...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Barometr Providenta: Doceniamy wygodę i elastyczność pracy zdalnej, ale tęsknimy za interakcjami z zespołem [BADANIE]

home office

Ponad ¾ respondentów przepytanych w ramach Barometru Providenta, przed pandemią nie miało okazji pracować zdalnie. W trakcie roku spędzonego w warunkach pandemii, wśród badanych, których pracę można wykonywać poza miejscem zatrudnienia (ok. 35 proc. wszystkich ankietowanych), tylko niecałe 10 proc. nie korzystało z tej możliwości. Natomiast 31 proc. całkowicie lub prawie całkowicie przeszło na tryb zdalny, a niemal 34 proc. często pracowało z domu. ¼ respondentów na home office bywała tylko sporadycznie.

praca zdalna
Źródło: Provident

Lubimy pracować z domu, ale wciąż mamy na co narzekać

W porównaniu z ubiegłoroczną edycją Barometru Providenta na temat pracy zdalnej, odsetek osób preferujących ten tryb wzrósł o niemal 5 pp. (z 40,7 proc. do 45,4 proc.). Natomiast udział osób, które zdecydowanie wolą wykonywać swoje obowiązki w biurze pozostał na podobnym poziomie około 1/3 respondentów. Co 5. badany za najwygodniejszy model uznał hybrydę, elastycznie łączącą pracę stacjonarną oraz zdalną.

Rok pracy zdalnej na tak dużą skalę był wyzwaniem nie tylko dla przedsiębiorstw, ale przede wszystkim dla pracowników, którzy na nowo musieli osiągnąć równowagę pomiędzy życiem prywatnym a pracą – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.- Jak pokazało badanie Barometr Providenta, doświadczenie pracy z domu w niewielkim stopniu wpłynęło na nasz stosunek do tego trybu wykonywania zadań zawodowych. Choć lubimy pracować w domu, wciąż, jak na samym początku pandemii, brakuje nam kontaktu z ludźmi, w tym ze współpracownikami.

Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska

Na brak kontaktu z ludźmi narzeka prawie połowa wśród respondentów, którzy mają za sobą doświadczenie pracy zdalnej. Dodatkowe 36 proc. wskazuje, że brak im integracji z osobami ze swojej firmy. Niewiele mniejszy odsetek deklaruje, że problemem są dla nich domowe „rozpraszacze” jak dzieci, rodzina, współlokatorzy, telewizja, zwierzęta domowe. Te same czynniki stanowiły TOP 3 minusów pracy zdalnej w ubiegłorocznej edycji badania.

W przypadku najczęściej podawanych zalet pracy z domu, dwie najważniejsze zachowały swoją pozycję z zeszłego roku. Wciąż najbardziej doceniamy oszczędność czasu na dojazd do pracy (61,5 proc.) oraz ciszę i spokój w mieszkaniu (42,8 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się możliwość elastycznego godzenia obowiązków domowych z pracą (40,6 proc), która wyprzedziła zajmujący tę pozycję w 2020 r. brak dress code’u (38,3 proc.).

Nasze doświadczenia pracy zdalnej bardzo się od siebie różnią – niektórych cieszy cisza w mieszkaniu, inni zwracają uwagę na takie rozpraszacze jak chociażby telewizor. Wiele zależy na pewno od tego jak wyglądała nasza codzienność w biurze i czy odbieraliśmy ją jako komfortową. Ważnym czynnikiem jest także płeć. Kobiety częściej skarżą się, że w pracy przeszkadzają im dzieci czy inni członkowie rodziny. Także kwestie związane z brakiem kontaktu z ludźmi są dla nich bardziej dotkliwe.

Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska

Wydajność w domowym biurze

Niemal 64 proc. badanych ma wydzielone specjalne miejsce w domu, przeznaczone tylko do pracy. Ponad połowa respondentów (58,4 proc.) deklaruje, że pracuje z taką samą efektywnością jak w biurze. Jednocześnie aż 42,5 proc. przyznaje, że praca zajmuje im więcej godzin niż wcześniej – przy czym dotyczy to częściej kobiet. Zadeklarowało tak 51 proc. respondentek pracujących zdalnie i zaledwie 32,8 proc. mężczyzn wykonujących swoje obowiązki zawodowe w tym samym trybie.

Na czas naszej pracy wpływają także pozazawodowe obowiązki, którymi zajmujemy się w domu. Niecałe 27 proc. respondentów deklaruje, że nie zdarza im się oderwać od pracy zdalnej, aby zająć się innymi sprawami.

Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska

Kobiety w trakcie pracy zdalnej najczęściej zajmują się gotowaniem (52,8 proc.), praniem (49,2 proc.) oraz sprzątaniem mieszkania (38,9 proc.). Panowie najczęściej gotują (39,6 proc.), a także sprzątają mieszkanie (39,5 proc.) oraz robią zakupy online (24,9 proc.).

Praca zdalna w Provident Polska

Od początku pandemii wkładamy wiele wysiłku w zapewnienie pracownikom poczucia komfortu w trakcie pracy zdalnej. Priorytetem jest troska o ich kondycję psychiczną i fizyczną. Bardzo ważną kwestią było dla nas podtrzymanie i umocnienie relacji w zespole oraz z kadrą zarządzającą. W warunkach pracy zdalnej staraliśmy się stworzyć tzw. coffee moments – swobodne spotkania, podczas których można chwilę porozmawiać na tematy niezwiązane z pracą. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej wśród naszych pracowników, udało nam się utrzymać efektywną komunikację w zespołach, mimo zmiany trybu pracy.

 Agnieszka Krajnik, Koordynator ds. CSR, Provident Polska

85 proc. ankietowanych pracowników Provident Polska zaznacza, że mimo home office, są w stanie utrzymać kontakt z kolegami z pracy, a 66 proc. uważa, że jest on wystarczający. Ponad 50 proc. badanych zadeklarowało także, że codziennie kontaktuje się ze swoim przełożonym.

O badaniu: Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1115 dorosłych Polaków, w kwietniu 2021 roku.


Źródło: Provident

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Światowy Dzień Konsumenta – Polacy polubili „less waste”. Ponad 60 proc. Polaków oddaje lub sprzedaje rzeczy, których nie używa

Dzień konsumenta

Odpowiedzialne zakupy coraz częściej rozumiane są nie tylko jako rozsądne gospodarowanie budżetem, ale także jako poszanowanie dla środowiska naturalnego. Edukatorzy, propagujący ideę „less waste” podkreślają znaczenie opakowań zdatnych do recyklingu bądź zachęcają do zakupów ubrań z drugiej ręki. W tegorocznej edycji Barometru Providenta sprawdzono, jak Polacy podchodzą do proekologicznych postaw konsumenckich.

Kobiety bardziej przekonane do „less waste”

Jak pokazuje Barometr Providenta, kobiety zdecydowanie częściej kupują przedmioty z drugiej ręki jak i dają nowe życie niepotrzebnym już artykułom. Nieco ponad 45 proc. pań deklaruje, że w minionym roku kupiło coś używanego, a 15 proc. decydowało się na to częściej niż na zakup nowego produktu. Wśród panów te odsetki wyniosły odpowiednio niecałe 40 proc. oraz niemal 11 proc. Jeśli chodzi o pozbywanie się niepotrzebnych produktów prawie 70 proc. kobiet oddało lub sprzedało rzeczy, których już nie używa. Podobnie zadeklarowało niecałe 54 proc. mężczyzn.

Z rynku wtórnego najczęściej korzystają osoby w wieku 25-34 lata – wśród nich aż 58 proc. w minionym roku kupowało rzeczy z drugiej ręki. Natomiast sprzedawcy to najczęściej nieco starsi respondenci, w wieku 35-44 lata. Nieco ponad 70 proc. badanych z tej grupy w zeszłym roku sprzedało lub oddało niepotrzebne im już przedmioty.

Wciąż najważniejszym czynnikiem jest cena

Jak wynika z Barometru Providenta, dokonując zakupu, najwięcej uwagi poświęcamy cenie produktu – deklaruje tak niemal 84 proc. ankietowanych. Warto zaznaczyć, że większe znaczenie ten czynnik ma dla kobiet – wśród respondentek wskazało go niemal 87 proc. Niemal równie istotna jest jakość, na którą patrzy prawie 81 proc. badanych obu płci. Co ciekawe, na trzecim miejscu

dzień konsumenta
Źródło: Provident

znalazła się estetyka opakowania, ważna dla 18 proc. przepytanych osób.

Nie bez znaczenia pozostają także kwestie związane z etyką biznesu. Nieco ponad 14 proc. respondentów sprawdza, czy opakowanie nadaje się do recyklingu, a 13,3 proc. zwraca uwagę na wizerunek producenta. Około 7 proc. kieruje się ekologicznymi działaniami firmy, a niewiele mniejszy odsetek za istotne uważa etyczne prowadzenie biznesu, np. przestrzeganie praw pracowniczych.

Jak pokazały wyniki naszego badania, zarobki w niewielkim stopniu wpływają na nasze podejście do kupowania używanych przedmiotów. Jeśli chodzi o oddawanie i sprzedaż własnych rzeczy, zdecydowanie przodują w tym najzasobniejsi. Buszowanie po second-handach jest nie tylko sposobem na ograniczenie wydatków. Często jest to efekt świadomej decyzji, mającej na celu dbałość o środowisko. Znalezienie używanych perełek za okazyjną cenę, ubrań czy chociażby mebli, staje się powodem do dumy. O rozwoju tego rynku świadczą także powstające rozwiązania technologiczne w tym zakresie.

Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska


Źródło: Provident

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF