...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Trwają wakacyjne powroty do biur. Pracownicy oczekują reorganizacji pracy i utrzymania benefitów

biuro

Co czwarta firma pracująca zdalnie chce wrócić do biura w okresie wakacji, jak wynika z badania Dailyfruits „Powrót firm do biura a pandemia Covid-19”. Aż 50% ankietowanych pracowników zdalnych uważa jednak, że sami powinni zdecydować o terminie powrotu do biura. Co trzeci sądzi, że organizacja pracy powinna ulec modyfikacji. Jakich zmian oczekują pracownicy w obszarze funkcjonowania biura i polityki benefitów pozapłacowych?

Wśród zmian w organizacji pracy, których spodziewają się po powrocie do biura, pracownicy wymieniali wiele różnych rozwiązań. Dwa najczęściej sygnalizowane to: rezygnacja ze spotkań na żywo na rzecz spotkań online, zarówno wewnątrz organizacji, jak również zewnętrznych eventów oraz reorganizacja przestrzeni wspólnych w miejscu pracy. Co piąty pracownik oczekuje zastosowania rotacyjnych miejsc pracy, tak zwanych hot desków, a 18% spodziewa się zwiększenia powierzchni biurowej, aby zachować większą odległość między stanowiskami pracy. Dla 14% pracowników istotna jest zmiana godzin pracy w różnych działach. Tylko 13% ankietowanych opowiedziało się za ścisłym reżimem sanitarnym po powrocie do biura.

Mimo wielu miesięcy izolacji związanej z pandemią i przymusowej pracy na home office, aż 44% pracujących zdalnie uczestniczących w badaniu deklaruje, że powrót do biura wiąże się dla nich z wysokim poziomem stresu.

Już poprzednie badanie Dailyfruits „Wpływ pracy zdalnej na nawyki żywieniowe Polaków” pokazało, że konsekwencją home office jest nie tylko przyrost masy ciała, ale też dużo negatywnych emocji. Powrót do biura będzie wiązał się z konfrontacją z innymi ludźmi, przed którą teraz wiele osób może odczuwać strach. Część pracowników może bać się oceniania przez współpracowników, jeśli okres pracy zdalnej wpłynął negatywnie na ich sylwetkę. Warto mieć na uwadze ten aspekt, gdyż jeśli przed pandemią ponad 60% pracowników miało problem z nadmierną masą ciała, aktualne statystyki się pogorszyły. Pracownicy będą chcieli redukować masę ciała często drastycznymi dietami. Źle dobrane diety odchudzające to ryzyko problemów zdrowotnych i zaburzeń efektywności. Warto pokazać pracownikom jak to zrobić mądrze i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i obawom, które będą wiązały się z końcem pracy na home office.

Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny, kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

Co z pracowniczymi benefitami po powrocie do biura?

Większość pracowników chciałaby korzystać z benefitów z home office także w biurze, jak pokazały wynika badania „Powrót firm do biura a pandemia Covid-19”. Wśród nich są na przykład konsultacje online ze specjalistami, paczki ze zdrową żywnością i przyborami biurowymi dostarczane do domu pracownika czy zdalne formy integracji. Aż 3/4 pracowników, jak pokazały odpowiedzi jest za tym, aby benefity z home office pozostały na dłużej. To doskonały dowód na to, że te rozwiązania sprawdziły się. Spośród 500 respondentów, 25% zadeklarowało, że pracując w biurze ma inne potrzeby i preferuje wrócić do benefitów, oferowanych przez pracodawcę przed pandemią.

Badanie Dailyfruits pokazało także, że aż 65% zapytanych pracowników spodziewa się powitalnego upominku od pracodawcy z okazji powrotu do pracy stacjonarnej. Cześć pracodawców wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i chce zaakcentować powrót do pracy biurowej oferując pracownikom tzw. zestaw welcome pack.

Pakiety powitalne, tzw. welcome pack dla pracowników biurowych, to rozwiązanie znane od lat, ale przede wszystkim w kontekście onboardingu, czyli powitania nowych pracowników w organizacji, rzadziej w przypadku powrotów po dłuższej nieobecności, na przykład po urlopie macierzyńskim. W tym i kolejnym roku jednak tego typu upominki ze względu na masowe powroty do pracy stacjonarnej po okresie pandemii, mogą mieć trochę inny charakter. Wiemy, że w wielu firmach mogą je dostać wszyscy powracający do biura pracownicy. Skład zestawów powitalnych będzie podobny do pakietów wysyłanych do pracowników na home office, jak widzimy po otrzymywanych zapytaniach ofertowych. W pudełkach znajdą się na przykład zdrowe przekąski do pracy, firmowe gadżety oraz artykuły biurowe. Część pracodawców decyduje się, aby w zestawach uwzględnić także środki ochrony osobistej. Wiele firm chce zaakcentować powrót pracowników do biur, a welcome packi dobrze wpisują się w tę potrzebę.

Jacek Kwiecień CEO z firmy Dailyfruits

Ponad połowa firm deklaruje, że po powrocie do biura będzie zapewniać swoim pracownikom te same benefity co przed pandemią. Tylko 7% nie przewiduje powrotu do dostępnych wcześniej świadczeń pozapłacowych, a 37% firm nie podjęło jeszcze decyzji w tej sprawie. Wznowienie biurowych benefitów dla swoich pracowników chętniej deklarują te firmy, które w trakcie pandemii zaczęły zapewniać swoim pracownikom benefity także na home office.

Benefity to istotna część tworząca kulturę organizacyjną firmy i wpływająca na postrzeganie pracodawcy przez pracowników. Pandemia nie tylko wpłynęła na znaczenie benefitów, szczególnie tych związanych z kategorią zdrowia i dobrostanu psychicznego oraz fizycznego pracowników, ale także pokazała potrzebę wdrożenia elastycznych rozwiązań. Jak będzie wyglądała polityka firm w zakresie benefitów po pandemii czas pokaże, ale sygnały płynące z badania pozwala myśleć pozytywnie o przyszłości pracowniczych benefitów.


Źródło: Dailyfruits

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pandemia impulsem do tworzenia nowych rozwiązań w Employer Branding

owoce dla pacownikow

Nigdy jeszcze odporność fizyczna i psychiczna pracowników nie miała tak dużego znaczenia dla efektywności biznesowej firm, jak obecnie w czasie trwającej pandemii. Pracodawcy zaczęli zauważać, że zdrowie i samopoczucie pracowników ma mocne przełożenie na prawidłowe funkcjonowanie organizacji w trudnym okresie. W efekcie na rynku pojawiają się nowe rozwiązania z obszaru Employer Branding, które mają pokazać pracownikom, że dba się o ich zdrowie i docenia zaangażowanie.

Pracownicy realizujący swoje obowiązki zawodowe z domu często skarżą się na osamotnienie i brak kontaktów nieformalnych z innymi pracownikami, mniej identyfikują się z pracodawcą, gdyż nie uczestniczą jak kiedyś w „normalnym życiu firmowym”. Dlatego coraz więcej pracodawców zauważa potrzebę budowania więzi z pracownikami na odległość i próbuje zaskoczyć ich pozytywnie oferując różne, niestandardowe benefity na home office.

Pracodawcy, którzy myślą strategicznie o efektywności pracowników w czasach pandemii, ich zdrowiu i motywacji do pracy w aktualnych realiach rynkowych wiedzą, że employer branding zaczyna się wewnątrz organizacji. Dlatego szukają alternatywnych narzędzi, aby doceniać i podziękować pracownikom za dotychczasowy wkład w rozwój firmy i pracę w podwyższonym stresie.

Jacek Kwiecień, CEO firmy Dailyfruits, która od kilku tygodni dostaje coraz więcej zapytań o możliwość wysłania paczek z owocami pracownikom na home office

Benefity na home office – modny trend czy realna potrzeba?

Dla wielu pracowników w ostatnich miesiącach dom stał się biurem. Pracodawcom zdalnie zdecydowanie trudniej jest budować atmosferę i kulturę organizacji oraz utrzymywać kontakt z pracownikami. W związku z tym część firm z inicjatywy działów HR czy menedżerów, mając na uwadze zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników, chce im dać poczucie normalności i decyduje się na niestandardowe akcje. Jedną z nich jest na przykład wysłanie pracownikom pakietów odpornościowych na home office, czyli paczek z owocami i innymi zdrowymi produktami. Dostępne na rynku rozwiązania umożliwiają realizację takich akcji bez konieczności przekazywania danych osobowych pracowników i bez naruszania przepisów RODO. Z takiej opcji korzysta z miesiąca na miesiąc coraz więcej firm w Polsce.

Jest to gest doceniany przez pracowników w czasach pandemii, wymuszającej izolację społeczną. Widzimy jak ważne jest obecnie wspieranie osób pracujących zdalnie dla organizacji, aby czuły zainteresowanie z jej strony i przynależność do rozproszonego zespołu. Otrzymujemy od pracodawców, jak i pracowników bardzo pozytywny feedback po wdrożeniu rozwiązania dedykowanego pracownikom na home office, czyli pakietów odpornościowych, zawierających zdrowe produkty. Aktualna sytuacja, wywołana przez wirusa staje się impulsem do wdrażania nowych rozwiązań w obszarze Employer Branding. Nam jako firmie działającej od 10 lat na rynku, pandemia z jednej strony podcięła skrzydła, ale z drugiej strony pokazała, że pracodawcy oczekują od nas przeformułowanie modelu współpracy, zamieniając „owocowe, firmowe wtorki” na możliwość wysłania owoców do pracowników na home office.

Jacek Kwiecień z Dailyfruits

Cotygodniowe dostawy owoców do firmy zawsze przynosiły nam dużo radości. W związku z długotrwałą pracą zdalną, postanowiliśmy zapewnić również trochę owocowej radości naszym pracownikom w domowym zaciszu. Akcja została przyjęta z dużym entuzjazmem! Już pierwszego dnia dostaw spłynęła do nas masa zdjęć z paczkami Dailyfruits Home. Opcja z zamawianiem za pomocą kodów rabatowych bardzo uprościła proces od strony pracodawcy, jak również umożliwiła pracownikom zamawianie owoców w 5 minut pod wskazany adres, w którym aktualnie przebywają.

Maja Kujawa, Junior HR Specialist, Volkswagen Group Services

Zadbanie o zdrowie pracowników, którzy pracują na home office przez zamówienie dla nich paczek ze zdrowymi przekąskami z dostawą do domu, to jeden z nowych benefitów, który cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród pracodawców. Niektórzy z nich myślą już o nim w kategorii pomysłu na świąteczny, grudniowy upominek dla pracowników, gdyż paczka ze zdrowymi produktami żywnościowymi, wspiera odporność i jest praktycznym rozwiązaniem na czasie. Dodatkowo może zawierać miły upominek, jak na przykład kubek czy skakankę do ćwiczeń z logo pracodawcy, co sprzyjania podtrzymywaniu firmowych relacji.

Wśród nowych benefitów na home office pojawiają się także spotkania online organizowane dla pracowników z zewnętrznymi specjalistami, którzy mogą im praktycznie pomóc funkcjonować w obecnej rzeczywistości. Są to na przykład webinaria dla pracowników lub indywidualne konsultacje online z dietetykiem, poruszające kluczowe kwestie dotyczące zdrowego żywienia, wykształcania nawyków mających realny wpływ na budowanie odporności. Niektórzy pracodawcy oferują także pracownikom na przykład wideo sesje jogi z certyfikowanymi trenerami, którzy prezentują jak można ćwiczyć w domu nie narażając się na kontuzję. Pandemia odbiera nam „normalny” sposób funkcjonowania zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Staje się także wyzwaniem dla pracodawców – jak zadbać o pracowników na home office, aby odnaleźli się w „nowej normalności” i mogli efektywnie pracować dla firmy w dobie COVID-19.

Zadbanie o zdrowie i odporność pracowników jest kluczowym zadaniem, na jakie powinni postawić pracodawcy w nadchodzących miesiącach. Jeśli pracownicy mają pozostać w dobrej kondycji mimo drastycznej zmiany warunków pracy, wsparcie stylu życia: nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej i zdrowia psychicznego ma ogromne znaczenie. Pandemia z pewnością zweryfikuje nie tylko rynek pracowniczych benefitów, ale także pokaże kto jest dobrym pracodawcą na złe czasy. Puste slogany Employer Branding odchodzą do lamusa, liczą się działania, które dadzą pracownikom poczucie bezpieczeństwa i pokażą, że pracodawca potrafi okazać zaangażowanie i troskę o zdrowie pracownika.

Magdalena Kartasińska, kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF