Make the change – Młodzi na rynku pracy! – Sieć Przedsiębiorczych Kobiet zaprasza na wydarzenie

Make the change – Młodzi na rynku pracy! to projekt, którego celem jest wsparcie osób wkraczających na ścieżkę zawodową, wyposażenie ich w odpowiednie umiejętności, narzędzia oraz pewność siebie. Przeznaczony dla młodych osób oraz dla pracowników korporacji, ale również dla środowisk naukowych i przedsiębiorców zainteresowanych wyzwaniami młodych na rynku pracy.

 

Cel projektu.

Wyposażyć młodych ludzi w kompetencje “przyszłości” i budować ich otwartość na zmiany.
W 2020 roku Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet w ramach projektu Biznes w Kobiecych Rękach i przy wsparciu finansowym Citi Foundation i Fundacji Citi Handlowy zrealizowała badanie Wyzwania młodych na rynku pracy oraz przeprowadziła konkurs Dziewczyny mają głos.
Kluczowym wnioskiem okazał się fakt, że młodzi wkraczający na rynek pracy zmagają się z wieloma utrudnieniami oraz mierzą się z licznymi wyzwaniami.
Pojawiły się dodatkowe wyzwania w postaci znaczących zmian technologicznych, automatyzacji, znikania zawodów i pojawiania się nowych, pandemii oraz dotąd nieznanych wymagań na rynku pracy. Rosną oczekiwania względem umiejętności korzystania z nowych technologii, programów ale również z rozumieniem działań z wykorzystaniem Internetu
i świeżego spojrzenia na rynek oraz dostrzegania nowych możliwości. Niepewna sytuacja na świecie (wojna w Ukrainie, pandemia), również wpływa na oczekiwania pracodawców oraz stwarza wyzwania dla pracowników.
Młodzi zadają sobie podstawowe pytania:
Którą drogą mam iść? Jaka przyszłość przede mną? Jak znaleźć pracę i jak jej szukać? Jaka
w ogóle jest moja wymarzona praca? Czego mam się jeszcze nauczyć, a co jest moim atutem? Czy

Opis projektu.
Projekt został podzielony na trzy etapy.
Pierwszym z nich jest debata ekspertów z różnych środowisk na temat obecności młodych osób na rynku pracy i stojących przed nimi wyzwań. Rozmowę poprowadzi dziennikarz Jakub Sito, a wezmą w niej udział: Zuzanna Karcz – Popularyzatorka edukacji obywatelskiej, antydyskryminacyjnej i klimatycznej, Zofia Kierner – założycielka i CEO Fundacji Girls Future Ready, Marek Parzydło – partner w firmie doradczej Younicorn, GALLUP® Certified Strengths Coach, Katarzyna Talaga-Korcz – współwłaścicielka Design Thinking Institute, Ewa Jaczewska – ekspertka Fundacji Into the Future.
W trakcie rozmowy ustalone zostaną główne problemy i trudności, które towarzyszą osobom rozpoczynającym ścieżkę zawodową.
Kolejnym etapem jest warsztat Design Thinking, którego celem jest praca nad wyzwaniami
w kontekście zatrudniania młodych z perspektywy pracodawcy oraz osób wchodzących na rynek pracy. W warsztacie weźmie udział 30 osób zróżnicowanych pod względem płci, wykształcenia, wieku, statusu zawodowego, które przejdą rekrutację prowadzoną przez Fundację.

Wypracowane pomysły będą prezentowane podczas Finału Make the change w formie sesji pitchingowych i pojawią się w raporcie podsumowującym projekt przygotowanym przez Fundację Przedsiębiorczości Kobiet. Wszystkie projekty zostaną zaprezentowane przed ekspertami, którzy wybiorą dwa z nich, które następnie zostaną nagrodzone podczas Finału wydarzenia 9 czerwca.

Plan projektu:
Make the change – Młodzi na rynku pracy! Debata ekspercka
25.05.2022 – godz. 17:00-19:00; online

Studiujesz, pracujesz, jesteś bezrobotny, borykasz się z wyzwaniami na rynku pracy, a może zastanawiasz się jak pozyskać młodych pracowników i na jakie rzeczy zwracać uwagę?

Zapisz się na wydarzenie:
https://siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/mtc-mlodzi-na-rynku-pracy/

Warsztat Design Thinking 

7.06.2022 godz. 9:00-17:00 w Warszawie
Chcesz wziąć udział w kreatywnym procesie twórczym pod okiem wykwalifikowanych facylitatorek Design Thinking i szukać realnych rozwiązań na trudności młodych na rynku pracy? Weź udział w rekrutacji do warsztatu:
https://siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/mtc-mlodzi-na-rynku-pracy/

Projekt jest BEZPŁATNY dzięki wsparciu finansowemu Citi Foundation i Fundacji Citi Handlowy im. L. Kronenberga.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W spółkach giełdowych zaledwie 6 proc. stanowisk prezesów zajmują kobiety. Spadek reprezentacji kobiet w biznesie [RAPORT]

Business_woman

Według danych za cały rok 2021 aż 80 proc. stanowisk prezesów i 75 proc. stanowisk członków zarządu w polskich firmach zajmują mężczyźni, a liczba kobiet na tych stanowiskach zaczęła spadać. W zaledwie 6 proc. spółek giełdowych funkcję prezesa sprawuje kobieta. O 3 proc. w stosunku do 2020 r. spadła również liczba firm należących do kobiet. Dodatkowo głos kobiet w debacie publicznej jest nadal mało obecny - według badań 75 proc. ekspertów zapraszanych do mediów stanowią mężczyźni. Rusza druga odsłona kampanii Wiedza Nie Ma Płci, której celem jest zmiana tej sytuacji.

Liczba firm należących do kobiet w Polsce na koniec 2021 r. była o 3 proc. mniejsza, niż rok wcześniej i stanowiła 32,5 proc. wszystkich firm, jak wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Jednocześnie spadła liczba kobiet na stanowiskach prezesów – z 23,5 proc. do 19,5 proc. – oraz członków zarządów – z 30 proc. do 25 proc. Oznacza to, że aż 80 proc. stanowisk prezesów i 75 proc. stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni, mimo że, wg danych GUS, udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc.

Spadek liczby kobiet na stanowiskach prezesów i członków zarządu dotyczy również spółek notowanych na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6 proc. funkcję prezesa pełni kobieta, co stanowi spadek o 1,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Wśród członków zarządów spółek giełdowych kobiety stanowią jedynie 17 proc., co również oznacza spadek w stosunku do 2020 r. o 1 proc.

Co 5. przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności

Na spadek aktywności biznesowej kobiet niewątpliwy wpływ miała pandemia. Według raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką na temat sytuacji polskich przedsiębiorczyń aż ⅓ badanych właścicielek i współwłaścicielek firm przyznała, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności, ponad ¼ odnotowała spadek przychodów, a 8 proc. musiało zawiesić działalność. Z kolei co 5. przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy.

Rusza druga odsłona kampanii Wiedza Nie Ma Płci

Jednak problemów z obecnością kobiet w biznesie nie można tłumaczyć tylko wydarzeniami ostatnich dwóch lat. Według wyników badań opublikowanych w magazynie „Science” już 6-letnie dziewczynki wierzą w stereotypy płci – np. że z natury są mniej inteligentne od chłopców. Pod wpływem tych wcześnie zakorzenionych przekonań wiele z nich w późniejszym życiu rezygnuje z rozwoju w pewnych dziedzinach czy ścieżek kariery, bo wierzą, że jako kobiety się do tego nie nadają. Więcej o tym, jak nieuświadomione stereotypy wpływają na wychowanie dzieci i o tym, jak im nie ulegać, można dowiedzieć się z pierwszej z cyklu debat w ramach drugiej odsłony kampanii #WiedzaNieMaPlci.

Kampania Wiedza Nie Ma Płci ma na celu wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecności w mediach specjalistek i specjalistów z różnych dziedzin.

To obszar, w którym jeszcze wiele jest do zrobienia. Według danych z maja 2021 r. aż 75 proc. specjalistów zapraszanych do wypowiedzi w mediach stanowią mężczyźni, a odsetek kobiet w ciągu ostatnich 8 lat wzrósł tylko o 1 proc. Chcemy to zmienić, chcemy pokazać ekspertki, które mają wiedzę również w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przyszłość rynku pracy. Czy w ogóle debata, w której biorą udział przedstawiciele tylko jednej grupy, daje wartość słuchaczom? Wartość daje różnorodność.

Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku

Kampania jest inicjatywą Klubu Champions of Change, działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezesów dużych firm działających w Polsce i powstał z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej i największej polskiej organizacji wspierającej przedsiębiorczość kobiet.

W ramach kampanii na kanale YouTube Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką będą publikowane debaty z udziałem menedżerek i kobiet biznesu, które porozmawiają o stereotypach, sztucznej inteligencji, przyszłości pracy, automatyzacji w biznesie oraz odkrywaniu i wykorzystywaniu swoich talentów. Część debat poprowadzi dziennikarz Jarosław Kuźniar.

Cykl spotkań Wiedza Nie Ma Płci 2022 obejmuje pięć debat:

  • Nieświadome stereotypy w wychowaniu dziewczynek – 17 stycznia
    Ekspertki: Joanna Łukiewicz z NatWest, Katarzyna Zawodzińska z Ekaterra i Marta Życińska z Mastercard
  • Automatyzacja w biznesie – 20 stycznia
    Ekspertki: Agnieszka Pietrzak z Huawei, Magda Kotowska-Gawrylczyk z NatWest i Marta Tylek z Accenture
  • Praca zdalna vs. hybrydowa – 7 lutego
    Ekspertki: Agnieszka Pocztowska z Shell, Karolina Gębura- Nowak z Philip Morris i Agnieszka Mitoraj z Deloitte
  • AI. Jak stereotypy kształtują sztuczną inteligencję i co z tym zrobić? – 10 lutego
    Ekspertki: Agnieszka Piechocka z SAS, Magdalena Kasiewicz z Microsoft i Żaneta Łucka- Tomczyk z Orange – 10 lutego
  • Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń – 14 lutego
    Ekspertki: Iwona Dudzińska z Citi Handlowy i Małgorzata Petru z Banku BNP Paribas

Pobierz pełny raport 


Źródło: Sukces Pisany Szminką 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kobieca strona DHL Supply Chain

liderki DHL SUPPLY Chain

Różnorodność jest jednym z kluczowych elementów globalnej strategii, której realizację do 2025 roku zapowiedziała Grupa Deutsche Post DHL, w tym będący jej częścią polski oddział DHL Supply Chain. Firma, która zatrudnia w Polsce ponad 6 tysięcy osób, z czego ponad połowę stanowią kobiety, za sprawą swojego podejścia, codziennych praktyk oraz projektów dedykowanych kobietom i dziewczynkom, chce dawać przykład innym. DHL Supply Chain jest partnerem 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie.

W swojej strategii światowy lider logistyki kontraktowej stawia nie tylko na innowacje, cyfryzację, środowiskową odpowiedzialność i zaangażowanie w lokalne społeczności, ale także na wykorzystywanie potencjału kobiet na rynku pracy oraz wspieranie inicjatyw adresowanych do dzieci i młodzieży, w tym także dziewczynek. Za sprawą wewnętrznych programów, warsztatów, szkoleń, projektów rozwojowych, networkingowych oraz mentoringowych DHL Supply Chain pomaga kobietom budować umiejętności zawodowe i rozwijać kompetencje tak, aby czuły, że mają realny wpływ na swoją przyszłość.

Połowę naszych pracowników stanowią kobiety. To świetne specjalistki, które spełniają się, awansują i odnoszą sukcesy we wszystkich działach firmy. Zależy nam, żeby i kobiety, i mężczyźni czuli się w DHL Supply Chain dobrze, każdego dnia mieli takie same możliwości realizowania się w pracy i byli ocenieni za to, jakie kompetencje posiadają i jak wykonują swoją pracę, a nie za to jakiej są płci.

Monika Duda, która od prawie roku pełni funkcję dyrektor zarządzającej, będąc jednocześnie pierwszą kobietą w strukturze DHL Supply Chain w Polsce, która objęła tak wysokie stanowisko kierownicze

DHL Supply Chain dba o takie środowisko pracy, w którym różnorodność jest wartością, a różnice pomiędzy pracownikami są źródłem inspiracji i motorem napędowym rozwoju. Firma skupia się na zarządzaniu, w którym płeć nie jest ani kryterium wyboru pracownika, ani decyzji związanych z promocjami.

Nie bez znaczenia są także programy, które mają pomagać firmie zdobywać i rozwijać talenty. W DHL Supply Chain CEE funkcjonuje również inicjatywa „Kobiety w DHL” mająca na celu wpieranie kobiet w firmie, mentoring i budowanie ich pewności siebie. Tym, co przekonuje kandydatów do DHL Supply Chain jest nie tylko rozpoznawalna, globalna marka gwarantująca stabilność zatrudnienia, ale także możliwość pracy z najlepszymi lokalnymi ekspertami i szerokie perspektywy rozwoju kompetencji w strukturach firmy.

Szczęśliwy rodzic, dobry pracownik

Priorytetem strategii DHL Supply Chain jest również wspieranie kobiet w ciąży, młodych mam i rodziców w ogóle w tym, żeby ciąża, macierzyństwo i wychowanie dzieci w żaden sposób nie kolidowało z pracą zawodową.

Monika-Duda_Dyrektor-Zarządzająca-w-DHL-Supply-Chain-PolskaKażda z naszych Koleżanek przebywających na urlopie macierzyńskim wie, że w czekamy na ich powrót. Dobrze wiemy, że stworzenie takich warunków, żeby kobiety mogły się spełniać rodzinnie i zawodowo, bez trudnych wyborów i z jak najmniejszą liczbą kompromisów jest kluczem do stworzenia przyjaznego miejsca pracy.

Monika Duda, dyrektor zarządzająca w DHL Supply Chain

Andries-Retief_CEO-DHL-Supply-Chain-w-Centralnej-i-SĚ rodkowej-EuropieRóżnorodność i wyrównywanie szans kobiet w pracy przynosi realne korzyści w firmie, zróżnicowane zespoły podejmują lepsze, trafniejsze decyzje. Równość kobiet w biznesie powinna być naturalnym zjawiskiem, a inicjowanie tych zmian uważam za swój obowiązek i przywilej. Jestem przekonany, że talent nie ma płci, a nam w DHL Supply Chain zależy na budowaniu najlepszego zespołu.

Andries Retief, CEO DHL Supply Chain w Centralnej i Środkowej Europie

W całym klastrze Europy Środkowo – Wschodniej, DHL Supply Chain rozpoczyna kampanię rekrutacyjną skierowana do kobiet. Firma pokazuje w niej, że jest miejscem pracy umożliwiającym kobietom rozwój zawodowy i budowanie stabilnej kariery. Rekrutacje przeprowadzane są na wszystkie stanowiska – od pracowników magazynowych poprzez liderki zespołu, managerki i dyrektorki w działach funkcyjnych.

Go, go Girls!

W kręgu działań na rzecz rozwoju kobiet, które prowadzi polski oddział DHL Supply Chain, jest także wspieranie uzdolnionej sportowo młodzieży, w tym dziewczynek i młodziczek. Od zeszłego roku firma jest partnerem siatkarskiej drużyny młodziczek trenujących w jednym z najbardziej zasłużonych warszawskich klubów, MOS Wola Warszawa. Radosław Krukowski, będący w zarządzie klubu, a na co dzień trener zespołu młodziczek, po podpisaniu umowy sponsorskiej podkreślał znaczenie zaangażowania DHL Supply Chain w rozwój sportu dzieci i młodzieży, w tym sekcji dziewczęcych, w trudnej dla wielu klubów sytuacji spowodowanej pandemią.

Przed dwoma laty DHL Supply Chain podjęła się także wspierania piłkarskiej akademii dla dziewczynek. W założonym w 2015 roku klubie Diamonds Academy trenują dziewczynki w wieku od 4 do 15 lat, a sam klub w przeszłości został uznany najlepszą warszawską inicjatywą pozarządową. Na długiej liście sukcesów piłkarek jest świeżo wywalczone Mistrzostwo Polski Dziewcząt U13.


Źródło: DHL Supply Chain

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Na skutek pandemii niemal trzy czwarte pracujących w biznesie Polek obawia się o dalszy rozwój kariery zawodowej [RAPORT]

Deloitte-pandemia-a-praca-kobiet

Dla wielu kobiet aktywnych zawodowo pandemia oznaczała całkowite zaburzenie równowagi między pracą a życiem prywatnym. 86 proc. Polek pracujących w pełnym lub prawie pełnym etacie w różnych branżach ocenia, że zmiany wywołane koronawirusem miały negatywny wpływ na ich samopoczucie psychiczne, a 79 proc. deklaruje, że także na fizyczne. Z raportu firmy doradczej Deloitte „Wpływ pandemii na perspektywy rozwoju zawodowego kobiet w biznesie” wynika również, że ponad połowa badanych Polek, obciążona trudnościami wywołanymi pandemią, ma wątpliwości odnośnie kontynuowania rozwoju zawodowego u obecnego pracodawcy. Eksperci Deloitte przedstawiają również rekomendacje dla pracodawców, dotyczące działań, jakie mogą podjąć, by zapewnić kobietom możliwość odnoszenia dalszych sukcesów i awansu w pracy obecnie i w dłuższej perspektywie.

Firma Deloitte sprawdziła ocenę sytuacji życiowej i zawodowej kobiet biznesu w związku z wybuchem pandemii. W tym celu przeprowadziła badanie na grupie kobiet z całego świata, zatrudnionych w różnych branżach, pracujących na pełen, lub prawie pełen etat i zajmujących stanowiska od specjalistki do prezeski. Podobne badanie objęło także grupę ponad 300 kobiet z Polski z małych, średnich i dużych firm, reprezentujących różne sektory.

Wyniki ankiety pokazują, że niemal 82 proc. pytanych kobiet na świecie i niewiele mniej, bo 76 proc. w Polsce uważa, że pandemia wywarła negatywny wpływ na ich życie. 74 proc. Polek z badanej grupy (70 proc. globalnie) obawia się natomiast o dalszy rozwój swojej kariery zawodowej.

Jesteśmy w punkcie zwrotnym. Najwyższy czas zacząć analizować skutki pandemii odczuwane na poziomie jednostki, społeczeństwa, biznesu czy gospodarki, aby móc wyciągnąć wnioski i odwrócić niekorzystne tendencje, które pojawiły się w ciągu ostatnich dwunastu burzliwych miesięcy czy też – wesprzeć trendy pozytywne. Procesy, jakie uruchomiła pandemia w życiu pracujących kobiet, mają i będą miały wpływ na sytuację samych kobiet, rodzin, firm oraz całego społeczeństwa. Pochylenie się nad tym tematem jest konieczne w momencie gdy opracowujemy nowy model pracy.

Iva Georgijew, partnerka w Deloitte, członkini Rady Dyrektorów Deloitte Central Europe, założycielka i liderka Klubu SheXO Deloitte

Pandemia odcisnęła piętno na życiu kobiet biznesu

Jak wynika z badania Deloitte, aż 78 proc. badanych Polek pracuje w biurze rzadziej niż kiedyś. Przy czym 42 proc. pracowało stacjonarnie przed pandemią przez minimum jeden dzień w tygodniu, a po jej wybuchu przeszło w pełni na pracę z domu. Dziś zdalnie na cały etat funkcjonuje 43 proc. ankietowanych, gdy wcześniej było to zaledwie 4 procent.

Badanie pokazuje przede wszystkim, że pandemia tylko nasiliła tradycyjne obciążenie kobiet pracą na dwóch etatach: służbowym i prywatnym. Aż 67 proc. respondentek zadeklarowało, że jednocześnie intensywnie zajmuje się osobami bliskimi, wykonując co najmniej 75 proc. związanych z tym obowiązków.

Sytuacja Polek nie różni się bardzo od położenia ogółu pracujących kobiet na świecie pod względem deklarowanego wzrostu obciążeń po wybuchu pandemii – uskarża się na to odpowiednio 63 proc. i 65 proc. pytanych. Niepokojące są jednak wyniki pokazujące zwiększenie się liczby stresujących czynników związanych z sytuacją zawodową kobiet w Polsce. Na przykład wzrost obciążenia pracą dotyka 73 proc. z nich, a dla porównania, w skali globalnej odczuwa go tylko jedna trzecia zapytanych. 72 proc. respondentek w Polsce uważa, że ma obecnie mniej czasu dla siebie, 68 proc. ma więcej obowiązków domowych, a ponad połowa ocenia, że ma więcej ogólnych powinności związanych z opieką nad dziećmi (54 proc.) oraz pomocą w zdalnej nauce (53 proc.).

Konieczność sprostania tym zadaniom całkowicie zmieniła rozkład dnia kobiet, co w rezultacie miało negatywny wpływ na ich życie. Najczęściej respondentki uskarżają się na pogorszenie się samopoczucia psychicznego – tak odpowiedziało 86 proc. z nich. Niewiele mniej, 79 proc., mówi o konsekwencjach fizycznych, a 65 proc. ocenia, że nie jest w stanie zrównoważyć pracy z życiem osobistym.

Pomyślmy, jak bardzo zmieni nas cały rok pandemii. Ile pracy trzeba będzie włożyć zarówno w rozwój nowego przywództwa, jak i kulturę organizacyjną. Inną sferą ogromnej pracy i kosztów będzie pomoc pracownikom w odbudowie ich psychicznego komfortu. Wyzwania związane z kosztami psychicznymi w wielu grupach społecznych będą wprost kolosalne.

John Guziak, partner, lider ds. kapitału ludzkiego w Deloitte Polska

Kariera pod znakiem zapytania

Obok znaczących zmian w organizacji życia prywatnego, wymuszonych pandemią, wiele kobiet obawia się, że negatywnie wpłynie ona także na rozwój ich kariery zawodowej. Biorąc pod uwagę obecne wymagania dotyczące awansu, 51 proc. respondentek ma wątpliwości co do sensu kontynuowania kariery w swojej dotychczasowej firmie. Głównymi powodami są: brak równowagi między pracą a życiem prywatnym (53 proc.), brak kultury organizacyjnej (35 proc.), brak elastycznych systemów zatrudnienia (26 proc.), brak świadczeń (26 proc.) czy doświadczenia związane z różnymi formami wykluczenia (25 proc). Pesymizm badanej grupy Polek widać też w spodziewanym przez 53 proc. z nich zwiększeniu w najbliższym czasie liczby obowiązków.

Eksperci Deloitte wskazują też na niepokojące zjawisko, jakim jest poczucie badanych Polek, że w pracy muszą być teraz non stop dyspozycyjne, o czym wspomniało 49 proc. badanych. Taki charakter funkcjonowania online, do tego z własnego domu, powoduje zacieranie się granic między tym, co prywatne, a tym co służbowe. W efekcie 57 proc. pytanych czuje się przytłoczona swoimi obowiązkami zawodowymi. Tego rodzaju zmartwienia i rozterki wyrażają częściej menedżerki wyższego szczebla. W przypadku badanych kobiet, które mają poczucie, że muszą być zawsze dostępne, głównym zmartwieniem jest obawa przed wykluczeniem z udziału w zebraniach i projektach (45 proc.), strach przed negatywnym wpływem sytuacji na rozwój ich kariery (43 proc.), a także obawa przed obarczeniem dodatkowymi zadaniami innych członków zespołu, którzy mogą pracować po godzinach (26 proc.).

Sześć kroków do równowagi

Uczestniczki badania wskazały czynniki, które ich zdaniem mogłyby wesprzeć je w dalszym rozwoju zawodowym w trakcie pandemii, gdy konieczne jest przystosowanie się do zachodzących zmian, ale też w dłuższej perspektywie. Co ciekawe, odpowiedzi Polek miejscami dość istotnie różnią się od tych, których udzieliły kobiety w badaniu międzynarodowym. Kobiety na świecie na pierwszym miejscu wymieniły awans lub podwyżkę – 59 proc. Podobnie odpowiedziało tylko 28 proc. Polek, a czynnik ten znalazł się dopiero na siódmej pozycji. Na drugiej, zdaniem prawie połowy zapytanych na świecie znalazły się bardziej elastyczne formy wykonywania pracy. W Polsce odpowiedziała tak jedna trzecia zapytanych. Natomiast najważniejsza dla polskich respondentek (46 proc.) jest obsada zespołów, która zapewnia niezbędne wsparcie w realizacji celów zawodowych. W skali globalnej zajęła trzecie miejsce.

W ostatnim czasie w biznesie niebywale wzrosło znaczenie czynnika ludzkiego i społeczny wymiar przedsiębiorstw. Dla sukcesu biznesowego firm, które przetrwały kryzys lub wręcz rozwinęły się w trakcie pandemii, decydująca okazała się inicjatywa pracowników, ich samodzielność, odwaga, kreatywność i proaktywne podejście do wyzwań, z którymi się stykali. A także funkcjonowanie w zgranych, silnie zmotywowanych zespołach, odpornych na zawirowania.

John Guziak, partner, lider ds. kapitału ludzkiego w Deloitte Polska

Aby to udało się osiągnąć, eksperci Deloitte proponują sześć kroków.

Przede wszystkim, trzeba ponownie zdefiniować pojęcia elastycznego czasu pracy oraz dyspozycyjności w czasach tzw. nowej normalności. Niezbędne jest budowanie kultury umożliwiającej pracownikom czerpanie korzyści z nowych reguł bez obawy o swoją przyszłość zawodową.

Po drugie, podstawą zarządzania powinny być empatia i zaufanie. Empatia liderów pozwala na budowanie otwartej kultury firmowej i w efekcie prowadzi do wzajemnego zaufania oraz samodzielności pracowników, ich wewnętrznej motywacji, proaktywności i sprawnej współpracy.

Po trzecie, prawie jedna trzecia badanych przez Deloitte (w tym niemal 40 proc. członkiń wyższej kadry kierowniczej) wskazywała m.in. mentoring i networking jako czynniki istotne z punktu widzenia rozwoju ich kariery.

Po czwarte, pracodawcy powinni zapewnić elastyczny dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz konieczne w danym wypadku wsparcie. Należy jednak zadbać, by dopasować tę ofertę do różnorodnych możliwości technicznych i czasowych poszczególnych pracownic.

Po piąte, ważniejsza niż kiedykolwiek jest eliminacja podświadomych uprzedzeń w ramach procesów przyznawania nagród, podwyżek i awansów, w tym obiektywne podejście do obowiązków opiekuńczych kobiet.

I wreszcie, elementami kultury organizacyjnej każdego przedsiębiorstwa powinny być różnorodność, poszanowanie innych i zapobieganie wykluczeniu. Przeszło 25 proc. kobiet, które poddają w wątpliwość możliwość rozwoju swojej kariery zawodowej, jako przyczynę wymienia zachowania wykluczające, takie jak mikroagresja czy odsunięcie od spotkań i projektów. Wszelkie przypadki tego typu wymagają bezpośredniej, zdecydowanej reakcji, uwzględniającej także jasne komunikaty i szkolenia.

Warto wykorzystać dzisiejszą sytuację jako okazję do przemyśleń na temat budowy nowej kultury organizacyjnej w firmie. To, jak będą postępować w najbliższym roku pracodawcy, czy dołożą starań, aby ułatwić kobietom adaptację do zmienionych warunków życia i pracy oraz realizację ich ambicji zawodowych, ma kluczowe znaczenie dla społecznej i zawodowej przyszłości kobiet. A także dla kultywacji tego, co biznes zyskał dzięki zaangażowaniu pracowników obu płci.
Iva Georgijew, partnerka w Deloitte, członkini Rady Dyrektorów Deloitte Central Europe, założycielka i liderka Klubu SheXO Deloitte

POBIERZ PEŁNY RAPORT 


Źródło: Deloitte

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rzeczywiste koszty nierówności płci – ten rachunek płacimy wszyscy

Women in Science at Necki

Zarówno kierunek rozwoju społeczeństw jak i kształtowanie ich polityki gospodarczej powinny być odpowiedzią na potrzeby obywateli. By wytyczać kurs tych działań, zapewniający postęp ludzkości, niezbędna jest wnikliwa analiza otaczającej nas rzeczywistości. Z tego punktu widzenia rzetelne, wiernie ilustrujące fakty i uwzględniające perspektywę wszystkich grup społecznych badania naukowe leżą w interesie nas wszystkich.

Choć liczba kobiet w nauce stale rośnie, obecnie jest ich zaledwie 30%1. Znacznie mniejszy odsetek dociera do takiego etapu kariery, by mieć faktyczny wpływ na to, dokąd nauka zmierza2,3; czyli de facto, jak rozwija się świat. Niedostateczna reprezentacja kobiet w nauce prowadzi do poważnych nieścisłości w opisie i interpretacji danych, generując ogromne straty dla światowej gospodarki.

O nierówności płci najczęściej mówi się w kontekście bezpośredniego wpływu, jaki ma ona na życie kobiet i dziewcząt, i trudności, jakich doświadczają one na co dzień w wielu aspektach życia. To istotne, bo nie jesteśmy w stanie budować społeczeństwa opartego na sprawiedliwości i równości szans, nie podejmując tematu dyskryminacji kobiet. O wiele rzadziej mówi się natomiast o nierówności płci w kontekście ekonomicznym. Kwestia kosztów, jakie ów stan rzeczy generuje dla całego społeczeństwa rzadko jest przedmiotem publicznej debaty. W rezultacie, przeciwdziałanie dyskryminacji kobiet często umyka uwadze rządzących, którzy odpowiedzialni są, jeżeli nawet nie za zgodność prowadzonej polityki z prawami człowieka, to przynajmniej za ochronę obywateli przed poważnymi negatywnymi skutkami gospodarczymi wywołanymi przez nierówność społeczną.

Organizacja Women in Science at Nencki (WISNaN, Polska), działająca przy Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego Polskiej Akademii Nauk powołana została by działać na rzecz równości płci i wspierać kobiety nauki. Wchodzące w skład inicjatywy badaczki, we współpracy z naukowczyniami z siostrzanej organizacji Women in Science at Yale (WISaY, Stany Zjednoczone), w ramach bieżącego przeglądu badań w tym zakresie, prezentują zestawienie najlepiej udokumentowanych strat społecznych i finansowych wynikających bezpośrednio z nierówności płci. Dane, które przytaczają, wskazują jednoznacznie, że rzeczywiste koszty dyskryminacji, choć w większości niezauważone przez opinię publiczną, ponosimy wszyscy, bez względu na płeć.

Ekonomia na zwolnionych obrotach

Straty odczuwalne w związku z pandemią SARS-CoV-2 są zabójcze dla światowych gospodarek, a spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego, jednego z najbardziej miarodajnych wskaźników dobrobytu, budzi globalny niepokój. Tymczasem utrzymująca się nierówność płci niezmiennie stanowi jeden z największych hamulców postępu gospodarczego4. Szacuje się, że zmniejszenie różnicy w społecznym statusie kobiet i mężczyzn, mogłoby przynieść globalnej gospodarce dodatkowe 28 bilionów dolarów (!) w perspektywie jedynie najbliższych 4 lat5. Wartość ta stanowi aż 26% prognozowanego globalnego produktu krajowego brutto (PKB).

Warto zauważyć, że korzyści z bardziej sprawiedliwego przepływu kapitału stałyby się odczuwalne zarówno dla krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Utracony w tej perspektywie czasowej potencjał wynosi odpowiednio 19% PKB dla Ameryki Północnej oraz 23% dla Europy Wschodniej5. Kolejnym sposobem na poprawę sytuacji ekonomicznej poszczególnych państw i jak pokazują liczby, jednym z najbardziej skutecznych, jest zwiększenie dostępu kobiet do edukacji6,4.

Kobiety mogące decydować o sposobie wydawania pieniędzy stanowią wschodzący rynek o gigantycznym potencjale i jeśli jako społeczeństwo zdecydujemy się wykorzystać tę szansę, wkrótce mogą stać się decydującą siłą napędową światowej gospodarki7. Na bazie przedstawionych faktów warto zadać sobie pytanie czy naprawdę stać nas by nie skorzystać z tak znaczących finansowych benefitów, tkwiących w kobiecym potencjale.

Medycyna, która nie leczy i zmarnowany potencjał farmakologiczny

Pomimo wielkiego postępu w dziedzinie opieki zdrowotnej, nierówność płci we współczesnej medycynie wciąż kosztuje kobiety zdrowie, a niekiedy nawet życie8,9. Wbrew powszechnej opinii, w gorzej prosperujących grupach społecznych są one o 25% bardziej narażone na zawał serca niż mężczyźni10. Jednocześnie w przypadku tego schorzenia kobiety o 50% częściej padają ofiarą błędnej diagnozy, ponieważ nie wykazują tzw. „typowych objawów”, takich jak ból w klatce piersiowej, najczęściej doświadczanych przez mężczyzn11.

Kobiety są również wysoce niedoreprezentowane w badaniach opracowujących nowe metody leczenia, nawet jeśli mówimy o chorobach częściej występujących w żeńskiej populacji12,13. Inną katastrofalną w skutkach kwestię stanowi fakt, że testy leków i substancji o wysokim potencjale farmakologicznym znacznie rzadziej przeprowadzane są z uwzględnieniem kobiecej fizjologii14. W efekcie mamy do czynienia z sytuacją, w której kobiety na całym świecie stosują leki, ale ich działanie testowane na organizmach płci męskiej może okazać się zupełnie inne od zakładanego. Konsekwencje takiego stanu rzeczy są alarmujące.

Pozostając jednak w sferze finansów, należy zwrócić uwagę, że kwestia niedostosowania leków do kobiecego organizmu ma również czysto ekonomiczny aspekt. Jak wielkie zyski kapitałowe kryją się w substancjach farmakologicznych, które mogłyby okazać się skuteczne dla żeńskiej części populacji, ale praca nad nimi została zaniechana, ponieważ na etapie badań, prowadzonych wyłącznie z uwzględnieniem męskiej fizjologii, zostały ocenione jako „nieskuteczne”? Warto uświadomić sobie, że marnując ten potencjał, tracimy pieniądze nas wszystkich, bo każde badania naukowe, które nie zakończą się sukcesem, stanowią koszt dla podatników. Nie wspominając o środkach budżetowych przeznaczanych na ochronę zdrowia, które w przypadku ponad połowy społeczeństwa inwestowane są na „chybił-trafił”.

Różnorodność równa się zysk

Dziś jest już oczywiste, że obecność kobiet w zasobach kadrowych firm korzystnie wpływa na biznes. Dane pochodzące z różnych sektorów gospodarki, zwłaszcza finansów i zarządzania, wyraźnie pokazują, że rosnąca równość płci oznacza większą produktywność i innowację, a także wyższą skuteczność w podejmowaniu decyzji w ramach organizacji15. Co znamienne, przedsiębiorstwa, które ignorują znaczenie równej reprezentacji płci zostają w tyle za firmami umożliwiającymi kobietom realizację kariery w swoich strukturach, i które w efekcie implementacji rozwiązań pro równościowych osiągają lepsze wyniki finansowe16,17.

Uważa się, że wzrost zysków, które firmy zawdzięczają różnorodności kadrowej, generowany jest m.in. dzięki lepszemu zrozumieniu konsumentów i działaniom uwzględniającym perspektywę kobiet. Firmom o zrównoważonej polityce zatrudnienia znacznie lepiej wychodzi także projektowanie produktów i usług skrojonych na miarę szerszej grupy klientów18. Podobnie jest w nauce, gdzie obecność kobiet badaczy zwiększa impakt dokonanych odkryć19.

Liczby pokazują również, jak ważne jest, aby kobiety były reprezentowane na wszystkich poziomach struktury organizacji, a w szczególności na stanowiskach kierowniczych. Według ostatnich doniesień, firmy, w których kadrze menadżerskiej znajdują się więcej niż 2 kobiety wypadają znacznie lepiej we wszystkich (!) miarach efektywności organizacyjnej20. Wnioski są jednoznaczne; niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, obecność kobiet w zespole oznacza zysk, a ich brak – stratę, stanowiącą jednocześnie dowód braku przedsiębiorczości.

Niedoszacowany kapitał ukryty w nieodpłatnej pracy

Nieodpłatna praca oraz zasoby ludzkie i czas potrzebne do jej wykonywania są kluczowym zasobem ekonomicznym, umożliwiającym prowadzenie wszelkiej działalności zarobkowej i poza zarobkowej. Czynności życia codziennego, takie jak przygotowywanie posiłków, sprzątanie, pozwalające na zachowanie podstawowej higieny czy opieka nad osobami potrzebującymi wsparcia, dziećmi i osobami starszymi, rzadko definiowane są jednak w kategoriach kontrybucji gospodarczej.

Tymczasem aż 75% nieodpłatnej pracy na całym świecie wykonują kobiety4,5. Warto zauważyć, że ta uderzająca dysproporcja nie maleje wraz ze wzrostem rozwoju gospodarczego i utrzymuje się na wysokim poziomie nawet w społeczeństwach o silnej polityce równości płci, takich jak kraje Europy Północnej21. Na chwilę obecną przeważająca część nieodpłatnej pracy nie jest nawet wliczana do PKB, nie znamy zatem jej rzeczywistej wartości. Jednak badania pokazują, że może ona stanowić od 10% do 39% (!) światowego PKB22. W tym świetle zaczyna być oczywiste, że kobiety wnoszą do gospodarki znacznie więcej, niż wynika to z oficjalnych statystyk. Jak argumentuje dwoje noblistów w dziedzinie nauk ekonomicznych Abhijit Banerjee (Harvard) i Esther Duflo (MIT), aby odpowiednio odzwierciedlić faktyczny stan ekonomii, konieczne jest znalezienie sposobu pomiaru wartości nieodpłatnej pracy, który pozwoli na uwzględnienie jej w szacunkach PKB23. Dlaczego to ważne? Nieodpłatna praca stanowi ogromny rynek, bez którego sformalizowania nie jest możliwa ani kapitalizacja zysków, ani inwestowanie w jego rosnący potencjał.

Ponieważ analizy oparte na faktach stanowią podstawę w kształtowaniu polityki i życia społecznego, niezwykle ważne jest, aby informacje o bieżącym stanie rzeczy były przedstawiane nie tylko wiernie, ale także bez braków uniemożliwiających ocenę pełnego obrazu rzeczywistości. Mówiąc wprost, by proponować skuteczne rozwiązania potrzebujemy pełniejszych danych.

Warto zauważyć, że żaden z opisanych wyżej problemów nie zostałby kompleksowo zanalizowany, gdyby nie kobieca perspektywa w nauce. Badaczki wnoszą do świata nauki całkowicie nowy sposób patrzenia na wiele kwestii i doświadczenie niezbędne, by podejmować tematy, które wcześniej nie miały szansy zaistnieć w zdominowanych przez mężczyzn środowiskach akademickich, ale także w poszczególnych sektorach gospodarki czy polityce.

Odzwierciedlenie demografii całego społeczeństwa i zrównoważona reprezentacja płci ma w społeczności naukowej kluczowe znaczenie. Głos kobiet w nauce jest niezbędny dla jej rozwoju i powinien być wyraźnie słyszany, zarówno w kwestii tego, co badać a także, w jaki sposób prowadzić badania. Działalność na rzecz tej równości i wspieranie kobiet na wszystkich szczeblach kariery naukowej jest misją organizacji takich jak Women in Science at Nencki. Nauka potrzebuje kobiet. Podobnie jak społeczeństwo.


1 Shannon, G. et al. Gender equality in science, medicine, and global health: where are we at and why does it matter? The Lancet 393, 560–569 (2019).

2 Science and gender. Nature Immunology 11, 99–99 (2010).

3 Lerchenmueller, M. J. & Sorenson, O. The gender gap in early career transitions in the life sciences. Research Policy 47, 1007–1017 (2018).

4 Criado Pérez, C. Invisible Women: Data Bias in a World Designed for Men. (Harry N. Abrams, 2019).

5 Woetzel, J. et al. How advancing women’s equality can add $12 trillion to global growth. (2015).

6 Klasen, S. The Impact of Gender Inequality on Economic Performance in Developing Countries. Annual Review of Resource Economics 10, 279–298 (2018).

7 Silverstein, M. J. & Sayre, K. The Female Economy. Harvard Business Review (2009).

8 Yoon, D. Y. et al. Sex bias exists in basic science and translational surgical research. Surgery 156, 508–516 (2014).

9 Backholer, K. et al. Sex differences in the relationship between socioeconomic status and cardiovascular disease: a systematic review and meta-analysis. J Epidemiol Community Health 71, 550–557 (2017).

10 Wu, J. et al. Editor’s Choice – Impact of initial hospital diagnosis on mortality for acute myocardial infarction: A national cohort study. European Heart Journal: Acute Cardiovascular Care 7, 139–148 (2018).

11 Liu, K. A. & Mager, N. A. D. Women’s involvement in clinical trials: historical perspective and future implications. Pharm Pract (Granada) 14, (2016).

12 Hughes, R. N. Sex does matter: comments on the prevalence of male-only investigations of drug effects on rodent behaviour. Behavioural Pharmacology 18, 583–589 (2007).

13 Ortona, E., Delunardo, F., Baggio, G. & Malorni, W. A sex and gender perspective in medicine: a new mandatory challenge for human health. Preface. Ann Ist Super Sanita 52, 146–148 (2016).

14 Schiebinger, L. Women and Gender in Science and Technology. (Routledge, 2014).

15 Morgan Stanley. The gender advantage: Integrating Gender Diversity into Investment Decisions. (2016).

16 Credit Suisse Research Institute. The Credit Suisse Gender 3000: Women in Senior Management. (2014).

17 Hunt, V., Layton, D. & Prince, S. Why diversity matters. (2015).

18 Thomas, D. A. Diversity as Strategy. Harvard Business Review (2004).

19 Freeman, R. B. & Huang, W. Collaboration: Strength in diversity. Nature Volume 513, (2014).

20 McKinsey & Company. Women Matter: Time to accelerate. Ten years of insights into gender diversity. (2018).

21 Miranda, V. Cooking, Caring and Volunteering: Unpaid Work Around the World. (2011).

22 Economic and Social Council of the United Nations. Women’s economic empowerment in the changing world of work. (2016).

23 Banerjee, A. V. & Duflo, E. Good Economics for Hard Times. (2019).


Źródło: Women in Science at Nencki

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Fundacja Sukces Pisany Szminką: 26 proc. kluczowych stanowisk w firmach zajmują kobiety

Bizneswoman Roku- Sukces Pisany Szminką

Polska zajmuje jedno z najwyższych miejsc w Unii Europejskiej pod względem przedsiębiorczości kobiet, dotyczy to głównie małych przedsiębiorstw. We wszystkich firmach objętych badaniem tylko 30 proc. członków zarządów to kobiety, a jedynie w 23 proc. pełnią one funkcję prezesa. Dlatego wciąż potrzebujemy inicjatyw wspierających Polki w realizacji marzeń o prowadzeniu własnego biznesu.

Kobiety w Polsce stanowią 52 proc. ludności, a ich potencjał przedsiębiorczości jest duży, potrzebne są tylko szanse i możliwości jego realizacji. W ciągu jedenastu lat działania konkursu Bizneswoman Roku organizowanego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką nagrodzono już ponad setkę przedsiębiorczyń, założycielek firm nie tylko ogólnopolskich, ale i międzynarodowych.

W zarządach dużych firm wciąż jest za mało kobiet

O ile w budowaniu mniejszych biznesów przez kobiety Polska na tle innych krajów Europejskich wypada dobrze, to we władzach dużych firm, prowadzonych przez kilkuosobowe zarządy, kobiety są już w mniejszości.

Z danych zebranych przez agencję badawczą Bisnode a Dun & Bradstreet Company po przebadaniu 550 tys. firm wpisanych do rejestru KRS w Polsce, które mają wpisany skład zarządu pośród małych, średnich, dużych czy akcyjnych spółek wynika, że 30 proc. członków zarządów to kobiety. Z kolei tam gdzie pośród powyższych firm została wpisana w rejestr funkcja prezesa to w 23 proc. stanowią kobiety.

Oznacza to, że zaledwie 26 proc. kluczowych stanowisk w firmach zajmują kobiety. W porównaniu do roku 2018 to 2-procentowy wzrost. Jeszcze mniejszy jest udział kobiet w radach nadzorczych spółek obecnych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych – wynosi 12,7 proc. To wzrost o 1,6 proc. w ciągu ostatnich 10 lat.

Przedsiębiorcze Polki na tle Unii Europejskiej

W Unii Europejskiej pod względem przedsiębiorczości kobiet zajmujemy jedno z najwyższych miejsc – co trzecia firma w Polsce jest założona i prowadzona przez kobietę. Zazwyczaj są to jednak niewielkie przedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 osób, najczęściej z branży usługowej, w której aż 75 proc. firm należy do kobiet. Są to przede wszystkim salony fryzjerskie, salony urody, ale też kancelarie prawne, zakłady opieki zdrowotnej lub niewielkie przedsiębiorstwa produkcji i naprawy odzieży.

Komisja Europejska, w odpowiedzi na wezwanie Parlamentu Europejskiego, już w 2012 r. proponowała wprowadzenie parytetów ze względu na płeć, obierając za cel osiągnięcie 40-procentowego udziału kobiet w radach nadzorczych spółek giełdowych do końca 2020 r. Najbliżej tego są obecnie kraje skandynawskie, najdalej kraje bałkańskie oraz południowej i środkowej Europy – w tym Polska.

Przed realizowaniem się w biznesie kobiety często powstrzymuje brak wiary we własne możliwości. Jak wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, zaledwie 9 proc. kobiet deklaruje, że nie brak im pewności siebie, by podejmować ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzając zmiany w swoim życiu zawodowym, kieruje się oceną innych. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką od 12 lat stara się zwalczać te obawy, nagradzając kobiety, które dzięki determinacji i zaangażowaniu odniosły sukces w biznesie. Potrzeby takich inicjatyw dowodzi ogromne zainteresowanie, jakim się cieszą – w XI edycji r. w kategoriach otwartych konkursu Bizneswoman Roku wpłynęło ponad 700 nominacji. Mimo trudnych warunków, w jakich obecnie wszyscy działamy, trwa zbieranie nominacji do kolejnej edycji konkursu.

Małgorzata Kożuchowska i Karolina Adamska- XI Edycja Bizneswoman Roku
Małgorzata Kożuchowska i Karolina Adamska/ Źródło: Rocket Science

O konkursie

Kandydatki mogą zgłaszać się do konkursu samodzielnie lub zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je też inni. Zgłoszeń oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl

Jeśli zgłoszenie nastąpi przez nominację od osób trzecich, kandydatka otrzymam maila z informacją o nominacji, linkiem do regulaminu oraz kategorii. Podejmując decyzję o starcie w konkursie, będzie musiała wypełnić formularz on-line w właściwej kategorii.

Zgłoszenia są przyjmowane w 7 kategoriach otwartych:

  • Biznes Roku, Przychód powyżej 10 mil złotych
  • Biznes Roku, Przychód poniżej 10 mil złotych
  • Pomysł na start / Biznes Lokalny
  • Startup Roku
  • Liderka w Nowych Technologiach
  • Organizacja przyjazna rodzicom
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja
  • Działalność Społeczna

Zgłoszenia przyjmowane są do 28 lutego 2021 r.

W kategoriach zamkniętych: Grand Prix: Inspiratorka Roku, Male Champion of Change, Female Champion of Change kandydatki i kandydaci nominowani są przez członków Jury konkursu, ekspertów oraz Fundację.

Organizatorzy: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, SKANSKA
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech, ABSL, Polska Izba Biznesowa we Włoszech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times, Twój Styl, Polacy we Włoszech


Źródło: Rocket Science

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Brakuje kobiet w STEM [RAPORT]

ręce na klawaiaturze

Kobiety stanowią zaledwie jedną czwartą wszystkich pracowników w firmach związanych ze STEM. Mimo iż posiadają odpowiednie wykształcenie i sprawdzają się w pracy równie dobrze jak mężczyźni, istnieje ogromne niedoreprezentowanie kobiet w tych zawodach, szczególnie w branży IT. Skalę i znaczenie tego zjawiska opisuje raport „Gender Gap po polsku 2020”.

Mianem STEM określa się wszystkie dziedziny nauczania z obszarów nauki, technologii, inżynierii i matematyki. Określenie powstało z pierwszych liter angielskich odpowiedników tych słów, czyli science, technology, engineering i mathematics. Wyniki badania „Gender Gap po polsku” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Stowarzyszenia Women in Technology pokazują, że kobiety sprawdzają się jako pracownicy w zawodach STEM tak samo dobrze jak mężczyźni. To przekonanie podziela niemal 50% mężczyzn i 59,5 % kobiet. Jednak reprezentacja kobiet w zawodach STEM jest znacznie niższa niż w pozostałych profesjach (tylko 26%-30% zależnie od wykształcenia, przy 42-43% dla ogółu).

W ten sposób definiujemy gender gap, czyli zjawisko opisujące skutki różnic w postrzeganiu i traktowaniu kobiet i mężczyzn, co przekłada się m.in. na niedoreprezentowanie. Nie dotyczy to wyłącznie różnic w poziomie wynagrodzeń czy stereotypowego myślenia o przewagach danej płci. Gender gap zawiera w sobie ocenę postaw, zachowań i zdolności dokonywaną przez pryzmat płci, a nie w oparciu o neutralne i obiektywne przesłanki. Ta stereotypizacja dotyczy zarówno życia prywatnego, jak i zawodowego.

Obecnie niemal w każdej firmie z obszaru nowych technologii, szczególnie w IT, widać znaczącą dysproporcję w liczbie kobiet i mężczyzn zatrudnionych na stanowiskach technicznych, specjalistycznych, a zwłaszcza liderskich. Wnioski płynące z badania „Gender Gap po polsku” utwierdzają nas w przekonaniu, że projekty takie jak Digit4Kids z programowaniem dla dziewczynek, cykl Go for IT, girl!, pomagający kobietom wejść do branży IT czy Lead IT, Lady!, którego celem jest wsparcie kobiet w podejmowaniu ról liderskich w IT oraz wspieranie ich w rozwoju tych kompetencji, to jedyny słuszny kierunek, nie tylko dla tej branży.

Anna Szwiec, szefowa Stowarzyszenia Women in Technology

Kobiety są wykształcone

W Polsce systematycznie rośnie liczba kobiet studiujących i kończących studia wyższe. Wśród pokolenia baby boomers na ten etap edukacji zdecydowało się 34% kobiet, podczas gdy w pokoleniu Y było ich aż 67%. Na uwagę zasługuje fakt, że w przypadku mężczyzn odsetek utrzymuje się na niemal tym samym poziomie – około 50%. Kobiety nie tylko chętniej studiują, ale też coraz częściej wybierają nauki ścisłe. Widoczny jest wzrost z poziomu 0% w pokoleniu baby boomers do 14,7% wśród urodzonych po 1980 r. W pokoleniu Y na kierunkach ścisłych studiowało nawet więcej kobiet niż mężczyzn (14,7 vs 13,7%)!

Tworzenie innowacyjnych rozwiązań wymaga zaangażowania ludzi o różnorodnych kompetencjach, sposobach myślenia i punktach widzenia. Nie wyobrażamy sobie naszej pracy bez udziału kobiet. Chcemy zachęcać kobiety, by wybierały pracę w branży IT. Dlatego zdecydowaliśmy się realizować wspólnie ze Stowarzyszeniem Women in Technology program Lead IT, Lady! skierowany do kobiet aktywnych w nowych technologiach. W zaplanowanym na dziewięć miesięcy projekcie bierze udział 14 kobiet, wybranych z ponad 250 kandydatek. Wierzymy, że właśnie tego typu projekty skutecznie poszerzają horyzonty i budują wiarę w siebie, a w konsekwencji pomagają kobietom odnaleźć swoje miejsce w STEM.

Daria Plona, HR Manager Grand Parade, partnera strategicznego projektu Lead IT, Lady!

STEM ma przyszłość

Wyniki badania gender gap pokazują, że branża STEM daje funkcjonującym w niej osobom dużo satysfakcji. Decyzję o ponownym wyborze takiego kierunku studiów podjęłoby ponad 46% kobiet i mężczyzn kształcących się w dziedzinie nauk ścisłych, technologii, matematyki i inżynierii. Dla porównania, wśród osób studiujących na kierunkach niezwiązanych ze STEM ponownie ten sam kierunek wybrałaby 1/3 badanych.

czy osoby chętnie wybierali by ten sam kierunek
źródło: contrust

Wyniki badania „Gender Gap po polsku” potwierdzają, że z pokolenia na pokolenie rośnie świadomość i śmiałość kobiet w zakresie wyboru studiów wyższych czy drogi zawodowej. Wśród reprezentantów pokolenia Y przy podejmowaniu decyzji o wyborze zawodu traci na znaczeniu presja otoczenia czy ukończona edukacja. Zaczynają za to przeważać argumenty racjonalne, takie jak zarobki w danej branży czy poczucie, że to zawód z przyszłością. Widać to szczególnie wśród kobiet i jest to doskonały początek drogi do zamknięcia gender gap w STEM w Polsce.

POBIERZ PEŁEN RAPORT GENDER GAP PO POLSKU 2020 


Źródło: informacja prasowa Stowarzyszenia Women in Technology

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Credit Agricole wspiera kobiety w biznesie

Kobiety u progu kariery zawodowej

Credit Agricole zaprasza na konferencję online „Kobiety u progu kariery zawodowej”. Jest to wydarzenie przeznaczone dla kobiet, które stoją u progu zmian i szukają inspiracji lub okazji do rozwoju osobistego. V edycja konferencji organizowana jest przez Fundację Business Boutique a bank Credit Agricole jest jej głównym partnerem.

V edycja projektu „Kobiety u progu kariery zawodowej” nosi tytuł „Jak osiągnąć stan harmonii i być szczęśliwą w czasach chaosu i pandemii”.

Wydarzenie skierowane jest do kobiet będących u progu zmian lub rozpoczynających karierę zawodową, aby wesprzeć je w podejmowaniu i realizacji nowych wyzwań. Tegoroczna edycja skoncentrowana jest na wyjątkowym kontekście pandemii, dlatego tematy prelekcji odnoszą się do dobrych praktyk i strategii funkcjonowania profesjonalnego i osobistego w nowej rzeczywistości.

Monika Knap, prezeska Fundacji Business Boutique, organizatora projektu

Wśród prelegentek jest 14 ekspertek ze świata biznesu i nauki, które podzielą się z uczestnikami swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym. Opowiedzą one o tym, jak radzić sobie z nową rolą i obowiązkami kobiet w dobie New Normal, jak zdalnie budować relacje i rozwijać umiejętności interpersonalne, jak najlepiej przygotować się do pierwszej rozmowy o pracę online, na czym polega i jak świadomie korzystać z filozofii slow-life, jak zadbać o swoją aktywność intelektualną i fizyczną w trakcie lockdownu, jak poszerzać swoje horyzonty bazując na filozofii Long Life Learning oraz jak zaadaptować się do nowych warunków, wykorzystać swój potencjał i być bardziej efektywną.

W tym roku po raz pierwszy głównym partnerem wydarzenia jest bank Credit Agricole, który w listopadzie świętuje Miesiąc Różnorodności.

Wspieramy wydarzenie, ponieważ jako sygnatariusz Karty Różnorodności oraz Well-Being Leader 2020 wierzymy w wartość kształtowania środowiska równych szans, wspierania rozwoju na wszystkich etapach życia zawodowego, angażowania do działania i dbania o swój dobrostan.

Anna Podlewska, dyrektorka ds. strategicznych inicjatyw HR w Credit Agricole, która będzie również jedną z prelegentek wydarzenia

Tegoroczna, V edycja projektu „Kobiety u progu kariery zawodowej” odbędzie się 27 listopada, w godz. 10.00-16.00, wyjątkowo w formule zdalnej. Wydarzeniu „Kobiety u progu kariery zawodowej” towarzyszą warsztaty „Marka osobista – budowanie przyszłości zawodowej”, które poprowadzi Monika Knap w innym terminie.

Szczegóły wydarzenia dostępne są na stronie: https://www.bboutique.eu/kobiety-u-progu-kariery-zawodowej/


Źródło: informacja prasowa Credit Agricole 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pierwsza ogólnopolska relacja gali finałowej XI edycji konkursu Bizneswoman Roku

gala finałowa

Coroczna gala Bizneswoman Roku organizowana przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką to finał największego i najstarszego konkursu w Polsce nagłaśniającego sukcesy przedsiębiorczych kobiet i promujący różnorodność w biznesie. Konkurs docenia osoby odważnie realizujące projekty biznesowe, naukowe i społeczne. W tym roku, w związku z pandemią, uroczysty finał XI edycji, podczas którego zostaną wręczone statuetki, po raz pierwszy w historii odbędzie się w Internecie. Najlepszą jedenastkę obejrzymy w najbliższą sobotę (27 czerwca) na www.polskatimes.pl i kanałach społecznościowych Fundacji o godz. 20.00.

Udział w konkursie pozwala kobietom rozwinąć swój biznes nie tylko na skalę ogólnopolską, ale i na międzynarodową czego dowodzi historia konkursu. To także jedyny konkurs w Polsce, w którym nagrody przyznawane są polskim biznesmenom, którzy doceniają równość i różnorodność w biznesie. Do tej pory, we wszystkich edycjach, zostało nagrodzonych już 90 osób.

Finał każdej edycji konkursu to dla mnie czas wdzięczności, dlatego z całego serca dziękuję wszystkim partnerom, którzy są z nami od wielu lat. Partnerom, którzy dołączyli do nas wierząc, że wspólnie możemy zmienić kawałek świata i patronom medialnym którzy nagłaśniają sukcesy naszych laureatek i finalistek. Dziękuję wszystkim uczestniczkom konkursu, których w tym roku było kilkaset. Dziękuję im za zaufanie. Przed nami wszystkimi zapewne trudny rok. Ale trudne sytuacje przynoszą też wiele szans, które można przekuć w sukces. Zatem jak mawiał Churchill – nigdy nie marnujcie dobrego kryzysu.

Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką

W XI edycji konkursu przyznano także Grand Prix w kategorii Inspiratorka Roku. Nagroda, za aktywną działalność społeczną, odwagę, ważny głos w sprawach istotnych dla kobiet i nie tylko, trafiła do Mai Ostaszewskiej. Jury doceniło osobiste zaangażowanie laureatki oraz wykorzystanie jej wpływu jako liderki opinii publicznej dla celów wyższych. Uznano, że głos Mai Ostaszewskiej, jest dziś jednym z kluczowych głosów Polek.

W tym roku, w kategoriach otwartych Bizneswoman Roku wpłynęło rekordowo 710 nominacji. Laureatki i laureatów obecnej edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku znajdziecie pod tym linkiem: https://bizneswomanroku.pl/laureatki/.

Zapraszamy do obejrzenia filmu zapowiadającego galę:

KATEGORIA BIZNES ROKU

  • Firma – Przychód Powyżej 10 milionów zł – Anna Krajewska, Salad Story
  • Firma – Przychód Poniżej 10 milionów zł – Monika Kowal, SOTI Natural

KATEGORIA START-UP ROKU

  • Katarzyny Boryckiej-Kiciak, OASIS Diagnostics
  • Katarzyny Przybył, XOXO Solutions

KATEGORIA POMYSŁ NA START / BIZNES LOKALNY

  • Justyna Borska, JAMINO LDT
  • Julia Święch i Weronika Zimny z Agencji OGIEŃ (wyróżnienie)

KATEGORIA LIDERKA W NOWYCH TECHNOLOGIACH

  • Magdalena Jander, Uvera
  • Annie Ogar, Insignes Labs (wyróżnienie)

KATEGORIA DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA

  • Maria Lipiak z Fundacji Leżę i Pracuję
  • Jadwiga Jagieło, Fundacja Wielkie Serce dla Dzieci (wyróżnienie)
  • Magdalena Lesiewicz, Fundacja Onkorejs – Wybieram Życie (wyróżnienie)

W kategoriach zamkniętych jury nagrodziło 5 osób w 3 kategoriach:

KATEGORIA FEMALE CHAMPION OF CHANGE

  • Dorota Strosznajder – Dyrektor działu komunikacji korporacyjnej w Polsce i krajach bałtyckich,
  • pełnomocniczka ds. odpowiedzialności społecznej w HENKEL POLSKA.

KATEGORIA MALE CHAMPION OF CHANGE

  • Andrzej Pacek – Head of NatWest, Dyrektor Oddziału, National Westminster Bank PLC SA, Oddział w Polsce
  • Michał Gajewski – Prezes Zarządu, Santander Bank Polska (wyróżnienie)

KATEGORIA NAUKA I BIZNES

  • dr Beata Fałda, Prorektor ds. studenckich, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie (wyróżnienie)
  • dr hab. Ewa Kurantowicz, Rektor Dolnośląskiej Szkoły Wyższe, Dolnośląska Szkoła Wyższa (wyróżnienie)

KATEGORIA ORGANIZACJA PRZYJAZNA RODZICOM

W tym roku Jury zdecydowało, że nie przyzna nagrody w tej kategorii.

Organizatorzy: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką

Partner strategiczny: Mastercard

Partner wspierający: Coca-Cola

Partner edukacyjny: Microsoft

Partnerzy kategorii: BNP Paribas, IGT Poland, DPD Polska, Google Cloud, HUAWEI

Partner merytoryczny: Deloitte

Partnerzy konkursu: Shell, emba@UW, Vital Voices, Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet, Humanites

Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy

Patroni medialni: TVN Discovery, ChilliZet, Polska Press Grupa, Onet, Forbes, Forbes Women, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, HiCash, MamStartUp, polki.pl, Perspektywy, Głos Mordoru, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska the Times


Źródło: Informacja prasowa Sukces Pisany Szminką

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF