BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.
Kobiety i mężczyźni mają swój sposób sięgania po więcej w życiu. Mężczyzn często motywuje sam fakt zdobywania sukcesów, kobiety potrzebują czegoś więcej.
Kobiety w przeciwieństwie do mężczyzn idą w biznesie „po swoje” powoli i rozważnie. Sukces w rozumieniu kobiety jest ściśle powiązany z poczuciem spełnienia, misji, budowania zaufania i relacji. Nierzadko zdarza się, że kobiety wykształcone wciąż mniej zarabiają od mężczyzn, pracując na tych samych stanowiskach.
Z badań Sally Hellgessen, amerykańskiej pisarki i autorki książki „How Women Rise” wynika, że kobiety popełniają 7 kluczowych błędów w budowaniu swojej pozycji w firmie. Dwa najważniejsze to:
1. Perfekcjonizm
Perfekcjonizm atakuje umysł, zawłaszcza emocje, a potem ciało. Kobieta, aby zdecydować się na kolejny krok w karierze zawodowej musi być na 100% pewna swoich kompetencji. Z psychologicznego punktu widzenia perfekcjonizm to obawa przed porażką, niezrozumieniem, czyli czynnikami blokującymi naturalne zachowania i podejmowanie odważnych decyzji.
Elżbieta Krokosz, dyrektor zarządzająca Talent Development Institute, master coach i ekspertka od talentów oraz zarządzania talentem swoim i innych
2. Chęć bycia lubianą
Słynne badanie Harvard Business School na podstawie sukcesu zawodowego Heidi Roizen pokazuje wyzwania stojące przed kobietami, tylko dlatego, że…są kobietami.
Heidi Roizen odnosiła sukcesy zawodowe, pracując jako inwestor venture capital w Dolinie Krzemowej. W ramach eksperymentu w 2002 r. Profesor z Columbia University przedstawił historię jej zawodowego sukcesu dwóm grupom studentów. W jednej z wersji zmienił imię z „Heidi” na „Howard”, czyli przedstawił historię mężczyzny. Okazało się, że tylko Howard zdobył sympatię uczestników badania, dla których był godnym podziwu rekinem biznesu, jak i sympatycznym facetem, z którym miło spędzać wolny czas. Do kobiety sukcesu – Heidi mieli już o wiele mniej sympatii.
Wyniki eksperymentu jasno pokazują, że postrzeganie sukcesu zawodowego kobiety i mężczyzny jest krzywdzące. Bogate życie zawodowe sprawia, że automatycznie kobiety są mniej lubiane, a mężczyźni wręcz odwrotnie, zyskują. Taki pogląd powoduje, że panie o wiele rzadziej decydują się spektakularną karierę zawodową lub wycofują się z niestandardowych pomysłów.
Elżbieta Krokosz, dyrektor zarządzająca Talent Development Instutite, master coach i ekspertka od talentów oraz zarządzania talentem swoim i innych
Kompetencje, które rozbiją szklany sufit
Pierwszą z kompetencji jest odwaga menedżerska, do podejmowania niepopularnych decyzji, za które kobieta można być nielubiana, do ryzyka — odważnego działania w sytuacjach niepewności oraz do bycia autentyczny. Druga kompetencja jest związana z poznaniem siebie, swoich potrzeb, czyli inspirowanie samej siebie do realizacji rozwojowych celów. Kiedy kobieta czuje, że “walczy o coś ważnego” to jest w stanie znaleźć w sobie pokłady kompetencji i siły do “przenoszenia gór”. I stąd tak ważne w świadomym rozwoju kobiet, w sięganiu po więcej to, aby poznać o jakie cele naprawdę chciałaby zawalczyć? Co ważnego zawodowo, chciałabym osiągnąć, co nie jest tylko sukcesem dla samego sukcesu, ale właśnie realizacją czegoś naprawdę ważnego.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Dekarstwo to tradycyjnie zawód typowo męski. Ale w tym męskim świecie są silne kobiety, które trzymają często w rękach rodzinne biznesy. Wspierając mężów w prowadzeniu firmy są jednocześnie managerem, księgową, kadrową, dyrektorem finansowym i operacyjnym, organizatorem spraw wszelakich. Samo życie i dlatego tak porusza. Proste historie, które zmieniają naszą rzeczywistość i mają ważny wydźwięk społeczny.
Właśnie wystartowała kampania HISTORIE SILNYCH KOBIET, która pokazuje ciężką pracę oraz rolę kobiet w rozwoju branż postrzeganych jako typowo męskie. Jest blisko prawdziwego życia tysięcy kobiet w Polsce, dlatego tak wzrusza. Jest szczera i autentyczna.
Poznaj historię Asi Gąseckiej:
Poznaj historię Basi Michalskiej:
Marka Velux chce pokazać kobietom pracującym w branżach zdominowanych przez mężczyzn, przede wszystkim dekarstwie, że dostrzega ich ciężką pracę i chce je wspierać w rozwoju oraz prowadzeniu rodzinnych biznesów. Agencja Focus Nation, z którą marka współpracuje od 6 lat, stworzyła kampanię o przełamywaniu stereotypów, budowaniu pewności siebie i wspierającą kobiety w realizacji ambicji zawodowych. Powstały filmy, które opowiadają inspirujące historie Basi i Asi, wyjątkowych kobiet w męskim świecie, które wzięły los w swoje ręce i doskonale realizują się w biznesie.
Powstała dedykowana STRONA, która zaprasza do społeczności kobiet, aktywnie działających w branży dekarskiej, by wzajemnie się wspierać i inspirować oraz dostarczać możliwość uczestnictwa w szkoleniach.
Wokół nas zachodzą pozytywne i oczekiwane zmiany. Widzimy potencjał kobiet, które doskonale radzą sobie w różnych zawodach, także tych postrzeganych jako typowo męskie. W branży dekarskiej czy budowlanej pracuje wiele kobiet i doskonale realizują tu siebie oraz swoje ambicje zawodowe. Kobiety prowadzą lub współprowadzą firmy wnosząc nową energię, empatię i doskonałą organizację. Chcemy je wspierać.
Justyna Ściesiek, project manager Velux
Pracując nad strategią i koncepcją kreatywną dla marki zależało nam na wydobyciu autentyczności, stworzeniu prawdziwego kontentu, który będzie emocjonalny i podkreśli ważny trend społeczny, jakim jest wspieranie i promowanie kobiet. Historie Pani Barbary i Pani Joanny, które zrealizowaliśmy w formie filmów miały oddać wielowymiarowość życia kobiet w Polsce, ich marzeń, empatii i ambicji, a nie być jedynie reklamą video. Uważam, że im trudniejszy temat podejmujemy, tym lepsze efekty udaje nam się ostatecznie osiągnąć. Wierzę w to, że wkrótce, będziemy realizować więcej podobnych projektów, trudnych, ale i ważnych społecznie.
Michał Korczak, dyrektor zarządzający Focus Nation
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
8 marca to z pozoru idealna okazja dla marketerów w celu dotarcia do kobiet i postawienia ich w świetle reflektorów. Zastanówmy się jednak: czy zaplanowanie działań na dzień, w którym płeć żeńska jest bombardowana z każdej strony prokobiecymi reklamami, promocjami i kampaniami społecznymi, jest dobrym pomysłem na wyróżnienie się na tle konkurencji czy też zdobycie rozgłosu w jakiejś sprawie?
Przeanalizujmy tą kwestię pod paroma względami.
OLX „Bez jaj”
W 2020 roku OLX wypuścił bardzo ciekawą kampanię na temat nierówności kobiet pod względem wynagrodzeń w Polsce. Jak podają bohaterki reklamy: „Zarabiamy w Polsce ok. 18,5% mniej od mężczyzn. To tak, jakbyśmy pracowały za darmo przez 68 dni w roku, czyli do dzisiaj, do 8 marca. I jak się z tym czujecie w Dzień Kobiet?”. Kampania „Bez jaj” pomimo, że ujrzała światło dzienne akurat w święto płci żeńskiej, nawiązuje do niego wyłącznie poprzez podkreślenie realnej sytuacji, jaka ma miejsce w Polsce. W ten sposób OLX w ciekawy sposób wykorzystał 8 marca zwracając uwagę na problem, z jakiego większość z kobiet mogła sobie w ogóle nie zdawać sprawy. Dzień Kobiet w tym przypadku był jednym z elementów kampanii, a nie jej głównym powodem.
Avon „Niech Cię usłyszą”
Nowa kampania powstała jako część strategii „Watch Me Now” prowadzonej przez markę Avon. Jej celem jest zachęcenie kobiet do dzielenia się swoimi historiami, które mogłyby zainspirować innych do działania. Akcja #MeToo pokazała, że właśnie jeden głos może mieć ogromne znaczenie i zapoczątkować globalne zmiany w tematach, o których się nie mówi.
Avon w tym przypadku porusza problem pewności siebie. Motywuje, wspiera i daje poczucie Girl Power wszystkim kobietom, a także możliwość zabrania głosu i przyczynienia się do zmian na lepsze jutro. Na dodatek każda historia to 1 dolar przekazany na prokobiece cele społeczne.
Kampania ruszyła na tyle wcześnie, że nie została przyćmiona przez inne działania komunikacyjne.
GaleriaMarek.pl „tydzień kobiet”
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że z okazji pewnych świąt i wydarzeń, możemy liczyć na symboliczne rabaty od ulubionych marek. Zwykle jednak taka promocja ogranicza się wyłącznie do jednego dnia lub ewentualnie weekendu. GaleriaMarek.pl wpadła natomiast na nieco inny pomysł. Promocje rozpoczęły się na tydzień przed Dniem Kobiet, dając swoim klientom możliwość skorzystania z rabatów dla poszczególnych marek z dużo większym wyprzedzeniem. Dlaczego był to dobry pomysł? Klienci, mogąc dokonać zakupów przed „Dniem Ostatecznym”, są bardziej skłonni do wydawania pieniędzy przez cały tydzień w jednym miejscu niż tego samego dnia, szukając ofert u różnych dostawców.
Chcemy czegoś więcej
Współcześni konsumenci, a przede wszystkim kobiety, oczekują wartości dodanej od komunikacji, która jest do nich skierowana. Obecnie promocje z okazji jakiegoś święta nie są niczym szczególnym, a raczej czymś oczekiwanym i wymaganym. Badania Boston Consulting Group pokazują, że kobiety odpowiadają za ponad 80% decyzji zakupowych. Właśnie dlatego wszelkie kampanie kierowane do nich, nie powinny być czymś „okazjonalnym”; taka komunikacja powinna być prowadzona długoterminowo.
Zauważ, że wiele marek w swoich kampaniach stara się w odpowiedni sposób dotrzeć do swojej grupy docelowej. W przypadku kobiet możemy się spotkać z działaniami opartymi o femvertising, czyli nurt poruszający takie tematy, jak: body positiving, równość płci, obalanie stereotypów, a także siłę kobiet, tzw. „woman empowerment”.
Weźmy dla przykładu markę H&M, która posiada w swojej ofercie zarówno odzież damską, jak i męską, a także dziecięcą. Ich kampanie, pomimo że są skierowane do różnych grup docelowych, są przy tym odpowiednio dostosowane pod względem treści. W 2016 roku H&M wypuścił kampanię „She’s a Lady”, promującą nową kolekcję jesienną dla kobiet, a jednocześnie obalającą stereotypy życia codziennego. W 2019 roku marka zaprezentowała nową kampanię strojów kąpielowych na lato, w której postawiła na #bodypositive. Na zdjęciach mogliśmy dostrzec modelki o różnych typach sylwetki, a także w ich naturalnym wydaniu – bez obróbki Photoshopa. Można nawet zauważyć, że w ostatnim czasie marka rozszerzyła swoją ofertę o H&M+, wprowadzając modele dla osób +size.
Jaki jest wniosek? Wykorzystanie femvertisingu w działaniach komunikacyjnych marki przekłada się na budowanie wizerunku marki przyjaznej kobietom. Zauważ, że taka komunikacja nie jest jednorazową akcją, ale ciągłym procesem, podczas którego marka zdobywa szacunek płci pięknej. W ten sposób firma traktuje Dzień Kobiet jako dodatek do swojej prokobiecej komunikacji, a nie jako jej główny element.
Kobieta to Twój target
Jak już wspomniałam, kobiety odpowiadają za większość decyzji zakupowych. Marka Old Spice w swojej reklamie idealnie wykorzystała ten fakt. Chcąc wypromować produkt dla mężczyzn, Isaiah Mustafa, zwraca się do kobiet jako decydentek w sprawie męskich kosmetyków. Określając siebie jako „The Man Your Man Could Smell Like”, sugeruje, że dzięki użyciu produktu marki Old Spice przez swojego partnera, będą mogły poczuć się jak przy nim – bohaterze reklamy. Efekt? Spot ukazał się w 2010 roku, jednak liczba wyświetleń na youtube w dalszym ciągu rośnie, a pod filmem stale pojawiają się nowe komentarze.
Zauważ, że pomimo, że grupą docelową produktu są mężczyźni, komunikacja została skierowana do kobiet, które mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe płci męskiej.
Woman remembers
Spójrzmy jeszcze na sytuację, która miała miejsce pod koniec 2020 roku. Żyjemy w czasach, kiedy konsumenci wymagają od marek objęcia konkretnego stanowiska w danym temacie. Jednak, pomimo, że sporo firm starało się nie wypowiadać w sprawie Strajku Kobiet i pozostać neutralne pod tym względem, czerwone błyskawice zalały nasze media społecznościowe zarówno przez konta osobiste, jak i biznesowe. Należy zauważyć, że mimo, że znak stał się popularnym chwytem marketingowym i okazją do podkręcenia sprzedaży, większość marek potraktowała go raczej jako symbol niezależności, wsparcia i wolności słowa, co dodawało i w dalszym ciągu dodaje otuchy kobietom w walce z systemem.
Tematy polityczne nie należą jednak do najłatwiejszych i często budzą kontrowersję. Właśnie dlatego marki, które poparły Strajk Kobiet z pewnością zyskały przychylność wielu konsumentek, co może mieć znaczący wpływ na dalsze „obserwowanie” marki.
Jak zatem przyciągnąć uwagę kobiet?
Nie prowadź działań prokobiecych wyłącznie w okolicach 8 marca – możesz zginąć w tłumie. Jeżeli zależy Ci natomiast na osiągnięciu szybkich efektów w stosunkowo krótkim czasie, zacznij z wyprzedzeniem – przynajmniej na tydzień przed Dniem Kobiet.
Poruszaj problemy społeczne dotyczące kobiet – one zawsze walczyły i zawsze będą walczyć o swoje prawa. Dlatego warto o tym mówić głośno.
Nie kieruj się stereotypami – kobiety chcą je obalać. Pink is not always the new black.
Bądź odważny/odważna w swoich działaniach marketingowych – to nie czas na chowanie głowy w piasek, obecnie nie ma tematów tabu.
Jak widzisz, kobieta ma obecnie ogromne znaczenie w świecie marketingu. Warto jednak zadbać o odpowiednią komunikację, która będzie do nich skierowana. Jak możesz tego dokonać? Obserwuj – sytuację, trendy, zachowania. Wszystko może mieć wpływ na Twoje działania i Twój sukces. Powodzenia!
Cyrek Events to agencja eventowa, która powstała by łączyć dwie rzeczywistości: offline i online, zamiłowanie do nowych technologii i miłość do eventów.
Wiemy, że coraz trudniej zaskoczyć czymś uczestników, dlatego uważnie śledzimy, (a czasem wyprzedzamy!) bieżące trendy, aby zapewnić naszym klientom niepowtarzalne doznania i efekt WOW!
cyrekevents.com
Kolor jest zupełnie nieistotnym kryterium dla kobiety, która poszukuje nowego samochodu. Najważniejsze są … pieniądze – wynika z badania przeprowadzonego przez platformę Carsmile. Panie lubią podróżować wygodnie, bo aż 8 na 10 najbardziej poszukiwanych przez nie modeli w 2020 roku to SUVy i crossovery. Najpopularniejszy rozwiązaniem finansowym jest wśród kobiet wynajem, a najmniej popularnym – leasing. Carsmile jest laureatem 9. edycji konkursu na 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie organizowanym przez Brief.pl.
„Jeśli ktoś jeszcze uważa, że kobieta wybierając samochód patrzy w pierwszej kolejności na kolor, ten powinien natychmiast wyzbyć się tego typu poglądów. To stereotyp. Kobieta skupia się przede wszystkim na pieniądzach”. Tak można podsumować wyniki badania przeprowadzonego wśród użytkowników platformy Carsmile. Sondaż wskazuje, że kolor jest dla pań jednym z najbardziej nieistotnych czynników przy wyborze samochodu. Jeśli coś ma dla nich mniejsze znaczenie niż kolor, to tylko nagrody typu auto roku. W sumie preferencje kobiet nie różnią się istotnie od kryteriów, którymi kierują się mężczyźni wybierając auto dla siebie.
Budżet, bezawaryjność i bezpieczeństwo
Co jest dla pań najistotniejsze?
Miesięczny koszt to priorytet. Kobiety patrzą na samochód pragmatycznie. Traktują go jako środek transportu, który umożliwia realizację codziennych aktywności. Auto musi mieścić się w założonym budżecie, również jeśli chodzi o koszt paliwa. Musi być bezawaryjne i bezpieczne. Nie ma znaczenia, jaka to marka czy model.
Michał Knitter, wiceprezes Carsmile
Kobiety chętnie korzystają z wynajmu, a rzadko z leasingu
Badanie, mające formę ankiety internetowej, przeprowadzono wśród użytkowników platformy Carsmile na przełomie czerwca i lipca ub.r. Większość kobiet, które wzięły w nim udział (51%), zadeklarowało, że wykorzystują samochód do celów prywatnych. Najpopularniejszym rozwiązaniem finansowym, z jakiego skorzystały panie wybierając ostatnio samochód był wynajem (42%), a najmniej popularnym – leasing (16%). Odpowiednio 23% i 19% badanych zadeklarowało zakup auta za gotówkę i na kredyt.
Panie kochają crossovery
Z okazji Dnia Kobiet, analitycy Carsmile sprawdzili także, jakich samochodów kobiety najczęściej poszukują. Wytypowali 10 modeli, które były najczęściej oglądane przez użytkowników płci pięknej (liczba odsłon) w 2020 roku. Najważniejszy wniosek z tego zestawienia jest następujący: kobiety kochają SUVy i crossovery. Dlaczego? Bo są wygodne i jednocześnie modne, dają poczucie większego bezpieczeństwa, zwiększają widoczność na drodze. Mają też atrakcyjna cenę. W sumie aż 8 na 10 najbardziej poszukiwanych modeli przez kobiety korzystające z platformy Carsmile to SUVy i crossovery. W zestawieniu pojawił się tylko jeden hatchback i jeden sedan. Panie najczęściej oglądały w 2020 roku Hyundaia Tucsona. Na drugim miejscu znalazła się Toyota C-HR, a na trzecim – Dacia Duster.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Jesteś silna, energiczna czy intrygująca? A może zmieniasz swoje oblicze w zależności od roli w którą się wcielasz? Nieważne jaka, zawsze jesteś najlepszą wersją siebie - mówi E. Wedel w nowej kampanii Czekolad Premium i od 1 do 10 lutego organizuje konkurs do konsumentek, w którym nagrodą jest udział w profesjonalnej sesji zdjęciowej z Omeną Mensah. Sesja odbędzie się 15 lutego w Warszawie, a jej efekty zostaną opublikowane w magazynie Viva!, dostępnym na rynku od 7 marca, czyli w przeddzień Międzynarodowego Dnia Kobiet.
Trzy czekolady, trzy oblicza kobiecości
Czekolada Gorzka 80% jest silna, wariant „Cząstki pomarańczowe” wyraża energię, a „Orzechy laskowe i słony karmel” intryguje – każda z czekolad wedlowskiej linii Premium reprezentuje inny typ kobiecej osobowości. To właśnie z myślą o kobietach i dla kobiet, E. Wedel realizuje kampanię, której częścią jest konkurs na Instagramie: „Oblicza kobiecości”.
Na czym polega konkurs? Należy wybrać jedno z trzech oblicz kobiecości E. Wedel (silna, energiczna lub intrygująca), pokazać je na zdjęciu (poprzez stylizację, makijaż czy cokolwiek przyjdzie nam do głowy) i opublikować je na swoim instagramowym profilu, w opisie wyjaśniając swój wybór, nie zapominając przy tym o dodaniu hasztagów: #wedel i #obliczakobiecości oraz otagowaniu @e.wedel. Uwaga: zgłaszające się osoby powinny pamiętać, że sesja zdjęciowa, będąca nagrodą w konkursie, zostanie zorganizowana 15 lutego (piątek) w Warszawie.
Dla kobiet i z kobietami
Konkurs wspiera Omenaa Mensah, która sama uosabia różne oblicza kobiecości. Jest silną kobietą biznesu, prowadzącą Omenaa Foundation, która działa m.in. na rzecz tolerancji, edukacji dzieci i młodzieży w Ghanie, jest energiczna, np. gdy szusuje po zaśnieżonych stokach, a na wieczorne wyjścia przybiera intrygujące oblicze.
Każda kobieta zmienną jest… i bardzo dobrze! Cenię w kobietach różnorodność, uwielbiam ich umiejętność zmieniania się w zależności od okazji, humoru, czy swojego kaprysu, cieszę się, że nie pozwalamy sobie na zaszufladkowanie. Kampania E. Wedel to hołd dla kobiet, poza tym marka jest partnerem strategicznym spektaklu ”Czarno to widzę”, którego premierę planujemy w listopadzie 2019 roku i który będzie wspierał budowę naszej szkoły dla dzieci ulicy w Ghanie, dlatego z przyjemnością zaangażowałam się w tę inicjatywę – mówi Omenaa Mensah, Prezeska Omenaa Foundation.
Wedel kocha kobiety i chce je rozpieszczać – właśnie dlatego stworzono linię Czekolad Gorzkich Premium, które wyróżnia zawartość kakao z Ghany, eleganckie opakowanie i starannie wyselekcjonowane składniki.
O konkursie
Konkurs trwa od 1 do 10 lutego 2019 r. Wyniki konkursu, 11 lutego ogłosi Omenaa Mensah na swoim profilu na Instagramie (https://www.instagram.com/omenaamensah/?hl=pl). Sesja zdjęciowa (zaplanowana na 15 lutego 2019 r.) zostanie opublikowana w numerze 5/2019 magazynu Viva!, który ukaże się w przeddzień Dnia Kobiet. Za obiektywem stanie Marta Wojtal, fotografka gwiazd. Regulamin konkursu dostępny jest na stronie: https://bit.ly/2GbGLks, w razie pytań prosimy o kontakt pod adresem wedel@walk.pl
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.