W spółkach giełdowych zaledwie 6 proc. stanowisk prezesów zajmują kobiety. Spadek reprezentacji kobiet w biznesie [RAPORT]

Business_woman

Według danych za cały rok 2021 aż 80 proc. stanowisk prezesów i 75 proc. stanowisk członków zarządu w polskich firmach zajmują mężczyźni, a liczba kobiet na tych stanowiskach zaczęła spadać. W zaledwie 6 proc. spółek giełdowych funkcję prezesa sprawuje kobieta. O 3 proc. w stosunku do 2020 r. spadła również liczba firm należących do kobiet. Dodatkowo głos kobiet w debacie publicznej jest nadal mało obecny - według badań 75 proc. ekspertów zapraszanych do mediów stanowią mężczyźni. Rusza druga odsłona kampanii Wiedza Nie Ma Płci, której celem jest zmiana tej sytuacji.

Liczba firm należących do kobiet w Polsce na koniec 2021 r. była o 3 proc. mniejsza, niż rok wcześniej i stanowiła 32,5 proc. wszystkich firm, jak wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Jednocześnie spadła liczba kobiet na stanowiskach prezesów – z 23,5 proc. do 19,5 proc. – oraz członków zarządów – z 30 proc. do 25 proc. Oznacza to, że aż 80 proc. stanowisk prezesów i 75 proc. stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni, mimo że, wg danych GUS, udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc.

Spadek liczby kobiet na stanowiskach prezesów i członków zarządu dotyczy również spółek notowanych na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6 proc. funkcję prezesa pełni kobieta, co stanowi spadek o 1,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Wśród członków zarządów spółek giełdowych kobiety stanowią jedynie 17 proc., co również oznacza spadek w stosunku do 2020 r. o 1 proc.

Co 5. przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności

Na spadek aktywności biznesowej kobiet niewątpliwy wpływ miała pandemia. Według raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką na temat sytuacji polskich przedsiębiorczyń aż ⅓ badanych właścicielek i współwłaścicielek firm przyznała, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności, ponad ¼ odnotowała spadek przychodów, a 8 proc. musiało zawiesić działalność. Z kolei co 5. przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy.

Rusza druga odsłona kampanii Wiedza Nie Ma Płci

Jednak problemów z obecnością kobiet w biznesie nie można tłumaczyć tylko wydarzeniami ostatnich dwóch lat. Według wyników badań opublikowanych w magazynie „Science” już 6-letnie dziewczynki wierzą w stereotypy płci – np. że z natury są mniej inteligentne od chłopców. Pod wpływem tych wcześnie zakorzenionych przekonań wiele z nich w późniejszym życiu rezygnuje z rozwoju w pewnych dziedzinach czy ścieżek kariery, bo wierzą, że jako kobiety się do tego nie nadają. Więcej o tym, jak nieuświadomione stereotypy wpływają na wychowanie dzieci i o tym, jak im nie ulegać, można dowiedzieć się z pierwszej z cyklu debat w ramach drugiej odsłony kampanii #WiedzaNieMaPlci.

Kampania Wiedza Nie Ma Płci ma na celu wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecności w mediach specjalistek i specjalistów z różnych dziedzin.

To obszar, w którym jeszcze wiele jest do zrobienia. Według danych z maja 2021 r. aż 75 proc. specjalistów zapraszanych do wypowiedzi w mediach stanowią mężczyźni, a odsetek kobiet w ciągu ostatnich 8 lat wzrósł tylko o 1 proc. Chcemy to zmienić, chcemy pokazać ekspertki, które mają wiedzę również w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przyszłość rynku pracy. Czy w ogóle debata, w której biorą udział przedstawiciele tylko jednej grupy, daje wartość słuchaczom? Wartość daje różnorodność.

Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku

Kampania jest inicjatywą Klubu Champions of Change, działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezesów dużych firm działających w Polsce i powstał z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej i największej polskiej organizacji wspierającej przedsiębiorczość kobiet.

W ramach kampanii na kanale YouTube Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką będą publikowane debaty z udziałem menedżerek i kobiet biznesu, które porozmawiają o stereotypach, sztucznej inteligencji, przyszłości pracy, automatyzacji w biznesie oraz odkrywaniu i wykorzystywaniu swoich talentów. Część debat poprowadzi dziennikarz Jarosław Kuźniar.

Cykl spotkań Wiedza Nie Ma Płci 2022 obejmuje pięć debat:

  • Nieświadome stereotypy w wychowaniu dziewczynek – 17 stycznia
    Ekspertki: Joanna Łukiewicz z NatWest, Katarzyna Zawodzińska z Ekaterra i Marta Życińska z Mastercard
  • Automatyzacja w biznesie – 20 stycznia
    Ekspertki: Agnieszka Pietrzak z Huawei, Magda Kotowska-Gawrylczyk z NatWest i Marta Tylek z Accenture
  • Praca zdalna vs. hybrydowa – 7 lutego
    Ekspertki: Agnieszka Pocztowska z Shell, Karolina Gębura- Nowak z Philip Morris i Agnieszka Mitoraj z Deloitte
  • AI. Jak stereotypy kształtują sztuczną inteligencję i co z tym zrobić? – 10 lutego
    Ekspertki: Agnieszka Piechocka z SAS, Magdalena Kasiewicz z Microsoft i Żaneta Łucka- Tomczyk z Orange – 10 lutego
  • Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń – 14 lutego
    Ekspertki: Iwona Dudzińska z Citi Handlowy i Małgorzata Petru z Banku BNP Paribas

Pobierz pełny raport 


Źródło: Sukces Pisany Szminką 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Fundacja Sukces Pisany Szminką: 26 proc. kluczowych stanowisk w firmach zajmują kobiety

Bizneswoman Roku- Sukces Pisany Szminką

Polska zajmuje jedno z najwyższych miejsc w Unii Europejskiej pod względem przedsiębiorczości kobiet, dotyczy to głównie małych przedsiębiorstw. We wszystkich firmach objętych badaniem tylko 30 proc. członków zarządów to kobiety, a jedynie w 23 proc. pełnią one funkcję prezesa. Dlatego wciąż potrzebujemy inicjatyw wspierających Polki w realizacji marzeń o prowadzeniu własnego biznesu.

Kobiety w Polsce stanowią 52 proc. ludności, a ich potencjał przedsiębiorczości jest duży, potrzebne są tylko szanse i możliwości jego realizacji. W ciągu jedenastu lat działania konkursu Bizneswoman Roku organizowanego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką nagrodzono już ponad setkę przedsiębiorczyń, założycielek firm nie tylko ogólnopolskich, ale i międzynarodowych.

W zarządach dużych firm wciąż jest za mało kobiet

O ile w budowaniu mniejszych biznesów przez kobiety Polska na tle innych krajów Europejskich wypada dobrze, to we władzach dużych firm, prowadzonych przez kilkuosobowe zarządy, kobiety są już w mniejszości.

Z danych zebranych przez agencję badawczą Bisnode a Dun & Bradstreet Company po przebadaniu 550 tys. firm wpisanych do rejestru KRS w Polsce, które mają wpisany skład zarządu pośród małych, średnich, dużych czy akcyjnych spółek wynika, że 30 proc. członków zarządów to kobiety. Z kolei tam gdzie pośród powyższych firm została wpisana w rejestr funkcja prezesa to w 23 proc. stanowią kobiety.

Oznacza to, że zaledwie 26 proc. kluczowych stanowisk w firmach zajmują kobiety. W porównaniu do roku 2018 to 2-procentowy wzrost. Jeszcze mniejszy jest udział kobiet w radach nadzorczych spółek obecnych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych – wynosi 12,7 proc. To wzrost o 1,6 proc. w ciągu ostatnich 10 lat.

Przedsiębiorcze Polki na tle Unii Europejskiej

W Unii Europejskiej pod względem przedsiębiorczości kobiet zajmujemy jedno z najwyższych miejsc – co trzecia firma w Polsce jest założona i prowadzona przez kobietę. Zazwyczaj są to jednak niewielkie przedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 osób, najczęściej z branży usługowej, w której aż 75 proc. firm należy do kobiet. Są to przede wszystkim salony fryzjerskie, salony urody, ale też kancelarie prawne, zakłady opieki zdrowotnej lub niewielkie przedsiębiorstwa produkcji i naprawy odzieży.

Komisja Europejska, w odpowiedzi na wezwanie Parlamentu Europejskiego, już w 2012 r. proponowała wprowadzenie parytetów ze względu na płeć, obierając za cel osiągnięcie 40-procentowego udziału kobiet w radach nadzorczych spółek giełdowych do końca 2020 r. Najbliżej tego są obecnie kraje skandynawskie, najdalej kraje bałkańskie oraz południowej i środkowej Europy – w tym Polska.

Przed realizowaniem się w biznesie kobiety często powstrzymuje brak wiary we własne możliwości. Jak wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, zaledwie 9 proc. kobiet deklaruje, że nie brak im pewności siebie, by podejmować ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzając zmiany w swoim życiu zawodowym, kieruje się oceną innych. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką od 12 lat stara się zwalczać te obawy, nagradzając kobiety, które dzięki determinacji i zaangażowaniu odniosły sukces w biznesie. Potrzeby takich inicjatyw dowodzi ogromne zainteresowanie, jakim się cieszą – w XI edycji r. w kategoriach otwartych konkursu Bizneswoman Roku wpłynęło ponad 700 nominacji. Mimo trudnych warunków, w jakich obecnie wszyscy działamy, trwa zbieranie nominacji do kolejnej edycji konkursu.

Małgorzata Kożuchowska i Karolina Adamska- XI Edycja Bizneswoman Roku
Małgorzata Kożuchowska i Karolina Adamska/ Źródło: Rocket Science

O konkursie

Kandydatki mogą zgłaszać się do konkursu samodzielnie lub zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je też inni. Zgłoszeń oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl

Jeśli zgłoszenie nastąpi przez nominację od osób trzecich, kandydatka otrzymam maila z informacją o nominacji, linkiem do regulaminu oraz kategorii. Podejmując decyzję o starcie w konkursie, będzie musiała wypełnić formularz on-line w właściwej kategorii.

Zgłoszenia są przyjmowane w 7 kategoriach otwartych:

  • Biznes Roku, Przychód powyżej 10 mil złotych
  • Biznes Roku, Przychód poniżej 10 mil złotych
  • Pomysł na start / Biznes Lokalny
  • Startup Roku
  • Liderka w Nowych Technologiach
  • Organizacja przyjazna rodzicom
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja
  • Działalność Społeczna

Zgłoszenia przyjmowane są do 28 lutego 2021 r.

W kategoriach zamkniętych: Grand Prix: Inspiratorka Roku, Male Champion of Change, Female Champion of Change kandydatki i kandydaci nominowani są przez członków Jury konkursu, ekspertów oraz Fundację.

Organizatorzy: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, SKANSKA
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech, ABSL, Polska Izba Biznesowa we Włoszech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times, Twój Styl, Polacy we Włoszech


Źródło: Rocket Science

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Diversity & inclusion w branży nowych technologii – premiera raportu Strong Leaders Creator in IT [RAPORT]

Outsourcing działów backoffisowych do Indii i Chin, praca zdalna na pełen etat, wielokulturowość, zmiany gospodarcze, globalizacja i pandemia - wszystko to konfrontuje biznes z nowymi wyzwaniami. Jednym z nich jest kwestia diversity & inclusion - w ostatnich latach to właśnie idea różnorodności i zaangażowania w funkcjonowanie firm jest wskazywana jako niezaprzeczalny “must have” w przedsiębiorstwach, które chcą rozwijać się we współczesnym świecie.

Idea divesrity&inclusion jednocześnie zwraca uwagę w stronę grup dotychczas marginalizowanych w biznesie, wśród których znajdują się również kobiety. Chociaż z roku na rok kwestia rozwoju zawodowego kobiet przedstawia się coraz lepiej, firmy wciąż jeszcze mają sporo lekcji do odrobienia właśnie z tego zakresu. Potwierdzają to wyniki opublikowanego właśnie raportu „Strong Leaders Creator in IT”, ukazującego jak organizacje wspierają budowanie kariery kobiet.

Opracowanie wychodzi naprzeciw wyzwaniom, przed jakimi stoją firmy, którym zależy na wsparciu kobiet i analizuje ważne obszary takie jak: edukacja, macierzyństwo i opieka, rekrutacja oraz ścieżka rozwoju. Raport prezentuje wyniki na podstawie odpowiedzi udzielonych przez 52 firmy z branży IT, które podzieliły się swoim doświadczeniem.

Dobre praktyki, zebrane w jednym miejscu są wstępnym audytem, prezentacją tego co już dziś firmy z branży IT wypracowały w kwestii D&I na rynku polskim. Wyniki raportu zachęcają do tego, aby to opracowanie było początkiem dyskusji w tak ważnym temacie, jakim jest diversity&inclusion. Jak więc przedstawia się obraz polskich firm z sektora IT?

Szanse kobiet w IT przez wielu z nas uznawane są za równe, lecz doświadczenie niestety pokazuje, że nie zawsze tak jest. Osobiście jestem zwolennikiem myśli, że biznes nie powinien mieć płci. Kobiety i mężczyźni powinni mieć taki sam start, takie same możliwości rozwoju, dostępu do wiedzy, benefitów czy awansów.

Zaskoczyły mnie dane pokazujące, że wciąż tak mało mężczyzn korzysta z urlopów tacierzyńskich. Cieszy natomiast fakt zwrócenia większej uwagi na wsparcie przed oraz po okresie urlopów macierzyńskich i rosnąca liczba awansujących kobiet.
Optymizmem i nadzieją napawa trend pokazujące, że mniejsze firmy dostosowują  i modyfikują w miarę swoich możliwości rozwiązania do tej pory dostępne tylko dla pracownic firm większych. Rozwijające się organizacje nie zawsze powinny iść z nurtem, lecz szukać rozwiązań innowacyjnych i dostosowanych do sytuacji.

Karolina Ignyś, Head of People & Culture, Miinto Poland

 

Kobiety na wysokich stanowiskach – co mówią liczby?

Wyniki raportu potwierdzają, że branża IT nadal jest zdominowana przez mężczyzn – widać to szczególnie w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających od 51 do 250 i powyżej 250 pracowników – kobiety stanowią tam odpowiednio 38% i 40% kadry. Najlepiej kwestia ta wygląda w firmach posiadających do 50 pracowników – co druga osoba zatrudniona to kobieta (dokładnie 53,7%).

Bardzo cieszy jednak, że firmy z sektora IT coraz częściej kładą nacisk na likwidację “szklanych sufitów”, utrudniającym kobietom zajmowanie wysokich pozycji zawodowych. Z raportu wynika, że wśród awansów na stanowisko C-level (pod uwagę brane były awanse w ciągu ostatniego roku), ¾ wakatów w firmach zatrudniających ponad 250 osób przypadło kobietom, w przypadku średnich firm była to dokładnie połowa, a w najmniejszych przedsiębiorstwach – 56%.

Taka sytuacja wynikać może z faktu, że kobiety są coraz bardziej pewne swoich umiejętności, kompetencji, a także merytorycznego przygotowania do pełnienia najwyższych funkcji w danej organizacji. Zarządy firm częściej dostrzegają też, że kobiety mają nieco inny styl przywództwa – oparty na budowaniu relacji i empatii – a to może bardzo dobrze wpływać na utrzymanie efektywnych zespołów, szczególnie w czasach pandemii, przechodzenia wielu firm na pracę zdalną, radzenia sobie z nieustającą zmianą.

Edukacja – dobry przykład pochodzi od największych graczy w branży

Sektor IT charakteryzuje się ciągłymi zmianami. Ten, kto za nimi nie nadąża szybko przegra z konkurencją, straci klientów, a tym samym – cały biznes. Dlatego tak ważne jest nieustanne doskonalenie się oraz edukacja pracowników. Wyniki raportu pokazują, że wszystkie firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników oferują wewnętrzne i zewnętrzne programy mentoringowe dla kobiet i mężczyzn.

Mentoring to jedna z indywidualnych form rozwoju kompetencji, wyjątkowo istotna w przypadku rozwoju indywidualnej ścieżki kariery. Mentoring daje szansę na spotkanie z osobą doświadczoną w danym obszarze, co przekłada się na uzyskanie bezcennej wiedzy. W tej kwestii najwięcej do zrobienia mają średnie firmy, zatrudniające 51-250 pracowników – niecała 1/3 z nich oferuje swojej kadrze takie wsparcie. Na dobrej drodze są jednak małe firmy – w 64% umożliwiają pracownikom uzyskanie pomocy mentora.

Macierzyństwo – branża IT odpowiada na potrzeby kobiet

W tak ważnej dla każdej kobiety kwestii, jaką jest możliwość godzenia kilku ról życiowych jednocześnie, firmy z branży IT już od wielu lat wychodzą tym potrzebom naprzeciw. Potwierdziły to również wyniki raportu – wśród form wsparcia prowadzonych przed porodem wymieniane są głównie elastyczne godziny pracy – wskazane przez 88% firm zatrudniających do 50 pracowników, gwarancję utrzymania stanowiska i wynagrodzenia, którą zapewniają wszystkie firmy posiadające 51-250 pracowników i pracę zdalną – wskazaną przez wszystkie organizacje zatrudniające powyżej 250 osób.

Z przyjemnością przeczytałam cały raport ale moją szczególną uwagę przykuła ta część raportu, która zwraca uwagę na sytuację kobiet podejmujących się dzielenia macierzyństwa z pracą zawodową. Powrót do pracy, po rocznej nieobecności często jest wyzwaniem dla kobiet, które zastanawiają się czy sobie poradzą w tej dynamicznej branży. Przez rok w firmach wiele się zmienia i po powrocie na nowo odkrywamy procesy, systemy, członków zespołu. Dzielenie pracy zawodowej z opieką nad małym dzieckiem jest nie lada wyzwaniem i to właśnie kobiety muszą być podwójnie dobrze zorganizowane. Dzień pracownic z małymi dziećmi jest zaplanowany od wczesnych godzin porannych do późnej nocy i jeśli pracodawca rozumie i wspiera kobiety w macierzyństwie, zyskuje lojalnych i świetnie zorganizowanych pracowników, którzy swoją karierę nadal będą rozwijać w firmie, a nie poza nią.

Branża IT jest niezwykle dynamiczna i szczególnie tu powrót do pracy, po rocznej nieobecności jest olbrzymim wyzwaniem dla kobiet, które zastanawiają się czy sobie poradzą. Przez rok w firmach wiele się zmienia i po powrocie na nowo odkrywamy procesy, systemy, członków zespołu. Tym bardziej należy docenić inicjatywy, w których kobiety na macierzyńskim mogą się szkolić on-line i wrócić do pracy z dużym komfortem i przekonaniem, że są „na bieżąco”.

Maria Sabiniewicz,  Enterprise Sales Director, Mindbox S.A.

Podobnie sytuacja wygląda po powrocie z urlopu macierzyńskiego – wszystkie firmy oferują możliwość pracy zdalnej, na kolejnych miejscach pojawiają się elastyczne godziny pracy, czy możliwość zabrania dziecka do biura.

Taka sytuacja wynikać może z faktu, że firmy z sektora nowych technologii są dużo bardziej otwarte na kwestie pracy zdalnej wykonywaną z różnych miejsc na świecie. Z kolei przedsiębiorstwa z innych sektorów są mocniej przywiązane do wykonywania obowiązków zawodowych tradycyjnie – w siedzibie firmy.

Ciekawe są również dane dotyczące metod komunikacji z firmą podczas urlopu macierzyńskiego (jak podkreślają przedsiębiorstwa – jeśli kobieta wyrazi na to zgodę). Najczęściej wymienianym rozwiązaniem jest udział w wewnętrznych eventach firmowych – takiej odpowiedzi udzieliło 84% przedsiębiorstw zatrudniających do 50 osób, 90% firm posiadających 51-250 pracowników oraz 88% firm zatrudniających powyżej 250 osób.

Wszystkie te możliwości niezmiennie zachęcają kobiety do pracy w tej właśnie branży. Szczególnie ceniona jest praca zdalna, która pozwala zaoszczędzić czas na dojazdy i przeznaczyć go na kwestie rozwojowe – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Podsumowując, oferowanie tak wielu rozwiązań wspierających kobiety pokazuje, że w branży IT świadomość potrzeby i korzyści ze wspierania kobiet jest coraz większa – co jest szczególnie istotne w świecie pełnym pośpiechu, niepewności i zmienności, w jakim obecnie wszyscy funkcjonujemy.

Idea raportu “Strong Leaders Creator in IT”

Opracowanie ma na celu pokazanie, jak wygląda sytuacja w firmach z sektora nowych technologii w obszarze zatrudniania i promowania kobiet oraz jakie inicjatywy podejmują przedsiębiorstwa, aby kobiety czuły się zrozumiane, docenione i miały szansę na rozwój kariery

Firmy z sektora nowych technologii wyznaczają trendy nie tylko w zakresie szybkości rozwoju czy innowacyjności, ale również w kwestii dbania o swoich pracowników. My już dziś pokazaliśmy, w jaki sposób to wsparcie jest okazywane na rynku polskim. W raporcie zdradzamy, w jaki sposób firmy przeprowadzają rekrutacje, jakie stosują programy do dzielenia się wiedzą, czy jakie formy wsparcia oferują kobietom. To zbiór wyjątkowych informacji, z których warto czerpać inspiracje, bez względu na branżę.

Anita Kijanka, pomysłodawczyni projektu

Warto dodać, że “Strong Leaders Creator in IT” to kolejna edycja inicjatywy, za którą stoi agencja Come Creations Group, zajmująca się komunikacją firm z branży nowych technologii. Poprzedni raport agencji – “Strong Women in IT” skupił się na pokazaniu sylwetek kobiet na wysokich stanowiskach w przedsiębiorstwach technologicznych.

Niezmiennie bardzo się cieszę, kiedy powstają raporty, takie jak ten, który pokazuje praktyki, przykłady, procesy i rozwiązania wspierające rozwój kobiet.
To materiał, który ma nas edukować, pokazywać perspektywę, a przede wszystkim przypominać o tym, że wszyscy, wspólnie musimy wykonać jeszcze dużo pracy, aby tego rodzaju badania nie były czymś wyjątkowym i odkrywczym. Abyśmy nie musieli analizować i komentować tego, dlaczego „gwarancja utrzymania stanowiska i wynagrodzenia kobiety w ciąży” nie ma we wszystkich kategoriach 100% pozytywnych odpowiedzi? Jakiego wsparcia i dlaczego nie zapewnia się kobietom po powrocie z urlopu macierzyńskiego w 19% firm zatrudniających do 250 osób? Abym przed moim komentarzem do raportu o rozwoju kobiet nie musiał upewniać się, czy co najmniej 50% ekspertów, notabene będzie ekspertkami?

Niech te wyniki i wnioski zmotywują nas wszystkich do tego, aby czasy patriarchatu odeszły w niepamięć, a wymagający i mijający rok, w którym tworzony był raport otworzył nas na to, co powinno być oczywiste i bezdyskusyjne. Odważę się zrobić krok dalej i napisać, że to czas, w którym biznes musi dokonać rewolucji, a taką rewolucję są w stanie przeprowadzić właśnie kobiety. Kobiety liderki.

Patryk Adamczyk, Co-founder & Managing Partner Be About | Hybrid Agency

Więcej infografik, wniosków i komentarzy oraz pełny raport do pobrania znajdziesz na stronie DREAM EMPLOYER. Zapraszamy do pogłębionej lektury.


Źródło: informacja prasowa Come Creations Group 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF