...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

5 kroków do sukcesu e-commerce

 

W ciągu ostatnich 7 lat baza polskich e-commerców urosła o ponad 50%. W samym pierwszym kwartale 2021 roku przybyło ponad 3,4 tysiąca nowych e-sklepów. Przy tak dynamicznie rozwijającej się konkurencji, coraz ciężej znaleźć odpowiedź na pytanie „Jakie są dobre praktyki dla stron e-commerce?”. Na szczęście ta odpowiedź została właśnie opublikowana. 

E-book „E-commerce na 5. Dobre praktyki na stronach e-sklepów” to e-book powstały w wyniku współpracy firmy cux.io ze znanymi ekspertami marketingu. Kompendium wiedzy o optymalizacji stron i pracy z doświadczeniami użytkowników podzielono na podrozdziały, z których każdy dotyczy innej dziedziny: UX, UI i mapowanie ścieżki klienta, copywriting, SEO, SEM oraz analityka.

5 prostych trików

Każdy z autorów artykułów zamieszczonych w e-booku przedstawił 5 uniwersalnych kroków, których wdrożenie ma potencjał podnoszenia wyników e-sklepu. Każda publikacja opatrzona jest również słowniczkiem tłumaczącym najważniejsze pojęcia.

Chcieliśmy stworzyć uniwersalne kompendium wiedzy dla e-przedsiębiorców, niezależnie od poziomu zaawansowania ich wiedzy i umiejętności , narzędziu analizującym zachowań użytkowników online. – Każdy artykuł skupia się na 5 najważniejszych krokach, wskazówkach i tipach od ekspertów, tak aby serwować konkrety, zamiast kwiecistych opisów. 

Kamila Kotowska, Head of Marketing w cux.io

E-book „E-commerce na 5. Dobre praktyki na stronach e-sklepów” można pobrać za darmo ze strony: https://ebook.cux.io/5-sposobów-na-dobre-praktyki-na-stronach-ecommerce

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

4 powody, dla których musisz analizować w sposób ciągły

budzik na biurku

Nie oszukujmy się – analityka nie ma dobrego PR. Rzędy niezrozumiałych liczb, metryki ustawiane „na czuja”, wykresy i tabele prezentujące miliony możliwych wniosków. Brzmi jak koszmar. Na szczęście to tylko pozory! Mądra analiza danych jest w stanie sprawnie poprowadzić do logicznych wniosków oraz natychmiastowych wdrożeń i ulepszeń. Jednak, aby była mądra, musi być również ciągła.

Od razu wytłumaczmy sobie jedno: analiza w sposób ciągły nie znaczy, że musisz ślęczeć nad tabelami przez 24 godziny 7 dni w tygodniu! Ciągłość oznacza w tym przypadku regularność. Chodzi o to, abyś zaglądał w statystki „bez przyczyny”. Abyś mógł obserwować drobne zmiany i odchylenia i nie dał się im zaskoczyć. Abyś nie uruchamiał narzędzia analitycznego od święta, bo akurat „szef musi zobaczyć liczby” lub trzeba przygotować raport kwartalny.

Kiedy już przeprosimy się z codzienną lub po prostu regularną analityką, nasz biznes z pewnością nam za to podziękuję. Oto 4 powody – jeśli fakt bycia naprawdę zorientowanym we własnym przedsiębiorstwie nie jest wystarczający – dlaczego powinniśmy analizować w sposób ciągły.

Analityka to nie badanie

Praca z danymi nie jest tym samym co prowadzenie badań. Badania mają za zadanie odpowiedzieć nam na wcześniej postawione tezy (np. ten produkt się sprzeda) czy zebranie pogłębionych informacji o przedstawicielach grupy docelowej (m.in. wywiady zogniskowane i indywidualne). Badania w przedsiębiorstwie prowadzimy raz na jakiś czas, ad hoc. Z reguły mają dłuższy okres trwania, są kosztowe i wymagają określonych zasobów.

Analityka w odróżnieniu od badań nie może być prowadzona „od święta”. Jej zadaniem nie jest znalezienie poparcia dla naszych założeń, a sprawdzanie skuteczności prowadzonych dotychczas działań. Analiza prowadzona w sposób ciągły umożliwia trzymanie ręki na pulsie i natychmiastowe reagowanie na nawet najmniejsze spadki efektywności. Analityka pozwala więc wyłapać błędy, problemy i usterki oraz naprawiać je (i sprawdzać jakość tych napraw) w czasie rzeczywistym, kiedy badania będą w stanie przeprowadzić jedynie retrospektywę bez możliwości wprowadzenia zmian.

Rozwój produktów cyfrowych

W czasie szybko postępującej digitalizacji spowodowanej m.in. pandemią rozwój produktów i usług cyfrowych stał się niezwykle konkurencyjny. Jeśli nie dostarczymy klientom konkretnych cech produktu czy usługi, od razu przejdą do kolejnego dostawcy. W tak tłocznym świecie online rzadko otrzymujemy kolejną szansę.

Dzięki analityce możemy działać iteracyjne. Ciągła (=regularna) analiza danych pozwala na bieżące znajdowanie tzw. quick wins i wprowadzanie na ich podstawie zmian. A co ważniejsze – na monitorowanie postępu i natychmiastowe reagowanie na kolejne problemy. Takie działania są w stanie wyłapać frustracje klientów związane z naszym cyfrowym produktem i szybką ich naprawę. W ten sposób jesteśmy w stanie utrzymać wysokie zadowolenie użytkowników i stały (lub wyższy) poziom konwersji bez podrzucania klientów konkurencji 😉

Nie mierz własną miarą

Stworzyłeś produkt, poświęciłeś swój czas i energię, po nocach siedziałeś nad poprawkami i ulepszeniami. Jesteś pewien, że jest to najlepsza jego wersja. Klienci oszaleją. No cóż. Pocieszającym jest fakt, że nie jesteś jedynym przedsiębiorcą wpadającym w pułapki takiego myślenia.

Błędy poznawcze związane z przywiązaniem do własnego produktu to norma. Jednak, aby produkt cyfrowy zarabiał, musi być odpowiedzią na konkretne i jasno sprecyzowane potrzeby użytkowników, nie na twoje przeczucia. Dokładna i ciągła analiza danych pozwala ograniczać lub nawet zupełnie eliminować ich występowanie. Być może klient nie podąża ścieżką, którą dla niego zaprojektowałeś lub potrzebuje dodatkowych informacji w miejscu, którego nie przewidziałeś. Analiza zachowań użytkowników jest w stanie na te pytania odpowiedzieć od ręki.

Fakty zamiast przeczuć

Analityka nieustannie dostarcza informacji o kondycji naszego biznesu, o wzrostach i spadkach zainteresowania klientów, o finansach i predykcjach na przyszłość. Pozwala nam również wejrzeć w głąb doświadczeń i emocji użytkowników na naszej stronie czy wewnątrz aplikacji.

Odpowiednia, ciągła analiza wzorców zachowań użytkowników i poprawne na jej podstawie wnioskowanie jest w stanie dostarczać niepodważalnych argumentów do podejmowania decyzji na podstawie zachowań klientów. Dzięki temu jesteśmy w stanie precyzyjnie adresować ich potrzeby i problemy oraz reagować na ich frustracje. Podejmowanie działań w oparciu o konkretne dane – nie o własne przeczucia – eliminuje możliwość popełniania błędów.

 

Wszystkich zainteresowanych wyciąganiem z danych 100% zapraszamy na szkolenie online „Analiza jakościowa dla zaawansowanych„, które 23 marca 2021 roku poprowadzi Paulina Walkowiak.  Dla zapisów z kodem BRIEF20 przewidziano 20% zniżki.


Autorka:

Kamila Kotowska – PR & Marketing Manager, cux.io

 

 

CUX to pierwsze na świecie narzędzie do UX Automation, wykrywające wzorce zachowań i doświadczeń użytkowników na stronach. Wykorzystując machine learning do predyktywnej analizy jakościowej, pomaga firmom nie tylko zaoszczędzić czas do tej pory poświęcany na samodzielną analizę danych, ale także utrzymać wzrost sprzedaży, przewidując, które zachowania klientów będą hamować konwersję. Dzięki ich rozwiązaniu umożliwiającemu szybkie znajdowanie i likwidowanie frustracji klientów T-Mobile zwiększył konwersję kampanii e-mailowej o 68%, jedna z wiodących księgarni wysyłkowych pozbyła się problemów z walidacją formularza, zyskując 26% szczęśliwych kupujących, a producent specjalistycznych oczyszczaczy powietrza odkrył insight dotyczący preferencji w sposobie płatności jego grupy docelowej, co pozwoliło podnieść liczbę transakcji bezobsługowych aż o 30%!

CUX

Jak dane wspierają skuteczność reklam?

kobieta pracuje na laptopie

Choć wydawać by się mogło, że rok 2020 zmusi marketerów do szukania oszczędności, z raportu „Wydatki na reklamę w Polsce” jasno wynika, że Internet nie tylko zwiększył swój udział w rynku reklamy do 42,3%, ale nawet – po raz pierwszy w historii – był wyższy niż udział telewizji! Możemy wydać fortunę na reklamę lub obecność w mediach. Jednak bez danych, wyrzucamy dużą część z tych pieniędzy w błoto.

Dane i analityka służą – a raczej służyć powinny – przede wszystkim do wspierania przynoszących realne korzyści decyzji biznesowych oraz weryfikowania tego, co nam się wydaje. Szczególnie często mają z nimi do czynienia osoby odpowiedzialne za wydawanie firmowych pieniędzy – projektanci reklam. I słusznie!

Reklama sama w sobie jest strategią krótkoterminową, analityka natomiast pozwala osiągać lepsze rezultaty w dłuższej perspektywie. Inwestowanie w relacje z klientami, dobre poznanie grupy docelowej i eliminowanie problemów klienta, zanim urosną do rangi UXowej katastrofy – a więc ciągłe prowadzenie działań analitycznych – pozwoli nam na lepsze i dokładniejsze targetowanie reklam. A w efekcie na zwiększenie ich skuteczności przy oszczędzeniu budżetu.

Dashboard cux.io
CUX to pierwsze narzędzie do UX automation umożliwiające przekładanie analizy zachowań użytkowników na liczby; źródło: cux.io

Ścieżka klienta

Wykorzystanie danych – szczególnie tych dotyczących zachowań i doświadczeń użytkowników – pozwoli nam na stworzenie obrazu ścieżki klienta.

Znany sklep e-commerce z markowymi butami w przystępnych cenach zderzył się z nie lada problemem – mimo zadowalającego ruchu ich współczynnik konwersji pozostawał na dość niskim poziomie. Chcąc ratować sytuację, postanowili więc rozpocząć płatne działania ratujące porzucone koszyki (m.in. kampanie remarketingowe).

Na szczęście przed uruchomieniem marketingowej machiny, zwrócili się w stronę danych! Warto wspomnieć, że jeśli chodzi o liczby, wszystko – z wyjątkiem poziomu konwersji – wydawało się być poprawne. Ruch był zadowalający nawet przy wysokim współczynniku odrzuceń. Głównym problemem wskazywanym przez liczby była bardzo niska – wręcz znikoma – konwersja z ruchu mobile.

Po podłączeniu strony do CUX okazało się, że aż 25% użytkowników mobile zoomuje treści oraz że tracą oni dużo czasu, zanim faktycznie zobaczą produkt – rozpraszają ich między innymi irytujące pop-upy. Na nagraniach wizyt zauważyliśmy również, że przycisk zamykający okno zapisu do newslettera był zbyt mały, co powodowało, że klienci wielokrotnie klikali wokół niego – a ich frustracja rosła.

Sciezka klienta ecommerce
Przykład: ścieżka klienta pochodzącego z marketplace

Inteligentna analiza zachowań użytkowników pozwoliła nam niemal natychmiast znaleźć rozwiązanie. Koniecznie było usunięcie zbędnych treści, skupienie uwagę użytkownika i przede wszystkim skrócenie jego ścieżki.

Komunikaty

Kierując się wnioskami płynącymi z danych, jesteśmy w stanie konstruować lepsze i bardziej perswazyjne komunikaty marketingowe. Pomagają nam w tym procesie informacje wskazujące miejsca frustracji i zagubienia użytkownika na stronie. Znając problemy klientów, jesteśmy w stanie precyzyjnie na nie odpowiadać tworzonymi komunikatami marketingowymi. Możemy nawiązywać do najpopularniejszych podstron czy zachowań i emocji, które towarzyszą naszym klientom na ich ścieżce.

Przykład reklamy behawioralnej
Reklama Ifeelgoods oparta na analizie zachowań użytkownika; źródło: facebook

Śledzenie skuteczności (i uczciwości)

Analiza danych w czasie rzeczywistym pozwala na natychmiastową weryfikację poprawności działania kampanii. Od momentu jej uruchomienia jesteśmy w stanie śledzić, czy klient zobaczył to, co dla niego zaplanowaliśmy, czy przeglądarka poprawnie zapisała ciasteczka, czy klienci nie gubią się po wejściu na stronę. Ciągła obserwacja i reagowanie na problematyczne wydarzenia na drodze kampanii są w stanie nie tylko zwiększyć jej efektywność. Pomagają nam przede wszystkim nie przepalać budżetu!

Dane to jednak nie tylko strażnik skuteczności, ale również uczciwości! Ich wykorzystanie szczególnie przydaje się w sytuacji zlecania prowadzenia kampanii zewnętrznym podmiotom takim jak freelancerzy, agencje reklamowe czy niezależni specjaliści.

Przekonała się o tym jedna z największych firm telekomunikacyjnych w Polsce. Ruch pochodzący z kampanii nie wzbudzał podejrzeń – wysoki czas spędzany na stronie sugerował, że użytkownicy są prawdziwi. Niestety współczynnik konwersji nie był zadowalający. Po sprawdzeniu kilku nagrań sesji w CUX okazało się, że większość wizyt z kampanii otwierana była w zakładkach w tle. Rzeczywisty czas spędzony na stronie był znikomy, a szanse na konwersję bliskie zeru.

Dzięki tym wskaźnikom udało się odkryć, że podmiot odpowiedzialny za działania marketingowe otwierał zakładki w tle, aby zawyżać koszt kampanii realizowanej w modelu CPC (cost per click).

Reklamy tylko data-driven

Zarówno powyższe przykłady, jak i prowadzone przez lata badania pokazują, że kierowanie się dyktandem danych w tworzeniu reklam popłaca. Analiza IHS Markit jasno pokazuje, że reklamy oparte na danych są o ponad 500% bardziej skuteczne niż reklamy „tradycyjne”. Królową data-driven adverstising jest bezsprzecznie analiza behawioralna. Wzrost znaczenia digitalowych reklam aż w 90% opiera się na danych mówiących o zachowaniach użytkowników.

Infografika
Badanie „Jak ważna jest reklama oparta na danych w UE?”; źródło: datadrivenadvertising.eu

Projektując kampanie reklamowe, nie możemy zapominać o analityce. W danych kryje się nie tylko klucz do skuteczności naszych przekazów. To również możliwość eliminowania błędów, poszukiwania oszczędności oraz wykrywania nieuczciwych afiliantów. Mądra analiza sprawia, że nasz budżet nie zostaje wyrzucony w błoto, a przekaz dociera do klientów, wspierając jednocześnie konwersję!


Autorka:

Kamila Kotowska – PR & Marketing Manager, cux.io

 

CUX to pierwsze na świecie narzędzie do UX Automation, wykrywające wzorce zachowań i doświadczeń użytkowników na stronach. Wykorzystując machine learning do predyktywnej analizy jakościowej, pomaga firmom nie tylko zaoszczędzić czas do tej pory poświęcany na samodzielną analizę danych, ale także utrzymać wzrost sprzedaży, przewidując, które zachowania klientów będą hamować konwersję. Dzięki ich rozwiązaniu umożliwiającemu szybkie znajdowanie i likwidowanie frustracji klientów T-Mobile zwiększył konwersję kampanii e-mailowej o 68%, jedna z wiodących księgarni wysyłkowych pozbyła się problemów z walidacją formularza, zyskując 26% szczęśliwych kupujących, a producent specjalistycznych oczyszczaczy powietrza odkrył insight dotyczący preferencji w sposobie płatności jego grupy docelowej, co pozwoliło podnieść liczbę transakcji bezobsługowych aż o 30%!

CUX

Czym jest UX Automation?

UX Automation

O User Experience powiedziano już wiele – po co, czemu i z jakim skutkiem? Ze świecą szukać produktowca czy świadomego przedsiębiorcy, który odrzuci dbanie o doświadczenia użytkowników, budując swoją markę czy produkt. Coraz ciężej również znaleźć tych, którzy uważają, że dane i analiza nie przynoszą efektów. Co łączy jednych i drugich? UX Automation.

O ile dane ilościowe – przychodzące do nas choćby z Google Analytics – zakorzeniły się już w naszej świadomości, o tyle wciąż nie wiemy jak (a czasem nawet czy w ogóle) analizować zachowania. A to właśnie w analizie behawioralnej użytkowników wchodzących w interakcje z naszą stroną, produktem cyfrowym czy aplikacją ukryte są emocje, które ostatecznie zadecydują o naszym sukcesie biznesowym.

Widok Google Analytics
W Google Analytics zobaczysz spadek liczby użytkowników odwiedzających Twoją witrynę, jednak nie poznasz odpowiedzi na pytanie „dlaczego tak się dzieje?”

Z pomocą przychodzi właśnie UX automation – analityczny proces rozpoznawania wzorców zachowań i doświadczeń użytkowników, wyciągania wniosków i wprowadzania na ich podstawie ulepszeń. Brzmi strasznie? Zupełnie bezzasadnie! UX automation ma za zadanie wyręczyć nas w czasochłonnej, często niezrozumiałej analizie danych i wspomóc nas w wyciąganiu szybkich i logicznych wniosków. Któż nie chciałby, aby jego dane same układały się w sensowne rozwiązania i pozwalały wprowadzać natychmiastowe ulepszenia produktu?

Budując pierwsze narzędzie do automatyzacji UX – cux.io – udało się odkryć sposób, jak dane o zachowaniach i emocjach użytkowników przekładają się na doświadczenia klientów, jak zbieranie tych najważniejszych danych można zautomatyzować i jak najtrafniej odfiltrować tylko te dane, które mają znaczenie dla naszego biznesu.

Dzięki ciągłym badaniom poznajemy coraz to nowe zachowania, które mówią nam o negatywnych emocjach użytkowników. Już teraz wykrywanie rage clicków, rage k-pressów, chaotycznych ruchów myszą, częstych i kompulsywnych odświeżeń strony, czy zoomowania na urządzeniach mobilnych, pomaga marketerom od ręki znajdować rozwiązania, które drobnymi krokami, bez wielkich i zasobochłonnych zmian podnoszą motywacje klientów, polepszają ich doświadczenia, a w konsekwencji zwiększają sprzedaż, nawet gdy nic innego już nie pomaga.

cux.io – Experience Metrics
Narzędzia UX Automation – takie jak cux.io – są w stanie rozpoznawać wzorce zachowań użytkowników oraz wyłapywać ich frustracje związane z Twoją stroną. Dzięki nagraniom wizyt szybko dowiesz się, dlaczego liczba użytkowników spada, np. ponieważ zirytował ich niedziałający formularz na Twojej stronie.

Jest to możliwe właśnie dzięki wdrożeniu działań UX Automation, które są w stanie rozpoznawać miejsca problematyczne na stronie, miejsce powodujące frustrację czy determinujące pozytywne doświadczenia. Działania te – niemalże z definicji – zwiększają efektywność projektowania doświadczeń użytkownika, a także wspierają proces podnoszenia współczynników konwersji, jednocześnie eliminując dla wielu przykrą i czasochłonną samodzielną analizę danych.

U podstaw UX automation leży założenie, iż możliwie jak najlepsze dopasowanie produktu oraz jego komunikacji do dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej przynosi lepsze efekty niż stosowanie standardowych i ogólnie przyjętych praktyk wykorzystywanych w obszarze UX. I to się sprawdza! T-mobile dzięki obserwacji frustracji użytkowników był w stanie zwiększyć poziom konwersji o 68%, a producent oczyszczaczy powietrza – przyglądając się zachowaniom klientów w procesie płatności – zmniejszył niepożądane działania userów o 37%!

cux.io Heatmapa
Heatmapy (tzw. mapy ciepła) to również element UX Automation – dają ci informacje o miejscach na stronie/aplikacji, które są najbardziej atrakcyjne dla Twoich odbiorców.

Automatyzacja UX to nowa kategoria analityczna, która powstała w 2020 roku, jednak jej rosnąca popularność i znaczenie w 2021 to fakt. Pandemia niesamowicie przyspieszyła tempo digitalizacji i sprawiła, że konkurencja w obszarze produktów cyfrowych jest dzisiaj ogromna. Wydarzenia ostatniego roku pokazały nam wyraźnie, że w każdej dziedzinie życia liczy efektywność i warto skupiać się jedynie na tym, co faktycznie ma dla nas znaczenie. A wprowadzenie UX Automation do codzienności swojej firmy może okazać się niezbędnym elementem budowania obecności rynkowej.


Autorka:

Kamila Kotowska – PR & Marketing Manager, cux.io

 

CUX to pierwsze na świecie narzędzie do UX Automation, wykrywające wzorce zachowań i doświadczeń użytkowników na stronach. Wykorzystując machine learning do predyktywnej analizy jakościowej, pomaga firmom nie tylko zaoszczędzić czas do tej pory poświęcany na samodzielną analizę danych, ale także utrzymać wzrost sprzedaży, przewidując, które zachowania klientów będą hamować konwersję. Dzięki ich rozwiązaniu umożliwiającemu szybkie znajdowanie i likwidowanie frustracji klientów T-Mobile zwiększył konwersję kampanii e-mailowej o 68%, jedna z wiodących księgarni wysyłkowych pozbyła się problemów z walidacją formularza, zyskując 26% szczęśliwych kupujących, a producent specjalistycznych oczyszczaczy powietrza odkrył insight dotyczący preferencji w sposobie płatności jego grupy docelowej, co pozwoliło podnieść liczbę transakcji bezobsługowych aż o 30%!

CUX