Drugie życie śmieci z samolotu

KLM jest pierwszą linią lotniczą na świecie, która nie tylko sortuje i poddaje recyklingowi odpady z pokładu – w tym między innymi butelki PET, ale następnie wykorzystuje je do produkcji narzędzi i części do naprawy i konserwacji swoich samolotów. Zużyte plastikowe butelki są zbierane pod koniec każdego lotu i przetwarzane w specjalny materiał do drukowania przestrzennego 3D - tzw. filament. Dział Inżynierii i Konserwacji KLM projektuje i drukuje w 3D niektóre części, podzespoły i narzędzia potrzebne w konserwacji samolotów. Dzięki wykorzystaniu własnych materiałów z recyklingu linia nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska, ale też obniża koszty konserwacji swoich samolotów. To przykład kolejnego innowacyjnego rozwiązania wdrożonego przez holenderskie linie.

Tak jak tradycyjne drukarki potrzebują atramentu, tak w drukarkach 3D wykorzystywany jest materiał zwany filamentem. Do tej pory KLM kupował filament od zewnętrznych dostawców, jednak teraz sam przyczynia się do jego produkcji. Tony plastikowych butelek zużywanych podczas każdego lotu w skali całego roku znalazły w końcu doskonałe zastosowanie. Po przylocie samolotu do bazy w Amsterdamie, butelki są przekazywane do firmy recyklingowej, która w zamian oddaje linii wysokiej jakości granulat z tworzywa sztucznego, który jest głównym składnikiem filamentu do drukarek 3D. 

Przykłady zastosowania druku 3D

Dział Inżynierii i Konserwacji linii KLM używa drukarek 3D od dłuższego czasu. Samodzielnie drukowanie części i podzespołów znacznie przyspiesza proces napraw i konserwacji, jak też generuje wymierne oszczędności. Metodą druku 3D powstają przykładowo specjalne zatyczki, które zapobiegają zamalowaniu otworów w felgach podczas malowania kół Boeinga 737. Drugim przykładem jest wydrukowana metodą druku przestrzennego 3D specjalna pokrywa ochronna, która jest wykorzystywana przy konserwacji łopatek turbiny silnika. Pokrywa zastąpiła wykorzystywaną wcześniej taśmę ochronną. Dział Inżynierii zaprojektował też narzędzie do demontażu schowków bagażowych w Boeingach 787. Dzięki temu drukowanemu w 3D narzędziu, demontaż schowka może teraz wykonać jeden mechanik zamiast dwóch.

– Stale inwestujemy w odpowiedzialne i innowacyjne produkty i procesy. Robimy to z myślą o naszych klientach, pracownikach, całym społeczeństwie i planecie. Wspaniale jest zobaczyć, jak pożytecznie możemy wykorzystać odpady, tworząc z nich części i narzędzia potrzebne naszym technikom. To kolejny przykład, jak możemy zmieniać świat na lepsze. – powiedział Ton Dortmans, wiceprezes KLM ds. Inżynierii i Konserwacji.

Tańszy druk 3D 

Dział Inżynierii i Konserwacji KLM zużywa każdego dnia około 1,5 kg wysokiej jakości filamentu. Dzięki dostawie głównego surowca do jego produkcji – w postaci zużytych butelek PET –  koszt nabywanego przez KLM materiału do druku 3D spadł z 60 do zaledwie 17 euro za kilogram. Współpracując z firmą recyklingową Morssinkhof Rymoplast i producentem filamentów, firmą Reflow, KLM może zwiększać innowacyjne  wykorzystanie druku 3D, obniżać koszty obsługi technicznej samolotów, ale także minimalizować wpływ na środowisko przyczyniając się do tworzenia gospodarki okrężnej.

Redukcja odpadów

Jednym z celów KLM w zakresie ochrony środowiska jest redukcja odpadów o 50% do roku 2030 r.*. Przewoźnik realizuje wyzwanie między innymi poprzez takie zarządzanie materiałami, aby maksymalizować procent odpadów nadających się do przetworzenia i ponownego wykorzystania. W 2018 roku linia zmniejszyła całkowitą ilość generowanych odpadów o 9%, z czego 28% jest poddana recyklingowi.

 

*w porównaniu do roku 2011.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Historyczny pokaz mody w samolocie

Podczas jednego z ostatnich rejsów KLM na trasie z Amsterdamu do Nowego Jorku linia KLM zorganizowała nietypową atrakcję, w związku ze zbliżającym się setnym jubileuszem firmy, który będzie miał miejsce już 7 października b.r. Pasażerowie wspomnianego lotu mieli okazję zobaczyć na żywo unikalną kolekcję historycznych uniformów KLM, wykorzystywanych od 1957 roku, aż do dziś. Przejścia w samolocie stały się pokazowym „wybiegiem”, a oryginalne mundury z różnych epok i towarzyszące im akcesoria zaprezentowali członkowie załogi.

Wybieg mody… 10 tysięcy metrów nad ziemią

– Odkąd linie KLM zaczęły zatrudniać personel pokładowy w 1935, mundur miał wiele twarzy – od kapeluszy, przez plisowane spódnice, damskie spodnie, po rękawiczki – ale strój był zawsze nienagannie elegancki i stylowy.” – skomentował pokaz Cliff Muskiet – zawodowo – szef personelu pokładowego KLM, a jednocześnie organizator pokazu mody „nad chmurami”, który prywatnie jest kolekcjonerem uniformów różnych linii lotniczych. Członkowie załogi lotu z Amsterdamu do Nowego Jorku zaprezentowali oryginalne elementy ubioru wykorzystywane przez linię od 1957 roku do dnia dzisiejszego. Podczas pokazu można było zobaczyć stroje personelu KLM, a także spółki regionalnej – KLM Cityhopper oraz jej poprzedniczki NLM. Wszystkie eksponaty pochodziły z prywatnej kolekcji Cliffa Muskieta, który jest prawdziwym entuzjastą i kolekcjonerem mundurów lotniczych. W swoich zbiorach posiada 1577 uniformów od 563 linii lotniczych z całego świata. Roli komentatora pokazu podjął się szef załogi na danym rejsie, który przez pokładowe głośniki opowiadał o historii poszczególnych mundurów. Pasażerowie mogli dowiedzieć się miedzy innymi, że charakterystyczny intensywnie niebieski kolor pracownicy KLM noszą od 1971 roku, a projektantami uniformów linii były takie sławy świata mody jak Nina Ricci i Mart Visser. 

– Moim zdaniem to świetny pomysł, aby tuż przed setnymi urodzinami KLM, pokazać naszym pasażerom kawałek historii linii właśnie poprzez jej uniformy na przestrzeni lat. W rolę modeli i modelek podczas pokazu wcielili się moi koledzy i koleżanki z pracy, którzy doskonale poradzili sobie z tym zadaniem, mimo ograniczonego miejsca na pokładzie. Biorąc pod uwagę wyjątkowe okoliczności, brak miejsca oraz konieczność zachowania procedur bezpieczeństwa, nasze przedsięwzięcie uważam za bardzo udane.” –  podsumował organizator pokazu Cliff Muskiet.

Modowe wydarzenie w samolocie lecącym do Nowego Jorku nawiązywało również do Światowego Tygodnia Mody (World Fashion Week), który właśnie odbywa się w tym mieście, ale nie tylko! Pragnieniem organizatorów, było przybliżenie kawałka ciekawej historii najstarszych linii lotniczych na świecie poprzez mundur, który jest bardzo widocznym i charakterystycznym elementem wyróżniającym każdą linię lotniczą.

Niespodzianki na pokładzie

Pokaz historycznych strojów w samolocie to nie pierwsza tego typu atrakcja, którą KLM zorganizował dla swoich pasażerów podczas jednego z regularnych rejsów. W przeszłości  na pokładzie KLM występowała już Królewska Holenderska Orkiestra Symfoniczna (The Royal Concertgebouw Orchestra), dając dwa minikoncerty inaugurujące światowe tournée z okazji 125 rocznicy jej istnienia. Pasażerowie innego lotu KLM w drodze do Hongkongu zostali mile zaskoczeni kolacją przygotowaną przez słynnego holenderskiego szefa kuchni Richarda Ekkebusa, który wszystkie dania gotował na pokładzie samolotu. Natomiast partner KLM – linie Air France zrobiły inną niespodziankę swoim pasażerom lecącym z Szanghaju do Paryża latem tego roku. Lot został uświetniony pokazem baletowym w wykonaniu 10 autentycznych tancerek z Paryskiej Opery, które wykonały unikalne przedstawienie w choreografii specjalnie zaadaptowanej do przestrzeni dostępnej w samolocie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

KLM pracuje nad samolotem przyszłości

Linie Lotnicze KLM, jako pionier w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w segmencie lotniczym nie ustają w pracach nad innowacjami, i staraniami które maja uczynić lotnictwo pasażerskie bardziej przyjazne środowisku. Na podstawie rozpoczętej współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Delft (Holandia) KLM będzie uczestniczyć w badaniach i tworzeniu innowacyjnego konceptu lotniczego pod nazwą „Flying-V”. Samolot przyszłości – Flying-V prezentuje całkowicie odmienne podejście do projektowania pasażerskich statków powietrznych, której przyświeca maksymalna paliwooszczędność, a tym samym dążenie do bardziej przyjaznego planecie, zrównoważonego lotnictwa przyszłości. Całkowicie zmieniony,  aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20%, w porównaniu z Airbusem A350 – aktualnie najbardziej zaawansowanym samolotem. Co więcej, konstrukcja systemu napędowego będzie podlegać łatwym adaptacjom do zastosowania alternatywnych form zasilania. Latający model pokazowy w skali oraz pełnowymiarowa część kabiny Flying-V zostaną oficjalnie zaprezentowane podczas obchodów 100-lecia –„KLM Experience Days”, które będą miały miejsce w październiku tego roku na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.

Flying-V – projekt potencjalnego statku pasażerskiego przyszłości bazuje na współcześnie wykorzystywanym samolocie  Airbus A350, który uchodzi za najbardziej zaawansowany technicznie samolot pasażerski świata. Flying-V jest krótszy od A350, ale ma tą samą rozpiętość skrzydeł. Podobne rozmiary do standardowego A350 umożliwią maszynie Flying-V korzystanie z istniejącej infrastruktury na lotniskach, takich jak wyjścia z terminala do samolotu i pasy startowe. Samolot ten również bez problemu zmieści się hangarze przeznaczonym dla A350. Co więcej, Flying-V będzie przewoził taką samą liczbę pasażerów – 314 osób w standardowej konfiguracji, a jego ładownie pomieszczą porównywalną objętość cargo – wynoszącą 160 m3. Flying-V będzie jednak mniejszy niż A350, co zapewni mu mniejszy opór aerodynamiczny.

Opływowa konstrukcja kadłuba samolotu będzie miała kształt „V”. Podobnie jak tradycyjne modele współczesnych samolotów, będzie obejmować kabinę pasażerską i ładownię cargo. W tym modelu skrzydła  pomieszczą zbiorniki paliwa, a silniki zostaną umieszczone nad skrzydłami. Ulepszony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20%, w porównaniu z Airbusem A350 – aktualnie najbardziej zaawansowanym samolotem. Latający model pokazowy w skali oraz pełnowymiarowa część kabiny Flying-V zostaną oficjalnie zaprezentowane podczas obchodów 100-lecia –„KLM Experience Days”, które będą miały miejsce w październiku tego roku na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.

Nowe wnętrze – nowe doświadczenie podróży

Tworzenie samolotu Flying-V to również wyjątkowa okazja dla konstruktorów i projektantów do dalszych prac nad poprawą doświadczenia pasażerów z podróży. Jest to możliwe poprzez zmianę rozmieszczenia siedzeń  w kabinie, która będzie zajmowała też część skrzydeł, aż po przeprojektowanie samych foteli i łazienek. Poza zapewnieniem maksymalnego komfortu pasażerów w nowym, wygodnym wnętrzu, konstruktorzy koncentrują się na wadze samolotu. Wszystko musi być tak lekkie, jak to możliwe, aby zmaksymalizować wydajność maszyny, na którą pozwala jej specyficzny, aerodynamiczny kształt.

Paliwo a napęd elektryczny

Flying-V napędzany będzie najbardziej paliwowo wydajnymi silnikami turbowentylatorowymi, które istnieją na rynku. W opracowywanym modelu samolotu  przewiduje się nadal wykorzystanie tradycyjnego paliwa lotniczego, ale konstrukcja ma podlegać łatwym adaptacjom w systemie napędowym, dzięki którym będą możliwe alternatywne rozwiązania, jak na przykład zastosowanie elektrycznego napędu turbowentylatorów.

Poprzez liczne inicjatywy podejmowane w ciągu ostatnich lat, KLM zbudował swoją pozycję pioniera w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w branży lotniczej. Pojawienie się lotnictwa sto lat temu miało ogromny wpływ na świat, dając ludziom nowy sposób podróżowania. Ten przywilej idzie w parze z ogromną odpowiedzialnością wobec naszej planety. KLM traktuje to bardzo poważnie i dlatego od wielu lat inwestuje w zrównoważony rozwój na różnych poziomach i w ten sposób rozwija szerokie spektrum inicjatyw w tej dziedzinie. Jesteśmy dumni z naszej współpracy z Politechniką w Delft, która umożliwia realizację naszej strategii. Wspólne przedsięwzięcie stanowi ważny kamień milowy na drodze tworzenie zrównoważonego lotnictwa przyszłości.” – powiedział Pieter Elbers, Prezes i Dyrektor Generalny KLM

 

Mamy zaszczyt współpracować z tak zaufanym i doświadczonym partnerem, jakim są linie KLM w ramach naszej wspólnej misji, której celem jest zupełnie nowe oblicze lotnictwa pasażerskiego, które będzie wysoko energooszczędne i dużo bardziej przyjazne planecie. W tym celu bardzo ważne jest opracowanie zupełnie nowych i wysoce efektywnych konstrukcji samolotów, takich jak Flying-V, a także zastosowanie nowych form napędu. Naszym ostatecznym celem jest lot z zerową emisją CO2. Podjęcie współpracy z KLM i połączenie naszych sił, to ogromna szansa na prawdziwe zmiany w lotnictwie w tym zakresie.” – powiedział Henri Werij, Dziekan Wydziału Inżynierii Lotniczej na Politechnice w Delft

O projekcie opowiada film.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowa, interaktywna kampania reklamowa KLM z wykorzystaniem technologii rzeczywistości rozszerzonej (AR)

KLM, jako pierwsza linia lotnicza na świecie będzie promować wybrane kierunki ze swojej oferty w niekonwencjonalny i innowatorski sposób - poprzez wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR = Augmented Reality) na Facebooku. Dzięki zastosowaniu AR w nowym formacie reklam na platformie Facebook, klienci linii będą mogli „podróżować” wirtualnie do np. Tajpej, Edmonton czy Stavanger, zanim jeszcze wyruszą w prawdziwa podróż. Kampanię będzie można spotkać pod hasłem „Wypróbuj zanim tam polecisz!”

KLM jako jedna z nielicznych firm na świecie wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną w usługach oferowanych swoim klientom. Jesienią ubiegłego roku – również z wykorzystaniem AR – posiadacze aplikacji mobilnej KLM mogli wirtualnie „mierzyć” swoje bagaże, sprawdzając, czy spełniają dopuszczalne przez linię wymiary.

Do swojej pierwszej kampanii na Facebooku z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej (AR) KLM wybrał Tajpej, Edmonton w Kanadzie oraz norweskie Stavanger – trzy piękne, choć być może dla wielu podróżnych – jeszcze mniej znane kierunki. Te trzy miasta będzie można wirtualnie „odwiedzić”, dzięki interaktywnej technologii, która łączy rzeczywistość ze światem wirtualnym. W ten sposób, klienci będą mogli „przenieść się” do danego miejsca wraz z walizką KLM i rozejrzeć się po prawdziwej okolicy. Chociaż początkowa faza testowa wykorzystania tych specjalnych reklam skupi się pokazywaniu miejsc docelowych, KLM planuje w kolejnych etapach użyć technologii AR również do prezentowania swoich produktów i usług.

Facebook obecnie testuje reklamy z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej (AR), które mogą pojawiać się na news feed. Ten typ reklamy wygląda podobnie do innych, choć różni się przyciskiem „kliknij, aby aktywować”. Po aktywowaniu, reklama „ożywa” i dalej interaktywnie prowadzi użytkownika. KLM jest wśród firm, które jako pierwsze na świecie wykorzystują tę nową formę reklam.

Jak to działa?

Klikając w reklamę KLM na Facebooku, po aktywowaniu kamery, użytkownicy będą mogli „podróżować” wirtualnie z walizką KLM, wśród dźwięków i komunikatów lotniskowych, aby znaleźć się w innym miejscu na świecie – np. w Tajpej. Następnie poruszając telefonem można „rozejrzeć się” po okolicy, oglądając widok w 360 stopniach. Dodatkowo, w wirtualnej przestrzeni umieszczono praktyczne informacje dotyczące podróży i rekomendacje co warto odwiedzić w danej destynacji. W kolejnym etapie wykorzystywania tego typu reklam, KLM planuje wbudować w wirtualną rzeczywistość aktualną cenę przelotu do danego miejsca.

Tutaj w postaci filmu można zobaczyć, jak to działa. A tutaj można przetestować na żywo nową reklamę KLM. (Po kliknięciu w link dostaniemy powiadomienie na Facebooku o aktywowaniu reklamy, którą możemy przetestować na swoim smartfonie.)

„Rozszerzona rzeczywistość szybko zmienia świat. Konsumenci coraz częściej odkrywają tę funkcjonalność w codziennym życiu. Dzięki nowej technologii i mediom społecznościowym, fani KLM mogą wirtualnie odkrywać wspaniałe, choć mniej znane, kierunki wakacyjne, jeszcze zanim wybiorą się w rzeczywistą podróż. A to dopiero początek!. Jako linia o prawdziwym pionierskim duchu, kochająca innowacje – mamy zamiar tworzyć kolejne aplikacje i narzędzia dla naszych klientów, z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej. Naszym celem jest dalsze działanie jako niekwestionowany lider usług cyfrowych w branży lotniczej. ” – powiedział Pieter Groeneveld, Starszy Wiceprezes ds. Usług Cyfrowych w Air France-KLM.

KLM pionierem w rzeczywistości rozszerzonej

Nowa kampania reklamowa „Wypróbuj zanim tam polecisz” nie jest pierwszym zastosowaniem rzeczywistości rozszerzonej przez KLM. W ubiegłym roku, również z wykorzystaniem tej technologii, posiadacze aplikacji mobilnej KLM mogli wirtualnie „mierzyć” swoje bagaże, sprawdzając, czy spełniają dopuszczalne przez linię wymiary. Wcześniej, można było zwiedzać wirtualnie kabinę nowego Dreamlinera w 360 stopniach.  Natomiast użytkownicy aplikacji KLM „Houses” (aplikacja dla kolekcjonerów porcelanowych miniatur holenderskich kamienic, które można otrzymać lecąc KLM w klasie biznes) mogli poznać historię domu Anthony’ego Fokkera, a także wirtualnie „latać” skonstruowanymi przez Fokkera samolotami. Ta zabawa – to również efekt połączenia rzeczywistości wirtualnej z realną.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Powiedz, jakiego lotu szukasz!

KLM uruchamia swoją najnowszą usługę dostępną za pośrednictwem Asystenta Google (Google Assistant). Klienci linii, którzy mają zainstalowaną aplikację Google Assistant na swoich urządzeniach mobilnych oraz inteligentnych urządzeniach domowych, mogą teraz używać poleceń głosowych do łatwego wyszukiwania lotów KLM. Asystent pomaga znaleźć odpowiedzi szybciej, podczas gdy użytkownik ma wolne ręce i może w tym czasie robić coś innego. Usługa jest dostępna w języku angielskim i niderlandzkim. KLM jest jedną z pierwszych firm na świecie oferujących usługi na tej aktywowanej głosem platformie w więcej niż jednym języku.

Jak to działa?

Posiadacze aplikacji Asystent Google zainstalowanej na tablecie lub smartfonie mogą aktywować serwis wyszukiwania biletów prosząc o rozmowę z KLM. Na to wezwanie zgłosi się inteligentny, wirtualny asystent Bluebot, znany również jako „BB”, który zaoferuje nam pomoc z znalezieniu odpowiedniej oferty przelotu KLM. Przed przystąpieniem do pracy, Bluebot wypyta nas o destynację, port wylotowy i daty całej podróży. Po znalezieniu najkorzystniejszej oferty, klient otrzymuje na swoje urządzenie bezpośredni link do wyniku wyszukiwania, gdzie można już samodzielnie zarezerwować podróż o danych paramentrach. Należy pamiętać, że rozmawiając z botem KLM należy posługiwać się językiem angielskim (lub niderlandzkim), tylko wtedy zostaniemy zrozumiani. Nowa usługa asysty w wyszukiwaniu biletów jest również dostępna na innych urządzeniach, na których działa Google Assistant.

Praktyczne użycie serwisu możemy zobaczyć w specjalnie przygotowanym przez KLM filmie dostępnym pod linkiem: https://youtu.be/dshqRotorvM

„Urządzenia sterowane głosem zmienią nasz świat. Konsumenci coraz częściej odkrywają i używają aplikacji głosowych w swoim codziennym życiu. KLM chce być zawsze obecny tam, gdzie są jego klienci, a to oznacza automatycznie obecność na platformie Asystent Google. Zaoferowanie opcji wyszukiwania lotów za pomocą poleceń głosowych w wielu językach jest nie tylko kolejnym usprawnieniem w przygotowywaniu podróży, ale też następnym strategicznym krokiem w cyfryzacji usług firmy. W trosce o wygodę klientów KLM i zgodnie z naszym pionierskim duchem, już teraz czekamy na nowe aplikacje głosowe. Naszym celem jest pozostanie światowym liderem w oferowaniu usług online.” – powiedział Pieter Groeneveld, Starszy Wiceprezes ds. Usług Cyfrowych w  Air France-KLM.

Sztuczna inteligencja w służbie KLM

Nowo uruchomiona usługa wyszukiwania lotów nie byłaby możliwa bez bota KLM. Działający na rynku od zeszłego roku chat bot o nazwie BlueBot (w skrócie „BB”) jest technologią bazującą na sztucznej inteligencji Jest połączony zarówno z systemem rezerwacyjnym, skąd czerpie wiedzę na temat lotów, jak też z systemami wsparcia klienta i zewnętrzną technologią. Chatbot KLM nie jest zwykłym botem. Jest technologią, która sama się uczy, a jego baza wiedzy rośnie wraz z każdym kolejnym zapytaniem. Co więcej, posiada własną osobowość – „BB” jest dziewczyną, jest pomocna, przyjacielska, profesjonalna, a czasem lekko zuchwała. Bluebot rozpoczęła pracę jako „pracownik” działu rezerwacji lotniczych KLM Zaprojektowano ją tak, aby mogła odpowiedzieć na wszelkie pytania dotyczące rezerwacji lotniczej KLM poprzez komunikator Messenger. Następnie wirtualnej asystentce umożliwiono pierwszy raz rozmowę głosową, aby asystowała klientów za pośrednictwem Google Home przy pakowaniu walizek przed podróżą. Obie te usługi są oferowane w języku angielskim.

Teraz możnaj użyć „BB” do wyszukiwania lotu za pomocą Asystenta Google, rozmawiając z nią już w dwóch językach – angielskim i niderlandzkim. Ponieważ aplikacje głosowe stają się coraz bardziej popularne i powszechnie używane, KLM podążą tym tropem i przed „BB” stoją nowe zadania, co będzie nadal rewolucjonizować dziedzinę jaką jest obsługa klienta. W nadchodzącym czasie pasażerowie holenderskiej linii będą mieli do dyspozycji coraz więcej usług aktywowanych głosem na platformie Google Assistant, a także w różnych kanałach mediów społecznościowych – gdzie obsłuży ich sztuczna inteligencja!

Wdrażanie nowej usługi KLM jest uzależnione od tempa prac nad rozwojem aplikacji Google. Angielska wersja Asystenta Google działa już od jakiegoś czasu, tak więc już można kontaktować się za jej pośrednictwem z „BB” i z KLM. Trwają prace nad holenderską wersją aplikacji, która jest wprowadzana na rynek etapami. Aktualnie jest dostępna tylko na smartfonach i tabletach. Następnie zostanie rozszerzona na inne urządzenia mobilne, takie jak np. głośnik Google’a –  Google Home.

Cyfrowy KLM

KLM stawiał pierwsze kroki w mediach społecznościowych w 2009 roku, jako pionier w swojej branży w tej dziedzinie. Od tamtej pory zyskuje reputację inicjatora i prekursora w zakresie różnych usług i kampanii w nowych kanałach. Linia ma ponad 25 milionów fanów i użytkowników na różnych platformach społecznościowych, za pośrednictwem których otrzymuje ponad 180 tysięcy komentarzy, z czego 35 tysięcy to pytania lub uwagi. Zespół konsultantów KLM z działu social media liczy 300 osób i jest obecnie największym na świecie zespołem dedykowanym do obsługi klienta poprzez media społecznościowe. Za pośrednictwem WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, popularnego w Chinach WeChat i koreańskiego KakaoTalk KLM oferuje swoim klientom wsparcie i możliwość kontaktu non-stop przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu w 9 językach. KLM był pierwszą linią na świecie, która zaoferowała swoim klientom dokumenty podróżne (jak karta pokładowa) oraz bieżące informacje nt. statusu lotu przez komunikatory WhatsApp, Messenger i Twitter. Od października ubiegłego roku linia z powodzeniem wykorzystuje własnego chatbota „BlueBot” do pomocy klientom w procesie rezerwacji biletów. Chatbot również pomaga (wspólnie z Google Home) w pakowaniu bagażu przed podróżą, a najnowszym jego zadaniem jest wyszukiwanie lotów przy wsparciu Asystenta Google.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

KLM zaprasza na wycieczkę!

Od biletów wstępu na Wieżę Eiffel’a, poprzez nurkowanie z rekinami w Kapsztadzie, po panoramiczny widok ze szczytu nowojorskiego Empire State Building. Po światowej premierze kilku dni temu, teraz również w Polsce linie lotnicze KLM oferują swoim klientom możliwość wygodnego zamawiania wycieczek i atrakcji turystycznych, które są dostępne dzięki współpracy ze światową platformą rezerwacyjną GetYourGuide. Klienci linii mogą kupować bilety wstępu do różnych obiektów turystycznych na całym świecie poprzez KLM Messenger, KLM.pl, aplikację mobilną KLM app, a wkrótce też przez portal pokładowy podczas lotów KLM.

Nowy partner KLM – GetYourGuide – jest wiodącym na rynku serwisem internetowym do rezerwacji wycieczek i atrakcji turystycznych na całym świecie. Linie zintegrowały usługi GetYourGuide ze swoją stroną internetową, udostępniając je tym samym swoim klientom wygodnie w jednym miejscu. Oferta GetYourGuide obejmuje 30 tysięcy różnorodnych wycieczek i atrakcji w ponad 2500 miejscach na całym globie. Teraz rezerwując bilet KLM lub dokonując odprawy na lot można przy okazji zabukować bilety wstępu do muzeum, przejazd kolejką linową, wycieczkę rowerową z przewodnikiem itp. Atrakcje turystyczne można też zaplanować w innym dowolnym momencie, przy czym nie później niż z 24 godzinnym wyprzedzeniem.* Po zakupie otrzymujemy kod QR, który należy okazać do zeskanowania. Aby skorzystać z atrakcji nie potrzebujemy papierowego biletu, zamiast niego mamy bilet elektroniczny (voucher) z kodem QR w naszym telefonie. Dodatkowo, osoby korzystające z serwisu GetYourGuide otrzymują powiadomienia o ciekawych wydarzeniach i atrakcjach, z których będzie można skorzystać w nadchodzącym czasie. Nowa usługa oferowana wspólnie przez KLM i GetYourGuide będzie stopniowo udostępniana poprzez różne kanały elektroniczne, za pośrednictwem których KLM komunikuje się i obsługuje klientów – klm.com, Messenger’a, aplikację mobilną i portal pokładowy. Linia chce być tam, gdzie jej pasażerowie i oferować wszystko to, czego potrzebują na każdym etapie podróży – od fazy planowania, aż do powrotu do domu. Dlatego też obok przelotu, można w tym samym miejscu (np. na klm.pl) zakupić szereg usług uzupełniających, jak wynajem auta, wycieczki i wstępy. GetYourGuide sprzedaje bilety wstępu do obiektów turystycznych, jak również korzysta z usług lokalnych, wyspecjalizowanych organizatorów wycieczek i przewodników. Co więcej, kupując atrakcje od GetYourGuide mamy gwarancję najniższej ceny – jeśli klient znajdzie tą samą usługę w niższej cenie – GetYourGuide zwraca różnicę. Klienci KLM mogą też liczyć na regularne zniżki wakacyjne, które będą oferowane automatycznie, jeśli rezerwacja atrakcji odbywa się za pośrednictwem KLM.

Jak to działa?

Atrakcje turystyczne można kupować poprzez stronę internetową KLM, Messenger’a, aplikację mobilną KLM app, a niebawem też poprzez portal pokładowy dostępny podczas lotów KLM. Po kliknięciu w link GetYourGuide ze strony KLM, klient jest przekierowywany na platformę rezerwacyjną serwisu turystycznego, oznakowaną logiem KLM. Tutaj można sprawdzić, jak wygląda platforma rezerwacyjna (https://www.getyourguide.com/?partner_id=WJJB4EE&cmp=Hpbannerglobal). Korzystając z wyszukiwarki, możemy szukać po rodzaju atrakcji lub sprawdzić wszystkie dostępne wycieczki i propozycje turystyczne w danym mieście, w danym czasie. Proces rezerwacji przebiega standardowo i wymaga określenia dat, liczby uczestników, danych kontaktowych i formy płatności. Natychmiast po uregulowaniu należności, rezerwujący otrzymuje e-mailem voucher elektroniczny uprawniający do skorzystania z usługi, który zawiera kod QR do zeskanowania na miejscu. W przypadku niektórych usług, które wymagają potwierdzenia u lokalnego organizatora na miejscu, voucher jest przesyłany w ciągu 48 godzin. Do zakupu atrakcji turystycznej GetYourGuide nie jest wymagany numer rezerwacji lotniczej.

“Oferując wycieczki i atrakcje turystyczne dzięki GetYourGuide, jak również szereg komplementarnych usług do przelotu takich jak wynajem aut i hoteli, dajemy naszym klientom możliwość zorganizowania swojego wyjazdu w jednym miejscu – na stronie internetowej KLM – od A do Z. Osoby, które planują swoje wakacje razem z nami mogą spodziewać się usług najwyższej jakości i bogatej, zróżnicowanej oferty. GetYourGuide jest najlepszym wyborem, jeśli chodzi o mnogość ofert turystycznych. Każdy znajdzie tu coś dla siebie i może zaplanować atrakcje podczas wyjazdu w dowolnym czasie – długo przed podróżą lub „last minute” – siedząc już w samolocie. Podjęcie współpracy z GetYourGuide to kolejny ważny krok dla KLM w realizacji strategii relacji z klientem. Chcemy być wszędzie tam gdzie oni i oferować im odpowiednie usługi na wszystkich etapach podróży.” – powiedział Pieter Groeneveld, Starszy Wiceprezes ds. Usług Cyfrowych w Air France KLM.

„W procesie tworzenia naszej globalnej bazy usług turystycznych i atrakcji, które są dostępne dla klientów z całego świata, musimy śledzić trendy, obserwować działania rynku, ale też patrzeć w przyszłość. KLM jest bez wątpienia liderem z branży lotniczej, jeśli chodzi o innowacyjne wykorzystanie potencjału usług cyfrowych w trosce o wygodę klienta. Perspektywa wspólnego przekształcania zwykłych wyjazdów w cudowne doświadczenia jest dla nas ekscytująca i motywująca.” powiedział Tao Tao, Dyrektor ds. Operacyjnych w GetYourGuide.

KLM  i media społecznościowe

Od 2009 KLM zyskuje reputację inicjatora i pioniera w zakresie usług i kampanii z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Linia ma ponad 25 milionów fanów i użytkowników na różnych platformach. Co tydzień otrzymuje ponad 100 tysięcy komentarzy w mediach społecznościowych, z czego 15 tysięcy to pytania lub uwagi. Zespół konsultantów KLM z działu social media liczy 250 osób i jest obecnie największym na świecie zespołem dedykowanym do obsługi klienta poprzez media społecznościowe. Za pośrednictwem licznych kanałów KLM oferuje swoim klientom wsparcie i możliwość kontaktu non-stop przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu w 9 językach. Aktualnie dotyczy to platform: WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, jak też popularnego w Chinach WeChat oraz koreańskiego KakaoTalk. KLM był pierwszą linią na świecie, która zaoferowała swoim klientom dokumenty podróżne oraz bieżące informacje nt. statusu lotu przez komunikatory Messenger, Twitter, WeChat oraz WhatsApp. Aplikacja KLM na urządzenia mobilne została do tej pory pobrana przez 2 miliony użytkowników, codziennie korzysta z niej około 850 tysięcy osób, aby kupować bilety, dokonywać odprawy, pobierać karty pokładowe, rezerwować miejsca i otrzymywać aktualizacje o statusie lotu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF