym roku udało się zaoszczędzić pieniądze, rzadko kiedy decydowali się na próbę pomnożenia kapitału. Jedynie 29,7% z nich zainwestowało – wynika z najnowszego raportu „Finansowy klimat Polski – postpandemiczna zmiana wartości” firmy Tavex. Najodważniejsze pod tym względem były osoby z najmłodszych grup wiekowych. W realiach dominującego przeświadczenia o zwiększonym ryzyku inwestycyjnym związanym z wyzwaniami o podłożu ekonomicznym, czynnik obawy przed utratą pieniędzy hamujący skłonność do inwestowania znacząco przybrał na znaczeniu.

Strach ma wielkie oczy

Powodem małego zainteresowania inwestycjami wśród Polaków w 2021 roku było przekonanie, że nie posiadają oni wystarczających środków finansowych. Uważa tak, aż 43,2% osób – wynika z raportu pt. „Finansowy klimat Polski – postpandemiczna zmiana wartości” firmy Tavex. Na drugim miejscu uplasował się brak odpowiedniej wiedzy (17,7%).

W 2021 roku odwaga inwestycyjna zdecydowanie była atrybutem młodych. To właśnie osoby w grupie wiekowej (do 24 lat) najczęściej deklarowały, że udało im się zainwestować (40,3%). Pomnażanie środków podobnym zainteresowaniem cieszyło się wśród osób w wieku 25-34 lat (37,5%).

Na zachowania tych grup mogło mieć przełożenie względnie najwyższe poczucie stabilności dochodów na tle pozostałych grup wiekowych – jak wynika z badania nastrojów i planów polskich konsumentów w dobie koronawirusa, przeprowadzonego przez SGH we współpracy z Federacją Konsumentów oraz ABR SESTA, najczęściej o stabilność przyszłych dochodów obawiały się osoby do 34 roku życia.

Jednocześnie wyniki badań przeprowadzonych przez Tavex pokrywają się z danymi Narodowego Banku Polskiego w odniesieniu do pozytywnej relacji pomiędzy poziomem wykształcenia a aktywnością na rynkach inwestycyjnych. Badani, którzy zadeklarowali, że mają wykształcenie wyższe, byli najbardziej skłonni do podjęcia próby pomnożenia kapitału.

Warto jednak podkreślić, że według najnowszych danych Światowej Rady Złota w 2021 roku to obawy o inflację były głównym czynnikiem napędzającym inwestorów (zainteresowanych zlotem), zwłaszcza w USA i Niemczech, gdzie odnotowano rekordowy roczny popyt na złote monety i sztabki.

Obawy Polaków

W badaniu firmy Tavex przeszło 84% ankietowanych wyraża zaniepokojenie skalą wzrostu cen.

W odpowiedzi na „nieopłacalność” oszczędności w dobie wysokiej inflacji gospodarstwa domowe, których sytuacja finansowa podczas pandemii nie uległa pogorszeniu i nie zdecydowały się na zainwestowanie nadwyżki finansowej, zwiększyły wydatki na konsumpcję istotnie wpływając na presję cenową. Jednak musimy pamiętać o bardzo dużej liczbie gospodarstw, których portfel ucierpiał przez ostatnie dwa lata 

Aleksander Pawlak, prezes firmy Tavex

Widoczne w wynikach badań firmy Tavex pogorszenie sytuacji finansowej Polaków ilustrują dane z badania nastrojów i planów polskich konsumentów w dobie koronawirusa przeprowadzonego przez SGH we współpracy z Federacją Konsumentów oraz ABR SESTA. Wynika z nich, że sytuacja finansowa przeszło połowy Polaków pogorszyła się w związku z pandemią COVID-19. Jednocześnie zwiększeniu uległy zobowiązania finansowe Polaków – 13% badanych zadeklarowało, że z powodu pandemii musiało zaciągnąć dodatkowe zobowiązania.

Co więcej, Polacy ciągle oszczędzają relatywnie mało w porównaniu z resztą mieszkańców UE. Mimo tymczasowego wzrostu odsetek osób, które zdecydowały się odłożyć środki finansowe (53,6%), w kolejnych kwartałach 2021 roku można było zaobserwować spadki.

Podobnie jest w sytuacji inwestycji. W trzecim kwartale 2020 r. przeciętne polskie gospodarstwo domowe przeznaczało 5,2% swoich środków finansowych na inwestycje (rozumiane w definicji Eurostat jako inwestowanie w aktywa niefinansowe i zakupy na kredyt) – wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń pt. „Mapa ryzyka Polaków. Jak ubezpieczyciele odpowiadają na potrzeby społeczeństwa?”. Natomiast średnia w UE – w analizowanym okresie – wyniosła 8,8%.


źródło: Tavex

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ogromna inwestycja Google w Indii

W weekend Google poinformował o planowanej inwestycji w indyjski rynek smartfonów. Firma zamierza przeznaczyć miliard dolarów indyjskiej firmie telekomunikacyjnej, która zajmie się redukcją kosztów tych urządzeń i zaadaptuje je do obecnego rynku.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Miliony dolarów za wirtualne nieruchomości w Metaverse

Wraz z rosnącą popularnością Metaverse rosną ceny na wirtualne nieruchomości. Jak bardzo wzrosła ich wartość?

Ceny nieruchomości w Metaverse wzrosły w ciągu ostatnich miesięcy o 500 procent. Według oficjalnego raportu stacji telewizyjnej CNBC, nagły skok cenowy spowodował przekształcenie firmy Marka Zuckerberga (Facebook) w Metę i zainteresowanie wirtualną rzeczywistością celebrytów, tj.: Justin Bieber, Snoop Dogg, Paris Hilton, DJ Marshmello, Ariana Grande itp. Wielu z nich uważa, że inwestycja w tego typu tereny są niezwykle opłacalne.

W ślad wielkich muzyków i aktorów poszły również wielkie korporacje, jak np.: PwC Hongkong, które zainwestowało pokaźną kwotę 3 mln dolarów w wirtualną działkę w  świecie gry The Sandbox (Pochodna Metaverse). Kolejną z takich inwestycji wykonała firma deweloperska Republic Realm, która zapłaciła rekordowe 4,3 mln dol. za elektroniczną nieruchomość.

Social media i wirtualna rzeczywistość

Zdaniem ekspertów firmy Tokens.com (inwestującej w rynek NFT i cyfrowe działki) – Metavers jest kontynuacją, a raczej wcieleniem mediów społecznościowych, które znamy od lat. W ostatnim czasie spółka również kupiła za 2,5 mln dolarów wirtualną przestrzeń w grze Decentraland — świecie, który powiązany jest z Metaverse.

Prognozy na przyszłość

Jak wskazują eksperci zajmujący się rynkiem kryptowalut- w ciągu kilku następnych lat rynek Metaverse może wzrosnąć do 1 mld dolarów. Wielu entuzjastów gier VR i wirtualnych światów uważa, że kupowanie nieruchomości w grach wideo jest bardziej opłacalne, niż inwestycja w realne rynki. Dowodem na tego typu inwestycje jest ostatni zakup fana popularnego rapera — Snoop Dogga, który zapłacił 450 tysięcy dolarów, by stać się sąsiadem muzyka.

Potencjał tego rynku wyczuwają również reklamodawcy, którzy chcą dotrzeć do jak największej grupy młodych odbiorców, którzy interesują się wirtualnymi światami. Przykładowo część z nich posiadających domy w atrakcyjnych lokacjach, otrzymują oferty umieszczenia na nich reklam różnych korporacji i firm.


Źródło: CNBC

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PGE planuje emisję akcji

Po zamknięciu giełdowej sesji zarząd PGE poinformował o planach emisji akcji serii E, w ramach uchwały w sprawie rozpoczęcia procesu dokapitalizowania spółki w związku z planowanymi projektami inwestycyjnymi. Grupa chce pozyskać od inwestorów ponad 3 mld. zł. na zielone inwestycje.

W komunikacie PGE poinformowano, że wpływy z emisji akcji mają wesprzeć inwestycję w obszarze dystrybucji  oraz odnawialnych źródeł energii. Proces ten ma także rozwinąć ich niskoemisyjność.

Ogłoszenie wypuszczenia akcji największej grupy energetycznej w Polsce nie zostało dobrze przyjęte przez giełdowych akcjonariuszy i inwestorów. Wszystko przez notowania, które rozpoczęto 19 października 2021 roku. Według nich akcje PGE mocno tanieją, co nie zachęca wielu osób do inwestycji.

Około godzinny 10:40  spadki sięgnęły 6,30 procent. Jak wskazują ekonomiści, było to czwarte w kolejności wielkość spadków tego dnia.  W ocenie ekspertów parametry emisji, wskazują, że najprawdopodobniej zostanie ona przekazana do podmiotów państwowych. Warto przypomnieć, że największym udziałowcem spółki PGE (57,39 procent) jest właśnie skarb państwa.

Założenia emisji i uchwały grupy energetycznej

Podjęta (we wtorek) uchwała PGE zakłada: obniżenie kapitału zakładowego w drodze zmniejszenia wartości nominalnej akcji. Jednocześnie podwyższenie kapitału zakładowego w drodze emisji akcji serii E (w trybie subskrypcji prywatnej) i zniesienia w całości praw akcjonariuszy do wszystkich akcji tej serii.

Obecnie Polska Grupa Energetyczna dysponuje 41- procentowym udziałem rynku produkcji energetycznej oraz  18 % udziałów w energii cieplnej w Polsce. PGE uważa, że ich udział w rynku energii źródeł odnawialnych sięga obecnie 10 procent.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

IKEA podwyższa ceny swoich produktów o 40 procent

Wraz z nowym rokiem IKEA podwyższy ceny średnio o 9 procent na całym świecie. Dało się to zauważyć również w Polsce, podczas świątecznych zakupów. Ceny niektórych produktów, były wyższe o kilkadziesiąt procent. Sprawę komentuje Anita Ryng z Biura prasowego IKEA Retail w Polsce.

Temat wyższych cen szybko trafił na media społecznościowe Ikei.

IKEA co się stało z Waszymi cenami? Produkty są droższe o 30 proc.! Podwyżka z dnia na dzień, żadnego wcześniejszego info. Czy to permanentna podwyżka, czy planujecie wrócić do starych cen, gdy sytuacja z inflacją i cenami materiałów się unormuje.

Internautka

Zaciekawieni niniejszym tematem poprosiliśmy o krótki komentarz polski oddział meblowego giganta. Specjalnie dla BRIEF.pl.

W ciągu ostatnich 18 miesięcy nasze domy stały się dla nas ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W tym samym czasie wzrósł popyt na produkty, które spełniają potrzeby związane z poszerzeniem zakresu ich funkcjonalności. Jako miejsca, z którego kontaktujemy się ze światem zewnętrznym oraz naszymi bliskimi. Podobnie jak wiele innych firm z branży handlowej, jako Grupa Ingka, właściciel sklepów IKEA, stanęliśmy w obliczu bezprecedensowych wyzwań związanych z dostępem do asortymentu. I choć zrealizowaliśmy więcej zamówień niż kiedykolwiek wcześniej, wiązało się to ze znacznymi utrudnieniami. By wspomóc naszych klientów w dostosowaniu się do nowych warunków, poczyniliśmy znaczne inwestycje w sprzedaż stacjonarną i online, skupiając się na zaspokajaniu zmieniających się potrzeb naszych klientów, tak aby ich doświadczenie zakupowe było, jak najlepsze, a zamówienia były realizowane w preferowanym kanale i czasie.

Anita Ryng

Wzrost cen spowodowany jest także czynnikiem lokalnym, w tym presji inflacyjnej oraz dostępu do surowców i łańcucha dostaw. Przedstawicielka prasowa IKEA Retail podkreśla, że w 2022 roku firma nie przewiduje zatrzymania się tego niepokojącego procesu:

Obecnie, podobnie jak w przypadku wielu innych branż, wciąż borykamy się ze znacznymi ograniczeniami w transporcie międzynarodowym i dostępie do surowców, co skutkuje wzrostem kosztów, a prognozy dotyczące 2022 r. nie przewidują zatrzymania się tego procesu. Wzrost kosztów związany z transportem i cenami surowców jest najbardziej odczuwalny w Ameryce Północnej i Europie. Wzrost cen ma miejsce na wszystkich rynkach Grupy Ingka i jest skutkiem zmieniających się warunków makroekonomicznych, które wpływają na wszystkie branże. Średnio dla całej Grupy Ingka w skali globalnej ceny wzrosną o około 9%. Różnice w poszczególnych krajach będą wynikać z lokalnych czynników, w tym presji inflacyjnej oraz dostępu do surowców i łańcucha dostaw.

Anita Ryng

Meble są jeszcze droższe niż w 2020 roku

Wspomniane podwyżki zostały zanotowane już w 2020 roku. Biorąc pod uwagę zeszłoroczne katalogi IKEI ceny mebli stosunkowo z roku na roku, wzrosły o 40 procent. Przykładowo rama łóżka „SAGSTUA” kosztowała jeszcze niedawno 499 złotych. Obecnie za ten produkt trzeba zapłacić już 699 złotych. Poważny wzrost zaliczyła także rozkładana sofa „FRIHETEN”, która wcześniej kosztowała 1599 złotych. Obecna cena mebla wynosi 1999 złotych. To ok. 25% więcej niż rok wcześniej.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Daniel Obajtek powołany do rady nadzorczej Globe Trade Centre

Daniel Obajtek został powołany przez Otwarty Fundusz Emerytalny PZU "Złota Jesień", reprezentowany przez PTE PZU, na członka rady nadzorczej Globe Trade Centre. Równocześnie PZU odwołał swojego dotychczasowego reprezentanta ze składu rady nadzorczej GTC.

Jak podaje PZU w oficjalnym komunikacie GTC – spółka powołała na 3-letnia kadencję GTC (Globe Trade Centre) Daniel Obajtka – obecnego prezesa grupy Orlen. Jego kadencja rozpoczęła się z dniem 30 grudnia 2021 roku.

OFE PZU tzw. Złota Jesień jest akcjonariuszem Globe Trade Centre. Spółka posiada 41.714.000 akcji spółki, które stanowią  8,59 procent kapitału zakładowego. Równocześnie spółka uprawniona jest do 8,59 procent głosów na walnym zgromadzeniu.

Co ciekawe, większościowym udziałowcem GTC od kwietnia 2020 r. jest Optimum Ventures Magantokelap, fundusz kontrolowany pośrednio przez węgierski bank narodowy.

Czym jest Globe Trade Centre?

GTC to firma deweloperska budująca biurowce i galerie handlowe na terenie Europy Środkowej. Firma zyskała popularność dzięki projektowi, który ma powstać na terenie Warszawy. Projekt obejmuje budowę galerii i skweru wypoczynkowego na terenie Miasteczka Wilanów u zbiegu ulic Branickiego i Przyczółkowej.

Projekt Miasteczko Wilanów

Kim jest Daniel Obajtek?

To polski polityk, działacz samorządowy, menedżer i urzędnik. Od 2018 roku pełni funkcje obecnego prezesa polskiego koncernu paliwowo-energetycznego Orlen S.A. W 2021 roku o Danielu Obajtku było głośno z powodu afery znanej środowisku medialnemu, jako ,, Taśmy Obajtka”. Sprawa dotyczyła bardzo kontrowersyjnych zapisów telefonicznych opublikowanych przez dziennik ,,Gazeta Wyborcza”. Rozmowy pochodziły z 2009 roku  tj. z czasu sprawowania przez niego urzędu wójta gminy Pcim. Obszerny materiał zawierał treść wielogodzinnych rozmów telefonicznych Obajtka z partnerami biznesowymi, które miały świadczyć o złożeniu niezgodnych z prawdą depozycji w sprawie dzielenia funkcji wójta z kierowaniem spółką TT Plast.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wielka inwestycja na rynku nieruchomościami w Polsce

Firma Bricks Acquisitions z grupy Goldman Sachs sprzedaje spółkę deweloperską Robyg za 2,5 mld zł. Jego nabywcą został niemiecki deweloper TAG Immobilien, który zamierza zostać czołowym graczem na rynku mieszkań na wynajem w Polsce.

W oficjalnym komunikacie niemieckiej spółki TAG Immobilien ogłoszono przejęcie spółki deweloperskiej Robyg za 2,5 mld złotych. Dzięki transakcji firma ,,przyspieszy budowę największego portfela mieszkań na wynajem w największych polskich miastach”.

Warunkowa umowa pomiędzy Bricks Acquisitions z grupy Goldman Sachs – TAG Immobilien obejmuje sprzedaży 289 401 199 szt akcji, czyli 100 proc akcji spółki deweloperskiej Robyg, za szacowaną kwotę ok. 2,5 mld zł (ok.550 mln euro).

Komunitak Tag Immobilien i Robyg

Transakcja z 2,5 mld złotych

Umowa została zawarta pod warunkiem zawieszającym uzyskania przez TAG Immobilien wymaganej zgody na dokonanie koncentracji.

Deweloper podał w komunikacie, że cena zakupu oraz potencjalna spłata istniejącego zadłużenia finansowego spółki Robyg, a także dalszy kapitał obrotowy na inwestycje tej spółki zostaną sfinansowane z kredytu pomostowego o wartości do 750 mln euro zapewnionego przez Bank of America, Credit Suisse, Deutsche Bank i Societe Generale.

Dodatkowo zakłada, że akwizycja może zostać sfinansowana dopiero w  I kwartale 2022 roku, jednak w przypadku jej finalizacji stanie się przodowym liderem na rynku nieruchomości w segmencie mieszkań na wynajem w Polsce.

W połączeniu z istniejącą spółką zależną Vantage Development SA, TAG Immobilien przyspieszy budowę największego portfela mieszkań na wynajem w największych polskich miastach. Aglomeracje obejmną między innymi: Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście, Krakowie i Łodzi, zawierającego ponad 20 tys. lokali do 2028 roku.

Komunikat TAG Immobilien

Kim jest Robyg? 

Jest to firma deweloperska, biorąca aktywny udział na rynku wynajmu mieszkań. Od ponad 20 lat (dokładnie od 2000 roku) istnienia na rynku firma zmienia krajową architekturę i byt 100 000 polaków. Spółka aktywnie inwestuje w czterech dużych  aglomeracjach: Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu przy współpracy z inwestorem –  Goldman Sachs jednym z największych banków inwestycyjnych na świecie.

Robyg schodzi z giełdy 

W 2018 roku dewelopera przejęła firma Bricks Acquisitions Limited, spółki należącej pośrednio do głównego inwestora Goldman Sachs. W tym samym czasie akcjonariusz Robyga zdecydował się o wycofaniu akcji spółki z GPW, która była obecna w nim do 2010 roku.

Kim jest TAG Immobilien?

Inaczej – TAG Tegernsee Immobilien und Beteiligungs-AG jest spółką zajmującą się nieruchomościami z Niemiec założona w 1882 roku w Hamburgu. Od 1998 firma inwestowała w rozbudowę i modernizację dróg kolejowych na trasie Schaftlach przez Gmund do Tegernsee. W sumie zbudowano 7,6 km linii kolejowych pomiędzy tymi miejscowościami. Z biegiem lat firma poszerzyła swoją działalność o wynajem i sprzedaż mieszkań.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy uciekają przed inflacją inwestując w złoto.

Rosnąca inflacja budzi wiele negatywnych emocji wśród Polaków. Niektórzy spanikowani zaistniała sytuacja na rynku, sięgają po swoje oszczędności, lokując między innymi w złoto inwestycyjne, które (według dilerów złota) biją wszelkie rekordy sprzedaży w 2021 roku. Czy inwestycja jest warta uwagi?

Prezes giełdowej Mennicy Skarbowej – Jarosław Żołędowski podkreśla, że nasz kraj znalazł się już w europejskiej czwórce pod względem zakupu złota inwestycyjnego i radzi, by wstrzymać się teraz z inwestycją do stycznia 2022 roku, kiedy to sytuacja nieco się uspokoi, a złoty umocni – kruszec kupowane w polskiej walucie będzie tańszy.

Nowe dane Mennicy Skarbowej wskazują, że po trzech kwartałach 2021 roku –  notowany jest prawie 87-procentowy wzrost sprzedaży w odniesieniu do poprzedniego roku (do ponad 651 mln zł). W tym czasie sprzedano już 2,7 tony kruszcu w porównaniu do 2,1 ton sprzedaży w roku 2020. Co ciekawe Mennica przewiduje, że ostatni kwartał 2021 roku będzie jeszcze lepszy.

Wysoka sprzedaż złota inwestycyjnego 

Analitycy branżowi przewidują – to będzie rekordowy rok na złotym rynku. Statystyki są nieugięte – mimo wysokiej ceny grama kruszcu z 2020 roku jego kurs ponownie wzrósł. Z powodu pandemii i postępującej inflacji polscy inwestorzy kupili już ok. 9,3 ton złota. To niemal dwa razy więcej niż w roku ubiegłym i najwięcej w historii notowań tego rynku.

Inwestycja i dane dotyczące  złota 

Dziennik Gazeta Prawna wskazuje, że wzrost popytu na tego typu inwestycję widać m.in. w danych GUS dotyczących importu złota. Po 10 miesiącach w ciągu tego roku sprowadzono ponad 5 ton ,,surowego złota” lub jego półproduktu (np. do produkcji sztabek). To o ponad jedną trzecią więcej niż w całym 2020 roku. Dane GUSu obejmują także import sztabek oraz większość popularnych złotych monet bulionowych.

Branża jubilerska kwitnie 

Branża jubilerska także zauważa wzrost zainteresowania kruszcem inwestycyjnym. Firma Aparat już w pierwszej połowie grudnia uruchomiła specjalny sklep internetowy, dla osób, które chcą zainwestować w sztabki, monety i biżuterię. Natomiast Łukasz Biernacki – prezes sieci jubilerskiej W.KRUK potwierdza, że firma, po trzech kwartałach zanotowała 37-procentowy wzrost przychodów detalicznych (do przeszło 323 mln zł) w zakresie złota inwestycyjnego.

Czy Polacy słusznie inwestują w złoto? Inwestycja w tego typu stal szlachetną nie jest tak intratna, jakby się wydawało. W ciągu ostatnich 105 lat cena kruszcu w dolarach amerykańskich wzrosła średnio o 4,36% rocznie. Dane ostatnich 40 lat wskazują, że złoto przynosi przeciętnie 3% zysku rocznie. Jak widać, pozwala to jedynie zrekompensować inwestorom spadek wartości pieniądza powodowany inflacją. A może alternatywą byłyby meteoryty? Podobno wartość jednego grama niektórych z nich jest 40 razy większa od złota. Zdaniem naukowców z NASA fragmenty meteorytu, który eksplodował nad Czelabińskiem, są wartę fortunę. Szacuje się, że gram tej skały może w przyszłości osiągnąć cenę nawet 2,2 tysiąca dolarów amerykańskich (czyli grubo ponad 6 tys. zł).

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

McDonald wpływa na polską gospodarkę. Podano obiecujące dane

Amerykańska sieć restauracji — McDonald's istnieje na polskim rynku od ponad 29 lat. W tym czasie firma zdążyła zatrudnić tysiące pracowników. Według oficjalnych danych opublikowanych w komunikacie McDonald's Polska — w 2021 roku zatrudnienie w restauracjach znalazło ponad 28 tysięcy pracowników.

McDonald słynie ze swojej skrupulatności i przedsiębiorczości. W przeciągu 29 lat istnienia na polskim rynku sieć otworzyła już ponad 480 restauracji. Pierwsza z nich powstała w centrum Warszawy w 1992 roku.

McDonald’s stawia na rozwój swoich pracowników

Najważniejszym celem – dla McDonald’s pod względem zatrudniania pracowników jest różnorodność. Sieć restauracji stawia na międzynarodowe zespoły, które charakteryzują się odmienną kulturą, religią i światopoglądem. Firma respektuje także obecność niepełnosprawnych pracowników, uczniów, studentów, którzy również są bardzo cennym nabytkiem na polskim rynku pracy.

Oprócz tego McDonald’s oferuje swoim pracownikom możliwość uczestnictwa w atrakcyjnych kursach i szkoleniach, podczas których mogą podnieść swoje kwalifikacje w branży. Najlepsi, który będą pozytywnie wyróżniać się pozytywnie na tle całego zespołu – mają szansę na awans.

Dostawcy i lokalni partnerzy

Choć w Polsce sieć restauracji zatrudnia 28 tysięcy pracowników, to warto też wspomnieć o innych partnerach, dzięki którym codziennie możemy cieszyć się smakiem pysznego posiłku. McDonald’s współpracuje z 47 lokalnymi przedsiębiorstwami, które specjalizują się w określonej branży. Dzielą się oni na dostawców z branży rolniczo- spożywczej, budowlanej, transportowej, logistycznej. Podliczając miejsca pracy wygenerowane bezpośrednio, jak i pośrednio – McDonald’s Polska zatrudnia w sumie około 40 tysięcy pracowników.

Wielkie spożywcze zakupy

W 2019 roku sieć dokonała zakupów w branży spożywczej za ponad 480 mln zł. W restauracjach McDonald’s zlokalizowanych w Polsce klient może pożywić się między innymi frytkami, do których produkcji wykorzystuje się wyłącznie ziemniaki z polskich pól czy burgerem z mięsem wołowym, pochodzącym ze zrównoważonej hodowli.

Jednak Polscy producenci nie zaopatrują tylko krajowego rynku, lecz eksportują cześć wygenerowanych dóbr do restauracji McDonald’s m.in.: na terenie Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii, Słowacji i krajów bałtyckich, tj.: Norwegia, Dania. McDonald’s tworzą nie tylko pracownicy restauracji i lokalni dostawcy, ale także licencjobiorcy.

W 2019 roku 87% restauracji McDonald’s prowadzili licencjobiorcy – polscy przedsiębiorcy zaangażowani w życie lokalnych społeczności”. Obecnie na jednego przedsiębiorcę przypada średnio 5,5 lokali. Warto wspomnieć, że wśród 74 franczyzobiorców, 1/3 to kobiety – czytamy w oficjalnym komunikacie McDonald Polska.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF