...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Nowy kapitał może zainwestować w nieruchomości nawet 2,5 biliona dolarów do 2020 roku

Jak wynika z najnowszego raportu Colliers International „Global Capital Diversification: Europe in Context”, na całym świecie rośnie wartość kapitału inwestowanego w nieruchomości. To wynik większego apetytu inwestorów instytucjonalnych oraz pojawienia się nowych źródeł kapitału.

W 2018 roku wartość inwestycji w nieruchomości dokonanych przez globalne instytucje osiągnęła co najmniej 840 mld dolarów. Kolejne 370 mld dolarów pochodzące z funduszy zamkniętych czeka na zainwestowanie w tego typu aktywa w roku 2019. Wartość inwestycji może podwoić się z uwagi na rosnący wpływ lokalnych inwestorów i rodzinnych funduszy majątkowych, gdyż aktualnie stanowią one zaledwie 10,4% kwot zainwestowanych w nieruchomości. Wartość nowego kapitału, który może zostać zainwestowany w nieruchomości do 2020 roku, może sięgnąć 2,5 biliona dolarów.

Nowe źródła kapitału

Globalna wartość zarządzanych nieruchomości („REAUM” – Global real estate assets under management) podwoiła się w drugiej połowie cyklu inwestycyjnego od 2014 r., a 100 największych globalnych podmiotów zarządzających funduszami zwiększyło REAUM z 1,6 do 3 bilionów dolarów. Jednak wzrost REAUM dla 10 czołowych funduszy był wolniejszy niż dla 100 kluczowych funduszy (odpowiednio 60% i 88%), wskazując na rosnące zróżnicowanie kapitału.

Z dodatkowych 298 funduszy nieruchomości zamkniętych w ubiegłym roku, w połączeniu z istniejącymi zbywalnymi papierami wartościowymi, większość pieniędzy jest teraz alokowana w transakcje oportunistyczne. Na przeciwnym, czyli bardziej defensywnym biegunie ryzyka widać dalszy rozwój funduszy dłużnych, których kapitał w marcu 2019 roku wynosi około 61 mld dolarów. Przeprowadzona przez Colliers International analiza globalnych inwestorów, pokazuje, że co najmniej dwie trzecie z nich już zainwestowało lub aktualnie inwestuje większe środki w instrumenty dłużne, z których część dedykowana jest działalności deweloperskiej.

Pomimo nieznacznego spowolnienia wzrostu gospodarczego i działalności inwestycyjnej wartość zarządzanych na całym świecie aktywów nieruchomościowych nadal rośnie, podobnie jak inwestowane w nie środki. Choć inwestorzy są bardziej ostrożni ze względu na niepewność związaną z Brexitem oraz rosnące napięcia między Chinami i USA, nadal pojawiają się nowe źródła globalnego kapitału mimo konsolidacji wśród większych podmiotów zarządzających funduszami nieruchomościowymi. Główne źródła aktywnego na całym świecie kapitału pozostają w rękach instytucji i podmiotów typu private equity, ale przez kolejne pięć lat obserwować będziemy oznaki zmian w tym obszarze, gdyż zainteresowanie sektorem nieruchomości będzie rosło wśród inwestorów rodzinnych i państwowych funduszy majątkowych. Kolejnym ważnym trendem, który obserwujemy, jest rosnące zainteresowanie branżą logistyczną i budownictwem mieszkaniowym, które były najszybciej rozwijającymi się sektorami w Europie i na całym świecie. Znacznie wzrosło zainteresowanie działalnością deweloperską, gdyż w dobie ograniczonej dostępności pojawia się potrzeba inwestowania w nowy produkt, a spadające stopy zwrotu zmniejszą dochodowość dotychczasowych aktywów – komentuje Richard Divall, dyrektor Działu Rynków Kapitałowych w regionie EMEA w Colliers International.

Europa na radarze inwestorów

Bezpośrednim beneficjentem rosnącej dywersyfikacji globalnego kapitału jest Europa, szczególnie pod względem nowego kapitału z Azji, który stanowi 30% inwestycji zagranicznych i pochodzi głównie z Korei, Singapuru i Hongkongu. Rośnie też zainteresowanie europejskim rynkiem inwestorów z Japonii i Australii. Przewidujemy, że kapitału azjatyckiego będzie w Europie coraz więcej ze względu na hedging i korzystne różnice kursowe.

Te same korzyści hedgingowe dotyczą także kapitału z Ameryki Północnej, którego znacząca ilość napłynęła do Europy w 2018 r. Zdaniem ekspertów Colliers trend ten będzie kontynuowany także w tym roku. Pięć z sześciu krajów, do których w 2018 roku trafiało najwięcej kapitału z USA, to kraje europejskie: Hiszpania, Wielka Brytania, Francja, Niemcy i Holandia, a szczególnie stolice, tj. Madryt, Londyn, Paryż i Amsterdam.

Kapitał napływał głównie do światowych metropolii. Najwięcej trafiło do Nowego Jorku i Londynu, a zaraz potem do Los Angeles, Tokio i Paryża. Do elitarnego klubu dziewięciu miast, w których podczas ostatniego cyklu zainwestowano ponad 100 mld dolarów, dołączyły jeszcze cztery rynki: Hongkong, Waszyngton, San Francisco i Chicago.

Widocznym trendem obserwowanym w wielu światowych metropoliach jest rosnący napływ kapitału zagranicznego, przy czym widać tu znaczne różnice geograficzne. Miastem zdecydowanie wyróżniającym się pod tym względem jest Londyn, w którym około 70% inwestycji finansowanych realizuje kapitał zagraniczny pochodzący z obu Ameryk, Azji i Europy. Na drugim biegunie znajduje się wiele miast amerykańskich m.in. Nowy Jork, mimo że środkowy Manhattan nadal przyciąga międzynarodowy kapitał i odpowiada za prawie 45% działalności inwestycyjnej w ostatnich latach, wchłaniając kapitał z Europy i Azji — mówi Damian Harrington, dyrektor Działu Badań Rynku na region EMEA w Colliers International.

Jeżeli chodzi o Europę, kolejną dużą grupę odbiorców kapitału tworzą czołowe miasta niemieckie, tj. Berlin, Monachium i Frankfurt, oraz stolica Szwecji – Sztokholm. Od 2008 roku zainwestowano tam od 50 do 100 mld dolarów. Ponadto widać rosnące zainteresowanie Madrytem i Amsterdamem.

Rola kapitału zagranicznego w europejskich miastach nadal rośnie i w zależności od regionu utrzymuje się na poziomie 50% lub znacznie wyższym. Choć fundusze mające swą siedzibę w Europie i regionie EMEA nadal mają pozycję dominującą, a istotną rolę odgrywają wszędzie inwestorzy z Ameryki Północnej, to widać rosnącą aktywność kapitału azjatyckiego nie tylko na tak popularnych rynkach jak Niemcy, Wielka Brytania czy Paryż, ale też w Amsterdamie, Madrycie, Lizbonie, Helsinkach i Warszawie. Wraz ze wzrostem roli kapitału azjatyckiego oraz dywersyfikacji inwestorów oczekujemy, że coraz więcej kapitału napłynie do wielu  kluczowych europejskich miast, szczególnie tych, które mają do zaoferowania atrakcyjne produkty inwestycyjne — dodaje Damian Harrington.

Polska na tle Europy

Polska, lider Europy Środkowej, najszybciej rozwijająca się gospodarka europejska, stała się na dobre częścią globalnego rynku nieruchomości komercyjnych. Wysoki wzrost PKB i mocne perspektywy makroekonomiczne przyciągają międzynarodowych inwestorów zarówno z tradycyjnych kierunków – Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych, jak i nowych – Republiki Południowej Afryki, krajów dalekiej Azji – Korei Południowej, Chin, Singapuru, Malezji czy też Japonii — mówi Marcin Mędrzecki, dyrektor w Dziale Doradztwa Inwestycyjnego Colliers International.

Z uwagi na zastanawiająco niską aktywność inwestorów polskich 98% kapitału (ponad 16 mld Euro) w ciągu ostatnich trzech lat w Polsce zainwestowały podmioty zagraniczne. W Warszawie, największym rynku Europy Środkowej poziom tych inwestycji, w tym okresie, wyniósł 5 mld Euro.

Pomimo spadku obrotów na rynku nieruchomości komercyjnych globalnie oraz w Europie, Polska odnotowała wzrost 40% rok do roku – z 5,2 mld Euro w 2017 do 7,2 mld Euro w 2018. O 5% w tym okresie zwiększyły się obroty w Europie Środkowej (CEE-6). Biorąc pod uwagę opisane w raporcie trendy oczekiwać można, iż aktywność różnych typów inwestorów globalnych na rynku CEE-6 i Polski w nadchodzących latach będzie nadal rosnąć – dodaje Marcin Mędrzecki.

Polska wyróżnia się na tle Europy Środkowej nie tylko rozwijającą się w sposób ciągły gospodarką czy dużym rynkiem wewnętrznym, ale także niewielką ilością rodzimego kapitału, który inwestuje w nieruchomości komercyjne. Podczas gdy w 2018 roku kapitał rodzimy w transakcjach zrealizowanych w Polsce stanowił zaledwie 2%, na Słowacji było to ponad 20%, a w Czechach i na Węgrzech ponad 60%. Ten faktor dodatkowo umacnia pozycję kapitału międzynarodowego, który jest zainteresowany inwestowaniem w nieruchomości w Polsce. Kapitał ten pochodzi już od lat z kierunków takich, jak Ameryka czy Europa Zachodnia. Od kilku lat na dobre zadomowił się także kapitał z RPA, a aktualnie wyraźnie wysoka jest aktywność kapitału z Azji. Zauważamy także rosnący trend w sektorze nabycia spółek nieruchomościowych, a także tworzenia joint venture między nowo napływającym kapitałem, a firmami lokalnymi, typu asset management czy investment management, działającymi w regionie, szczególnie w Polsce. Rośnie także zainteresowanie ze strony funduszy, które chętnie inwestują w spółki giełdowe — wyjaśnia Dorota Wysokińska-Kuzdra, partner, dyrektor Działu Corporate Finance CEE w Colliers International.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak sfinansować własną działalność gospodarczą w początkowym okresie funkcjonowania?

finansowanie własnej działalności gospodarczej

Wielu z nas decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Kierują nami bardzo różne powody – chęć spełnienia marzeń o własnej firmie, chęć uzupełnienia pracy na etacie czy potrzeba samorealizacji. Jednak bez względu na te powody – założenie i prowadzenie własnej działalności wymaga od nas odpowiednich nakładów finansowych. Zapewnienie sobie wystarczającej na start ilości kapitału to podstawowa kwestia do rozważenia dla przyszłego przedsiębiorcy.

Z badania (GEM) Global Entrepreneurship Monitor – Polska wynika, że 56% badanych osób ocenia swoje zdolności przedsiębiorcze na wysokim poziomie, co można odczytać jako chęć założenia własnej firmy i pracy na swoim. Z drugiej jednak strony, te same badania wykazują, że aż 48% Polaków wykazuje strach przed niepowodzeniem.

Jednym z czynników, który powstrzymuje wiele osób przed założeniem własnej działalności gospodarczej, jest brak środków finansowania swojego przedsięwzięcia.

Statystki dla młodych firm są bardzo brutalne – co trzecia firma upada w ciągu pierwszego roku działalności. Powody to bardzo niska rentowność i problemy z finansowaniem

Dobra informacja jest jednak  taka, że na dzisiejszym rynku istnieje mnóstwo sposobów na pozyskanie kapitału, który można przeznaczyć zarówno na start firmy, jak i częściowo na jej bieżące funkcjonowanie. Poniżej kilka przykładów.

Własne oszczędności – zanim odejdziesz z etatu, przygotuj wstępny plan finansowy.

Jeżeli nie chcemy rozpoczynać działalności od pożyczki, a mieliśmy czas (np. pracując na etacie) i możliwości, by odłożyć kwotę, którą możemy zainwestować w nowopowstałą działalność gospodarczą – tym lepiej. Jeśli dopiero myślimy o starcie za jakiś czas – przygotujmy biznesplan, który oszacuje wysokość niezbędnych środków (np. koszty przygotowania logo, strony www, wizytówek czy większych jak  remontu lokalu, ewentualnego sprzętu niezbędnego do pracy, wyposażenia biura itp.) – będziemy mieć dużą motywację, aby taką sumę odłożyć.

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nasz pomysł sprawdzi się w realiach rynku, warto zastanowić się nad skorzystaniem z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (www.inkubatory.pl). Za 300zł netto miesięcznie otrzymamy pakiet narzędzie niezbędnych do startu, jak choćby opiekę księgową, usługi prawnicze, pomoc w promocji i szereg innych.

Dotacje z urzędu pracy

Dotacje to bezzwrotna pomoc finansowa udzielana osobom bezrobotnym, które chcą otworzyć własną działalność – najczęściej na realizację konkretnego celu. Aby taka dotację otrzymać, trzeba spełnić pewne warunki, które decydują o tym – czy dana dotacja będzie przyznana oraz następnie już po otrzymaniu środków prowadzić firmę przez określony czas.

Wielkość dotacji z Urzędów Pracy zmienia się w każdym roku i zależna jest od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (aktualnie jego 6 krotność). Ponieważ w 2017 roku przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wynosi nieznacznie powyżej 4.200 zł, maksymalna kwota dotacji może kształtować się na poziomie około 25.000 zł.

O środki z UP  warto wnioskować na początku roku , gdyż ich pula jest dość ograniczona. Wybierając taką formę finansowania na start własnej działalności, warto również pamiętać o tym, iż taka forma wsparcia wymaga zabezpieczenia. Najczęściej UP respektują takie formy zabezpieczenia jak : gwarancja bankowa, weksel na kwotę dotacji lub poręczenie od żyranta (poręczyciela ), który ma zawarty na czas nieokreślony stosunek pracy. Jeśli cenimy sobie wolność i niezależność, to być może warto rozważyć gwarancję bankową .

Aniołowie biznesu

Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces, coraz częściej na rynku wyszukują nowych możliwości inwestowania swoich pieniędzy i są skłonni wspomóc nasz biznes kapitałem w zamian za część udziałów w przedsięwzięciu. Takich ludzi jest w Polsce coraz więcej – możemy zdobyć nie tylko kapitał, ale i wsparcie doradcze, marketingowe czy dostęp do kanałów sprzedaży.

Fundusze Venture Capital i Private Equity

Fundusze Venture Capital, poprzez objęcie akcji lub udziałów w przedsiębiorstwie, może zasilić nas kapitałowo. Inwestor, który oferuje tego typu rozwiązanie, staje się współwłaścicielem spółki, którą finansuje. Forma, liczba akcji lub udziałów, którą otrzyma – wynika z ustaleń między nim, a właścicielem biznesu. Fundusz uczestniczy w działaniach operacyjnych, niejako stając się partnerem przedsiębiorcy – między innymi dzięki temu zyskuje możliwość ciągłego monitorowania sytuacji spółki. Częstym działaniem jest także delegowanie swojego przedstawiciela na przykład do zarządu lub rady nadzorczej.

Fundusze Private Equity stwarzają większe możliwości finansowe, niż fundusze Venture CapitalSą one nakierowane na duże firmy, które osiągnęły już pewien pułap.

Finansowanie społecznościowe

Mając pomysł, możesz zebrać pieniądze poprzez finansowanie społecznościowe – crowdfunding. W Polsce taka forma dofinansowania jest coraz bardziej popularna- dzięki niej możesz otrzymać nie tylko pieniądze, ale i nowych klientów oraz reklamę. Startując z projektem zbiórki, warto ustalić realne warunki wzrostu biznesu oraz dobrze go opisać. Gdzie szukać wsparcia? Na takich portalach jak choćby www.PolakPotrafi.pl, www.wspieram.to lub www.kickstarter.com

Pożyczka bankowa/kredyt

Istnieje wiele rodzajów kredytów . Analizując Twoje cele i potrzeby, jesteś w stanie określić i wybrać typ kredytu, który dla Ciebie jest w danej chwili najbardziej odpowiedni. Być może potrzebujesz drobnej kwoty na dokończenie remontu biura, dokończenie jakiegoś projektu – a innym razem o duże dofinansowanie, które posłuży Ci do realizacji działań inwestycyjnych przez długie miesiące. Kredyty długoterminowe zaciągamy w celu finasowania przedsięwzięć inwestycyjnych jak na przykład zakup środków trwałych, inwestycji finansowych – jak nabycie akcji. Aby uzyskać taki kredyt, często konieczne jest przedstawienie i akceptacja biznesplanu.

Kredyty krótkoterminowe to najczęściej po prostu kredyty obrotowe, które przeznaczamy na finansowanie bieżącej działalności. Proces przyznawania takiego kredytu jest przeważnie prostszy niż w przypadku kredytów długoterminowych, a ponieważ kwoty kredytu są mniejsze – ten kredyt jest bardziej dostępny dla startupów.

Niezależnie od wielkości przedsięwzięcia, aby spełnić marzenie o własnej firmie, pieniądze na start są absolutnie niezbędne. Gdy nie posiadamy środków własnych, a bliscy nie są w stanie wesprzeć nas w pierwszej fazie rozwoju – mamy do wyboru ogromny wachlarz możliwości – od dotacji i funduszy, poprzez wsparcie prywatnych inwestorów po kredyty bankowe. Ważne, aby wybrać rozwiązanie najlepsze w danym momencie dla siebie.


Autor: 

Grzegorz Tepling

Grzegorz Tepling – ekspert rynku finansowego i menadżer z wieloletnim doświadczeniem w dużych instytucjach finansowych w Polsce. Prezes Zarządu Centrum Finansowego Partner. Na co dzień doradza sektorowi MSP optymalne rozwiązania finansowe w zakresie dodatkowego finansowania, inwestycji. Wraz z zespołem optymalizuje koszty operacji finansowych w firmach.

Na łamach brief.pl dzieli się praktycznymi poradami i wskazówkami w zakresie mechanizmów rynku finansowego i inwestycyjnego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF