Polacy a aktywność fizyczna. Czy pandemia zmieniła nasze nawyki?

aktywność fizyczna polaków pandemia

Choć jedni ją uwielbiają i nie wyobrażają sobie dnia bez treningu, dla innych jest przymusem. Aktywność fizyczna skutecznie dzieli Polaków. Najczęstszą wymówką, która do tej pory towarzyszyła odwlekaniu w czasie decyzji o rozpoczęciu sportowych wyzwań był brak czasu. Czy w dobie obecnych wydarzeń ten argument odszedł w zapomnienie? Sprawdzamy, czy Polacy zwiększyli swoją aktywność fizyczną w dobie pandemii.

Właśnie to ostatnie pytanie, jako pierwsze, zostało zadane w ramach internetowego badania przeprowadzonego przez serwis domodi.pl. Motywatorem do przeprowadzenia go okazały się dane dotyczące klikalności produktów na platformie.

W marcu zauważyliśmy wzrost zainteresowania dwiema kategoriami: obuwie sportowe damskie oraz męskie. Oczywiście, naturalnym jest fakt, że wiosna to sezon na adidasy, jednak zaintrygowały nas także dane dotyczące klikalności odzieży sportowej, dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu tematowi.

Marta Kaleta-Domaradzka, koordynator ds. komunikacji i marki w Grupie Domodi

Zmiany: w natężeniu i motywacji

Wśród badanych, 70% stanowiły osoby, które do tej pory pozostawały aktywne fizycznie. Pozostałe 30% ankietowanych deklaruje brak wcześniejszych potrzeb związanych ze sportem. Te procenty rozkładają się w bardzo interesujący sposób, kiedy pojawia się pytanie dotyczące zmiany nawyków sportowych w czasie pandemii. 35% badanych stwierdza, że ten stan nie wpłynął w żaden sposób na ich aktywność fizyczną. Nadal ćwiczą, ale przenieśli się do domowego zacisza. 23% natomiast wskazuje, że ich nawyki w tym temacie zmieniły się diametralnie, z całkowitego braku ruchu aż po regularne cykle. 20% przyznaje, że zwiększyło swoją aktywność – do 2 treningów dziennie. Dla 10% nie zmieniło się nic – ćwiczyli w domu od zawsze i nadal kontynuują te czynności. Natomiast 9% jak nie ćwiczyło, tak ćwiczyć nie zamierza. 3% badanych deklaruje inne odpowiedzi m.in. chwilowe wstrzymanie się od ćwiczeń z powodu zamknięcia siłowni i braku dostępu do profesjonalnych sprzętów.

aktywność fizyczna pandemia
Źródło: domodi.pl
zmiana nawyków sportowych pandemia
Źródło: domodi.pl

Stretching przed jogą. Dalej taniec i bieganie

Ankietowani odpowiadali także na pytanie, jakie rodzaje aktywności fizycznej wybierają najczęściej pozostając w domu. Na pierwszym miejscu, ze zdecydowaną większością znalazł się fitness. Aż 55% badanych deklaruje uprawianie tego rodzaju sportu. Daleko za nim pojawiają się ćwiczenia z ciężarkami z wynikiem 17%, a trzecie miejsce na podium zajmuje stretching – z 10%-wym udziałem. Osób, które chętnie praktykuje jogę jest wśród badanych 8%, a 6% stanowią pasjonaci tańca. Na ostatnim miejscu znalazło się popularne przed pandemią bieganie, obecnie wskazywane przez 4% badanych. Spadek tej aktywności fizycznej to bezpośredni efekt działania obecnych obostrzeń.

najchętniej wybierane rodzaje aktywnosci fizycznej
Źródło: domodi.pl

W domowym zaciszu, ale nadal profesjonalnie

Ponad połowa badanych (58%) podczas domowego treningu wybiera ten sam strój, który założyłaby na siłownię, czy jogę. 32% dopasowuje outfit do rodzaju ćwiczeń, czasami wybierając np. wygodniejsze spodnie dresowe. Natomiast 10% nie przywiązuje wagi do tego, co zakłada na siebie podczas domowych aktywności fizycznych.

aktywność fizyczna w domu pandemia
Źródło: domodi.pl

Badanie, w formie ankiety internetowej, przeprowadzono w dniach 31.03-03.04.20 r. Udział w nim wzięło 350 respondentów (n=350). 90% grupy stanowiły kobiety, a 10% mężczyźni. Wiek ankietowanych rozkłada się następująco: 48% to osoby 16-24, 36% stanowi przedział 25-34, 14% – 35-44, 2% – 45-54 lata.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Nie łam się, chodź na jogę online!” – w czasach #zostajewdomu Artegence i Efigence zaprasza wszystkich na jogę online

Artegence_Efigence_joga

Prawie cała branża reklamowa i digital pracuje obecnie z domów – kolejny tydzień pracownicy spędzają na wideocallach, komunikatorach, mailach. Brak fizycznych spotkań i rozmów face-2-face czy możliwości odreagowania po pracy poprzez sport, dla tych aktywnych są trudne do zaakceptowania. Z pomysłem na złagodzenie tej sytuacji wyszły firmy Artegence i Efigence – zapraszają branżę na jogę online, w czwartki o 18, poprzez transmisję live na Facebooku.

Zajęcia prowadzi Yoga Master Karolina Eisentraut – na co dzień powiązana z firmą i działem Client Service, prywatnie – certyfikowany nauczyciel Hatha&Vinyasa jogi. Na praktykę jogi zaproszeni są wszyscy – pracownicy, klienci, branża. Ogółem – każdy kto czuje potrzebę i chciałby skorzystać z zajęć, zgodnie z hasłem – „Nie łam się, chodź na jogę online!”.

Zajęcia z jogi w firmie praktykowaliśmy już od dłuższego czasu. W ostatni czwartek zrobiliśmy pierwszą edycję online, tak naprawdę na próbę. Pomysł takiej alternatywy zrodził się z zaistniałej sytuacji i okazał fajnym rozwiązaniem, z którego w zeszłym tygodniu skorzystało dwa razy więcej osób niż na zajęciach stacjonarnych, w tym wiele spoza naszej firmy. Mamy nadzieję, że w najbliższy czwartek liczba co najmniej zostanie podwojona – zapraszam serdecznie wszystkich, którym brakuje odreagowania, rozciągnięcia zastałych mięśni i ruchu tak samo jak nam!

Karolina Eisentraut, prowadząca zajęcia jogi

W tym trudnym okresie, staramy się sobie pomagać na różne sposoby. Tak by nie wariować w domach, nie narzekać, „nie łamać się”. Dlatego też oprócz codziennych rozmów o projektach i nie tylko, wspólnie z Karoliną postanowiliśmy zarazić Was pasją do jogi online, która okazuje się równie fajna, co ta stacjonarna. Zasada jest prosta – jeśli lubisz się ruszać, rozciągać, brakuje Ci sportu i odreagowania w tej niecodziennej sytuacji, te zajęcia są właśnie dla Ciebie. Zapraszamy!

Ewelina Gutkowska, Head of Communication w Artegence

Najbliższe zajęcia odbędą się w ten czwartek (26.03.2020) jako transmisja live na profilu:
https://www.facebook.com/artegence/
Profil instruktorki Karoliny Eisentraut: @Karo_om 


Źródło: informacja prasowa Artegence

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF