...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Między esportami, rozmawiamy – Just Chatting

just chatting

Konsumpcja treści internetowych z roku na rok rośnie. Niczym nowym nie jest fakt, że użytkownicy zamiast zwykłej telewizji coraz chętniej wybierają rozrywkę znajdującą się na platformach internetowych takich jak YouTube czy Twitch. Szczególnie jeśli chodzi o młode pokolenie. Powszechność treści live streamingowych sprawia, że platforma Twitch oferuje coraz więcej swoim odbiorcom. Czego najchętniej szukają oglądający na Twitchu? Jaka kategoria jest najpopularniejsza? Jakie są najciekawsze trendy? Postaram się dzisiaj przybliżyć to, co najbardziej ciekawi użytkowników Twitcha.

Telewizja w internecie nie taka różna od tradycyjnej?

Cofnijmy się kilkanaście lat wstecz, kiedy telewizja była jednym z najpopularniejszych nośników domowej rozrywki. W czasie wolnym, gdy chcieliśmy się zrelaksować oglądając telewizję, mogliśmy robić to na dwa sposoby. Pierwszy, gdy dzięki telegazecie lub tygodnikom z programami telewizyjnymi, zaplanowaliśmy sobie to, co chcemy obejrzeć  i sposób drugi, gdy po prostu zasiadaliśmy przed telewizorem i “skakaliśmy” po różnych kanałach szukając czegoś dla siebie.

Czasy trochę się zmieniły, ale pod pewnymi względami możemy dostrzec analogię między telewizją tradycyjną a platformą Twitch. W obu przypadkach, możemy zaplanować sobie to, co chcemy obejrzeć, z tą różnicą, że na Twitchu będziemy oglądali to na żywo i mamy możliwość interakcji ze streamerm. Możemy również po prostu wejść na Twitcha i wybrać spośród szerokiej gamy kategorii oraz aktualnie prowadzonych transmisji. Mimo tak dużej rozbieżności między Twitchem a telewizją, możemy dostrzec to, że zaspokaja ona takie same potrzeby, ale w odmieniony sposób. Mam oczywiście tutaj na myśli wyłącznie rozrywkę, gdyż na próżno doszukiwać się na Twitchu prognozy pogody. Z drugiej strony mamy takie funkcjonalności, których nie znajdziemy w tradycyjnej telewizji.

Esport, esport i jeszcze raz… chatting?

Zapewne większość kojarzy Twitcha jako platformę przeznaczoną dla szukających treści związanych z gamingiem oraz esportem. I słusznie. To na pewno trzon tej platformy, ale czy znajdziemy tam tylko gry? W najpopularniejszych dziesięciu kategoriach w Polsce, aż 9 stanowią gry. Racja, to dosyć sporo, ale co znajduje się na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych kategorii? Just Chatting, a po polsku po prostu – Rozmowy. Kategoria, w której znajdziemy dosłownie to, co w jej tytule.

Z roku na rok przyciąga coraz więcej ludzi, którzy szukają kontaktu z autorami streamów, które oglądają. Wynika to z faktu, że coraz częściej widzowie chcą być blisko streamerów. Wiedzieć coraz więcej o ich życiu prywatnym, tym co robią, czym się interesują, jakie produkty kupują, jakiej marki samochodami jeżdżą czy w jakim sklepie robią zakupy. Jednym słowem chcą wiedzieć, jak wygląda ich codzienne, zwyczajne życie oraz zaplecze tego co robią.

 Rozwoj_just_chatting
Źródło: Streams Charts

Porozmawiać można na każdy temat, a to dlatego, że coraz bardziej gaming wplata się w lifestyle. Coraz więcej jest osób, które chcą po prostu podyskutować na interesujący ich temat lub posłuchać, co ich idol ma do powiedzenia. Wiąże się to ze swoistą gloryfikacją streamerów, tego, że są dla swoich odbiorców wzorem i stąd oprócz zwykłych dyskusji czy rozmów możemy znaleźć tam np. komentowanie różnych wydarzeń, internetowych konfliktów, zawodów esportowych (i sportowych!) oraz innych – tematów nie brakuje. Najczęściej są to tematy popularne w danym czasie, związane z aktualnymi wydarzeniami w środowisku jak na przykład, powstanie nowej federacji sztuk walki – tworzonej przez znanego rapera.

Jest popyt jest podaż

Twtich jest dominującą na świecie platformą live streamingową, a pandemia tylko umocniła platformę na pozycji lidera. W kwietniu 2021 roku, Twitch osiągnął rekordowe 3,03 miliona widzów licząc średnią z każdego tygodnia na podstawie średniej miesięcznej z siedmiu dni. Stanowiło to wzrost o 22,17% w porównaniu do tego samego miesiąca w roku 2020. Oznacza to, że trend się utrzymał i nadal możemy spodziewać się tego, że Twitch nie odejdzie w cień. Tym samym pokazuje również, że zainteresowanie na materiały z kategorii Just Chatting, swoją drogą bardzo obszernej, będą cały czas rosły, a konsumentów takich treści nie będzie brakowało.

Piotr Radzimirski