Kobiety w branży technologicznej. Raport Strong Women in IT 2021 [BRIEF PATRONUJE]

Strong Women in IT

Już po raz drugi projekt Strong Women in IT przyjrzał się kobietom, stojącym za innowacjami i nowymi technologiami. Raport Strong Women in IT - Global Edition powstał w oparciu o wywiady przeprowadzone wśród 250 przedstawicielek kadry zarządzającej w branży IT z całego świata, dzieląc respondentki na kadrę kierowniczą w korporacjach oraz kobiety zarządzające startupami. Raport pozwala przyjrzeć się bliżej życiu wpływowych kobiet w IT, dostrzec ich codzienny wysiłek w „męskiej” branży, poznać ich stosunek do sukcesów i porażek, do życia zawodowego i prywatnego, dowiedzieć się, co zmieniło się w ich środowisku na przestrzeni ostatnich dwóch lat. To wszystko składa się na bardzo prawdziwy obraz branży, w której kobiety wciąż stanowią mniejszość. W tym roku raport „Strong Women in IT” jest szczególny, bowiem dotyczy trudnego okresu pandemii koronawirusa.

Wojowniczki w IT

Rok 2020 w IT, podobnie jak w każdej innej branży, upłynął pod znakiem pandemii COVID-19, lock-downów, pracy zdalnej i obawy przed kryzysem gospodarczym. Nie stanowi zaskoczenia fakt, iż zdecydowana większość ankietowanych takowy wpływ dostrzega, niemniej jednak wydaje się, iż pandemia okazała się bardziej dotkliwa dla startupów niż dużych korporacji (jej wpływ dostrzega w tych grupach odpowiednio 63% i 78% ankietowanych).

Jeśli chodzi o jasne strony 2020, przedstawicielki startupów najbardziej doceniły odkrycie plusów pracy zdalnej, co u respondentek z korporacji znalazło się dopiero na piątym miejscu. W raporcie z 2019 kobiety w swoich wypowiedziach kładły duży nacisk na kwestie dotyczące rozwoju produktu. W roku naznaczonym pandemią i kryzysem, tematyka ta zeszła na dalszy plan. Dla przedstawicielek startupów główny sukces stanowiło odnalezienie się w nowej rzeczywistości i utrzymanie działalności podczas pandemii (ponad 1/3 ankietowanych). Przedstawicielki korporacji postawiły na rozwój technologiczny. W obu grupach doceniano także na poprawę sytuacji finansowej firmy pomimo trudnej sytuacji rynkowej oraz sukcesy w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Duża zmiana zauważalna jest także, gdy mowa o porażkach – w roku 2019 respondentki skupiały się głównie na problemach związanych z produktem oraz przeciążeniu pracą. Rok 2020 przyniósł jednak nowe wyzwania – brak możliwości szybkiego reagowania na nową sytuację i dostosowania biznesu do nowych, trudniejszych warunków. W przypadku startupów najpoważniejszym problemem okazało się niewypełnienie celów i założeń biznesowych.

Pytane o główną naukę wyniesioną z popełnionychbłędów ankietowane najczęściej przytaczały błędy w zarządzaniu personelem. Często, a w przypadku startupów wręcz na pierwszym miejscu, pojawiała się odpowiedź, jakoby każda porażka stanowiła okazję do nauki, co pokazuje, że pandemia dla branży IT, podobnie jak dla wielu innych, była lekcją pokory.

Na szczególną uwagę i refleksję zasługuje fakt, iż 2020 w obu grupach znacząco spadła ilość czasu przeznaczonego na aktywność fizyczną, szczególnie tę uprawianą poza domem, a także na kontakty z rodziną i przyjaciółmi. Obrazuje to bodaj najlepiej wpływ pandemii i lock downów na życie przedstawicielek IT, a być może nas wszystkich.

Siostry w IT

Strong women doceniają pracę w branży technologicznej, a jako jej główne zalety wskazują nieustanny rozwój, potrzebę zmian i nowe wyzwania, a także poczucie wpływu na kreowanie nowej rzeczywistości.

Jako główne czynniki warunkujące sukces kobiet w IT przedstawicielki obu ankietowanych grup, wskazują wytrwałość w dążeniu do celu i ciężką pracę, wsparcie w środowisku zawodowym, a także twarde umiejętności i doświadczenie. Jako pożądane cechy charakteru ankietowane, podobnie jak w poprzednim badaniu, najczęściej wskazywały empatię (na uwagę zaskakuje fakt, iż cechę tę znacznie częściej wymieniają przedstawicielki korporacji), konsekwencję w działaniu oraz umiejętności interpersonalne (na tę cechę z kolei stawiają głównie przedstawicielki start-upów).

Ponad ¼ ankietowanych przeszkadza znacząca przewaga mężczyzn w branży, przy czym, podobnie jak we wcześniejszym badaniu, częściej wskazują na to odpowiedzi przedstawicielek startupów, jednakże dla obu grup ankietowanych jest to jeden z głównych minusów ich pracy. Znamiennym jest fakt, że liczby te wzrosły w ciągu dwóch lat dość znacząco. Co ciekawe, ze stereotypami związanymi z płcią przedstawicielki startupów spotykają się prawie dwukrotnie rzadziej niż ich koleżanki w korporacjach (8% versus 15%).

Respondentki są bardzo zgodne co do wizji wzajemnego wspierania się kobiet w IT- w obu grupach aż ponad 80% respondentek uważa, iż kobiety w branży wspierają się nawzajem, zaś prawie każda z nich (ponad 90%!) deklaruje takie wsparcie. Stanowi to znaczący wzrost w stosunku do roku 2019. W połączeniu z danymi dotyczącymi obecności kobiet w branży i funkcjonowania stereotypów, może to oznaczać, iż rośnie świadomość i znaczenie równości płci oraz potrzeba solidarności.

Pełne wersje raportów znajdują się na stronie www.strongwomeninit.com.

Pobierz raport 2021

Pobierz raport 2019


Źródło: Come Creations Group 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kobiety WłączOne w technologie – rusza ogólnopolska kampania

włacz one Orange

W Orange Polska 40% pracowników to kobiety – to niemal dwa razy więcej, niż szacowana średnia na rynku. Firma rozpoczyna nową kampanię edukacyjno-informacyjną – „WłączOne”, by zachęcić kobiety do rozwijania kariery w branży technologicznej.

Orange od lat mocno stawia na aktywne budowanie zespołów opartych o różnorodność kompetencji i doświadczenia. Firma widzi realne korzyści biznesowe w zróżnicowanym środowisku pracy. Stąd pomysł na kampanię „WłączOne”, której celem jest przybliżenie spojrzenia kobiet na szeroko pojętą branżę tech. W ramach akcji swoim doświadczeniem podzielą się kobiety, które pracują w Orange i osiągają sukcesy w obszarach technologicznych, m.in. w serii podcastów, gdzie opowiedzą, jak planować rozwój swojej kariery w technologiach.

Kampanię rozpoczyna film z realizacji ambientu, który miał miejsce 21 października 2020 w Elektrowni Powiśle. Niecodzienna i interaktywna instalacja wykorzystująca iluzję przezroczystości pozwalała na wideopołączenie na żywo gości Elektrowni ze specjalistkami z Orange Polska. Wszystko za pomocą wielkich ekranów, najnowszych technologii i w zaskakującej oprawie.

Kampania pokazuje kobiety, które pracują w obszarach technologicznych, poprzez ich zadania i projekty, po to aby zainspirować osoby spoza organizacji do „włączenia się” w ten świat. Dla wielu kobiet obszary technologiczne nadal wydają się niedostępne. Mają wątpliwości czy sobie poradzą, jak odnajdą się w tych nadal męskich obszarach. W naszym ambiencie pokazujemy jednak, że wystarczy jeden krok, by dostrzec, usłyszeć i poznać kobiety, które już w tych dziedzinach się realizują.  Ambient był niemałym wyzwaniem logistycznym i technologicznym. Efekt szyby był w rzeczywistości skomplikowaną konstrukcją, wykorzystującą kilka różnych aspektów technologicznych. Gości stających na podeście i angażujących się w rozmowę nagrywaliśmy. Co ważne, rozmawialiśmy nie tylko z kobietami. Ważna była dla nas szeroka perspektywa, w całej akcji nie chodzi przecież o umniejszanie roli mężczyzn w branży, ale o pokazanie, że kobiety i mężczyźni razem tworzą świat technologii i przełamywanie stereotypów na ten temat.

Bożena Leśniewska Wiceprezeska Zarządu ds. Rynku Biznesowego Orange Polska

Zdaniem Jacka Kowalskiego, Członka Zarządu ds. Human Capital w Orange Polska, to właśnie pojęcie różnorodności w technologiach jest kluczowe w idei akcji „WłączOne”.

Głos w kampanii zabierają głównie nasze koleżanki. W Orange są włączone w akcję i włączone do dyskusji, więc to one spotykają się twarzą w twarz z odbiorcą i opowiadają swoje historie karier i własną perspektywę. Chcieliśmy też w ten bezpośredni sposób pokazać, że wejście do świata technologii może być prostsze niż się wydaje. Mamy nadzieję, że zainspiruje to inne kobiety zainteresowane tą branżą, które czasami blokuje strach przed zmianą czy niewiedza, jak zacząć. Wiemy, że istnieją pewne bariery wejścia na rynek technologiczny, począwszy od nadal obecnych stereotypów, aż po lęk o niewystarczające kompetencje. Branża tech jest niezwykle szeroka i dlatego zaprasza tak samo mężczyzn jak i kobiety. Dlatego zachęcamy – nie czekaj, włącz się do zmiany świata technologii.

Jacek Kowalski, Członek Zarządu ds. Human Capital w Orange Polska

Więcej informacji na temat naszych ambasadorek, manifestu oraz całej kampanii znajdziesz na hitechwoman.pl

Przy kampanii współpracowała agencja Job’n’Joy.


Źródło: informacja prasowa Orange 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF