Powtarzane schematy wychowania dziewczynek ograniczają ich swobodę wyrażania siebie

Podział zabaw na te zarezerwowane tylko dla chłopców i inne dla dziewczynek jest utrwalany w polskim społeczeństwie od pokoleń. To jeden z wniosków z ostatnich badań marki LEGO®, gdzie aż 1 na 4 dorosłych Polaków przyznaje, że w dzieciństwie nie wolno im było bawić się zabawkami, które tradycyjnie kojarzyły się z płcią przeciwną. Obecnie ponad 40% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano chłopcom. W odpowiedzi na badania marka LEGO kontynuuje w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” z udziałem Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.

Funkcjonujące w polskim społeczeństwie stereotypy związane z płcią opierają się na powszechnych przekazach i umacnianych przez dziesiątki lat konwencjach. Spojrzenie na tradycyjne role, pełnione przez kobiety i mężczyzn, ulega powolnej ewolucji, jednak aby kolejne pokolenia mogły swobodnie rozwijać swoje talenty i unikalne osobowości potrzebna jest jak najszybsza zmiana.

Wszystko zaczyna się od rodziców

Zeszłoroczne badanie Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis ds. Płci w Mediach wykazało, że problem ograniczania kreatywności dzieci, szczególnie płci żeńskiej, i przypisywania im ról jest w społeczeństwie wciąż aktualny. Mimo, że zdecydowana większość (90%) dziewczynek w Polsce nie widzi przeszkód w tym, aby one grały w piłkę nożną, a chłopcy trenowali taniec, aż 43% z nich boi się wyśmiania z powodu używania zabawki przypisanej stereotypowo przeciwnej płci. Skąd bierze się ten problem?
Jak wskazuje najnowszy raport LEGO Play Well 2022, sami rodzice, którzy wzięli udział w badaniu, doświadczali w dzieciństwie ograniczeń związanych z płcią. Aż 4 na 10 dorosłych Polaków twierdzi, że w dzieciństwie spotkało się ze stereotypami dotyczącymi płci w zabawie. Funkcjonujące w świadomości społecznej schematy ograniczały w ten sposób możliwości rozwoju, poznawania świata i kształtowania indywidualnych charakterów dzieci. Co czwarty dorosły Polak przyznaje, że nie mógł bawić się w dzieciństwie zabawkami tradycyjnie kojarzonymi z płcią przeciwną, a 35% obawiało się bycia dręczonym z tego powodu.

– Wielu rodziców, jako dzieci, doświadczyło wychowania pełnego stereotypów i sztywnych konwencji kulturowych. Przejawiało się to później w ich sposobie życia, a niejednokrotnie miało również wpływ na wybór wykonywanego zawodu. Z naszych badań wynika wyraźnie, że kobiety, dziś matki, znacznie rzadziej niż mężczyzn zachęcano, by realizowały się w nauce, technologii, inżynierii czy matematyce. To pokazuje, jak wielkie znaczenie w początkowych etapach życia ma równe traktowanie dzieci, a także dawanie im możliwości wyboru. Dzieci przy wsparciu rodziców powinny samodzielnie odkrywać swoje naturalne predyspozycje, zamiast otrzymywać konkretne, utarte ścieżki rozwoju, związane kulturowo z płcią. Dlatego przedstawiajmy im wszystkie możliwości, nie ograniczając przyszłości naszych pociech tylko ze względu na płeć.

– Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie

Przyszłość dzieci zaczyna się od ich wyboru

Zeszłoroczne badanie wykazało, że rodzice znacznie częściej zachęcają córki do zabaw uznawanych za typowo kobiece, jak: taniec, śpiew, gotowanie, zabawa pluszakami lub lalkami. Schematy te, powielane przez kolejne pokolenia, często nakierowują dziewczynki do wyboru zainteresowań, przejawiania określonego rodzaju zachowań lub wchodzenia w konkretne role społeczne. W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność oraz wskazywać ograniczone ramy rozwoju w przyszłości.
Z raportu LEGO Play Well 2022 wynika, że 1 na 5 dorosłych Polaków (21%) czuło się ograniczanych w swoich aspiracjach zawodowych ze względu na płeć. Wspomniane wcześniej schematy wychowania dzieci wskazują, że problem ograniczeń płciowych pozostaną obecne w społeczeństwie, jeśli nie zmienimy sposobu w jaki kształtujemy młode umysły i ich indywidualne charaktery.

– Zmiany, jakie nastąpiły w świecie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat nigdy wcześniej w historii nie były tak dynamiczne. Zazwyczaj następowały one powoli, ewoluując z jednej formy do drugiej. A później to wszystko przyspieszyło. Pamiętam siebie w dzieciństwie i wyzwania, z którymi musiałam się mierzyć jako dziewczynka, która odbiegała od stereotypowej normy. Dzieci przychodząc na świat nie wiedzą czym są stereotypy i „co wypada a co nie”, więc tak naprawdę to my dorośli mamy tutaj najwięcej do zrobienia, żeby tych stereotypów nie powielać i nie przenosić ich na nasze dzieci. – Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”

 

Grupa LEGO dba o edukację rodziców

Badania pokazują, że dziś znaczna większość (94%) dorosłych Polaków nie czuje się wystarczająco przygotowana, by rozmawiać o kwestiach DEI (ang. Diversity, Equity, Inclusion – różnorodność, równość i integracja). Aby rozwijać indywidualne charaktery dziewczynek i wspierać ich naturalne kompetencje, potrzebują więc wsparcia w tej kwestii.
Grupa LEGO w najnowszej edycji kampanii ,,Dziewczynki mogą wszystko’’ przełamuje schematy w wychowywaniu dzieci. Marka chce inspirować dorosłych, aby pobudzali kreatywność swoich dzieci – budowniczych przyszłości, niezależnie od płci. Dzisiaj rodzice mają dostęp do wielu narzędzi, takich jak klocki, nowoczesne technologie, które pomogą stymulować dziewczynki, ich ciekawość i chęć poznawania świata. W efekcie będą mogły odkrywać swoje wyjątkowe talenty i znaleźć własną, unikalną drogę rozwoju. Bo dziewczynki naprawdę mogą wszystko!
***

O Grupie LEGO: Misją Grupy LEGO jest inspirowanie i rozwijanie przyszłych projektantów i konstruktorów poprzez zabawę. System zabawy LEGO, którego fundamentem są klocki LEGO, pozwala dzieciom i fanom budować i przebudowywać wszystko to, co potrafią sobie wyobrazić.Grupa LEGO została założona w Billund w Danii w 1932 r. przez Olego Kirka Kristiansena. Nazwa firmy pochodzi od dwóch duńskich słów LEg GOdt, które oznaczają „baw się dobrze”. Dzisiaj Grupa LEGO wciąż jest przedsiębiorstwem rodzinnym z siedzibą w Billund, ale jej produkty są sprzedawane w ponad 130 krajach świata.

O badaniu LEGO Play Well 2022: Wszystkie wyniki raportu, o ile nie podano inaczej, zostały zebrane od 32 781 rodziców i 24 593 dzieci w wieku 5-12 lat za pomocą 20-minutowego internetowego badania ilościowego przeprowadzonego w 35 krajach (w tym w Polsce) na początku 2022 roku. Aby uzyskać pełną listę krajów, prosimy o kontakt pod adresem media@lego.com.

O badaniu Geena Davis Institute on Gender in Media (2021): W badaniu wykorzystano internetowe ankiety opt-in w siedmiu krajach (Chiny, Czechy, Japonia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i USA), aby ocenić, czy kreatywność jest postrzegana przez rodziców i ich dzieci w kategoriach płci. Dokładniej rzecz ujmując, sprawdziliśmy, czy rodzice definiują kreatywność w różny sposób w odniesieniu do swoich synów i córek. Rodzice dzieci w wieku od 6 do 14 lat wypełniali pierwszą część ankiety, a następnie wyrażali zgodę na wypełnienie drugiej części przez ich syna lub córkę. W sumie badanie ukończyło 6 844 respondentów.

O Instytucie Geeny Davis ds. Płci w Mediach (GDIGM): Instytut, założony w 2004 roku przez zdobywczynię Oscara Geenę Davis, jest jedyną organizacją działającą na podstawie badań naukowych, współpracującą z przemysłem rozrywkowym w celu stworzenia równowagi płci, wspierania integracji i redukcji negatywnych stereotypów w rodzinnych mediach rozrywkowych. Więcej informacji na stronie: www.seejane.org

Sebastian Nowak

Dziewczynki mogą wszystko! Marka LEGO inspiruje do zabawy wolnej od stereotypów

Lego Rebuild The World

Już 9 na 10 polskich dziewczynek nie postrzega świata przez pryzmat stereotypów związanych z płcią i zgadza się ze stwierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”. To jeden z wniosków z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Instytut Geeny Davis ds. Płci w Mediach na zlecenie Grupy LEGO w 7 krajach, w tym w Polsce.

Mimo że dziewczynki nie zauważają podziałów płciowych, rodzice częściej zachęcają je do zabaw stereotypowo przypisywanych płci żeńskiej, co w efekcie może ograniczać swobodę wyrażania siebie i samorozwoju. W odpowiedzi na badania marka LEGO rozpoczyna w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” z udziałem m.in. Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.

Dziewczynki są otwarte na świat i różnorodność

Jak pokazuje badanie Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis współcześnie wychowywane dziewczynki są bardziej gotowe i otwarte na różnorodny świat niż nam, dorosłym, się wydaje. Aż 90% polskich dziewczynek w wieku 6-14 lat zgadza się z twierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”. To pokazuje, że najmłodsze pokolenie kobiet stroni od osądzania innych ze względu na nieszablonowe zainteresowania. Co więcej dziewczynki (60%) w mniejszym stopniu niż chłopcy (75%) zgadzają się z twierdzeniem, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci. Problem pojawia się, gdy społeczeństwo oraz rodzice zaczynają narzucać dziewczynkom ramy, według których mają funkcjonować dorastające młode kobiety.

Dzisiaj wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej widzimy, że popularne stereotypy, takie jak „dziewczynki lubią róż”, niekoniecznie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Owszem, część z nich lubi róż, ale inne wolą niebieski, zielony, żółty i czerwony. Mówi się też, że dziewczynki lubią być księżniczkami. I pewnie niektóre lubią, ale jest też wiele takich, które wolą bawić się w naukowców, strażaków, podróżników i w inne zabawy, które przez lata były uznawane za typowo chłopięce. Obserwuję te zmiany z wielką radością, bo pamiętam, że kiedy ja byłam małą dziewczynką i wypowiadałam głośno swoje marzenia, często słyszałam: „to niemożliwe, dziewczynki nie robią takich rzeczy, nie zostają kierowcami rajdowymi”. A dziewczynki mogą wszystko. Mają w sobie siłę, odwagę i potrafią być przebojowe. Lubią bawić się lalkami, ale równie chętnie tworzą budowle z klocków i powinniśmy je do tego zachęcać, bo to jedna z najlepszych zabaw, które pozwala rozwijać kreatywność.

Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”

Badanie wskazuje, że rodzice znacznie częściej zachęcają córki do zabaw uznawanych za typowo kobiece, jak: taniec, śpiew, wyszywanie, przebieranie się, gotowanie, zabawa pluszakami lub lalkami. Schematy te, powielane przez kolejne pokolenia, często nakierowują dziewczynki do wyboru zainteresowań, przejawiania określonego rodzaju zachowań lub wchodzenia w konkretne role społeczne. W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność.

Stereotypy tworzą obawy

Mimo, że znaczna większość dziewczynek nie osądza innych przez pryzmat podziałów płciowych, to same wyrażają obawy związane z oceną ich przez otoczenie. Aż 43% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano płci męskiej. To znacząco wpływa na swobodę wyboru dziecka, możliwości rozwoju nowych umiejętności i kreatywności.

Marka LEGO wierzy, że każde dziecko powinno mieć możliwość rozwoju swojego pełnego potencjału, niezależnie od płci. Do dzieci należy wybór zabawy, na którą mają ochotę, zgodną z ich potrzebami, pasjami oraz tym co je inspiruje. Bez obawy o bycie wyśmianym. Poprzez naszą kampanię chcemy zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Chcemy zainspirować nas, dorosłych, do tego, aby patrzeć na dzieci nie przez pryzmat ich płci, ale przez pryzmat tego, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje.

Beata Kucejko, dyrektor marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie 

Rodzice często oceniają kreatywność swoich dzieci przez pryzmat stereotypów w związanych z płcią. Choć w literaturze akademickiej spotyka się najczęściej opinie, że dziewczynki są mniej kreatywne od chłopców to badanie Instytutu Geeny Davis pokazało, że rodzice ze wszystkich badanych krajów częściej postrzegają swoje córki jako bardziej kreatywne. W przypadku Polski kreatywność córek vs. chłopców oceniania jest na 8.3 wobec 7.8 (w dziesięciostopniowej skali).

Budujmy pokolenia różnorodnych kobiet

Współczesne dziewczynki są świadkami rewolucji zachodzącej w społeczeństwie oraz działań ruchów prokobiecych czy feministycznych. To tylko jeden z elementów, które sprawiają, że młode pokolenia są bardziej otwarte na różnorodność i równość płciową.

Głosy dziewczynek, które myślą, że będąc sobą są niewystarczające lub mogą rozczarować rodziców są sygnałem, by im się przyjrzeć. Duża część z nich twierdzi, że aby czuć się ze sobą dobrze muszą wpisać się w istniejące schematy i spełniać oczekiwania otoczenia. Dziewczynki zaczynają obawiać się wyrażania siebie, zaczynają ukrywać swoje prawdziwe opinie i upodobania. A to właśnie swoboda w działaniu i kreatywność wspierają dzieci w odkrywaniu nieznanego, radzeniu sobie z wyzwaniami jakie stawia przed nimi dorosłe życie. Takie zachęcanie do dziecięcego “smakowania życia” wzmacnia także poczucie własnej wartości i pozwala kreować wyjątkową osobowość.

Aleksandra Kotulska, Senior Brand Managerka w Grupie LEGO

Dziewczynki mając możliwość swobodnego wyrażania siebie świadomie dokonują wyborów, „smakują życie”, pozwalają sobie na błędy, wybór innego rozwiązania i tym samym rozwijają swoją unikalną osobowość. Swoboda w działaniu i kreatywność pozwalają dzieciom odkrywać nieznane, radzić sobie w wyzwaniami w dorosłym życiu i wzmacniać poczucie własnej wartości.

Dziewczynki mogą wszystko

Kampania „Dziewczynki mogą wszystko” ma zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Marka LEGO chce zainspirować dorosłych, do tego, aby patrzyli na dzieci nie przez pryzmat ich płci i związanych z nimi sztywnych przekonań, ale poprzez to, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje. Kampania ruszyła z początkiem marca 2022 roku.


źródło: LEGO

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

LEGO® Braille Bricks – innowacyjna nauka czytania metodą Braile’a za pomocą klocków Lego

Fundacja LEGO Foundation i Grupa LEGO, zainspirowane historiami i pomysłami osób niewidomych na całym świecie, pilotują oddolną inicjatywę, której celem jest pomoc dzieciom niewidomym i słabowidzącym w nauce czytania metodą Braille’a poprzez zabawę klockami LEGO®.

24 kwietnia na konferencji Sustainable Brands w Paryżu, poświęconej zrównoważonemu rozwojowi, LEGO Foundation i Grupa LEGO ogłosiły swoje wsparcie dla pionierskiego projektu, który pomoże dzieciom niewidomym i słabowidzącym uczyć się metody Braille’a poprzez angażującą zabawę klockami LEGO przystosowanymi do alfabetu Braille’a.  

Koncepcja LEGO® Braille Bricks została po raz pierwszy zaproponowana LEGO Foundation w 2011 roku przez duńskie stowarzyszenie osób niewidomych „Dannish Association of the Blind”, a następnie w 2017 roku przez brazylijską fundację „Dorina Nowill Foundation for the Blind”. Od tego czasu projekt był opracowywany w ścisłej współpracy ze stowarzyszeniami niewidomych z Danii, Brazylii, Wielkiej Brytanii i Norwegii, a pierwsze prototypy są obecnie w fazie testów koncepcyjnych właśnie w tych krajach.

– Za sprawą tysięcy dostępnych obecnie audiobooków i programów komputerowych coraz mniej dzieci uczy się czytać metodą Braille’a. A jest to szczególnie ważne, ponieważ wiemy, że osoby niewidome, które potrafią posługiwać się alfabetem Braille’a, często są bardziej niezależne, mają wyższy poziom wykształcenia i lepsze perspektywy zatrudnienia. Jesteśmy głęboko przekonani, że klocki LEGO Braille Bricks mogą znacząco zwiększyć zainteresowanie nauką metody Braille’a. Bardzo cieszymy się, że LEGO Foundation umożliwia rozwój tego pomysłu i sprawi, że będą mogły skorzystać z niego dzieci na całym świecie – mówi Philippe Chazal, Skarbnik Europejskiej Unii Niewidomych.

Klocki LEGO Braille Bricks zostaną stworzone z taką samą liczbą wypukłych punktów jak te używane dla poszczególnych liter i cyfr w alfabecie Braille’a, i będą przy tym w pełni kompatybilne z tradycyjnym systemem klocków LEGO. Aby w pełni umożliwić widzącym nauczycielom, uczniom i członkom rodziny interakcję na równych warunkach, na każdym klocku będzie również narysowana litera, cyfra lub znak. Ta genialna koncepcja stanowi absolutnie nowe i dostarczające mnóstwo zabawy rozwiązanie, które zainteresuje dzieci niewidome i niedowidzące nauką alfabetu Braille’a, umożliwiając im rozwijanie szerokiego zakresu umiejętności potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania i odnoszenia sukcesów w niezwykle szybko zmieniającym się świecie.

Morten Bonde, Senior Art Director w Grupie LEGO, który cierpi na genetyczne zaburzenie wzroku, przez co stopniowo go traci, pracował jako wewnętrzny konsultant projektu. Morten, mimo problemów z widzeniem, jest zdeterminowany, by nie dopuścić do tego, aby utrata wzroku go ograniczała.

– Obserwowanie reakcji uczniów i nauczycieli na LEGO Braille Bricks było niezwykle inspirujące i uświadomiło mi, że jedyne ograniczenia, jakie spotkają mnie w życiu to te, które tworzę w swojej głowie. Poziom zaangażowania dzieci, by być niezależnymi i traktowanymi równoprawnie w społeczeństwie, był niezwykły. Jestem poruszony, widząc wpływ, jaki ten produkt już teraz wywiera na rozwój niewidomych i słabowidzących dzieci, na ich ciekawość i chęć nauki – komentuje Morten Bonde.

Produkt jest obecnie testowany w języku duńskim, norweskim, angielskim i portugalskim, natomiast na język niemiecki, hiszpański i francuski przyjdzie kolej w trzecim kwartale 2019 roku. Oczekuje się, że ostateczna wersja zestawu LEGO Braille Bricks zostanie wprowadzona na rynek w 2020 roku. Będzie on dystrybuowany bezpłatnie do wybranych instytucji za pośrednictwem sieci partnerów biorących udział w projekcie, na rynkach, gdzie prowadzone są testy. Zestaw będzie zawierać około 250 klocków LEGO Braille obejmujących pełen alfabet, cyfry od 0 do 9, wybrane symbole matematyczne, a także inspiracje do nauczania oraz prowadzenia interaktywnych gier i zabaw.

– Dzieci niewidome i słabowidzące mają marzenia i aspiracje związane z ich przyszłością, tak samo jak dzieci widzące – mówi John Goodwin, CEO LEGO Foundation. I dodaje: Mają takie same pragnienia, potrzebę poznawania świata oraz nawiązywania kontaktów, ale często doświadczają izolacji, będąc wykluczone z niektórych aktywności. W LEGO Foundation wierzymy, że dzieci uczą się najlepiej poprzez zabawę i rozwijają umiejętności, takie jak kreatywność, współpraca i komunikacja, których szczególnie potrzebują w dzisiejszym świecie po czwartej rewolucji przemysłowej. Dzięki temu projektowi dostarczymy pełne zabawy, sprzyjające integracji podejście do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci. Mam nadzieję, że zarówno dzieci, jak i rodzice, opiekunowie, nauczyciele i praktycy na całym świecie będą tak podekscytowani LEGO Braille Bricks jak my. Już nie możemy się doczekać, aby zobaczyć ich pozytywny wpływ.

FAKTY:

  • WHO szacuje, że na świecie aż 19 milionów dzieci ma zaburzenia widzenia. Wśród nich ok. 1,4 miliona cierpi na nieodwracalną utratę wzroku.
  • Około 75% dorosłych Europejczyków z zaburzeniami wzroku nie ma zatrudnienia. W całej społeczności osób z niepełnosprawnościami w Europie 53% nie ma pracy. Bezrobocie jest ściśle związane z dyskryminacją, ubóstwem i wykluczeniem społecznym (źródło: Europejskie Forum Osób Niepełnosprawnych i Europejska Unia Niewidomych)
  • W Stanach Zjednoczonych jedynie 10% niewidomych dzieci uczy się czytać alfabetem Braille’a, w porównaniu z ponad 50% w latach 50. XX wieku (raport National Federation of the Blind). Jednak według American Printing House for the Blind ten trend powraca, a społeczeństwo odzyskuje wiarę w znaczenie nauki Braille’a pomimo istnienia zaawansowanych cyfrowych pomocy dla niewidomych.
  • Dzieci niepełnosprawne często napotykają trudności w systemie szkolnym, ponieważ placówkom brakuje odpowiednich zasobów (źródło: Europejskie Forum Osób Niepełnosprawnych i Human Rights Watch)
  • Koncepcja LEGO Braille Bricks została początkowo przetestowana przez Dannish Association
    of the Blind, Dorina Nowill Foundation for the Blind (Brazylia), Royal National Institute of Blind People (Wielka Brytania), Leonard Cheshire (Wielka Brytania) i Blindeforbundet Norge (Norwegia).

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF