...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Po 20 latach Kevin nie będzie sam w domu!

Kevin sam w domu

Stacja Polsat przekazała, że 24 grudnia br. tradycyjnie pokaże film “Kevin sam w domu”. Pierwsza emisja w 2000 roku zgromadziła blisko 9 mln widzów, a po latach film nadal pozostaje hitem stacji. Inni nadawcy w tym czasie również stawiają na sprawdzone pozycje: TVN “Listy do M.”, a TVP na specjalne edycje programów rozrywkowych. Aktualna sytuacja epidemiczna może sprawić, że okresie świątecznym jeszcze więcej widzów pozostanie w domu i zasiądzie przed telewizorami.

Wg danych Nielsen Audience Measurement średni dobowy czas oglądania TV wyniósł 4 godz. 17 min w okresie I-X 2020. W czasie świąt tradycyjnie jest on jeszcze wyższy i może wynosić nawet ponad 5 godz., jak to miało miejsce w 2019, gdy w dniach 24 – 26.12.2019 dzienny czas oglądania wynosił 5 godz. i 13 min.

Udostępnione ramówki nadawców pokazują, że w tym roku również postawili oni na sprawdzone przez siebie pozycje rozrywkowe. Tym razem mogą liczyć na to, że nie tylko tradycyjnie wolny czas będziemy chcieli poświęcić na relaks przed ekranem, ale też chętniej oddamy go im więcej, jeśli znowu zostaniemy w domu. Trzeba jednak pamiętać, że od czasu pierwszej emisji Kevina krajobraz telewizyjny uległ wielkiemu przeobrażeniu. Nadawcy TV zabiegając o naszą uwagę muszą dzielić się nią teraz z serwisami streamingowymi, które jednocześnie mogą stanowić dla nich dodatkowy kanał emisji. Jak wynika z danych Nielsena prawie pół godziny dziennie Polacy poświęcają na oglądanie treści wideo na urządzeniach cyfrowych, co stanowi dodatkowy czas oprócz 4 godz. spędzanych przed telewizorem. A w święta dobrego chcemy jeszcze więcej.

Krzysztof Nożyński, Client Senior Executive w Nielsen Media

Film fabularny “Kevin sam w domu”, emitowany od 20 lat stał, się nieodłącznym elementem bożonarodzeniowej ramówki. W tym roku stacja Polsat pokazała go również na Wielkanoc. W naturalny sposób oglądalność powtórek zmniejsza się w porównaniu do pierwszej emisji, jednak w przypadku Kevina przed ekranem wciąż zasiada wielu wiernych widzów. W 2019 roku było to 3,7 mln widzów. W tym samy czasie stacja TVN pokazała “Listy do M.”, które przyciągnęły 1,7 mln oglądających. Z kolei TVP zaproponowało na swoich dwóch kanałach świąteczne wydania teleturniejów z udziałem specjalnych gości, często poświęcone celom charytatywnym, koncerty i show. Na TVP1 największym zainteresowaniem cieszył się program “Rolnik szuka żony” obejrzany przez 2,9 mln widzów, zaś na TVP2 koncert “Zenek. Życie to są chwile”, który przyciągnął ponad 4 mln widzów.


Źródło: Informacja prasowa Nielsen Media

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Święta wyobrażamy sobie bez prezentów, ale już nie bez choinki i „Kevina”

W kwestii Świąt Bożego Narodzenia Polacy są tradycjonalistami, choć niekoniecznie jest to tradycjonalizm religijny. Jest w nim miejsce na pasterkę, ale najważniejsze są rodzina i świąteczne zwyczaje, w tym oglądanie filmów o Kevinie. Nadmierny konsumpcjonizm nam raczej nie grozi. Taki obraz polskich Świąt wyłania się z najnowszej edycji badania HX Study agencji mediowej Starcom.

Stare i nowe zwyczaje

Polacy lubią Święta Bożego Narodzenia. Jedynie 10 proc. ma do nich negatywny stosunek, za to jedna czwarta z nas wręcz nie może się ich doczekać. Kobiety częściej niż mężczyźni składają tak entuzjastyczną deklarację (29 proc. vs 21 proc.), choć to one są przeważnie odpowiedzialne za świąteczne przygotowania – 69 proc. kobiet (a tylko 23 proc. mężczyzn) samodzielnie przygotowuje listę zakupów i robi zakupy. Zdecydowana większość z nas spędza Święta z rodziną (77 proc.) lub tylko z najbliższą sobie osobą (11 proc.). 6 proc. Polaków i Polek uczestniczy w więcej niż jednej kolacji wigilijnej, a 4 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w Wigilię znajduje czas dla znajomych.

Wykres 1. Jak w tym roku planujesz spędzić Wigilię

Ponad połowa ankietowanych (54 proc.) nie wyobraża sobie Świąt bez choinki. Niezbędne jest też dzielenie się opłatkiem (49 proc. wskazań) i przygotowanie tradycyjnych wigilijnych potraw (46 proc.). Jedna trzecia ankietowanych (34 proc.) za obowiązkową tradycję uznaje śpiewanie kolęd. Tradycją jest też już oglądanie filmu „Kevin sam w domu”. Świąt bez Kevina nie wyobraża sobie blisko połowa Polaków (43 proc.).

Wykres 2. Bez czego nie wyobrażasz sobie Świąt Bożego Narodzenia  

Wykres 3. Bez jakich filmów nie wyobrażasz sobie Świąt Bożego Narodzenia

Wigilia z telewizorem… i smartfonem

Chociaż dla wielu z nas okres świąteczny jest okresem bardzo napiętym – osoby nielubiące świąt skarżą się na natłok obowiązków i trudność zdążenia ze wszystkim na czas – to w polskim domu zawsze znajdzie się czas dla telewizji. W ferworze wigilijnych przygotowań na telewizję spogląda 31 proc. ankietowanych, choć wyprzedza ją jeszcze mniej absorbujące, „towarzyszące” radio (36 proc. wskazań). Co ciekawe 15 proc. z nas nie wyłącza telewizora nawet podczas uroczystej kolacji. Podobny odsetek – 14 proc. – słucha wówczas radia. Po kolacji i prezentach wielu z nas nurkuje w swoich smartfonach (37 proc. badanych).

Wykres 4. Jakie media towarzyszą Ci w wigilijny dzień?

– Używanie internetu w smartfonie w Wigilię wiąże się z tzw. syndromem FOMO (z angielskiego: fear of missing out), czyli obawą, że kiedy nie jesteśmy online, przegapiamy ważne dla nas wydarzenia – komentuje Katarzyna Gronczewska, strateżka z agencji mediowej Starcom. – Być może dlatego po wigilijnej kolacji rzucamy się do smartfonów, żeby upewnić się, że nic nam nie umknęło kiedy jedliśmy pierogi.

Jednak w centrum uwagi ciągle pozostaje telewizor, przed którym po kolacji zasiada już ponad połowa polskich rodzin (52 proc.). Dla porównania, udział w pasterce deklaruje jedynie 19 proc. respondentów.

 

Święto konsumpcji? Niekoniecznie.

Pojawienie się bożonarodzeniowych dekoracji w sklepach jest oznaką nadchodzących Świąt dla połowy Polaków i Polek (49 proc.). Jednocześnie na adwent i roraty jako na zwiastun Świąt wskazuje niecała jedna trzecia badanych (29 proc.).

– Święta są dla nas przeżyciem duchowym i emocjonalnym – tłumaczy Katarzyna Gronczewska – W naszym badaniu na pierwszy plan zdecydowanie wybija się rodzina. To właśnie brak możliwości spotkania się z najbliższymi najbardziej dokucza tym, którzy za Świętami nie przepadają.

Zdecydowana większość z nas, bo aż 80 proc., wyobraża sobie święta bez prezentów. Co nie znaczy, że ich nie lubimy. Równie wysoki odsetek, bo 83 proc. przyznaje, że pomysłów na prezenty szuka w internecie. Zwykle robi to ze sporym wyprzedzeniem – prawie jedna czwarta (23 proc.) zaczyna jeszcze w listopadzie. Dwa i trzy tygodnie przed Gwiazdką poszukiwania prowadzi kolejne 42 proc. ankietowanych.

W Święta niespecjalnie przeszkadzają nam nawet reklamy. Najwięcej z nas ma do nich obojętny stosunek (37 proc. wskazań). Jedna piąta (22 proc.) nawet woli te świąteczne od serwowanych na co dzień, a 5 proc. wręcz na nie czeka. Najbardziej świąteczną marką okazuje się Coca-Cola, której świąteczne reklamy spontanicznie kojarzy 39 proc. badanych. Wspomagani listą, badani znów najczęściej wskazywali na Coca-Colę. Na tle „konkurencji” wyróżnia się również Lego (którego reklamy przypomina sobie 34 proc. respondentów) i Allegro (33 proc.). – Coca-Cola na swoją pozycję pracowała od „zawsze”, Lego – to popularny prezent, a Allegro, oprócz tego że jest sklepem, który  swoją popularność przeżywa w związku z gwiazdkowymi zakupami, od kilku lat stawiał na emocjonalne kampanie wzmacniające markę w tym kontekście – jak widać, z pewnym sukcesem – komentuje Katarzyna Gronczewska.

Wykres 5. Jaki jest Twój stosunek do reklam świątecznych?

Wykres 6. Które z poniższych marek kojarzą Ci się ze Świętami Bożego Narodzenia?

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1032 osób. Kwoty dobrane wg. reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF