...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy wybierają rowery na majówkę

 

Oprócz aspektów ekonomicznych i funkcjonalnych rower przekonuje do siebie również osoby, dla których ważne jest zrównoważone podróżowanie oraz jak najmniejsza ingerencja w środowisko naturalne. Eksperci zauważają rosnące zainteresowanie nowymi rowerami i prognozują, że Polacy będą coraz więcej czasu spędzać na dwóch kółkach – zarówno rekreacyjnie, jak i podczas codziennych dojazdów.

Polacy na dwóch kółkach

Rower to uniwersalny i wygodny środek komunikacji, który sprawdzi się na co dzień, jak i podczas urlopu. Najnowsze badania pokazują, że już jedna trzecia Polaków planuje kupić rower w ciągu najbliższych miesięcy, podczas gdy przed rokiem taką chęć deklarowała jedna czwarta badanych. Ankieta zrealizowana przez agencję badawczą Difference na zlecenie polskiego producenta rowerów KROSS pokazuje też, że Polacy najczęściej chcą korzystać z nowego roweru podczas jazdy rekreacyjnej po okolicy (67%), dojazdów do sklepu i znajomych (38%), wybierają się na nim w podróże i na wyprawy rowerowe (36%) oraz dłuższe, jednodniowe wycieczki (30%). Z roweru jako środka dojazdu do pracy i szkoły korzysta niemal co czwarty ankietowany. Analitycy rynku nie mają wątpliwości – Polacy przesiadają się na rowery. Już 80% ankietowanych Polaków przyznaje, że ma własny rower. To kolejny obserwowany wzrost, gdyż rok temu w tym samym badaniu posiadanie własnego roweru deklarowało 71% ankietowanych.

– Polacy przekonali się, że to właśnie rower jest doskonałym sposobem na udaną, pełną emocji aktywność fizyczną – zarówno na co dzień, jak i podczas wyjazdów weekendowych. Wśród najczęściej poszukiwanych modeli są rowery miejskie, górskie oraz dziecięce. W badaniach widać także rosnącą popularność rowerów elektrycznych. Odsetek Polaków, którzy poszukują roweru ze wspomaganiem elektrycznym znacznie wzrósł – z 5% na początku 2021 r. do 10% obecnie. Jesteśmy dumni, że spośród osób kupujących eBIKE najczęściej wybieraną marką jest KROSS – mówi Kacper Sosnowski, Dyrektor Rozwoju Biznesu i Wiceprezes Zarządu.

Dlaczego rower?

Przesiadka na rower to przede wszystkim znaczne korzyści zdrowotne. Jazda na rowerze obniża poziom stresu i wyzwala endorfiny, co pozytywnie wpływa na samopoczucie, poprawia efektywność oraz wydajność pracy. Im więcej czasu na rowerze, tym lepsza kondycja i odporność.
Na wybór roweru coraz większy wpływ ma również aspekt finansowy. Dzięki jednośladom użytkownicy nie muszą martwić się o rosnące koszty utrzymania samochodu, cen paliw czy drogie parkowanie w centrum. Rachunek ekonomiczny jednoznacznie przemawia za wyborem roweru – zarówno w przypadku ograniczenia korzystania z samochodu w mieście, gdy tylko jest to możliwe, jak i całkowitej przesiadki na rower.

Rosnąca świadomość ekologiczna również ma wpływ na wzrost popularności jednośladów. Świadomy wybór środków komunikacji to coraz częściej obserwowany trend. Rowerzyści przyczyniają się do redukcji dwutlenku węgla czy tlenków azotu, ale też ograniczenia poziomu hałasu w miastach. Jednoślady zastępują samochody nie tylko podczas codziennych dojazdów, ale stają się atrakcyjną alternatywą podczas weekendowych i wakacyjnych wyjazdów – pozytywny wpływ na środowisko naturalne idzie w parze z oszczędnościami.

Ekonomiczna opcja wyjazdowa

Weekendowa wyprawa czy nawet dłuższy wyjazd wcale nie muszą oznaczać dużych wydatków. Szczególnie dla tych, którzy poznali bikepacking, czyli podróżowanie rowerem „na lekko”, z niedużym bagażem umieszczonym w torbach lub sakwach, co ma kluczowe znaczenie dla komfortu jazdy, szczególnie na dłuższych dystansach. Ten trend dotarł także do Polski i staje się coraz bardziej popularny. Bikepacking stał się możliwy dzięki nowemu podejściu do przewożenia bagażu na rowerze, ale również dzięki popularyzacji rowerów gravelowych.
Swoją przygodę z bikepackingiem można rozpocząć wspólnie z polskim producentem KROSS, który oferuje szeroki wybór rowerów gravelowych oraz akcesoriów i odzieży, idealnych na wyprawy rowerowe „na lekko”. Doradcy w salonach firmowych KROSS podpowiedzą co warto ze sobą zabrać, jak się przygotować i o czym pamiętać, przygotowując się do swojej podróży.

::

KROSS jest liderem rynku rowerowego w Polsce. Firma powstała w 1990 roku, a w jej portfolio znajdują się rowery elektryczne, rekreacyjne oraz wyczynowe przeznaczone do kolarstwa górskiego, a także marka Le Grand, skupiająca rowery miejskie. Rowery marki, w oparciu o autorskie rozwiązania i innowacyjne technologie, powstają w nowoczesnej fabryce produkcyjnej znajdującej się w Przasnyszu nieopodal Warszawy. W 2022 do oferty dołączyły także elektryczne rowery cargo, które stanowią zieloną alternatywę dla transportu drogowego. KROSS jako jedna z nielicznych firm w Europie, rozwija także produkcję ram karbonowych. Firma w 2017 roku przejęła holenderską markę Multicycle, posiadającą w swojej ofercie miejskie rowery premium oraz wysokiej klasy rowery elektryczne. Obecnie, produkty KROSS są dystrybuowane do prawie pięćdziesięciu krajów. Założycielem i właścicielem firmy jest Zbigniew Sosnowski.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Stawka większa niż biznes – odpowiedzialne rodziny biznesowe spotkały się na VIII Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych w Poznaniu [BRIEF PATRONUJE]

Instytut Biznesu Rodzinnego

Instytut Biznesu Rodzinnego działając na rzecz profesjonalizacji rodzin biznesowych, oprócz edukacji i prowadzonego doradztwa organizuje merytoryczne debaty, których celem jest wymiana najlepszych praktyk.

Jesteśmy w okresie przyspieszonych procesów sukcesyjnych, a to wymaga uporządkowania również w zakresie nadzoru właścicielskiego. Dlatego tematyka tegorocznego spotkania osadzona jest wokół mechanizmów nadzoru i Ładu Rodzinnego. Myśląc w perspektywie trwania firmy przez kolejne pokolenia trzeba postawić sobie kilka trudnych pytań i poszukać na nie, dobrych odpowiedzi. Dobrych dla Firmy i dla Rodziny. I w tym miejscu, zaczyna się rozmowa o sukcesji.

Adrianna Lewandowska, prezes IBR

Praktyczne aspekty zbudowania mechanizmów, które mogą być inspiracją dla średnich i dużych biznesów rodzinnych mocno wybrzmiały w historii państwa Sosnowskich, właścicieli firmy KROSS. Unikatowe spojrzenie z różnych perspektyw przedstawili Zbigniew Sosnowski – twórca i założyciel marki Kross, Kacper Sosnowski – wiceprezes rozwoju biznesu oraz Filip Wojciechowski – prezes zarządu i Piotr Nowjalis – przewodniczący rady nadzorczej.

Wiedzieliśmy, że do sukcesji trzeba przygotować się dobrze, profesjonalnie. Jak coś robimy, to w oparciu o doświadczenia, najlepsze praktyki, wiedzę. Dlatego zdecydowaliśmy się na opracowanie konstytucji rodzinnej, która jest dla nas bardzo ważnym dokumentem.

Zbigniew Sosnowski, właściciel 

Od 9 lat jestem w firmie rodzinnej na stałe. Od ponad roku moim przełożonym nie jest już tata – a osoba z zewnątrz. Praca z nowym Prezesem jest dla mnie wzbogaceniem życia zawodowego, nowym doświadczeniem i wyzwaniem.

Kacper Sosnowski, wiceprezes i dyrektor rozwoju biznesu

Firma Rodzinna Kross ma odpowiednią strukturę. Tak dużej firmy nie da się prowadzić jednoosobowo. W firmie działają managerowie zewnętrzni na różnych szczeblach. W Kross stawiamy na rozwój, na innowacyjność, dajemy przestrzeń na samodzielności i kreatywność.

Filip Wojciechowski, prezes zarządu

Dobra Rada nadzorcza jest cierpliwa i wspiera Zarząd. Potrzebny jest dialog, chęć stawiana pytań i słuchania oraz szukania odpowiedzi na zadane pytania, a także przestrzeń na ryzyko. Taką przestrzeń do dobrego dialogu stworzył właściciel firmy Kross.

Piotr Nowjalis, przewodniczący rady nadzorczej

O odpowiedzialnym budowaniu biznesu na pokolenia oraz wartości dodanej, jaką wniósł do rodzinnego przedsiębiorstwa, opowiadał dr Adam Mokrysz, Prezes Grupy Mokate.

Bardzo ważne było dla nas to, aby nie stać się korporacją. Chcieliśmy być i jesteśmy firmą rodzinną, pomimo tego, że znacznie się rozrośliśmy jako firma. Mamy wspaniałych ludzi, z którymi budujemy międzynarodowy już biznes rodzinny. Utalentowany zespół to jeden z elementów sukcesu rodzinnego biznesu Grupy Mokate.

Nieważna jest skala, firma powinna być jak start up. Zawsze dążyć do profesjonalizacji i rozwoju. Potrzebna jest determinacja i pragnienie sukcesu.

dr Adam Mokrysz, prezes Grupy Mokate

Podczas uroczystego panelu Zwycięzców przyznano nagrody w konkursie Firma Rodzinna Roku – kreatorze odpowiedzialności biznesowej i społecznej.

Szukamy firm, które realizują strategię uwzględniającą dobro swego otoczenia, a także wykazują się ciekawymi projektami autorskimi na rzecz pracowników, klientów, społeczeństwa lub środowiska naturalnego. Doceniając firmy rodzinne, które od lat prowadzą biznes w oparciu o wartości i zaangażowanie społeczne, postanowiliśmy wyróżnić je poprzez nadanie im tytułu Firmy Rodzinnej Roku.

dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego

Uroczyste wyróżnianie najbardziej wrażliwej społecznie firmie rodzinnej za 2019 przyznano firmie Werner Kenkel. W dbałości o lokalne społeczeństwa Firma Rodzinna Werner Kenkel wychodzi z założenia, że nawet najmniejszy gest może uczynić wielką zmianę w życiu człowieka. Początek takiego myślenia dał Werner Kenkel – założyciel firmy. Ich najważniejsze działania to m.in: założenie fundacji „Jesteśmy więc pomagamy”, której celem jest wspieranie środowiskowego domu samopomocy dla osób niepełnosprawnych im. Wernera Kenkel. Ponadto firma angażuje się w działalność kulturalną m. in. objęła mecenatem szereg wydarzeń o charakterze artystycznym i kulturowym. Działania ekologiczne są ważną częścią społecznej odpowiedzialności firmy. Przykłady działań firmy to ekologiczne elektrownie kogeneracyjne, elektryczne wózki widłowe, recykling odpadów, produkcja na bazie makulatury, stosowanie ekologicznych farb, ok. 900 posadzonych drzew na terenie zakładów produkcyjnych. Statuetkę odebrali właściciele firmy: Adam Kenkel prezes zarządu oraz Damian Kenkel wiceprezes zarządu.

Statuetka w kategorii Firma Rodzinna Roku 2020 została przyznana Grupie Mokate. Grupa Mokate od wielu lat obecna jest w życiu zarówno lokalnej społeczności, jak i mieszkańców innych regionów Polski. Nagrodę z rąk dr Adrianny Lewandowski odebrał Prezes Adam Mokrysz. Działania społeczne wyróżniające tę firmę rodzinną to m.in. współpraca ze Śląskim Bankiem Żywności, dzięki temu ok. 50 000 potrzebujących może liczyć na wsparcie. Grupa Mokate pracuje ze środowiskiem akademickim – organizując programy stażowe i praktyki. Dzięki temu najlepsi absolwenci mogą liczyć na podjęcie zatrudnienia w Grupie Mokate. Firma współpracuje także z Polskim Związkiem Szachowym – powołała „Akademię Szachową Mokate” i wspiera projekt Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez Szachy w Szkole”. Grupa ponadto współorganizuje turnieje i mistrzostwa szachowe w myśl hasła „Mokate pobudza myślenie”.

Aby pokazać sukcesję inaczej, emocjami i tym, co prawdziwie przeżywają rodziny biznesowe, wieczorem odbył się spektakl z udziałem aktorów z polskich teatrów, który wzbudził wiele emocji wśród widzów. Publiczność w wielkim skupieniu oglądała losy rodziny Smarczyńskich, która stanęła przed wyzwaniem sukcesji. Spektakl „W rodzinnym zwierciadle” według scenariusza Adrianny Lewandowskiej, reżyserii Aleksandra Machalicy z gościnnym udziałem aktorów Aleksandra i Adama Machalicy, Teresy Kwiatkowskiej i aktorki – sukcesorki Agaty Sasinowskiej oklaskiwany był długo.

Drugiego dnia Kongresu nastąpiło także uroczyste podpisanie dokumentów, zatwierdzających współpracę Instytutu Biznesu Rodzinnego z Wyższą Szkołą Humanitas w Sosnowcu i inaugurujących utworzenie nowego awangardowego kierunku studiów MBA, dedykowanego wyłącznie zarządzającym w firmach rodzinnym. Na scenie swoje podpisy złożyli Prezes Instytutu dr Adrianna Lewandowska oraz Rektor Humanitas prof. ucz. dr hab. Michał Kaczmarczyk.

Nowoczesnym managerom brakuje umiejętności komunikacji i funkcjonowania w różnych kulturach i etniczności. Musimy szukać otwartości na środowiska międzykulturowe. Dzisiejszy pracownik nie potrafi sam rozwiązywać problemów. Nie stawiamy młodych ludzi przed koniecznością podejmowania wyzwań i samodzielnego załatwiania spraw. Świadome selekcjonowanie informacji – jest cechą istotną i cenioną u pracowników – szczególnie w kwestii zarządzania informacją i oddzielania fake newsów od prawdy. Nie potrafimy zarządzać własnym czasem, własną karierą i własną ścieżką rozwoju.

Michał Kaczmarczyk, rektor Humanitas prof. ucz. dr hab.

O kulturze organizacyjnej firmy rodzinnej, która stanowi kreatywną siłę w kryzysie, opowiedzieli ojciec i córka – mentor i sukcesorka Pałuckiej Drukarni OpakowańKarolina Olejniczak i Włodzimierz Olejniczak. Ich prelekcja była pełna pasji i praktycznych wskazówek, jak budować zgrany i zaangażowany zespół.

Przekazywanie odpowiedzialności, budowanie poczucie mocy sprawczej, wyzwolenie pozytywnej dawki energii, szacunek, zaufanie, troska – receptą na zaangażowanie pracowników w PDO.

Brak szkolenia to stagnacja, to brak postępu

Włodzimierz Olejniczak, współwłaściciel PDO

Nic tak nie jednoczy ludzi, jak wspólny cel. A jeszcze bardziej pomoc innym.

Karolina Olejniczak, sukcesorka

Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych jest platformą wymiany wiedzy z zakresu zarządzania biznesem rodzinnym. Jak co roku w gronie prelegentów znaleźli się właściciele największych polskich i zagranicznych firm rodzinnych, którzy podzielili się swoją wiedzą, doświadczeniem oraz inspiracjami. W panelach dyskusyjnych i prelekcjach wystąpili także m.in. Marcin Ochnik z Ochnik, Bogusław Kowalski z Graal, Dariusz Stasik z W.P.I.P., dr Jerzy Bar z BJ Sp z o.o., Maciej Duda z Duda Holding, Michał Łuczak i Tomasz Wróbel z Grupy Wróbel, Przemysław Mitraszewski z LPP, Adam i Damian Kenkel z Werner Kenkel, Filip Makowski z York, Krzysztof Madelski z Yes, Anna Andre z Andre Abrassive Articles, Zenon Sobiecki z Graso, Dominik Błaszak z Maro, Tomasz Łysoń z Przedsiębiorstwo Pszczelarskie Sp z o.o, Jacek Kajut z Vector, Artur Wasiak z GOH.

Poza indywidulanymi prelekcjami odbył się szereg kameralnych warsztatów i paneli dyskusyjnych, gdzie dyskutowano o budowaniu biznesu na pokolenia, komunikacji międzygeneracyjnej, fundacjach rodzinnych, cyfryzacji, strategiach biznesu, społecznej odpowiedzialności firm rodzinnych. W Kongresie co roku bierze udział ok. 300 uczestników z firm rodzinnych z całej Polski. Reprezentują produkcję (ok. 50%), przemysł (26%), handel (21%) oraz usługi (3%). Ok. 5% firm uczestniczących w Kongresie osiąga przychody powyżej 1 miliarda PLN, łącznie realizują obroty na poziomie 40 miliardów PLN.


Źródło: Instytut Biznesu Rodzinnego

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF